Prvý trolejbusový "dlháň" je už v Bratislave

DPB predstavil nový prírastok do vozidlového parku, je 24,7 metra dlhý, 3,5 metra vysoký a plný váži 40 ton.

Bratislavský dopravný podnik (DPB) začiatkom septembra obdržal od výrobcu prvý z objednaných dvojkĺbových hybridných trolejbusov Škoda-Solaris Trollino 24. V rámci bývalého Československa je veľkokapacitný trojčlánkový trolejbus novinkou, doteraz žiadny z tunajších dopravných podnikov nemal takýto trolejbus vo svojom vozidlovom parku. Už čoskoro však okrem Bratislavy dostane tieto trolejbusy aj metropola Českej republiky. Do konca roka doplní vozidlový park DPB spolu 16 týchto trolejbusových "dlháňov", pražský dopravný podnik si ich objednal 20. V Bratislave sa pred nákupom trolejbusov tejto dĺžkovej kategórie v novembri 2020 úspešne otestoval prototyp trolejbus Solaris Trollino 24. Najdlhšie skúsenosti s prevádzkou dvojkĺbových trolejbusov majú vo Švajčiarsku, kde takéto trolejbusy premávajú už dve desaťročia a ktoré bolo inšpiráciou aj pre bratislavského dopravcu.

Štvornápravový trolejbus Škoda-Solaris Trollino 24 má dĺžku 24,7 m a odvezie až 181 cestujúcich, z toho 60 sediacich. Do karosérie Trollino 24 od poľského výrobcu Solaris Bus&Coach bola zabudovaná elektrická výzbroj firmy Škoda Electric. Trolejbus je dvoma trakčnými motormi s celkovým výkonom 320 kW, pričom poháňaná je druhá a tretia náprava. Vozidlo je vybavené aj trakčnými batériami, vďaka ktorým môže jazdiť v prípade potreby (napr. výluky, obchádzanie prekážok) aj mimo trolejového vedenia. Nabíjanie akumulátorov bude realizované priebežne počas jazdy pod trolejovým vedením. Pre nové trolejbusy preto DPB zabezpečuje aj posilnenie trakčných meniarní a rekonštrukciu napájacích vedení. Ovládateľnosť trolejbusu v uliciach uľahčuje riadená zadná náprava. Trolejbus je plne nízkopodlažný, klimatizovaný a vybavený moderným informačným a tarifným systémom. Samozrejmosťou sú aj USB nabíjačky, Wi-Fi pripojenie k internetu a kamerový systém.

Parametrom trolejbusu zodpovedá aj jeho cena, ktorá je takmer dvojnásobná oproti bežným kĺbovým 18-metrovým trolejbusom. Za jeden trolejbus si ich dodávateľ (skupina výrobcov Solaris Bus&Coach a Škoda Electric) vypýtal 1 047 500 € bez DPH, väčšinu kúpnej ceny však dopravnému podniku pokryje nenávratný finančný príspevok, ktorý získal z eurofondov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Záujem dodať dvojkĺbové trolejbusy pre Bratislavu mala aj švajčiarska spoločnosť Carrosserie HESS, ktorá v súťaži neuspela pre vysokú cenu.

Trolejbusy Škoda-Solaris Trollino 24 budú nasadené na vyťaženú linku 71 z Hlavnej stanice na Dolné hony po ukončení schvaľovacieho procesu nového trolejbusu v priebehu jesenných mesiacov. Časť skúšok vykonáva výrobca v Plzni, kde od augusta skúšobne jazdí prvý vyrobený trolejbus pre Bratislavu.

