Počas dokončovania prístreškov na električkovej trati v Petržalke musia cestujúci počítať s obmedzeniami na nástupištiach.
V uplynulých dňoch začali na novej električkovej trati v Petržalke práce na dlho očakávanom dokončovaní zastávkových prístreškov. Električková trať bola uvedená do prevádzky na konci júla 2025 s nedokončeným mobiliárom na zastávkach. Pri spustení premávky sa počítalo, že prístrešky budú cestujúcim naplno slúžiť do začiatku školského roka. Vedenie mesta neskôr uviedlo, že problém s nedokončenými prístreškami bol spôsobený ich zhotoviteľom, ktorý mal podceniť náročnosť ich výroby a inštalácie. Počas jesene preto prišlo k výmene subdodávateľa pre dokončenie prístreškov. Nová firma (GudPRO) začala prístrešky na zastávkach dokončovať začiatkom novembra. Ako prvé sa dokončujú prístrešky na zastávke Gessayova. Počas prác na prístreškoch je tentokrát časť nástupišťa neprístupná pre cestujúcich (pôvodne sa práce vykonávali bez obmedzení pre cestujúcich) a električky zastavujú na voľnej časti nástupišťa. Zatiaľ nie je známe, kedy budú všetky prístrešky plne slúžiť cestujúcim.
Pre nedokončené prístrešky nemajú cestujúci k dispozícii ani automaty na cestovné lístky a funkčné elektronické tabule s odchodmi spojov, keďže súčasťou prístreškov budú aj elektrické rozvádzače.
V priebehu októbra tohto roka sa začalo aj s inštaláciou chýbajúcich prístreškov na autobusových zastávkach, ktoré boli vybudované, resp. zrekonštruované v rámci výstavby električkovej trate a sú už nejakú dobu v prevádzke. Na autobusových zastávkach sú postupne inštalované klasické typizované prístrešky Geomere od firmy mmcité. Oneskorené inštalovanie prístreškov na autobusových zastávkach vedenie mesta nevysvetlilo.
Atypické veľké prístrešky s vegetačnou strechou pre novú električkovú trať boli navrhnuté v roku 2019 Útvarom hlavného architekta Bratislavy v rámci dizajnmanuálu pre túto trať. Na základe toho projektant v roku 2020 vypracoval dokumentáciu pre realizáciu stavby, ktorá bola podkladom pre výber zhotoviteľa stavby.
Neskôr mesto doplnilo ďalšie požiadavky, ktoré neboli súčasťou pôvodnej DRS, čo si následne vyžiadalo úpravu technického riešenia prístreškov. Cieľom úprav bolo zabezpečiť funkčnosť a bezpečnosť prístreškov. Išlo najmä o zmeny spádovania a odvodnenia striech, nosného systému, konštrukcie technologických panelov, polohy vybavenia zastávok a ďalších konštrukčných detailov.
Novú vizualizáciu zastávkového prístreška hlavné mesto predstavilo v roku 2021, ešte pred začiatkom výstavby električkovej trate.
Samotná výstavba prístreškov začala v júni 2025 (1,5 roka po pôvodne plánovanom termíne dokončenia električkovej trate). K termínu spustenia premávky električiek boli dokončené iba hrubé stavby prístreškov, aj to nie všetkých.
Podľa dodatku k zmluve o dielo z augusta 2025 mesto zhotoviteľovi oneskorene dodávalo pokyny a výkresy zmien prístreškov, čo zhotoviteľovi spôsobilo problémy s cenovými ponukami, uzatvorením zmlúv so subdodávateľom a prípravou výrobno-technickej dokumentácie. Konštrukčné zmeny zároveň výrazne zvýšili cenu prístreškov oproti pôvodnej zmluvnej cene. Pôvodná zmluvná cena za jeden pár prístreškov na električkovej zastávke bola 78 465 € (pred valorizáciou), po uvedených zmenách sa navýšila o 72 418 €, spolu pre 6 zastávok (12 nástupíšť) o 434 510 €.
MatejBA