Reakcia na: 3pa3ck3 #166:
a najplnsi dnes bude urcite cerveny pruh na nabrezi
Koncom roku 2009 vyhrala spoločnosť SOR Libchavy tender DPB na dodávku 100 kusov kĺbových naftových autobusov. Prvé vozidlá prišli do Bratislavy po Veľkej noci 2010. Cena jedného vozidla bola 272 000 €.
V roku 2014 bolo prostredníctvom verejnej súťaže obstaraných ďalších 50 vozidiel, ktoré boli dodané v rokoch 2014 a 2015. Cena jedného autobusu bola v tomto prípade 308 200 €. Ďalší tender na dodávku 32 kĺbových autobusov vyhrala spoločnosť SOR Libchavy aj v roku 2017 s cenou 327 855 € za jeden autobus (avšak v tomto prípade aj vrátane náhradných dielov na tri roky).
Séria | Typ | Evidenčné čísla | Rok výroby | Sprevádzkovanie | Vyraďovanie | Počet |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | SOR NB 18 City | 4221 – 4240, 1821 – 1830, 2841 – 2850 | 2010 | 2010 | od 2022 | 40 |
2. | SOR NB 18 City | 2851 – 2870, 1831 – 1850 | 2010 | 2010 – 2011 | od 2019 | 40 |
3. | SOR NB 18 City | 2201 | 2011 | 2012 | — | 1 |
4. | SOR NB 18 City | 1851 – 1858, 2202 – 2212 | 2012 | 2012 | — | 19 |
5. | SOR NB 18 City | 1859 | 2012 | 2013 | 2021 | 1 |
6. | SOR NB 18 City | 4241 – 4255, 2213 – 2222 | 2014 – 2015 | 2015 | od 2023 | 25 |
7. | SOR NB 18 City | 4256 – 4270, 2223 – 2232 | 2015 | 2015 | — | 25 |
8. | SOR NB 18 City | 2233 – 2251, 1860 – 1868, 4271 – 4274 | 2017 | 2017 | — | 32 |
Spolu | 2010 – 2017 | 183 |
Dĺžka | 18750 mm |
---|---|
Šírka | 2550 mm |
Výška | 2900 mm |
Výška s klimatizáciou | 3110 mm |
Výška podlahy | 340 mm |
Rázvor | 6180 a 6570 mm |
Počet dverí | 5 |
Počet miest na sedenie | 44 + 1
43 + 1 (#4241+, #2213+) |
Počet miest na státie | 106
107 (#4241+, #2213+) |
Celkový počet miest | 150 + 1 |
Pohotovostná hmotnosť | 14500 kg
15200 kg (po zosilnení rámu) 15700 kg (#1851 - 1858, #2201 - 2212) 16720 kg (#4241 - 4270, #2213 - 2232) 16830 kg (#2233+, #1860+, #4271+) |
Motor | FPT Industrial Cursor 8 F2BE3681B, Euro 5 EEV, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
FPT Industrial Cursor 9 F2CFE612C, Euro 6 (#4241+, #2213+), preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním |
Výkon motora | 243 kW / 2050 rpm (Cursor 8)
243 kW / 2000 rpm (Cursor 9) |
Objem motora | 7790 cm3 (Cursor 8)
8710 cm3 (Cursor 9) |
---|---|
Krútiaci moment motora | 1400 Nm / 1200 rpm |
Maximálna rýchlosť | 80 km/h |
Prevodovka | ZF Ecomat 6 HP 604C, automatická, 6-stupňová, s hydraulickým retardérom (Cursor 8)
ZF EcoLife 6 AP 1400B, 6-stupňová automatická, s integrovaným retardérom (Cursor 9) |
Riadenie | RBL C 500V, hydraulické s posilňovačom riadenia |
Nápravy | predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová, vlečená zadná: ZF AV 132, hnacia, portálová s dvojitou redukciou zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová s dvojitou redukciou (r.v. 2017) |
Pneumatiky | 285/70 R19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (stredná a zadná náprava) |
Klimatizácia | Carrier Sütrak AC 515 (#1821 - 1830, #1841 - 1845, #2841 - 2850, #2861 - 2865)
Webasto Santana XL (r. v. 2014 - 2015) Webasto Cool Top 220 RT-C (r. v. 2017) Eberspächer AC 515 G2 III (dodatočná montáž v r. 2020) |
Chladiaci výkon klimatizácie | 2 x 18 kW (Webasto Santana XL)
2 x 22 kW (Webasto Cool Top 220 RT-C) 2 x 22 kW (Eberspächer AC 515 G2) |
Vykurovací výkon klimatizácie | 2 x 20 kW (Webasto Cool Top 220 RT-C) |
4222 | nevyradené vozidlo: 177 (96,7 %) |
4239 | online: 7 (3,8 %) |
4239 | dnes v premávke: 7 (3,8 %) |
4222 | odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 31 (16,9 %) |
4222 | odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 9 (4,9 %) |
4221 | vyradené vozidlo: 6 (3,3 %) |
1. | 2. | ||
---|---|---|---|
4226 | do 2017 | 8011 |
Pápež František
Dnešná víkendová výprava kĺbových autobusov:
Trnávka:
SOR NB 18(staré <2012) - 7ks
SOR NB 18(novšie 2012>)- 10ks
Otokar Kent C- 14ks
Jurajov dvor:
SOR NB 18(staré <2012) - 0ks (!!!)
