Mne sa celý ten prieskum zdá v 3. tisícročí mierne trápny. Papier, ceruzka a zapisovači. Načo potom DPMK zakupoval nejaký informačný systém? Nemal toto robiť EmTest 24 hodín denne v každom vozidle?
"...skonštatoval riaditeľ DPMK a. s. Košice Michal Tkáč, ktorý sa osobne zúčastní na prieskume aj zajtra 3. marca o 10.30 v lokalite pri Novej nemocnici."
hehe, dnes rano pri novej nemocnici na zastavke parkovali dve auta uz okolo siedmej , ktovie ci uz vtedy tam bol aj riaditel
"Zajtra, v utorok 3. marca začne Dopravný podnik mesta Košice realizovať rozsiahly dopravný prieskum. Približne 40 až 50 pracovníkov DPMK bude v priebehu utorka, stredy a štvrtka v čase od 5.00 hod. – 20.00 hod. monitorovať najfrekventovanejšie miesta a najfrekventovanejšie spoje.
„Podľa odborne spracovanej metodiky si budú naši pracovníci zapisovať údaje o naplnenosti vozidiel cestujúcimi, zaznamenajú si samozrejme údaje o vozidle a presné časy odchodov jednotlivých spojov," skonštatoval riaditeľ DPMK a. s. Košice Michal Tkáč, ktorý sa osobne zúčastní na prieskume aj zajtra 3. marca o 10.30 v lokalite pri Novej nemocnici."
Reagujem na ten prispevok citovany v cestine od Emarequa.
Ano fajcenie vodicov vo vozidlach poznam velmi dobre, ako na konecnej nastupit do vyfajceneho autobusu v lete ked je dusnota je nieco otrasne, alebo v zime ked sa kuri...doslova dychovy sok, ak by len urobili tri kroky vonku tak nezadymia autobus....tolko moj nazor
4.časť
V minulom roku boli vodiči v štrajkovej pohotovosti preto aby si vybojovali aspoň vyšší nárast miezd. Na základe dohôd, ktorými sa tento nárast rozložil na štyri roky štrajkovú pohotovosť ukončili. Je to ďaleko za tým, čo sa za túto profesiu a pri oveľa lepších pracovných podmienkach platí inde ale my sme rešpektovali možnosti mestského rozpočtu. Dnes sú tieto dohody pre vedenie podniku len kusom papiera. Ponuka znie – 3 % všetkým rovnako a neskoršie sa uvidí a ak nesúhlasíte tak teraz nič a uvidíme sa v druhom polroku. Ekonomika je v kríze a aj vodiči si to uvedomujú. Nie sme výrobný podnik a ťažko hovoriť o produktivite práce ale oni menej nerobia, stále musia odvádzať rovnaké – nadštandardné výkony.
DPMK, a.s. sa im snaží túto psychicky veľmi náročnú prácu ešte viac sťažiť. Vydal smernicu o prekážkach v práci, kde sa snaží o obmedzenie ich práv na uplatnenie zákonom stanovej osobnej prekážky v práci. Ak je vodič unavený, je mu nevoľno alebo má iný krátkodobý zdravotný problém podľa cestného zákona nesmie pracovať. Viete koľkí dokážu prežiť ten stres a ostatné záťaže len na tabletkách ? Ak si pýta deň dovolenky alebo voľno na oddych a regeneráciu síl tak sa mu neposkytne, to sa len chce vyhýbať práci. Zamestnávateľ tvrdí , že ak je vodičovi zle, má ráno nastúpiť do práce, pracovať do ordinačných hodín lekára, vypýtať si priepustku na ošetrenie a po ošetrení sa vrátiť do práce. V prípade, že by to malo trvať celý deň má si dať vypísať lekárom jednodňovú dočasnú práceneschopnosť. Neveríte, zdá sa vám to choré. Žiaľ to je prax DPMK.
Ospravedlňujem sa za obšírnejší výklad, ale pre aspoň čiastočné pochopenie mnohým nezainteresovaným to bolo potrebné.
O týchto problémoch určite vie aj prvá odborová organizácia ale do ich vnútorného rozhodovanie vstupovať nemienim.
