Prečo?Veď som zhruba vymenoval,čo sa udialo v tomto roku.Plány do budúcnosti sú zatiaľ mierne nejasné,hold zlaté časy za Reipricha asi/určite/ skončili...Na všetko treba peniaze/veľa/ a tie "sa musia" zháňať,od DPMK už ťažko niečo dostaneme.Ďalej je tu stále záujem STM o niektoré električky,táto vec už tade "preletela",aj to treba riešiť,čo s tým,majiteľ o to v podstate nemá záujem,záujemca zasa nevie zabezpečiť vhodné deponovanie,atď.
Inak je plus,že sa niečo deje aj na autobusovom poli,vďaka Furčanovi a spol.máme ŠLku,naposledy sa prevetral aj IK280... ?
Inak, jedna nehoda sa stala niekedy v júni-júli-auguste 1944 (len približné ohraničenie, presne neviem). Vraj to bolo kdesi na Komenského ulici. Mal pri tom zahynúť jeden človek + poškodenie vozu.
O čo presne išlo, neviem, počul som to len sprostredkovane...
To je vcelku známe, dokonca aj v nejakých dp materiáloch som čítal o ťažko poškodenom voze "keď Košice bombardovali Nemci (vtedy ešte)".
N awebu sa dá dogógliť na zaujímavé stránky s množstvom starých fotiek, je tam niekolko obrázkov z okolia pošty, včetne rozpláclej MVG pod sutinami.
Pri hladaní treba skúsiť aj Kassa, Kaschau.
No toto ma napadlo už včera.Vtedy som sa na takéto detaily nesústredil.Tá jednotka je iná,ako zbytok.Určite bude dobré premerať skrine,aspoň základné rozmery,voľným okom sa to môže zdať rovnaké,ale...
HSMD teraz "náhodou" podpredsedujem,činnosť je,lenže navonok nič nevidno lebo štyri mesiace sme riešili "bordel"po odídenom predošlom vedení,potom kauza letisko,teraz trolejbusy/prekrýva sa personálne obsadenie v dvoch združeniach,nejsou lidi.../ a koniec roka na dostrel ?
Áno pôvodné ložiská má len dvojka,prehodili to z trojky,keď "opravovali" pamätník pred storočnicou.
Tak toto je cenná informácia!O poškodení električky pri bombardovaní som nikdy nepočul/nečítal,budem musieť preštudovať niečo viac o tom.
Je to dosť možné,že to bol prvý voz,vzhľad skrine tomu dosť nasvedčuje,je to značne neohrabané,asi nebol čas a možnosti riešiť nejaký úhľadný dizajn...To pozdejšie DZMK je už o niečom inom a rekonštrukcie v podstate vyšli z pôvodného dizajnu KVKVčiek.
Fotku z N.O. ani iné som nikdy nevidel,len to čo je v knihách.Pod č.10 bol vedený voz MWG v rokoch 45 - 48,to však neznamená,že mal pôvodnú skriňu.
Jeden atyp, podla mňa č10 bol novostavbou MVG zničeného pri bombardovaní mesta pozdejšími "osloboditelmi" na dnešnej Kuzmányho ul. je na niekolkých fotkách ,aj vo vašej knihe. V osobnej prevádzke bol krátko pre nevhodnú konštrukciu sedadiel (boli nízke, hovorili mu školka), potom dlho ako pracovný ,bez transparentu ,celovozový hnedočervený náter, pamätám ho osobne, zrušený v r.65 na Ťahanovskej smyčke.
Ten voz bol rekonštruovaný asi ako prvý alebo medzi prvými, pretože je na fotke z n.o. keď sa ruský pamätník ešte len staval.
Tie údaje o jedničke očomsi vypovedajú. Pokial sú povodné čelá (povodná šedá farba súhlasí) , tak predsalen sa v niečom líšili mv/vv. (nemám teraz po ruke továrne fotky) Myslim, že nákladný vlečný nemal zvonček a svetlá inak. Takže pokial by sa jednalo o povodný mv, tak by tam mali ostať stopy po týchto veciach ,pokial nie sú, tak je to skoro jasné, došlo k prestavbe na mv. Predpokladám, že uchytenie povodných motorov bolo iné, než čkd. To znamená opäť by mali po ňom zostať stopy. Pokial na jedničke nie sú, zase sme bližšie pravdy (?)
