VozidláAutobusy › SOR NS 12 Electric

SOR NS 12 Electric
SOR NS 12 Electric (stav r. 2021)
SOR NS 12 Electric (stav r. 2023)

Úvod

Nízkopodlažný elektrobus SOR NS 12 Electric českého výrobcu SOR Libchavy predstavuje novú generáciu vozidiel tohto výrobcu. Prototyp elektrobusu NS 12 bol predstavený v roku 2016. Dizajn vozidla navrhol architekt Patrik Kotas. Sériová výroba elektrobusov NS 12 začala po výrobe druhého prototypu v roku 2017. Prvé sériové vozidlá boli dodané do Bratislavy. V roku 2017 bola predstavená aj naftová verzia autobusu SOR NS 12.

Spoločnosť SOR Libchavy sa stala v roku 2017 s typom SOR NS 12 Electric víťazom verejnej súťaže bratislavského dopravného podniku na dodávku 16 elektrobusov dĺžky 12 metrov. Vozidlá boli dodané v roku 2018. Spolu s elektrobusmi spoločnosť dodala aj nabíjaciu infraštruktúru. Cena jedného elektrobusu bola 589 000 €. Nákup elektrobusov bol spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu 2014 - 2020.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NS 12 Electric 3001 – 3002 2017 2018 2
2. SOR NS 12 Electric 3003 – 3016 2018 2018 14
Spolu 2017 – 2018   16

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška s klimatizáciou 3200 mm
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 33 + 1
Počet miest na státie 72
Celkový počet miest 105 + 1
Pohotovostná hmotnosť 12350 kg
Elektrická výzbroj Rail Electronics CZ
Kapacita trakčnej batérie 242 kWh
Motor Pragoimex TAM 1053 C6V, 600 V, asynchrónny, chladený vodou
Výkon motora 160 kW / 1372 rpm
186,6 kW (maximálny 30-min.)
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, portálová, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia SOR / HVAC
Chladiaci výkon klimatizácie 15 kW

Fotografie

Opis

Skelet polosamonosnej karosérie dvojnápravového elektrobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozka. Zasklenie a opláštenie bočníc realizovali technológiou lepenia. Na opláštenie karosérie použili špeciálne plechy a polyesterový laminát. Trakčné akumulátory typu 18650 NMC (lítium-nikel-mangán-kobalt) firmy EVC Group schopné uložiť energiu 242 kWh osadili pozdĺžne po okrajoch strechy vozidla. Pre nabíjanie akumulátorov vybavili vozidlo zásuvkami pre káblové nabíjanie (rýchle aj pomalé) pod poklopom za zadnými dverami a strešným 5-pólovým nabíjacím zberačom systému Ride&Charge poľskej firmy EC Engineering pre priebežné nabíjanie. Trakčný motor poháňajúci zadnú nápravu a elektrickú výzbroj umiestnili pod vyvýšenou podlahou v zadnej časti vozidla. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním.

V interiéri pre cestujúcich osadili plastové sedadlá STER 8MA (8MP v prednom rade) s textilným červeným poťahom v priečnom usporiadaní 2+2. Časť sedadiel umiestnili na vyvýšených schodíkoch. Podlahu a bočnice pokryli protišmykovou krytinou Altro. Vyhradené sedadlá odlíšili od ostatných modrým poťahom. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri druhých dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými stropnými svietidlami s LED trubicami. Vetranie interiéru vyriešili uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien. Vykurovanie autobusu zabezpečili pre zvýšenie dojazdu nezávislým naftovým vykurovaním. Tepelnú pohodu v interiéri v letnom období zabezpečili dvojicou úsporných strešných klimatizačných jednotiek, ktoré umožňujú aj nútenú výmenu vzduchu vo vozidle.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Na vnútornej strane pravého bočného displeja osadili LCD displej s informáciami o trase linky a aktuálnej zastávke vozidla zobrazovanej na mape. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov. Autobusy vybavili aj systémom počítania cestujúcich. Vozidlá dodali v červeno-sivo-čiernom nátere.

Úpravy

V roku 2023 boli pôvodné textilné poťahy sedadiel vymenené za koženkové červenej a modrej farby.

Prevádzka

Prvé dva elektrobusy SOR NS 12 boli dodané na začiatku januára 2018 a zaradené boli do vozovne Krasňany. Do prevádzky s cestujúcimi boli uvedené 26. januára 2018. Jeden z nich bol nasadený na vajnorskú linku 53, druhý striedal rôzne linky. Od polovice júna 2018 sa obe vozidlá striedali na linkách 52, 53 a 56 vypravovaných z vozovne Krasňany.

Ďalšie vozidlá začali do Bratislavy prichádzať postupne od 12. júla do 13. novembra 2018 a do premávky sa zaraďovali postupne od 30. júla 2018. V októbri 2018 sa elektrobusy SOR NS 12 začali nasadzovať aj na vybrané spoje liniek 43, 65, 80, 94 a v novembri aj na jeden spoj linky 66 (do decembra 2019).

