VozidláAutobusy › Mercedes-Benz Citaro CNG

Mercedes-Benz O 530 Citaro CNG v stave pri dodaní
Mercedes-Benz O 530 Citaro CNG po doplnení nálepiek

Úvod

Nízkopodlažný 12-metrový autobus Mercedes-Benz O 530 Citaro vyrába nemecký výrobca EvoBus GmbH od roku 1997. Predstavuje nástupcu typu O 405 N. V roku 2005 prišla na trh inovovaná verzia modelového radu Citaro s novými motormi a vylepšeným dizajnom. Do roku 2008 spoločnosť vyrobila 20000 autobusov tohto radu. Dopravný podnik Bratislava testoval na svojich linkách v roku 2003 15-metrovú verziu Citara pod označením O 530 L a v roku 2008 vozidlo štandardnej dĺžky s pohonom na stlačený zemný plyn s označením O 530 CNG. Druhé z týchto prezentačných vozidiel zaradil dopravný podnik v novembri 2009 do svojho vozidlového parku.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Mercedes-Benz O 530 Citaro CNG 2020 2005 2009 2018 1
Spolu 2005   1

Technické parametre

Dĺžka 11950 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3389 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
340 mm (2. dvere)
Rázvor 5845 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 29 + 1
Počet miest na státie cca 76
Celkový počet miest 105 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11800 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Mercedes-Benz M 447 hLAG, CNG, radový šesťvalec
Výkon motora 240 kW / 2000 rpm
Objem motora 11967 cm3
Krútiaci moment motora 1050 Nm / 1000 – 1400 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF Ecomat 4 HP 502C, 4-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: MB VO 4/39 CL-7,5, tuhá, zaťaženie 7245 kg
zadná: ZF AV 132/87, portálová, hnacia, zaťaženie 11500 kg
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Spheros Citysphere
Chladiaci výkon klimatizácie 2 x 3,8 kW

Fotografie

Opis

Samonosný rám autobusu zvarili z oceľových profilov a obložili hliníkovými plechmi. Čelá zhotovili zo sklolaminátu. Plynový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti. Nádrže na stlačený zemný plyn umiestnili pod krytom v prednej časti strechy. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia. Výmenu cestujúcich zabezpečuje trojica dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s pneumatickým pohonom.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá City Star Function s textilným čalúnením v priečnom usporiadaní 2+2 (2 + 1 v prednej časti). Strop v interiéri obložili plastovými materiálmi, na bočné steny použili obloženie z vpichovanej plste v modrej farbe. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke (tzv. kneeling) a pri druhých dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám. Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie autobusu zabezpečili elektrickými vyhrievacími telesami pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili výklopnými časťami bočných okien, dvoma elektricky ovládanými strešnými vetrákmi a jedným strešným turboventilátorom. Vozidlo dodali v bielom laku.

Úpravy

Pred zaradením do premávky bolo vozidlo vybavené dvoma strešnými klimatizáciami salónu pre cestujúcich Webasto Spheros Citysphere (namiesto strešných vetrákov) a DOT-LED optickým informačným systémom firmy BUSE.

V apríli 2010 dostalo vozidlo rôznofarebné nálepky, ktoré doplnili jeho celobiely náter.

Prevádzka

Vozidlo sa zaradilo do premávky koncom novembra 2009 na linkách vypravovaných z vozovne Jurajov dvor. Vzhľadom na svoju atypickosť býval autobus často dlhodobejšie odstavený pre rôzne poruchy. Ku koncu prevádzky bol vypravovaný prevažne počas špičiek pracovných dní na linku 65. Vozidlo sa v premávke naposledy nakrátko objavilo vo februári 2018, následne bolo odstavené a ponúknuté na predaj.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozidlo bolo vyradené a predané súkromnej osobe na konci roka 2018.

Katalóg vozidiel

2020

Počet nevyradených vozidiel: 0 (0 %)

Počet vyradených vozidiel: 1 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.