VozidláAutobusy › SOR NB 18 CityKĺbové autobusy SOR NB 18 City českého výrobcu SOR Libchavy sa do sériovej výroby dostali v závere roka 2008. Prototyp tohto plne nízkopodlažného kĺbového autobusu bol predstavený v roku 2006. Po vyrobení druhého prototypu a jedného prímestského vozidla NC 18 sa začala sériová výroba mestských vozidiel.

Koncom roku 2009 vyhrala spoločnosť SOR Libchavy tender DPB na dodávku 100 kusov kĺbových naftových autobusov. Prvé vozidlá prišli do Bratislavy po Veľkej noci 2010. Cena jedného vozidla bola 272 000 €.

V roku 2014 bolo prostredníctvom verejnej súťaže obstaraných ďalších 50 vozidiel, ktoré boli dodané v rokoch 2014 a 2015. Cena jedného autobusu bola v tomto prípade 308 200 €. Ďalší tender na dodávku 32 kĺbových autobusov vyhrala spoločnosť SOR Libchavy aj v roku 2017 s cenou 327 855 € za jeden autobus (avšak v tomto prípade aj vrátane náhradných dielov na tri roky).


SOR NB 18 City (1. a 2. séria bez klimatizácie)


SOR NB 18 City #1859


SOR NB 18 (8. séria)

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. SOR NB 18 City 4221 – 4240, 1821 – 1830, 2841 – 2850 2010 2010 40
2. SOR NB 18 City 2851 – 2870, 1831 – 1850 2010 2010 – 2011 od 2019 40
3. SOR NB 18 City 2201 2011 2012 1
4. SOR NB 18 City 1851 – 1858, 2202 – 2212 2012 2012 19
5. SOR NB 18 City 1859 2012 2013 1
6. SOR NB 18 City 4241 – 4255, 2213 – 2222 2014 – 2015 2015 25
7. SOR NB 18 City 4256 – 4270, 2223 – 2232 2015 2015 25
8. SOR NB 18 City 2233 – 2251, 1860 – 1868, 4271 – 4274 2017 2017 32
Spolu: 2010 – 2017   183

Technické parametre

Dĺžka:18750 mm
Šírka:2550 mm
Výška:2900 mm
Výška s klimatizáciou:3110 mm
Výška podlahy:340 mm
Rázvor:6180 a 6570 mm
Počet dverí:5
Počet miest na sedenie:44 + 1
43 + 1 (#4241+, #2213+)
Počet miest na státie:106
107 (#4241+, #2213+)
Celkový počet miest:150 + 1
Pohotovostná hmotnosť:14500 kg
15200 kg (po zosilnení rámu)
15700 kg (#1851 - 1858, #2201 - 2212)
16720 kg (#4241 - 4270, #2213 - 2232)
16830 kg (#2233+, #1860+, #4271+)
Motor:FPT Industrial Cursor 8 F2BE3681B, Euro 5 EEV, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
FPT Industrial Cursor 9 F2CFE612C, Euro 6 (#4241+, #2213+), preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora:243 kW / 2050 rpm (Cursor 8)
243 kW / 2000 rpm (Cursor 9)
Objem motora:7790 cm3 (Cursor 8)
8710 cm3 (Cursor 9)
Krútiaci moment motora:1400 Nm / 1200 rpm
Maximálna rýchlosť:80 km/h
Prevodovka:ZF Ecomat 6 HP 604C, automatická, 6-stupňová, s hydraulickým retardérom (Cursor 8)
ZF EcoLife 6 AP 1400B, 6-stupňová automatická, s integrovaným retardérom (Cursor 9)
Riadenie:RBL C 500V, hydraulické s posilňovačom riadenia
Nápravy:predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 132, hnacia, portálová s dvojitou redukciou
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová s dvojitou redukciou (r.v. 2017)
Pneumatiky:285/70 R19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (stredná a zadná náprava)
Klimatizácia:Carrier Sütrak AC 515 (#1821 - 1830, #1841 - 1845, #2841 - 2850, #2861 - 2865)
Webasto Santana XL (r. v. 2014 - 2015)
Webasto Cool Top 220 RT-C (r. v. 2017)
Chladiaci výkon klimatizácie:2 x 18 kW (Webasto Santana XL)
2 x 22 kW (Webasto Cool Top 220 RT-C)
Vykurovací výkon klimatizácie:2 x 20 kW (Webasto Cool Top 220 RT-C)