SOR NB 18(novšie 2012>) - 6ks (!!!)
Otokar Kent C- 14ks
Petržalka:
SOR NB 18(staré <2012) - 12ks
SOR NB 18(novšie 2012>) - 18ks
Otokar Kent C- 0ks
Mercedes CapaCity- 10ks
(Len ak by ste nevedeli 2844,2847,2849,2861-2866,2869 sú v Petržalke.)
Tu je to krásne vidieť koľko akých vozov výpravujú vozovne cez víkend. Viac menej každý víkend priblizne rovnaký počet. Zatiaľ čo Petržalka využíva takmer maximum pojazdných novších soriek (2014>) ale ani tak nestačia a musia aj cez víkendy vypravovať staré Sorky zatiaľ čo Jurajov dvor si úplne v pohode takmer celú víkendovú výpravu odjazdí s Otokarmi ktoré doplnia pár (5) kusmi najnovších (2017) soriek. Nové Sorky z Jurajovho dvora tam postávajú zatiaľ čo v Petržalke jazdia staré šroty. V juráku stojí viac ako 25 (!!!) novších Soriek čo mohli byť v Petržalke namiesto starších! Cez pracovné dni o nič lepšie Jurajov dvor vie urobiť výpravu kĺbákov len s vozidlami 2015 a viac. Zatiaľ čo Petržalka brala do premávky všetko čo malo kolesá a volat aby všetko vypravili (keď sa jazdilo cez pracovný deň ešte).
Teraz trochu stav pred dodaním Otokarov. Poprvé vôbec nechápem prečo Jurajov dvor dostal vôbec nejaké nové autobusy a o to viac ma zaráža že dostal takýto počet. Veď Jurajov dvor bola tá vozovňa ktorá zachraňovala iné oni mali dosť nových vozov Jurak si jazdil na kĺbových vozoch len 2015 a novších (okrem jazdeniek). Jediné staršie čo oni mali (2201-2212)(mimochodom o dva roky novšie ako mali Trnávka a Petržalka a mali ich o dosť viac) a tieto oni požičiavali!!!! Ani tu na mňa nechodťe s Karosami tie tu nejazdili už rok a pol (tie 3 vozy čo tu jazdili na začiatku šk. roka bola čistá šotoušovina, vôbec nemuseli jazdiť). Jurák nemal byť ten kto dostane nové vozy, tie mali ísť do Petržalky a na Trnávku, a tieto vozovne by poslali staršie Sorky do Juráku aby nahradili polovyradené Karosy a jazdenky. A tak by sa to vyrovnalo, všetky vozovne by mali približne rovnaký počet starších a novších Sorov. Ale tak sa nestalo a Jurajov dvor ktorý mal v podstate prebytok vozidiel (áno Jurák na 2201-2212 v podstate jazdil minimálne pretože nimi zachraňovali hlavne Petržalku) a ktorý prešiel veľkými obmenami v rokoch 2012,2015,2017 dostal aj v roku 2021 kopu dalších nových vozov.
Taktiež pred dodaním Otokarov jazdila Petržalka (pracovmé dni) na doraz, vypravovali všetky svoje kĺbové vozy zatiaľ čo Trnávka mala ešte pár kusov voľných Soriek síce Trnávka mala viac starších Soriek ako Petržalka ale ta na rozidiel od Trnávky nemala nič nazviš. Petržalka potrebovala kĺbáky na doplnenie vozidlového parku a nie Jurajov dvor. A Petržalka sa aj dočkala, ale presne tak ako to obvykle býva že nie nových vozov. Klasicky nové vozy dastal Jurajov dvor ktorý mal najmladší vozový park kĺbakov (áno karosy nerátam lebo už rok a pol nie sú potrebné ale aj tak si ich držia) a petržalka dostala odpad ktorý sa na Trnávke stal nadbytočný.
V prvom rade mali dostať Otokary len Petržalka a Trnávka a až potom sa malo doobjednávať pre Jurajov dvor nie opačne ako to spravili. A s tým že tých 31 ks pôjde do Petržalky by som si nebol taký istý ako to tak poznám, stačí že sa im tie Otokary na Juráku a Trnávke zapáčia a Petržalka dostane akurát další odpad. Prípadne zopár Otokarov "aby sa nepovedalo".
S NS 12 to vyzerá síce nádejne že sa Petržalka po 7 rokoch dočká väčšej obmeny ale len abybto nedopadlo tak že NS si zoberú Trnávka a Jurajov dvor a Petrzalka sa bude tešiť z použitých vyjazdených Urbanwayov a NB12 a možno asi!tak z 10ks NS "aby sa nepovedalo". Aj keď to znie zvláštne vôbec by som sa nedivil, urobili to tak s Citelismi, urobili to s Urbanwaymi a urobia to aj s NS.