VozidláAutobusy › SOR NB 18 City

SOR NB 18 City (1. a 2. séria bez klimatizácie)
SOR NB 18 City (2. séria s klimatizáciou a po vyztužení rámu)
SOR NB 18 City (2. séria s dodatočne namontovanou klimatizáciou)
SOR NB 18 City #1859
SOR NB 18 (6. séria)
SOR NB 18 (7. séria)
SOR NB 18 (8. séria)

Úvod

Kĺbové autobusy SOR NB 18 City českého výrobcu SOR Libchavy sa do sériovej výroby dostali v závere roka 2008. Prototyp tohto plne nízkopodlažného kĺbového autobusu bol predstavený v roku 2006. Po vyrobení druhého prototypu a jedného prímestského vozidla NC 18 sa začala sériová výroba mestských vozidiel, ktorá trvala až do začiatku roka 2022.

Koncom roku 2009 vyhrala spoločnosť SOR Libchavy tender DPB na dodávku 100 kusov kĺbových naftových autobusov. Prvé vozidlá prišli do Bratislavy po Veľkej noci 2010. Cena jedného vozidla bola 272 000 €.

V roku 2014 bolo prostredníctvom verejnej súťaže obstaraných ďalších 50 vozidiel, ktoré boli dodané v rokoch 2014 a 2015. Cena jedného autobusu bola v tomto prípade 308 200 €. Ďalší tender na dodávku 32 kĺbových autobusov vyhrala spoločnosť SOR Libchavy aj v roku 2017 s cenou 327 855 € za jeden autobus (avšak v tomto prípade aj vrátane náhradných dielov na tri roky).

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 18 City 4221 – 4240, 1821 – 1830, 2841 – 2850 2010 2010 40
2. SOR NB 18 City 2851 – 2870, 1831 – 1850 2010 2010 – 2011 od 2019 40
3. SOR NB 18 City 2201 2011 2012 1
4. SOR NB 18 City 1851 – 1858, 2202 – 2212 2012 2012 19
5. SOR NB 18 City 1859 2012 2013 2021 1
6. SOR NB 18 City 4241 – 4255, 2213 – 2222 2014 – 2015 2015 25
7. SOR NB 18 City 4256 – 4270, 2223 – 2232 2015 2015 25
8. SOR NB 18 City 2233 – 2251, 1860 – 1868, 4271 – 4274 2017 2017 32
Spolu 2010 – 2017   183

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm
Výška s klimatizáciou 3110 mm
Výška podlahy 340 mm
Rázvor 6180 a 6570 mm
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 44 + 1
43 + 1 (#4241+, #2213+)
Počet miest na státie 106
107 (#4241+, #2213+)
Celkový počet miest 150 + 1
Pohotovostná hmotnosť 14500 kg
15200 kg (po zosilnení rámu)
15700 kg (#1851 - 1858, #2201 - 2212)
16720 kg (#4241 - 4270, #2213 - 2232)
16830 kg (#2233+, #1860+, #4271+)
Motor FPT Industrial Cursor 8 F2BE3681B, Euro 5 EEV, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
FPT Industrial Cursor 9 F2CFE612C, Euro 6 (#4241+, #2213+), preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 243 kW / 2050 rpm (Cursor 8)
243 kW / 2000 rpm (Cursor 9)
Objem motora 7790 cm3 (Cursor 8)
8710 cm3 (Cursor 9)
Krútiaci moment motora 1400 Nm / 1200 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF Ecomat 6 HP 604C, automatická, 6-stupňová, s hydraulickým retardérom (Cursor 8)
ZF EcoLife 6 AP 1400B, 6-stupňová automatická, s integrovaným retardérom (Cursor 9)
Riadenie RBL C 500V, hydraulické s posilňovačom riadenia
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 132, hnacia, portálová s dvojitou redukciou
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová s dvojitou redukciou (r.v. 2017)
Pneumatiky 285/70 R19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (stredná a zadná náprava)
Klimatizácia Carrier Sütrak AC 515 (#1821 - 1830, #1841 - 1845, #2841 - 2850, #2861 - 2865)
Webasto Santana XL (r. v. 2014 - 2015)
Webasto Cool Top 220 RT-C (r. v. 2017)
Eberspächer AC 515 G2 III (dodatočná montáž v r. 2020)
Chladiaci výkon klimatizácie 2 x 18 kW (Webasto Santana XL)
2 x 22 kW (Webasto Cool Top 220 RT-C)
2 x 22 kW (Eberspächer AC 515 G2)
Vykurovací výkon klimatizácie 2 x 20 kW (Webasto Cool Top 220 RT-C)

