Prístrešky na Petržalskej radiále sa začínajú dokončovať

Počas dokončovania prístreškov na električkovej trati v Petržalke musia cestujúci počítať s obmedzeniami na nástupištiach.

V uplynulých dňoch začali na novej električkovej trati v Petržalke práce na dlho očakávanom dokončovaní zastávkových prístreškov. Električková trať bola uvedená do prevádzky na konci júla 2025 s nedokončeným mobiliárom na zastávkach. Pri spustení premávky sa počítalo, že prístrešky budú cestujúcim naplno slúžiť do začiatku školského roka. Vedenie mesta neskôr uviedlo, že problém s nedokončenými prístreškami bol spôsobený ich zhotoviteľom, ktorý mal podceniť náročnosť ich výroby a inštalácie. Počas jesene preto prišlo k výmene subdodávateľa pre dokončenie prístreškov. Nová firma (GudPRO) začala prístrešky na zastávkach dokončovať začiatkom novembra. Ako prvé sa dokončujú prístrešky na zastávke Gessayova. Počas prác na prístreškoch je tentokrát časť nástupišťa neprístupná pre cestujúcich (pôvodne sa práce vykonávali bez obmedzení pre cestujúcich) a električky zastavujú na voľnej časti nástupišťa. Zatiaľ nie je známe, kedy budú všetky prístrešky plne slúžiť cestujúcim.

Pre nedokončené prístrešky nemajú cestujúci k dispozícii ani automaty na cestovné lístky a funkčné elektronické tabule s odchodmi spojov, keďže súčasťou prístreškov budú aj elektrické rozvádzače. 

V priebehu októbra tohto roka sa začalo aj s inštaláciou chýbajúcich prístreškov na autobusových zastávkach, ktoré boli vybudované, resp. zrekonštruované v rámci výstavby električkovej trate a sú už nejakú dobu v prevádzke. Na autobusových zastávkach sú postupne inštalované klasické typizované prístrešky Geomere od firmy mmcité. Oneskorené inštalovanie prístreškov na autobusových zastávkach vedenie mesta nevysvetlilo.

Atypické veľké prístrešky s vegetačnou strechou pre novú električkovú trať boli navrhnuté v roku 2019 Útvarom hlavného architekta Bratislavy v rámci dizajnmanuálu pre túto trať. Na základe toho projektant v roku 2020 vypracoval dokumentáciu pre realizáciu stavby, ktorá bola podkladom pre výber zhotoviteľa stavby.

Vizualizácia prístrešku podľa DRS 8/2020 (Reming Consult)

Neskôr mesto doplnilo ďalšie požiadavky, ktoré neboli súčasťou pôvodnej DRS, čo si následne vyžiadalo úpravu technického riešenia prístreškov. Cieľom úprav bolo zabezpečiť funkčnosť a bezpečnosť prístreškov. Išlo najmä o zmeny spádovania a odvodnenia striech, nosného systému, konštrukcie technologických panelov, polohy vybavenia zastávok a ďalších konštrukčných detailov.

Novú vizualizáciu zastávkového prístreška hlavné mesto predstavilo v roku 2021, ešte pred začiatkom výstavby električkovej trate.

Vizualizácia prístrešku z roku 2021 (HMBA)

Samotná výstavba prístreškov začala v júni 2025 (1,5 roka po pôvodne plánovanom termíne dokončenia električkovej trate). K termínu spustenia premávky električiek boli dokončené iba hrubé stavby prístreškov, aj to nie všetkých.

Podľa dodatku k zmluve o dielo z augusta 2025 mesto zhotoviteľovi oneskorene dodávalo pokyny a výkresy zmien prístreškov, čo zhotoviteľovi spôsobilo problémy s cenovými ponukami, uzatvorením zmlúv so subdodávateľom a prípravou výrobno-technickej dokumentácie. Konštrukčné zmeny zároveň výrazne zvýšili cenu prístreškov oproti pôvodnej zmluvnej cene. Pôvodná zmluvná cena za jeden pár prístreškov na električkovej zastávke bola 78 465 € (pred valorizáciou), po uvedených zmenách sa navýšila o 72 418 €, spolu pre 6 zastávok (12 nástupíšť) o 434 510 €.

