Modernizácia Ružinovskej radiály

Popis projektu

Pôjde o modernizáciu jestvujúcej dvojkoľajnej električkovej trate v úseku od Amerického nám. cez Trnavské mýto po zastávku Astronomická okrem úsekov zrekonštruovaných v rokoch 2008 a 2010. Modernizácia tak bude rozdelená na tri úseky:

  1. Americké nám. - križovatka Krížna - Legionárska
  2. križovatka Krížna - Legionárska - zastávka Slovanet (len menšie úpravy najmä zastávok)
  3. zastávka Slovanet - križovatka Ružinovská / Čmelíkova

Z dôvodu plánovaného predĺženia električkovej trate k pripravovanej železničnej zastávke Ružinov v blízkosti zastávky MHD Súhvezdná, predmetom rekonštrukcie nebude ani zastávka Astronomická a súčasné obratisko. Na tento projekt na Trnavskom mýte nadväzuje projekt modernizácie Vajnorskej radiály.

Najdôležitejšie zmeny oproti existujúcej trati:

  • zlepšenie prestupu medzi električkami a trolejbusmi na Americkom nám. vrátane náhrady zastávky Odborárske nám. novou zastávkou na Americkom nám.
  • zlepšenie prestupného bodu Legionárska - Krížna
  • doplnenie bezbariérových prístupov na zastávky a všeobecne zlepšenie prístupov na zastávky
  • redukcia počtu priecestí cez električkovú trať - tie, ktoré zostanú, budú riadené
  • možnosť jazdy autobusov MHD po električkovej trati na časti Ružinovskej ul., čím sa zlepší prestupovanie
  • zabezpečenie preferencie električiek na križovatkách
  • zazelenanie niektorých úsekov trate

Aktuálny stav (k 21.10.2019)

V roku 2015 prebehlo zisťovacie konanie EIA, v rámci ktorého bolo rozhodnuté, že vplyv projektu na životné prostredie nebude posudzovaný. Pri príprave projektovej dokumentácie bol zaznamenaný výrazný časový sklz, ktorý spôsobil neukončenie prvej časti projektu projektu (časť Projektová dokumentácia) získaním stavebného povolenia do pôvodne plánovaného decembra 2015, čím sa znemožnilo financovanie cez Operačný program Doprava 2007 – 2013 (OPD). V nadväznosti na to bola s riadiacim orgánom OPD ukončená zmluva o nenávratnom finančnom príspevku dohodou. Mesto v januári 2016 vrátilo dovtedy vyčerpané finančné prostriedky na účet riadiaceho OPD a v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 (OPII) plánuje opätovne predložiť novú žiadosť o nenávratný finančný príspevok na príslušný riadiaci orgán. Bude potrebné vysúťažiť nového poskytovateľa služieb, keďže v termíne do 14 mesiacov od nadobudnutia účinnosti Zmluvy o dielo nepredložil zhotoviteľ Dopravoprojekt, a.s. vecné plnenie zmluvy vrátane získania stavebného povolenia a nebol podpísaný časový dodatok.

Ku dňu 17.12.2015 bolo financovanie projektovej dokumentácie modernizácie zaradené do zoznamu projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII), čo je predpokladom na získanie nenávratného finančného príspevku z Kohézneho fondu EÚ. Realizácia zatiaľ do zoznamu projektov OPII zaradená nebola.

V júli 2018 magistrát hlavného mesta vyhlásil verejnú súťaž na zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre modernizáciu Ružinovskej radiály. Vítazom súťaže sa opäť stala spoločnosť Dopravoprojekt. Zmluva s víťazom bola uzatvorená v októbri 2019.

Projektová dokumentácia by mala byť vypracovaná do jesene 2021, následne sa bude vyberať zhotoviteľ stavby a samotná realizácia stavby je predbežne plánovaná na roky 2022 - 2023.

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Modernizácia existujúcej električkovej trate v úseku Americké nám. - križovatka Ružinovská / Čmelíkova
  • Dĺžka električkovej trate: cca 3,75 km dvojkoľajne (bez úseku, kde nebude upravovaná samotná trať)
  • Počet zastávok: 10
  • Rozchod: 1000 mm
  • Maximálna prevádzková rýchlosť: 50 km/h
  • Predpokladaný termín realizácie: 7/2022 - 9/2023
  • Predpokladané náklady: 39 mil. €
  • Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra - Kohézny fond EÚ, štátny rozpočet, Hlavné mesto SR Bratislava
  • Projektant: Dopravoprojekt, a. s.

