VozidláAutobusy › SOR NB 18 CityKĺbové autobusy SOR NB 18 City českého výrobcu SOR Libchavy sa do sériovej výroby dostali v závere roka 2008. Prototyp tohto plne nízkopodlažného kĺbového autobusu bol predstavený v roku 2006. Po vyrobení druhého prototypu a jedného prímestského vozidla NC 18 sa začala sériová výroba mestských vozidiel.

Koncom roku 2009 vyhrala spoločnosť SOR Libchavy tender DPB na dodávku 100 kusov kĺbových naftových autobusov. Prvé vozidlá prišli do Bratislavy po Veľkej noci 2010. Cena jedného vozidla bola 272 000 €.

V roku 2014 bolo prostredníctvom verejnej súťaže obstaraných ďalších 50 vozidiel, ktoré boli dodané v rokoch 2014 a 2015. Cena jedného autobusu bola v tomto prípade 308 200 €. Ďalší tender na dodávku 32 kĺbových autobusov vyhrala spoločnosť SOR Libchavy aj v roku 2017 s cenou 327 855 € za jeden autobus (avšak v tomto prípade aj vrátane náhradných dielov na tri roky).


SOR NB 18 City (1. a 2. séria bez klimatizácie)


SOR NB 18 City #1859


SOR NB 18 (8. séria)

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. SOR NB 18 City 4221 – 4240, 1821 – 1830, 2841 – 2850 2010 2010 40
2. SOR NB 18 City 2851 – 2870, 1831 – 1850 2010 2010 – 2011 od 2016 40
3. SOR NB 18 City 2201 2011 2012 1
4. SOR NB 18 City 1851 – 1858, 2202 – 2212 2012 2012 19
5. SOR NB 18 City 1859 2012 2013 1
6. SOR NB 18 City 4241 – 4255, 2213 – 2222 2014 – 2015 2015 25
7. SOR NB 18 City 4256 – 4270, 2223 – 2232 2015 2015 25
8. SOR NB 18 City 2233 – 2251, 1860 – 1868, 4271 – 4274 2017 2017 32
Spolu: 2010 – 2017   183

Technické parametre

Dĺžka:18750 mm
Šírka:2550 mm
Výška:2900 mm
Výška s klimatizáciou:3110 mm
Výška podlahy:340 mm
Rázvor:6180 a 6570 mm
Počet dverí:5
Počet miest na sedenie:44 + 1
43 + 1 (#4241+, #2213+)
Počet miest na státie:106
107 (#4241+, #2213+)
Celkový počet miest:150 + 1
Pohotovostná hmotnosť:14500 kg
15200 kg (po zosilnení rámu)
15700 kg (#1851 - 1858, #2201 - 2212)
16720 kg (#4241 - 4270, #2213 - 2232)
16830 kg (#2233+, #1860+, #4271+)
Motor:FPT Industrial Cursor 8 F2BE3681B, Euro 5 EEV, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
FPT Industrial Cursor 9 F2CFE612C, Euro 6 (#4241+, #2213+), preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora:243 kW / 2050 rpm (Cursor 8)
243 kW / 2000 rpm (Cursor 9)
Objem motora:7790 cm3 (Cursor 8)
8710 cm3 (Cursor 9)
Krútiaci moment motora:1400 Nm / 1200 rpm
Maximálna rýchlosť:80 km/h
Prevodovka:ZF Ecomat 6 HP 604C, automatická, 6-stupňová, s hydraulickým retardérom (Cursor 8)
ZF EcoLife 6 AP 1400B, 6-stupňová automatická, s integrovaným retardérom (Cursor 9)
Riadenie:RBL C 500V, hydraulické s posilňovačom riadenia
Nápravy:predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 132, hnacia, portálová s dvojitou redukciou
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová s dvojitou redukciou (r.v. 2017)
Pneumatiky:285/70 R19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (stredná a zadná náprava)
Klimatizácia:Carrier Sütrak AC 515 (#1821 - 1830, #1841 - 1845, #2841 - 2850, #2861 - 2865)
Webasto Santana XL (r. v. 2014 - 2015)
Webasto Cool Top 220 RT-C (r. v. 2017)
Chladiaci výkon klimatizácie:2 x 18 kW (Webasto Santana XL)
2 x 22 kW (Webasto Cool Top 220 RT-C)
Vykurovací výkon klimatizácie:2 x 20 kW (Webasto Cool Top 220 RT-C)