Je pravda, že som ponuku dostal ale iba na mesiac. Nie je pravda, že som povedal, že to zoberiem „až keď na to budú vytvorené vhodné podmienky“. Keď už všetko funguje vtedy to zvládne aj hlupák. Žiadal som poverenie s kompetenciami pre mňa a pre ďalších aby sme mohli tie podmienky zmeniť. Dostal som odpoveď, že nech to ukážem za mesiac a za súčasných podmienok. Idiot nie som a o funkciu mi nejde. Ak bojujem za dodržiavanie zákonov, nebudem sa predsa podieľať na ich porušovaní.
Čo sa týka Bc. Vojta Kacsmarika, odpracoval na výprave CAD niekoľko rokov a vyskúšal si to aj ako metodik výpravy. Vedomosti o tejto práci tak ako on má asi málokto v Košiciach a ani nemôže mať pokiaľ si prácu na oddelení výpravy v MHD a v DPMK sám nevyskúša. Bol prvý a zatiaľ jediný, ktorý sa to snažil zmeniť. A väčšina vodičov autobusovej a trolejbusovej dopravy to vie. Ale aj medzi nimi sa nájdu takí, čo naňho nadávajú keďže im „šliapol na kurie oká“.
Vladislav Stankovič, predseda ZO IOZ č. 2 pri DPMK, a.s.
P.S. Ak má niekto potrebu konzultovať to so mnou osobne, moja emailová adresa je stále rovnaká.
stankovic@netkosice.sk
3.časť
A tu dochádza v DPMK, a.s. k prvému zásadnému rozporu s platnou legislatívou. Rozvrh pracovného času aj u vodičov MHD môže vydať zamestnávateľ len po dohode so zástupcami zamestnancov. Tento rozvrh musí mať zákonom určené parametre. Pracovný čas musí byť rozvrhnutý takým spôsobom, aby bolo zrejmé kedy ktorá pracovná zmena začína, kedy končí, aký rozsah pracovného času má zamestnanec v danej pracovnej zmene odpracovať, aký je rozsah nepretržitého odpočinku medzi dvoma zmenami (§ 92 ZP), ktoré dni sú dňami nepretržitého odpočinku v týždni (§ 93 ZP) , musí v ňom byť určený čas a rozsah poskytnutých prestávok, atď. Keďže sa takýto rozvrh môže vydávať len po dohode, jednoznačne vyplýva, že aj zmeny v ňom sú možné len po dohode. Je to oveľa širší problém, ktorému nezainteresovaný nerozumie. Jednoducho povedané ak sa niečo dohodne tak sa nemôže táto dohoda jednostrannými úkonmi porušovať . V zmysle tejto platnej legislatívy nebol vydaný rozvrh už viac rokov. Sú to zákonom dané podmienky ale vedenie podniku to vydáva za neprimerané a neprijateľné podmienky odborovej organizácie č. 2.
Druhý zásadný rozpor s platnou legislatívou spôsobuje vydávanie služobných cestovných poriadkov (nie „odchodníkov“ na zastávkach MHD). Tieto určujú začiatok a koniec pracovného času vodiča a tak isto ako rozvrh môžu sa vydávať len po dohode so zástupcami zamestnancov. Ani to sa už roky nerobí. To, že sa predložia na prerokovanie, ale pripomienky sa neakceptujú nemožno považovať za dohodu. Cestovné poriadky však okrem toho, že majú naplniť prepravné výkony a prepravné potreby na linkách musia súčasne rešpektovať aj potreby vyplývajúce z povinnosti zamestnávateľa dohodnúť rozvrh služieb vodičov.
Za tretí zásadný rozpor s platnou legislatívou a zároveň s dohodou v kolektívnom vyjednávaní považujeme uplatňovanie podmienok pri nariaďovaní práce nadčas. Aj tento problém je pre mnohých ťažko zrozumiteľný. Mnohí to vykladajú tak, že odbory bránia vykonávať prácu nadčas. Je to nezmysel. Prácu nadčas do zákonom stanoveného rozsahu a aj to za určitých dohodnutých podmienok môže zamestnávateľ nariadiť. My sme povedali, že súhlasíme s tým aby to bolo možné nariadiť iba na dni voľna v rámci dohodnutého pracovného cyklu. Napriek týmto dohodnutým podmienkam to podnik odmieta akceptovať. Navyše sme povedali, že súhlasíme s tým aby si v ostatných dňoch voľna ďalšiu prípadnú prácu nadčas mohol vodič dohodnúť.
