Vyhradené buspruhy šetria čas cestujúcim vo verejnej doprave

Dočasné buspruhy počas letných rekonštrukcií splnili svoj účel, cestujúci v MHD prišli do cieľa rýchlejšie.

Počas tohtoročných letných prázdnin dopravu v meste komplikovalo viacero obmedzení spôsobených stavebnými prácami. Na dvoch miestach (Šancová ulica, Bory - cesta II/505) sa hlavné mesto rozhodlo uprednostniť cestujúcich v MHD pred individuálnou dopravou zriadením dočasných vyhradených pruhov pre vozidlá hromadnej dopravy. Ako nás informovali z Dopravného podniku Bratislava (DPB), dočasné buspruhy cestujúcim ušetrili nemálo času stráveného cestovaním v autobusoch a trolejbusoch.

Na Šancovej ulici medzi Trnavským mýtom a Račianskym mýtom prebiehala oprava vodovodného potrubia, čo si vyžiadalo zúženie dopravy do jedného pruhu v každom smere. Pred zúženým úsekom boli v oboch smeroch vyznačené buspruhy - na Trnavskej ceste od zastávky Zimný štadión po Trnavské mýto a na Šancovej ulici medzi Björnsonovou a Smrečianskou ulicou pred križovatkou Račianske mýto, kde dočasný buspruh vznikol na úkor parkovacích miest. Hovorca DPB Jozef Vozár nám poskytol vyhodnotenie prínosu týchto buspruhov za mesiac júl.

„DPB po prvom mesiaci prevádzky dočasných buspruhov na Šancovej ulici, Trnavskej ceste a v lokalite Bory potvrdzuje ich jednoznačný prínos. Porovnávali sme jazdné doby našich liniek s údajmi z aplikácie Waze, ktorá zobrazuje priemernú rýchlosť prejazdu vodičov v reálnych podmienkach.

Na Šancovej ulici v úseku Pod stanicou – Račianske mýto je najkritickejší čas medzi 15:00 a 16:00, keď Waze vykazuje priemernú rýchlosť áut 7 km/h. Naše dáta z júla 2025 pri porovnaní ukazujú, že vďaka buspruhu dokážeme ušetriť 309 sekúnd, teda 62 % jazdnej doby oproti stavu bez buspruhu. Časové údaje sú očistené o staničenie vozidla v zastávke.

Dočasný buspruh namiesto parkovacích miest

Podobne na Trnavskej ceste v úseku Zimný štadión – Trnavské mýto v čase medzi 17:00 a 18:00 Waze eviduje priemernú rýchlosť áut 11 km/h. Pri porovnaní našich dát z tejto hodiny za júl 2025 vykazujeme na tomto úseku úsporu 94 sekúnd, čo predstavuje úsporu 46 % jazdnej doby, ak by nebol zriadený buspruh".

Dočasný buspruh na Trnavskej ceste

Výstavba protihlukových stien na diaľnici D2 pri križovatke Lamač si vyžiadala dočasné presmerovanie cestnej premávky cez Lamač, s výnimkou MHD, ktorá mohla naďalej využívať vjazd na diaľnicu z cesty II/505 od Borov. Aby prípadné dopravné zápchy na ceste II/505 ovplyvnili linky MHD čo najmenej, vytvorený bol vyhradený pruh pre autobusy smerom od Devínskej Novej Vsi od predajne Möbelix po vjazd na diaľnicu.

„Výsledky z úseku pri OC Bory sú variabilnejšie, preto sme porovnali dlhšie obdobie. Brali sme do úvahy dáta od septembra 2024 do júna 2025, keď boli v lokalite podľa našich evidencií horšie prejazdné podmienky a tieto dáta sme porovnali s júlom 2025. V najvyťaženejšej hodine (15:00 – 16:00) na úseku T. P. Kolakoviča – Hodonínska priniesol buspruh úsporu až 295 sekúnd, teda do 43 % jazdnej doby oproti podobným podmienkam bez buspruhu.

Je dôležité dodať, že tieto výsledky boli dosiahnuté počas školských prázdnin. Je tak pravdepodobné, že počas dní školského vyučovania by boli tieto výsledky pre MHD výrazne lepšie. Zároveň sa potvrdzuje skúsenosť aj z iných miest, že nové buspruhy nespôsobujú zápchy. Tie vznikajú výlučne v dôsledku stavebných prác. Naopak, vďaka preferencii verejnej dopravy dnes v zápchach celkovo stojí menej áut," uvádza sa v stanovisku DPB.

Dočasný buspruh na ceste II/505

Ďalšie výraznejšie dopravné obmedzenie nastalo po začatí výstavby trolejbusovej trate medzi Riviérou a Patrónkou, kde si budovanie káblových vedení vyžiadalo zabratie jedného jazdného pruhu na Botanickej ulici a čiastočne aj na Nábreží arm. gen. L. Svobodu smerom do Karlovej Vsi. Tu vyhradený buspruh pred zúženým miestom nebol vytvorený, čo v prvých dňoch po začatí prác cestujúci v autobusoch výrazne pocítili, keďže autobusy stáli v zápche na nábreží spolu s autami aj desiatky minút. Zaujímali sme sa preto, či aj tu nebolo možné zriadiť dočasný buspruh.

„DPB pri väčšine stavebných projektov, ktoré ovplyvňujú priepustnosť cestných komunikácií, štandardne iniciuje alebo vyjednáva zriadenie vyhradených jazdných pruhov. V prípade výstavby trolejbusovej trate Riviéra – Patrónka sme presadzovali zvýšenie priepustnosti komunikácie najmä posunom dočasného dopravného značenia, ku ktorému dochádzalo každý deň popoludní. Toto opatrenie výrazne prispelo k skráteniu meškaní, ktoré sme v úseku zaznamenali po začiatku stavebných prác," vysvetlil hovorca DPB.