Ďalšie informácie

Spravy

Správy o tomto projekte


11.1.2016, aktualizované 21.10.2019
-imhd.sk-

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

piggee23.5.2016 23:53 #50 Re:
Som zvedavy, kolko realne bude tato rekonstrukcia trvat. Len tak do porovnania, Vieden robi rekonstrukciu takmer 5km useku metra. Malo by to trvat 4 mesiace ?
http://blog.wienerlinien.at/voller-einsatz-fuer-die-neue-u4/
Solider20.1.2016 17:25 #49 Re:
Reakcia na #46 od S499.1023:
Myslel som socku na Súhvezdnej, ktorú projekt pre TIOP nerušil a zachováva ju. Odhliadnuc od toho, že v polovici socky je už nejaká herňa. Ak by sa obratisko zmestilo na dnešné parkovisko na končnej na Súhvezdnej, nemusela by sa búrať socka a predlžovať trať o nejakých 100 – 200 metrov koľaje, čo sú aj 2 milióny eur, ktoré by sa mohli ušetriť. Nemuseli by sa takisto ani rúbať stromy, tých by tam padlo aj päťdesiat, čo sú ďalšie finančné náklady (treba uhradiť spoločenskú hodnotu stromov). Ale nové obratisko pri Raketovej by bol kompromis, bolo by možné dvojkoľajné obratisko, ale za cenu vyšších nákladov na realizáciu.
Viko20.1.2016 16:35 #48 Re:
Vedel by mi niekto povedat, ako to bude s vyskovym usporiadanim novej trate na Ruzinovskej ul.? V projekte na enviroportali je len vagna formulacia o prisposobeni prilahlym cestam a prejazdom. Zostane trat vyvysena oproti terenu, ako tomu je od minulej rekonstrukcie (co prispelo k vacsiemu sireniu hluku do sidliska), alebo sa to planuje napravit?
juraj.k20.1.2016 15:15  +2#47 Re:
Reakcia na #44 od S499.1023:
Úvaha v štýle "električku treba pre prevádzku A a netreba pre prevádzky B, C" je nesprávna. Električka je potrebná pre obsluhu danej lokality bez ohľadu na charakter prevádzok. Ešte raz: množstvo ľudí (nie všetci) môže využiť MHD pri návšteve aj Ikea, Hornbach, Kika, lebo sú:
- zamestnanci daných podnikov
- návštevníci, ktorí v danom momente idú do obchodov po inšpiráciu
- zákazníci, ktorí nakúpia drobnosti
Okrem uvedených troch obchodov je toho v lokalite dosť a bude viac.
- Avion shopping park
- 2 hotely
- business centrá s dennou dochádzkou zamestnancov
- x menších firiem a prevádzok

Prosím neargumentovať tými, čo kupujú garníže. Aj v Poluse sú obchody s nábytkom či veľkou elektronikou, ktorú nikto neprenáša v MHD, a nikto kvôli tomu nespochybňuje električku na Vajnorskej.
S499.102320.1.2016 10:55  +1#46 Re:
Reakcia na #40 od Solider:
Však keby sa obratisko niekam posúvalo, tak socka v mieste pôvodného bude logicky zbytočná.
S499.102320.1.2016 10:54  +2#45 Re:
Reakcia na #43 od Valec:
Prasiatko stále nechápe, že tá električka by sa tam nebudovala pre Širokého ale pre cestujúcich. Inak reprezentuje typický ficoidný protekcionársky prístup "tohotp nemáme radi, tak električka nebude".
S499.102320.1.2016 10:52 #44 Re:
Reakcia na #41 od Ámos:
Pretože podľa mňa je blbý argument pre električku akurát IKEA, Hornbach a kika. Mali ste napísať Avion a bolo by to diskutovateľné.
Valec20.1.2016 10:14  +3#43 Re:
Reakcia na #42 od piggee:
1. Pochybujem, že by sa investor zaviazal vybudovať celú preložku II/572 až po Ráztočnú.
2. Tá električka je pre ľudí čo tam chcú cestovať, nie pre toho investora. Ak tam nebude rýchla verejná doprava, tak nemožno očakávať, že ľudia tam budú cestovať inak ako autom (koniec koncov, počet cestujúcich v L69 je za deň nižší ako číslo tohto príspevku) a potom nadávajme na plné cesty.


BTW, prečo od jedných investorov chceme, aby tu budovali cesty, chodníky, ihriská, električkové trate, zatiaľ čo od iným staviame diaľnice, priemyselné parky, železničné vlečky....
piggee19.1.2016 19:55 -2#42 Re:
Reakcia na #29 od Valec:
Tak ale preco niekomu tahat elektricku ked nevybudoval to, co sa zaviazal (preložky cesty II/572 v úseku Pharos – Ráztočná ulica)?
Ámos19.1.2016 19:26 #41 Re:
Reakcia na #36 od S499.1023:
Tak na co sa tu polozila otazka kto vozi z ikea veci MHD. Bola to len reakcia na blby argument.
Solider18.1.2016 17:00 #40 Re:
Reakcia na #26 od Error 0x007:
Nie, že by bolo vhodnejšie, ale podľa súčasného projektu TIOP je jediné realizovateľné v uvedenej lokalite. Podľa noriem je minimálny polomer Rmin=20 m. Ak by sa však posunulo obratisko v trase ďalej, musela by sa zbúrať socka a odstrániť niekoľko desiatok drevín a pribudlo by tým asi sto metrov novej trate (1 mil. eur), ale obratisko by sa by sa dalo realizovať dvojkoľajné, približne na úrovni konca Raketovej ulice.
Valec18.1.2016 13:51  +2#39 Re:
Reakcia na #36 od S499.1023:
Však ale s prepravou komôd a garníž v električke si začal ty. Ostatní, ktorí majú možno viac skúseností s cestovaní do danej lokality ako z dvoch návštev Bratislavy do roka, tu píšu, že predĺženie by malo zmysel kvôli obchodom a biznis centrám, kam denne cestujú tisícky ľudí. A zlepšenie obsluhy môže zmeniť pomer IAD vs. MHD pri cestách tam.