V kamiónovej doprave sa dopravné trasy vedú väčšinou mimo obytné zóny , železnice sú vedené na samostatných dopravných telesách s prednosťou jazdy a chránené rôznymi zabezpečovacími zariadeniami. Napriek tomu tu dochádza k častým mimoriadnym udalostiam. Vodiči MHD vykonávajú svoju prácu v oveľa zložitejších dopravných podmienkach prehustenej mestskej dopravy. Zákon však pre nich v porovnaní s ostatnými nastavil ešte horšie podmienky čo sa týka času jazdy, prestávok a odpočinkov. Ako keby doprava v meste bola ľahšia a menej náročná.
2.časť
Informácia o počte vodičov uvedená vo vašom príspevku je presná k 1.marcu 2009, informácia o počte našich členov nie je zverejňovaná a nie každý má k týmto informáciám prístup. Mne je z toho jasné z akého prostredia pochádza autor príspevku. Ale to v tomto prípade nie je absolútne dôležité.
Znamená to však, že máte aj presnejšie informácie, kvôli čomu hrozí štrajk ale o tom v príspevku nie je ani zmienka.
Takže konkrétne o čo ide. Vodič MHD má rovnaké právo na to aby svoj rozvrh pracovných zmien, t.j. služieb poznal vopred tak ako prevažná väčšina ostatných zamestnancov.
Administratíva ale aj mnohí ďalší vedia, že ich pracovný čas je od pondelka do piatku a každý deň je rovnako dlhý, resp. niekde niektorý z nich (ale stále ten istý deň) je dlhší alebo kratší. Ak niekto robí v turnuse, t.j. na zmeny tak tiež buď robí v 8 alebo 12 hodinových zmenách, ktoré sa rovnomerne striedajú. Ak si plánujú dovolenky, tak vedia ktoré dni sú ich pracovné a ktoré voľné aj rok dopredu. Hovorí sa tomu rovnomerne rozvrhnutý pracovný čas.
U vodičov všeobecne ale aj u niektorých ďalších profesií sa tento čas rozvrhuje nepravidelne, t.j. každý deň nastupujú a končia o inej hodine a dĺžka ich služby je každý deň iná. Ich pracovný čas sa musí naplniť v priemere za určité dohodnuté, hovorí sa tomu referenčné obdobie. Čiže niektorý týždeň resp. mesiac môžu odpracovať viac v iný menej hodín ale v priemere to isté ako všetci ostatní. Priemerná dĺžka pracovného času za týždeň, t.j. 7 dní je 37,5 hodiny, zákon o doprave umožňuje odpracovať v jednom týždni až 60 hodín a v inom týždni by sa mal tento čas úmerne znížiť a o toľko predĺžiť skrátený predchádzajúci odpočinok. Tomu sa hovorí nerovnomerné rozvrhnutie pracovného času.
Na rozdiel od kamiónovej dopravy, kde je práca pre konkrétneho vodiča „nárazová“ , t.j. ak ide na dlhšiu cestu môže robiť aj šesť dní v kuse ale potom musí mať dlhší odpočinok, tak v MHD, rovnako ako na železnici to je inak. Tu sú cestovné poriadky nastavené tak, že výkony prepravcu sú každý týždeň rovnaké na rozdiel od vodičov, ktorí tieto výkony robia. Ak majú byť dopravné prostriedky využité tak sa na nich musia striedať viacerí vodiči. Aby sa ich rozvrh mohol plánovať , musia sa na vozidlách striedať pravidelne t. j. v turnuse. Asi tak ako to je v nepretržitej prevádzke u ostatných zamestnancov s rovnomerným rozvrhnutím pracovného času. Čiže prvý vodič robí rannú zmenu, druhý popoludňajšiu a tretí čerpá svoj odpočinok. Na ďalší deň robí prvý vodič poobede, druhý čerpá svoj odpočinok a tretí nastúpi do rannej a tak dookola. Výnimku tvoria tzv. trhanári, ktorí majú svoju zmenu rozdelenú na dve časti. V 1. časti vykrývajú rannú špičku a v druhej popoludňajšiu špičku. Tomu sa hovorí, že robia v pravidelnom pracovnom cykle ale s nerovnomerným rozvrhnutím svojho pracovného času. Ak v tom nie je systém tak zákonite dochádza k chaosu.