 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Dadino #71:
Vynechalo ho aj autorovi článku na idnes.cz. 😉
Reakcia na: Solider #69:
Pre nich trolejbusová karoséria proste bola odlišný výrobok, aj výrobné čísla mali samostatný rad a nešli zaradom s autobusovými karosériami.
Reakcia na: Dispecer #65:
Vynechalo mi písmenko nič viac za tým hľadať netreba. 🙂
Reakcia na: Solider #69:
Samozrejme TNB.
Reakcia na: S499.1023 #68:
Myslel si TNB 12 a TNB 18 😉 V Sorke to zrejme lepili na všetko, čo malo byť neskôr trolejbusom.
Reakcia na: Solider #66:
A čo ešte taký Sanos, pre Československo to bol Škoda-Sanos, pre Juhosláviu Sanos-Škoda 😃.
Vo všeobecnosti platí, že kto je hlavný dodávateľ, toho označenie platí ale zjavne sú z toho výnimky. Okrem toho napr. Bratislava má trolejbusy Škoda 30Tr a 31Tr ale vzadu aj tak nesú nápis SOR TNS 18 a TNS 12.
Reakcia na: S499.1023 #61:
Inak na fotke vidím 38Tr, nie 38T.
Reakcia na: trolejbus6207 #63:
Možno to závisí aj od toho, ako sa Solaris dohodol so Škodou. Preto zrejme u nás nemá to škodovácke označenie Tr.
Reakcia na: trolejbus6207 #63:
Povedal by som, že Škodovka do číselných rád na trolejbusy radí aj elektrické busy (29BB je Solaris Alpino Electric, 34BB je Heuliez, 36BB je Temsa), električky idú akokeby samostatným číselným radom.
Na dvojkĺbový voz má Škodovka zarezervované označenie 29Tr, nechápem, prečo ho nepoužili, keď naviac je v skrini od Solarisu, aspoň by ich mali pekne v jednej rade 26Tr až 29Tr...
Reakcia na: Solider #59:
Náter PID mi nepripadá byť cirkusantský a žlté tyče síce nie sú také nadčasové ako antikorové ale nijako moje estetické cítenie neurážajú.
Reakcia na: Dadino #57:
Asi v tom aj sama Schadefabrika má bordel. 38T je ForCity RNV. Trolejbusy sa značia číslo+Tr.
Reakcia na: N/A #58:
Ved preto sa aj bude volat inac nez ten prazsky 😂
Reakcia na: N/A #58:
To bude asi tým, že nemá ten cirkusantský PID náter a žlté tyče na dverách.
Reakcia na: Miro #56:
Ten náš je teda neporovnateľne krajší.
Reakcia na: Miro #56:
Zaujímavé ale, že Pražské majú na skle označenie 38T. Som zvedsvý jaké sa im dá nakoniec presné označenie všetkým.
Reakcia na: shaggy #48:
urobit vodicak vo chvili ked z tvojej lokality zrusia v ramci uspornych opatreni obsluznost verejnou dopravu Ti zaberie nejaky nemaly cas, kedy budes mat problem sa dostat z/do domu.... aj ked nemas auto ale vodicak ano, nejaky ten starsi pojazdny crepik kupis rychlo a relativne lacno....
Reakcia na: Arrivaderci #49:
OK, ale tento Renault stojí inak, ako ten Mercedes
Reakcia na: shaggy #48:
Tak isto to nieje zlá investícia ,nikdy človek nevie kedy sa naskytne napr zmena zamestania v také čo obsahuje aj služobné cesty.A tam je výhoda ho mať už vo vačku a max si buchnúť nejaké kondičné jazdy
Reakcia na: jozin #50:
Poznam zhruba desat ludi ktory aktivne nesoferuju alebo nevlastnia auto a pouzivaju mhd ale vodicak im zjednodusuje napriklad stahovanie.
Reakcia na: Arrivaderci #49:
Páči sa mi, aké detektívne schopnosti je potrebné vynaložiť, aby človek zistil, aké je skutočné dopravné značenie.
Reakcia na: SixSixTrooper #47:
... Aj ked nemas v plane soferovat je to neuveritelne uzitocna investicia do zivota. ...