Elektrobus #3010 mal krátko po zaradení do premávky dopravnú nehodu, po ktorej zostal na dlhú dobu nepojazdný.

Od decembra 2018 boli elektrobusy nasadené počas špičiek aj na linku 37 do Záhorskej Bystrice. Koncom apríla 2019 sa dve z troch vozidiel z linky 65 presunuli na linku 29, kde boli taktiež nasadzované počas špičiek pracovných dní. Na linku 94 sa elektrobusy nasadzovali do konca okóbra 2019. Od mája 2020 sú elektrobusy nasadzované celotýždenne aj na niektoré poradia linky 20, pričom sa súčasne prestali vypravovať na linku 52.

Od 1. júla 2020 boli elektrobusy SOR NS 12 nasadzované na predĺženú linku 41 (Búdková - Hlavná stanica) v súvislosti so zrušením trolejbusovej linky 64 (Jelačičova - Lovinského). Počas prestávok bolo nabíjanie elektrobusov zabezpečené v trolejbusovej vozovni Hroboňova, kde bola vybudovaná nabíjacia stanica. Pre menšiu výdrž batérií z dôvodu kopcovitého terénu a častých zdržaní na trase však boli od 16. novembra 2020 na tejto linke nahradené opäť klasickými naftovými autobusmi. Počas nasadenia kĺbových autobusov na linku 37 cez letné prázdniny 2021 boli elektrobusy presunuté z tejto linky v pracovných dňoch na linku 87. Od 1. septembra 2021 boli vo voľných dňoch tri vozidlá vypravované aj na linku 88 medzi Mostom SNP, Petržalkou a Autobusovou stanicou.

Po opätovnom nasadení kĺbových autobusov na linku 37 od 17. januára 2022 boli elektrobusy nasadzované v pracovných dňoch na linky 20, 29, 43, 53, 65 a 80 (s výnimkou linky 43 iba na niektorých poradiach daných liniek). Na linke 29 elektrobusy premávali do konca júna 2022. Od júla 2022 boli nasadené aj na vybraných poradiach liniek 67 a 78 (vzájomné prejazdy). Od novembra 2022 boli elektrobusy na linku 80 nasadzované už len vo voľných dňoch, v pracovných dňoch sa zvýšila ich výprava na linky 67 a 78. Po zmenách liniek od 5. augusta 2023 sa elektrobusy nasadzovali aj na niektoré poradia linky 75.

Pred spustením modernizácie vozovne Krasňany, ktorá začala 6. novembra 2023, boli elektrobusy presunuté do vozovne Trnávka. Do sprevádzkovania náhradných nabíjacích miest bol v prevádzke iba jeden z týchto elektrobusov, ktorý premával na linke 43. Zvyšných 15 vozidiel bolo dočasne odstavených. V prvej polovici novembra 2023 boli zriadené nabíjacie miesta pre časť elektrobusov v trolejbusovej vozovni Hroboňova. Elektrobusy sa do premávky začali vracať od 15. novembra 2023, ale pre obmedzené možnosti nabíjania premávali iba 4 vozidlá na linkách 20, 43 a 88. Od decembra 2023 sa výprava v pracovných dňoch zvýšila na 8 elektrobusov (linky 20, 43, 67, 75, 78, 88) a od februára 2024 stúpla na 9 vozidiel, kedy sa jeden elektrobus (#3013) vypravoval aj z vozovne Trnávka na jednu z liniek 53, 65 alebo 67/78. Vozidlá #3002 až 3005 od novembra 2023 nejazdili.

Skúsenosti z prevádzky ukázali, že denný dojazd vozidiel na jedno nabitie sa pohybuje okolo 160 - 170 km. S využitím priebežného nabíjania boli vozidlá schopné odjazdiť okolo 250 km.

