Súťaž na modernizáciu Ružinovskej radiály je opäť zrušená a znovu vyhlásená

Začiatok modernizácie električkovej trate na Krížnej ulici a v Ružinove sa odkladá.

Mesto Bratislava zrušilo aj druhú verejnú súťaž na zhotoviteľa modernizácie Ružinovskej radiály. Ani po roku od prvých prípravných trhových konzultácií sa tak mestu nepodarilo vybrať zhotoviteľa tejto veľkej stavby. Tentokrát boli do súťaže predložené tri ponuky, no opäť sa im nepodarilo vtesnať do predpokladanej hodnoty zákazky, ktorú si mesto stanovilo. Oproti prvej súťaži mesto zvýšilo predpokladanú hodnotu zákazky z 95 na 102 miliónov Eur bez DPH a predložené ponuky boli na úrovniach 106,7 mil., 113,3 mil. a 117,8 mil. Eur.

V priebehu súťaže mesto uchádzačom odpovedalo na ďalších 376 otázok. Lehotu na predkladanie ponúk mesto štyrikrát posúvalo.

Mesto predmetnú súťaž vyhlási po tretí raz a súčasne pristúpi k zatiaľ nešpecifikovanej úprave zadania súťaže. Záujemcov po preštudovaní doručených ponúk zároveň upozorňuje, aby nabudúce venovali dostatočnú odbornú starostlivosť technickým riešeniam a navrhli ich podľa požiadaviek mesta.

Doplnené: Hlavné mesto 8. decembra 2025 zverejnilo súťažné podklady pre opakovanú súťaž na obstaranie zhotoviteľa stavby. Predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená na úrovni 100,45 mil. € bez DPH.

Mesto upravilo požiadavky na konštrukciu električkovej trate. Upustilo od požiadavky návrhu technického riešenia pevnej jazdnej dráhy a definovalo minimálne technické parametre pevnej jazdnej dráhy a požiadavky na ňu. Zároveň bolo podrobnejšie popísané technické riešenie roštu pod pevnou jazdnou dráhou.

Spresnené boli aj požiadavky na dĺžku prístreškov na zastávkach. 

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Nechcem byť zlý, ale predpokladaná výška zákazky bola 102 miliónov. Ako to už však poznáme, reálna konečná cena bude aj tak omnoho vyššia, preto to rovno mohli dať tomu uchádzačovi so 117 mil. a hurá mohli hneď stavať.😄
Ale ale, Matus Okydaj-Kazdeho Vallo sa rozculuje, ze firmy mu nechcu robit za jeho podhodnotene ceny? To si ako magistrat mysli, ze ked urci cenu, tak cely trh sa pokryvy, aby im vyhovel? 😃
Reakcia na: MatejBA #2:
Ja naopak túto prácu mesta vítam. Ten (sčasti oprávnený) shitstorm, ktoré sa zniesol na mesto kvôli Petržalke, nikto nechce zopakovať. Ani tí, ktorí kritizovali (často oprávnene), ani tí, ktorí boli terčom kritiky (často oprávnene).
Reakcia na: MatejBA #2:
Problém je skôr ten, že mesto nezvláda manažment podobných stavieb a to potom predražuje projekt. Aj v Petržalke bolo vidno, že však projekt je hotový a nemenný a nakoniec sa ktovie koľkokrát prerábal.

Aj ten odkaz mesta, že majú to navrhnúť podľa požiadaviek mesta. Otázkou je, na koľko je to reálne postaviť za danú sumu, čo si mesto predstavuje a či to je vlastne aj správne riešenie čo sa týka noriem.
Reakcia na: upravovač fotiek #3:
A ako tato praca mesta (dvakrat zrusena sutaz) zabezpeci, aby sa nezopakoval rovnaky fuckup ako v Petrzalke a este predtym na DKR? Ci tym, ze si tam ma uchadzac este bez istoty zakazky urobit nejaky divny lab zamerany na vrstvy spodku a zvrsku na kratkom useku, pricom, ked to nevyjde, tak mu povedia dakujeme, dovidenia?
Predpokladam, ze toto z podmienok nevyhodili. Za mna je to blbost, az to mraky brzdi, kedze tie dovody, preco sa vlastne vela veci pokazilo, su niekde inde, konkretne:

1. Hlucnost na DKR sa v druhej etape vyriesila zmenou poradia izolacnych vrstiev pod kolajami. Ciastocne chyba projektanta, ciastocne aj stavebnej firmy, ktora v 1. etape namiesto strkodrvy pouzila pomerne hrubozrnny strk. Mozno kvoli zmluve a mozno kvoli neschopnosti mesta sa toto jednoducho zamietlo pod koberec a nebola vyvodena ziadna zodpovednost. Ak sa mesto (resp. BSK) takto stavia k projektu, ako zabezpeci, ze trebars aj vitazny uchadzac, ktory si to podlozie na testovacom useku pripravi najlepsie, nebude uz pri ostrej realizacii znizovat kvalitu? Ked je raz manazment zo strany stavebnika nulovy, nejake demo nezachrani nic.

