Nové cyklopruhy si vyžiadajú úpravy dvoch trolejbusových tratí

Pre zachovanie bezproblémovej premávky trolejbusov je nevyhnutné preložiť trolejové vedenie v dvoch lokalitách.

Hlavné mesto SR Bratislava nedávno zrealizovalo, resp. aktuálne realizuje zmeny dopravného režimu na uliciach Hany Meličkovej, Dunajská a Mlynské nivy, ktoré zahŕňajú úpravu jazdných pruhov, parkovacích miest a doplnenie cyklopruhov. Keďže na uvedených uliciach premávajú aj nosné trolejbusové linky MHD, pre zachovanie ich bezproblémovej premávky je nevyhnutné upraviť aj polohu trolejového vedenia v súlade s novým vodorovným dopravným značením. Za tieto úpravy Dopravný podnik Bratislava zaplatí vyše 200-tisíc eur.

Počas najbližšieho víkendu, 7. a 8. júna 2025, bude realizovaná úprava trolejového vedenia na Dunajskej ulici a Mlynských nivách. Úprava bude spočívať v prebudovaní trolejového vedenia na dvoch križovatkách Dunajská - Ul. 29. augusta - Mlynské nivy a Mlynské nivy - Karadžičova a preložení trolejovej stopy na Mlynských nivách (od vyústenia obratiska Autobusová stanica po Ul. 29. augusta) do novej polohy. Ako vyplýva z projektovej dokumentácie vypracovanej firmou Deltes Bratislava pre hlavné mesto, v rámci úprav bude tiež zrušená trolejová odbočka z Mlynských nív (smerom z centra) doľava na Karadžičovu. Táto odbočka sa už dlhšie nevyužívala pre bežnú premávku (do roku 2016 ju využívala linka 206 z Kramárov k Autobusovej stanici), v prípade mimoriadností však umožňovala otáčanie trolejbusov v smere z Hodžovho nám. späť na Hodžovo nám. cez obratisko pri Autobusovej stanici.

Spolu bude demontovaných 720 metrov jednostopového vedenia (zmodernizovaného nedávno v rokoch 2019 a 2020) a zrealizovaných bude 560 metrov nového trolejového vedenia. Za túto úpravu trolejového vedenia Dopravný podnik Bratislava zaplatí vysúťaženej firme ELZA-Elektromontážny závod Bratislava 85 531 € bez DPH.

Druhá úprava trolejového vedenia bude realizovaná na ulici Hany Meličkovej medzi zastávkami Janotova a Hany Meličkovej. Tu bola zmena dopravného režimu zrealizovaná už v lete 2023, trolejové vedenie však pri tejto zmene nebolo upravené a premávka trolejbusov bola zachovaná za súčasného zníženia ich maximálnej rýchlosti. Dopravný podnik Bratislava teraz obstaráva zhotoviteľa, ktorý vykoná posunutie trolejového vedenia na základe projektovej dokumentácie vypracovanej firmou Deltes Bratislava. Podľa projektu má byť zrealizovaných spolu 1 160 metrov nového jednostopového trolejového vedenia. Upravované budú trolejové stopy v oboch smeroch premávky. Malú časť trolejového vedenia pred zastávkou Hany Meličkovej smerom na Dlhé diely však už dopravný podnik preložil v apríli tohto roka vo vlastnej réžii, keďže mesto sa rozhodlo dodatočne predĺžiť parkovací pás po uvedenú zastávku.

Predpokladaná hodnota tejto zákazky je 120 000 € bez DPH. Vypracovanie projektovej dokumentácie vyšlo dopravný podnik na 8 490 € bez DPH.

Obe úpravy trolejového vedenia dopravný podnik financuje z vlastných prostriedkov, resp. prostriedkov poskytnutých hlavným mestom.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: tr3mp #36:
Koľko nehôd bolo na tej Dunajskej, že tam zrazu treba vyvýšený priechod v trase MHD?

