Sarko:No tak si nam tu zase pekne zacitoval,este by to chcelo miesto bezducheho zhromazdovania citatov zapojit aj vlastny rozum.Ako znalec dejin kosickej MHD by si ale mohol dohladat,kedy prebiehalo hromadne upravovanie elektrovyzbroji vozidiel v suvislosti so zmenou polarity.Pokial tato pramen nebudem mat,budem sa dovodne domnievat,ze - pol v troleji mate v KE od zaciatku.A v ziadnom pripade nic v ziadnom z Tvojich citatov nesvedci o tom,ze by polarita napajania mala akukolvek suvislost s rusenim cohokolvek,ako si nam tu pred casom prezentoval,a to nie ako domnienku,ale ako FAKT.A o tom cela tato diskusia bola,dalej ju nemienim rozvijat.
Sarko
Blúdivé prúdy sú na Slovensku známe od 60-tych rokov. V týchto rokoch už bola polarita v električkovej trakčnej sieti v troleji mínus pól a v koľajnici plus pól. Aj napriek tomu už v 70-tych rokoch došlo k vybudovaniu prvých klasických diódových drenáží, ktoré boli prepojené na koľajnice. V neskoršom období SPP navrhol opätovnú zmenu polarity na plus pól v troleji a mínus pól v koľajnici, avšak z dôvodu vysokej nákladnosti k tomu nedošlo. Zmenu polarity SPP presadzoval z dôvodu jednoduchšej situácii pri mínusovom póle v koľajnici, pretože výstup a identifikácia škodlivých blúdivých prúdov a ochrana pred nimi je ustálená v určitej škále, naopak pri plusovom póle v koľajnici je výstup a identifikácia nestála a celoplošne ohrozuje všetky dotknuté zariadenia. Opačná polarita teda v skutočnosti predstavuje nebezpečnejšiu alternatívu, ktorú bolo potrebné v 90-tych rokoch ošetriť modernými katódovými elektrickými polarizovanými drenážami. Z uvedeného teda vyplýva, že opačná polarita bola v Košiciach (Brne a Ostrave) buď náhodná, resp. za iným účelom.
Zdroj: SPP, a.s.