Katalóg vozidiel

3001 3002

3003 3004 3005 3006 3007 3008 3009 3010 3011 3012 3013 3014 3015 3016

Legenda a štatistika

3001nevyradené vozidlo: 16 (100 %)
3002odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 4 (25 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 53,4 %, v pondelok až piatok 57,7 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Mhr1 #144:
Tiež ma to zaujímalo
Dajú sa tak ušetriť emisie, peniaze za naftu a ešte batérie na tych elektribusoch
Reakcia na: Dadino #140:
A nebolo by lepšie tie elektrobusy striedať? Takto sú vozy 3002-3005 od novembra odstavené, kto vie, ako sa ich podarí znovu oživiť? Vieme, ako zle pôsobí nejazdenie na batériu v os. aute. Viete niekto niečo bližšie, prečo to tak je?
Reakcia na: Petto #141:
Stačilo by tam namaľovať cyklopruh....
Reakcia na: Petto #141:
Vsetky radialy tak vyzeraju. Smutne.
Reakcia na: Dadino #140:
Ten stav chodnika , obrubnika,plotu a verejneho osvetlenia je tiez grandiozny 😁
Reakcia na: Mhr1 #138:
Na Hrobonke je iba 8ks nabíjačiek ak si dobre pamätám projekt. Niečo sa nabíja vraj na Trnávke a zvyšok je odstavený. Boli na ploche pri vjazde do depa Trnávka z Bojnickej (tá na printscreene) ale či tam ešte sú po tej pravej strane neviem. Každopádne dúfam, že tam nie sú už a schovali ich. Lebo ich potom môžu rovno vyradiť keď to mrzne a odoláva všetkým poveternostným podmienkam vonku teraz. 😬
Reakcia na: Mhr1 #138:
Asi sa nemajú kde nabiť.
Neviete, prečo je prvých 6 elektrobusov dlhšie odstavených? To za nezmestia na Hroboňku? Sú tam vôbec?
To je pravda.
Reakcia na: upravovač fotiek #133:
Nie je ich kde nabijat.
Reakcia na: upravovač fotiek #133:
Ich odstavenie súvisí s rekonštrukciou vozovne Krasňany, kvôli čomu sa obmedzilo ich vypravovanie.
https://www.cs-dopravak.cz/kapacita-baterii-nestaci-zima-odstavuje-elektrobusy-od-solarisu-v-olsu/

Ako sú na tom naše? Vidím, že práve polovica z nich je viac ako 2 týždne odstavená.
Reakcia na: SimonMHD #131:
Na Hrobonke. Boli tam vytvorené v hale dočasné nabíjacie stanice pre ne. Už su aj tam jak stanice tak aj e-busy.
Tieto vozy a EBN budú počas rekonštrukcie vozovne Krasňany na Trnávke alebo na Hroboňovej?
Reakcia na: Samčo #129:
Ďakujem.
Reakcia na: Mhr1 #126:
Všetky tri na poruchy. 3005 by už ale mala ísť v krátkom čase von.
Reakcia na: Mhr1 #126:
Prečo mínuska? To sa nemôžem opýtať? A ak som sa opýtal nelogicky, nebolo by lepšie to vysvetliť ako dať mínusku?
12.9. sa píše, že dnes bolo v premávke 15 kusov. Pritom 3005 je vo vysvetlivkách ako nepremávajúca, v prehľade zelená, ale keď si ju rozkliknete, tak už od júla nejazdí (a predtým stála od januára podľa výpravy). Ako to teda je? A prečo sú tieto vozy 3005 a 3012 odstavené? Nehoda či porucha? A 3902? Lebo tiež už nejaký čas nevyšla von.
Reakcia na: Petto #122:
Celý problém týchto sedadiel je ten, že nie sú vyplnené. Testovacie NS18 ich malo vyplnené a boli veľmi pohodlné. Avšak jednoduchšia údržba a menšia možnosť poškodenia sedadiel je pri týchto bez výplní iba s poťahom potiahnutým na plaste.
Reakcia na: medzernik #121:
Ano, len tie sedacky. NS12 ma tvrde sedacky
Reakcia na: janstár #117:
v TEDOMe bolo nieco dobre?
Reakcia na: janstár #117:
Otrasne vytvarované plastové sedačky s 0,1mm molitanom a poťahom.Radšej si lahnem na podlahu aj to je pohodlnejšie.Aspoň ma z toho nebolí celý chrbát.Žiadny priestor na nohy, absolútna katastrofa celý SOR.
Reakcia na: tbusabustram6609 #118:
No vzhladom na niektoré zelené šmakocinky ako napríklad 1626 alebo 2639 2645 a iné mňamky,mám asi rovnaké obavy o svoj život ako v týchto Elektrických delikatesach a kĺbovych rároh.O třebíckych plachetniciach ani nehovorím...
Až sa klepem keď do toho nastupujem. Bojím sa, že sa to za jazdy rozpadne na prach. Svätá Karosa B741:D
Reakcia na: Durkø4941 #115:
Práve že tie sedačky sú výborné oproti NB12,tam sa dá meditovať.

