Dočasné buspruhy počas letných rekonštrukcií splnili svoj účel, cestujúci v MHD prišli do cieľa rýchlejšie.
Počas tohtoročných letných prázdnin dopravu v meste komplikovalo viacero obmedzení spôsobených stavebnými prácami. Na dvoch miestach (Šancová ulica, Bory - cesta II/505) sa hlavné mesto rozhodlo uprednostniť cestujúcich v MHD pred individuálnou dopravou zriadením dočasných vyhradených pruhov pre vozidlá hromadnej dopravy. Ako nás informovali z Dopravného podniku Bratislava (DPB), dočasné buspruhy cestujúcim ušetrili nemálo času stráveného cestovaním v autobusoch a trolejbusoch.
Na Šancovej ulici medzi Trnavským mýtom a Račianskym mýtom prebiehala oprava vodovodného potrubia, čo si vyžiadalo zúženie dopravy do jedného pruhu v každom smere. Pred zúženým úsekom boli v oboch smeroch vyznačené buspruhy - na Trnavskej ceste od zastávky Zimný štadión po Trnavské mýto a na Šancovej ulici medzi Björnsonovou a Smrečianskou ulicou pred križovatkou Račianske mýto, kde dočasný buspruh vznikol na úkor parkovacích miest. Hovorca DPB Jozef Vozár nám poskytol vyhodnotenie prínosu týchto buspruhov za mesiac júl.
„DPB po prvom mesiaci prevádzky dočasných buspruhov na Šancovej ulici, Trnavskej ceste a v lokalite Bory potvrdzuje ich jednoznačný prínos. Porovnávali sme jazdné doby našich liniek s údajmi z aplikácie Waze, ktorá zobrazuje priemernú rýchlosť prejazdu vodičov v reálnych podmienkach.
Na Šancovej ulici v úseku Pod stanicou – Račianske mýto je najkritickejší čas medzi 15:00 a 16:00, keď Waze vykazuje priemernú rýchlosť áut 7 km/h. Naše dáta z júla 2025 pri porovnaní ukazujú, že vďaka buspruhu dokážeme ušetriť 309 sekúnd, teda 62 % jazdnej doby oproti stavu bez buspruhu. Časové údaje sú očistené o staničenie vozidla v zastávke.
Podobne na Trnavskej ceste v úseku Zimný štadión – Trnavské mýto v čase medzi 17:00 a 18:00 Waze eviduje priemernú rýchlosť áut 11 km/h. Pri porovnaní našich dát z tejto hodiny za júl 2025 vykazujeme na tomto úseku úsporu 94 sekúnd, čo predstavuje úsporu 46 % jazdnej doby, ak by nebol zriadený buspruh".
Výstavba protihlukových stien na diaľnici D2 pri križovatke Lamač si vyžiadala dočasné presmerovanie cestnej premávky cez Lamač, s výnimkou MHD, ktorá mohla naďalej využívať vjazd na diaľnicu z cesty II/505 od Borov. Aby prípadné dopravné zápchy na ceste II/505 ovplyvnili linky MHD čo najmenej, vytvorený bol vyhradený pruh pre autobusy smerom od Devínskej Novej Vsi od predajne Möbelix po vjazd na diaľnicu.
„Výsledky z úseku pri OC Bory sú variabilnejšie, preto sme porovnali dlhšie obdobie. Brali sme do úvahy dáta od septembra 2024 do júna 2025, keď boli v lokalite podľa našich evidencií horšie prejazdné podmienky a tieto dáta sme porovnali s júlom 2025. V najvyťaženejšej hodine (15:00 – 16:00) na úseku T. P. Kolakoviča – Hodonínska priniesol buspruh úsporu až 295 sekúnd, teda do 43 % jazdnej doby oproti podobným podmienkam bez buspruhu.
Je dôležité dodať, že tieto výsledky boli dosiahnuté počas školských prázdnin. Je tak pravdepodobné, že počas dní školského vyučovania by boli tieto výsledky pre MHD výrazne lepšie. Zároveň sa potvrdzuje skúsenosť aj z iných miest, že nové buspruhy nespôsobujú zápchy. Tie vznikajú výlučne v dôsledku stavebných prác. Naopak, vďaka preferencii verejnej dopravy dnes v zápchach celkovo stojí menej áut," uvádza sa v stanovisku DPB.
