VozidláAutobusy › Mercedes-Benz Citaro CNGNízkopodlažný 12-metrový autobus Mercedes-Benz O 530 Citaro vyrába nemecký výrobca EvoBus GmbH od roku 1997. Predstavuje nástupcu typu O 405 N. V roku 2005 prišla na trh inovovaná verzia modelového radu Citaro s novými motormi a vylepšeným dizajnom. Do roku 2008 spoločnosť vyrobila 20000 autobusov tohto radu. Dopravný podnik Bratislava testoval na svojich linkách v roku 2003 15-metrovú verziu Citara pod označením O 530 L a v roku 2008 vozidlo štandardnej dĺžky s pohonom na stlačený zemný plyn s označením O 530 CNG. Druhé z týchto prezentačných vozidiel zaradil dopravný podnik v novembri 2009 do svojho vozidlového parku.


Mercedes-Benz O 530 Citaro CNG v stave pri dodaní


Mercedes-Benz O 530 Citaro CNG po doplnení nálepiek

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Mercedes-Benz O 530 Citaro CNG 2020 2005 2009 2018 1
Spolu: 2005   1

Technické parametre

Dĺžka:11950 mm
Šírka:2550 mm
Výška:3389 mm
Výška podlahy:320 mm (1. dvere)
340 mm (2. dvere)
Rázvor:5845 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:29 + 1
Počet miest na státie:cca 76
Celkový počet miest:105 + 1
Pohotovostná hmotnosť:11800 kg
Celková hmotnosť:18000 kg
Motor:Mercedes-Benz M 447 hLAG, CNG, radový šesťvalec
Výkon motora:240 kW / 2000 rpm
Objem motora:11967 cm3
Krútiaci moment motora:1050 Nm / 1000 – 1400 rpm
Maximálna rýchlosť:100 km/h
Prevodovka:ZF Ecomat 4 HP 502C, 4-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Riadenie:ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy:predná: MB VO 4/39 CL-7,5, tuhá, zaťaženie 7245 kg
zadná: ZF AV 132/87, portálová, hnacia, zaťaženie 11500 kg
Pneumatiky:275/70 R 22,5
Klimatizácia:Spheros Citysphere
Chladiaci výkon klimatizácie:2 x 3,8 kW

Opis

Samonosný rám autobusu zvarili z oceľových profilov a obložili hliníkovými plechmi. Čelá zhotovili zo sklolaminátu. Plynový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti. Nádrže na stlačený zemný plyn umiestnili pod krytom v prednej časti strechy. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia. Výmenu cestujúcich zabezpečuje trojica dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s pneumatickým pohonom.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá City Star Function s textilným čalúnením v priečnom usporiadaní 2+2 (2 + 1 v prednej časti). Strop v interiéri obložili plastovými materiálmi, na bočné steny použili obloženie z vpichovanej plste v modrej farbe. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke (tzv. kneeling) a pri druhých dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám. Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie autobusu zabezpečili elektrickými vyhrievacími telesami pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili výklopnými časťami bočných okien, dvoma elektricky ovládanými strešnými vetrákmi a jedným strešným turboventilátorom. Vozidlo dodali v bielom laku.

Úpravy

Pred zaradením do premávky bolo vozidlo vybavené dvoma strešnými klimatizáciami salónu pre cestujúcich Webasto Spheros Citysphere (namiesto strešných vetrákov) a DOT-LED optickým informačným systémom firmy BUSE.

V apríli 2010 dostalo vozidlo rôznofarebné nálepky, ktoré doplnili jeho celobiely náter.

Prevádzka

Vozidlo sa zaradilo do premávky koncom novembra 2009 na linkách vypravovaných z vozovne Jurajov dvor. Vzhľadom na svoju atypickosť býval autobus často dlhodobejšie odstavený pre rôzne poruchy. Ku koncu prevádzky bol vypravovaný prevažne počas špičiek pracovných dní na linku 65. Vozidlo sa v premávke naposledy nakrátko objavilo vo februári 2018, následne bolo odstavené a ponúknuté na predaj.

Katalóg vozidiel

2020

  • Počet nevyradených vozidiel: 0 (0%)
  • Počet vyradených vozidiel: 1 (100%)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.