Mesto plánuje revitalizáciu vegetácie na Dúbravsko-karloveskej radiále

Po piatich rokoch od modernizácie trate v Karlovej Vsi a Dúbravke si niektoré časti rozchodníkových kobercov pýtajú výmenu.

Dúbravsko-karloveská električková radiála bola prvou v Bratislave, na ktorej bol pri modernizácii v rokoch 2019 - 2020 aplikovaný zelený vegetačný kryt z rozchodníkových kobercov a okraje trate boli olemované záhonmi trvaliek, okrasných tráv a lúčnym porastom. Dĺžka modernizovanej trate bola takmer 7 kilometrov. V čase realizácie tejto trate ešte u nás nebolo veľa skúseností s takýmto vegetačným krytom trate. Po piatich rokoch od výsadby tejto vegetácie je jej stav veľmi rôznorodý. Na niektorých miestach sa rozchodníkové koberce dobre ujali a tvoria hustý zelený kryt trate, na mnohých miestach však rozchodník neprosperuje a najmä v okolí zastávok sa úplne stratil následkom ušliapania chodcami. V najideálnejšom stave nie sú ani niektoré záhony okolo trate. V porovnaní s novou zelenou električkovou traťou v Petržalke pôsobí trať v Karlovej Vsi a Dúbravke v súčasnosti ako jej chudobný príbuzný.

V prvých rokoch po modernizácii starostlivosť o vegetáciu zabezpečoval zhotoviteľ modernizácie. Naposledy bola radiála odburinená a pokosená v priebehu tohtoročného leta. Hlavné mesto aktuálne obstaráva dodávateľa, ktorý sa o vegetáciu na tejto radiále bude odborne a komplexne starať nasledujúce tri roky. Keďže stav niektorých častí rozchodníkových kobercov a trvalkových záhonov už nie je ideálny, súčasťou zákazky bude aj obnova a revitalizácia poškodených častí vegetácie.

Počas troch rokov sa predpokladá rekonštrukcia plochy rozchodníka, ktorá by nemala prekročiť 40 % celkovej výmery rozchodníka. Pôjde najmä o úsek od tunela po zastávku Kráľovské údolie a v Dúbravke od Harmincovej po Bagarovu. Oproti pôvodnému zakladaniu rozchodníka má byť vylepšená technológia hydroakumulácie zrážkovej vody. Pôvodné lôžko z malých okruhliakov bude nahradené ostrohranným kamenivom a vegetačný kryt bude odizolovaný tak, aby nedochádzalo k vyplavovaniu substrátu. Súčasťou novej hydroakumulačnej vrstvy bude aj nopová fólia, ktorá bude zachytávať zrážkovú vodu. Aj samotný substrát bude vylepšený použitím vodozádržných komponentov.

Nová výsadba rozchodníka má byť realizovaná aj na miestach, kde boli zelené koberce ušliapané častým prechádzaním chodcov, najmä v okolí niektorých zastávok. Aby sa predišlo opätovnému zničeniu vysadeného rozchodníka, na jeho výsadbu budú použité pochôdzne tvárnice, príp. iná vhodná technológia výsadby. Nepôjde však o vytvorenie chodníkov určených na pravidelné prechádzanie chodcov.

Samotná údržba rozchodníka bude spočívať v pravidelnom mechanickom aj chemickom odburiňovaní, hnojení, prerezávaní a dopĺňaní výsadby a ďalších činnostiach zlepšujúcich stav vegetačného krytu. Odstraňovať sa bude aj nahromadený piesok z električiek a napadané lístie. Celková výmera vysadeného rozchodníka je 23 370,5 m2. Trvalkové záhony budú taktiež pravidelne odburiňované a dopĺňané podľa potreby, odstraňované budú uschnuté časti rastlín. Lúčny porast bude pravidelne kosený. Súčasťou starostlivosti o vegetáciu bude aj odstraňovanie rôzneho odpadu, ktorý sa v poraste zachytáva. Výmera trvaliek, okrasných tráv, lúčneho porastu a trávnika je 14 046 m2.

