Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: maggi_381 #43890:

4.časť
V minulom roku boli vodiči v štrajkovej pohotovosti preto aby si vybojovali aspoň vyšší nárast miezd. Na základe dohôd, ktorými sa tento nárast rozložil na štyri roky štrajkovú pohotovosť ukončili. Je to ďaleko za tým, čo sa za túto profesiu a pri oveľa lepších pracovných podmienkach platí inde ale my sme rešpektovali možnosti mestského rozpočtu. Dnes sú tieto dohody pre vedenie podniku len kusom papiera. Ponuka znie – 3 % všetkým rovnako a neskoršie sa uvidí a ak nesúhlasíte tak teraz nič a uvidíme sa v druhom polroku. Ekonomika je v kríze a aj vodiči si to uvedomujú. Nie sme výrobný podnik a ťažko hovoriť o produktivite práce ale oni menej nerobia, stále musia odvádzať rovnaké – nadštandardné výkony.
DPMK, a.s. sa im snaží túto psychicky veľmi náročnú prácu ešte viac sťažiť. Vydal smernicu o prekážkach v práci, kde sa snaží o obmedzenie ich práv na uplatnenie zákonom stanovej osobnej prekážky v práci. Ak je vodič unavený, je mu nevoľno alebo má iný krátkodobý zdravotný problém podľa cestného zákona nesmie pracovať. Viete koľkí dokážu prežiť ten stres a ostatné záťaže len na tabletkách ? Ak si pýta deň dovolenky alebo voľno na oddych a regeneráciu síl tak sa mu neposkytne, to sa len chce vyhýbať práci. Zamestnávateľ tvrdí , že ak je vodičovi zle, má ráno nastúpiť do práce, pracovať do ordinačných hodín lekára, vypýtať si priepustku na ošetrenie a po ošetrení sa vrátiť do práce. V prípade, že by to malo trvať celý deň má si dať vypísať lekárom jednodňovú dočasnú práceneschopnosť. Neveríte, zdá sa vám to choré. Žiaľ to je prax DPMK.
Ospravedlňujem sa za obšírnejší výklad, ale pre aspoň čiastočné pochopenie mnohým nezainteresovaným to bolo potrebné.
O týchto problémoch určite vie aj prvá odborová organizácia ale do ich vnútorného rozhodovanie vstupovať nemienim.
Je pravda, že som ponuku dostal ale iba na mesiac. Nie je pravda, že som povedal, že to zoberiem „až keď na to budú vytvorené vhodné podmienky“. Keď už všetko funguje vtedy to zvládne aj hlupák. Žiadal som poverenie s kompetenciami pre mňa a pre ďalších aby sme mohli tie podmienky zmeniť. Dostal som odpoveď, že nech to ukážem za mesiac a za súčasných podmienok. Idiot nie som a o funkciu mi nejde. Ak bojujem za dodržiavanie zákonov, nebudem sa predsa podieľať na ich porušovaní.
Čo sa týka Bc. Vojta Kacsmarika, odpracoval na výprave CAD niekoľko rokov a vyskúšal si to aj ako metodik výpravy. Vedomosti o tejto práci tak ako on má asi málokto v Košiciach a ani nemôže mať pokiaľ si prácu na oddelení výpravy v MHD a v DPMK sám nevyskúša. Bol prvý a zatiaľ jediný, ktorý sa to snažil zmeniť. A väčšina vodičov autobusovej a trolejbusovej dopravy to vie. Ale aj medzi nimi sa nájdu takí, čo naňho nadávajú keďže im „šliapol na kurie oká“.

Vladislav Stankovič, predseda ZO IOZ č. 2 pri DPMK, a.s.
P.S. Ak má niekto potrebu konzultovať to so mnou osobne, moja emailová adresa je stále rovnaká.
stankovic@netkosice.sk
Reakcia na: maggi_381 #43890:


