Dve nové železničné zastávky na Boroch a na Čiližskej budú čoskoro realitou.
Železnice Slovenskej republiky podpísali 30. marca 2022 zmluvy o dielo so zhotoviteľom projektovej dokumentácie a stavebných prác pre nové železničné zastávky (terminály integrovanej osobnej prepravy - TIOP) Vrakuňa a Lamačská brána. Víťazom verejného obstarávania v oboch prípadoch bola spoločnosť TSS Grade. Zmluvná cena realizácie TIOP Vrakuňa je 3,918 mil. € a zastávka Lamačská brána bude stáť 7,832 mil. €. Oba projekty budú financované cez eurofondový Operačný program Integrovaná infraštruktúra.
Nová železničná zastávka Vrakuňa sa bude nachádzať pri obratisku MHD Čiližská na Dolných honoch. Lehota na jej výstavbu je 20 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy. Ak nenastanú komplikácie, cestujúci by novú zastávku mohli využívať koncom roka 2023.
Železničnú zastávku Lamačská brána v susedstve obchodného centra Bory sa zhotoviteľ zaviazal zrealizovať do 730 dní, takže cestujúci ju budú môcť pravdepodobne využívať od jari 2024. V budúcnosti by TIOP Lamačská brána mal slúžiť najmä ako prestupný bod medzi vlakmi a električkami, keďže mesto uvažuje v nasledujúcich rokoch s predĺžením električkovej trate po nemocnicu Bory. Dovtedy budú môcť cestujúci z vlakov prestupovať na autobusové linky obsluhujúce zastávku OC Bory, prípadne zastávku Agátová (po predĺžení Saratovskej ulice popod železnicu).
Martin Fundárek
"Pri prestavbe železničného mosta pri zastávke Bory rozšíriť priestor predĺženia Saratovskej ulice tak, aby sa pod železničnú trať vošla aj električková trať a vybudovať prístupové trasy zo zastávky aj na predpokladanú električkovú zastávku v smere do Dúbravky.
Odôvodnenie: Súčasné územné rozhodnutie na predĺženie Saratovskej ulice počíta s vedením električkovej trate ponad železnicu. Toto riešenie vzhľadom na extrémne náklady podľa nášho názoru nebude nikdy realizované a je preto potrebné pri prestavbe mosta vytvoriť priestor na to, aby električková trať mohla prekonať železničnú trať v jednej úrovni s cestnou dopravou, čo aj výrazne zjednoduší prestup medzi električkami a autobusmi."
Pripomienka bola odpálkovaná 7.6.2021 vyjadrením "Predmetom zámeru je modernizácia železničnej trate, nie je v kompetencii navrhovateľa riešenie koncepcie mestskej hromadnej dopravy na území mesta, Rozhodnutie o spôsobe vedenia predĺženia električkovej trate v tejto oblasti je plne v kompetencii mesta Bratislavy, prípadne dotknutej mestskej časti.
Predkladaný zámer navrhovanej činnosti rešpektuje aktuálne pripravované projekty vrátane projektu predĺženia Saratovskej ul. Nové dopravní prepojenie II/505 s MČ Dúbravka, v rámci ktorého bude vybudovaný mostný objekt prevádzajúci cestnú komunikáciu popod železničnú trať. Zámer navrhovanej činnosti uvažuje len s nevyhnutnou prestavbou objektu v prípade potreby pre umiestnenie 3. traťovej koľaje."
Preložené do slovenčiny, ani modernizačný projekt neráta s električkovou traťou popod železnicu. A vyjadrenie v linkovanom článku, že ŽSR zatiaľ nedostalo žiadne informácie od mesta, svedčí o tom, že ešte v novembri táto situácia trvala.