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici päticou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním pôvodne od firmy Pars Komponenty, na vozidlách od roku 2014 od firmy Norgren. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2 + 2. Väčšinu sedadiel osadili na vyvýšených schodíkoch, pri vozidlách od roku 2014 v prednej časti zvýšili počet sedadiel dostupných priamo z nízkej podlahy bez nutnosti prekonávania schodu. Pre zvýšenie kapacity sediacich cestujúcich umiestnili v priestore pre vozíky sklápacie sedadlá - dvojicu priečnych sedadiel a pri vozidlách do roku 2012 aj trojicu pozdĺžnych sedadiel. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi, zásteny pri dverách vyriešili po vozidlo #2201 nízkou priečkou, pri ďalších vozidlách použili vyššie sklenené steny. Pri prvých sériách použili v interiéri žlté tyče, od roku 2014 používali červené tyče. Vozidlá z roku 2017 na niektorých zvislých tyčiach vybavili nabíjacími USB konektormi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou a klimatizáciou Konvekta KL 2/4-split (iba vozidlá bez klimatizácie pre cestujúcich). Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým až tretím dverám, pričom pri vozidlách od roku 2014 bol tento priestor predelený prídržnými tyčami na dve časti a s jedným zvislým operadlom. Autobusom z roku 2017 inštalovali dve zvislé operadlá, čím priestory pre kočík a invalidný vozík boli oddelené. Vodičovi umožnili kontrolu zadnej časti vozidla prostredníctvom cúvacej kamery na zadnom čele. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami, pri novších vozidlách použili LED trubice. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním Eberspächer Hydronic resp. Spheros Thermo 300 s rozvodmi pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili pôvodne výklopnými, od roku 2014 posuvnými časťami bočných okien, strešnými výklopnými vetrákmi a strešnými ventilátormi. Chladenie interiéru zabezpečili vo vozidlách #1821 - 1830, #1841 - 1845, #2841 - 2850 a #2861 - 2865 pomocou dvojice strešných klimatizačných jednotiek Carrier Sütrak AC 515, pri všetkých vozidlách z rokov 2014 a 2015 použili klimatizácie Webasto Santana XL s chladiacim výkonom 18 kW (bez možnosti vykurovania). V oboch prípadoch išlo o zariadenia výrobcami odporúčané pre kategóriu mini- a midibusov. Pri vozidlách z roku 2017 použili klimatizačné jednotky Webasto Cool Top 220 RT-C s chladiacim výkonom 22 kW a možnosťou vykurovania s vykurovacím výkonom 20 kW. Vozidlá dodali v červeno-čiernom farebnom vyhotovení s výnimkou dlhodobo zapožičaného autobusu #1859 v celobielom vyfarbení.

Vozidlo #2201 dodali ako jediné z prvej stovky bratislavských autobusov tohto typu už z výroby vybavené informačným systémom BUSE vrátane akustického hlásiča zastávok. Vozidlá dodané v rokoch 2014 a 2015 už boli z výroby vybavené optickým aj akustickým informačným systémom s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru pre nevidiacich cestujúcich.

Úpravy

Pred zaradením do prevádzky bol do vozidiel nainštalovaný informačný systém firmy BUSE (bez akustických hlásičov zastávok) a tarifný systém. Na jeseň 2010 výrobca preventívne spevnil výstužami rámy vozidiel, nakoľko na niektorých vozidlách sa objavilo praskanie častí rámov. Ďalšie úpravy vozidiel (zosilňovanie rámu) výrobca realizoval v januári a februári 2011 a následne až do roku 2012.

Začiatkom roka 2017 bolo vozidlo #4226 vyradené z osobnej prevádzky a upravené na výcvikové vozidlo s číslom 8011 pridaním pracoviska inštruktora.

Prevádzka

Vozidlá prvej série sa do premávky zaradili od 6. júla 2010. Autobusy sa zaradili do vozovní Petržalka (20 vozidiel), Trnávka (10) a Jurajov dvor (10). Autobusy z druhej dodávky sa postupne zaraďovali do premávky od 15. novembra 2010 do januára 2011 a rozdelené boli do vozovní Trnávka a Jurajov dvor. V súvislosti so zmenou v garážovaní autobusov od 1. septembra 2011 boli vozidlá pôvodne umiestnené vo vozovni Jurajov dvor preradené do vozovne Trnávka.