Inak povodné ložiskové domky, nápravy a rozsochy zostali myslim len na dvojke, že?
Od p.Kysely mám aj nejaké orig.maďarské dokumenty z dodávky M1-3, myslim, že boli dodané naraz, zo stejnej série, takže ani rámy by sa nemali líšiť. Tie dokumenty mám v Košiciach, takže prečítam podrobne a upresním až začas.
Každopádne by bolo velmi vhodné ešte raz PODROBNE zdokumentovať (výkresy a fotky) spodky, strechy a vlastne celé vozy, buď na kanále alebo na zvedákoch. Včetne zakreslenia všetkých aj nepodstatných detailov /odpílené-odvarené diely, staré otvory po šrubach, rozne úchyty atd.../
Je to myslím vhodná inšpirácia pre tohtoročnú činnosť HSMD. (stejne nič nerobia)
V dňoch 01.10.2012 – 06.10.2012 z dôvodu realizácie opravy krytu komunikácie bude úplne uzatvorená Hviezdoslavova ulica v úseku od priechodu pre chodcov na Nám. MMM po priechod pre chodcov na konci Hviezdoslavovej ulice /križovatka s Moyzesovou ulicou/.
Áno,čísla 1-6 a 7,8 zodpovedajú typu DZMK,je to doložené fotkami,to máme preskúmané.Len tá 4 a 5 je zatiaľ čierna diera.
Číslovanie mi je jasné,niektoré DZMK sú tretie obsadenie,náhrada za Ringhoffery druhého obsadenia,pôvodne zavlečené KVKVčka/sú to 3,4 a 6/.
Rekovozy majú byť č.9 a 10 a možno ešte jeden atyp,ktorý som spomínal,zatiaľ neznáme číslo. ?
Máš v tom hokej.
Džugašvili a jeho poskoci likvidovali, okrem iného,menševikov,Eserov pravých aj ľavých,"starých" boľševikov/prečo asi bola za jeho éry premenovaná VKSb,vypustením malého "b"?/,Komsomolcov,ostatné frakcie socialistov,Židov atď.Trockij bol vyhostený do Južnej Ameriky,neskôr zavraždený miestnym agentom NKVD,samozrejme Trockista mohol byť každý,kto sa znepáčil moci a NKVD.
U nás to už bol nejaký pseudoboľševizmus Stalinského typu najmä v rokoch 50.tych/likvidácia inteligencie,lágre,vraždenie nevinných,rabovanie majetku atď./.Už súdruh Lenin likvidoval a prekrúcal idei Marxa a Engelsa,presadzoval tvrdú represiu,fyzickú likvidáciu "nepriateľov" a ich rodín,za výdatnej pomoci F.Džeržinského vznikli prvé GULAGy....
Jediné s čím súhlasím je,že starý režim ubíjal tvorivosť,vnucoval ľudom svoje idei násilím,devastoval myslenie,kontroloval životy každého...
Zaujímavé!Nákladné vozy som preliezol všetky.NV č.1 mala v 1998 jeden motor ČKD,druhý vyviazaný,nevieme kedy.Voz je zaujímavý zvláštnou konštrukciou rámu a subtílnejšími U profilmi kostry.Výdreva čiel je na 99% z roku 1913,zrejme aj výdreva strechy,najstarší náter bol niečo ako dnešný Luxol,šedočierna farba,vidno štruktúru dreva.NV č.2 po odinštalovaní z pamätníka už bez motorov,tie boli vyviazané pri "oprave" pred "100.rokov MHD",pokiaľ viem,tiež motory ČKD.NV č.3 má motory ČKD,tam sa akurát našli pôvodné bronzové zvonce KVKV!Motory Siemens sa v rámci vozovne nikde nenašli,ťažko povedať,či sa nejaké na Bardejovskú dostali.
Prestavba vagóna je možná,ešte to tak potvrdiť fotografiou....No aj zázraky sa môžu stať... ?
