DPB predstavil nový prírastok do vozidlového parku, je 24,7 metra dlhý, 3,5 metra vysoký a plný váži 40 ton.
Bratislavský dopravný podnik (DPB) začiatkom septembra obdržal od výrobcu prvý z objednaných dvojkĺbových hybridných trolejbusov Škoda-Solaris Trollino 24. V rámci bývalého Československa je veľkokapacitný trojčlánkový trolejbus novinkou, doteraz žiadny z tunajších dopravných podnikov nemal takýto trolejbus vo svojom vozidlovom parku. Už čoskoro však okrem Bratislavy dostane tieto trolejbusy aj metropola Českej republiky. Do konca roka doplní vozidlový park DPB spolu 16 týchto trolejbusových "dlháňov", pražský dopravný podnik si ich objednal 20. V Bratislave sa pred nákupom trolejbusov tejto dĺžkovej kategórie v novembri 2020 úspešne otestoval prototyp trolejbus Solaris Trollino 24. Najdlhšie skúsenosti s prevádzkou dvojkĺbových trolejbusov majú vo Švajčiarsku, kde takéto trolejbusy premávajú už dve desaťročia a ktoré bolo inšpiráciou aj pre bratislavského dopravcu.
Štvornápravový trolejbus Škoda-Solaris Trollino 24 má dĺžku 24,7 m a odvezie až 181 cestujúcich, z toho 60 sediacich. Do karosérie Trollino 24 od poľského výrobcu Solaris Bus&Coach bola zabudovaná elektrická výzbroj firmy Škoda Electric. Trolejbus je dvoma trakčnými motormi s celkovým výkonom 320 kW, pričom poháňaná je druhá a tretia náprava. Vozidlo je vybavené aj trakčnými batériami, vďaka ktorým môže jazdiť v prípade potreby (napr. výluky, obchádzanie prekážok) aj mimo trolejového vedenia. Nabíjanie akumulátorov bude realizované priebežne počas jazdy pod trolejovým vedením. Pre nové trolejbusy preto DPB zabezpečuje aj posilnenie trakčných meniarní a rekonštrukciu napájacích vedení. Ovládateľnosť trolejbusu v uliciach uľahčuje riadená zadná náprava. Trolejbus je plne nízkopodlažný, klimatizovaný a vybavený moderným informačným a tarifným systémom. Samozrejmosťou sú aj USB nabíjačky, Wi-Fi pripojenie k internetu a kamerový systém.
Parametrom trolejbusu zodpovedá aj jeho cena, ktorá je takmer dvojnásobná oproti bežným kĺbovým 18-metrovým trolejbusom. Za jeden trolejbus si ich dodávateľ (skupina výrobcov Solaris Bus&Coach a Škoda Electric) vypýtal 1 047 500 € bez DPH, väčšinu kúpnej ceny však dopravnému podniku pokryje nenávratný finančný príspevok, ktorý získal z eurofondov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Záujem dodať dvojkĺbové trolejbusy pre Bratislavu mala aj švajčiarska spoločnosť Carrosserie HESS, ktorá v súťaži neuspela pre vysokú cenu.
Trolejbusy Škoda-Solaris Trollino 24 budú nasadené na vyťaženú linku 71 z Hlavnej stanice na Dolné hony po ukončení schvaľovacieho procesu nového trolejbusu v priebehu jesenných mesiacov. Časť skúšok vykonáva výrobca v Plzni, kde od augusta skúšobne jazdí prvý vyrobený trolejbus pre Bratislavu.
samkoh
Ešte k tej Búdkovej: tam by sa do severovýchodnej časti otočky (t.j. na strane kúpaliska) zmestil, ak by cestujúcich vyložil už na Červenom kríži? Trochu pochybujem, lebo výstupište je na vonkajšej strane oblúku.
Celá pointa príspevku č. 6 bola o tom, že sú v trolejbusovej sieti BA obratiská, na ktorých už jednokĺbový trolejbus má problém a teda ma zaujímalo, či prototyp bol otáčaný aj na takých obratiskách, keď sa v príspevku 5 tvrdilo, že bol na všetkých bratislavských tratiach okrem Koliby. Napr. konkrétne tá Mliekarenská ako odklonová konečná v prípade problémov na prievozskej(dobre, dá sa točiť aj na bajkalskej pred križovatkou s prievozskou). A teda je rozdiel medziľahlú konečnú prejsť v priamom smere a vytočiť sa na nej(preto tá otázka na Búdkovú).