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici päticou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním pôvodne od firmy Pars Komponenty, na vozidlách od roku 2014 od firmy Norgren. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2 + 2. Väčšinu sedadiel osadili na vyvýšených schodíkoch, pri vozidlách od roku 2014 v prednej časti zvýšili počet sedadiel dostupných priamo z nízkej podlahy bez nutnosti prekonávania schodu. Pre zvýšenie kapacity sediacich cestujúcich umiestnili v priestore pre vozíky sklápacie sedadlá - dvojicu priečnych sedadiel a pri vozidlách do roku 2012 aj trojicu pozdĺžnych sedadiel. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi, zásteny pri dverách vyriešili po vozidlo #2201 nízkou priečkou, pri ďalších vozidlách použili vyššie sklenené steny. Pri prvých sériách použili v interiéri žlté tyče, od roku 2014 používali červené tyče. Vozidlá z roku 2017 na niektorých zvislých tyčiach vybavili nabíjacími USB konektormi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou a klimatizáciou Konvekta KL 2/4-split (iba vozidlá bez klimatizácie pre cestujúcich). Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým až tretím dverám, pričom pri vozidlách od roku 2014 bol tento priestor predelený prídržnými tyčami na dve časti a s jedným zvislým operadlom. Autobusom z roku 2017 inštalovali dve zvislé operadlá, čím priestory pre kočík a invalidný vozík boli oddelené. Vodičovi umožnili kontrolu zadnej časti vozidla prostredníctvom cúvacej kamery na zadnom čele. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami, pri novších vozidlách použili LED trubice. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním Eberspächer Hydronic resp. Spheros Thermo 300 s rozvodmi pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili pôvodne výklopnými, od roku 2014 posuvnými časťami bočných okien, strešnými výklopnými vetrákmi a strešnými ventilátormi. Chladenie interiéru zabezpečili vo vozidlách #1821 - 1830, #1841 - 1845, #2841 - 2850 a #2861 - 2865 pomocou dvojice strešných klimatizačných jednotiek Carrier Sütrak AC 515, pri všetkých vozidlách z rokov 2014 a 2015 použili klimatizácie Webasto Santana XL s chladiacim výkonom 18 kW (bez možnosti vykurovania). V oboch prípadoch išlo o zariadenia výrobcami odporúčané pre kategóriu mini- a midibusov. Pri vozidlách z roku 2017 použili klimatizačné jednotky Webasto Cool Top 220 RT-C s chladiacim výkonom 22 kW a možnosťou vykurovania s vykurovacím výkonom 20 kW. Vozidlá dodali v červeno-čiernom farebnom vyhotovení s výnimkou dlhodobo zapožičaného autobusu #1859 v celobielom vyfarbení.

Vozidlo #2201 dodali ako jediné z prvej stovky bratislavských autobusov tohto typu už z výroby vybavené informačným systémom BUSE vrátane akustického hlásiča zastávok. Vozidlá dodané v rokoch 2014 a 2015 už boli z výroby vybavené optickým aj akustickým informačným systémom s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru pre nevidiacich cestujúcich.

