Električková trať Pribinova - Košická

Popis projektu

Pôjde o výstavbu dvojkoľajnej trate zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu, Košickú na Miletičovu, kde sa napojí na existujúcu Ružinovskú radiálu. Trať zabezpečí obsluhu novovznikajúcej bratislavskej štvrte v oblasti Pribinovou a Mlynskými nivami. Nová trať zároveň umožní rozčleniť električkové trasy medzi Šafárikovým námestím a Trnavským mýtom na dva rôzne smery. Vytvorí sa tým nový mestský koľajový okruh (Šafárikovo nám. - Pribinova - Košická - Miletičova - Trnavské mýto - Krížna - Špitálska - Štúrova - Šafárikovo nám.).

Na trati sa bude nachádzať šesť zastávok s pracovnými názvami:

  • Nové SND (na Pribinovej, približne na úrovni dnešného nástupišťa linky 29 Malá scéna)
  • Eurovea (na Pribinovej pred križovatkou s Čulenovou)
  • Prístavná (na Košickej za križovatkou s Prístavnou)
  • Košická (na Košickej za križovatkou s Mlynskými nivami)
  • Dulovo nám. (na úrovni dnešnej zastávky autobusov)
  • Trhovisko (navrhnuté sú dva varianty - buď na Miletičovej na úrovni dnešnej trolejbusovej zastávky vedľa trhoviska, alebo pri severnom vchode trhoviska)

Po novej trati je podľa dopravného modelu uvažovaná premávka dvoch električkových liniek, jedna z Karlovej Vsi do Ružinova a druhá z Petržalky do Ružinova. Z novej trate bude možné napojiť aj plánovanú električkovú trať do Podunajských Biskupíc. Napojenie Biskupickej radiály sa predpokladá na Mlynských nivách.

Financovanie výstavby sa predpokladá z eurofondov v rámci Programu Slovensko 2021 - 2027. Na financovaní projektovania a výstavby trate sa bude podieľať aj spoločnosť J&T Real Estate, prípadne ďalší investori, ktorí budujú nové bratislavské centrum v zónach Eurovea 2, Nivy, Klingerka, Cvernovka.
 
Električkovú trať po Pribinovej a Košickej navrhovala v rámci projektu Spojená Bratislava postaviť aj spoločnosť J&T Real Estate. Ich návrh je znázornený na obrázku nižšie.

Aktuálny stav (k 8/2023)

Hlavné mesto začalo s prípravou projektu v roku 2019. Vypracovaná bola štúdia, ktorá porovnávala rôzne vedenia trás v úseku Šafárikovo nám. - Košická. Štúdia určila ako najvýhodnejší variant vedenia električkovej trate po Pribinovej ulici popred SND. Tento variant má predpoklady na najrýchlejšiu realizáciu, najnižšie náklady na výstavbu, má najmenej dopravno-technických prekážok, najnižšiu hlukovú záťaž SND (absencia traťových oblúkov), má predpoklady na najvyššiu využiteľnosť električkovej dopravy a poskytuje najrýchlejší čas prepravy oproti ostatným posudzovaným variantom (Dostojevského rad - Landererova, Čulenova).

V roku 2020 hlavné mesto realizovalo obstarávanie zmien a doplnkov územného plánu, kde je zahrnutá aj táto električková trať. V novembri 2020 mesto informovalo, že do zmien a doplnkov doplnilo aj kompromisné riešenie trate, ktoré by zahŕňalo aj slučku okolo budovy SND, po ktorej by električky mohli premávať v prípade konania podujatí na priestranstve pred budovou SND. Mesto v októbri 2020 vytvorilo medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu, ktorá mala posúdiť možnosť technického riešenia trate s cieľom eliminácie negatívnych dopadov električkovej prevádzky na budovu divadla. V marci 2021 mesto informovalo, že expertná skupina potvrdila realizovateľnosť trate bez negatívnych dopadov hluku a vibrácií na prevádzku divadla. Konkrétne technické riešenie električkovej trate pred divadlom má určiť štúdia uskutočniteľnosti. Zmena územného plánu obsahujúca novú električkovú trať bola schválená mestským zastupiteľstvom v októbri 2021.

V júni 2022 podpísalo mesto memorandum o spolupráci so spoločnosťou J&T Real Estate, podľa ktorého spoločnosť na vlastné náklady spracuje všetky stupne projektovej dokumentácie a poskytne finančný príspevok na prípravu a realizáciu tejto električkovej trate.

