Nové cyklopruhy si vyžiadajú úpravy dvoch trolejbusových tratí

Pre zachovanie bezproblémovej premávky trolejbusov je nevyhnutné preložiť trolejové vedenie v dvoch lokalitách.

Hlavné mesto SR Bratislava nedávno zrealizovalo, resp. aktuálne realizuje zmeny dopravného režimu na uliciach Hany Meličkovej, Dunajská a Mlynské nivy, ktoré zahŕňajú úpravu jazdných pruhov, parkovacích miest a doplnenie cyklopruhov. Keďže na uvedených uliciach premávajú aj nosné trolejbusové linky MHD, pre zachovanie ich bezproblémovej premávky je nevyhnutné upraviť aj polohu trolejového vedenia v súlade s novým vodorovným dopravným značením. Za tieto úpravy Dopravný podnik Bratislava zaplatí vyše 200-tisíc eur.

Počas najbližšieho víkendu, 7. a 8. júna 2025, bude realizovaná úprava trolejového vedenia na Dunajskej ulici a Mlynských nivách. Úprava bude spočívať v prebudovaní trolejového vedenia na dvoch križovatkách Dunajská - Ul. 29. augusta - Mlynské nivy a Mlynské nivy - Karadžičova a preložení trolejovej stopy na Mlynských nivách (od vyústenia obratiska Autobusová stanica po Ul. 29. augusta) do novej polohy. Ako vyplýva z projektovej dokumentácie vypracovanej firmou Deltes Bratislava pre hlavné mesto, v rámci úprav bude tiež zrušená trolejová odbočka z Mlynských nív (smerom z centra) doľava na Karadžičovu. Táto odbočka sa už dlhšie nevyužívala pre bežnú premávku (do roku 2016 ju využívala linka 206 z Kramárov k Autobusovej stanici), v prípade mimoriadností však umožňovala otáčanie trolejbusov v smere z Hodžovho nám. späť na Hodžovo nám. cez obratisko pri Autobusovej stanici.

Spolu bude demontovaných 720 metrov jednostopového vedenia (zmodernizovaného nedávno v rokoch 2019 a 2020) a zrealizovaných bude 560 metrov nového trolejového vedenia. Za túto úpravu trolejového vedenia Dopravný podnik Bratislava zaplatí vysúťaženej firme ELZA-Elektromontážny závod Bratislava 85 531 € bez DPH.

Druhá úprava trolejového vedenia bude realizovaná na ulici Hany Meličkovej medzi zastávkami Janotova a Hany Meličkovej. Tu bola zmena dopravného režimu zrealizovaná už v lete 2023, trolejové vedenie však pri tejto zmene nebolo upravené a premávka trolejbusov bola zachovaná za súčasného zníženia ich maximálnej rýchlosti. Dopravný podnik Bratislava teraz obstaráva zhotoviteľa, ktorý vykoná posunutie trolejového vedenia na základe projektovej dokumentácie vypracovanej firmou Deltes Bratislava. Podľa projektu má byť zrealizovaných spolu 1 160 metrov nového jednostopového trolejového vedenia. Upravované budú trolejové stopy v oboch smeroch premávky. Malú časť trolejového vedenia pred zastávkou Hany Meličkovej smerom na Dlhé diely však už dopravný podnik preložil v apríli tohto roka vo vlastnej réžii, keďže mesto sa rozhodlo dodatočne predĺžiť parkovací pás po uvedenú zastávku.

Predpokladaná hodnota tejto zákazky je 120 000 € bez DPH. Vypracovanie projektovej dokumentácie vyšlo dopravný podnik na 8 490 € bez DPH.