Okrem príležitostných buspruhov cestujúci vo verejnej doprave oceňujú aj stále buspruhy na miestach, kde často dochádza k tvorbe kolón. V uplynulom desaťročí vzniklo mnoho buspruhov, ktoré prispeli k zvýšeniu atraktivity verejnej dopravy, z posledného obdobia môžeme spomenúť napríklad buspruh na Hodonínskej ulici v smere zo Záhorskej Bystrice do Lamača a obojsmerné buspruhy na rozšírenej Harmincovej ulici. Oba podľa Jozefa Vozára priniesli cestujúcim v špičkách niekoľkominútové skrátenie jazdnej doby: 

„Buspruh na Hodonínskej ulici priniesol cestujúcim výrazné zrýchlenie dopravy. Pri porovnaní marca 2024 a marca 2025 sa v úseku Záhorská – Hodonínska skrátila jazdná doba takmer o 4 minúty, čo predstavuje úsporu približne 32 %.

Buspruh na Harmincovej ulici priniesol cestujúcim citeľné zlepšenie. V júni 2025 dosiahla priemerná jazdná doba v najvyťaženejšej hodine v úseku Záluhy – Húščavova 174 sekúnd, čo je o približne 5 a pol minúty menej než v júni 2022 (494 sekúnd). Ide teda o výrazné skrátenie času cestovania po zriadení BUS pruhu na Harmincovej ulici."

Výstavba novej trolejbusovej trate medzi Riviérou a Patrónkou si priam pýta zriadenie buspruhu aj na ďalšom kritickom mieste - v Mlynskej doline pred križovatkou Patrónka, kde dochádza k častým zdržaniam vozidiel MHD. Vhodným preusporiadaním jazdných pruhov by tu bolo možné zriadiť buspruh bez výraznejšieho vplyvu na individuálnu dopravu. Zatiaľ ale nie je známe, či sa ho podarí zrealizovať. DPB dlhodobo vyvíja úsilie na zriadenie vyhradeného jazdného pruhu v Mlynskej doline a je pripravený v tejto veci úzko spolupracovať s Hlavným mestom SR Bratislava pri hľadaní vhodného riešenia," doplnil Jozef Vozár.

V rámci výstavby električkovej trate v Petržalke aktuálne pribudli viaceré kratšie buspruhy aj na zrekonštruovaných komunikáciách križujúcich električkovú trať, kde sa nachádza cestná svetelná signalizácia (Námestie hraničiarov - Rusovská cesta, Romanova ulica). 

Dopravný podnik sa podľa svojho hovorcu aktívne snaží presadzovať zriadenie vyhradených pruhov aj na ďalších miestach, kde je to potrebné. „DPB kontinuálne vyhodnocuje meškania v jednotlivých úsekoch a na základe týchto dát navrhuje opatrenia, ktoré môžu zvýšiť atraktivitu MHD aj efektívnosť prevádzky. Skúsenosti z už zrealizovaných buspruhov potvrdzujú, že preferencia verejnej dopravy prináša okamžitý pozitívny efekt a má vplyv na jej plynulosť a spoľahlivosť. Jednotlivé úseky komunikuje akcionárovi," uzavrel stanovisko DPB Jozef Vozár.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Super, konecne pozitivne spravy, podlozene faktami
Trocha tendenčný článok. Na jednej strane ukazuje, o koľko je MHD rýchlejšia v BUS pruhu, oproti autám v ich pruhoch, ale ignoruje fakt, že predtým mali k dispozícii autá 2 pruhy a teraz jeden.
Len by viac mali hliadať bus-pruh na račku napríklad dronmi.
Bus pruh na Šancovej bol super nápad. Jediný problém bol, že pomerne veľa vodičov áut sa do toho buspruhu natrepalo, aj keď tam nemali čo robiť, ale keď bola situácia, že tam drzí šoféri áut nešli, autobusy mali voľnú cestu. A keby urobili trvalý bus pruh v mlynskej doline, to by bol sen.
Ono ideál je ten bus pruh na Hodonínskej, ktorý je urobený tak, že na zastávkach sa zlieva s klasickým pruhom. Prečo nemohol byť oddelený po celej dĺžke cesty je mi záhadou.
A teda znamena to, ze uz ich nemame? Minimalne na tej Sancovej? Uz ich zrusili? Mohli este ponechat na September aby to mohli odsledovat aj pocas skolskeho roka. Vdaka
Reakcia na: bobitwo #2:
A hlavne, ze pocas spicky vsetky auta od Borov stali na kruhaci, lebo museli davat prednost, vs terajsi stav, ked pruh na D2 nie je krizovany narozdiel od pruhu do Lamaca.
Na Šancovú by sa zmestili BUS pruhy podobne ako napr. na Gagarinovu, kde je stred ulice vedený vždy ako 1+1 a pred križovatkou sa rozširuje na 2+2 tak, aby zostala zachovaná priepustnosť. Autobusy zároveň prejdú na prvú zelenú, keď sa zaradia do cesty na konci svojho vyhradeného pruhu. Stačilo by trochu posunúť zastávku na Račku v smere k TM.
Reakcia na: kluvo #8:
akurat ze z gagarinovej sa cast dopravy odliala na R7 (co je z pohladu mesta len dobre), to kam sa to rozleje odtialto sme mali moznost vidiet v lete.....
Reakcia na: kluvo #8:
To sa mi az tak nezda, vies ako by sa upchavala krizovatka Racianske myto, keby sa z 2 pruhov iducich z Hlavnej stanice stal pri tej zastavke 1 pruh? Vieme ze aj teraz vodici vchadzaju do krizovatiek v zapchach aj ked nemaju moznost pokracovat z nej dalej a stoja potom v strede. Tu pri smere na TM by sa kvoli znizovaniu pruhov tiez kopili auta.
A čo im bráni urobiť na Šancovej trvalé BUSpruhy? Veď to malo byť už dávno. Tak by sa aspoň ,,upratala" doprava. Keby im stálo v tom jednom pruhu príliš veľa áut, dá sa vždy trocha natiahnuť zelená v priamom smere aby to vyšlo. Autobusy by zbytočne nepálili litre nafty a ľudia energiu na státie a šoféri autobusov nervy... Veď im to konieckoncov vyšlo ako najvýhodnejšie. Tak prečo to neurobia?
Reakcia na: Sajmi36336 #11:
Kam si myslíš, že by sa "upratala" tá doprava?
Reakcia na: bobitwo #12:
Niekomu inemu pod okna, a to mu staci 😃
Reakcia na: MatejBA #13:
Tipujem, že najlepšie do Petržalky na Einsteinovu...
Tieto bus pruhy mali jednu chybu. Neboli trvalé.