Koncom júna 2022 bol zámer výstavby trate Košická - Pribinova predložený Okresnému úradu Bratislava na zisťovacie konanie podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. V auguste 2023 Okresný úrad Bratislava rozhodol, že zámer sa bude ďalej posudzovať podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, najmä z dôvodov bližšieho vyhodnotenia negatívnych vplyvov hluku na okolie, potreby posúdenia trate z hľadiska infrazvuku a vibrácií, potreby navrhnutia a porovnania viacerých variantov trate s prioritou environmentálne najpriateľnejšieho riešenia a vyhodnotenia dopadu úbytku vegetačného krytu na lokálnu klímu a zdravie ľudí.

Magistrát hlavného mesta pri prezentácii trate v roku 2019 odhadoval, že realizácia trate by mohla prebehnúť do roku 2024, v súčasnosti mesto predpokladá, že výstavba by mohla prebehnúť v eurofondovom programovom období 2021 - 2027.

Plánovaná trať na Pribinovej ul. vyznačená dlažbou (2023)

Prezentácia električkovej trate Pribinova - Košická v rámci prezentovania zmien a doplnkov územného plánu Bratislavy:

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Výstavba električkovej trate Pribinova - Košická
  • Dĺžka električkovej trate: cca 3 km dvojkoľajnej trate
  • Počet zastávok: 6
  • Predpokladaný termín realizácie: neurčený
  • Predpokladané náklady: 39,7 mil. €
  • Financovanie: neurčené

Ďalšie informácie

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Mhr1 #72:
Ja som tú ulicu stále považoval za integrálnu súčasť trhoviska, takže by som na to pozeral tak, že električka z neho niečo ukrojí
Reakcia na: S4mkooux #71:
Ale veď je tam ulica paralelne s Miletičovou, ktorú dnes používajú trhovci. Miesta je tam dosť, akonáhle električka od Košickej šikmo prekríži Miletičku, dostane sa na túto dopravne úplne nevyužitú cestu. A predávajúci sa presunú, trhovisko je dosť veľké.
Mám taký pocit že tu električkovú trať pri Trhovisku sa im nepodarí spraviť, teda ako možno hej ale ako by boli umiestnené zastávky u električiek a autobusov/trolejbusov na Trhovisku či jak to bude že či sa kvôli tomu zmenší Trhovisko lebo v tej predstave to Trhovisko vypáda úplne inak či budú mať električky a autobusy/trolejbusy spoločný pruh alebo nwm čo a keď to Trhovisko ma malý pruh tak jak by išli električky.
Reakcia na: Viliam22 #69:
Bývam v Bratislave priamo pri Záhradníckej, tiché to zrovna nie je. Ale nevadí mi to! Som rád, že bývam blízko centra, kam dôjdem pešo, alebo sa zveziem električkou. Komu v meste vadí hluk z dopravy, nech sa odsťahuje na samotu. V Prahe bývam v slepej ulici, 700 m od električky, 600 m od autobusu, nič z toho samozrejme nepočujem. Ale 2 km od nás je pražský okruh a ten počuť je! 24/7, hluk pozadia. A čo? Zbláznim sa? Budem sa sťažovať? Komu? Na lampárni? A na jar zmenili svoje chovanie drozdy. Pre celodenný hluk všeobecne začali spievať večer až do polnoci - ornitológovia to potvrdzujú, že je to pre hluk, cez deň ich samičky slabšie počujú, preto sa preorientovali so spevom na noc. Budem žiadať vystrieľanie spevavých vtákov?
Pred novým SND treba vybrať takého staviteľa, ktorý má s nízkohlukovými stavbami skúsenosti.
Reakcia na: BielikR #68:
Mne najtichšia príde zelená na Záhradníckej (opravte ma niekto ak sa mýlim), ľudia reagujú na chyby na novej trati v Karlovej Vsi
Tak mi napdlo...na ktorej casti radial mame najtichsiu trat(dufam ze to bude nejaka nova, nie daka z pred 20 rokov)...lebo ti niektory protestujuci ludia sa casto pozeraju na fuseriny u nas, a nie na nove (tiche) trate (ak dake vobec mame)
Reakcia na: Viko #64:
Dik za zhrnutie. Asi sa to dalo cakat vzhladom na to, ake silne, ale zaroven zbytocne emocie do toho odporcovia vlozili. Bieda je to, ze kazdy z tych akoze argumentov sa dal pomerne logicky vyvratit. No nic, takto sa cela akcia este viac predlzi.
Reakcia na: jano55 #65:
Lebo to vytlacia a potom skenuju. Elektronizacia level milion.
Vie mi niekto vysvetliť, prečo tí blbci robia tie PDFky vždy tak, že sa z nich nedá kopírovať ani v nich vyhľadávať?
Reakcia na: Mhr1 #62:
Každý si pozbieral pekné aj menej pekné argumenty, viacero účastníkov poslalo pripomienky podľa rovnakých šablón, takže sa to natiahlo😃 Výsledok je, že prebehne štandardné posúdenie vplyvov, pričom treba spraviť vibroakustickú štúdiu a posúdenie variantov vrátane Landererovej. Nápad zmerať akustiku na Mostovej neprešiel kvôli iným miestnym podmienkam. Pri Gumone by mala vzniknuť alej popri trati, na Košickej bude rozchodníkový povrch.