Sľúbil som reakciu a dúfam, že Vás z tým nezabijem.
Keďže je príspevok rozsiahly dám na viackrát.
1. časť
Na úvod jednu malú poznámku. Mám rád otvorenú diskusiu postavenú na faktoch a odborných argumentoch, ako sa hovorí z očí do očí. Nemám preto problém pod svoj názor uviesť aj svoje meno. Je ťažké oponovať niekomu anonymnému, kto vytiahne „zaručené“ informácie, ktoré vychádzajú z pravdivého základu ale či už z nepochopenia alebo zámeru sú „zaručene skreslené“. Ako sa hovorí „bez vetra sa ani lístok na strome nepohne“ a na tom bola postavená Goebbelsova (nemecký nacistický propagandista) manipulácia s ľuďmi.
V článku p. Sambora v Korzári je reakcia vedenia DPMK, a.s. na vyhlásenie štrajkovej pohotovosti vodičov MHD, ktorú vyhlásila odborová organizácia (nie zväz) č. 2. Ťažko predpokladať, že niekto, kto problém dlhodobo odmieta riešiť , bude reagovať inak. Informácia v článku o tom, že naša „organizácia združuje väčšinu vodičov“ bolo možno zle pochopené vyjadrenie v tom, že tento problém sa týka väčšiny vodičov ( výnimka vždy potvrdzuje každé pravidlo) bez ohľadu na ich príslušnosť. Ja sám som dával na nástenky v podniku informáciu vodičom počas predchádzajúcej štrajkovej pohotovosti, keď som im vyčítal, že mnohé ich problémy nie je možné rýchlejšie riešiť práve preto, že viac ako 320 z nich nie je odborovo organizovaných (dnes ich je ešte viac) a či sa im to páči alebo nie zo zákona ich vo vzťahu k zamestnávateľovi zastupuje väčšinová odborová organizácia. V jej členskej základni však majú vodiči výraznú menšinu a preto ani nemôžu očakávať , že riešenie ich rozvrhu služieb a ďalších „špecifík“ aj keď v súlade s platnou legislatívou bude tvoriť nosný program ak tomu ostatní nerozumejú a možno to ani nechcú. A žiaľ právne vedomie nie je na veľmi nízkej úrovni len medzi vodičmi, ktorí sú poučovaní o svojich povinnostiach ale svoje práva nepoznajú a sú u nich zámerne potlačované ale tento stav je práve kvôli „právnemu bezvedomiu“ riadiacich pracovníkov podniku. Dlhodobá, agresívna propaganda proti profesijnej odborovej organizácii vodičov ich práve z týchto dôvodov odrádza od obhajoby svojich práv , ktorú by prejavili svojim členstvom v nej.
Vladislav Stankovič, predseda ZO IOZ č. 2 pri DPMK, a.s.