Ďalšie výraznejšie dopravné obmedzenie nastalo po začatí výstavby trolejbusovej trate medzi Riviérou a Patrónkou, kde si budovanie káblových vedení vyžiadalo zabratie jedného jazdného pruhu na Botanickej ulici a čiastočne aj na Nábreží arm. gen. L. Svobodu smerom do Karlovej Vsi. Tu vyhradený buspruh pred zúženým miestom nebol vytvorený, čo v prvých dňoch po začatí prác cestujúci v autobusoch výrazne pocítili, keďže autobusy stáli v zápche na nábreží spolu s autami aj desiatky minút. Zaujímali sme sa preto, či aj tu nebolo možné zriadiť dočasný buspruh.
„DPB pri väčšine stavebných projektov, ktoré ovplyvňujú priepustnosť cestných komunikácií, štandardne iniciuje alebo vyjednáva zriadenie vyhradených jazdných pruhov. V prípade výstavby trolejbusovej trate Riviéra – Patrónka sme presadzovali zvýšenie priepustnosti komunikácie najmä posunom dočasného dopravného značenia, ku ktorému dochádzalo každý deň popoludní. Toto opatrenie výrazne prispelo k skráteniu meškaní, ktoré sme v úseku zaznamenali po začiatku stavebných prác," vysvetlil hovorca DPB.
Okrem príležitostných buspruhov cestujúci vo verejnej doprave oceňujú aj stále buspruhy na miestach, kde často dochádza k tvorbe kolón. V uplynulom desaťročí vzniklo mnoho buspruhov, ktoré prispeli k zvýšeniu atraktivity verejnej dopravy, z posledného obdobia môžeme spomenúť napríklad buspruh na Hodonínskej ulici v smere zo Záhorskej Bystrice do Lamača a obojsmerné buspruhy na rozšírenej Harmincovej ulici. Oba podľa Jozefa Vozára priniesli cestujúcim v špičkách niekoľkominútové skrátenie jazdnej doby:
„Buspruh na Hodonínskej ulici priniesol cestujúcim výrazné zrýchlenie dopravy. Pri porovnaní marca 2024 a marca 2025 sa v úseku Záhorská – Hodonínska skrátila jazdná doba takmer o 4 minúty, čo predstavuje úsporu približne 32 %.
Buspruh na Harmincovej ulici priniesol cestujúcim citeľné zlepšenie. V júni 2025 dosiahla priemerná jazdná doba v najvyťaženejšej hodine v úseku Záluhy – Húščavova 174 sekúnd, čo je o približne 5 a pol minúty menej než v júni 2022 (494 sekúnd). Ide teda o výrazné skrátenie času cestovania po zriadení BUS pruhu na Harmincovej ulici."
Výstavba novej trolejbusovej trate medzi Riviérou a Patrónkou si priam pýta zriadenie buspruhu aj na ďalšom kritickom mieste - v Mlynskej doline pred križovatkou Patrónka, kde dochádza k častým zdržaniam vozidiel MHD. Vhodným preusporiadaním jazdných pruhov by tu bolo možné zriadiť buspruh bez výraznejšieho vplyvu na individuálnu dopravu. Zatiaľ ale nie je známe, či sa ho podarí zrealizovať. „DPB dlhodobo vyvíja úsilie na zriadenie vyhradeného jazdného pruhu v Mlynskej doline a je pripravený v tejto veci úzko spolupracovať s Hlavným mestom SR Bratislava pri hľadaní vhodného riešenia," doplnil Jozef Vozár.
V rámci výstavby električkovej trate v Petržalke aktuálne pribudli viaceré kratšie buspruhy aj na zrekonštruovaných komunikáciách križujúcich električkovú trať, kde sa nachádza cestná svetelná signalizácia (Námestie hraničiarov - Rusovská cesta, Romanova ulica).