Obzvlášť, keď je ulica zjednosmernená, čím sa riziko pre chodcov tiež znižuje oproti minulosti.
Reakcia na: tr3mp #36:
No a viac menej týmto začal túto diskusiu csepka_3 v #19, že ak sa niečo pre ostatných urobí, tak preto, lebo tam robia cyklotrasu.

#39 Súhlas. Ale zanedbávaním už postavených chodníkov v zlom stave na úkor nových cyklotrás nie je riešenie. Čo tak sa najprv pokúsiť postarať o to, čo máme a potom míňať na nové veci? Ono by nakoniec tá údržba stála menej, než keď sa všetko nechá vyhniť a potom treba búrať a stavať nanovo.
Reakcia na: Andrej #37:
Na cyklotrasy v centre nadväzuje celkom obstojná sieť cyklotrás v Petržalke, čo obslúži celkom značný podiel obyvateľov mesta.
Reakcia na: keks #35:
na druhej strane - chodci nejake chodniky maju, aj ked casto rozbite. cyklisti cyklotrasy vacsinou proste nemaju, zvysuju si adrenalin a znizuju sancu dozit sa vysokeho veku jazdenim po ceste spolu s autami, kedze na obycajnom chodniku (cisto pre chodcov) nemaju jazdit. a casto sa spravi "cyklotrasa" tak, ze sa na siroky chodnik da znacka, ze je to zmiesane pre chodcov aj cyklistov a hotovo, mame dalsie kilometre "cyklotras" na odskrtnutie. takze ked sa obcas spravi "cista" cyklotrasa, idealne aspon par sto metrov bez prerusenia nejakym priechodom pre chodcov, a ktora neskonci len tak zrazu uprostred nicoho, je to prijemna zmena. sice je malaa sanca, ze ju chodci nebudu pouzivat ako chodnik, ignorujuc okrem predpisov aj akukolvek snahu cyklistov upozornit ich na svoju pritomnost zvonenim cyklozvoncekom.
Reakcia na: keks #35:
Ale ked su dobre cyklotrasy len v centre, tak to tiez obcanom mimo centra most nepomoze, nakolko aj cycklisti/kolobezkari musia pouzivat tu zdevastonu infrastrukturu. Mne to pride ako keby dobru infrustrukturu vybudovali v centre, aby sa mohli turistom pochvalit ze aha aky Amsterdam je z nas, ale obcania ktori su cyklisti maju rovnane zle podmienky ako chodci.

Ja som raz urobil obrovsku chybu, ze som siel z Racianskeho myta na ZST Vinohrady kolobezkou. Ten omyl druhy krat uz neurobim.
Reakcia na: keks #35:
Nemôžem súhlasiť, že na chodníky a chodcov sa úplne kašle. Na Dunajskej, ktorá sa spomína aj v článku sa chodníky nielen opravujú (dáva sa nová dlažba), ale tento úzky chodník https://maps.app.goo.gl/Bm7FsM8964Cjvm5Y6 sa rozširuje (odhadom o necelý meter). Okrem toho pre chodcov pribudne priechod cez Karadžičovu: https://maps.app.goo.gl/8HjrrJT2f7PQCK9E8. Oboma miestami chodím pešo pravidelne a bude to výrazné zlepšenie.