2. Na DKR je cela kopa dalsich nedostatkov, ktore nejaky testovaci usek vobec neeliminuje. Navyse ak pri tom teste pojde o rovny usek, tak ani len tie hranate obluky sa tam neotestuju, resp. nevznikne potreba toto riesit. Ako teda tieto dve zrusenia sutaze, ci test na rovnom useku zabezpecia, aby tam, kde su obluky, neboli po novom hranate?

3. Petrzalka je ukazkovy priklad neschopneho manazmentu a neschopnosti dostatocne motivovat dodavatela, aby plnil, co ma, nacas. Namiesto zmluvnych pokut a podmienecneho odstupenia od zmluvy si Vallo tak velmi chcel pripisat politicke body (len aby sa postavilo), ze si z toho spravil najvacsieho strasiaka jeho posobenia v urade. Ako teda tymto, co predvadzaju pri sutazi na Ruzinovsku radialu, chcu zlepsit prave tento aspekt?
Aktualne v Petrzalke asi najviac meskaju pristresky a aj ked to je oproti inym rozostavanym objektom vlastne taka omrvinka, o to viac bije do oci, ako neuveritelne dlho im to trva (az museli vymenit subdodavatela). Pokial viem, na Ruzinovskej radiale sa s nejakymi zvlastnymi dizajnami nepocita, +/- tam ma ist to, co do Karlovky. Ako sa touto cinnostou okolo sutaze zabezpeci, aby sa lapsus s pristreskami neopakoval?

To, ze mesto sa teraz sprava ako uzkostlivy paranoik este neznamena, ze robi ktovieaku robotu. Dokonca sa dost obavam, ze trpia akousi predstavou, ze ked to takto prehnane skepticky dokazu nakoniec uspesne spustit, uz sa nebudu musiet o nic starat. Ak to tak je, potom je uplne jedno, kto to vyhra a co mu vyjde v tom teste. Vysledok bude dalsi fuckup.
Reakcia na: triskaidekafobia #1:
Mne sa teda vôbec nepozdáva to prihadzovanie, ako keby to bolo len tak. 102 miliónov eur za rekonštrukciu štyroch kilometrov električkovej trate je EXTRÉMNE vysoká cena. Vôbec by som sa nečudoval, ak by tam Reming navrhol takú istú nezmyselnú pevnú jazdnú dráhu ako v Petržalke. Veď ani na železnici sa neleje toľko betónu do pevnej jazdnej dráhy. To by sa podľa mňa malo určite optimalizovať a zreálniť.
Reakcia na: Solider #6:
Ale nie je súčasťou tej rekonštrukcie aj kompletná prerabka kriznej? Či to je druhý projekt?
Reakcia na: MatejBA #2:
Mňa by zaujímalo, ako teda určili PHZ. Veď to vyzerá, že mesto klame. Či im v rámci zisťovania niekto povie, jasné 102 mega, a potom dá ponuku na 117? Nepadame na hlavičku valovičku
Reakcia na: MatejBA #7:
Súčasťou rekonštrukcie je aj kompletná rekonštrukcia Krížnej v celej šírke od domu k domu a v Ružinove od Slovanetu po Astronomickú k tomu ide aj úprava chodníkov, nové cyklotrasy, nová zeleň.
Reakcia na: lostrail #5:
Mesto čo sa týka zastávok, tak 15. augusta menili dizajn zastávok a 1. Septembra to malo byť hotové? To ti proste nikto tak rýchlo nevyrobí, ak to je atyp. Môžeme sa baviť, že tie zastávky mali byť hotové, alebo aspoň na sklade. Dostatok zmluvy je z 15. Septembra na to, ale to, že mesto bude chcieť niečo na zastávkach meniť, sa kľudne mohlo prejednávať aj v marci, pol roka predtým.