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici päticou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním pôvodne od firmy Pars Komponenty, na vozidlách od roku 2014 od firmy Norgren. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2 + 2. Väčšinu sedadiel osadili na vyvýšených schodíkoch, pri vozidlách od roku 2014 v prednej časti zvýšili počet sedadiel dostupných priamo z nízkej podlahy bez nutnosti prekonávania schodu. Pre zvýšenie kapacity sediacich cestujúcich umiestnili v priestore pre vozíky sklápacie sedadlá - dvojicu priečnych sedadiel a pri vozidlách do roku 2012 aj trojicu pozdĺžnych sedadiel. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi, zásteny pri dverách vyriešili po vozidlo #2201 nízkou priečkou, pri ďalších vozidlách použili vyššie sklenené steny. Pri prvých sériách použili v interiéri žlté tyče, od roku 2014 používali červené tyče. Vozidlá z roku 2017 na niektorých zvislých tyčiach vybavili nabíjacími USB konektormi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou a klimatizáciou Konvekta KL 2/4-split (iba vozidlá bez klimatizácie pre cestujúcich). Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým až tretím dverám, pričom pri vozidlách od roku 2014 bol tento priestor predelený prídržnými tyčami na dve časti a s jedným zvislým operadlom. Autobusom z roku 2017 inštalovali dve zvislé operadlá, čím priestory pre kočík a invalidný vozík boli oddelené. Vodičovi umožnili kontrolu zadnej časti vozidla prostredníctvom cúvacej kamery na zadnom čele. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami, pri novších vozidlách použili LED trubice. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním Eberspächer Hydronic resp. Spheros Thermo 300 s rozvodmi pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili pôvodne výklopnými, od roku 2014 posuvnými časťami bočných okien, strešnými výklopnými vetrákmi a strešnými ventilátormi. Chladenie interiéru zabezpečili vo vozidlách #1821 - 1830, #1841 - 1845, #2841 - 2850 a #2861 - 2865 pomocou dvojice strešných klimatizačných jednotiek Carrier Sütrak AC 515, pri všetkých vozidlách z rokov 2014 a 2015 použili klimatizácie Webasto Santana XL s chladiacim výkonom 18 kW (bez možnosti vykurovania). V oboch prípadoch išlo o zariadenia výrobcami odporúčané pre kategóriu mini- a midibusov. Pri vozidlách z roku 2017 použili klimatizačné jednotky Webasto Cool Top 220 RT-C s chladiacim výkonom 22 kW a možnosťou vykurovania s vykurovacím výkonom 20 kW. Vozidlá dodali v červeno-čiernom farebnom vyhotovení s výnimkou dlhodobo zapožičaného autobusu #1859 v celobielom vyfarbení.

Vozidlo #2201 dodali ako jediné z prvej stovky bratislavských autobusov tohto typu už z výroby vybavené informačným systémom BUSE vrátane akustického hlásiča zastávok. Vozidlá dodané v rokoch 2014 a 2015 už boli z výroby vybavené optickým aj akustickým informačným systémom s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru pre nevidiacich cestujúcich.