Okrem toho pribudne vyvýšený priechod. Vec, čo sa v kontexte prejazdu MHD kritizuje, ale na dodržiavanie rýchlosti 30 km/h na Dunajskej a z toho vyplývajúcej vyššej bezpečnosti chodcov bude mať pozitívny vplyv.
Reakcia na: Andrej #34:
Áno, presne. A miesto toho, aby sa nejako riešili problémy s existujúcimi chodníkmi a cestami, tak sa vymýšľa ako niekde postaviť, resp. namaľovať cyklotrasu a potom upraviť jej okolie (v tomto prípade napr. troleje).
Takže áno, podľa mňa cyklisti sú protežovaní oproti chodcom, na ktorých chodníky sa úplne kašle.
Reakcia na: keks #33:
To možno platí v centre. Mimo centra máš veľa ciest a chodníkov čo stále vyzerajú ako po prechode frontu.
Reakcia na: Zberač mínusiek #30:
Oproti vyspelému svetu? Nie, ani náhodou. Oproti iným Slovenským mestám? Možno.
Oproti iným skupinám v Bratislave? Aj hej. Sú tu veci, ktoré fakt horia a mali by sa riešiť skôr, ale niekto sa rozhodol, že cyklopruhy sú dôležitejšie.
Keby bolo keby, a robili sa veci koncepčne, tak tu nie je debata o tom, čo je preferovanejšie voči čomu. Ak vypracujem plán dopravnej obsluhy/infrašktrutúry na 10 rokov (na základe analýz vývoja, napr. aj demografického, existujúcich projektov, projektov v schvaľovacom procese, atď), tak by sa nemalo stať, že "nové" vedenie z roku 2019 je treba dať dole, lebo sa "zrazu" robí rekonštrukcia ulice.
Samozrejme, sú aj mimoriadne prípady - lebo výnimky budú vždy.

A tie "cyklopruhy" nakreslené na ceste, to je dobré na 2 veci. Žiadna preferencia, žiadna bezpečnosť - čo by malo byť základom pre cyklopruh. Kto nebol, nech sa ide pozrieť do krajín, kde to majú viac rozvinuté, že ako to môže/má vyzerať. Nič nie je dokonalé, ale také "cyklopruhy" sú vyhodené peniaze za materiál aj službu.
Reakcia na: keks #29:
"Mesto sa proste rozhodlo, že ide vyhovovať práve cyklistom"... meanwhile Vallo, ktorý inak obkecá každú chybu, ikskrát priznal, že sľub o počte nových kilometrov cyklotrás ročne ani zďaleka neplní 😀
Reakcia na: keks #29:
Niekto tu snáď má pocit, že cyklisti v tomto meste dostávajú nejaký nadštandard?
Reakcia na: Ike #27:
Skôr je to o tom, že ty sám si sa rozhodol najať elektrikárov na prerábku elektriny, ktorú až tak veľmi nepotrebuješ a pridať si po 20 zásuviek do každej izby "keby náhodou" a minieš na to komplet rodinný rozpočet, aj keď by to buď ešte počkalo, alebo by sa to aspoň dalo vybaviť v menšom merítku.
A potom plačeš, že ti neostali peniaze na rozpadajúci sa plynovod, odkiaľ ti už uniká plyn.
Ale to ty si sa rozhodol dať svoje kapacity na elektrinu a nie na plyn, preto plyn stojí a elektrina nie.
Mesto sa proste rozhodlo, že ide vyhovovať práve cyklistom a tak to aj vyzerá.
Reakcia na: Ike #27:
Zase zlá analógia - lebo ak si neschopný zohnať plynárov alebo so na nich nespravil rozpočet, tak mať elektrikárov ti aj tak nepomôže, lebo nedostaváš dom, a v normálnej firme by ťa vyhodili za neschopnosť zabezpečiť základne potreby výstavby.
Reakcia na: Cancer #25:
Ok, vysvetlil som to veľmi simplexne. Ak máš na novostavbe bytového domu elektrikárov, ale chýbajú ti plynári, tak nevyriešiš problém tým, že elektrikárov zastavíš a ani tým, že ich necháš montovať plynové trubky.
Reakcia na: Ike #24:
Ono to tak úplne nie vždy platí. Viem o niekoľkých projektoch pre cyklistoch, čo ležia v šuflíku na magistráte a6 čakajú na vytiahnutie. Spolu s tým čakajú ostatný, že kedy sa konečne opraví tá cesta, na ktorú sa už 20 rokov sťažujú, že ju treba opraviť, ale keďže mesto tam chce cyklopruhy, a na to momentálne nie je potrebný čas a priestor, tak sa nerobí nič.
Reakcia na: Ike #24:
„Ak si tvoja žena nebude plniť povinnosti, alebo si ich bude plniť pomaly, alebo bude mať prekážku vis maior typu, že nebudú na trhy pračky a teda bude jej činnosť stáť, alebo bude pomalá, znamená to, že ty máš hodiť prachovku do kúta a čakať na ňu?“

Neviem ako to máte vy ale v normálnej domácnosti by sa manžel toho chytil a snažil by sa aby aspoň čiastočne boli splnené všetky povinnosti. Lebo tebe ako manželovi je hovno platné že máš poutieraný prach keď si nemáte čo obliecť a chodíte po vonku a do práce smradlaví jak bezdomovci a po osprchovaní si oblečiete späť obsraté gaťky a boxerky.

