Áno,čísla 1-6 a 7,8 zodpovedajú typu DZMK,je to doložené fotkami,to máme preskúmané.Len tá 4 a 5 je zatiaľ čierna diera.
Číslovanie mi je jasné,niektoré DZMK sú tretie obsadenie,náhrada za Ringhoffery druhého obsadenia,pôvodne zavlečené KVKVčka/sú to 3,4 a 6/.
Rekovozy majú byť č.9 a 10 a možno ešte jeden atyp,ktorý som spomínal,zatiaľ neznáme číslo. ?
Máš v tom hokej.
Džugašvili a jeho poskoci likvidovali, okrem iného,menševikov,Eserov pravých aj ľavých,"starých" boľševikov/prečo asi bola za jeho éry premenovaná VKSb,vypustením malého "b"?/,Komsomolcov,ostatné frakcie socialistov,Židov atď.Trockij bol vyhostený do Južnej Ameriky,neskôr zavraždený miestnym agentom NKVD,samozrejme Trockista mohol byť každý,kto sa znepáčil moci a NKVD.
U nás to už bol nejaký pseudoboľševizmus Stalinského typu najmä v rokoch 50.tych/likvidácia inteligencie,lágre,vraždenie nevinných,rabovanie majetku atď./.Už súdruh Lenin likvidoval a prekrúcal idei Marxa a Engelsa,presadzoval tvrdú represiu,fyzickú likvidáciu "nepriateľov" a ich rodín,za výdatnej pomoci F.Džeržinského vznikli prvé GULAGy....
Jediné s čím súhlasím je,že starý režim ubíjal tvorivosť,vnucoval ľudom svoje idei násilím,devastoval myslenie,kontroloval životy každého...
Zaujímavé!Nákladné vozy som preliezol všetky.NV č.1 mala v 1998 jeden motor ČKD,druhý vyviazaný,nevieme kedy.Voz je zaujímavý zvláštnou konštrukciou rámu a subtílnejšími U profilmi kostry.Výdreva čiel je na 99% z roku 1913,zrejme aj výdreva strechy,najstarší náter bol niečo ako dnešný Luxol,šedočierna farba,vidno štruktúru dreva.NV č.2 po odinštalovaní z pamätníka už bez motorov,tie boli vyviazané pri "oprave" pred "100.rokov MHD",pokiaľ viem,tiež motory ČKD.NV č.3 má motory ČKD,tam sa akurát našli pôvodné bronzové zvonce KVKV!Motory Siemens sa v rámci vozovne nikde nenašli,ťažko povedať,či sa nejaké na Bardejovskú dostali.
Prestavba vagóna je možná,ešte to tak potvrdiť fotografiou....No aj zázraky sa môžu stať... ?
Porovnal som typové výkresy NV a vagóna,rozvor náprav rovnaký,dĺžka cez spriahadlá dtto,vagón bol širší o 7 cm/okom nepostrehnuteľné/.Jediný viditeľný rozdiel sú šikmé výztuhy bokov skrine z pásoviny/pri prestavbe ich mohli vykuchať/ a plošina s brzdou/tu mohli skrátiť rám,tým pádom by bol voz kratší o odhadujem 60 cm/ a symetrické usporiadanie zvislých U profilov kostry bočníc.
To si trocha pletieš. Súdruh Stalin vyhladil trockistov a boľševizmus u nás samozrejme bol.
No a keďže boľševický režim totálne ubíjal tvorivosť, musel si každú momotinu zo západu buď licencovať alebo skopírovať.
Ešte jedna záhada.
V roku 1968 (alebo 7? -bolo to v lete o prázdninách) "náhodou" som bol svedkom fyzickej likvidácie nákladného vleku série 80-82 a vozov na niekdajšej takzvanej vlečke "píla" - to boli také vtedajšie kolaje smrti.
Ale čo si dobre pamätám, ten voz vyzeral čelne prakticky zhodne s M1 - 3, a mal pantograf ! Číslo mi bolo velmi divné, domnieval som sa , že bol prečíslovaný (históriu som vtedy ešte nepoznal) a bol som v tom, že zrejme sa rušia nákladné električky. Aké bolo moje prekvapenie, keď som potom videl všetky tri nákladné "v plnom zdraví" . Dodatočná motorizácia nák. vozu sa nejaví až taká absurdná, pretože na prelome 50-60. rokov vykazovala nákladná doprava najväčšie výkony, je možné ,že tri vozy nepostačovali.
Možno by šlo zistiť zaujímavé veci; bolo by potreba "podšplhať " všetky tri a zistiť , aké majú trakčné motory (povodné previnuté alebo čkd) a či ostali stopy po povodných motoroch. Je to hypotéza, ale je možné ,že tá "osemdesiatka" bola prestavaná na motorový voz, možnože pri prestavbe na nové motory dostal číslo série 1-3 a povodný bol odstavený (?) Rozhodne by stálo za to podrobne prebádať tie vozy, možno by sme prišli na zaujímavé veci.