Úpravy

Pred zaradením do prevádzky bol do vozidiel nainštalovaný informačný systém firmy BUSE (bez akustických hlásičov zastávok) a tarifný systém. Na jeseň 2010 výrobca preventívne spevnil výstužami rámy vozidiel, nakoľko na niektorých vozidlách sa objavilo praskanie častí rámov. Ďalšie úpravy vozidiel (zosilňovanie rámu) výrobca realizoval v januári a februári 2011 a následne až do roku 2012.

Začiatkom roka 2017 bolo vozidlo #4226 vyradené z osobnej prevádzky a upravené na výcvikové vozidlo s číslom 8011 pridaním pracoviska inštruktora.

Prevádzka

Vozidlá prvej série sa do premávky zaradili od 6. júla 2010. Autobusy sa zaradili do vozovní Petržalka (20 vozidiel), Trnávka (10) a Jurajov dvor (10). Autobusy z druhej dodávky sa postupne zaraďovali do premávky od 15. novembra 2010 do januára 2011 a rozdelené boli do vozovní Trnávka a Jurajov dvor. V súvislosti so zmenou v garážovaní autobusov od 1. septembra 2011 boli vozidlá pôvodne umiestnené vo vozovni Jurajov dvor preradené do vozovne Trnávka.

Pôvodne zapožičané vozidlo #2201 začalo jazdiť 9. januára 2011 a 19 ďalších vozidiel tejto série začalo jazdiť postupne od 11. mája 2012. V rokoch 2013 až 2018 mal dopravný podnik dlhodobo zapožičané jedno vozidlo od výrobcu - #1859.

Vozidlá #4241 - 4255, ktoré boli zaradené do vozovne Petržalka, boli sprevádzkované postupne od januára do marca 2015 na linkách vypravovaných touto vozovňou. Autobusy #2213 - 2222 sa zaradili do vozovne Jurajov dvor a začali jazdiť v marci 2015. Ďalšia séria petržalských autobusov začala jazdiť od konca júna 2015 a autobusy z Jurajovho dvora od júla 2015.

Vozidlá dodané v roku 2017 boli zaradené do vozovní Jurajov dvor, Trnávka a Petržalka a začali jazdiť postupne od 8. septembra 2017.

V polovici júla 2018 bolo niekoľko vozidiel šiestej série z vozovne Petržalka preradených do vozovne Trnávka, odkiaľ boli vypravované prevažne na linku 50 miesto 12-metrových autobusov z dôvodu predĺženia intervalov medzi spojmi, a neskôr aj na ostatné linky vypravované touto vozovňou.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným vozidlom tohto typu bol autobus #1838, ktorý bol neopraviteľne poškodený čelným nárazom do portálu dopravného značenia v roku 2016.

Katalóg vozidiel

4221 4222 4223 4224 4225 8011 4227 4228 4229 4230 4231 4232 4233 4234 4235 4236 4237 4238 4239 4240 1821 1822 1823 1824 1825 1826 1827 1828 1829 1830 2841 2842 2843 2844 2845 2846 2847 2848 2849 2850
2851 2852 2853 2854 2855 2856 2857 2858 2859 2860 2861 2862 2863 2864 2865 2866 2867 2868 2869 2870 1831 1832 1833 1834 1835 1836 1837 1838 1839 1840 1841 1842 1843 1844 1845 1846 1847 1848 1849 1850
2201
1851 1852 1853 1854 1855 1856 1857 1858 2202 2203 2204 2205 2206 2207 2208 2209 2210 2211 2212
1859
4241 4242 4243 4244 4245 4246 4247 4248 4249 4250 4251 4252 4253 4254 4255 2213 2214 2215 2216 2217 2218 2219 2220 2221 2222
4256 4257 4258 4259 4260 4261 4262 4263 4264 4265 4266 4267 4268 4269 4270 2223 2224 2225 2226 2227 2228 2229 2230 2231 2232
2233 2234 2235 2236 2237 2238 2239 2240 2241 2242 2243 2244 2245 2246 2247 2248 2249 2250 2251 1860 1861 1862 1863 1864 1865 1866 1867 1868 4271 4272 4273 4274