Jediné, čo som nepochopil bola jazda 21 cez D2. Namiesto mega luxusného bus pruhu cez Lamač sa terigala hore rampou na D2 do zápchy (bez bus pruhu), kam sa musela zaradiť bez pripájacieho pruhu zo stopky. Pevne verím, že plne naložený autobus musel akcelerovať medzi kamiony priam raketovo.
Minimalne tych par parkovacich miest na Sancovej uz davno malo zmiznut, to je akurat na hanbu, ze to tam stale niekto drzi. To musi byt naozaj niekto, co drzi za gule vplyvnych ludi, inak si to neviem predstavit. O to by mal byt BUS pruh jednoznacne predlzeny, ked by sa aj nic ine neurobilo.

Sancova by sa inak pri trochu tesnejsom usporiadani pruhov upratat dala. V jednom smere pomerne luxusne (5x pruh - existujuci BUS pruh urobit plynulym, napr. take odbocenie na Jeleniu zostava otazkou, napr. keby sa nahradilo lavym odbocenim na Karpatsku, ci by to tak tragicky zasiahlo do signalneho planu alebo by sa otocila Zabotova), ak obojsmerne (6x pruh), tak aj to by to slo s tym, ze lave pruhy by boli uzke a vyhradene pre OA a musela by sa riesit vynimka z vyhlasky. Obmedzenie rychlosti na 30 km/h a podobne chutovky by hrozili tiez, otazka ako by to preslo, kedze ide o mestsky okruh. Priestorovo by sa to ale zmestilo. Dalsim nedostatkom by bolo, ze by sa v zasade zarezala cyklodoprava na tejto ulici.
Zaroven v useku medzi Racianskym a Trnavskym mytom sa neda robit takmer nic. Ciastocne by mohlo pomoct predlzit pruh pri trznici, zmensit a zregulovat tam to ohyzdne parkovisko. Ale tym je vybavene, takze tento usek bude este dlho problem. Riesenim by bola Severna tangenta, ktora je sci-fi, alebo presmerovanie casti dopravy cez Kominarsku (co odbocuje na Racu), co by si vyziadalo zasah do kolajiska Filialky. V opacnom smere by bolo umoznene lave odbocenie z Kominarskej na ul. Trnavske myto a tak odlahcenie od dopravy, ktora dnes na Trnavskom myte odbocuje dolava na Vajnorsku von z mesta. Ak by sa urobila takato paralelka, mozno by sa dali aj BUS pruhy na tom kratkom useku Sancovej vyznacit. Len obyvatelia kadejakych novych bud na Kominarskej a v okoli by sa stavali na zadne.

No a Racko je problem (najma za krizovatkou), tam tazko nieco vymysliet ak ma byt zachovany odbocovak od Trnavskeho myta smerom do Race, preto by sa autobusy museli radit do pruhov pred krizovatkou a tam uz je to trochu ina kava, keby sa zriadilo nieco take ako na Patronke, kde by mal BUS prednost sa zaradit do praveho pruhu z pravej strany. Znacky by museli byt velke ako galaxia a este by museli byt doplnene minimalne stroboskopom.

Na druhej strane, ak by sa ten kratky odbocovak zrusil (ked aj vdaka spominanej Kominarskej), tak by slo doplnit treti pruh v smere od stanice tak, ze prave odbocenie na Mytnu by sa spojilo s priamym smerom BUS, existujuce pruhy by na tomto mieste museli mierne vybocit do toho vysrafovaneho stredu, aby nezavadzal roh budovy (tam inak idealne vytvorit aj fyzicku linearnu zabranu), ostrovcek by sa malinko zmensil (aj tak nesluzi napr. pre chodcov), no a pruhy na opacnej strane by sa narovnali, smerom k stanici a do Race len 2x, smerom k Trnavskemu mytu by pribudol kratky BUS pruh na zastavku Racianske myto. Ak by sa takto vybudoval suvisly BUS pruh uz od stanice, pomohlo by to doslova sialene.

Na Trnavskej uplne nevidim dovod, preco by BUS pruh nemohol byt trvaly. Keby sa bollo byvallo chcello, tak by sa dal chybajuci pruh od stadiona stavebne doplnit. Na najsirsom mieste, kde su odbocovacie pruhy k Centralu, by sa dala zabrat cast zeleneho pasu vlavo a cast vpravo. Na zvysku useku je to uplna pohoda, kedze neviem o tom, ze by sa tam v dohladnej dobe planovala vystavba napr. elektrickovej trate v tom stredovom zelenom pase. Ale ked doteraz nedokazali postavit BUS pruh k Bajkalskej kvoli tomu pidiparkovisku aj napriek tomu, ze to maju v tom humorikone plan Bratislava, tu asi mozeme cakat...
Reakcia na: lostrail #16:
Ale treba si uvedomiť, že buspruh na Šancovej na úkor parkovacích miest znamená toľko, že si hodil cez palubu rezidentov, ktorí to aj tak na tej ulici nemajú ľahké. Nevytrestáš IAD tranzit, ale miestnych. A to je presný opak toho, kam by malo mesto smerovať. Samozrejme, severná tangenta, atď atď, všetci chápeme... 🤕
Reakcia na: johnnyjanko #17:
Problem je, ze niektori zeleni khmeri maju ako idealneho obyvatela centra cloveka, co jazdi na bicykli alebo idealne chodi iba peso, pije fair trade latte, neznasa globalistov a ludi co zarabaju viac ako je priemerna mzda, nic nekritizuje a vsetko ticho akceptuje, a necha na sebe zlomit aj palicu a este podakuje.