Obe úpravy trolejového vedenia dopravný podnik financuje z vlastných prostriedkov, resp. prostriedkov poskytnutých hlavným mestom.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Fakt by ma zaujímalo, prečo tam tú odbočku nemohli nechať aspoň "prekladaciu". Som si na to spomenul na začiatku týždňa v Mníchove, kde je x minikrižovatiek s "veľkými hviezdami", všesmerový kruháč pre električky pri Maxmonumente a podobné chuťovky.
Úprava na Dlháčoch veľmi pomôže, hádam aj umožní trolejbusom trochu zrýchliť.
Hlavne, že na Vallove hlúposti peniaze sú. Ale na poriadne vzkm, opravu poškodených električkových tratí už nie. Keď sa robila Vajnorská ulica, mala sa opraviť aj odbočka na Nové Mesto. Čas beží ako voda a rekonštrukcia je v nedohľadne.
Reakcia na: Trolley #3:
Ved aj taky bol plan , dalsia etapa ale neviem ci nezostali peniaze ci preco sa nerobi ta odbocka k Stn NM
Na druhu stranu, cyklopruhy maju asi najvacsi prinos priamo v centre ale na Dlhacoch uplne na H.
Reakcia na: Petto #4:
Dlhé roky cestujem po tomto meste bicyklom, a práveže si myslím, že na Dunajskej je pre cyklistov úplne v pohode jazdiť po ceste, stačí piktokoridor. Nie je tam rýchla automobilová doprava, a autá majú priestor cyklistov obiehať. Spraviť ju jednosmernou pre autá je zbytočné. Problematická pre cyklistov je napr. Záhradnícka ulica od Karadžičovej po Svätoplukovu a potom od Miletičovej po Líščie Nivy. (Tým nemyslím, že by sa mala zjednosmerniť, ale nejaké úpravy pre cyklistov by bodli...)

Naopak v kopcoch môže segregovaný cyklopruh pomôcť, lebo tam má bicykel ešte výraznejšie inú (nižšiu) rýchlosť ako okolité autá. A nie je to len pre fyzicky zdatných cyklistov. S príchodom elektrobicyklov je to dostupné hocikomu. Na Dlhých Dieloch je katastrofálne parkovanie, pri dobrej infraštruktúre sa viac ľudí rozhodne aj pre takúto formu dopravy.
Reakcia na: johnnyjanko #5:
"pri dobrej infraštruktúre sa viac ľudí rozhodne aj pre takúto formu dopravy." to su iba zelene vlhke sny. Prvy dazd ci sneh, a upchate to bude este viac 😃
Reakcia na: Trolley #3:
Tam by sa mala pomaly spraviť celá trať od Trnavského Mýta už... Ale tak trate sa robili všetky okolo 90 rokov a teraz sa to nestíha a pomaly ignoruje... Som zvedavý či aspoň cez leto urobia tu Račianska tie kritické úseky..
Reakcia na: S499.1023 #1:
Udajne sa bude posuvat vedenie od Niv smer 29. augusta a kvoli tomu nie je mozne mat kriz pre smer Karadzicka. Cize stopa na prekladanie nebude mozna
Reakcia na: johnnyjanko #5:
Do práce a po meste jazdím bikom už cca 10 rokov. Viem teda kam sa to posunulo. Tak isto máme dáta aj zo zahraničia, aj Holandska, kde je sú v tomto ďalej ale čísla už roky hovoria to isté. Že je istá hranica, za ktorú ľudia nepôjdu.