  • Počet nevyradených vozidiel: 182 (99%)
  • Počet vyradených vozidiel: 1 (1%)

Legenda

2247nevyradené vozidlo
4274dnes v premávke
2242odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)
2220odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky)
1838vyradené vozidlo

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
4226do 20178011 

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

dupe29.6.2019 16:53  +1#60 Re:
Reakcia na #58 od Viko:
Tak aj na klbovych Karosach sa donekonecna navarovali tyce v okoli klbu, lebo sa cely autobus vlni a tam sa to najviac prejavovalo. Popraskane linoleum vie naznacit ze pevnost konstrukcie by mohla byt lepsia. Akurat ze to nie je na rozdiel od SOR madiel tak na ociach.

V porovnani s vozidlami z rovnakeho obdobia je tazko povedat ktory typ je na tom horsie. Solaris Urbino 15 (sprevadzkovanie 2006), SOR BN 9,5 (2007), SOR BN 10,5 (2007), Tedom (2009), Citelis (2009), SOR NB 18 (2010)? Capacity by sa v rebricku najhorsich busov v BA snad ani objavit nemal.

Z pohladu cestujuceho radsej pockam na Capacity ak je za rohom, nez nastupit do NB 18.

Osobne ma najviac prekvapuje ze Solaris Urbino 15 CNG ma v interieri aj po rokoch "nadcasovy design". Pri slepom teste by som povedal ze je z ponukanych vozidiel prave Solaris najmladsi, ze ma pri BA udrzbe tak 5 rokov.
Ma178rek29.6.2019 12:50 #59 Re:
Reakcia na #58 od Viko:
tak to áno ale predpokladala sa im životnosť cca 4 roky
Viko28.6.2019 12:34  +2#58 Re:
Reakcia na #57 od Ma178rek:
Tak ak má byť meradlom iba fakt, že sa ešte úplne nerozsypali, tak hej, vtedy to bol dobrý kauf...
Lenže dnes je životnosť vozidiel niekde úplne inde než pred 30 rokmi, takže stav SORiek je v tomto veku podľa mňa skôr na hanbu, než chválu. Nepokladám za normálne, že zvislé tyče sú pravidelne zvárané, lebo nevydržia tlaky od krútiaceho sa rámu (už zosilneného, mimochodom). Nemal by sa lúpať lak (pozdravujem čierne vetráky vzadu), nemuseli by pretekať strešné ventilátory a už vôbec by sa nemuseli knísať sedačky (za tento týždeň zažité 2x).
Ma178rek27.6.2019 22:53 -1#57 Re:
prvé sorky sú tu už s nami 9 rokov a ešte držia, síce niektoré silou vôle ale možno to nebol nakoniec až taký zlý kauf 🙂
Ričard16.12.2018 21:40 #56 Re:
Reakcia na #54 od Sluzobna jazda:
Príspevok bol odstránený z dôvodu odbočenia od témy.
353316.12.2018 20:33 #55 Re:
Reakcia na #54 od Sluzobna jazda:
Dobrý večer, pokutu by ste v takomto prípade dostať nemali.
Sluzobna jazda16.12.2018 20:17 #54 Re:
Viem, ze to sem nepatri, ale...... Ked idem napr. elektrickou z heckovej na racianske myto, tak v cestovnych poriadkoch je napisane, ze cesta trva 14 min. preto si kupim 15 min. cestovny listok. Ked elektricka meska, a idem z heckovej na racianske myto 20 min. revizor mi da pokutu, alebo je to v pohode.
Ričard16.12.2018 14:39  +2#53 Re:
Reakcia na #52 od henko151:
Heňo v tom má prehľad 😄 a aby bol zoznam úplný, ešte dodám piktogramické znázornenie miesta pre kočík na podlahe oproti druhým dverám a miestu zodpovedajúce čalúnené operadlo.
henko15116.12.2018 14:11  +2#52 Re:
Reakcia na #51 od Ričard:
Takze to čo spomenul Ričard až na tu palubku je pravda
Ale ešte dodám USB zásuvky a soferom ovládané stropné dekle.
Ričard16.12.2018 13:00  +1#51 Re:
Reakcia na #49 od Sluzobna jazda:
Je ich tam kopa... 7 vs 8:

1) klasické celožlté označovače vs. tie novšie, väčšie, spredu čierne
2) bežné sivé stopky a žlté dopyty vs. nové podsvietené tlačidlá ako na NS
3) celistvé sklo kabíny vs. uzatvárateľný (a zbytočný) otvor na mince
4) ,hradíkový‘ poťah na všetkých sedadlách vs. vybrané sedadlá majú špecifický poťah
5) palubka VDO z minulého storočia vs. nová palubka VDO+
6) bežné sedadlo vodiča vs. sedadlo Isri? (nie som si istý)
Dispecer16.12.2018 10:39 #50 Re:
Reakcia na #49 od Sluzobna jazda:
Typ klimatizácie.
Sluzobna jazda16.12.2018 10:20 #49 Re:
Aky je rozdiel medzi 7 a 8 seriou? Neviem ci som blby ale ja ho tam nevidim😃
DolneHonyTrolley2.10.2018 19:35 -2#48 Re:
Asi to bude rovnaký príbeh ako s Ikarusmi 280... Ani sa nenazdáme a už ich bude vyše tisíc.? ? ?
S499.102327.9.2018 13:02 #47 Re:
Reakcia na #40 od Vlaran:
Tak som sa do toho trocha ponoril a naozaj povinnosť montáže bezpečnostných pásov je len u aitobusov triedy III a B, čiže autokarov určených výhradne pre sediacich cestujúcich. A cestujúci je povinný sa pripútať len na sedadle POVINNE vybavenom bezpečnostným pásom.
810zssk25.9.2018 20:01 #46 Re:
Reakcia na #45 od Vlaran:
Dik 🙂
Vlaran25.9.2018 19:52 #45 Re:
Reakcia na #44 od 810zssk:
Ak som to pozrel správne, tak ES 97/27.
810zssk25.9.2018 16:02  +1#44 Re:
Reakcia na #43 od Vlaran:
Dakujem. Ak by si mal aj konkretne cislo predpisu, bolo by to super ?
Vlaran25.9.2018 15:56  +1#43 Re:
Reakcia na #42 od 810zssk:
Smernica ES delí autobusy podľa obsaditeľnosti a tie, ktoré majú viac ako 22 cestujúcich delí na tri triedy:
I. trieda
Vozidlá s priestormi pre stojacich cestujúcich, kde je možný ich častý pohyb (nástup a výstup)...
U nás je to teda MHD.
II. trieda
V podstate prímestské vozy. Určené na prepravu predovšetkým sediacich cestujúcich, ale majú priestory aj pre stojacich...
III. trieda
Len vozy pre sediacich cestujúcich.


810zssk24.9.2018 16:52 #42 Re:
Reakcia na #41 od S499.1023:
Existuje vôbec z právneho hladiska niečo ako "autobus výhradne pre MHD"? Ako je to definované?
S499.102324.9.2018 16:00 #41 Re:
Reakcia na #40 od Vlaran:
Je možné, že sa mýlim, ja som žil v tom, že povinnosť bezpečnostných pásov sa autobusov výhradne pre MHD netýka. Ale domontovávanie pásov do starších vozidiel mi príde pritiahnuté za vlasy. však nejaké Spartaky a Š 1202 môžu jazdiť dodnes bez pásov.
Jediné retroaktívne homlologačné záležitosti, čo pamätám, sú zadné hmlovky a nútená prestavba T 603/I z troch očí na štyri (i keď aj tam je zaujímavé, že T 77/87 to nepostihlo).