Akonahle je ekonomicky aktivny clovek majitelom auta, uz je nepriatel cislo 1.
Mesto odmieta povoliť postaviť si obyvateľom na Šancovej parkovacie miesta na ich pozemkoch, vyberá od nich v rámci PAAS nie malé peniaze a ešte tu padajú návrhy aj to málo miest zrušiť. Čo majú akože tí rezidenti tam robiť?

Druhá vec, mesto v najbližších rokoch sa chystá preinvestovať na rekonštrukciach v Starom meste cez 120 miliónov, včera som našiel, že sa ide komplet prerábať Sasinkova a Strážnická, nové cesty, chodníky, inžinierske siete atď... Odhad je cca 5 miliónov.

Odhad ceny severnej tangenty v rozumnej forme je cca 100-120 miliónov. Veľa peňazí, ale je tu také menšie ale:
1/ Lekáreň u Salvatora bude mesto stáť dohromady cca 20-25 miliónov
2/ kúpele Grossling 20-30 miliónov
3/ Vajanského sa ide zase prerábať, len nové obrubníky vyjdú na 200 tisíc a to tam ešte nie sú žiadne práce okolo. Také Vajanského bude stáť cca 1,4 milióna a pritom rovnaký výsledok sa dal dosiahnuť za 200-300 tisíc. Teda ďalší milión
4/ Sasinkova a Strážnická 5 miliónov
5/ Plato (chápem prečo) ale náklady už teraz presiahli 1,5 milióna a výsledok nikde a odhad je 10 miliónov

Len na týchto 5 veciach sme na 56-71 miliónoch. Samozrejme, môžeme sa baviť o tom, či za súčasnej situácie je ozaj nutná rekonštrukcia komplet Amerického námestia a Krížnej za cca 30 miliónov. Ak to prihodíme k tým miliónom hore, tak sme na cca 86-101 miliónoch.

Kde sa ešte dali nájsť peniaze:
1/ Nové Lido kde mesto len mení pozemky pod budovami za pozemky pod cestami a peniaze za rozvoj plánuje minút na zeleň, ktorú by tak či tak postavil investor JTRE (druhý investor ju robí na svoje náklady) a ešte im tam chce stavať lávku cez Dunaj. Podľa odborníkov takto magistrát príde o cca 20 miliónov na pozemkoch a peniazoch za rozvoj a ďalších 10-15 miliónov pôjde na lávku cez Dunaj.
2/ nehrať sa na cukríka pri Petržalskej električke, aj keď kto vie, kde koľko masla majú na hlave, ale vlastnými chybami mesto prišlo minimálne o 10 miliónov

Takže suma? 116 - 146 miliónov a za to už by sa severná tangenta postaviť dala. Samozrejme, je to otázka priorít mesta. Na jednej strane severná tangenta, na druhej Salvator, Grossling, Sasinkova a Strážnická a Plato... A teraz ruku na srdce, čo pomôže obyvateľom viac z tých možností?
Reakcia na: bobitwo #19:
Sasinkovu a Strážnickú bude robit MČ.
Reakcia na: Zberač mínusiek #20:
Ktorej mesto sľúbilo extra peniaze na to.
Reakcia na: bobitwo #19:
ja by som povedal ze vedenie tohto mesta je znacne "na hlavu"

a ked zoberiem ze len tot v nedalekom brne je aj tych cestnych tunelov vcelku dost, a to je mesto s podobnym poctom obyvatelov a bez privlastku "hlavne" s podobnou vychodiskovou poziciou ako mala pred 35 rokmi aj bratislava (akurat co sa VHD tyka tak chybou tu u nas bolo snivanie o metre ktore na desiatky rokov zablokovalo rozvoj elektrickovej kolajovej siete)
Reakcia na: Ike #15:
Nesúhlasím. Na D2ke cez prázdniny neboli nejaké veľké zápchy. Naopak, väčšie zdržanie by 21ka chytila v Lamači, kde v úseku od križovatky s ulicou Pod násypom po križovatku s výjazdom z D2ky bus pruh nie je a v čase obmedzení na dialničnej križovatke Lamač sa tam tvorili kolóny.
Reakcia na: si #22:
V Brne tie tunely stavia štát, v Bratislave by to malo robiť mesto (štát tu vlastní a spravuje iba diaľnice)
Reakcia na: bobitwo #19:
OK, ved skus zit v nejakom velkom meste, trebars v Londyne, v sirsom centre. Okrem palby za byvanie zistis, ze ak si nekupis sukromne miesto za podobnu palku, tak si auto jednoducho nemozes dovolit. Prenajom garaze nie je nic pre bezneho smrtelnika. Je tam uplne bezne, ze ludia tam vyuzivaju taxiky, bicykle, MHD a podobne a napriek tomu tam ziju (oni si tam nemozu dovolit ani vlastnit tu nehnutelnost). Ked vidis prejst auto, vacsinou je to luxusna znacka, lebo ten majitel ma asi penazi dost aj na to sukromne statie. Nikomu by tam ani nenapadlo robit z vlastnictva auta zakladnu zivotnu potrebu, ci socialny podnik, ako je to zvykom v tejto Potemkinovskej dedine. Tu povazujeme za samozrejmost vlastnit byt aj auto, ale kde ho budeme parkovat, to nech nam uz zabezpeci samosprava a este nam pekne podakuje.

Mimochodom, auto mam, ale v zivote by mi nenapadlo ist byvat k takejto ulici (uz kvoli hluku a spine) a cakat, ze prave tu mozem donekonecna so svojim autom parkovat. Byt som kupil rovno s garazou, lebo rovnako necakam, ze mesto je povinne vyhradit cennu plochu len na to, aby som si mal kde odlozit svoju plechovku.