Úpravy

Pred zaradením do prevádzky bol do vozidiel nainštalovaný informačný systém firmy BUSE (bez akustických hlásičov zastávok) a tarifný systém. Na jeseň 2010 výrobca preventívne spevnil výstužami rámy vozidiel, nakoľko na niektorých vozidlách sa objavilo praskanie častí rámov. Ďalšie úpravy vozidiel (zosilňovanie rámu) výrobca realizoval v januári a februári 2011 a následne až do roku 2012.

Začiatkom roka 2017 bolo vozidlo #4226 vyradené z osobnej prevádzky a upravené na výcvikové vozidlo s číslom 8011 pridaním pracoviska inštruktora.

V roku 2020 prebehla montáž klimatizačných jednotiek priestoru pre cestujúcich do vozidiel z rokov 2010 a 2012, ktoré ňou neboli vybavené. Klimatizácie Eberspächer AC 515 G2 III boli montované do vozidiel vo firme Zliner v Zlíne. V rokoch 2020 - 2021 bol tiež do týchto vozidiel nainštalovaný interiérový a exteriérový kamerový systém.

V roku 2021 začali vozidlá postupne dostávať namiesto pôvodných textilných poťahov sedadiel nové koženkové poťahy v červenej farbe, resp. v modrej farbe na sedadlách pre vybrané skupiny cestujúcich.

Prevádzka

Vozidlá prvej série sa do premávky zaradili od 6. júla 2010. Autobusy sa zaradili do vozovní Petržalka (20 vozidiel), Trnávka (10) a Jurajov dvor (10). Autobusy z druhej dodávky sa postupne zaraďovali do premávky od 15. novembra 2010 do januára 2011 a rozdelené boli do vozovní Trnávka a Jurajov dvor. V súvislosti so zmenou v garážovaní autobusov od 1. septembra 2011 boli vozidlá pôvodne umiestnené vo vozovni Jurajov dvor preradené do vozovne Trnávka.

Pôvodne zapožičané vozidlo #2201 začalo jazdiť 9. januára 2011 a 19 ďalších vozidiel tejto série začalo jazdiť postupne od 11. mája 2012. V rokoch 2013 až 2020 mal dopravný podnik dlhodobo zapožičané jedno vozidlo od výrobcu - #1859.

Vozidlá #4241 - 4255, ktoré boli zaradené do vozovne Petržalka, boli sprevádzkované postupne od januára do marca 2015 na linkách vypravovaných touto vozovňou. Autobusy #2213 - 2222 sa zaradili do vozovne Jurajov dvor a začali jazdiť v marci 2015. Ďalšia séria petržalských autobusov začala jazdiť od konca júna 2015 a autobusy z Jurajovho dvora od júla 2015.

Vozidlá dodané v roku 2017 boli zaradené do vozovní Jurajov dvor, Trnávka a Petržalka a začali jazdiť postupne od 8. septembra 2017.

V polovici júla 2018 bolo niekoľko vozidiel šiestej série z vozovne Petržalka preradených do vozovne Trnávka, odkiaľ boli vypravované prevažne na linku 50 miesto 12-metrových autobusov z dôvodu predĺženia intervalov medzi spojmi, a neskôr aj na ostatné linky vypravované touto vozovňou. Neskôr v rokoch 2019 a 2020 sa opäť vrátili do vozovne Petržalka. Po zaradení prvej série nových autobusov Otokar Kent C 18,75 do premávky zmenilo niekoľko autobusov SOR NB 18 vozovňu. Vozidlá #2249 a 2250 prešli do vozovne Trnávka, #2861 - 2865 do vozovne Petržalka a #2867 - 2868 do vozovne Jurajov dvor. Po sprevádzkovaní druhej série Otokarov boli na konci septembra 2022 autobusy #2861 - 2865 preradené do Jurajovho dvora a na výmenu do Petržalky odišli vozidlá #2218 - 2222 vybavené systémom APC. Zároveň bolo 10 autobusov (#2853 - 2860, 2869, 2870) preradených z Trnávky naspäť do Jurajovho dvora. Po týchto presunoch bol stav vozidiel SOR NB 18 v jednotlivých vozovniach: Trnávka 48, Jurajov dvor 74 a Petržalka 57. Už 9. októbra boli niektoré autobusy z Jurajovho dvora opäť požičané vozovni Petržalka.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným vozidlom tohto typu bol autobus #1838, ktorý bol neopraviteľne poškodený čelným nárazom do portálu dopravného značenia v roku 2016. V novembri 2020 bol požiarom vážne poškodený autobus #4250, ktorý už potom vzhľadom na rozsah poškodenia nebol opravený.