Samozrejme, máme tu aj nové technológie, napríklad e-biky. Teraz je napríklad veľká hádka, že aký by mali mať výkon a do akej rýchlosti by mala byť povolená dopomoc. Podmienky pre vodičák AM sú 15 rokov, objem motora do 50cm³, max. rýchlosť do 45km/h, výkon max 4kW, patria sem aj štvorkolky do 350kg. Snaha je dostať rýchlosť na aspoň 50km/h, výkon až 5kW a aby to stále bol oficiálne bicykel. Už teraz nemáš problém za 1000€ si zohnať kolobežku, čo zvláda 70km/h, či upraviť bike, aby zvládal ísť 70km/h. Bojovať proti tomu je ťažké...
Reakcia na: MatejBA #6:
Jazda na bicykli v zime alebo za dažda nie je taký problém ako sa ho mnohí snažia opisovať stačí sa obliecť alebo zobrať dáždnik. Problém je jazda po ceste medzi autami ktoré špliechajú a vytvárajú za sebou vodnú spŕšť. Takže áno, pokiaľ sa mám rozhodnúť ísť za takéhoto počasia bicyklom dnes to neurobím lebo je stále veľa úsekov ktoré musím absolvovať medzi autami. Keď bude dostatok segregovaných ciest tak je to rovnako použitelný spôsob dopravy ako hociktorí iný. Naopak vidím väčšiu prekážku v letných mesiacoch keď mám prísť do cieľa spotený ale aj to sa dá eliminovať elektrinou.
Reakcia na: Foltest #8:
Pekne tupy dovod. Skor sa chcelo usetrit.
Reakcia na: bobitwo #9:
Vieš si predstaviť "bicykel" jazdiaci 50 km/h na petržalskej hrádzi?
Reakcia na: S499.1023 #1:
Inak v tejto križovatke kríženie dvoch manipulačných stôp je od poslednej prestavby ťažko prejazdné už pri minimálnych rýchlostiach (10 km/h a menej), takže z tohto praktického pohľadu demontáž jednej stopy bude pre vodičov skôr prínosom...
V krížení Ul. 29. augusta x Cintorínska (mimo tohto projektu) je dlhodobo obmedzenie na 15 km/h, zatiaľ sa to nepodarilo vyriešiť:
https://maps.app.goo.gl/EmRczpQExS2ZJoBYA
Reakcia na: ivanbuto #13:
Možno by sa mohli spýtať ing. Podivína miesto recyklovania jediného overeného projektanta.
Reakcia na: ivanbuto #13:
A koľko rokov už trieska to kríženie a nepodarilo sa to opraviť kladivom ani tabuľkami s nižšou rýchlosťou? To SA nepodarí vyriešiť, to bude na výmenu.
Reakcia na: Foltest #8:
Ako výhovorka dosť slabý pokus.
Reakcia na: Solider #15:
Ing. Sato v DPB je, pozerám, večný. Už mal byť dávno v dôchodku.
Reakcia na: S499.1023 #17:
Toto tabuľkovanie a čakanie na zázrak sa rozmohlo v posledných rokoch a to mal som pocit, že to ide dobrým smerom, ale zase sa to začína otáčať k horšiemu.
Chcel by som naozaj vedieť zákulisné informácie, prečo vždy, keď ide o cyklistov, máme na dodatočne vzniknuté náklady peniaze a tam sa nikdy nevykrikuje nedostatok peňazí pre mestá a obce, ale vždy sa ochotne nájdu prostriedky. Rozmýšľam, že napíšem cyklokoalícii, že nech si vydupú cyklopruhy aspoň pri Vydrici v blízkosti koľajníc a možno urobia z húsenkovej dráhy električkovú trať. Je na zaplakanie, ako tu zlyháva infraštruktúra a stále sa to rieši nákupom nového, ktoré sa zase nechá zhniť. O všetko sa treba starať. Už len to, že na úpravu troleja treba obstarávať firmu a nevieme si to urobiť vlastnými kapacitami, je na zaplakanie.
Reakcia na: csepka_3 #19:
Lebo kybel farby a par ciar je lacnejsich ako sa o nieco starat, a robia sa pri tom dobre PR fotky.
Reakcia na: MatejBA #20:
Magistrát nie je jeden človek. Ak sú v rozpočte peniaze na cyklo a je hotová projektová dokumentácia/určenie dopravných značiek, naozaj nie je dôvod čakať na asfaltovanie ulice na opačnom konci mesta. Tieto aktivity sa dajú robiť aj paralelne.

Nestavajme falošnú dilemu, že dôležité infraštruktúrne projekty v meste stoja kvôli cyklo. Hodenie bobka na cyklo by nijakým spôsobom neurychlilo dokončenie električkovej trate do Petržalky, zrýchlenie schvaľovacích procesov na riviéra-patrónka či projektovú dokumentáciu na severnú tangentu.

