Vďaka vyhradeným jazdným pruhom sa skrátili jazdné časy na viacerých linkách.
Hlavné mesto v súčasnosti postupne spúšťa nové pravidlá parkovania v meste. Vedenie mesta sľúbilo výrazne zlepšiť mestskú hromadnú dopravu do spustenia novej parkovacej politiky. Jedným zo zlepšení malo byť zrýchlenie MHD prostredníctvom vyhradených jazdných pruhov, tzv. buspruhov. Mesto v roku 2019 počítalo so zriadením 22 kilometrov nových buspruhov, o rok neskôr informovalo, že plánované buspruhy sa budú ešte prehodnocovať. V minulom roku boli zriadené buspruhy na Legionáskej, Karadžičovej, Lamačskej ceste, Hodonínskej, Košickej, Landererovej a Radlinského.
Ako nás informoval hovorca DPB Martin Chlebovec, po vyhodnotení prevádzkových údajov z vozidiel a ich porovnaní s rokom 2019 možno konštatovať, že vďaka buspruhom sa jazdné časy na dotknutých linkách podarilo výrazne skrátiť.
„Najmarkantnejšia úspora času je v súčasnosti nameraná pri Mlynských nivách, v úseku Malý trh – Krížna, resp. Malý trh – Račianske mýto, kde sa jazdné časy liniek MHD podarilo skrátiť viac ako o tretinu, vo vybraných časoch takmer o polovicu. Vplyv buspruhu na Legionárskej ulici sa prejavuje aj na linke 39. Oproti roku 2019 dosahuje v úseku Trnavské mýto – Račianske mýto úsporu na jazdnom čase priemerne viac ako minútu na spoj v najvyťaženejšej hodine počas dní školského vyučovania.
Ako efektívny sa javí napríklad aj buspruh na Dolnozemskej ceste pri Ekonomickej univerzite, ktorý pomáha usporiť jazdný čas podobne, ako vyššie uvedené úseky. Za zmienku stojí aj trasa medzi zastávkou Blumentál a Račianskym mýtom, kde vo vybraných intervaloch šetrí MHD čas aj o viac ako pol minúty.
Buspruhy pomáhajú najmä v dopravných špičkách. Vďaka nim jazdia spoje spoľahlivo a pravidelne podľa cestovných poriadkov, tým pádom tiež nie je počet nástupov na zastávke nárazový. Treba však dodať, že situáciu v doprave výrazne ovplyvňuje aj výstavba a nové developerské projekty v západnej časti Bratislavy, teda ak by v Lamači alebo na Patrónke dnes buspruhy chýbali, časová strata by sa viac prehlbovala," zosumarizoval Martin Chlebovec.
Magistrátu sme sa opýtali, či bude v zriaďovaní nových buspruhov pokračovať aj v tomto roku, no na naše otázky neodpovedal. Koncom leta minulého roka mesto hľadalo zhotoviteľa buspruhov na Dolnozemskej ceste, Moste Apollo, Bajkalskej a Gagarinovej. O výsledku súťaže dodnes nie sú k dispozícii žiadne informácie (lehota na predkladanie ponúk bola do 8.10.2021). Dopravný podnik by však ďalšie buspruhy privítal. „DPB sa s návrhmi na vybudovanie buspruhov vždy obracia na magistrát Bratislavy, ktorý po posúdení všetkých aspektov návrh zaradí do plánu pre konkrétne obdobie. Zlepšiť jazdné časy by pomohol napríklad buspruh na Bajkalskej ul. alebo Trnavskej ceste, rovnako je DPB za trvalé značenie buspruhu na Gagarinovej ul., ktorý tiež v nemalej miere pomáha zlepšovať jazdu MHD do východnej časti Bratislavy," uviedol hovorca DPB.
V druhej polovici roka 2023 by mal pribudnúť obojsmerný buspruh na Harmincovej ulici v Dúbravke, ktorá bude rozšírená v celej dĺžke na 4 pruhy. V týchto dňoch mesto vyberá zhotoviteľa pre rozšírenie tejto ulice, stavebné práce by mali trvať jeden rok.
Zrýchlenie vozidiel MHD do spustenia parkovacej politiky sa malo podľa magistrátu zabezpečiť aj modernizáciou 39 svetelne riadených križovatiek. V roku 2020 magistrát súťažou vybral projektanta pre modernizáciu 11 križovatiek/priechodov v Petržalke. Projektová dokumentácia mala byť vypracovaná do 4 mesiacov. Ďalšie informácie o tomto projekte nie sú známe, prípadná súťaž na zhotoviteľa tejto modernizácie zatiaľ vyhlásená nebola.
Doplnené: Hlavné mesto vyhlásilo súťaž na realizáciu uvedených modernizácií križovatiek na konci júna 2022.
gejza