Ja som tvrdil, že jediná trasa električky, ktorá by dávala akú-takú logiku by bola Americká trieda-Európska trieda-Austrálska trieda. Na Európskej triede by sa IMHO tých 10-12 metrov pri dobrej vôli našlo (je pravda, že by sa tým zabralo niekoľko parkovacích miest). Netuším, aké sklonové parametre (ne)zvládajú električky, ale nemyslím si, žeby bola Európska trieda prudšia než stupák za amfiteátrom smerom na Terasu.
Samozrejme, takáto trať by bola podmienená realizáciou Austrálskej triedy a teda aj plánovanej zástavby bytových domov. Takáto električka by obsluhovala väčšinu sídliska.
Trať na Americkej triede bola vymyslená dávno pred rokom 1989, keď sa počítalo s výstavbou 40-tisícového sídliska ŤHC-západ, čiže celé Ťahanovce by mali cca 80-tisíc obyvateľov. Toto je dnes vysoko nereálne (najmä zástavba pod Americkou triedou - nejasné majetkové pomery). Obchodná zóna pozdĺž Americkej triedy ostala z veľkej časti nedobudovaná, bloky sa nachádzajú až za týmto pásom (ďalej od cesty = menšia atraktivita). Urbanistická štúdia na toto územie existuje od 90. rokov, no naplnená nebola - horko-ťažko čo sa dostaval skelet na Bruselskej (Lidl).
Na toto netreba mať absolvovanú 4×UNIZA, stačí použiť sedliacky rozum. Poďme počítať. Rátajme, že na tú električku čo sa plánuje v rámci pseudoIDS, by chodili ľudia zo spodnej časti "starej časti" sídliska a z celej "novej časti". "Novú časť" rátam zámerne celú, lebo najmä Helsinská a Viedenská je od MHD "odrezaná" už aj teraz.
Takže počítajme: Americká trieda (2×48 bytov), Budapeštianska (576 bytov), Európska trieda (64 bytov), Berlínska spodok (278 bytov), Sofijská (579 bytov). Spolu 1593 bytov. "Nová časť" Ťahanoviec má 2084 bytov. To je dokopy 3641 bytov, vynásobme to koeficientom 2,75 obyv./byt, dostávame cca 10000 obyvateľov, vrátane dojčiat, nezamestnaných, dôchodcov a detí, ktoré navštevujú ZŠ/MŠ priamo na sídlisku apod.
Ranná špička trvá cca dve hodiny, ja si naozaj neviem predstaviť, žeby sa za tento čas takouto električkou (priamo na Nám. MM, resp. možno na stanicu) prepravila čo i len polovica z týchto 10 tisíc ľudí, čím sa dostávame pod hranicu rentability trate (netreba zabúdať, že to nebude len taká trať po hotovom povrchu, súčasťou bude niekoľko estakád, mostov).
Neviem teraz z hlavy číslo (možno niekto doplní). Rentabilita TD je aspoň 1000 cestujúcich/špičková hod., ED aspoň 3000 cest./šh a metro cca 10000 cest./šh (?)
Samozrejme, takáto trať by bola podmienená realizáciou Austrálskej triedy a teda aj plánovanej zástavby bytových domov. Takáto električka by obsluhovala väčšinu sídliska.
Trať na Americkej triede bola vymyslená dávno pred rokom 1989, keď sa počítalo s výstavbou 40-tisícového sídliska ŤHC-západ, čiže celé Ťahanovce by mali cca 80-tisíc obyvateľov. Toto je dnes vysoko nereálne (najmä zástavba pod Americkou triedou - nejasné majetkové pomery). Obchodná zóna pozdĺž Americkej triedy ostala z veľkej časti nedobudovaná, bloky sa nachádzajú až za týmto pásom (ďalej od cesty = menšia atraktivita). Urbanistická štúdia na toto územie existuje od 90. rokov, no naplnená nebola - horko-ťažko čo sa dostaval skelet na Bruselskej (Lidl).
Na toto netreba mať absolvovanú 4×UNIZA, stačí použiť sedliacky rozum. Poďme počítať. Rátajme, že na tú električku čo sa plánuje v rámci pseudoIDS, by chodili ľudia zo spodnej časti "starej časti" sídliska a z celej "novej časti". "Novú časť" rátam zámerne celú, lebo najmä Helsinská a Viedenská je od MHD "odrezaná" už aj teraz.
Takže počítajme: Americká trieda (2×48 bytov), Budapeštianska (576 bytov), Európska trieda (64 bytov), Berlínska spodok (278 bytov), Sofijská (579 bytov). Spolu 1593 bytov. "Nová časť" Ťahanoviec má 2084 bytov. To je dokopy 3641 bytov, vynásobme to koeficientom 2,75 obyv./byt, dostávame cca 10000 obyvateľov, vrátane dojčiat, nezamestnaných, dôchodcov a detí, ktoré navštevujú ZŠ/MŠ priamo na sídlisku apod.
Ranná špička trvá cca dve hodiny, ja si naozaj neviem predstaviť, žeby sa za tento čas takouto električkou (priamo na Nám. MM, resp. možno na stanicu) prepravila čo i len polovica z týchto 10 tisíc ľudí, čím sa dostávame pod hranicu rentability trate (netreba zabúdať, že to nebude len taká trať po hotovom povrchu, súčasťou bude niekoľko estakád, mostov).
Neviem teraz z hlavy číslo (možno niekto doplní). Rentabilita TD je aspoň 1000 cestujúcich/špičková hod., ED aspoň 3000 cest./šh a metro cca 10000 cest./šh (?)
Ámos