A áno, kýbel farby a čiary na ceste sú presne spôsob ako sa cyklotrasy stávajú na západe.
Reakcia na: tom_sk #10:
"Jazda na bicykli v zime alebo za dažda nie je taký problém ako sa ho mnohí snažia opisovať stačí sa obliecť alebo zobrať dáždnik."
a preco potom taka "mala" skupina obyvatelov v pripade dazda pouzije radsej plechovy 4kolesovy osobny dazdnik miesto MHD ? a v com to je na tom bicykli ine ked tvrdis ze tam to problem akosi nie je?
Reakcia na: Ike #21:
"Nestavajme falošnú dilemu, že dôležité infraštruktúrne projekty v meste stoja kvôli cyklo. Hodenie bobka na cyklo by nijakým spôsobom neurychlilo dokončenie električkovej trate do Petržalky, zrýchlenie schvaľovacích procesov na riviéra-patrónka či projektovú dokumentáciu na severnú tangentu."

akurat ze v meste sa uz rozpada existujuca infrastruktura ktoru vyuziva omnoho viacej ludi ako je tych co sa prepravuju bicyklom, a akosi chyba hoc len udrzba a ked to uz je fakt zle tak nejaka ta rekonstrukcia hoc aj podla povodneho projektu....
Reakcia na: si #23:
Predstav si svoju domácnosť so svojou polovičkou. Na začiatku roka si rozdelíte role: ty budeš utierať prach a vysávať (náklad v hodinách) a budeš mať v rozpočte kapitálové výdavky (vysávač, prachovka) a bežné výdavky (sáčky do vysávačov, Pronto). Podobne tvoja žena bude mať na starosti pranie (v hodinách) a kapitálové výdavky (pračka, stojan na sušenie) a bežné výdavky (prací prostriedok).

Ak si tvoja žena nebude plniť povinnosti, alebo si ich bude plniť pomaly, alebo bude mať prekážku vis maior typu, že nebudú na trhy pračky a teda bude jej činnosť stáť, alebo bude pomalá, znamená to, že ty máš hodiť prachovku do kúta a čakať na ňu?

To je podobne ako s protivládnymi protestami. Tiež ma hnevalo, že všetky protesty sa na 90 % točia okolo kultúry, čo je, v kontexte všetkých hrozieb, ktorým Slovensko čelí, úplná malichernosť, ktorá sa dá kedykoľvek opraviť. Potom som si uvedomil, že nie sektor kultúry je ten zlý, ten si robí práveže svoju prácu. Umelci pochopiteľne chránia kultúru. Takže namiesto otázky "prečo sa všade pretláča kultúra" je na mieste "kde sú športovci? právnici? lekári?". Analogicky to platí aj tu. Nevyčítaj cyklistom, že nie sú zrekonštruované cesty, alebo dokončené veľké investičné projekty.
Reakcia na: Ike #24:
„Ak si tvoja žena nebude plniť povinnosti, alebo si ich bude plniť pomaly, alebo bude mať prekážku vis maior typu, že nebudú na trhy pračky a teda bude jej činnosť stáť, alebo bude pomalá, znamená to, že ty máš hodiť prachovku do kúta a čakať na ňu?“

Neviem ako to máte vy ale v normálnej domácnosti by sa manžel toho chytil a snažil by sa aby aspoň čiastočne boli splnené všetky povinnosti. Lebo tebe ako manželovi je hovno platné že máš poutieraný prach keď si nemáte čo obliecť a chodíte po vonku a do práce smradlaví jak bezdomovci a po osprchovaní si oblečiete späť obsraté gaťky a boxerky.

Ba čo viac možno by si povedal že sa môžu na utieranie prachu a vysávanie kobercov (cyklistickú infraštruktúru) vysrať lebo dôležitejšie je mať oprané (funknčnú MHD ktorá je v maximálnej možnej miere konkurencie schopná voči automobilovej doprave).

To si si teda nezvolil moc dobrú analógiu ak si chcel argumentovať že sa nemáme obúvať do cyklo infraštrukrúry lebo cyklo oddelenie nemôže za to že oddelenie komunikácií a hromadnej dopravy sa fláka. Áno, nemôže za to ale na to tam je hlava rodiny (PRimátor) aby zavelil že čo je dôležitejšie a pridelil na to človekohodiny aj na úkor toho druhého ak mestskú hromadnú dopravu považujeme za dôležitejšiu.

