Modernizácia Ružinovskej radiály

Opis projektu

Pôjde o modernizáciu jestvujúcej dvojkoľajnej električkovej trate v úseku od Amerického nám. cez Trnavské mýto po zastávku Astronomická okrem úsekov zrekonštruovaných v rokoch 2008 a 2010. Modernizácia tak bude rozdelená na tri úseky:

  1. Americké nám. - križovatka Krížna - Legionárska
  2. križovatka Krížna - Legionárska - zastávka Slovanet (len menšie úpravy najmä zastávok)
  3. zastávka Slovanet - križovatka Ružinovská / Čmelíkova

Z dôvodu plánovaného predĺženia električkovej trate k pripravovanej železničnej zastávke Ružinov v blízkosti zastávky MHD Súhvezdná, predmetom rekonštrukcie nebude ani zastávka Astronomická a súčasné obratisko. Na tento projekt na Trnavskom mýte nadväzuje projekt modernizácie Vajnorskej radiály.

Najdôležitejšie zmeny oproti existujúcej trati:

  • zlepšenie prestupu medzi električkami a trolejbusmi na Americkom námestí, preloženie električkovej trate bližšie k parku,
  • zlepšenie prestupného bodu Legionárska - Krížna, električková zastávka Krížna bude združená s autobusovou zastávkou,
  • celková rekonštrukcia Krížnej ulice "od fasády k fasáde" od Amerického nám. po Legionársku,
  • doplnenie bezbariérových prístupov na zastávky a všeobecne zlepšenie prístupov na zastávky,
  • redukcia počtu priecestí cez električkovú trať - tie, ktoré zostanú, budú riadené,
  • možnosť jazdy autobusov MHD po električkovej trati na časti Ružinovskej ul., čím sa zlepší prestupovanie (zastávky Nemocnica Ružinov a Herlianska budú riešené ako združené),
  • zabezpečenie preferencie električiek na križovatkách,
  • zazelenanie niektorých úsekov trate,
  • vybudovanie novej meniarne v obratisku Astronomická.

Aktuálny stav (k 2/2024)

V roku 2015 prebehlo zisťovacie konanie EIA, v rámci ktorého bolo rozhodnuté, že vplyv projektu na životné prostredie nebude posudzovaný. Pri príprave projektovej dokumentácie bol zaznamenaný výrazný časový sklz, ktorý spôsobil neukončenie prvej časti projektu projektu (časť Projektová dokumentácia) získaním stavebného povolenia do pôvodne plánovaného decembra 2015, čím sa znemožnilo financovanie cez Operačný program Doprava 2007 – 2013 (OPD). V nadväznosti na to bola s riadiacim orgánom OPD ukončená zmluva o nenávratnom finančnom príspevku dohodou. Mesto v januári 2016 vrátilo dovtedy vyčerpané finančné prostriedky na účet riadiaceho OPD a v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 (OPII) plánuje opätovne predložiť novú žiadosť o nenávratný finančný príspevok na príslušný riadiaci orgán. Bude potrebné vysúťažiť nového poskytovateľa služieb, keďže v termíne do 14 mesiacov od nadobudnutia účinnosti Zmluvy o dielo nepredložil zhotoviteľ Dopravoprojekt, a.s. vecné plnenie zmluvy vrátane získania stavebného povolenia a nebol podpísaný časový dodatok.

Ku dňu 17.12.2015 bolo financovanie projektovej dokumentácie modernizácie zaradené do zoznamu projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII), čo je predpokladom na získanie nenávratného finančného príspevku z Kohézneho fondu EÚ. Žiadosť o NFP na projektovú dokumentáciu bola schválená a podpísaná v priebehu jesene 2019.

V júli 2018 magistrát hlavného mesta vyhlásil verejnú súťaž na zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre modernizáciu Ružinovskej radiály. Vítazom súťaže sa opäť stala spoločnosť Dopravoprojekt. Zmluva s víťazom bola uzatvorená v októbri 2019. V roku 2020 bol uzatvorený dodatok k zmluve, ktorý zahŕňa zmenené požiadavky mesta na projektovanie Amerického nám., Krížnej ul. a križovatky Ružinovská - Tomášikova.