DPB je ekonomicky proti esíčku okolo SND, odporúča zapracovať obratisko okolo parčíka na MIletičke - za mňa fajn, len prečo to riešia cez pripomienky a nie priamo pri tvorbe projektu?

SND: realizácia trate vraj vyvolá výmenu okien na južnej fasáde za akusticky a vibračne odolnejšie. Denne majú 10-15 jázd na navážanie kulís (čomu neverím - platilo, že inscenácia sa musí zmestiť do jedného návesu, lebo taká je veľkosť jedného skladovacieho boxu na Mliekarenskej).

Ministerstvo kultúry do toho išlo s plne aktivistickým nasadením: "Hrozí poškodenie objektu SND vplyvom pôsobenia blúdivých prúdov" - v 21. storočí? Tiež žiadajú doplniť projekt o vizualizácie pohľadu z divadla a na divadlo v čase prejazdu električkovej súpravy (asi sa im zapáčili tie ľudskomierkové šmuhové obrázky😃 )

Ivor Švihran si vyžiadal doplnenie stanoviska KPÚ k návrhu, keďže trať povedie okolo pamiatok.

Z vecí spomínaných pomimo je zaujímavé vypichnúť:
Ing. Kačo tvrdí, že na Kapucínskej sú koľajnice prilepené priamo na most Icositom.
MČ Ružinov v roku 2007 zaviazala investora Twin ity, že 2000 miest v garáži bude bezplatných pre obyvateľov 500 bytov.
Reakcia na: Mhr1 #62:
Jednoducho povedané nechceme električku ani pri SND ani na Košickej
Reakcia na: TeBeCe #61:
Je to veľmi dlhé, vedel by niekto zhrnúť obsah?
Keby niekto potreboval vyvratit obed, moze sa zacitat do rozhodnutia zo zistovacieho konania
https://www.enviroportal.sk/eia/dokument/367549?uid=a8f86998e42b9b64d3f11289e5542a8cf73ef4c1
Reakcia na: anbis #59:
Nie je to žiadna truc práca. Je to zámerné znázornenie budúcej električkovej trate. Je to super počin jednak pre to, že je tam spravená predpríprava v zemi údajne a zároveň si budú aspoň ľudia zvykať na to, že to tam je už teraz. Developer s električkou samozrejme počíta stále čo je vidieť nie len na znázornení koľají ale aj použití rozdielnej a lacnejšej dlažby v budúcom koridore električky keďže očakáva jej nie dlhé využitie a následne by sa po výstavbe trati mala dorobiť dlažba ako je aj všade inde. 🙂
Reakcia na: 3pa3ck3 #55:
Ak to tu už bolo, ospravedlňujem sa, ale zhodou náhod práve dnes som sa bol pozrieť na Euroveu 2. Tieto pásy, ktoré sú odfotené aj v článku, mi vyrazili dych 🙂 Ktovie, či to je trucpráca JTRE (aj keď čo iné by to bolo?), každopádne to je príklad perfektnej práce (asi) marketingového oddelenia. Ešte ironickejší rozmer by to nabralo, ak by "trať" v tejto náznakovej podobe zostala navždy...
Reakcia na: 3pa3ck3 #55:
Každá strana si nájde "svojich" odborníkov, na ktorých sa odvoláva. A keď "naši" odborníci majú opačný názor ako tí zo strany mesta, tak primátora obviníme z toho, že porušuje demokratické hodnoty. Oni mali odpoveď jasnú už na začiatku. Len potrebovali nájsť odborníkov, ktorí im vypracujú argumenty a odôvodnenia, aby mohli pindať.