Pôvodne zapožičané vozidlo #2201 začalo jazdiť 9. januára 2011 a 19 ďalších vozidiel tejto série začalo jazdiť postupne od 11. mája 2012. V rokoch 2013 až 2018 mal dopravný podnik dlhodobo zapožičané jedno vozidlo od výrobcu - #1859.

Vozidlá #4241 - 4255, ktoré boli zaradené do vozovne Petržalka, boli sprevádzkované postupne od januára do marca 2015 na linkách vypravovaných touto vozovňou. Autobusy #2213 - 2222 sa zaradili do vozovne Jurajov dvor a začali jazdiť v marci 2015. Ďalšia séria petržalských autobusov začala jazdiť od konca júna 2015 a autobusy z Jurajovho dvora od júla 2015.

Vozidlá dodané v roku 2017 boli zaradené do vozovní Jurajov dvor, Trnávka a Petržalka a začali jazdiť postupne od 8. septembra 2017.

V polovici júla 2018 bolo niekoľko vozidiel šiestej série z vozovne Petržalka preradených do vozovne Trnávka, odkiaľ boli vypravované prevažne na linku 50 miesto 12-metrových autobusov z dôvodu predĺženia intervalov medzi spojmi, a neskôr aj na ostatné linky vypravované touto vozovňou.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným vozidlom tohto typu bol autobus #1838, ktorý bol neopraviteľne poškodený čelným nárazom do portálu dopravného značenia v roku 2016.

Katalóg vozidiel

4221 4222 4223 4224 4225 8011 4227 4228 4229 4230 4231 4232 4233 4234 4235 4236 4237 4238 4239 4240 1821 1822 1823 1824 1825 1826 1827 1828 1829 1830 2841 2842 2843 2844 2845 2846 2847 2848 2849 2850
2851 2852 2853 2854 2855 2856 2857 2858 2859 2860 2861 2862 2863 2864 2865 2866 2867 2868 2869 2870 1831 1832 1833 1834 1835 1836 1837 1838 1839 1840 1841 1842 1843 1844 1845 1846 1847 1848 1849 1850
2201
1851 1852 1853 1854 1855 1856 1857 1858 2202 2203 2204 2205 2206 2207 2208 2209 2210 2211 2212
1859
4241 4242 4243 4244 4245 4246 4247 4248 4249 4250 4251 4252 4253 4254 4255 2213 2214 2215 2216 2217 2218 2219 2220 2221 2222
4256 4257 4258 4259 4260 4261 4262 4263 4264 4265 4266 4267 4268 4269 4270 2223 2224 2225 2226 2227 2228 2229 2230 2231 2232
2233 2234 2235 2236 2237 2238 2239 2240 2241 2242 2243 2244 2245 2246 2247 2248 2249 2250 2251 1860 1861 1862 1863 1864 1865 1866 1867 1868 4271 4272 4273 4274

  • Počet nevyradených vozidiel: 182 (99%)
  • Počet vyradených vozidiel: 1 (1%)

Legenda

2251nevyradené vozidlo
4274dnes v premávke
4269odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)
2242odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky)
1838vyradené vozidlo

