VozidláAutobusy › Ikarus 415

Ikarus 415.30
Ikarus 415.30
Ikarus 415.30A
Ikarus 415.30A
Ikarus 415.30A #4106 s novým lakom
Ikarus 415.30A #4106 s novým lakom

Úvod

Mestský autobus Ikarus 415 vyrábal budapeštiansky výrobca Ikarus v rámci nového radu autobusov Ikarus 400, ktorého vývoj začal v 1970-tych rokoch. Od predchádzajúceho radu 200 sa odlišoval najmä motorom umiestneným v zadnej časti, čo umožnilo čiastočne znížiť výšku podlahy. Prvé prototypy nového radu boli vyrobené v rokoch 1979 - 1983 v rôznych verziách. Na základe skúseností získaných z týchto prototypov bolo rozhodnuté o výrobe 11,5-metrového modelu s označením Ikarus 415, ktorého prvá séria bola vyrobená v rokoch 1986 - 1988 pre Budapešť. V tomto období výrobca vyvinul aj viaceré modifikácie pre zahraničný trh, ktoré sa líšili najmä použitým motorom a prevodovkou. Dopravcovia však naďalej dávali prednosť lacnejším osvedčeným vozidlám radu Ikarus 200. Po krátkej prestávke sa so sériovou výrobou Ikarusov 415 pokračovalo od roku 1992 druhou, inovovanou generáciou. Výroba radu 400 bola ukončená v roku 2002.

Maďarský Ikarus sa v roku 1996 stal víťazom verejnej súťaže DPB na nákup nových autobusov, čo umožnilo zakúpiť prvé Ikarusy 415. Najväčšia séria Ikarusov 415 bola zakúpená pred komunálnymi voľbami v roku 1998 (spolu s kĺbovými Ikarusmi 435) najmä vďaka úveru, ktorý dopravnému podniku poskytlo konzorcium maďarských bánk, aby tak zároveň pomohlo budapeštianskemu výrobcovi, ktorý mal v tom čase existenčné problémy.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 415.30 1001 – 1006 1996 – 1997 1997 2009 – 2011 6
2. Ikarus 415.30 1007 – 1008, 2000 1997 1998 2009 – 2011 3
3. Ikarus 415.30A 1009 – 1013, 2001 – 2009, 3030 – 3050 1998 1998 2007 – 2016* 35
Spolu 1996 – 1998   44
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 11440 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3040 mm
Výška s klimatizáciou 3115 mm
Výška podlahy 760 mm
Rázvor 5570 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 26 + 1
Počet miest na státie 76
Celkový počet miest 102 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10600 kg
Celková hmotnosť 17540 kg
Motor MAN D 0826 LUH 12 Euro 2, naftový, vodou chladený ležatý 6-valec s priamym vstrekovaním, turbodúchadlom a medzichladičom
Výkon motora 162 kW / 2400 rpm
Objem motora 6871 cm3
Krútiaci moment motora 850 Nm / 1600 rpm
Maximálna rýchlosť 76,5 km/h
Prevodovka ZF Ecomat 4 HP 500, automatická, 4-stupňová, s hydraulickým retardérom
Riadenie Csepel C 500.14, hydraulické servoriadenie s posilňovačom riadenia ZF Eaton 7674
Nápravy predná: RÁBA 632.05, tuhá, riadená (415.30, 1. séria)
predná: RÁBA 932.21, tuhá, riadená (415.30 2. séria)
predná: RÁBA 932.23, tuhá, riadená (415.30A)
zadná: RÁBA BDR 23.60 DA, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (415.30)
zadná: RÁBA 311.63, tuhá s jednostupňovou redukciou, hnacia (415.30A)
Pneumatiky 275/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Samonosná karoséria dvojnápravového autobusu bola zvarená z oceľových profilov, bočnice boli oplechované pozinkovaným plechom, strecha, predné a zadné čelo boli z lisovaného oceľového plechu. Nárazníky boli vyrobené z polyuretánu. Rám podvozku a skelet boli ošetrené proti korózii ochrannými nátermi, podbehy a schody boli z nehrdzavejúcej ocele. Naftový motor bol osadený naležato v zadnej časti vozidla pod zvýšenou podlahou. Bočné okná boli pri prvých dvoch sériách osadené v gume, tretia séria už mala lepené okná. V pravej bočnici bola trojica dovnútra sa otvárajúcich dvojkrídlových dverí s elektropneumatickým pohonom a ochranou proti privretiu, zadné dvere boli úzke kvôli motorovému priestoru. Na vonkajšej bočnici pri dverách boli dopytové tlačidlá na otváranie dverí (pri prvej sérii boli kolískové, ostatné mali okrúhle tlačidlá EAO), ktoré sa ale počas prevádzky nepoužívali.