Tak toto tvrdenie prosim vysvetlit 😆
Reakcia na: trolejbus6207 #39:
Staci si pozriet Streetview z 2021 a vidis, ze parkovacie miesto, na ktorom parkuje, konci presne ako je znacka.
Reakcia na: SixSixTrooper #47:
Prečo robí chybu? Ja som si vodičák urobil až po 20 rokoch odvtedy, čo som legálne mohol. Lebo moja rodina nikdy nemala auto, v Bratislave/Petržalke som sa vedel dostať všade. A keď vidím moju priateľku, ktorá v 18ke urobila vodičák, ale nejazdila a teraz sa bojí sadnúť do môjho auta ako šofér (pritom mám automat a všetky najmodernejšie technológie), tak mi oveľa väčší zmysel dáva urobiť si vodičák vtedy, keď vieš, že ho budeš potrebovať.
Reakcia na: samkoh #46:
Pokial myslis vodicak typu B (auto) tak robis velku chybu. Aj ked nemas v plane soferovat je to neuveritelne uzitocna investicia do zivota.
Reakcia na: S499.1023 #44:
Mám už 8 rokov vek na vodičák, ale nerobil som si ho, ani v najbližšej dobe nemienim a "šoférujem" Max. kolobežky na nožný pohon.
Reakcia na: NOKS #41:
Keď si posunieš streetview kameru tak, aby si videl jeho prednú časť, tak vyzerá, ako by pred nim bola čiara, ktorá označuje koniec parkovacieho miesta. Možno to šráfovanie je zo staršieho značenia.
Reakcia na: samkoh #38:
Svojrázny výklad. Dúfam, že vek na vodičák ešte nemáš.
Reakcia na: trolejbus6207 #42:
Veď si pozrite staršie snímky z toho miesta, bolo tam ešte jedno miesto a až potom vyšrafovaný trojuholník, akurát to samo zaniká...
Reakcia na: NOKS #41:
Máš pravdu, to, čo som pokladal za zvyšok VZD, je nejaká špina na vozovke. A značka stĺpik má, kandeláber je až za plotom... 🙂
Reakcia na: trolejbus6207 #39:
Vyzerá to že stojí pred posledným parkovacím miestom ale ak pod sebou nemá "ostrovček" z VDZ tak stojí "legálne"...skôr tá značka mala byť bližšie ale zjavne sa chcelo ušetriť za stĺpik a využil sa kandeláber
Reakcia na: Solider #28:
fíha, takže už neplatí 30cm od obrubníka a "plný rajd"? 🙂
Reakcia na: toldo #34:
Podľa mňa stojí prednou nápravou na "vyšrafovanom", takže nestojí na vyznačenom parkovacom mieste...
Reakcia na: S499.1023 #29:
Na fotkách tu na imhd vidno, že kĺbový trolejbus prestavkujuci na nástupišti na Sulekovej takmer zasahuje do križovatky NovosvetskáxTimravina. To znamená, že ak by 24-metrovy trolejbus dával pri vychádzaní z obratiska prednosť vozidlám idúcim po Sulekovej(z vystupista asi nevidí, či bude môcť hneď odbočiť), zablokuje križovatku NovosvetskáxTimravina. Takže máme ďalšiu lokalitu, kde kĺbový trolejbus dlho pravidelne jazdil(a parametre obratiska sa nemenili), ale 24-metrovy nemôže ani bez cestujúcich.
Reakcia na: 6503 #33:
Prečo by mal byť dement? Nie každý jazdil s trolejbusom/autobusom a nemusí si to uvedomiť. Alebo je dement každý, kto stojí na riadne vyznačenom mieste?
Reakcia na: 6503 #33:
Predpokladám, že po nejakých 32 rokoch už upgradoval 😃.
Reakcia na: samkoh #19:
Môžeš skúsiť zistiť, mne sa nepodarilo.
Reakcia na: 6503 #33:
Stoji na vyznacenom parkovacom mieste. Takze ak je niekto dement, tak jedine ten, co to takto naprojektoval, ze sa parkovanim blokuje vyjazd trolejbusov.
Reakcia na: S499.1023 #29:
A je to ten isty ofroud? 😉 Inak porusuje zakon? Lebo stoji pred znackou. Druha vec, ze dementovi nedojde ze blokuje trolejbusy, resp. dojde ale sere na to.
Reakcia na: samkoh #30:
Pardon, myslel som samozrejme Šulekovu ako svoju obľůbenú konečnú.
Reakcia na: Solider #28:
OK, mliekárenská je už jasná. Ja mám rád presné vyjadrenia., tak som sa snažil uviesť to na správnu mieru.
Reakcia na: S499.1023 #29:
to si linkol Šulekovu.
Reakcia na: SixSixTrooper #20:
Oprava - hovorím o Šulekovej, nie o Búdkovej.
Šulekova bola dlhé roky jednou z mojich obľúbených konečných a nikdy som nemal pocit, že by bola priestorovo stiesnená, ak tam gumokolesník dementne nezaparkuje. Po revolůcii tam tak s obľubou parkoval s nejakým ofroudom novozbohatlík priamo oproti výjazdu zo slučky a zdá sa, že ani po tridsiatich rokoch sa situácia nezmenila: https://www.google.com/maps/@48.1489143,17.0979434,3a,75y,179.19h,73.02t/data=!3m7!1e1!3m5!1sAEqLu3RrKTGIPWZUOyfWsA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DAEqLu3RrKTGIPWZUOyfWsA%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D86.23436%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192?entry=ttu
Reakcia na: samkoh #27:
Ešte raz, na Mliekarenskú majú aj dnes klbáky zákaz. Tým, že má pomocné batérie, sa môže otočiť inde, hoci aj blokovou slučkou.
Reakcia na: Foltest #26:
Palisády- DOD v NR SR? A Mliekárenská ani nemusí byť plánovaná, stačí, aby sa niečo stalo na Prievozskej medzi Miletičkou a Hraničnou
Reakcia na: samkoh #24:
Otoci sa aj na Mliekarenskej, pri Shellke kusok za beznym obratiskom.