Navyse ten Londyn nie je jedine mesto, kde to takto funguje, tak nechapem, preco mam lutovat niekolko rezidentov na Sancovej, ktori dennodenne svojim statim strpcuju zivot stovkam az tisickam dalsich, ktori stoja v zapche v autobuse. Aj ked ten ide zo stanice, este to neznamena, ze vsetci v nom platia dane inde. Na druhej strane, som za to, aby sa z penazi vybratych z PaaS vytvorilo aj parkovanie pre tychto obyvatelov napr. v podobe parkovacieho domu.

K tej cene severnej tangenty si prisiel kde? Lebo to si z dost lacneho kraja. Pokial si spravne pamatam, tak kazdy variant pocital s tunelovym riesenim a estakadou ponad vlakovu stanicu. Na omrvinky okolo 150 mega by to vyslo mozno niekedy v roku 2012. Dnes mozes pocitat tak 3x tolko. Ak sa maju vrtat dve rury v dlzke cca. 1km kazda a to podotykam v zastavanej oblasti, a k tomu riesit vystavbu vysokeho mosta ponad zeleznicnu trat za plnej prevadzky vlakov, tak 150 mega je nerealna suma.
Pre porovnanie, prva etapa Petrzalskej elektricky stala v case pred krizou 71 mega, pricom v tom bol novy Stary most a dve nizke, konstrukcne jednoduche estakady. Sirkou to vyda na taku cestu 2. triedy, nie na plnohodnotnu stvorprudovku. Spolu s 2. etapou je cena okolo tych 170 milionov, dlzka trate cca. 9 km, tunelov 0, seriozny most akurat jeden, tie male mostiky cez Chorvatske rameno nepocitam, k tomu dve male estakady, dve meniarne, jedna hala, vsetko stavebne pomerne jednoduche, na zelenej luke vo vyhradenom koridore, bez nutnosti vykupu pozemkov, ci asanacii objektov (pri budovani tangenty by sa muselo asanovat hned niekolko). Pripravu inzinierskych sieti zaistili uz v case, ked sa tam zacalo stavat metro, cize ani nemuseli ist bohvieako pod zem. OK, beriem, este je tam rozsirenie Kutlikovej. Ale stale to nevychadza.
Reakcia na: Jaakub #23:
Podľa mňa to bolo najhoršie kombo pre 21ku. Zápcha začínala až za pripájaním od Borov a teda autobus sa jednak rozbiehal do hustej premávky kamionov na diaľnici z nuly bez pripájacieho pruhu a keď sa pripojil, tak vošiel rovno do zápchy, kde stál. Nechce sa mi veriť, že ten relatívne krátky úsek bez BUS pruhu zo zastávky Pod násypom po Stn. Lamač trval dlhšie ako zaradenie na diaľnicu (počas leta som tam autobus spozoroval nespočetne veľa krát, ale vždy len stojaci) a jazda v zápche na D2. Ten semafor prešiel bus prinajhoršom na tri signály a za nim zápcha už nebola.
Reakcia na: Ike #26:
Ako niekto kto tadial jazdil autom, tak usek od mosta (Pri nasype) nad zeleznicou po krizovatku som dal vacsinou do 5 minut, pricom dialnica mi prisla, ze stala dlhsie ako tych 5 minut (aj s ohladom na obmedzenia v Sitine a pripajanie sa z Lamaca a Dubravky na D2 pri ZST Lamac).
Reakcia na: MatejBA #27:
Ja som tadiaľ tiež chodil autom. Preferoval diaľnicu, lebo Lamač bola morda, ale buspruh fungoval super. Ale presne ako vravíš, ten úsek bol len takmer zanedbateľný zlomok času státia v kolóne. Vodiči (našťastie) sú už celkom civilizovaní a autobusy púšťali jedna radosť.
Reakcia na: lostrail #25:
Bratislava nie je Londýn. Fakt nie. Okrem toho, keď sa už bavíme o vlastníctve, tak ja a kopec mojich známych vlastnia celé ulice, ktoré mesto/štát ukradlo pôvodným vlastníkom a zatiaľ je štátom chránené toto vlastníctvo vysporiadať. Skôr alebo neskôr príde čas, že to bude musieť spraviť. Je dosť komické, že mesto používa moje pozemky na nejakú MHD, buspruhy, cyklopruhy, PaaS a ešte má tú drzosť tváriť sa, že mi robí láskavosť.
Reakcia na: Ike #26:
Pripájanie z nuly bolo problematické, ale zas vodiči kamiónov boli ústretoví a neraz púšťali autobusy. Za mňa môžem povedať, že počas prázdnin som na D2ke zápchy naozaj moc nezaregistroval, ak teda za zápchy nepovažujem síce zhustený, ale plynule pohybujúci sa rad vozidiel.

Pripúšťam však, že môžem byť ovplyvnený porovnávaním jazda 21kou cez D2ku vs. jazda autom cez Hodonínsku, ktorá z povahy veci vychádza lepšie v prospechy 21ky, pričom nemôžem (logicky) vziať do úvahy benefit buspruhu na Hodonínskej.

Posledné dva dni som však šiel ráno 21kou z Borovo, ktorá šla cez Hodonínsku a cesta na Námestie Franza Liszta mi trvala dlhšie ako cez prázdniny, keď šla 21ka cez D2ku. Z toho usudzujem, že to bolo lepšie riešenie.
Reakcia na: andy27 #29:
Bratislava mozno nie je Londyn, ale OK, mozeme sa pytat, ci aj tam je vsetko vysporiadane tak, ako ma byt a ked ma niekto pozemok na komunikacii, tak ho mesto najskor vykupilo. Fakt je, ze nevieme. Jedno, co vieme je len to, ze tam nemaju historiu rezimu, kedy vsetko patrilo vsetkym a nic nikomu, cize tuto stigmu si nesieme hlavne u nas a vysporiadat sa s nou treba. Nepopieram, ze by stat mal vlastnikov vykompenzovat, ale to si teraz akoze budeme stovky ludi brat za rukojemnikov podobne, ako urcity podnikatel blokoval vstup do meniarne Krcace az mesto muselo vyburat stenu na druhej strane budovy, aby mohlo pokracovat v modernizacii vybavy?
Zaroven, ak su to kadejake male susne, ako to poznam z dedin (napr. ujo na oplotenom dvore pred rodinnym domom musel riesit 15 vlastnikov - zivych vybavil, ale s mrtvymi to uplne neslo, takze caka na verdikt sudu), potom je to tahanica na desatrocia. A dovtedy co? Zastavime dopravu? Verejny zaujem podriadime sukromnemu?