Strop a bočnice v interiéri boli pokryté umakartovými doskami, priestor pod stropom pokrýval hliníkový plech, v niektorých častiach s koženkou. Podlaha bola zhotovená z drevenej preglejky s nalepenou PVC krytinou Grabiol JSC v protišmykovej úprave. Priestory dverí boli od sedadiel oddelené sklenenými a plastovými priečkami. Cestujúci mali k dispozícii plastové sedadlá s textilným poťahom a penovou výplňou na kovovom ráme, typ IMAG Komárom I, v usporiadaní 2 + 1. Oproti druhým dverám bol vyčlenený priestor pre detský kočík. Osvetlenie interiéru zabezpečovali stropné žiarivkové svietidlá. Tlačidlá na signalizáciu výstupu boli umiestnené na zvislých tyčiach v okolí dverí a priestoru pre kočík, zároveň sa na tyčiach nachádzali aj tlačidlá na núdzovú signalizáciu vodičovi.

Vodič mal k dispozícii veľkú uzavretú kabínku s možnosťou nástupu cez jednu polovicu predných dverí, ako aj dverami z priestoru pre cestujúcich. Odpružené vyhrievané sedadlo bolo typu Karosa. Tepelnú pohodu v kabíne vodiča zabezpečila klimatizačná jednotka Konvekta KL 2C (prvé dve série), resp. KL 2D (tretia séria) s chladiacim výkonom 5,5 kW.

Vetranie interiéru zabezpečovala dvojica presklených vyklápacích strešných klapiek (slúžiacich aj ako núdzové východy) a vyklápacie časti bočných okien. Vykurovanie bolo riešené sálavým teplovodným kúrením Webasto DBW 230 s radiátormi a podsedadlovými výmenníkmi.

Autobusy boli dodané v bielo-červenom nátere. Jednotlivé série boli odlišné vo vyhotovení červeno-bieleho náteru - prvá séria mala náter zhodný s Ikarusom 435.18, druhá séria ako vozy 435.18E (čierna okenná časť, vyššie umiestnený červený pás v strešnej časti a vodorovný červený pás na čele) a tretia ako 435.18F (oproti predchádzajúcej sérii len zmena v okennej časti). Jednotlivé série sa líšili aj vyhotovením niektorých detailov.

Vozidlá boli od výroby vybavené optickým informačným systémom firmy BUSE, vonkajšie displeje typu BS 110, vnútorný jednoriadkový maticový LED displej BS 120. Vodič mal k dispozícii palubný počítač BUSE BS 100. Prvé vozidlá mali palubný počítač pôvodne umiestnený nad hlavou vodiča, posledná séria ho mala už od dodania na palubnej doske. Zaujímavosťou je, že autobusy neboli vybavené vozidlovým rozhlasom.

Úpravy

V roku 1999 pred zmenou tarifného systému boli vozidlá vybavené elektronickými označovačmi lístkov od firmy R&G Mielec, ktoré nahradili pôvodné mechanické označovače.

V roku 2004 dostal autobus #2004 celoplošnú reklamu so zmenou náteru na celobiely. Po skončení reklamy už autobus dojazdil v bielom nátere. Autobus #4116 dostal v roku 2008 zaujímavú reklamu, v rámci ktorej sa interiér premenil rôznymi doplnkami na džungľu. V takomto stave slúžil iba na prezentačné účely reklamnej firmy, po odstránení doplnkov z interiéru jazdil v premávke už len s lepenou časťou reklamy.

Niektorým vozidlám bol po nehode vymenený kryt motora za plech s mriežkami. Neúspešne sa skončil pokus o prestavbu Ikarusu 415 #1015 na pohon zemným plynom (CNG). Vďaka väčšiemu motoru musela byť karoséria predĺžená, no ani tak sa nepodarilo prestavbu dokončiť. Po ťažkej nehode s kamiónom v apríli 2005 opravili ústredné dielne DPB poškodený voz #2001, ktorý po oprave dostal zelené stredné dvere. Po čelnej zrážke so stĺpom sa v roku 2005 oprave podrobil aj voz #1006.

Po roku 2007 boli do motorových priestorov autobusov nainštalované samohasiace zariadenia Proteng bus SAH FE-36 s hlásičom požiaru inštalovaným na pracovisku vodiča.

Koncom roka 2009 sa začalo v DPB s pokusnými generálkami Ikarusov 415 s využitím nových rámov (okrem strechy, ktorá bola z pôvodného vozidla), pričom prvé 2 vozidlá sa generálkovali s využitím častí z vozidiel #4126 a 2007. Pokus skončil neúspechom, podobne ako prestavba vozidla #1015 na pohon zemným plynom. Medzitým sa vykonali opravy menšieho rozsahu na vozidlách #4106 a 4115, ktoré zároveň dostali nový červeno-biely náter (na vozidle #4106 bol krátko celočervený náter).

