Reakcia na: Vševedko #8631:
Pretoze delenim vznikla ZSR a ZSSK. ZSR poskytuju dopravnu cestu (vratane elektrifikacie trati), ZSSK poskytuju dopravu, prepravu. Medzitym vznikli dalsie zlozky ZSR, Zeleznicne telekomunikacie (ZT) a Zeleznicna energetika (ZE), ktore uz maju pravo poskytovat sluzby aj inym subjektom ako je ZSR. To znaci, ze ovladaju obchodnu politiku a snazia sa o hospodarenie s urcitym ziskom.No stale su sucastou ZSR a su teda vyhradnymi poskytovatelmi sluzieb pri zabezpeceni dopravnej cesty(datovych, telefonnych spojeni, ale aj dodavky energie na elektrifik.tratiach). Do ceny energie si teda ZE hodi svoje naklady, zisk a vie, ze jedinym odoberatelom energie na elektrifik. tratiach su elektricke rusne, jednotky, ktore vlastni ZSSK-je to ich najvacsi zakaznik. Monopolne zdieranie ako vysite. To iste bolo aj u ZT, kde si pausalne fakturovali za tlf. pobocky sluzobnej siete viac ako 1000Sk, aby dosiahli urcity zisk. No cenu nakoniec znizili, ked im ostatne zlozky ZSR i ZSSK hromadne odhlasovali tlf.pobocky.
Peter K
Poriadne si precitajte a porozmyslajte nad tym, co ten druhy napisal. Nemozem ani uplne suhlasit ani uplne nesuhlasit s obomi.
1- A aj T pri premiestneni po urcitej drahe samozrejme vykonaju rovnaku pracu. (ak maju rovnake pasine odpory , hmotnost, ...)
2- na vykonanie tejto prace je potrebne dodat energiu . U A ako chemicku energiu v palive, u T ako EE. Ta sa v motore premiena na mechanicku pracu s urcitou ucinnostou. (u A asi 25% , u T asi 85%) Z cisto energetickeho hladiska , ak by som mal na kurenie pouzit take mnozstva , ktore oba vozidla spotrebovali na rovnakej drahe, tak mi nafta vydrzi 3 az 4 krat dlhsie ako spotrebovana EE. Teda radsej menit na mech. pracu EE kvoli vysokej ucinnosti tejto premeny. Fosilne paliva pouziat tam, kde je ziaduce aj teplo.
3- rekuperaciou sa urcite neda vratit 70% enerie dodanej pri rozjazde.
( vynasob ucinnost motora pri rozjazde s jeho ucinnostou pri energet. brzdeni- este mensia , zohladni ze pri malych rychlostiach je EDB prakticky neucinna a musis dobrzdit mechanicky , cim stracas dalsiu cast kinetickej energie a este je to potrebne vynasobit pradepodobnostou, ze prave v tej chvili bude z danej meniarne odoberat EE iny T, - posledne sa nemusi zaratat, iba ak by v zime troliky kurili z rekuperovanej enerie. )
Oproti A je vyhoda T v tom, ze mozu vratit aj cast potencialnej enerie pri jazde z kopca.