Ale v Tedome boli lepšie ,no čo už.
Parádny autobus aj dnes som s ním išiel.Všetci sedeli len šiesti stáli ,v NB12 by stálo 20 ľudí.Parádny interiér ,lepšie stoličky,tvarované. Nejde o to že je elektrický aj NB12 by bola dobrá s takým interiérom. Tam si skutočne človekom,ten autobus poľudšťuje.
Reakcia na: janstár #113:
Rozhegane vraky,klepe sa to,uz to bucha,trasie sa,je tam sice priestoru viac ako u nb 12/18 ale tie sedacky su fakt otrasne
Je to parádny autobus.Hlavne je tam viac miesta na sedenie ako v sor 12. Ešte by sa mohla pridať jedna dvojsedačka za štvorku vľavo v predu. Takéto autobusy potrebujeme ,na sedenie a nie na státie.
Reakcia na: omg123 #89:
Este to len vyslo z vyrobne,a uz sa cely trase,..Predrazena sracka co stoji uplne za hovno... Davam tomu tak 5 rokov...aj to som prehnal.Neviem nac to kupovali,ale eurofondy su eurofondy a musime byt ekologicky a opicit sa.Zachvilu to dopadne tak ako v rusku s ich elektrobusmi
celkom skoro zacinaju vrzgat tie busy. a zeby boli tichsie ako dieselove sa tiez neda povedat. proste kvalita a la SOR. ale co by sme chceli za 589000.
Reakcia na: DolneHonyTrolley #86:
Toto tu je diskusia, nie chat. Offtopic prkotiny si prosím vybavujte cez sociálne siete.
Si blízko Petto. Päť rozhodne nemám!
Reakcia na: Durkø4941 #84:
Neprehanaj, to je tak 10-15. Take typicke sotouske spravanie.
Len píšem o svojom zážitku s vodičom 3003ki. Rozbitom čelnom skle druhý deň v premávke. A čo som tam vtedy robil. A čo som spravil potom. Pardon za gramaticke chyby.
Reakcia na: DolneHonyTrolley #80:
Čo to splietaš?
Ale sú skvelé. Len ta výroba je pomalá.
Moja prvá skúsenosť bola na linka 80. Ale moja druhá skúsenosť na linke 53 bola zaujímavejšia. Autobus prichádza ja si ho fotografujem ako prichádza na zastávku na Zlatých pieskoch. Keď v vpredu vidím prasknuté okno (druhý deň v premávke 3003) vyfotim si ho potom si presadnem dozadu na Trnavskom mýte vodič výstupy z kabíny, príde ku mne kľakne si a pýta sa: Prijatelko prečo si ma stále fotiš? (od tej fotografije skla som žiadnu fotku nespravil) Pozrel som naňho a povedal že ja som tu včera nebol. Ospravedlní sa vráti sa do kabíny a odíde. Ja som sa cítil stiesnene v PRÁZDNOM autobuse a tak som na ďalšej zastávke vystúpil. Aby som išiel do polusu na skludnenie hormónov v McDonald's . Ja viem divne.
Reakcia na: Miro #78:
No moja skúsenosť bola počas druhej cesty (asi začiatok apríla) s týmto autobusom taká, že na ceste z Trnavského mýta do Vajnôr sa na dvoch zastávkach zastavil, otvoril dvere, ľudia vystúpili/nastúpili, dvere sa zavreli, bolo počuť hluk ako keď sa rozbieha, a zrazu ticho a autobus stojí... Po niekoľkých sekundách na vnútorných displejoch tma, a z kabínky vodiča nadávky. Ale od vtedy som to už nezažil a aj keď sory nemusím, týmto sa rád zveziem
Rozvinula sa tu riadna off-topic debata... mňa by zaujímalo, aké sú skúsenosti s prevádzkou elektrobusov, najmä v týchto mrazoch?
Reakcia na: S499.1023 #74:
Urcite
Reakcia na: 810zssk #66:
...a neberte ho napr. do Prahy.
Reakcia na: Mike #72:
Pretože už pri poslednej reko odmietali počúvať, že je blbosť dávaŤ na tie VÚIS panely piesok a zámkovú dlažbu a že by sa to malo práve kvôli pojazďovaniu autobusmi zaasfaltovať.
Reakcia na: Ámos #67:
Určite Kajdi? Ten s tým jednak nemá nič spoločného, jednak tento argument som vždy počul od ing. Rafaja.
Reakcia na: Mike #72:
Tak nemusi to po trati jazdit cely den. Stacilo by dohromady 3-4 hodiny denne v najhorsich casoch.