Katalóg vozidiel

4221 4222 4223 4224 4225 8011 4227 4228 4229 4230 4231 4232 4233 4234 4235 4236 4237 4238 4239 4240 1821 1822 1823 1824 1825 1826 1827 1828 1829 1830 2841 2842 2843 2844 2845 2846 2847 2848 2849 2850

2851 2852 2853 2854 2855 2856 2857 2858 2859 2860 2861 2862 2863 2864 2865 2866 2867 2868 2869 2870 1831 1832 1833 1834 1835 1836 1837 1838 1839 1840 1841 1842 1843 1844 1845 1846 1847 1848 1849 1850

2201

1851 1852 1853 1854 1855 1856 1857 1858 2202 2203 2204 2205 2206 2207 2208 2209 2210 2211 2212

1859

4241 4242 4243 4244 4245 4246 4247 4248 4249 4250 4251 4252 4253 4254 4255 2213 2214 2215 2216 2217 2218 2219 2220 2221 2222

4256 4257 4258 4259 4260 4261 4262 4263 4264 4265 4266 4267 4268 4269 4270 2223 2224 2225 2226 2227 2228 2229 2230 2231 2232

2233 2234 2235 2236 2237 2238 2239 2240 2241 2242 2243 2244 2245 2246 2247 2248 2249 2250 2251 1860 1861 1862 1863 1864 1865 1866 1867 1868 4271 4272 4273 4274

Legenda a štatistika

4225nevyradené vozidlo: 181 (98,9 %)
4222online: 79 (43,2 %)
4230dnes v premávke: 134 (73,2 %)
1821odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 18 (9,8 %)
4221odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 3 (1,6 %)
1838vyradené vozidlo: 2 (1,1 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 52,7 %, v pondelok až piatok 66,6 %