Ďalšia vec, nadjazd nad Panónskou, ako budú rampy. Stále sa čaká na mostné uzávery, ktoré mali byť hotové a osadené do decembra 2023. Máme december 2025 a uzávery nikde. Na mostné uzávery sa nečaká 4 roky. Reakcia mesta žiadna... Zisťovali aspoň Mesto, či vôbec boli objednané tie uzávery a kedy boli objednané? Ani to nevieme. Problémy so subdodávateľom má riešiť zhotoviteľ, nie mesto.

Reakcia na: klobasa #8:
Presne to je ono, PHZ. Vie niekto, ako sa zisťovala?
Reakcia na: Solider #6:
Treba brať do úvahy, že "lacné" projekty už skončili. Ceny dnes a pri súťažení Petržalky napríklad sú diametrálne odlišné. Druhá vec je rozsah prác, ktorý sa má robiť. Rekonštrukcia Ružinovskej radiály nie je len o električkovom páse a dovidenia. Tu sa bavíme o komplexnej zmene. Nielen, že sa bude meniť poloha koľajníc v niektorých miestach čo teda nie je ani tak rekonštrukcia ale výstavba časti trate nanovo. Bude prebiehať komplexná rekonštrukcia Krížnej od fasády po fasádu v čom je zahrnuté nespočetné množstvo prekládok vedení atď. Rovnako Ružinovská. Tu bude obnovená komplet ulica v podstate od chodníka po chodník vrátane cesty, križovatiek atď. Ten projekt je naozaj vo vysokej cene. 🙂
Reakcia na: lostrail #5:
Ak dobre viem, tak tá testovacia dráha na vyhodnotenie technického riešenia spodku s dôrazom na vibrácie už v tejto druhej súťaži nebola.

Z portálu YIMBA - Mesto preto zrealizovalo prípravné trhové konzultácie, ktoré mali odhaliť, prečo firmy nepredložili svoje ponuky. Na ich základe upravilo podmienky súťaže a vyhlásilo ju nanovo. Bratislava inak definovala kritériá pre stanovenie najlepšieho pomeru ceny a kvality, pričom vypustila problematické kritérium na zníženie hluku a vibrácií. Z nového nastavenia súťaže navyše vyplývalo, že mohla uspieť aj drahšia ponuka, ak uchádzač poskytol vyššiu kvalitu podľa iných kritérií ako ceny.
Reakcia na: sunogdy #14:
Vdaka bohu ze to nedali len na cenu
Reakcia na: Brancibetar #15:
Bez ohľadu na cenu bola aj Petržalka...
Reakcia na: Brancibetar #15:
Akože nie, podľa zákona rozhoduje cena. Čo akože iné má rozhodovať?
Reakcia na: draxter #17:
Vieš dať to znenie zákona?
Reakcia na: Dadino #12:
Petržalská električka aj s inflačnými dodatkami je na sume okolo 95 miliónov eur bez DPH. Postavila sa komplet nová trať so všetkými zemnými prácami, dva mosty, hala vozovne, dve nové meniarne a obrovské obratisko. Pri Ružinovskej radiále sa nepostavia žiadne mosty, žiadna vozovňa, len jedna nová meniareň a dve sa upravia, obratisko nie je súčasťou modernizácie, a nie je nutné robiť žiadne náročné zemné práce ako v Petržalke (zakladanie násypov, terénne úpravy). A očakávaná cena bola 102 miliónov eur bez DPH a najnižšia ponuka bola 106 miliónov eur. Čiže pri približne 25 miliónov eur bez DPH na kilometer dvojkoľajnej trate.

Na Krížnej dôjde len k vydláždeniu chodníkov a preložke sietí, ktoré kolidujú s novou polohou stĺpov alebo novou polohou trate, ale to stále nevysvetľuje uvedené náklady. Na Ružinovskej sa neplánuje rekonštrukcia chodníkov v celej dĺžke, iba v dotknutých úsekoch pri úprave križovatiek. Takže nebavíme sa určite o komplexnej zmene a nebude sa budovať trať nanovo, len sa zrekonštruuje ako aj v prípade iných tratí v meste. Zostava pevnej jazdnej dráhy na úseku s vegetačným krytom je 300 mm betónová doska a 250 mm betónový prah, v miestach s CB krytom to bude 350 mm betónová doska a 240 mm CB kryt. V minulosti sa pritom používala len 250 mm betónová doska, ktorá sa ešte dobetónovala do výšky rektifikačných skrutiek (Štúrova, Špitálska, Americké námestie, Záhumenice).
Reakcia na: Solider #19:
Ale sucastou je aj cela prestavba Americkeho namestia co aj meni polohy kolaji a uprava celej krizovatky az od zastavky v smere na Trnavske myto. To je podla mna najnakladnejsie. A tiez renovacia Trnavskeho myta - a neviem ci je to pravda, ale niekde bol aj obrazok s novou spojkou Ruzinov - Vajnorska pri Centali? Ci to bol iba hoax?
Reakcia na: draxter #17:
Môžu rozhodovať aj iné kritéria ako cena. Napríklad rýchlosť dodania, záruka, referencie.