Ale neviem si predstavit v akom vesmire by nastala situacia, ze by ten voz nasiel vyuzitie na palisadach, sulekovej alebo mliekarenskej.
Reakcia na: N/A #23:
snažím sa ujasniť si vyjadrenie "prešiel všetky bratislavské trolejbusové trate okrem Koliby". Že v 99 % bude jazdiť na linke 71, mi je jasné.
Reakcia na: 6503 #22:
Tak by som ho nedával ani v prípade uvoľnenia zo 71(napr. kvôli výlukám) na linky, ktoré majú takéto otočky(49).
Ešte k tej Búdkovej: tam by sa do severovýchodnej časti otočky (t.j. na strane kúpaliska) zmestil, ak by cestujúcich vyložil už na Červenom kríži? Trochu pochybujem, lebo výstupište je na vonkajšej strane oblúku.
Celá pointa príspevku č. 6 bola o tom, že sú v trolejbusovej sieti BA obratiská, na ktorých už jednokĺbový trolejbus má problém a teda ma zaujímalo, či prototyp bol otáčaný aj na takých obratiskách, keď sa v príspevku 5 tvrdilo, že bol na všetkých bratislavských tratiach okrem Koliby. Napr. konkrétne tá Mliekarenská ako odklonová konečná v prípade problémov na prievozskej(dobre, dá sa točiť aj na bajkalskej pred križovatkou s prievozskou). A teda je rozdiel medziľahlú konečnú prejsť v priamom smere a vytočiť sa na nej(preto tá otázka na Búdkovú).
Reakcia na: samkoh #21:
Prečo to riešiš, keď to bude jazdiť na linke 71?
Reakcia na: samkoh #21:
Pytal si sa na vytocenie sa, nie na dlzku nastupist. A vytoci sa vsade, kde sa vytoci bezny klbak.
Ja mam ale protiotazku na teba - ak bysa aj nevytocil, tak co?
Reakcia na: SixSixTrooper #20:
takže máme ďalšiu otočku, kde otočíš aj so správnym vyložením cestujúcich bežný kĺb, ale nie 24-metrový trolejbus.
Reakcia na: samkoh #12:
Na budkovu sa nezmesti. 100%
Reakcia na: Viko #16:
A aký má teda tento typ minimálny polomer otáčania?
Reakcia na: Solider #13:
Petto písal, že prototyp bol v celej trolejbusovej sieti BA okrem koliby. Tak by ma zaujímalo, či vyskúšal aj starú ružovú dolinu alebo mliekarensku.
Reakcia na: PatopavlikSK #14:
Chskym ?
Reakcia na: samkoh #12:
Merať obrubníky je irelevantné, nepredstavuj si ten trolejbus ako rovnú latu.
Dôležitá je úplne iná hodnota. Keby tam prišlo dajme tomu osemmetrové vozidlo s polomerom zatáčania 50 metrov, tak to nevytočí a nijako mu nepomôže, že nie je dlhé.
Reakcia na: PatopavlikSK #14:
Koľko?
Teším sa na tých Trolejbusom mega
Reakcia na: samkoh #12:
Prečo by mala byť dôležitá stará otočka v Ružovej doline? Na Mliekarenskú nejazdia ani klasické klbáky, tak sa tam dvojkĺbak ani netestoval. Na Mliekarenskú sa s klbákmi jazdilo len raz do roka počas maratónskej výluky a točilo sa tam za asistencie dispečingu, ale už aj to sa zrušilo a na 71 sú vtedy autobusy a jazdia odklonom cez Bajkalskú. Dôvod: voz tam uviazne medzi stĺpmi https://imhd.sk/ba/media/gn/00154830/Zložité-otáčanie-kĺbového-trolejbusu.jpg?488518177
Reakcia na: 6503 #11:
1. Stará otočka v Ružovej doline má od obrubníka po obrubník podľa google máp 18 metrov. Naozaj sa tam zmestí dvojkĺbový trolejbus?
2. Aká je dĺžka výstupišťa na Búdkovej?
Reakcia na: samkoh #10:
Vytoci vsetko, co vytoci bezny klbak.
Reakcia na: Urbanway 2423 #9:
na baterky by ten kúsok prešiel, išlo mi o vytočiteľnosť.
Reakcia na: samkoh #8:
Na Šulekovej že vraj tiež nebol a stará otočka v Ružovej doline je predsa zrušená (mám na mysli TV).
Reakcia na: Petto #5:
aj Šulekovu a starú otočku v Ružovej Doline? a na Búdkovej len prechádzal, či sa skúšala aj otočka?
Reakcia na: Kubo123 #6:
Podľa mňa by špičkový interval meniť nemali, lebo by to vlastne nič nevyriešilo, len by to prinieslo zhoršenie buď v rozbití prekladu so 72 alebo v zhoršení intervalu aj na 72, ktorá by potom jazdila nafullovaná. Cez víkend je to o inom, tam by sa mohlo prejsť na 15 min. 72 to cez víkend zvládne aj so zhoršeným intervalom a môže to mať aj benefit, keďže sa bude dať spraviť preklad 42 a 72, ktorý teraz cez víkend nie je možný.
Reakcia na: Andrej #3:
Tak Vallo včera v správach hovoril, že už teraz sú v ranných špičkách plné 71ky, a keď tam nasadia 24 metrové trolejbusy, tak sa zvýši kapacita, cestujúci sa nebudú vo voze tlačiť, budú mať lepší komfort, atď.

Keď po nasadení 24 metrových tbusov ponechajú interval na L71 taký ako je dnes, tak to bude pre mňa celkom príjemné prekvapenie.
Reakcia na: titomi #4:
Prototyp preliezol vsade po celej sieti okrem Koliby. Ovela vacsi problem mali podla mna v zakrutach SU15.
škoda, že v zadnom článku neostala bezbariérová plocha. viac kočíkov, viac bicyklov, kolobežiek. Tí štyria ľudia, čo tam teraz môžu sedieť, by pokojne stáli - a ešte by sa ich aj viac zmestilo.

BTW - odbočenie na Hl stanicu bude cez celú križovatku? Neverím, že sa vytočí v jednom pruhu zo Šancovej.
Ja naplno očakávam ako na nosnej linke 201 ihneď po sprevádzkovaní týchto trolejbusov bude zavedený 15 minútový interval v špičke v rámci šetrenia.
Reakcia na: upravovač fotiek #1:
Niektorí do slova. Hlavne vo vlečke 😄
Krásny trolejbus! 👍 Verím, že cestujúci ho ocenia.