Všetkým nám tu ale je jasné že to tak nieje a preto sa niečo také stať v tomto meste nemôže. Lebo PRimátor má MHD u prdele a dokáže akurát tak svieť a kúriť (nakupovať nové vozidlá so spoluúčasťou EÚ a objednávať si stále to isté množstvo dopravných výkonov napriek tomu že mesto sa neustále rozrastá).
Reakcia na: Ike #24:
Ono to tak úplne nie vždy platí. Viem o niekoľkých projektoch pre cyklistoch, čo ležia v šuflíku na magistráte a6 čakajú na vytiahnutie. Spolu s tým čakajú ostatný, že kedy sa konečne opraví tá cesta, na ktorú sa už 20 rokov sťažujú, že ju treba opraviť, ale keďže mesto tam chce cyklopruhy, a na to momentálne nie je potrebný čas a priestor, tak sa nerobí nič.
Reakcia na: Cancer #25:
Ok, vysvetlil som to veľmi simplexne. Ak máš na novostavbe bytového domu elektrikárov, ale chýbajú ti plynári, tak nevyriešiš problém tým, že elektrikárov zastavíš a ani tým, že ich necháš montovať plynové trubky.
Reakcia na: Ike #27:
Zase zlá analógia - lebo ak si neschopný zohnať plynárov alebo so na nich nespravil rozpočet, tak mať elektrikárov ti aj tak nepomôže, lebo nedostaváš dom, a v normálnej firme by ťa vyhodili za neschopnosť zabezpečiť základne potreby výstavby.
Reakcia na: Ike #27:
Skôr je to o tom, že ty sám si sa rozhodol najať elektrikárov na prerábku elektriny, ktorú až tak veľmi nepotrebuješ a pridať si po 20 zásuviek do každej izby "keby náhodou" a minieš na to komplet rodinný rozpočet, aj keď by to buď ešte počkalo, alebo by sa to aspoň dalo vybaviť v menšom merítku.
A potom plačeš, že ti neostali peniaze na rozpadajúci sa plynovod, odkiaľ ti už uniká plyn.
Ale to ty si sa rozhodol dať svoje kapacity na elektrinu a nie na plyn, preto plyn stojí a elektrina nie.
Mesto sa proste rozhodlo, že ide vyhovovať práve cyklistom a tak to aj vyzerá.
Reakcia na: keks #29:
Niekto tu snáď má pocit, že cyklisti v tomto meste dostávajú nejaký nadštandard?
Reakcia na: keks #29:
"Mesto sa proste rozhodlo, že ide vyhovovať práve cyklistom"... meanwhile Vallo, ktorý inak obkecá každú chybu, ikskrát priznal, že sľub o počte nových kilometrov cyklotrás ročne ani zďaleka neplní 😀
Keby bolo keby, a robili sa veci koncepčne, tak tu nie je debata o tom, čo je preferovanejšie voči čomu. Ak vypracujem plán dopravnej obsluhy/infrašktrutúry na 10 rokov (na základe analýz vývoja, napr. aj demografického, existujúcich projektov, projektov v schvaľovacom procese, atď), tak by sa nemalo stať, že "nové" vedenie z roku 2019 je treba dať dole, lebo sa "zrazu" robí rekonštrukcia ulice.
Samozrejme, sú aj mimoriadne prípady - lebo výnimky budú vždy.

