Hlavné mesto bude pri príprave električkovej trate na Pribinovej spolupracovať s J&T

JTRE zabezpečí projektovú dokumentáciu pre električkovú trať Pribinova - Košická a poskytne finančný príspevok na jej výstavbu.

Primátor hlavného mesta podpísal so spoločnosťou J&T Real Estate (JTRE) memorandum o spolupráci za účelom vybudovania novej električkovej trate ako nosného dopravného systému v rozvojových zónach Pribinova a Chalupkova, ktorá povedie zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu, Košickú na Miletičovu a vytvorí tak nové prepojenie Ružinovskej radiály s električkou v centrálnej mestskej oblasti.

JTRE už v roku 2017 predstavila zámer vybudovať túto električkovú trať a deklarovala, že významne prispeje na realizáciu tejto trate. Magistrát hlavného mesta v roku 2019 po vypracovaní porovnávacej štúdie možných vedení električkovej trate v uvedených zónach dospel k záveru, že ako najvýhodnejší bude variant podobný tomu, ktorý navrhovala spoločnosť JTRE. Hlavné mesto následne zabezpečilo zapracovanie navrhovanej trate do územného plánu mesta (schválené v októbri 2021).

Spoločnosť JTRE sa v podpísanom memorande zaviazala, že na vlastné náklady zabezpečí spracovanie zámeru novej električkovej trate pre posuzovanie vplyvov na životné prostredie, vypracovanie dokumentácie stavby pre územné rozhodnutie, projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie a pre realizáciu stavby. Taktiež bude pripravovať podklady a poskytovať súčinnosť v jednotlivých konaniach k povoleniu stavby a pri príprave žiadosti o nenávratný finančný príspevok z eurodonfov.

Na prípravu a realizáciu novej električkovej trate Pribinova - Košická poskytne JTRE hlavnému mestu príspevok do výšky 1 milión € na zabezpečenie zámeru a projektových dokumentácií a nenávratnú sumu na prípravu a realizáciu stavby vo výške 7,9 milióna € (alternatívne 10 mil. € ak budú tieto prostriedky daňovým výdavkom a/alebo budú vstupovať do vstupnej ceny majetku). V prípade, ak by suma príspevku z eurofondov a uvedeného príspevku JTRE prevyšovala celkové náklady na výstavbu trate, spoločnosť JTRE sa zaviazala zvyšok sumy použiť na rozvoj inej verejnej infraštruktúry. V roku 2019 mesto odhadovalo náklady na výstavbu trate Pribinova - Košická okolo 40 mil. €. JTRE taktiež prevedie vlastníctvo pozemkov potrebných pre realizáciu a užívanie stavby v prospech Bratislavy.

Mesto Bratislava sa zaviazalo, že po splnení všetkých zákonných a vecných požiadaviek vydá kladné stanovisko k stavbe, poskytne pozemky vo vlastníctve mesta, resp. zabezpečí práva k ďalším pozemkom a zabezpečí spoluprácu dotknutých útvarov a inštitúcií mesta. Mesto tiež vyvinie úsilie, aby bol miestny poplatok za rozvoj vyrubený za realitné projekty JTRE v zónach Pribinova a/alebo Chalupkova v predpokladanej výške 14 miliónov € použitý prednostne na rozvoj dopravnej infraštruktúry v týchto lokalitách, no mesto má naďalej právo použiť ich aj na rozvoj inej verejnej infraštruktúry.

JTRE a hlavné mesto tiež vytvoria pracovnú skupinu odborníkov s cieľom vypracovania dopravno-urbanistickej štúdie električkovej trate do Vrakune a Podunajských Biskupíc, ktorá bude vychádzať z trate na Košickej ulici a jej predpokladané vedenie je po Mlynských nivách, ďalej popod diaľnicu pri Prístavnom moste k Slovnaftu a následne po Kazanskej a Dvojkrížnej na Čiližskú.

Memorandum obsahuje aj predpokladané termíny jednotlivých míľnikov:

  • podanie zámeru električkovej trate na konanie o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (EIA) do 2 mesiacov od podpisu memoranda,
  • podanie žiadosti o územné rozhodnutie do 1 mesiaca od právoplatnosti záverečného stanoviska EIA,
  • podanie žiadosti o stavebné povolenie do 1 mesiaca od právoplatnosti územného rozhodnutia,
  • spracovania a podanie žiadosti o NFP z eurofondov, príp. iných zdrojov do 2 mesiacov od právoplatnosti posledného zo stavebných povolení (ak bude vyhlásená príslušná výzva),
  • vyhlásenie verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby do 1 mesiaca od právoplatnosti posledného zo stavebných povolení,
  • realizácia stavby čo najskôr po výbere zhotoviteľa.