Hoci Kamenne namestie tu X13 zvladala dobre.
V prípade nábrežia sa mi zdá najreálnejší argument, že tam nie je na to vhodné podložie a ani zvršok trate.
Reakcia na: Ámos #67:
A preco by malo dojst k zrazke? To je akoby "nepustme auta na cesty, mohlo by dojst k zrazkam, aj ked sa snazia vyhnut" 😃 😃 😃
Reakcia na: Ike #68:
Ach bože. To je odbornosť!
Reakcia na: Ike #68:
To bolo pred 3 rokmi
Reakcia na: Ámos #67:
Ja si zase pamätám Ing. 1/2/3, ktorý argumentoval, že čo ak sa autobus v zastávke pokazí.
Reakcia na: Viko #65:
Argumentoval, ze elektricka neuhne a zrazka by bola katastroficka. Ale to uz je nejaky ten piatok. Este som bol na VŠ, cize viac ako10 rokov.
Reakcia na: Ámos #64:
Hlavne nikto Kajdimu nepovedzte o Radlinskeho ?
Reakcia na: Ámos #64:
V čom to je akože trúfalé??? ?
Reakcia na: pharel #63:
Planovaci na DPB to vytrvalo odmietaju?! Nikdysatotaknetrobilo?
Pamatam si este legendarnu vetu pana Kajdiho. Ty si mozno trufnes pustit bus oproti elektricke, ale ja rozhodne nie.
Busy by nemuseli stat v zapchach od Chatama Šoféra. Bohuzial.
Reakcia na: Viko #62:
No mohol, preco to este nikto nenavrhol? 😃
Reakcia na: pharel #61:
Buspruh na nábreží môže pokojne viesť po koľajniciach, to nie je argument. Akékoľvek rozširovanie bude chybou - viď jav menom dopravná indukcia. Nehovoriac o výslednom pocite z priestoru... Štyri narvaté pruhy nebudú nikdy vyzerať ako prívetivé nábrežie.
Reakcia na: Ámos #56:
Ja som tiez zastanca MHD a tiez vravim, ze tu mame kopu aut, ale urcite by to rozsirenie cesty na nabrezi nesposobilo taku katastrofu a nespravilo by to dialnicu v meste. Ci radsej nech tam su vecne zapchy v ktorych stoja aj busy? A co sa tyka ukrojenia travy na Racku, to bolo len kvoli rozsireniu zastavok, nie pridanie dalsieho jazdneho pruhu. Ako ja by som kludne odstranil odbocovaci pruh doprava na Sancovu kludne, ja chodim elektrickou, ale autickari by pindali 🙂 A kusok chybajucej travy by nikomu nevadilo.
Reakcia na: drink #59:
dva pruhy by ale riesili vacsinu problemov prejazdu elektriciek cez dany usek - auta vychadzajuce z vazovovej by sa z trate bez problemov odpratali (momentalne hned prvy a hlavny problem je dvojpuhovy vyjazd z vazovovej a nasledne lievik do jedneho jazdneho pruhu) a to ze by stali ~rovnako dlho akurat miesto jedneho v dvoch pruhoch vedla seba je uz viac menej jedno (ale tym zeby stali dvojmo by to bolo kratsie a netrcali by tolko na trati ci pripadne na zastavke blumental)
a mierne by sa tym zvysila aj prejazdnost krizovatky na racku pre iad (ale to uz je len taky postranny bonus)
Reakcia na: si #57:
Dva pruhy na Radlinského vôbec nie sú potrebné, kapacita jedného pruhu je väčšia ako kapacita vstupu do križovatky na račku.
Reakcia na: 810zssk #54:
A tiež to Citaro je bývalá predvádzačka - so všetkým čo k tomu patrí.
Reakcia na: pharel #53:
radlinskeho v smere na racko by sa dala velmi elegantne vyriesit zjednosmernenim radlinskeho medzi vazovovou a racianskym mytom (len smerom von z mesta) a prelozenim elektrickovej trate o jeden jazdny pruh smerom k "novej mytnej", toto by neukuslo ani zo sirky chodikov, ani z parku; doprava v smere racismyto-vazovova je tam minimalna (hlavne tam teraz parkuju stroje a auta zo stavby)
som sa divil uz pred mnohymi rokmi ked rekonstruovali dany usek trate ze to tam tak nespravili....
Reakcia na: pharel #53:
A dovtedy budeme rozsirovat cesty az kym nebudu v meste len cesty a auta a nic ine.

Preco by sa malo ukrajovat z chodnika a zelene kvoli ceste? Rozsirovanie nabrezia mesto a hlavne utvar hlavneho architekta dlhodobo blokuje a chvalabohu. Vsetky moderne mesta postupne rusia svoje dialnice pri nabreziach, len Bratislava sa stale snazi ist opacnym smerom.
Reakcia na: pharel #53:
Suhlas.
Reakcia na: Ámos #51:
Dvojnasobok pravdepodobne nie, to som ani nikde netvrdil - potom by nebolo sa o com bavit a volba CapaCity by bola jasna 🙂 Ide skor o to aky vyrazny je ten pomer.

Co sa Citara tyka, nie je tam skor problem v tom ze DPB ma len jedno take vozidlo, takze nedrzi na sklade nahradne diely? Teda ze pricinou casteho dlheho odstavenia nie je castost poruch, ale dlhe cakanie na opravu aj tych banalnejsich?
Reakcia na: 810zssk #48:
Podla mna by sa malo ist do kvality ked chceme dostat ludi z aut do MHD. Ale to by trebalo este vela veci okolo toho, stale zasnem, ze tu vobec nemaju v planoch riesit prestupne uzly. Ja by som vedel aj ako vyriesit Racianske myto, hlavne zastavky elektriciek aby neboli take uzke, ale to by chcelo peniaze a hlavne robit nieco na ukor inych veci. Napriklad aj rozsirenie Radlinskeho v smere na Racko kde auta neustale zasahuju do elektrickoveho pasu, rozsirenie cesty by bolo na ukor aut parkujucich na chodniku. Dalej vybudovanie pruhu na nabrezi pri odbocke k Redute aby boli 2 priame pruhy, to by museli odkrojit z chodnika a travy. Neviem preco sa taketo veci neriesia vobec. 😞
Reakcia na: Mike #50:
Na druhej strane, vozidlo sa pri dobrej udrzbe moze dozit dlhsie ako 12 rokov.
Taketo tabulkove rozhodovanie od stola, nie je ekonomicke.
Vzorom by mohla byt Budapest.
Ak vozidlo nie je moralne zastarane, nevidim dovod na jeho vyradovanie, ak oprava je rentabilna.
Napriklad SU15. Okrem ekonomickej stranky, treba pozerat aj na tu ekologicku. GO je lepsia volba ako novy voz. Samozrejme to treba dobre zvazit pri kazdom jednom vozidle.
Reakcia na: 810zssk #49:
Samozrejme.
Take čelne sklo do tejto kategorie patrit asi nebude. Matematika je tam zlozitejsia a zalezi co menis.
V kazdom pripade, ak sa dozijem, som zvedavy ci MB vydrzia dvojnasobok toho co vydrzia SORky.
Lebo nie je vsetko citaro, co sa blisti https://imhd.sk/ba/popis-typu-vozidla/526/Mercedes-Benz-Citaro-CNG
Reakcia na: pharel #45:
"nase mesto nema peniaze na neustale kupovanie novych vozov vzdy ked sa nejake vyradia"