A tie "cyklopruhy" nakreslené na ceste, to je dobré na 2 veci. Žiadna preferencia, žiadna bezpečnosť - čo by malo byť základom pre cyklopruh. Kto nebol, nech sa ide pozrieť do krajín, kde to majú viac rozvinuté, že ako to môže/má vyzerať. Nič nie je dokonalé, ale také "cyklopruhy" sú vyhodené peniaze za materiál aj službu.
Reakcia na: Zberač mínusiek #30:
Oproti vyspelému svetu? Nie, ani náhodou. Oproti iným Slovenským mestám? Možno.
Oproti iným skupinám v Bratislave? Aj hej. Sú tu veci, ktoré fakt horia a mali by sa riešiť skôr, ale niekto sa rozhodol, že cyklopruhy sú dôležitejšie.
Reakcia na: keks #33:
To možno platí v centre. Mimo centra máš veľa ciest a chodníkov čo stále vyzerajú ako po prechode frontu.
Reakcia na: Andrej #34:
Áno, presne. A miesto toho, aby sa nejako riešili problémy s existujúcimi chodníkmi a cestami, tak sa vymýšľa ako niekde postaviť, resp. namaľovať cyklotrasu a potom upraviť jej okolie (v tomto prípade napr. troleje).
Takže áno, podľa mňa cyklisti sú protežovaní oproti chodcom, na ktorých chodníky sa úplne kašle.
Reakcia na: keks #35:
Nemôžem súhlasiť, že na chodníky a chodcov sa úplne kašle. Na Dunajskej, ktorá sa spomína aj v článku sa chodníky nielen opravujú (dáva sa nová dlažba), ale tento úzky chodník https://maps.app.goo.gl/Bm7FsM8964Cjvm5Y6 sa rozširuje (odhadom o necelý meter). Okrem toho pre chodcov pribudne priechod cez Karadžičovu: https://maps.app.goo.gl/8HjrrJT2f7PQCK9E8. Oboma miestami chodím pešo pravidelne a bude to výrazné zlepšenie.

Okrem toho pribudne vyvýšený priechod. Vec, čo sa v kontexte prejazdu MHD kritizuje, ale na dodržiavanie rýchlosti 30 km/h na Dunajskej a z toho vyplývajúcej vyššej bezpečnosti chodcov bude mať pozitívny vplyv.
Reakcia na: keks #35:
Ale ked su dobre cyklotrasy len v centre, tak to tiez obcanom mimo centra most nepomoze, nakolko aj cycklisti/kolobezkari musia pouzivat tu zdevastonu infrastrukturu. Mne to pride ako keby dobru infrustrukturu vybudovali v centre, aby sa mohli turistom pochvalit ze aha aky Amsterdam je z nas, ale obcania ktori su cyklisti maju rovnane zle podmienky ako chodci.

Ja som raz urobil obrovsku chybu, ze som siel z Racianskeho myta na ZST Vinohrady kolobezkou. Ten omyl druhy krat uz neurobim.
Reakcia na: keks #35:
na druhej strane - chodci nejake chodniky maju, aj ked casto rozbite. cyklisti cyklotrasy vacsinou proste nemaju, zvysuju si adrenalin a znizuju sancu dozit sa vysokeho veku jazdenim po ceste spolu s autami, kedze na obycajnom chodniku (cisto pre chodcov) nemaju jazdit. a casto sa spravi "cyklotrasa" tak, ze sa na siroky chodnik da znacka, ze je to zmiesane pre chodcov aj cyklistov a hotovo, mame dalsie kilometre "cyklotras" na odskrtnutie. takze ked sa obcas spravi "cista" cyklotrasa, idealne aspon par sto metrov bez prerusenia nejakym priechodom pre chodcov, a ktora neskonci len tak zrazu uprostred nicoho, je to prijemna zmena. sice je malaa sanca, ze ju chodci nebudu pouzivat ako chodnik, ignorujuc okrem predpisov aj akukolvek snahu cyklistov upozornit ich na svoju pritomnost zvonenim cyklozvoncekom.
Reakcia na: Andrej #37:
Na cyklotrasy v centre nadväzuje celkom obstojná sieť cyklotrás v Petržalke, čo obslúži celkom značný podiel obyvateľov mesta.
Reakcia na: tr3mp #36:
No a viac menej týmto začal túto diskusiu csepka_3 v #19, že ak sa niečo pre ostatných urobí, tak preto, lebo tam robia cyklotrasu.

#39 Súhlas. Ale zanedbávaním už postavených chodníkov v zlom stave na úkor nových cyklotrás nie je riešenie. Čo tak sa najprv pokúsiť postarať o to, čo máme a potom míňať na nové veci? Ono by nakoniec tá údržba stála menej, než keď sa všetko nechá vyhniť a potom treba búrať a stavať nanovo.
Reakcia na: tr3mp #36:
Koľko nehôd bolo na tej Dunajskej, že tam zrazu treba vyvýšený priechod v trase MHD?

Obzvlášť, keď je ulica zjednosmernená, čím sa riziko pre chodcov tiež znižuje oproti minulosti.