Týmto z mojej strany uzatváram debatu. ?
lostrail18.1.2016 13:43 #38 Re:
Este k Avionu / Pharosu:

V koncepcii rozvoja MHD sa ako taky lajtmotiv spomina prestupny terminal Hornbach v suvislosti s pripadnym predlzenim elektrickovej trate na letisko. Uz dnes byva parkovisko pri Hornbachu plne, o parkovnai na chodniku na prijazdovej komunikacii zamestnancami firiem v administrativnych budovach ani nehovorim. Tiez niekedy idem do IKEA len tak, na blbosti. Ale ak sa tam mam zo zapadu mesta trepat cez Trnavske Myto a prestupovat na bus, to idem naozaj radsej autom. Vyhybam sa exponovanym casom. Ak by som siel busom, vzdy to bude trvat dlhsie, lebo zas pocas najhorsich hodin aj ten stoji v zapche. Pravda, BUS pruhy su na Trnavskej / Roznavskej nacelkom dlhom useku, ale aj tak...

Elektricka by tam urcite pomohla, ved ked len uvazim zapchy na Ivanskej a to besne parkovanie na strane cesty od Hornbachu, urcite by sa naslo nie malo ludi, ktori by si ten ranny (ale pokojne aj celodenny) stres s hladanim miesta radi odpustili a hlavne, ktorym by spoj chodil priamo. Viac ako jeden prestup naozaj sposobuje, ze clovek radsej voli auto. Kombinacia prestup + dlhy cestovny cas, detto.
lostrail18.1.2016 13:36 #37 Re:
Reakcia na #19 od Error 0x007:
Na verejnej diskusii ku KV radiale panko z magistratu zahlasil, ze max. bude aj tam len 50tka a nakoniec sa na imhd.sk objavilo 65 km/h, co je da sa povedat maximalka novych elektriciek. Ide o to, ze tak na Ruzinovskej, ako aj KV radiale budu vsetky prejazdy po novom svetelne riadene. Neviem, ako v Ruzinove, ale v KV planuju aj priechody pre chodcov a cyklistov minimalne vybavit audiovizualnymi vystraznymi zariadeniami, cize bude to blikat a asi zvonit, ked pojde elektricka.

Pokial je trat takto oddelena, je to rovnocenne, ako v pripade "ostrej" zeleznicnej trate a riadeneho priecestia a tym padom predsa musi existovat aplikovatelna vynimka z cestneho zakona. Zatial to vyzera tak, ze v KV to "ide". Dufam, ze pokial je pravda, ze konstrukcne budu zrekonstruovane radialy zvladat 80tku, buda sa dat prevadzkova rychlost casom zvysit.
S499.102315.1.2016 15:10 #36 Re:
Reakcia na #35 od Valec:
Myslím, že som autobusom z IKEA viezol asi tak desaťnásobok toho, čo Ty s Ámosom dokopy, keĎže som býval asi tri zastávky odtiaľ ? . Ale aj tak si myslím, že toto ten pravý dôvod pre električku nebude.
Valec15.1.2016 8:10 #35 Re:
Reakcia na #33 od S499.1023:
Ja ale nehovorím o 5 metrovej tyči. Nie raz som viezol veci z Ikei (napr. aj balkónový nábytok) a vďaka ich baleniu neboli väčšieho rozmeru, ako cestovný kufor, ktorý sa v MHD vozí bežne.
Ámos14.1.2016 20:33 #34 Re:
Reakcia na #30 od S499.1023:
Vo vsetkych troch som uz bol MHD na nakupoch. Okrem toho je tam Avion s kopou obchodov.
S499.102314.1.2016 20:21 #33 Re:
Reakcia na #32 od Valec:
Ďakujem, bol som raz svedkom toho, ako sa Cigán snažil do Karosy na a-99 narvať asi päťmetrovú tyč a ešte sa tváril urazeno, keď som ho ako radový cestujúci vyhodil. Fakt si nemyslím, že by MHD bola vhodným dopravným prostriedkom pre takéto veci.
Valec14.1.2016 18:34 #32 Re:
Reakcia na #30 od S499.1023:
Odporúčam ti niekedy cez víkend prísť sa pozrieť, s čím všetkým nastupujú pri Avione ľudia do autobusu.... dve palety dlažby to síce nie sú, ale určite by ten "náklad" odviezli (a omnoho pohodlnejšie) aj električkou.
juraj.k14.1.2016 17:51  +1#31 Re:
Reakcia na #30 od S499.1023:
Množstvo ľudí chodí kupovať len drobnosti - doplnky, ktoré v pohode odnesú. Nábytok a stavebný materiál je samozrejme out of scope.