Blbosť. Pravidelná obnova tu bola, potom v druhej polovici 90tych rokoch sa úplne zastavila až to skončilo tak, že po ik 435 v 1998 mali prísť prvé kĺbaky až v 2006 a aj to zmenili z kĺbakov na 15 metrové, takže potom až Záhradníkovci robili masívnu obnovu autobusov. A to za Ďurkovského éry bolo v tomto meste peňazí kvantum... Až teraz sa to opäť ako tak dostáva do normálu.

Ono sa to dá ľahko vypočítať, že aký máme stav autobusov, ak je životnosť nech by 12 rokov, tak koľko vozov by bolo treba nakúpiť každý rok. A krát cena za jeden bus a máme aj nárok na rozpočet. A ako výsledok tendra sa môže uzatvoriť rámcová zmluva na x rokov. Iné mestá to tak robia.
Reakcia na: Ámos #47:
Pre zaujimavost, ako casto potrebujes ekvivalentny nahradny diel na SORku a CapaCity? Lebo vyrazne drahsi nahradny diel este neznamena ze za dobu prevadzky vozidla minies vyrazne viac penazi na udrzbu.
Reakcia na: Valec #46:
Prirodzene. Ale tu je prave ta otazka, ze ktorym smerom chceme ist. Nakupovat najlacnejsie co sa da, alebo dosiahnut nejaku uroven kvality? CapaCity su zbytocne drahy extrem, podobny efekt by sa dosiahol napr. aj s Citarom.
Reakcia na: Valec #46:
A co som pocul, aj ND patria k tym vyrazne drahsim.
Reakcia na: pharel #45:
Zas ale ten SOR stál polovicu toho, čo Capacity. Tak potom nemôžeš očakávať rovnakú kvalitu.
Reakcia na: 810zssk #42:
Ja som sa tiez navozil Ikarusmi cele detstvo aj teenage obdobie, ale myslel som tym, ze mohli by vydrzat viac uz len z dovodu, ze nase mesto nema peniaze na neustale kupovanie novych vozov vzdy ked sa nejake vyradia a v pripade, ze sa nevyradia, tak tu jazdia naozaj "autobusovi zombici" 🙂 hej Citelisy su dost na tom zle, ale aj Tedomy, o Karosach radsej pomlcim. Mne islo hlavne o porovnanie SORov s Capacity z mojho pohladu, ako to vidim ked nimi cestujem.
Reakcia na: dupe #43:
Ironia, ze 15M Solarisy vyzerali dokonca tiez lepsie jak 8rocne Tudomy . Takze na L32 doslo k zlepseniu po dodani NB18 na 2DP. ?
Reakcia na: pharel #39:
Su vozidla ktore z pohladu cestujuceho vyzeraju ze maju 10 rokov uz pri vyrobeni. Dobrym prikladom je ruzovy zilinsky citelis, kde sa designeri interieru pozabudli v roku 1993. https://imhd.sk/za/galeria-media/19797/Interier-Citelisu-Line?ref=za%2Fpopis-typu-vozidla%2F266%2FIrisbus-Citelis-Line

Naproti tomu 15-metrove Solarisy stale posobia sviezo aj bez generalky. Prve NB18 vdaka sedozltemu interieru velmi rychlo chytili patinu niecoho vyblednuteho a stareho. Cerveno-kremovy interier novsich serii posobi stale velmi dobre.

