JTRE zabezpečí projektovú dokumentáciu pre električkovú trať Pribinova - Košická a poskytne finančný príspevok na jej výstavbu.
Primátor hlavného mesta podpísal so spoločnosťou J&T Real Estate (JTRE) memorandum o spolupráci za účelom vybudovania novej električkovej trate ako nosného dopravného systému v rozvojových zónach Pribinova a Chalupkova, ktorá povedie zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu, Košickú na Miletičovu a vytvorí tak nové prepojenie Ružinovskej radiály s električkou v centrálnej mestskej oblasti.
JTRE už v roku 2017 predstavila zámer vybudovať túto električkovú trať a deklarovala, že významne prispeje na realizáciu tejto trate. Magistrát hlavného mesta v roku 2019 po vypracovaní porovnávacej štúdie možných vedení električkovej trate v uvedených zónach dospel k záveru, že ako najvýhodnejší bude variant podobný tomu, ktorý navrhovala spoločnosť JTRE. Hlavné mesto následne zabezpečilo zapracovanie navrhovanej trate do územného plánu mesta (schválené v októbri 2021).
Spoločnosť JTRE sa v podpísanom memorande zaviazala, že na vlastné náklady zabezpečí spracovanie zámeru novej električkovej trate pre posuzovanie vplyvov na životné prostredie, vypracovanie dokumentácie stavby pre územné rozhodnutie, projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie a pre realizáciu stavby. Taktiež bude pripravovať podklady a poskytovať súčinnosť v jednotlivých konaniach k povoleniu stavby a pri príprave žiadosti o nenávratný finančný príspevok z eurodonfov.
Na prípravu a realizáciu novej električkovej trate Pribinova - Košická poskytne JTRE hlavnému mestu príspevok do výšky 1 milión € na zabezpečenie zámeru a projektových dokumentácií a nenávratnú sumu na prípravu a realizáciu stavby vo výške 7,9 milióna € (alternatívne 10 mil. € ak budú tieto prostriedky daňovým výdavkom a/alebo budú vstupovať do vstupnej ceny majetku). V prípade, ak by suma príspevku z eurofondov a uvedeného príspevku JTRE prevyšovala celkové náklady na výstavbu trate, spoločnosť JTRE sa zaviazala zvyšok sumy použiť na rozvoj inej verejnej infraštruktúry. V roku 2019 mesto odhadovalo náklady na výstavbu trate Pribinova - Košická okolo 40 mil. €. JTRE taktiež prevedie vlastníctvo pozemkov potrebných pre realizáciu a užívanie stavby v prospech Bratislavy.
Mesto Bratislava sa zaviazalo, že po splnení všetkých zákonných a vecných požiadaviek vydá kladné stanovisko k stavbe, poskytne pozemky vo vlastníctve mesta, resp. zabezpečí práva k ďalším pozemkom a zabezpečí spoluprácu dotknutých útvarov a inštitúcií mesta. Mesto tiež vyvinie úsilie, aby bol miestny poplatok za rozvoj vyrubený za realitné projekty JTRE v zónach Pribinova a/alebo Chalupkova v predpokladanej výške 14 miliónov € použitý prednostne na rozvoj dopravnej infraštruktúry v týchto lokalitách, no mesto má naďalej právo použiť ich aj na rozvoj inej verejnej infraštruktúry.
JTRE a hlavné mesto tiež vytvoria pracovnú skupinu odborníkov s cieľom vypracovania dopravno-urbanistickej štúdie električkovej trate do Vrakune a Podunajských Biskupíc, ktorá bude vychádzať z trate na Košickej ulici a jej predpokladané vedenie je po Mlynských nivách, ďalej popod diaľnicu pri Prístavnom moste k Slovnaftu a následne po Kazanskej a Dvojkrížnej na Čiližskú.
Memorandum obsahuje aj predpokladané termíny jednotlivých míľnikov:
- podanie zámeru električkovej trate na konanie o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (EIA) do 2 mesiacov od podpisu memoranda,
- podanie žiadosti o územné rozhodnutie do 1 mesiaca od právoplatnosti záverečného stanoviska EIA,
- podanie žiadosti o stavebné povolenie do 1 mesiaca od právoplatnosti územného rozhodnutia,
- spracovania a podanie žiadosti o NFP z eurofondov, príp. iných zdrojov do 2 mesiacov od právoplatnosti posledného zo stavebných povolení (ak bude vyhlásená príslušná výzva),
- vyhlásenie verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby do 1 mesiaca od právoplatnosti posledného zo stavebných povolení,
- realizácia stavby čo najskôr po výbere zhotoviteľa.
Memorandum o spolupráci stratí platnosť, ak by mesto nezačalo s výstavbou električkovej trate Pribinova - Košická do šiestich rokov.
Schéma navrhovaného vedenia trate (zelená čiara, zdroj: príloha memoranda):
lupask