Ani pozemky, kde pred nasou bytovkou zaviedli PaaS nepatria mestu. Napriek tomu to podla zakona mozu urobit a vyberat tam poplatky, lebo infrastruktura na tych pozemkoch uz mestu patri. Kedze pozemky ako take su takpovediac uzemie nikoho, tazko povedat, ci by sa to dalo napr. vykupit a dat tam rampu. Museli by sme to odkupit aj s tou infrastrukturou a to by muselo odklepnut zastupitelstvo. Suhlasim, ze ta situacia je komplikovana, ale preto ide o take pretahovanie lanom, kto ma vacsiu pravdu. Ty si mozes postavit svoje zaujmy nad vesmir, ale najdem dalsich 200 ludi, ktori s tym nebudu suhlasit a najdu aj patricne sulady s legislativou. Stat ani mesto vysporiadanie tychto historickych krivd neriesia preto, lebo fakticky nemusia. Tak je to dnes postavene. Niekde do zakona daju, ze sa taketo pozemky maju vysporiadat, ale zaroven sa doplni aj to, ze ich nevysporiadanie nie je pravny zaklad na obmedzovanie nadradenej infrastruktury.

Vtip je v tom, ze keby to bolo napisane inak, vznikol by chaos. Tak teraz ako z toho von? Mozeme si navzajom robit zle. Potom akakolvek diskusia uz nema zmysel. Len teda nepovazujem za vyslovene zlo proti vlastnikom, ak sa v prvom rade prihliada na verejny zaujem. Na druhej strane, ta kompenzacia je velke maslo statu a to dlhodobo. Jednou formou ciastocnej kompenzacie by mohol byt aj spominany parkovaci dom. Trebars by ho vynali z PaaS a ponukli vlastnikom na odkupenie za symoblicku cenu, vymenou za pozemky, ktorych vysporiadanie by sa tahalo cez tri generacie. Ale mozno by ste nad tym ohrnali nosom, ktovie.
Reakcia na: lostrail #31:
"Ani pozemky, kde pred nasou bytovkou zaviedli PaaS nepatria mestu. Napriek tomu to podla zakona mozu urobit a vyberat tam poplatky, lebo infrastruktura na tych pozemkoch uz mestu patri. Kedze pozemky ako take su takpovediac uzemie nikoho"

aha, takze ak si na tvoju zahradu donesiem unimobunku a spravim tam ihrisko pre romske deti z vedlajsej osady a budem za to este poberat peniaze a dotacie, tak som uplne v prave a ty ako vlastnik pozemku mas drzat hubu, poslusne platit dane a vstupne (paas) ak tam nahodou budes chciet ist so svojimi detmi ?
pravo by sa nemalo stavat na zakladoch bezpravia
Reakcia na: si #32:
Tvoj príklad nie je úplne presný, ale áno. Volá sa to vecné bremeno alebo ťarcha. Pod okrajom môjho pozemku ide odpadový kanál BVS a ver tomu alebo nie, povinnosti platiť stočné ma to nijak nezbavuje.
Reakcia na: lostrail #31:
Súčasný zákon o stavbách na cudzích pozemkom z čias bývalého režimu, ako cesty a podobne sa prijal po páde režimu, lebo štát nemal na vysporiadanie. Od pádu režimu uplynulo už viac ako 30 rokov a nikto s tým nič nespravil a ani sa nechystá, lebo však ten zákon platí a mestá/štát nemajú povinnosť to riešiť. Tak sa tak aj správajú. Napríklad UK vlastní pozemky pod Mostom Lanfranconi. Samotný most patrí NDS a všetky tie parkoviská a cesty, chodníky patria Magistrátu. UK má až tú "výhodu", že z nich nemusí platiť dane. To je fakt výhra. Ale mesto si tam môže spraviť svoju parkovaciu politiku a vyberať stovky € denne za to parkovisko. UK si ale musí od mesta prenajímať pozemky pod Botanickou záhradou, lebo patria Magistrátu. UK sa snažila zameniť pozemky, lebo to vychádza cca 1:1 ale mesto odmieta. Lebo však z Botanickej má príjem a parkoviská pod Lanfrancomi má predsa zadarmo. Tak načo meniť, že?

A je úplne jedno, kto koľko toho vlastní, aj ten jedinec má svoje práva. Áno, je tu nejaký verejný záujem, ale to neznamená, že jedinec môže byť sústavne poškodzovaný, má predsa nárok na kompenzáciu. Len tu mesto chce všetko zadarmo a keď chceš niečo ty, tak aby si platil.

Reakcia na: lostrail #31:
je to porušenie ústavných práv. nikto nežiada okamžité riešenie, ale snaha sa k nejakému riešeniu dopracovať by bola vhodná. mestá si v parlamente potichu vylobovali zmeny zákona tak, že to riešiť nemusia. skôr alebo neskôr to padne mestám na hlavu. o žiadne malé šušne nejde.