A teda naozaj neviem v com su horsie SORky z pohladu cestujuceho oproti rozhrkanym Citelisom s hrdzou prezratymi stlpikmi. Teraz neriesim usporiadanie interieru ale pocit aky v cestujucom voz zanecha.
Reakcia na: pharel #39:
Autobusy nemaju co "vydrzat 20 rokov", potom to dopada tak ako v Bratislave, kde si vacsina ludi kupuje auto hned ako si to moze dovolit.
Reakcia na: pharel #39:
Nemáš tam chybu? Ikarusy sú staré dobré? Skôr staré zlé. Cestoval som s nimi celé detstvo a som rád, že už nemusím.
Reakcia na: pharel #39:
Spomienkový optimizmus vyhráva nad realitou.
Reakcia na: Gryzly65 #38:
To je dosledok tych tendrov pre kamaratov J&T, poskytnut co najnizsiu cenu co sa odrazi na kvalite. Proste aby sa znovu riesil v blizkom case dalsi nakup, ktory opat vyhra J&T. "Stare a dobre" Ikarusy, co vydrzali 20 rokov 🙂 ale je to tak vsade, elektroniku uz vyrabaju tak, aby vydrzala len na 2-3 roky, ze aby sa ti po skonceni zaruky hned pokazila a riesil si opravu alebo kupu novej 🙂 som zvedavy, ako dlho vydrzia elektricky. Uprimne si myslim, ze Mercedesy Capacity su v naj stave za obdobie co su v uliciach, najkonfortnejsie stale, najmenej poruchove, interier stale vyzera neznicene...Ale tak Nemci vedia robit kvalitnejsie nez Cesi.
Reakcia na: Ámos #37:
Noooo, z tých najstarších už sú viaceré v rovnakom, ak nie horšom štádiu rozpadu ako napr. v týchto dňoch opäť po dlhšej dobe vo zvýšenej miere nasadzované plynosy...
Reakcia na: Gryzly65 #36:
Uvidíme. Ja si pamatam, ako po dvoch rokoch budeme vyradovať SORky NB18, lebo sa rozpadnu...
Reakcia na: Ámos #35:
Čo z toho, ak ho o 5 rokov môźeš buď zahodiť, alebo kúpiť nové batérie, ktoré stoja zhruba polovicu obstarávacej ceny vozidla (samozrejme zo svojho).
Reakcia na: Petto #33:
A lebo nakup busu je to jedine co treba platit. Cena busu by sa mala za zivotnost toho vozidla vratit v podobe nizsich prevadzkovych nakladov.
Reakcia na: Valec #32:
Nemusel. Z IROPu sa daju čerpať eurofondy už aj na naftové autobusy.
Reakcia na: Valec #32:
Ale treba povedat aj B . Ak by boli NB18 na CNG tak ma omg123 v podstate pravdu. Za cenu ebusu by sa kupili 2 CNG NB18 orientacne za cenu 15 -20 tisíc / vozidlo.
Reakcia na: omg123 #31:
"za cenu tohto hlucneho nepodarku by sme pomaly mohli mat dva NB18."

Nemohli, lebo za tento dal DPB 30k € (lebo €-fondy), ale tie dva NB18 by si zo svojho musel zaplatiť celé.
Reakcia na: Dadino #28:
preco nie? ved aj cena je podobna.neskutocne vyhadzujeme peniaze. namiesto 240000 za bezny 12 m SOR platime tolko ako za capacity. pritom ale chybaju 18m busy na viacerych linkach.za cenu tohto hlucneho nepodarku by sme pomaly mohli mat dva NB18.
Podla uniknutej fotky na webe vozidlo vyzera v Krasnanoch trochu inak ako na ilustracnej fotke. ?
Reakcia na: Dadino #28:
Hej aj pečene holuby mozu este byt.
Reakcia na: Petto #27:
Ešte stále môže byť vo farebnom prevedení ako Capacity. Kolom dokola červená zvyšok čierny a tá vlnovka červená by akože prepojila prednú a zadnú časť vozidla opticky.
Reakcia na: Dadino #25:
Okenny ram sa nerata ako cierna farba laku ? . Otazne je, ci dali urobit tu tiptop vlnovku vpredu a vzadu ci to ma cierne narazniky. Ale aj tak si myslim, ze nam predali 1.prototyp len mu zmenili potahy ? .
Reakcia na: All1111 #22:
Mali ich otestovať a nechať po svojich prísť a cestou zapnúť kúrenie vo voze a tak že dokedy potiahne. ?
Reakcia na: Petto #23:
Celočervený určite nie. Keď tak červeno čierny. ?
Reakcia na: Petto #23:
Bola ešte tma, tak neviem? Videl som ho z cca 100 metrov
Reakcia na: All1111 #22:
Vyzeralo jak tento hore na fotke ? Ci bol celočerveny ?
Dnes ráno 1 voz na Púchovskej na prívese ?
Reakcia na: FFF13 #18:
Podla mna je to chyba.
Reakcia na: Petto #19:
“Vyhravat tendre uz dokaze SOR aj bez manipulacie ”
Sirka displeju mi najprv ukazala len tuto cast...?
Reakcia na: FFF13 #18:
Vyhravat tendre uz dokaze SOR aj bez manipulacie s poctom dveri ,takze netreba.
12-metrová SOR-ka a NEMÁ 4 dvere??? ?
Reakcia na: Petto #15:
Čím "nezdravšie" to bude, tým skôr sa tých nezmyslov zbavíme. ?
Reakcia na: Valec #14:
Myslis k sieti na Radlinskeho?
Reakcia na: 810zssk #11:
To je dufam vtip ten solo elektrobus na L43. Aj klbaky semtam nepoberu,ale ak sa pojde na 15min int. tak s prihladnutim oka to mozno pojde. Len ci dusit ebus do kopca s ludmi je "zdrave" sa uvidi ?
Reakcia na: Ámos #13:
Aj ten napájací kábel bude zroľovateľný a rovnako dlhý k najbližšiemu bodu elektrickej siete DPB.
Reakcia na: 810zssk #12:
Podla mna ked zistia, ze im to prezije cely den, tak z L80 sa vyhladovo stane elektrobusova linka ?
A este to zvladne aj predlzit L147. ?