Ba čo viac možno by si povedal že sa môžu na utieranie prachu a vysávanie kobercov (cyklistickú infraštruktúru) vysrať lebo dôležitejšie je mať oprané (funknčnú MHD ktorá je v maximálnej možnej miere konkurencie schopná voči automobilovej doprave).

To si si teda nezvolil moc dobrú analógiu ak si chcel argumentovať že sa nemáme obúvať do cyklo infraštrukrúry lebo cyklo oddelenie nemôže za to že oddelenie komunikácií a hromadnej dopravy sa fláka. Áno, nemôže za to ale na to tam je hlava rodiny (PRimátor) aby zavelil že čo je dôležitejšie a pridelil na to človekohodiny aj na úkor toho druhého ak mestskú hromadnú dopravu považujeme za dôležitejšiu.

Všetkým nám tu ale je jasné že to tak nieje a preto sa niečo také stať v tomto meste nemôže. Lebo PRimátor má MHD u prdele a dokáže akurát tak svieť a kúriť (nakupovať nové vozidlá so spoluúčasťou EÚ a objednávať si stále to isté množstvo dopravných výkonov napriek tomu že mesto sa neustále rozrastá).
Reakcia na: si #23:
Predstav si svoju domácnosť so svojou polovičkou. Na začiatku roka si rozdelíte role: ty budeš utierať prach a vysávať (náklad v hodinách) a budeš mať v rozpočte kapitálové výdavky (vysávač, prachovka) a bežné výdavky (sáčky do vysávačov, Pronto). Podobne tvoja žena bude mať na starosti pranie (v hodinách) a kapitálové výdavky (pračka, stojan na sušenie) a bežné výdavky (prací prostriedok).

Ak si tvoja žena nebude plniť povinnosti, alebo si ich bude plniť pomaly, alebo bude mať prekážku vis maior typu, že nebudú na trhy pračky a teda bude jej činnosť stáť, alebo bude pomalá, znamená to, že ty máš hodiť prachovku do kúta a čakať na ňu?

To je podobne ako s protivládnymi protestami. Tiež ma hnevalo, že všetky protesty sa na 90 % točia okolo kultúry, čo je, v kontexte všetkých hrozieb, ktorým Slovensko čelí, úplná malichernosť, ktorá sa dá kedykoľvek opraviť. Potom som si uvedomil, že nie sektor kultúry je ten zlý, ten si robí práveže svoju prácu. Umelci pochopiteľne chránia kultúru. Takže namiesto otázky "prečo sa všade pretláča kultúra" je na mieste "kde sú športovci? právnici? lekári?". Analogicky to platí aj tu. Nevyčítaj cyklistom, že nie sú zrekonštruované cesty, alebo dokončené veľké investičné projekty.
Reakcia na: Ike #21:
"Nestavajme falošnú dilemu, že dôležité infraštruktúrne projekty v meste stoja kvôli cyklo. Hodenie bobka na cyklo by nijakým spôsobom neurychlilo dokončenie električkovej trate do Petržalky, zrýchlenie schvaľovacích procesov na riviéra-patrónka či projektovú dokumentáciu na severnú tangentu."

akurat ze v meste sa uz rozpada existujuca infrastruktura ktoru vyuziva omnoho viacej ludi ako je tych co sa prepravuju bicyklom, a akosi chyba hoc len udrzba a ked to uz je fakt zle tak nejaka ta rekonstrukcia hoc aj podla povodneho projektu....