Súťažiť na cenu je asi najhorší možný spôsob obstarávania komplexnej dodávky. V skutočnosti to znamená súťažiť na formálne splnenie kvality s tým, že v skutočnosti to bude šmejd.

Existujú výnimky, ale nie v prípade stavieb.
Reakcia na: Solider #19:
Nema byt Americke nam. - Krizna komplexne opravena od fasady ku fasade, ako to bolo prezentovane uz X krat? Co by naznacovalo viac ako len "dlazbu a prelozku sieti"
Reakcia na: MatejBA #22:
A čo si konkrétne predstavuješ pod opravou od fasády k fasáde? Akože aký rozsah prác?
Reakcia na: 3pa3ck3 #24:
Tam je napísané presne to, čo som už napísal – vydláždia sa chodníky a parkovacie miesta pozdĺžneho státia, preasfaltuje sa cestná komunikácia a bude tam zrekonštruovaná električková trať zadláždená kamennou dlažbou. Zároveň do výsadbových jám pribudnú stromy. Pre predstavu, predláždenie Poštovej, celého Námestia SNP a Námestia Nežnej revolúcie vrátane električkových zastávok je na sume okolo 6 miliónov eur.
Reakcia na: klobasa #8:
Pomerne jednoducho - mesto sa pozrie čo chce urobiť a odhadne náklady na to, koľko by to malo stáť. Z toho dostané predpokladanú hodnotu.
Potom sa vypíše súťaž a firmy, ktoré sa o zákazku uchádzajú urobia svoje vlastné výpočty. Ale budú mať rôzne marže, iné ako mohlo mesto predpokladať. Zároveň si môžu inak vyhodnotiť riziko zvyšovania cien materiálov v najbližších rokoch, keďže materiál nenakúpia hneď. A rovnako si tam môžu len pre istotu premietnuť aj náklady na nejakú prípadnú zmluvnú pokutu a náklady na reklamácie, ktoré by mali platiť zo svojho vrecka, ak k ním príde.
Takže nikto na nejakú hlavičku valovičku nepadá, len rozmýšľal niečím iným ako tým, čo používaš ako prezývku. A ešte to aj zvládol bez vymýšľania rôznych infantilných prirovnaní, skús to v budúcnosti tiež👍 👍
Reakcia na: keks #26:
Pri určovaní PHZ by si mal urobiť prieskum trhu, v ktorom ti oslovené firmy dajú svoj odhad ceny. Nestačí, že "mesto sa pozrie čo chce urobiť".
Reakcia na: Solider #25:
Celý profil sa má meniť, nové inžinierske siete, nové trasovanie električky, nové cesty a chodníky, K tomu potrebuješ aj novú kanalizáciu a reálne netušíš, čo tam nájdeš, keď začneš kopať, aké inžinierske siete a čo bude treba prekladať. A to všetko na cca 1,2km dlhej ulici. Petržalka sa robila na zelenej lúke viac menej. Zemné práce na zelenej lúke sú vždy lacnejšie ako čokoľvek robiť na v zastavanej oblasti, kde netužíš, čo na teba vyskočí. Plus čo potom ešte predražuje je to, že ty to nemôžeš rozkopať celé naraz, keďže mesto bude trvať na tom, aby to určite bolo prejazdné, takže to sú ďalšie náklady navyše. Potom tam máš úsek od Slovanetu po obratisko na Astronomickej, to je cca 2,8km. K tomu musíš prirátať aj to, že treba spracovať stavebný odpad (1,2km v šírke od cca 26 po cca 37m na Krížnej a potom ešte 2,8km od Slovanetu po Astronomickú). To máš desiatky, ak nie stovky ton stavebného odpadu. Plus od Slovanetu po Astronomickú sa majú upraviť existujúce chodníky, pribudnúť nové cyklotrasy a nová zeleň a určite sa budú prerábať aj križovatky. Takže máš tiež cca 4km trate a v dosť veľkom rozsahu a v zastavanom území.