čo ma viac udivuje, že mesto sa ani nesnaží proaktívne riešiť situáciu, keď dopredu vie, že bude problém, lebo nemá vysporiadané pozemky a chce tam za pár rokov stavať.
Reakcia na: bobitwo #34:
Bude dosť sranda čakať od UK, že povolí cyklotrasu medzi Lanfranconi a Markom Twainom na svojich pozemkoch.
Reakcia na: Ike #33:
viem co su vecne bremena, a ich zriadenie/suhlas s nimi nie je v principe povinnost. a aj v pripade ze sa jedna o verejnu/liniovu stavbu obvykle poskytuje resp. mal by poskytnut opravneny nejake plnenie postihnutemu vlastnikovi ako odskodne....
problemom su (opat) obvykle situacie vzniknute za byvaleho socialistickeho rezimu, ktory akosi na nejake vlastnicke pravo neprihliadal....
Reakcia na: bobitwo #34:
Jedna výmena pozemkov medzi UK a mestom už podľa všetkého predbehla (akademický senát a správna rada UK ju schvaľovali ešte v marci). Nepamätám si, čo všetko presne bolo jej súčasťou, ale určite zahŕňala trasu cyklotrasy spomenutej nižšie či pás pozemkov pozdĺž cesty v Mlynskej doline potrebný na výstavbu trolejbusovej trate.
Šancová ulica mohla dávno vyzerať civilizovanejšie ak by predchádzajúci starosta Starého Mesta Števčík nezablokoval stavbu verejného park.domu na Žilinskej ulici. Dokonca mal byť na prízemí trhovisko a autá miesto chodníkov a na ulici mohli byť vo verejnom park.dome. Lenže to by tu rozum nemohol chýbať.😠
Reakcia na: si #32:
No dobre, a?
Napriklad ked mas niekde na pozemku horucovod, tak musis zniest, ze ti tam budu chodit pankovia z teplarne. Ked si velmi blizko k nemu vysadis strom, mozu ti ho vytat bez toho, aby sa ta na to pytali. Niekto to vola bezpravie, iny verejny zaujem, prip. bezpecnost.
Reakcia na: andy27 #35:
Mna ani nie. Ved uroven nekompetentnosti vidis aj na inych veciach v sprave mesta.
Reakcia na: andy27 #36:
A pritom by to mohol byt slusny game changer na dochadzanie z Karlovky do mesta (aj pre studentov a medzi nimi takych, ktori byvaju vo svedskych domkoch, kde sa vacsinou ubytovavaju telesne postihnuti, cize napr. na voziku by presli). Tiez by ma zaujimalo, ci je vedenie UK radsej, ked tam ma ten sucasny turisticky divoky chodnik.
Reakcia na: bobitwo #34:
Pozeram, ze duch povodnej trasy Botanickej ulice strasi dodnes a to uz je fakt vyse 30 rokov. Mna az udivuje, s akou bohorovnostou dokazali komunisti planovat a robit velke stavby bez ohladu na pravne nasledky. Lebo ved vsetko bolo vsetkych a rezim tu bol predsa na vecne casy. Ibaze by nebol.
Reakcia na: 3pa3ck3 #38:
Tak potom vsetky oci na magoriat, kdeze je ta cyklotrasa... Ved v plane to mali.
Reakcia na: lostrail #40:
"No dobre, a?"
no a to, ze by bolo dobre bezpravie a krivdy minulosti podla moznosti urovnavat.... takze ked si pankovia z teplarne zmyslia, ze potrebuju na horucovode volaco spravit, tak za tebou ako vlastnikom zajdu a budu mat snahu sa nejak dohodnut (podla moznosti pisomne, aj s poziadavkami do buducnosti a kompenzaciami za ujmu ze nemozes plnohodnotne vyuzivat svoj pozemok) a nie tvarit sa ze ved ked to tu volakto v minulosti bez tvojho suhlasu postavil, tak my budeme pokracovat v jeho slapajach a na teba ako vlastnika sa z vysoka.....

a ano, zo dna na den vsetko sa vyriesit neda, veci ktore maju nejaky status-quo mozno nechytat a nechat plynut, ale v pripade ze sa status-quo meni (napriklad zavedenim parkovacej dane) tak tomu bezpodmienecne mala predchadzat dohoda so vsetkymi vlastnikmi dotknutych (postihnutych) nehnutelnosti (a nie ze vlastnikovi prihodim este nutnost platit za vyuzivanie jeho vlastneho pozemku, lebo som si (mesto) z toho proti jeho voli spravil bussiness)
Z tychto matematickych vypoctov to vyzera, ze v DPB jaksi este stale nechapu hlavny zmysel a ucel vyhradenych pruhov. Pointa nie je v tom, že ide bus rychlejsie ako auto vedla, ale ze bus (na rozdiel od toho auta) ide kontinualne rychlo, rovnako pocas celeho roka, bez ohladu na cas v dni (spicka, mimo spicky), stavebne prace, uzavery a pod.
Reakcia na: lostrail #42:
vodáci tam nechcú magorov na bicykloch, čo idú rýchlosťou 30km/h, sluchátkami a pocitom nesmrteľnosti. ked vynášaš 5,5 metra dlhý kajak, tak kolmo na pseudocyklotrasu, tak nemáš šancu mu neskrížiť cestu. lodeníc je tam viac ako 5, niektoré majú 90 rokov a niektoré sú "školské"...
Reakcia na: andy27 #47:
V ramci vyssieho "dobra" ich musia strpiet - vsak ani vodici nechcu cyklistov na cestach 😃
Reakcia na: andy27 #47:
Postavia tam semafor s preferenciou 🙂
Reakcia na: MatejBA #48:
Musia ako musia. Najlacnejšie kajaky z plastu stoja už stoja cez 1200€. Profesionálne kajaky z karbonu pre pretekárov začínajú na 3000€. Jeden náraz cyklistu do takého kajaku a môžeš ho vyhodiť.
Reakcia na: MatejBA #48:
musia ako musia, reálne je to nemožné. skončí to vždy, vodáci vyhrajú, sú fyzicky v prevahe.
Úžasné, ako často sa diskusia k článku o nejakej téme posunie diskutujúcimi niekde úplne inde. Článok o buspruhoch a nakoniec sa diskutuje koľko stoja kajaky z plastu. Fascinujúce.
Reakcia na: rixphili #52:
To máš tak, keď niektorí považujú prispievanie na toto fórum za formu psychoterapie.
Reakcia na: Ike #53:
To je možné, ale podľa Katastra sú predmetné pozemky pred lodenicami kadiaľ by mala ísť cyklotrasa medzi Lanfranconi a Markom Twainom stále vo vlastníctve UK.
Reakcia na: si #45:
No, u mna si nikto nepride na nejake vychvalovanie PaaS. Osobne mi to prinieslo viac problemov, nakolko som si vyriesil parkovanie sukromne uz predtym a teraz musim riesit, co s navstevami. Co sa tyka vysporiadania vopred, s tym suhlasim. Len sa treba pozriet aj na to, ake je vedenie mesta kompetentne v povedzme "tradicnejsich" otazkach, t.j. technickej kvalite projektov, zmysluplnosti niektorych rieseni a podobne. Ono to vsetko ma ohurovat a vytvarat dojem uprataneho mesta, ale ten bordel v riadeni sa bohuzial prehliadnut neda. Ved aj uroven (ne)udrzby hovori vela. Takze cakat od tohto vedenia, ze sa z pravneho hladiska vyriesia kompenzacie za pozemky, asi nema zmysel.