Prevádzka

Ikarusy 415 v prevádzke nahradili dosluhujúce Karosy B 732. Prvých šesť vozidiel (#1001 - 1006) bolo dodaných vo februári a máji 1997 a boli zaradené do vozovne Trnávka, pričom do prevádzky boli uvedené v júni 1997. Ďalšie tri vozidlá (#1007, 1008, 2000) prišli do Bratislavy 17. decembra 1997, no do premávky sa zaradili až v marci, resp. júni 1998. Dovtedy stáli v colnom sklade Eurocol na Prístavnej ulici, kde čakali na zaplatenie cla. Tretia a zároveň najväčšia séria dodaná v máji 1998 bola rozdelená do vozovní Trnávka, Jurajov dvor a Krasňany, pričom tieto autobusy boli slávnostne uvedené do prevádzky 18. júna 1998.

V rokoch 2001 - 2002 v súvislosti s dodávkami midibusov SOR a zaradením plynofikovaných Karos B 732 preradili z vozovne Krasňany všetky Ikarusy 415 do stavu 1. a 2. autobusovej prevádzky. Výmenou za plynofikovanú Karosu B 732 odišiel v septembri 2004 voz #1003 do vozovne Petržalka, kde obdržal číslo 4100. Po dodávke autobusov Solaris Urbino 15 CNG sa v júni 2006 preradilo 13 Ikarusov 415 z Trnávky (1011 - 1024, okrem 1015) do Petržalky, kde dostali čísla 4101 - 4113. Počas veľkých presunov autobusov v septembri 2006 sa do Petržalky dostali aj vozidlá z Jurajovho dvora, kde obdržali čísla 4114 - 4117. Preraďovanie tohto typu autobusov do petržalskej vozovne pokračovalo aj v rokoch 2007 až 2009. Na jar roku 2011 sa 5 vozidiel z Petržalky na niekoľko mesiacov preradilo spätne z Petržalky do Jurajovho dvora pod číslami 2021 - 2025. Po následnom znovupreradení do Petržalky im už tieto čísla zostali.

Vyraďovanie a likvidácia

Historicky prvým vyradeným bratislavským Ikarusom radu 400 bolo v roku 2007 vozidlo #1015, ktoré podstúpilo neúspešnú prestavbu na CNG pohon a jeho spätná rekonštrukcia na naftový pohon by sa už neoplatila.

V roku 2008 po čelnom náraze do stĺpa vyradili voz #1008. Väčšie vyraďovanie vozidiel tohto typu sa realizovalo od roku 2011 v súvislosti so zlým stavom nosných častí vozidiel. Ako posledné dojazdili vozidlá #4111 a 4120 v marci 2016. Pre zbierku historických autobusov DPB bol zachovaný autobus #4122 (ex 2019, ex 3033) z tretej série.

Katalóg vozidiel

4133 4129 4128 1004 4130 1006

1007 1008 4114

2025 1010 4101 4102 4103 4115 2022 4135 4136 2005 2023 2007 4123 4117 4105 4106 4112 4122 4124 4127 4119 4120 4132 4107 4108 2021 2024 4131 4110 1015 4111 4126 4109 4125 4113

Legenda a štatistika

4122nevyradené vozidlo: 1 (2,3 %)
4122odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (2,3 %)
4133vyradené vozidlo: 43 (97,7 %)
4122historické vozidlo: 1 (2,3 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.
1001 4133   
1002 4129   
1003 4100 4128  
1005 4130   
1009 4134 2025  
1011 4101   
1012 4102   
1013 4103   
2000 4114   
2001 4115   
2002 4116 2022  
2003 4135   
2004 4136   
2006 4118 2023  
2008 4123   
2009 4117   
3030 1016 4105  
3031 1017 4106  
3032 1023 4112  
3033 2019 4122  
3034 2010 4124  
3035 2014 4127  
3036 2011 4119  
3037 2012 4120  
3038 2017 4132  
3039 1018 4107  
3040 1019 4108  
3041 1014 4104 2021 
3042 2018 4121 2024 
3043 2016 4131  
3044 1021 4110  
3045 1015   
3046 1022 4111  
3047 2015 4126  
3048 1020 4109  
3049 2013 4125  
3050 1024 4113  

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
2021, 4110, a 4117 su vyradene.
Reakcia na: 4004 #1:
A 4122 nie?
Reakcia na: skopi #2:
Myslim si, ze ta je vyradena dlhsie, minimalne od zaciatku augusta. Neviem preco tak neni uvedena.
Prečo má autobus 4111 kamery?
Reakcia na: Andrej5 #4:
Tie tam boli niekoľko rokov, keď sa kupovali. Ak si dobre pamätám, tak boli už nefunkčné, preto už tam nie sú.