Hovorím to už dávno. Dať tam nejakú antivibračnú rohožku, nasypať nejakú minimálnu vrstvu makadamu, zhutniť, položiť drevené pražce, koľajnice, tie obaliť bokovnicami, zasypať to štrkom po úroveň hlavy koľajnice a jazdiť hore-dolu so škodovkou 30T na baterky, prípadne ju niečim ťahať. A merať v sálach vibrácie, hluk, otrasy. "Meračom" povedať že od 10:00 do 16:00 merajte a zapisujte namerané. Nepovedať im "teraz pôjde električka", teraz skúste niečo namerať. Pre kontrolu by som občas prešiel naloženým ťahačom okolo divadla (Olejkárska, Pribinova, Landererova - obratisko autobusov pri parkovisku), či namerajú ten. Ak áno, hodnoty budú aké? Ak nie, namerajú električku? Ak áno, aké hodnoty pri akých rýchlostiach? Dôležité je, aby merači vnútri budovy nevedeli kedy čo jazdí okolo.

Osobne nie som fanda monolitických betónových dosiek, najmä po skúsenosti z Karlovej Vsi. Okrem toho odporúčam ísť merať otrasy, vibrície a hluk napr. na Krížnu, kde, pokiaľ viem, je trať budovaná na drevených pražcoch:
https://imhd.sk/ba/galeria-media/89431/7925-7926-po%C4%8Das-rekon%C5%A1trukcie-trate-na-Kr%C3%AD%C5%BEnej-ul
Reakcia na: 3pa3ck3 #55:
To je nám všetkým dobre známa multifóbna biela káva.
Preco tento projekt uz davno nie je vo vystavbe? To naozaj je odbornik pan "Jakub Lipták", ktory sa na nazor ci ma ist elektricka pred SND pyta na ulici 3 pubertiakov? Jasne ze ma ist a uz dnes je neskoro. Patri ten priestor pred SND mestu a jeho obyvatelom alebo iba par hercom z SND ktory verklikuju tu istu mantru ze by to narusilo ten priestor a preto chcu aby sa elektricka 2x otacala popri snd, pricom prave to robi najvacsi hluk, ak by isla rovno pred snd tak sa znizi hlucnost.

Ako chceme zit v tomto meste v buducnosti ak neobmedzime uz tak rastuci pocet aut tym ze zacneme s vystavnou a rozsirovanim elektrickovych trati? Kopu bratislavcanov ma auta iba kvoli rychlej preprave ktora v Bratislave absentuje, ak by sa rozsirili elektrickove trate tak by dost ludi prestalo pouzivat auta, lebo by sa im to v meste neoplatilo (je to rychlejsie, nestojis v zapche a lacnejsie). A tym ze by ludia prestali pouzivat auta a viac mhd, uzivilo by sa aj centrum s roznymi prevadzkami a nie ako to je teraz ze su po okraji mesta a vnutri rozhadzane obchodne centra na ktoru navstevu vacsina ludi pouziva auto. Take mesto ako Brno je v tomto dobry priklad, ze maju vela pesich zon v centre mesta, vela elektrickovych trati a je tam vela ludi co tam radi travia svoj volny cas. U nas sme docielili to ze je na kazdom tretom vyklade na prenajom, lebo kazdy pouziva auto na prepravu.

Som rad ze sa sa buduje elektricka do petrzalky, ale treba pokracovat dalej...
Niečo do zbierky názorov na trať popred SND: https://www.postoj.sk/130576/elektricka-pred-novym-snd-bude-vysmech-kulture-mienku-odbornikov-mesto-ignoruje (ja som to nečítal, nemám na to teraz čas)
Reakcia na: TeBeCe #53:
Urobil som chybu a otvoril som to. Nemam silu ani chut to cele citat, ale aj tych niekolko pripomienok, co som stihol, stacilo. Ludstvo definitivne blbne, ale za to je aspon presne o to iste mnozstvo stratenych mozgovych buniek bohorovnejsie. Klenot, ked Haberaci napisu, ze sa "citia byt dotknuti", pripadne niekto zo svojho gauca aj nadalej "trva na pripomienkach", lebo si mysli, ze je nieco ako sudca, ktory zastavi stavbu. Nekonecne vyplakavacky nad niekolkymi stromami (co tam potom, ze bude stat v zapche), prachom pocas vystavby (samozrejme treba dodat, ze prach bude aj potom, co je fyzika ako vino), plac nad nespravnym hrobom (parkovacia politika, resp. znizenie poctu parkovacich miest kvoli Zwirnu - elektricka s tym sice nema nic, ale je to aspon dobry hromozvod), vecne pritomny hluk, to sa uz po DKR stalo mantrou tunajsieho substratu.
Du blejt, velebnosti.