Memorandum o spolupráci stratí platnosť, ak by mesto nezačalo s výstavbou električkovej trate Pribinova - Košická do šiestich rokov.

Schéma navrhovaného vedenia trate (zelená čiara, zdroj: príloha memoranda):

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ike #29:
Autor sa evidentne nekamarátil s pravopisom... Mali by sme byť radi, že aspoň Pribinovu trafil 😃
Nemala by to byť Chalupkova alebo Chalúpková? Aj keď podľa mňa je podľa Sama Chalupku, keďže neďaleko je Čulenova a Bottova, ktorí boli Chalupkovi takmer rovesníci.
Podľa toho nákresu to vyzerá tak, že trať pôjde pred aj za divadlom. To tak má naozaj byť, alebo sa zvolí len jedno riešenie?
Zle rozhodnutie
Reakcia na: Ike #24:
S tým sa dá počítať, ale to nie je otázka najbližších rokov.
Reakcia na: 3pa3ck3 #21:
Ono ale s komplexnosťou siete sa znižuje udržateľnosť jednolinkového variantu, ktorý už dnes nie je úplne jednolinkový (linka 7 do Rače). Netvrdím, že sa s tým nedá pohrať, ale otázne je, či to bude mať pre cestujúcich želaný prínos.
Reakcia na: majana20 #15:
To fakt?..Ae to je realita..
Reakcia na: N/A #19:
Otázne je, či sa naozaj plánuje na linke 3 zhustiť interval na 2 minúty. Ak áno, tak OK, ale bude treba ozajstnú preferenciu a zladiť križovatky, aby sa už na Farského navzájom nedobehli a nešli vo vláčiku až do Rače.
Potom ale treba vymyslieť, kam tá linka z Košickej bude pokračovať, aby sme ju netočili zasa okruhom cez Štúra alebo tunel.
Reakcia na: N/A #19:
Kde sa píše o dvojminútovom intervale s jednou linkou? Plus je otázka, či je rozbitie systémového intervalu pri jednolinkovom variante vhodné, keďže sa nebude dať počítať s rovnakými prestupnými časmi
Reakcia na: majana20 #15:
1. A copak si sudruzka predstavujete pod pojmom industrializacia?
2. Co ak sa planovany ucel nenaplnil a zona nie he vobec oddychobou? Budeme sa dalsich 100 rokov tvarit ze je?
Reakcia na: upravovač fotiek #16:
Plánovaný 2 minútový interval zahusťovať...
A k tomu vybudovať odbočku od nikam do nikam cez paneláky...👍
Reakcia na: Blekota #10:
Môžem sa opýtať, kedy sa stihli postaviť koľajnice do Záhorskej Bystrice či Čunova? (Disclaimer: Týmto netvrdím, že by tam boli električky potrebné)
Reakcia na: majana20 #15:
Ako je definovaná industrializačná zóna? Pretože ja si pod týmto slovom predstavím niečo súvisiace s priemyslom, avšak neviem o tom, žeby sa pri trase električky mali stavať nejaké fabriky. A taktiež by som dodal, že nákladná električková doprava v Bratislave nefunguje.
Reakcia na: N/A #13:
Áno, druhá linka zvýši kapacitu na danej trati. Alternatívou je zahustenie intervalu jednej linky, ktorá tam už premáva. Ak by to mala byť linka 3, tak zahustenie na 3 minúty v špičke spolu s nasadením vysokokapacitných súprav (3xT alebo nízkopodlažný ekvivalent) by určite kapacitu pridalo. Ak by sa urobila odbočka z Petržalskej radiály, povedzme Pajštúnska - Smolenícka - Šintavská - Budatínska so zastávkami Tupolevova, Smolenická a konečnou zastávkou Lúky II, tak sa dá uvažovať o 2. linke.
Stavba el.trate je v rozpore s 1.zmluvou autora projektu Eurovea. Priestory maju byt relaxacnou zonou, bez dopravy. NEMAJU sa za existencie menit. El.trate zmenia zonu na industrializacnu...Porusenie fixnych zmluvnych podmienok autora projektu!!!
Reakcia na: N/A #13:
Ja si myslím, že tento názor pretláčajú najmä obyvatelia Petržalky, ktorí síce sú za jednolinkový variant a minimum liniek, ale zároveň im nutnosť prestupu pre ceste všade okrem jednej inej MČ (prípadne na zastávku mimo danej linky v centre) úpne nevonia.
Reakcia na: TomJ #9:
"do Petržalky po dostavbe radiály aj tak nebude kapacitne stačiť jedna linka"

