VozidláAutobusy › Karosa C 744

Karosa C 744.20 #1200
Karosa C 744.20 #1200 po GO
Karosa C 744.24 #1201
Karosa C 744.24 #1201 po GO

Úvod

Karosy C 744 boli prvými sériovými kĺbovými autobusmi v Československu vyrábané podnikom Karosa Vysoké Mýto. Prototyp Karosy C 744 vyrobili už v roku 1983, no pre viaceré technické problémy sa ich sériová výroba rozbehla naplno až v roku 1989. Konečne tak vznikla alternatíva k maďarským autobusom Ikarus 280, ktoré boli dovtedy jedinými dostupnými kĺbovými autobusmi v Československu. Keďže Karosa predstavila mestskú verziu kĺbového autobusu až v roku 1991, mnohé podniky zakúpili linkové Karosy C 744 aj pre potreby MHD. Do Bratislavy dodali po testoch prototypov v decembri 1987 Karosu C 744.20 z päťkusovej overovacej série označenú číslom 1200. O dva roky nasledoval voz sériového vyhotovenia C 744.24 #1201. Ďalšie vozidlá tohto typu už dodávané neboli, pretože Karosa skonštruovala mestskú verziu kĺbových autobusov B 741, ktoré boli konštrukčne podobné vozidlám C 744, mali však štvoro dverí a interiér prispôsobený nárokom premávky v meste.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa C 744.20 1200 1987 1987 2001 1
2. Karosa C 744.24 1201 1989 1989 2010 1
Spolu 1987 – 1989   2

Technické parametre

Dĺžka 17355 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm a 6270 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 60 + 1
Počet miest na státie 70
Celkový počet miest 130 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13800 kg
Celková hmotnosť 24000 kg
Motor LIAZ ML 637, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 189 kW / 2000 rpm
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 86 km/h
Prevodovka Praga 5AB 120, automatická (#1200)
Praga 5P 80.40, manuálna, 5-stupňová (#1201)
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
stredná: RÁBA A 572.20, tuhá, vlečená
zadná: RÁBA A 007/009, tuhá, jednostupňová, hnacia
Pneumatiky 295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Polosamonosná kĺbová karoséria bola zostavená z oceľových panelov, predná a zadná časť boli spojené točnicou. Strop a bočnice interiéru obložili u výrobcu sololitmi. Nad sedadlami linkového vyhotovenia v kombinácii textílie a koženky vyčlenili priestor na batožinu so sieťkou. V pravej bočnici boli troje dvojdielne výsuvné elektropneumaticky ovládané dvere. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie prebiehalo cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Kabínka vodiča bola pri dodaní polouzavretá podobne ako aj pri ostatných prímestských autobusoch. Vyfarbenie v modro-bielej kombinácii použili na oboch autobusoch.

Rozdiel medzi typmi 744.20 a 744.24 bol v použití prevodovky - pri prvom spomínanom type to bola atypická automatická prevodovka Praga 5AB 120 a pri druhom type už manuálna Praga 5P 80.40 s bowdenovým ovládaním. Prevodovka bola jedným z najväčších problémov pri vývoji tohto autobusu, pretože pri tlačnej koncepcii, kedy je motor vzadu, sa nedala použiť mechanická prevodovka s klasickým ovládaním a novovyvinutá automatická prevodovka Praga 5AB 110 sa vôbec neosvedčila.

Úpravy

V roku 1997 oba autobusy v Bratislave podstúpili generálnu opravu spojenú s výmenou oplechovania, pri ktorej dostali uzavretú kabínu ako typ B 741 a vyfarbenie sa zmenilo na červeno-biele podľa vzoru Ikarusov 435. Použitý vzor na voze #1200 bol vylepšený na autobuse #1201, ktorý okrem červenej dostal aj bordovú farbu. V roku 1999 dostal voz #1201 tarifný systém v spojení palubný počítač BUSE a označovače R&G Mielec. Zaujímavo bolo riešené umiestnenie predného označovača, ktorý sa nachádza na madle pri schodoch.

Prevádzka

Prvý autobus začal vo verejnej premávke jazdiť 2. decembra 1987. Voz #1200 premával na linke 101 do Devínskej Novej Vsi a #1201 na linke 116 do Čunova. Neskôr boli obe vozidlá pridelené na linkách 121 a 122 do Devínskej Novej Vsi. Voz #1201 sa dožil premávky na linke 21 do rovnakej mestskej časti a záver svojej prevádzky strávil na linke 191 do Rusoviec. Práve pre tento autobus bol aj špeciálne upravený grafikon linky 191, keďže zvládal pojať viac cestujúcich ako "krátke" autobusy.

Vozidlá však nepremávali len na linkách do Devínskej Novej Vsi a Jaroviec, Rusoviec a Čunova. Výnimočne sa objavili napríklad na linkách 29 spod Nového mosta do Devína, 39 z Ostredkov k Cintorínu Slávičie údolie, 99 zo Šafárikovho námestia do Auparku či na školskom spoji.

Vyraďovanie a likvidácia

Niekoľko mesiacov po generálnej oprave vozu #1200 sa mu pokazila prevodovka a bol odstavený. Jeho motor bol neskôr použitý vo voze #1201 a po sedemročnom chátraní bol odvezený do šrotu 15. júna 2004. Autobus #1201 bol kvôli prasknutému rámu odstavený v apríli 2005 a začiatkom decembra 2010 bol odvezený do šrotu.

Katalóg vozidiel

1200

1201

Legenda a štatistika

1200vyradené vozidlo: 2 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Peter6607 #5:
Dá sa predpokladať, že tá stredná Rába neobsahuje generátor vytia.
Reakcia na: Michal24 #6:
Myslim si ze je to sukromny voz, ale pravda to je.
Počul som že máte prešovskú #312 je to pravda?
Reakcia na: SuchSoft #2:
To tam má dve Ráby 018. To musel byť zážitok.
Reakcia na: SuchSoft #1:
Ta konecna sa volala Jakubovskeho. Na Vysehradsku ju premenovali az v 1990-tych rokoch. Koncila tam svojho casu aj L54 z Dolnych Honov.
Reakcia na: SuchSoft #2:
To si ty na tej fotke?
Tak ja si pamätám, že keď som bol prvák alebo druhák na základnej škole (asi skôr druhák), teda niekedy v rokoch 1984 - 1985, chodila takáto Karosa (netuším, či to bol úplne presne tento typ), na linke č. 21. Vpredu na palubovke mal vodič položenú tabuľku s nápisom "ZKOUŠKA". Ja som si v škole blicol, len aby som sa mohol celý deň voziť týmto autobusom z Ružinova - Pošne do Petržalky a späť. Tuším sa tá konečná v Petržke volala Vyšehradská, a predposledná zastávka Lúky neviemkoľko. 😍
Snáď si dobre pamätám.
Spomína si dakto na to? Díky.