Kebyze sa obnovi odstavny pruh pre busy na Vazovovej, dalo by sa nabijat tu a k Blumentalu predlzit aj L80. Rychlonabijacka bude demontovatelna predpokladam.
Reakcia na: Mike #7:
Nabijanie na Kollarku je velmi cudesny koncept.

Divim sa ze sa nesustredili na jednu oblast, kde by zaroven mali rychlonabijacku pre viac liniek. Napr. taka Cilizska by bola celkom pouzitelna.
Reakcia na: Petto #2:
Mna zaujalo ze tam uvadzaju vikendovu 43 ? Ale zas podla toho rozpisu im bude cez vikend dost elektrobusov stat, cize mozno by sme sa mohli dockat nejakeho poriadneho posilnenia 43 cez (nie len, ale najma) letne vikendy.
Reakcia na: Ámos #8:
Zrovna toto až tak otázne nie je. Cestovný poriadok sa dá aj zmeniť. Takže určite by som nevidel problém v tom, že dnes má 80 prestoj na Kollárku max. 10 minút.
Reakcia na: Petto #6:
A čo na tom nevychádza? Trochu matematiky. Vo vozovni bude baterka nabitá na 232 kWh, to je 160 km plného zaťaženia vrátane kúrenia.

Tá 250A nabíjačka má výkon cca 160 kW. SOR má kapacitu batérie 232 kWh. Ak berieme, že posledných 20% kapacity sa asi bude nabíjať pomalšie, tak rátajme, že cca za 70 minút nabiješ z 0 na 80% baterky.

Čiže ak potrebuješ počas dňa nabiť baterku na 118 km, potrebuješ 171 kWh, a to nabiješ za 65 minút, čo sú cca dve také prestávky. Dlhých prestávok je tam počas dňa 10...

Akože aj ja mám k SORu nejaké výhrady, ale zase nerobme z nich nejakých blbcov, ktorí si nevedia spočítať 1+1..
Reakcia na: Mike #7:
Hej to Kollarko je jedine take otazne.
Som zvedavy ako to vymyslia. Urcite vsak pri priebeznom nabijani netreba cakat na dobitie na 100%.
Ak mu kazde kolo vyjde dobijat 5 minut, tak si myslim, ze to za cely den zvladnu odjazdit.

Toto bude najvacsia skuska pre dalsie rozsirovanie poctu elektrobusov.
Reakcia na: Petto #6:
Aj 80/2 tam je celodenka a bude sa nabíjať niekedy počas dňa na Kollárku. A tiež by to podľa dnešného grafikonu nestihli ... ?
Skor ako chcu riesit L43 ? Denne vzkm to ma 278 a rataju len s 1 vozom. Rychlonabijacka sice ma byt na Patronke a aj cez sedlo to ma prestavky cca 35minut na Patronke alebo 1 kolo vynecha ebus a pojde nejaky prejazd - napr po rannej spicke 41/2 ?
Reakcia na: kecho #3:
Aj podla rozpisu vidis ze max. vzkm maju na poobednej spicke 105km ci je nieco okolo 2/3 kapacity . Cez medzidiel (sedlo) mozu ist kludne na rychlodobijacku do vozovne. Aj dnes bezne chodia naftaky cez medzidiel z 80/94 do vozovne a nepostavaju na konecnych. Semtam vidno vynimky ze soferi si odstavuju vozidla pocas medzidielu na konecnych,ked tam byvaju v pesej dostupnosti.
Reakcia na: kecho #3:
Teraz neviem co ti vadi viac. Riziko, ze posledne kolo neodjazdia, lebo nebudu mat "stavu" alebo to, ze maju dojazd 160km a daju ich na poradia s 80-90km dennym najazdom.
Mal by si si vybrat, lebo sme v rovine nadavania na utecencov co nic nerobia a kradnu domacim pracu.
Reakcia na: Petto #2:
Urbawnay je dobry ?
Fantasticky napad dat ich na 94, ked sa bude dobijat len vo vozovni... Som zvedavy, ci ratali aj s jalovym postavanim v zapchach alebo proste posledne kolo neodjazdi, lebo nebude mat na co...
Klasicky - DPB dostane prikaz nieco nakupit a potom nikto nevie, co s tym... Lebo pri dojazde 160 km ich davat na sluzby s 80-90 km...
Reakcia na: Cestovateľ Jakub #1:
Tu mas rozpis sluzieb kde budu ebusy . A je tam aj jedna 66tka
http://www.dpb.sk/projekty-eu/elektrobusy/
Ako si veria s L66 😃