S menším rozsahom premávky počas nadchádzajúcich prázdnin a sviatkov treba počítať aj v regionálnej doprave v IDS BK.
V regionálnej vlakovej a autobusovej doprave v Integrovanom dopravnom systéme v Bratislavskom kraji bude počas vianočných prázdnin a sviatkov upravená premávka liniek nasledovne:
Regionálne autobusové linky v IDS BK
- v pracovných dňoch od 23. decembra do 7. januára budú linky premávať podľa cestovných poriadkov platných pre pracovný deň školských prázdnin,
- linky 235 515 551 648 a 711 nebudú počas prázdnin premávať;
- 24. decembra (Štedrý deň) bude premávka na denných linkách ukončená medzi 15. a 17. hodinou,
- navyše pôjdu mimoriadne spoje nočných liniek 299 599 699 a 799, z Bratislavy budú odchody o 18:20, 20:20 a 22:20 z Hodžovho námestia;
- 31. decembra (Silvester) bude premávka na denných linkách ukončená medzi 18. a 21. hodinou,
- navyše pôjdu mimoriadne spoje nočných liniek 299 599 699 a 799, z Bratislavy budú odchody o 22:20 a 0:40 z Hodžovho námestia;
- počas sviatočných dní 25. decembra, 26. decembra, 1. januára a 6. januára budú regionálne autobusy premávať ako v bežný voľný deň,
- linka 901 premáva ako v nedeľu.
Regionálne vlakové linky v IDS BK
- v pracovných dňoch od 23. decembra do 3. januára bude premávka na linkách S50 a S60 zabezpečovaná celodenne raz za hodinu (nepôjdu posilové spoje počas špičiek),
- linka R60 v tomto období premávať nebude (výnimkou je vlak R 850 dňa 23. decembra);
- 24. decembra a 31. decembra pôjdu na linkách S8 S20 S50 S60 a R55 posledné spoje cca medzi 18. a 20. hodinou;
- 25. decembra a 1. januára na linkách S8 S20 S50 S60 R50 a R55 nepôjdu niektoré ranné vlaky.
V cestovných poriadkoch na našich stránkach budú v dňoch 24., 25., 31.12. a 1.1. platiť stĺpce s príslušným dátumom. Obmedzenia premávky boli zapracované aj do Plánovača cesty.
BA2301
Zrejme sa to po nejakom čase vyrieši autonómnymi autobusmi - našiel som zmienku o tom, ako vo Francúzsku skúšajú skotočné autobusy (teda nie miniatúrne shuttle) na skutočných linkách. Ide len o experiment a doposiaľ francúzske zákony požadovali prítomnosť dohľadu (teda vlastne vodiča) v autobuse, len ten sa nemusel plne venovať riadeniu autobusu (nemusel mať ruky na volante, nemusel nepretržite sledovať cestu. Plánovali to zmeniť niekedy teraz a možno už aj zmenili. Je to ale stále hudba vzdialenej budúcnosti.
V Škótsku firma Stagecoach zastaví podobný experiment na začiatku 2025, pretože cestujúci o linku s autonómnymi autobusmi nemali záujem. V Paríži tiež nebol kedysi záujem cestujúcich o automatické metro, obávali sa vlakov bez obsluhy. Prakticky všetky linky sú automatické s výnimkou 3bis a 7bis, ale vodič je prítomný. Dáva pokyn na zavretie dverí a rozjazd, zvyšok zabezpečí, s výnimkou výpadku systému, vlak samotný. Trvalo ale roky, kým linka 14 bola prvou bez vodičov a ďaľšie roky, kým sa vlaky bez vodičov objavili na linke 1. Aj napriek tomu je potrebné riadiace centrum s ľudskou obsluhou a v prípade porúch sa na linku dostavia vyškolení vodiči, ktorý vlaky prevedú ručne cez problémový úsek. Plná automatizácia vyžaduje podľa noriem inštaláciu dverí na staniciach, čo nie je jednoduchá záležitosť.
Švajčiarske vlaky na hlavných tratiach jazdia prakticky bezobslužne ale s rušňovodičom a z dôvodu udržania kvalifikácie prechádzajú z času na čas načas na ručný režim.
A to sú vlaky na oddelenej trati - koľajniciach. S autobusmi je to zložitejšie,
Koľko ľudí by bolo ochotných cestovať v autonómnom lietadle - drone?
Takže zatiaľ sme tu s vodičmi. Ich práva a naše práva potrebujú nejaký kompromis.