Dopravný podnik sa podľa svojho hovorcu aktívne snaží presadzovať zriadenie vyhradených pruhov aj na ďalších miestach, kde je to potrebné. „DPB kontinuálne vyhodnocuje meškania v jednotlivých úsekoch a na základe týchto dát navrhuje opatrenia, ktoré môžu zvýšiť atraktivitu MHD aj efektívnosť prevádzky. Skúsenosti z už zrealizovaných buspruhov potvrdzujú, že preferencia verejnej dopravy prináša okamžitý pozitívny efekt a má vplyv na jej plynulosť a spoľahlivosť. Jednotlivé úseky komunikuje akcionárovi," uzavrel stanovisko DPB Jozef Vozár.
lostrail
Sancova by sa inak pri trochu tesnejsom usporiadani pruhov upratat dala. V jednom smere pomerne luxusne (5x pruh - existujuci BUS pruh urobit plynulym, napr. take odbocenie na Jeleniu zostava otazkou, napr. keby sa nahradilo lavym odbocenim na Karpatsku, ci by to tak tragicky zasiahlo do signalneho planu alebo by sa otocila Zabotova), ak obojsmerne (6x pruh), tak aj to by to slo s tym, ze lave pruhy by boli uzke a vyhradene pre OA a musela by sa riesit vynimka z vyhlasky. Obmedzenie rychlosti na 30 km/h a podobne chutovky by hrozili tiez, otazka ako by to preslo, kedze ide o mestsky okruh. Priestorovo by sa to ale zmestilo. Dalsim nedostatkom by bolo, ze by sa v zasade zarezala cyklodoprava na tejto ulici.
Zaroven v useku medzi Racianskym a Trnavskym mytom sa neda robit takmer nic. Ciastocne by mohlo pomoct predlzit pruh pri trznici, zmensit a zregulovat tam to ohyzdne parkovisko. Ale tym je vybavene, takze tento usek bude este dlho problem. Riesenim by bola Severna tangenta, ktora je sci-fi, alebo presmerovanie casti dopravy cez Kominarsku (co odbocuje na Racu), co by si vyziadalo zasah do kolajiska Filialky. V opacnom smere by bolo umoznene lave odbocenie z Kominarskej na ul. Trnavske myto a tak odlahcenie od dopravy, ktora dnes na Trnavskom myte odbocuje dolava na Vajnorsku von z mesta. Ak by sa urobila takato paralelka, mozno by sa dali aj BUS pruhy na tom kratkom useku Sancovej vyznacit. Len obyvatelia kadejakych novych bud na Kominarskej a v okoli by sa stavali na zadne.
No a Racko je problem (najma za krizovatkou), tam tazko nieco vymysliet ak ma byt zachovany odbocovak od Trnavskeho myta smerom do Race, preto by sa autobusy museli radit do pruhov pred krizovatkou a tam uz je to trochu ina kava, keby sa zriadilo nieco take ako na Patronke, kde by mal BUS prednost sa zaradit do praveho pruhu z pravej strany. Znacky by museli byt velke ako galaxia a este by museli byt doplnene minimalne stroboskopom.
Na druhej strane, ak by sa ten kratky odbocovak zrusil (ked aj vdaka spominanej Kominarskej), tak by slo doplnit treti pruh v smere od stanice tak, ze prave odbocenie na Mytnu by sa spojilo s priamym smerom BUS, existujuce pruhy by na tomto mieste museli mierne vybocit do toho vysrafovaneho stredu, aby nezavadzal roh budovy (tam inak idealne vytvorit aj fyzicku linearnu zabranu), ostrovcek by sa malinko zmensil (aj tak nesluzi napr. pre chodcov), no a pruhy na opacnej strane by sa narovnali, smerom k stanici a do Race len 2x, smerom k Trnavskemu mytu by pribudol kratky BUS pruh na zastavku Racianske myto. Ak by sa takto vybudoval suvisly BUS pruh uz od stanice, pomohlo by to doslova sialene.
Na Trnavskej uplne nevidim dovod, preco by BUS pruh nemohol byt trvaly. Keby sa bollo byvallo chcello, tak by sa dal chybajuci pruh od stadiona stavebne doplnit. Na najsirsom mieste, kde su odbocovacie pruhy k Centralu, by sa dala zabrat cast zeleneho pasu vlavo a cast vpravo. Na zvysku useku je to uplna pohoda, kedze neviem o tom, ze by sa tam v dohladnej dobe planovala vystavba napr. elektrickovej trate v tom stredovom zelenom pase. Ale ked doteraz nedokazali postavit BUS pruh k Bajkalskej kvoli tomu pidiparkovisku aj napriek tomu, ze to maju v tom humorikone plan Bratislava, tu asi mozeme cakat...