Za starostlivosť o vegetáciu na Dúbravsko-karloveskej radiále predpokladá mesto za tri roky vynaložiť sumu 788 345 € bez DPH. Komplexné rekonštrukcie plôch rozchodníkov bude mesto zadávať podľa potreby a svojich možností, ročne do 10 % výmery, zhutňovanie zašliapaných miest max. do 750 m2 ročne.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: MatejBA #46:
A ako zadarmo zaparkuješ na Antolskej?
Reakcia na: Mhr1 #41:
Autom 😃
Reakcia na: Mhr1 #44:
Tiež to mám tak že niektoré spojenia sú pomaly kratšie aj s 2 prestupmi ... Minule som išiel z Mladej Gardy na Dlhé Diely a išiel som combo 3-31-32 s tým že keby počkám na Blumentali namiesto na 31 na 9 ktorá mala ísť o 2 minúty tak na Riviére by som nestihol prestup na tú 32 😅 konkrétne tu síce nebol rozdiel v počte prestupov ale niekedy sa treba vedieť prispôsobiť ..
A všade som čakal cca 1-2 minúty a bolo večer po 21 takže úplne super
Reakcia na: Ma178rek #43:
Keďže tam pracujem 22 rokov, vyskúšal som viaceré kombinácie, väčšinou len 98, ale na ňu to mám ďalej ako k Saleziánom a nedovezie ma to k nemocnici. Zhruba 25-27 min. Dnes je ale a-98 nepoužiteľná vzhľadom k obchádzke, kombinácie so 71 a 66 či 70 sú nezmysel, keď zoberieš do úvahy intervaly a-66,70. Rekord 27 minút zo štvrtka (9-3-99) žiadnou inou kombináciou neprekonáš, snáď len 47-3-99, len to by som musel ísť na konkrétny spoj t-47 pri jej dlhom intervale. Prestup a-68 - a-99 na Holíčskej som opakovane skúšal, reálne to nedáva zmysel. Malo to zmysel, keď a-99 pri výluke obsluhovala Smolenickú - prestup na hrane.
Reakcia na: Mhr1 #41:
Alebo 68 na Holíčsku a tam prestup na 99??
Reakcia na: Mhr1 #41:
71-66-98? Alternativne 71-70-98
Nepodceňujte električky. Od Saleziánov k nemocnici na Antolskej - ako by ste išli? Kombinácia 68-3-99 alebo 9-3-99 vychádza podľa mojich skúseností v oboch prípadoch rovnako na 28-35 minút, podľa toho, ako dlho čakám na a99.
Reakcia na: upravovač fotiek #32:
??? Len ak by som býval v okolí Tomášikovej. Ale viezť sa takou okľukou do Starého Ružinova je nezmysel. Ružinov - podľa toho, do ktorej časti cestuješ. A ešte si pripočítaj nepohodlný prestup pri Slimáku...
Reakcia na: NOKS #38:
Je to prilis lacne, sponzori na tom nezarobia. Ak by prislo
odkladisko architektov alebo jeti s rovnakym napadom aspon za 200 tisic, tak sa to bude realizovat hned 🙂
Reakcia na: Viko #37:
Vedel by som si predstaviť na to starú elinu ,vybrať zadné okno ,sedačky na jednej strane a naukladal by som tam zopár íbecečok...jedno čerpadielko s hadicou ,pomalá jazda a cez zadné okno by sa kropilo...riešenie za pár eur a trocha námahy 🤷
Reakcia na: upravovač fotiek #35:
Pritom "vyrobiť" polievaciu elinu sa dá pár tisíclitrovými klietkami a hadicou, vôbec na to netreba takúto fancy prestavbu.
Nakoniec, DP má MAN BA-093KN so sedemtisíclitrovou cisternou - keby bol záujem, vedia to pokropiť ňou z cesty.
Reakcia na: upravovač fotiek #35:
Jednoznačne by z T3G keďže sú suce na vyradenie mohla byť 1 polievacia a 1 napríklad ako brúska ... https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006041234

Resp tento pražský voz https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Mazac%C3%AD_tramvaj_5572
Reakcia na: Ma178rek #34:
"O toto sa nemusí". Bezúdržbovosť je dnes in. Dalo by sa povedať, že bezúdržbovosť je progresívna. Vyrobiť a prevádzkovať polievaciu tramvaj by mesto asi zruinovalo.

https://www.klimaleitfaden-thueringen.de/templates/yootheme/cache/51/Rasengleise_Gera_4-517dd058.jpeg

Aj ten rozchodník by určite profitoval, keby sa raz za čas polieval, najmä v lete.
Reakcia na: S499.1023 #31:
Áno je... Podľa mňa to že tam bolo napísané prvýkrát sa myslí na rozchodník... Keďže o tu trávu sa starajú štýlom že sa polieva a kosí... O toto sa nemusí .
Reakcia na: upravovač fotiek #32:
Akurat, ze v zlom pocasi prestup na hrane alebo na opacny zastavku je podstatne lepsi ako robit turu cez zeleznicu s neistym vysledkom, ci 50 vobec pojde podla grafikonu, kedze vsade na trase chyta meskania
Reakcia na: Mhr1 #28:
Ja by som z Rače do Ružinova prestúpil na linku 50. Cez Račko by som nešiel a cez Blumentál už vôbec nie.
Reakcia na: kecho #8:
Nie je na Záhradníckej klasický trávnik?
Reakcia na: upravovač fotiek #4:
Máme bežne aj v Prahe.
Reakcia na: Mhr1 #27:
tam nemali auta na zastavke co hladat uz od pociatku toho co tam takuto zastavku spravili (a aj autam by to v konecnom dosledku v globale pomohlo - zlepsila by sa totiz markantne priepustnost z vazovovej)
Reakcia na: upravovač fotiek #25:
Aj ja niekedy váham, či v smere z Rače mám vystúpiť na Račku a prechádzať cez dva prechody na autobus/trolejbus smer Zimný štadión či Saleziáni, alebo pokračovať až k Blumentálu, kde mi stačí len prejsť na druhú stranu na e-9. Alebo keď mi pri Saleziánoch ujde pred nosom trolejbus na Račko a ide mi e-9, tak sa zveziem k Blumentálu. Možno pôjdem o jednu trojku neskôr, ale pri tom intervale je to jedno.