Stav prístrešku, v akom ho zanechal pôvodný zhotoviteľ

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Som ŠOKOVANÝ! 😂
Iba za cenu navýšenia ceny (predraženia) týchto prístreškov mohla byť vyrobená replika historickej štvorokennej električky GANZ z roku 1912!!! 🤬
Reakcia na: upravovač fotiek #2:
Ale vsak to je OK, tieto extra naklady a mrhanie peniazmi spravili spravni ludia, takze sa spravne rozhadzoVallo 😃
Reakcia na: MatejBA #3:
Pre veľa ľudí je asi stavba nejakej repliky historickej električky mrhaním peňazí. Chápem prečo. DPB nemá vo náplni svojej činnosti výrobu a údržbu historických električiek. To iba ja som taký blázon, ktorý navrhuje aby sa tá replikla vozňa z čias monarchie vyrobila. Síce by sa pred ňou vedenie mesta určite s obľubou nechalo fotografovať, radšej vyhodí peniaze nie na nejaké atypické prístrešky (pričom akýkoľvek atyp je zo svojej podstaty drahší než štandardné vyhotovenie), ale svojou inkompetenciou spôsobí PREDRAŽENIE tých atypických prístreškov (vysvetlenie viď článok), než by malo tie peniaze PREDRAŽENIA priamo použiť cez DPB na rozšírenie vozového parku o cenný kúsok, ktorý by reprezentoval bohatú históriu podniku. Ak by tam žiadne atypické prístrešky neboli, tak by sa dala zafinancovať napr. oprava historického autbusu Ikarus 620.
Reakcia na: upravovač fotiek #4:
Tak mrhanie penazi je relativne - pre mna je to napriklad cyklodialnica na nabrezi.

Ale viac mi vadi, ak sa pre neschopnost vyhodi viac penazi, ako sa ma na nieco, co sa uz otestovalo uspesne v Raci a kludne mohlo byt urobene separatne, lacnejsie, a mozno aj rychlejsie.

A potom o polroka so smutnymi ocami ala bernardin opat zvysovat dane, lebo nie su peniaze...
Vie niekto, aká je cena za veľkokapacitný prístrešok, ako boli použité v Rači? Len pre porovnanie, či 150 000 € na jednu zastávku nie je trochu veľa.
Ako sa budú starať o tú kvetinovú záhradku na streche?
Neviete niekto nieco o autobusovych zastavkach (vizual), ktore budu na tych prestupnych uzloch ? (Farskeho, Jungmannova, Pajstunska, Velky Drazdiak, Lucanka)
Ci tam budu standardne zastavky ? (lebo sa tam nic nezacalo robit aj napriek tomu, ze tie mensie sa uz robia - aspon su zaklady)
autobusový prístrešok Zrkadlovy haj > Romanova dneškom dokončený
ale je jednoduchý

čo sa týka električkových na Zrkadlovom háji, tam žiadny posun
Reakcia na: spejsikx #10:
Dnes rano robili pristresok Zrkadlovy haj > Juzne mesto
Reakcia na: whedro #9:
Tie budú rovnaké ako električkové aby to bolo v jednom dizajne a rovnako aj autobusové zastávky JM. Čiže jednoducho povedané, zastávky čo sú súčasťou koridoru budú totožne s električkovými len kratšie.
Reakcia na: Dadino #12:
Len sa natíska otázka, načo nám je potom Dizajn manuál, keď si s ním mesto vytiera zadok? Od cudzích požaduje, aby ho dodržiavali, ale ono samotné naň vo veľkom prdí.
Reakcia na: bobitwo #13:
aby mali ľudia v odkladisku čo robiť.