//to "náhodou" je v uvodzovkách, pretože skoro každý deň som sa tam chodil dívať na posledné dni starej vozovne a starých vozov//
Ak prekonám svoju lenivosť, skúsim si zoradiť všetky DZMK. Ale myslím nemusíme pochybovať, že č. 1 - 6 (myslim že aj 7,8) boli typické DZMK ;panťák excentricky, dve svetlá, bedňa na streche. Posledné,( určite 6) boli jednosmerné. Behom prevádzky boli niektoré zjednosmerňované, prípadne zobojsmerňované (na niektorom voze si pamätám zaslepené dvere na lavej strane, mierne sa líšil od orig.jednosmerných). //pozrem hlavne ,či nemám fotku 5 ale ten voz si pamätám. (ako malého školáčika poznajúc prvé písmenká a čísla začiatkom 60-tych rokov ma to miatlo, "že prečo tam má pätku ,keď jazdí na jedničke.." ? )
Tie atypické by som vobec nezaraďoval medzi "typ DZMK", zaslúžia zvláštnu kapitolu. Väčšinou úpravy MVG.
Ešte treba vedieť, že uvedením DZMK do prevádzky začína zmena číslovania; DZMK dostali čísla od 1 a pravdepodobne Ringhofery ,ktoré tiež mali nízke čísla boli prečíslované. Pravdepodobne boli vtedy prečíslované aj vleky (???). Vrátim sa ešte trochu nazad. Prvé Ringhofery doplňovali číselnú radu chýbajúcich vozov MVG.
Zaujímalo by ma, či u prestavaných a ponechaných vozov MVG boli prevíjané či menené trakčné motory. Povodne bolo v KE 850 V. Po vojne a po príchode Ringhoferov sa prešlo na 600V. Domnievam sa , že to bolo hlavnou príčinou prestavby MVG na vleky. (podla pamätníkov boli pomalé a slabé v dosledku zníženia napätia).
Rád by som sa vrátil k veci...ohľadom tzv.novostavieb DZMK.Dodnes sa nepodarilo dopátrať k tomu,ako vyzerali vozy č.4 a 5.Zatiaľ v žiadnom archíve sa nenašla fotografia predmetných vozov.Pre zmenu existuje známe a asi jediné foto novostavby neznámeho čísla a vzhľadu,ktorý nezapadá do "konceptu" /foto "Kolesá pre všetkých" s.88 alebo "Košické električky" s.39/.Je možné,že by to bola č.4 alebo 5?
Ku nám chodievali britskí inžinieri opisovať ČSNky. Švédi chodievali po rozumy na stavbu Terasy (vo Švédsku sa tiež stavali paneláky).
A z opačnej strany - my sme prebrali koncepty zo západu (už spomenuté električky, V3Ska). V rámci prechádzky odporúčam ísť si pozrieť sobášnu sieň pri Starej radnici. Vonkajší obklad pochádza z vtedy kapitalistického Holandska (Hunter Douglas). Aj Dargov má "črevá" dovezené z kapitalistických krajín.
Hehe!Boľševikov vyhladil ešte súdruh Stalin.Tu nikdy nebol boľševizmus ani komuniznus."Iba" sme budovali socializmus podľa Sovietskeho vzoru ?
A asi preto sme vtedy konštruovali električky podľa vzoru z USA,asi preto prvá poriadna dieselová lokomotíva bola podľa vzoru z USA,asi preto povojnová "Bobina" má vzor vo Švajčiarsku a Praga V3S má dačo zo Studebakera....Samozrejme skoro všetko prišlo okľukou zo Sovietského zväzu.... ?
Inak pokial ma niekto chce poslať na Kubu, tak to s radosťou uvítam. Predpokladám, že mi zaplatí letenky a ubytovanie "all inclusive" tak na 14 dní. Je to zaujímavá krajina, chcel by som ju vidieť.
//Ponuky denne od 15:00 do 17:00 na tomto fóru. ? ? ? VENCEREMOS !
To ja neviem posudit, nakolko to vychadzalo z bolsevizmu. Ci to malo zaklady v marxistickom sposobe ucenia, ja skusku z marxizmu leninizmu nemam. Jedine co nas z tohto obdobia na P(o)dfUKu naucili bolo, ze system sme prebrali zo sovietkeho zvazu. Tot vse...
Mne len na tvojich reakciach pride, ze si tak presvedceny antikomunista, ze reakcia je prehnana uplne apriori co len pri zmienke niecoho z daneho obdobia. Verim, ze to ma logicke subjektivne aj objektivne zazemie, no vysledok je, ze si na Kubu poslal niekoho, kto komunizmus zrejme nevelebi a nechce ho naspat.
Áno, asi tak; keď ma tu už rozoberáte. Komunizmus som skutočne nemal rád, a som rád ,že už je preč a nechcem aby sa vrátil. Faktom ale je, že niektoré veci fungovali lepšie a boli dostupnejšie. Súčasná doba má taktiež svoje problémy, zle sa robia aj veci, ktoré by šlo robiť lepšie, stačí len aby sa chcelo, je to fakt o luďoch a peniazoch. A to sa týka nielen Slovenska a nielen dopravy.
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Tatranka
Číslovanie mi je jasné,niektoré DZMK sú tretie obsadenie,náhrada za Ringhoffery druhého obsadenia,pôvodne zavlečené KVKVčka/sú to 3,4 a 6/.
Rekovozy majú byť č.9 a 10 a možno ešte jeden atyp,ktorý som spomínal,zatiaľ neznáme číslo. ?