Porovnal som typové výkresy NV a vagóna,rozvor náprav rovnaký,dĺžka cez spriahadlá dtto,vagón bol širší o 7 cm/okom nepostrehnuteľné/.Jediný viditeľný rozdiel sú šikmé výztuhy bokov skrine z pásoviny/pri prestavbe ich mohli vykuchať/ a plošina s brzdou/tu mohli skrátiť rám,tým pádom by bol voz kratší o odhadujem 60 cm/ a symetrické usporiadanie zvislých U profilov kostry bočníc.
To si trocha pletieš. Súdruh Stalin vyhladil trockistov a boľševizmus u nás samozrejme bol.
No a keďže boľševický režim totálne ubíjal tvorivosť, musel si každú momotinu zo západu buď licencovať alebo skopírovať.
Ešte jedna záhada.
V roku 1968 (alebo 7? -bolo to v lete o prázdninách) "náhodou" som bol svedkom fyzickej likvidácie nákladného vleku série 80-82 a vozov na niekdajšej takzvanej vlečke "píla" - to boli také vtedajšie kolaje smrti.
Ale čo si dobre pamätám, ten voz vyzeral čelne prakticky zhodne s M1 - 3, a mal pantograf ! Číslo mi bolo velmi divné, domnieval som sa , že bol prečíslovaný (históriu som vtedy ešte nepoznal) a bol som v tom, že zrejme sa rušia nákladné električky. Aké bolo moje prekvapenie, keď som potom videl všetky tri nákladné "v plnom zdraví" . Dodatočná motorizácia nák. vozu sa nejaví až taká absurdná, pretože na prelome 50-60. rokov vykazovala nákladná doprava najväčšie výkony, je možné ,že tri vozy nepostačovali.
Možno by šlo zistiť zaujímavé veci; bolo by potreba "podšplhať " všetky tri a zistiť , aké majú trakčné motory (povodné previnuté alebo čkd) a či ostali stopy po povodných motoroch. Je to hypotéza, ale je možné ,že tá "osemdesiatka" bola prestavaná na motorový voz, možnože pri prestavbe na nové motory dostal číslo série 1-3 a povodný bol odstavený (?) Rozhodne by stálo za to podrobne prebádať tie vozy, možno by sme prišli na zaujímavé veci.
//to "náhodou" je v uvodzovkách, pretože skoro každý deň som sa tam chodil dívať na posledné dni starej vozovne a starých vozov//
Ak prekonám svoju lenivosť, skúsim si zoradiť všetky DZMK. Ale myslím nemusíme pochybovať, že č. 1 - 6 (myslim že aj 7,8) boli typické DZMK ;panťák excentricky, dve svetlá, bedňa na streche. Posledné,( určite 6) boli jednosmerné. Behom prevádzky boli niektoré zjednosmerňované, prípadne zobojsmerňované (na niektorom voze si pamätám zaslepené dvere na lavej strane, mierne sa líšil od orig.jednosmerných). //pozrem hlavne ,či nemám fotku 5 ale ten voz si pamätám. (ako malého školáčika poznajúc prvé písmenká a čísla začiatkom 60-tych rokov ma to miatlo, "že prečo tam má pätku ,keď jazdí na jedničke.." ? )
Tie atypické by som vobec nezaraďoval medzi "typ DZMK", zaslúžia zvláštnu kapitolu. Väčšinou úpravy MVG.
Ešte treba vedieť, že uvedením DZMK do prevádzky začína zmena číslovania; DZMK dostali čísla od 1 a pravdepodobne Ringhofery ,ktoré tiež mali nízke čísla boli prečíslované. Pravdepodobne boli vtedy prečíslované aj vleky (???). Vrátim sa ešte trochu nazad. Prvé Ringhofery doplňovali číselnú radu chýbajúcich vozov MVG.
Zaujímalo by ma, či u prestavaných a ponechaných vozov MVG boli prevíjané či menené trakčné motory. Povodne bolo v KE 850 V. Po vojne a po príchode Ringhoferov sa prešlo na 600V. Domnievam sa , že to bolo hlavnou príčinou prestavby MVG na vleky. (podla pamätníkov boli pomalé a slabé v dosledku zníženia napätia).
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.