Projektová dokumentácia mala byť pôvodne vypracovaná do leta 2021, ale pre pretrvávajúcu mimoriadnu situáciu z dôvodu pandémie bol termín predĺžený do decembra 2022.

V marci 2023 bolo pre projekt modernizácie Ružinovskej radiály vydané územné rozhodnutie. V priebehu rokov 2023 - 2024 mesto zabezpečovalo vysporiadavanie pozemkov potrebných pre stavbu ako aj pre umiestnenie dočasnej meniarne na Legionárskej ulici. Majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov bolo schvaľované na MsZ vo febuári 2024.

Projekt prestavby trate na Americkom a Odborárskom nám. (zdroj: Dopravoprojekt, a.s.)

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Modernizácia existujúcej električkovej trate v úseku Americké nám. - križovatka Ružinovská / Čmelíkova
  • Dĺžka električkovej trate: cca 3,75 km dvojkoľajne (bez úseku, kde nebude upravovaná samotná trať)
  • Počet zastávok: 10
  • Rozchod: 1000 mm
  • Maximálna prevádzková rýchlosť: 50 km/h
  • Predpokladaný termín realizácie: 3/2024 - 10/2025
  • Predpokladané náklady: 80,5 mil. € s DPH (na základe štátnej expertízy)
  • Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra - Kohézny fond EÚ, štátny rozpočet, Hlavné mesto SR Bratislava
  • Projektant: Dopravoprojekt, a. s.

Ďalšie informácie

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: lamark #63:
Stačila posledná veta..
Mesto na rekonštrukciu peniaze v rozpočte nemá.. čiže ďalší článok v poradí bez jasných termínov.
https://www.yimba.sk/modernizacia-ruzinovskej-radialy/klucovy-dopravny-projekt-blizko-k-vystavbe-mesto-avizuje-termin-modernizacie-ruzinovskej-radialy
Bratislava plánuje postupne zmodernizovať všetky električkové trate. V dobrom stave je aktuálne Dúbravsko-karloveská, Petržalská a čiastočne Vajnorská radiála, ako aj lokálne úseky iných tratí. Pridať by sa k nim mala aj Ružinovská radiála, ktorá obsluhuje veľké sídlisko a časť Starého Mesta. Hlavné mesto tvrdí, že sa realizácia blíži.
Reakcia na: lamark #60:
Neexistuje ešte takáto dokumentácia.
nema niekto dokumentaciu ako bude vyzerat novy usek el. trate po ul. Atronomicka a obratisko Ostredky konecna 39,31 po vybudovaní TIOPU Ruzinov?
Reakcia na: lamark #56:
Zaujimavo riesene to Americke nam. No uvidime. A ten triangel Vazovova x Krizna bude nejak zmeneny co do geometrie?
Reakcia na: Petto #57:
ved castejsie ako metro 😃
Reakcia na: lamark #56:
Kym to postavia tak elektricka pojde aj raz za hodinu 😃.
Reakcia na: toms #53:
Projekt MIBu sa reálne týka iba časti Krížnej ulice, od Odborárskeho námestia po križovatku Krížna x Legionárska x Karadžičova, ako vidno z mapiek: https://mib.sk/aka-je-a-bude-krizna-ulica-a-jej-okolie-ake-su-nazory-verejnosti/
V časti Krížnej, ktorú rieši projekt MIBu (teda o. i. pri zastávke Krížna), bude električková trať úplne modernizovaná (úsek 1 Ružinovskej radiály).
V úseku Krížnej od križovatky Krížna x Legionárska x Karadžičova po Trnavské Mýto prebehla rekonštrukcia električkovej trate v roku 2010, takže spolu s úsekmi na Miletičovej a časti Záhradníckej tvorí úsek 2 Ružinovskej radiály, ktorý bude iba čiastočne modernizovaný.
Reakcia na: Urbanway 2423 #52:
Tomu uplne prave nerozumiem. Davnejsie z MiB-u vraveli, ze Krizna sa bude rekonstruovat od fasady-po-fasadu. Suhlasim, ze ta trat je ozaj v nie dobrom stave, ani co sa tyka bezpecnosti chodcov ani co sa tyka samotnej trate.
V texte sa píše: "2. križovatka Krížna - Legionárska - zastávka Slovanet (len menšie úpravy najmä zastávok)," toto je ešte aktuálne? Myslím si, že aj tento úsek by si zaslúžil aj rekonštrukciu trate (s výnimkou častí medzi Slovanetom a Saleziánmi a TrMy a križovatkou Krížna x Legionárska), pretože najmä trať pred zast. Krížna je dosť v dezolátnom stave.
Prislo z MIB:

Očakávané míľniky:
Dokumentácia pre územné rozhodnutie (DUR) (prelom 2020/2021)
Pripomienkovanie DUR (jar 2021)
Dokumentácia pre stavebné povolenie (leto 2021)
Začiatok výstavby ružinovskej radiály (2022/2023)
Som zvedavy, kolko realne bude tato rekonstrukcia trvat. Len tak do porovnania, Vieden robi rekonstrukciu takmer 5km useku metra. Malo by to trvat 4 mesiace ?
http://blog.wienerlinien.at/voller-einsatz-fuer-die-neue-u4/
Reakcia na: S499.1023 #46:
Myslel som socku na Súhvezdnej, ktorú projekt pre TIOP nerušil a zachováva ju. Odhliadnuc od toho, že v polovici socky je už nejaká herňa. Ak by sa obratisko zmestilo na dnešné parkovisko na končnej na Súhvezdnej, nemusela by sa búrať socka a predlžovať trať o nejakých 100 – 200 metrov koľaje, čo sú aj 2 milióny eur, ktoré by sa mohli ušetriť. Nemuseli by sa takisto ani rúbať stromy, tých by tam padlo aj päťdesiat, čo sú ďalšie finančné náklady (treba uhradiť spoločenskú hodnotu stromov). Ale nové obratisko pri Raketovej by bol kompromis, bolo by možné dvojkoľajné obratisko, ale za cenu vyšších nákladov na realizáciu.
Vedel by mi niekto povedat, ako to bude s vyskovym usporiadanim novej trate na Ruzinovskej ul.? V projekte na enviroportali je len vagna formulacia o prisposobeni prilahlym cestam a prejazdom. Zostane trat vyvysena oproti terenu, ako tomu je od minulej rekonstrukcie (co prispelo k vacsiemu sireniu hluku do sidliska), alebo sa to planuje napravit?
Reakcia na: S499.1023 #44:
Úvaha v štýle "električku treba pre prevádzku A a netreba pre prevádzky B, C" je nesprávna. Električka je potrebná pre obsluhu danej lokality bez ohľadu na charakter prevádzok. Ešte raz: množstvo ľudí (nie všetci) môže využiť MHD pri návšteve aj Ikea, Hornbach, Kika, lebo sú:
- zamestnanci daných podnikov
- návštevníci, ktorí v danom momente idú do obchodov po inšpiráciu
- zákazníci, ktorí nakúpia drobnosti
Okrem uvedených troch obchodov je toho v lokalite dosť a bude viac.
- Avion shopping park
- 2 hotely
- business centrá s dennou dochádzkou zamestnancov
- x menších firiem a prevádzok

Prosím neargumentovať tými, čo kupujú garníže. Aj v Poluse sú obchody s nábytkom či veľkou elektronikou, ktorú nikto neprenáša v MHD, a nikto kvôli tomu nespochybňuje električku na Vajnorskej.
Reakcia na: Solider #40:
Však keby sa obratisko niekam posúvalo, tak socka v mieste pôvodného bude logicky zbytočná.
Reakcia na: Valec #43:
Prasiatko stále nechápe, že tá električka by sa tam nebudovala pre Širokého ale pre cestujúcich. Inak reprezentuje typický ficoidný protekcionársky prístup "tohotp nemáme radi, tak električka nebude".