K tym tarcham - tak ako za byvaleho rezimu, tak aj teraz je to o tom, na koho natrafis. Nastastie pribudaju firmy, ktore jednaju s vlastnikmi slusne a vacsinou sa aj dohodnu. Na druhej strane ani ten vlastnik asi nemoze cakat, ze ked necha "skaredy" horucovod zarast nejakym brectanom a spravca mu to tam vykosi, tak mu niekto zozerie pribeh o bezpravi. A ak mu to tam spravca vykosi, bezne to byva tak po tretej az piatej vyzve, aby ho odstranil radsej sam.
Co sa tyka kompenzacii za ujmu, nerozumiem uplne tomu, aka ujma ti vznika, ak sa vykonava bezna udrzba na infrastrukture. Ak sa zmeni smer a treba nieco kvoli tomu vykosit, to je ina pesnicka. Ale ak ty si tam pod oknami nieco cely cas mal a nechal si to napr. zarast alebo si to inak chtiac, ci nechtiac poskodil, to uz potom tazko hovorit o kompenzacii. Skor v opacnom garde, ked uz. Napokon, ak to ma spravne fungovat a nieco tvoje tuto funkciu ohrozuje, pricom spravca ma naklad s odstranenim problemu, tak este je dobre, ked od teba nic nepyta.
Reakcia na: andy27 #47:
Tak ale to uz idu pomaly s krizikom po funuse, kedze take miesta, kde sa chodi do vody a z vody su aj tam, kde je legalna cyklotrasa uz vybudovana. A tamten jeden kusok som velakrat presiel, je to tam hodne vysoko a nepamatam si, ze prave tam by to bol taky problem. A ak to nechcu dokoncit, lebo by tam chodilo teraz na celej trase viac cyklistov, tak to uz je bohuzial len trapne a sebecke.
Reakcia na: lostrail #55:
"Osobne mi to prinieslo viac problemov, nakolko som si vyriesil parkovanie sukromne uz predtym a teraz musim riesit, co s navstevami."
nuz co, vyparkujes zo svojho von (kedze vo svojej zone mozes parkovat neobmedzene) a navstevu (obvzlast ak sa chce zdrzat na dlhsie ako len pozdravit a utekat) nechas zaparkovat na to svoje...

ad tarchy - pokial sa snazis dakde si zriadit nejake pravo (tarchu pre vlastnika) a obmedzis mu tym jeho moznosti nakladat s danou nehnutelnostou (napriklad ze to nemoze nechat zarast 😃 ) tak je celkom dobrym pristupom mu za to aspon nejakych par drobnych ponuknut.... a zaroven u vlasnika nehnutelnosti to k tomu co tam musi strpiet vedie k inemu moralnemu pristupu, ked za to ze to tam musi strpiet aj aspon nieco dostane
Reakcia na: lostrail #56:
Prešiel si tie miesta s kajakom na ramene, alebo len ako peší/cyklista? Lebo to je dosť rozdiel. Ja tam chodím na kajaky. Ten úsek medzi Mostom Lanfranconi a Twainom, tak je tam 7 lodeníc. Len tento rok viem o 3 prípadoch, kedy to tam cyklista narval do človeka, čo niesol kajak na rameme, v jednom prípade to bolo 11 ročné dievča.

Keby mesto veľmi chcelo cyklotrasu, už mohla byť hotová dávno.

Na priloženom obrázku, idem od Lanfranconi, červenou je trasa, kde je zelená, tak tam je teraz bicyklová cesta. Ďalej stačilo len rozšíriť chodníky popri Botanickej ceste a pred OMV ako ide chodník dole smer to parkovisko smer k Dunaju. Mohli z toho tiež spraviť bicyklovú cestu.

Tá trasa, kade to chce viesť mesto má 485m, tá, čo som naznačil 990m. 500m prejsť na bicykli je nič. Navyše by si s tým spojil dokonca trasu, čo ide hore smer ZOO (je tam už povolené jazdiť na bicykli po chodníku).

Tu ide len o PR, aby mohol ukázať, že pozrite, máme novú cyklotrasu.
Reakcia na: lostrail #56:
problém nie sú cyklisti vo všeobecnosti ale dve skupiny:
- veľké skupiny prevažne dôchodcov zo zahraničia
- "závodníci", ktorí si myslia, že sa ich fyzikálne zákony netýkajú a že cyklista má absolútnu prednosť všade a najmä na chodníku

Sebecké to nie je, vodáci tam boli už pred sto rokmi, nemajú ako inak ísť na vodu a cyklisti to môžu pekne obchádzať ako doteraz po vyznačenej cyklotrase hore okolo Botanickej, alebo sa naučiť brať ohľad na ľudí na chodníku a spomaliť na rýchlosť chôdze.