Navyše mesto sa nie raz ukázalo ako nespoľahlivý partner, keď mení veci za pochodu, aj keby nemalo. A to samozrejme projekt predražuje.
Reakcia na: bobitwo #28:
Na zelenej lúke je to drahšie, pretože potrebuješ riešiť zložitejšie terénne úpravy. V Petržalke vznikali obrovské násypy na niekoľkých kilometroch nielen pre električku, ale aj pre cestné komunikácie. Samozrejme väčší objem výkopu v prípade Krížnej kvôli posunu trate o meter sa prejaví na cene, to nijako nespochybňujem, ale pri tej cene by tam musela byť pozlátená kanalizácia.

Pozrime sa však na úsek Líščie nivy – Chlumeckého. Súhlasíš so mnou, že na celkovom výkaze výmer sa prejaví rozdiel v tom, či sa na dvoch kilometroch trate leje súvisle 350 mm alebo 550 mm betónu? A na to som narážal. To sa dá zoptimalizovať a cena by klesla. Mne to osobne príde ako tunelovanie eurofondov a tieto zbytočnosti dlhodobo kritizujem. Obyvatelia mesta z toho nemajú žiaden väčší komfort ani pridanú hodnotu. Ak si dopravný podnik robí rekonštrukciu trate za vlastné (Záhumenice či Americké námestie), tak to ide za menej peňazí v rovnakej kvalite. Prečo?
Reakcia na: Solider #29:
Tie terénne úpravy v Petržalke boli lacnejšie, lebo zelená lúka a nemusíš nič riešiť, mininum sietí tam máš. Dáš tam 2x bager, 2x valec, 2x tatrovku a fičia jedna radosť. Kým na Krížnej napríklad, tým že to je historická časť, ozaj netušíš, čo tam nájdeš, keď to začneš rozoberať. Potrebuješ na to viac techniky. To je to isté. Stavať doma na zelenej lúke je vždy lacnejšie ako robiť rekonštrukciu čo ja viem 100 ročného domu. To ti povie každý jeden, čo stavia.

Čo sa týka úseku Slovanet - obratisko na Astronomickej, ja osobne nie som fanúšik pevnej jazdnej dráhy, preferujem štrkové lôžko. Chápem, treba ho občas opraviť, ale vieš ľahšie udržiavať koľajnice v stave, v akom potrebuješ. Na pevnej jazdnej dráhe, proste príde časom sadnutie (čo príde) a potom s tým nič nevieš robiť. Ostáva len to rozbiť a nanovo betónovať. Čo je zase drahé a dlho to trvá.

Jasne, 550mm betónu je drahších ako 350mm betónu. Otázkou ostáva, že ak dáme 350mm betónu, nezačne nám praskať? Alebo nám nebudú dunieť za jazdy električky? Čo potom? Tam proste má byť hrúbka, ktorá bude spĺňať to, aby vydržala tých 30 rokov.
Pochopil som to tak, že aj keď riešime električku až do Ružinova, tak v centre záujmu je Krížna ulica, ktorá je veľká príležitosť

Dúfam že to čoskoro začne, Krížna si to veľmi zaslúži a teším sa na to

Som zvedavý aj na výluky a uzatváranie ulíc v meste. Tipujem že Krížna bude aspoň 2 roky úplne mimo, doprava bude zaujímavá najmä v okolí Karadžičovej či Blumentálu

Držím palce Vallovi alebo komukoľvek po ňom, aby to neskončilo s 2-ročným meškaním a volebným strašiakom, ako v prípade Petržalky
Reakcia na: Viko #27:
Aj pri prieskume trhu nevieš úplne presne odhadnúť konečnú sumu. Dôkazom je už len to, že ponuky sa nachádzali v rozpätí cca 11 miliónov eur, čo je vyše 10% celkovej ceny. Mesto sa seklo o cca 4 milióny.
Určite to nie je taká chyba, že z toho hneď možno vyhlásiť, ako niekto strašne klame.
Reakcia na: spejsikx #31:
ja dufam ze to bude realizovat niekto iny ako vallo, bo po skusenostiach s nim sa da ocakavat ze pod jeho vedenim sa tam stihne urodit vela paradajok....
Reakcia na: keks #32:
Súhlasím, tvoje porovanie ale ukazuje, prečo sa diviť zrušeniu súťaže. Ak je rozpätie ponúk 11 miliónov a rozdiel od PHZ "iba" 4, prekročenie PHZ nevyzerá tak dramaticky, aby bolo treba súťažiť znova s inými podmienkami a inou PHZ. Hádam nebudeme súťažiť dookola, kým sa odhad netrafí na milión 😀