3.časť
A tu dochádza v DPMK, a.s. k prvému zásadnému rozporu s platnou legislatívou. Rozvrh pracovného času aj u vodičov MHD môže vydať zamestnávateľ len po dohode so zástupcami zamestnancov. Tento rozvrh musí mať zákonom určené parametre. Pracovný čas musí byť rozvrhnutý takým spôsobom, aby bolo zrejmé kedy ktorá pracovná zmena začína, kedy končí, aký rozsah pracovného času má zamestnanec v danej pracovnej zmene odpracovať, aký je rozsah nepretržitého odpočinku medzi dvoma zmenami (§ 92 ZP), ktoré dni sú dňami nepretržitého odpočinku v týždni (§ 93 ZP) , musí v ňom byť určený čas a rozsah poskytnutých prestávok, atď. Keďže sa takýto rozvrh môže vydávať len po dohode, jednoznačne vyplýva, že aj zmeny v ňom sú možné len po dohode. Je to oveľa širší problém, ktorému nezainteresovaný nerozumie. Jednoducho povedané ak sa niečo dohodne tak sa nemôže táto dohoda jednostrannými úkonmi porušovať . V zmysle tejto platnej legislatívy nebol vydaný rozvrh už viac rokov. Sú to zákonom dané podmienky ale vedenie podniku to vydáva za neprimerané a neprijateľné podmienky odborovej organizácie č. 2.
Druhý zásadný rozpor s platnou legislatívou spôsobuje vydávanie služobných cestovných poriadkov (nie „odchodníkov“ na zastávkach MHD). Tieto určujú začiatok a koniec pracovného času vodiča a tak isto ako rozvrh môžu sa vydávať len po dohode so zástupcami zamestnancov. Ani to sa už roky nerobí. To, že sa predložia na prerokovanie, ale pripomienky sa neakceptujú nemožno považovať za dohodu. Cestovné poriadky však okrem toho, že majú naplniť prepravné výkony a prepravné potreby na linkách musia súčasne rešpektovať aj potreby vyplývajúce z povinnosti zamestnávateľa dohodnúť rozvrh služieb vodičov.
Za tretí zásadný rozpor s platnou legislatívou a zároveň s dohodou v kolektívnom vyjednávaní považujeme uplatňovanie podmienok pri nariaďovaní práce nadčas. Aj tento problém je pre mnohých ťažko zrozumiteľný. Mnohí to vykladajú tak, že odbory bránia vykonávať prácu nadčas. Je to nezmysel. Prácu nadčas do zákonom stanoveného rozsahu a aj to za určitých dohodnutých podmienok môže zamestnávateľ nariadiť. My sme povedali, že súhlasíme s tým aby to bolo možné nariadiť iba na dni voľna v rámci dohodnutého pracovného cyklu. Napriek týmto dohodnutým podmienkam to podnik odmieta akceptovať. Navyše sme povedali, že súhlasíme s tým aby si v ostatných dňoch voľna ďalšiu prípadnú prácu nadčas mohol vodič dohodnúť.
V kamiónovej doprave sa dopravné trasy vedú väčšinou mimo obytné zóny , železnice sú vedené na samostatných dopravných telesách s prednosťou jazdy a chránené rôznymi zabezpečovacími zariadeniami. Napriek tomu tu dochádza k častým mimoriadnym udalostiam. Vodiči MHD vykonávajú svoju prácu v oveľa zložitejších dopravných podmienkach prehustenej mestskej dopravy. Zákon však pre nich v porovnaní s ostatnými nastavil ešte horšie podmienky čo sa týka času jazdy, prestávok a odpočinkov. Ako keby doprava v meste bola ľahšia a menej náročná.
Reakcia na: maggi_381 #43890:

2.časť
Informácia o počte vodičov uvedená vo vašom príspevku je presná k 1.marcu 2009, informácia o počte našich členov nie je zverejňovaná a nie každý má k týmto informáciám prístup. Mne je z toho jasné z akého prostredia pochádza autor príspevku. Ale to v tomto prípade nie je absolútne dôležité.
Znamená to však, že máte aj presnejšie informácie, kvôli čomu hrozí štrajk ale o tom v príspevku nie je ani zmienka.
Takže konkrétne o čo ide. Vodič MHD má rovnaké právo na to aby svoj rozvrh pracovných zmien, t.j. služieb poznal vopred tak ako prevažná väčšina ostatných zamestnancov.
Administratíva ale aj mnohí ďalší vedia, že ich pracovný čas je od pondelka do piatku a každý deň je rovnako dlhý, resp. niekde niektorý z nich (ale stále ten istý deň) je dlhší alebo kratší. Ak niekto robí v turnuse, t.j. na zmeny tak tiež buď robí v 8 alebo 12 hodinových zmenách, ktoré sa rovnomerne striedajú. Ak si plánujú dovolenky, tak vedia ktoré dni sú ich pracovné a ktoré voľné aj rok dopredu. Hovorí sa tomu rovnomerne rozvrhnutý pracovný čas.
U vodičov všeobecne ale aj u niektorých ďalších profesií sa tento čas rozvrhuje nepravidelne, t.j. každý deň nastupujú a končia o inej hodine a dĺžka ich služby je každý deň iná. Ich pracovný čas sa musí naplniť v priemere za určité dohodnuté, hovorí sa tomu referenčné obdobie. Čiže niektorý týždeň resp. mesiac môžu odpracovať viac v iný menej hodín ale v priemere to isté ako všetci ostatní. Priemerná dĺžka pracovného času za týždeň, t.j. 7 dní je 37,5 hodiny, zákon o doprave umožňuje odpracovať v jednom týždni až 60 hodín a v inom týždni by sa mal tento čas úmerne znížiť a o toľko predĺžiť skrátený predchádzajúci odpočinok. Tomu sa hovorí nerovnomerné rozvrhnutie pracovného času.
Na rozdiel od kamiónovej dopravy, kde je práca pre konkrétneho vodiča „nárazová“ , t.j. ak ide na dlhšiu cestu môže robiť aj šesť dní v kuse ale potom musí mať dlhší odpočinok, tak v MHD, rovnako ako na železnici to je inak. Tu sú cestovné poriadky nastavené tak, že výkony prepravcu sú každý týždeň rovnaké na rozdiel od vodičov, ktorí tieto výkony robia. Ak majú byť dopravné prostriedky využité tak sa na nich musia striedať viacerí vodiči. Aby sa ich rozvrh mohol plánovať , musia sa na vozidlách striedať pravidelne t. j. v turnuse. Asi tak ako to je v nepretržitej prevádzke u ostatných zamestnancov s rovnomerným rozvrhnutím pracovného času. Čiže prvý vodič robí rannú zmenu, druhý popoludňajšiu a tretí čerpá svoj odpočinok. Na ďalší deň robí prvý vodič poobede, druhý čerpá svoj odpočinok a tretí nastúpi do rannej a tak dookola. Výnimku tvoria tzv. trhanári, ktorí majú svoju zmenu rozdelenú na dve časti. V 1. časti vykrývajú rannú špičku a v druhej popoludňajšiu špičku. Tomu sa hovorí, že robia v pravidelnom pracovnom cykle ale s nerovnomerným rozvrhnutím svojho pracovného času. Ak v tom nie je systém tak zákonite dochádza k chaosu.
Reakcia na: maggi_381 #43890:

Sľúbil som reakciu a dúfam, že Vás z tým nezabijem.
Keďže je príspevok rozsiahly dám na viackrát.

1. časť
Na úvod jednu malú poznámku. Mám rád otvorenú diskusiu postavenú na faktoch a odborných argumentoch, ako sa hovorí z očí do očí. Nemám preto problém pod svoj názor uviesť aj svoje meno. Je ťažké oponovať niekomu anonymnému, kto vytiahne „zaručené“ informácie, ktoré vychádzajú z pravdivého základu ale či už z nepochopenia alebo zámeru sú „zaručene skreslené“. Ako sa hovorí „bez vetra sa ani lístok na strome nepohne“ a na tom bola postavená Goebbelsova (nemecký nacistický propagandista) manipulácia s ľuďmi.
V článku p. Sambora v Korzári je reakcia vedenia DPMK, a.s. na vyhlásenie štrajkovej pohotovosti vodičov MHD, ktorú vyhlásila odborová organizácia (nie zväz) č. 2. Ťažko predpokladať, že niekto, kto problém dlhodobo odmieta riešiť , bude reagovať inak. Informácia v článku o tom, že naša „organizácia združuje väčšinu vodičov“ bolo možno zle pochopené vyjadrenie v tom, že tento problém sa týka väčšiny vodičov ( výnimka vždy potvrdzuje každé pravidlo) bez ohľadu na ich príslušnosť. Ja sám som dával na nástenky v podniku informáciu vodičom počas predchádzajúcej štrajkovej pohotovosti, keď som im vyčítal, že mnohé ich problémy nie je možné rýchlejšie riešiť práve preto, že viac ako 320 z nich nie je odborovo organizovaných (dnes ich je ešte viac) a či sa im to páči alebo nie zo zákona ich vo vzťahu k zamestnávateľovi zastupuje väčšinová odborová organizácia. V jej členskej základni však majú vodiči výraznú menšinu a preto ani nemôžu očakávať , že riešenie ich rozvrhu služieb a ďalších „špecifík“ aj keď v súlade s platnou legislatívou bude tvoriť nosný program ak tomu ostatní nerozumejú a možno to ani nechcú. A žiaľ právne vedomie nie je na veľmi nízkej úrovni len medzi vodičmi, ktorí sú poučovaní o svojich povinnostiach ale svoje práva nepoznajú a sú u nich zámerne potlačované ale tento stav je práve kvôli „právnemu bezvedomiu“ riadiacich pracovníkov podniku. Dlhodobá, agresívna propaganda proti profesijnej odborovej organizácii vodičov ich práve z týchto dôvodov odrádza od obhajoby svojich práv , ktorú by prejavili svojim členstvom v nej.
Vladislav Stankovič, predseda ZO IOZ č. 2 pri DPMK, a.s.
#3505 ma nove EČV KE-438GJ ? ...doteraz nosil vpredu stále tú pôvodnú pokrčenú po ťažkej nehode...
Reakcia na: Isidor #43988:


„Pokud řidič odjede z jakékoli zastávky o více než minutu napřed, dostane od nás dopravce pokutu 500 Kč za každou zjištěnou zastávku. Stejně tak udělujeme sankce za úmyslné vynechání zastávky nebo například když řidič zaspí a vyjede pozdě na trasu. Problémem, se kterým se na nás také obracejí cestující, je kouření řidičů ve vozidlech. Pokud řidiče přistihneme, pokuta činí 1000 Kč,“

Do terénu vyráží každý den tým kontrolorů ROPID, kteří sledují všechny aspekty kvality služby, čili zda řidiči dodržují veškeré své povinnosti, jestli dopravce vybavuje svá vozidla všemi náležitostmi a vozidlo je v odpovídajícím technickém stavu. Výsledky těchto kontrol pak slouží k porovnávání kvality jednotlivých dopravců mezi sebou podle jednotlivých kritérií. Veškeré sankce platí jednotliví dopravci a o tyto pokuty se pak snižují dotace od obcí i Středočeského kraje či hlavního města Prahy. Cílem není vybrat co nejvíce pokut, ale pokusit se nastavit určitou laťku kvality, kterou by měli dodržovat všichni dopravci v rámci integrovaného systému.
Reakcia na: Vladislav 48 #43979:
Ak ti to potvrdili na ministerstvach, tak potom je to ok, beriem spat. Ked si dam dokopy informacie z kazdej strany, tak obcas je z toho chaos. Ale este sa na to pozriem. Pozdravujem kolegov.

Mato
Reakcia na: Sarko #43959:
Diki pekne,pekne mapy
Reakcia na: sc_ke_sk #43965:
Diki moc, pomoze mi.
Reakcia na: sc_ke_sk #43971:
Re #43974 eMareq:

http://www.cassovia.sk/historiaclanky/krize/

Takze tu je jasny dokaz, ze Stara spisska cesta bola prerusena a v dosledku tazby tam chyba cely kus kopca. Citat:

" V roku 1909 sa na Bankove postupne začalo s povrchovou ťažbou magnezitu, ktorá mala na osud Červeného kríža neblahé následky, lebo ho časom pohltil rozrastajúci sa areál bane. Začiatkom 50-tych rokov bola Stará spišská cesta v úseku nad Čiernym krížom až po Horný Bankov prerušená a v tých miestach sa vybudovali banské zariadenia a postupne vytvárali banské hlušiny. Tam, kde stál kedysi Červený kríž, zmizla aj celá hora a miesto nej tu zíva iba hlboký kráter opusteného magnezitového lomu."

Elektricka do Cermela bola zavedena v roku 1914, to znamena, ze cesta popri elektrickovej trati smerom na Margecany uz musela byt.
Reakcia na: m2001 #43970:
Do 19. storocia, cize to znamena ze do cca roku 1800 a este preslo dalsich viac ako 100 rokov, kym bola nejaka elektricka, takze to dava zapravdu indicii, ze cesta v Cermelskom udoli uz v case vzniku fotografii, o ktorych sme sa tu bavili, uz pravdepodobne davno existovala.
Reakcia na: eMareq #43974:

Uvadzas tretiu moznost od prvych dvoch, ktoru naznacil v mapke sc_ke_sk (oranzova a modra linka). Ja by som sa skor priklanal k tej oranzovej trase, ale kedze v bani sa na okoli tazilo, napada ma aj taka moznost, ze stara spisska cesta mozno po nejakej trase medzi tebou spominanou okolo budov bane a polepsovne a oranzovou trasou od sc_ke_sk, pricom po tazeni bola cesta znesena a po skonceni tazby vytvorena nova cesta na zaklade aktualneho stavu terenu.