Teraz v premávke na linkách

/ 3 6 9
31 / 2
37 / 1
39 / 1
63 / 2 51
70 / 1 6
78 / 16 17
84 / 1 3
88 / 4

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
4226do 20178011 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Dadino #142:
Pisem dlzkovo rovnaky 1. clanok (nie interierovo)
Ano ten priestor co ma Capa pred 2.dverami ma relativne Otokar rovno za klbom. Capacity tam ma o dost mensi priestor oproti 3 dveram. 22 ludi je proste bullshit.
Reakcia na: Petto #140:
Tak len tak narýchlo čo som si kukol. Otokar miest na sedenie: 39. Capacity miest na sedenie: 45. Teda už tu máme rozdiel 6 sedadiel. Tvrdíš, že predný článok majú rovnaký interiérovo? A ty si zabudol, že pred druhými dverami má Capacity namiesto minimálne dvoch radov sedadiel priestor bez sedadiel? Teda jeho predný článok pojme sakra viac stojacích ľudí ako Otokar v prednom článku. Vo výsledku teda má Capacity o 6 sedadiel navyše plus jeden veľký priestor v prednom článku na státie a zároveň zadný článok o jednu nápravu dlhší a teda aj vačšia plocha na státie. Takže keď to fakt zoberieme letmo bez výpočtov, tak je to úplne reálne, že má o 22 miest väčšiu kapacitu. 6 na sedenie a zvyšných 16 je na státie. 😃
Reakcia na: Petto #140:
Rád by som videl nejaký nákres, kde by tí ľudia mali stáť. Mňa najviac udivuje ten rozdiel v kapacite medzi normálnou 30Tr a degešom. Viem, že je to kvôli hmotnosti agregátu, ale rád by som vedel, kde si predstavujú, že sa má v klasickej 30Tr postaviť tých ďalších 30 ľudí, respektíve, kde by nemali stáť v degeši, lebo nezdá sa mi, že je tam viac žltej podlahy.
Reakcia na: Dadino #139:
Pre to co pisem.
Capacity ma este viac sedadiel voci Otokaru (v pomere k dlzke) tj logicky by mal mat menej miesta na statie.
Dalsia vec - predna cast Otokaru a Capa su takmer 1:1 riesene dlzkovo tak ten pocet ludi musi byt cca rovnako , rozdiel je len v tej vlecke o 1 napravu navyse a tam sa vie napchat tych 22 ludi navyse oproti Otokarovej vlecke ?
Reakcia na: Petto #138:
Prečo je odveci podľa teba?
Reakcia na: Gremlin Charles #137:
Realny rozdiel Capacity a Otokar je len 0,75m resp 1 rad sedadiel navyse v dlhsej vlecke (o 1 napravu). Ten papierovy rozdiel 22 ludi medzi nimi je dost od veci.
No 21m Otokar Kent ma udajne kapacitu az 220
😁
https://commercial.otokar.com.tr/bus/city/kent-xl
Reakcia na: Ondrej17 #136:
Tak Kent XL by byť potenciálnym adeptom mohol lebo MBCC sú celkom drahé😶
Reakcia na: Urbanway 2423 #135:
Podľa mňa to bude Otokar Kent XL, ale to nie je nič oficiálne.
Reakcia na: Oli61 #133:
Nejako začínajú tie MBCC horieť, najprv #4909, potom #4926. Uvažuje sa už o tom, čím budú raz nahradené/doplnené (napr. na 21 by sa zišli)?
Reakcia na: Oli61 #133:
Neplánuje sa opraviť.
#4250 ešte plánujú opraviť, keď #4909 vyradili?
Reakcia na: Petto #129:
191 už podľa mňa nie je na sóla, po Jasovskú to chodí kvôli novej výstavbe na Slnečniciach dosť plné. Pri 74 by sa o tom dalo diskutovať, dajú sa vytiahnuť dáta z APC, to by mohla byť dobrá linka pre elektrobusy.
Reakcia na: Anderis556 #130:
V rannej spicke je uplne normalne ak su vozidla plnsie aspon z vacsich m.č. Zle je ak uz stojis vo dverach na 1 nohe.
Radšej nech je L191 s NB 18. Už som tou linkou cestoval asi 10 krát ráno a nezaslúži si návrat k sólom, aj keď z mojich skúseností je trochu menej preplnená ako L91.
Reakcia na: Urbanway 2423 #128:
Obavam sa, ze budu to kandidati uz aj na sola. Hlavne 74tka poobede je o nicom uz pre klbak.
Detto 191 bude asi opat so solo vozmi ako pred SU15.
Reakcia na: Petto #126:
Po vyradení SU15 ešte bude treba nejaké staršie vozy na 74 a 196.
Reakcia na: Petto #126:
2201-2212 2866-2868 je absolútne nič oproti tomu koľko "starín" majú ostatné vozovne.
Reakcia na: Urbanway 2423 #125:
Ono uz aj seria 2201-2212 + nejake stariny 2866-2868 mas na 2DP, co uz staci pre 59,75. 20 Otokarov pre celodenky na 2DP sice nestaci ale relativne nove su este stale sorky 2233+
Reakcia na: Petto #121:
Veď práve preto, že SU15 jazdia na špičkových linkách by sa mali na JD preradiť skôr staršie vozy a Otokary nech idú na Trnávku a do Petržalky (JD má dostatok Otokarov na pokrytie celodenných poradí).
Reakcia na: Anderis556 #123:
Načo by mali ísť na 191 autobusy z JD? Veď je tam potom zbytočne veľa jalových kilometrov. 191 by sa mala po vyradení SU 15 vrátiť Petržalke a 88 by opäť vypravoval len JD (do Petržalky by bolo treba preradiť pár NB18).