Takže pridaním druhej linky sa zvýši kapacita trate? 🤔
ohladom tych liniek: viem si uplne v pohode predstavit ze do vrakune moze a zrejme bude chodit 1-ka zo stanice
Reakcia na: Blekota #10:
A naco by bola elektricka na vonkajsom okraji Vrakune a PB? A pozeral si si projekty? Lebo toto je prva cast vetvy ktora sa planuje do Vrakune a PB. Najprv si nieco zistit, potom pindat.
tak to je sila, nie ze by sa snazili spojit jedinu mestsku cast kam nevedie elektricka (Vrakuna, DH, PB), ale tu pre milionarsku stvrt sa ide robit elektricka..

tipujem ze kopec prodeveloperskych valovych ludi to tu bude obhajovat ako je to dobra vec spajat safko s miletickov..

toto je najvacsia sprostost co sa ide robit,
preco nepotiahnu od astronomickej do biskupic? vlak tade ide tak preco neprebuduju trat a nenapoja to na to??

lebo co developer nejde stavat bytiky k pentagonu?

alebo zeby sa faust upisal diabloveloperovi?
Reakcia na: upravovač fotiek #7:
Ideálna by bola linka Astronomická - Košická - Petržalka (do Petržalky po dostavbe radiály aj tak nebude kapacitne stačiť jedna linka), ktorá by mohla nahradiť časť linky 50, ktorá by zostala v trase Kukučínova - Nemocnica Ružinov.
Prípadná druhá linka by mohla ísť v trase HLST - Blumentál - TrMy - Košická - Šafko a ďalej ako linka 1 smer HLST, čím by vznikli dva protismerné okruhy. Linka 7 by sa následne presmerovala niekam do centra, aby sa viac využil jej potenciál.
Reakcia na: upravovač fotiek #7:
Ja by som sa tych buducich poziadaviek zas az tak nebal. Deklaruje sa, ze pozemky pod tratou sa prevedu pod mesto, takze si mozu pozadovat co len chcu, ak s tym mesto nebude suhlasit, mozu sa ist schovat. Ten benefit dobreho napojenia na dopravnu siet sa o nic nezmensi.

Ale pravdou je, ze aj ja by som rad vedel, ako si mesto predstavuje linkove vedenie po sprevadzkovani tejto zatial stale hypotetickej trate.

A pamata si niekto, ako vlastne bude napojena na Safarikovo namestie - z ktorej strany tam budu vediet elektricky vojst? Zo vsetkych smerov?
Reakcia na: hroch #6:
Ja mám iba trošku obavy, aby nemali požiadavky na konkrétne linky, ktoré budú prevádzkované aj z peňazí nás všetkých vo forme dotácií. Aby si nedupli že chcú priame spojenie s tým či oným developerským projektom v budúcnosti, bez ohľadu na to, či má dané spojenie zmysel po stránke dopravnej. Alebo aby znova nevznikali linky typu odvšadial všade, rep. odvšadial k Eurovei. Mňa by moc zaujímalo akú víziu má mesto čo sa linkového vedenia týka. Osobne mám pocit - opakujem že je to iba môj subjektívny dojem - že jednolinkový variant sa odsvedčil. Priznávam zaujatosť v otázke linkovania, vždy som bol za čo najmenej liniek a hustý interval s možnosťami kvalitného, pohodlného a bezpečného prestupu.
Reakcia na: N/A #4:
Tak zas nerobme si iluzie, ze to robia z lasky k Bratislave. Zrychlia sa im stavebne povolenia a budu z toho mat uzitok v zmysle dopravneho napojenia, o akom sa inym projektom len moze snivat. Takze oni to robia len a len pre seba - len zhodou stastnych okolnosti sa ich zaujem stretava na rovnakej strane s deklarovanym zaujmom verejnym. Snad sa to podari, urcite by to elektrickovej doprave v Bratislave pomohlo.
Zaujíma ma do akej miery má súkromný investor vplyv na potenciálne linky, ktoré majú premávať po tej trati.
Reakcia na: toms #1:
Presne ako píšeš, v tomto smere som z JTRE veľmi milo prekvapený a dúfam, že to všetko vyjde.
Ministerka kultúry už prehodnotila svoj trucpodnik?
takže to vyzerá, že celá vec bude kompletne financovaná z verejných zdrojov 🤔

.... a dúfajme, že nejde len o predvolebnú agitku ....
nie som fanusikom JTRE, ale tato trat je velmi potrebna a velmi dufam, ze sa zrealizuje v rozumnej podobe