Zisla by sa teraz nejaka dobova katastralna mapa.
Reakcia na: maggi_381 #43890:
Napísal a poslal som dosť obsiahle stanovisko na uvedené hlúposti, ktoré však neviem z akého dôvodu neprešli. Za chvíľu mi nastúpia vodiči do práce tak keď sa po nočnej vyspím určite sa k tomu vrátim.
Vlado Stankovič
Reakcia na: Dimi #43902:
Pozdravujem Ťa.
Musím Ťa opraviť. Myslel som to tak, že v tomto spore zastupujem všetkých nespokojných vodičov - aj tých, ktorí sa to boja nahlas povedať - bez ohľadu na ich príslušnosť.
Právomoc IP je dať aj pokutu 1 mil. Sk. Uspokojil sa s výtkou. DR kontroluje činnosť Predstavenstva, Predstavenstvo riadi manažment a každý má svoju zodpovednosť.
Akurát ten omieľaný Vojto Kacsmarik bol odvolaný z funkcie pre to čo neurobili tí nad ním a tiež tvorcovia CP. A Kuzma v tom nebol aj keď na neho mnohí kydáte. Vojto mal na starosti referát výpravy, t.j. zadelenie vodičov do práce. Jediný začal robiť zmeny a upozorňoval asi príliš hlasno na to čo spôsobuje problémy a čo treba riešiť. Rozvrh sa nedá urobiť bez služobných cestovných poriadkov, ktorý určuje pracovný čas vodiča. A on ich dostal na august 2008 30 júla a aj to nie kompletné a pri začiatku školského roku sa zmenili všetky ale doručené boli 1. septembra. A 5 - teho septembra ho odvolali za to, že nebol pripravený rozvrh ale aj za to, že prvú nedeľu sedeli na pracovisku vodiči bez práce. To že niekto iný zrušil medzi tým ich plánované služby asi nebolo dôležité.
A rád by som vedel v čom si zákon vysvetľujem zle ak mi dali za pravdu obe ministerstvá a dvakrát aj Inšpektorát práce.
Príď mi to niekedy vysvetliť.
Vlado Stankovič
Reakcia na: pedro77 #43972:
aj to by sa dalo ošetriť - cez tlačidlo Info.
Reakcia na: pedro77 #43972:
Áno presne tak. ? Vlastne mohlo by to fungovať aj tak ako to funguje teraz, len do emdžadov by sa pridala možnosť optimalizácie na spôsob nákupu PCL. A máme vyriešený aj problém 4-zastávkového cestovania.
Reakcia na: eMareq #43974:

Ja som myslel nieco taketo:
Ked vytiahnem bicykel, tak tam zajdem. Minuly rok som obisiel iba banu a tie budovy. Po tej ceste som sice isiel, no bol som vtedy peso a nevedel som kde to presne konci, tak som sa vratil.
Reakcia na: sc_ke_sk #43969:
Aby som ujasnil o čo mi išlo: Ak človek išiel po Starej Spiš. ceste od amfiteátra, tak sa dostal ku do areálu Bane. Ako išiel ďalej, tak sa dostal priamo ku bani samotnej. Potom už normálna cesta končila (teda stáčala sa naspäť), ale dalo sa ísť ďalej tak, že človek vyšiel ku záhradkárskej oblasti. Tam začínala znova cesta, ktorá šla cez les, popri polepšovni až sa napojila ku otočke na Hornom Bankove. No a odtiaľ dole peši až na rázcestie s cestou, ktorou sa dá ísť na Alpinku. Ide mi o ten kúsok neexistujúcej cesty ktorá sa stratila(?) kdesi pri stavbe bane a jej možnú súvislosť so Starou Spišskou cestou. Raz som tade tak šiel (2001), keď to tam ešte nestrážili SBS-kar-i a dalo sa tade voľne prechádzať.

Tu je výrez z mapy: http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=sk&geocode=&q=star%C3%A1+spi%C5%A1sk%C3%A1+cesta,+ko%C5%A1ice&sll=37.0625,-95.677068&sspn=42.766543,93.164063&ie=UTF8&ll=48.734738,21.236229&spn=0.034928,0.090981&z=14

Treba si všimnúť ten prázdny kus územia vľavo hore medzi tou sľučkou a tým trojramenným rozvetvením cesty, pričom stredné rameno ako keby bola spojnica s tou sľučkou.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.