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
4226do 20178011 

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

gejza16.10.2019 18:19 #98 Re:
Reakcia na #97 od slavius:
lebo spriaznená firma, ktorá by okrádala Mesto v rámci prevádzkovania konsignačného skladu by sa určite našla, ale nedokázala by držať potrebnú skladovú zásobu príslušných dielov 💀 💀 💀 💀
slavius15.10.2019 20:04  +1#97 Re:
Prečo nie sú najkazovejšie diely (napr. motory) na sklade, ktorý sa stále udržiava?
Mike15.10.2019 19:53 #96 Re:
Reakcia na #95 od Durkø4941:
Lenže keď vybereš potrebný diel z dlhodobo odstaveného voza do prevádzkového voza, premontuješ ho, prevádzkový voz stále premáva. Keď do prevádzkového voza potrebný diel objednáš, zatiaľ Ti chýba a prevádzkový voz stojí, teda máš ďalší odstavený voz (a dodacie doby nie sú najkratšie...)
Durkø494115.10.2019 19:29 #95 Re:
Reakcia na #93 od Jadran:
Riesil by som to kupou nielen motorov ale aj ostatnych dielov ktore chybaju,resp.ktore lagruju z tych vozov ktore stoja na motore.
Minko7.10.2019 7:31  +1#94 Re:
Reakcia na #92 od Durkø4941:
to, že sa lágroval dlhodobo odstavený stroj, o ktorom vedeli, že stále majú napríklad ešte polroka resp. viac do zaradenia do prevádzky, alebo sa vôbec ešte nevedelo či niekedy do prevádzky zasiahne, je správne. Alebo by podľa teba bolo lepšie, keby im stálo 10 SOR-ov každý na inú menšiu závadu a čakalo pol roka na diel, pričom tam majú jeden možný zdroj rýchlych náhradných dielov, lebo stojí na kľaknutý motor, náhradný ešte nemajú a pritom všetky ostatné potrebné súčiastky má v poriadku? tTak sa to robí bežne, že sa to proste takto využije. Po správnosti by sa mali tie súčiastky ešte hneď objednať, aby ten lágrovaný mohol po výmene motora hneď von, ale to je vec druhá.
Jadran5.10.2019 3:57  +1#93 Re:
Reakcia na #92 od Durkø4941:
A majú tie vozy snáď predať a čakať kým prídu nové a denne nevypraviť n+1 spojov, alebo ako by si to riešil ty?
Durkø49415.10.2019 1:45 #92 Re:
Takze vlastne cakali na motor a medzitym ich stihli aj vybrakovat? Ved to tych vozov investuju viac ako je ich realna hodnota...
Samčo3.10.2019 19:51  +3#91 Re:
Reakcia na #85 od Petto:
Objednávalo sa 5 Euro 6tiek, posledný prišiel dnes. U tých dvoch vozov je problém, že sú dosť vybrakované, hlavne tá 2213. Okrem technických problémov je aj toto dôvod, prečo sa im "nechce" von.
Jadran3.10.2019 18:43  +1#90 Re:
Reakcia na #87 od Petto:
Really?
Slovenský ekvivalent sa opäť nenašiel?
S499.10233.10.2019 13:53 -3#89 Re:
Reakcia na #87 od Petto:
Really 😛 😛 😛 .
S499.10233.10.2019 13:53 -3#88 Re:
Reakcia na #87 od Petto:
Tak ak pre teba rozdiel počtu motorov o jeden je "hranie sa so slovíčkami", tak niet o čom diskutovať.
Petto3.10.2019 11:46 -1#87 Re:
Reakcia na #86 od S499.1023:
Ideme sa hrat so slovickami , really ? Nazvi si to jak chces 😆
S499.10233.10.2019 10:25 #86 Re:
Reakcia na #85 od Petto:
Faktúra na 4-5 motorov 😂 😂 😂 ? To by som chcel vidieť, ktorý cifršpión by nechal takú faktúru preplatiť...
Petto2.10.2019 22:23 #85 Re:
Reakcia na #84 od Durkø4941:
Faktura bola na 4-5 motorov EURO6, viac neviem.
Durkø49412.10.2019 16:54 #84 Re:
Reakcia na #83 od Petto:
Tak narozdiel od 52 ta 51 von sla.Objednaval sa vobec dostatok motorov tak aby tie zadrete opravili?
Petto2.10.2019 12:23 #83 Re:
Reakcia na #82 od Durkø4941:
4252 zatial sa moc nechce ani 2213
Durkø494121.8.2019 21:26 #82 Re:
4251 a 52 uz pomalicky pojdu von coskoro.
Ma178rek20.8.2019 19:28 #81 Re:
Reakcia na #80 od Jadran:
cca pol roka vzad som tu čítal že sa riešia motory 5 euro 6 a raz 1 euro5 či?
Jadran20.8.2019 18:27  +3#80 Re:
Reakcia na #79 od Ma178rek:
Áno, "náhradný diel objednaný" je ekvivalent pečiatky "oprava vykonaná".
Ma178rek20.8.2019 17:29 #79 Re:
Reakcia na #76 od Petto:
pokiaľ viem motory sa už objednávali či?