„Pokud řidič odjede z jakékoli zastávky o více než minutu napřed, dostane od nás dopravce pokutu 500 Kč za každou zjištěnou zastávku. Stejně tak udělujeme sankce za úmyslné vynechání zastávky nebo například když řidič zaspí a vyjede pozdě na trasu. Problémem, se kterým se na nás také obracejí cestující, je kouření řidičů ve vozidlech. Pokud řidiče přistihneme, pokuta činí 1000 Kč,“
Do terénu vyráží každý den tým kontrolorů ROPID, kteří sledují všechny aspekty kvality služby, čili zda řidiči dodržují veškeré své povinnosti, jestli dopravce vybavuje svá vozidla všemi náležitostmi a vozidlo je v odpovídajícím technickém stavu. Výsledky těchto kontrol pak slouží k porovnávání kvality jednotlivých dopravců mezi sebou podle jednotlivých kritérií. Veškeré sankce platí jednotliví dopravci a o tyto pokuty se pak snižují dotace od obcí i Středočeského kraje či hlavního města Prahy. Cílem není vybrat co nejvíce pokut, ale pokusit se nastavit určitou laťku kvality, kterou by měli dodržovat všichni dopravci v rámci integrovaného systému.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Vladislav 48
4.časť
V minulom roku boli vodiči v štrajkovej pohotovosti preto aby si vybojovali aspoň vyšší nárast miezd. Na základe dohôd, ktorými sa tento nárast rozložil na štyri roky štrajkovú pohotovosť ukončili. Je to ďaleko za tým, čo sa za túto profesiu a pri oveľa lepších pracovných podmienkach platí inde ale my sme rešpektovali možnosti mestského rozpočtu. Dnes sú tieto dohody pre vedenie podniku len kusom papiera. Ponuka znie – 3 % všetkým rovnako a neskoršie sa uvidí a ak nesúhlasíte tak teraz nič a uvidíme sa v druhom polroku. Ekonomika je v kríze a aj vodiči si to uvedomujú. Nie sme výrobný podnik a ťažko hovoriť o produktivite práce ale oni menej nerobia, stále musia odvádzať rovnaké – nadštandardné výkony.
DPMK, a.s. sa im snaží túto psychicky veľmi náročnú prácu ešte viac sťažiť. Vydal smernicu o prekážkach v práci, kde sa snaží o obmedzenie ich práv na uplatnenie zákonom stanovej osobnej prekážky v práci. Ak je vodič unavený, je mu nevoľno alebo má iný krátkodobý zdravotný problém podľa cestného zákona nesmie pracovať. Viete koľkí dokážu prežiť ten stres a ostatné záťaže len na tabletkách ? Ak si pýta deň dovolenky alebo voľno na oddych a regeneráciu síl tak sa mu neposkytne, to sa len chce vyhýbať práci. Zamestnávateľ tvrdí , že ak je vodičovi zle, má ráno nastúpiť do práce, pracovať do ordinačných hodín lekára, vypýtať si priepustku na ošetrenie a po ošetrení sa vrátiť do práce. V prípade, že by to malo trvať celý deň má si dať vypísať lekárom jednodňovú dočasnú práceneschopnosť. Neveríte, zdá sa vám to choré. Žiaľ to je prax DPMK.
Ospravedlňujem sa za obšírnejší výklad, ale pre aspoň čiastočné pochopenie mnohým nezainteresovaným to bolo potrebné.
O týchto problémoch určite vie aj prvá odborová organizácia ale do ich vnútorného rozhodovanie vstupovať nemienim.
Je pravda, že som ponuku dostal ale iba na mesiac. Nie je pravda, že som povedal, že to zoberiem „až keď na to budú vytvorené vhodné podmienky“. Keď už všetko funguje vtedy to zvládne aj hlupák. Žiadal som poverenie s kompetenciami pre mňa a pre ďalších aby sme mohli tie podmienky zmeniť. Dostal som odpoveď, že nech to ukážem za mesiac a za súčasných podmienok. Idiot nie som a o funkciu mi nejde. Ak bojujem za dodržiavanie zákonov, nebudem sa predsa podieľať na ich porušovaní.
Čo sa týka Bc. Vojta Kacsmarika, odpracoval na výprave CAD niekoľko rokov a vyskúšal si to aj ako metodik výpravy. Vedomosti o tejto práci tak ako on má asi málokto v Košiciach a ani nemôže mať pokiaľ si prácu na oddelení výpravy v MHD a v DPMK sám nevyskúša. Bol prvý a zatiaľ jediný, ktorý sa to snažil zmeniť. A väčšina vodičov autobusovej a trolejbusovej dopravy to vie. Ale aj medzi nimi sa nájdu takí, čo naňho nadávajú keďže im „šliapol na kurie oká“.
Vladislav Stankovič, predseda ZO IOZ č. 2 pri DPMK, a.s.
P.S. Ak má niekto potrebu konzultovať to so mnou osobne, moja emailová adresa je stále rovnaká.
stankovic@netkosice.sk