Mesto by chcelo začať stavať električkovú trať na Bory do štyroch rokov

Kedy budú môcť cestujúci prestupovať medzi vlakmi a električkou na Boroch?

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začali nedávno obstarávať projektanta a zhotoviteľa novej železničnej zastávky Lamačská brána pri novej štvrti Bory. Zastávka by mala slúžiť najmä ako prestupný bod z vlakov na nosnú električkovú dopravu. Pozreli sme sa preto, v akom stave je projekt predĺženia električkovej trate z Dúbravky smerom na Bory a či je reálne, aby boli tieto dva projekty dokončené približne v rovnakom čase.

Železničná zastávka Lamačská brána (Bory)

ŽSR v súčasnosti vyhodnocujú ponuky v spomínanej súťaži na zastávku Lamačská brána. Termín predkladania ponúk bol do konca septembra. Projekt bude spolufinancovaný z fondov EÚ a železnice očakávali vybudovanie zastávky do konca roka 2023. O aktuálnom stave projektu a termíne výstavby nás informoval Ľubomír Mitas z odboru komunikácie a marketingu ŽSR.

Nakoľko ide o zmiešanú zákazku (ktorá sa týka uskutočnenia stavebných prác vrátane poskytnutia služieb), začiatku realizácie stavebných prác predchádza projektová príprava danej stavby, keďže Zhotoviteľ zabezpečuje aj vypracovanie a dodanie dokumentácie pre stavebné povolenie v podrobnostiach pre realizáciu stavby, zabezpečenie súvisiacej inžinierskej činnosti a zabezpečenie majetkovo-právneho vysporiadania vlastníkov pozemkov. Požadovaný termín dodania a uskutočnenia predmetu zákazky je do 24 mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti Zmluvy. Verejný obstarávateľ nestanovil dĺžku trvania jednotlivých častí plnenia Zmluvy. Uchádzači si mali v ponuke sami stanoviť dĺžku trvania jednotlivých častí plnenia Zmluvy (projektová príprava stavby a realizácia stavebných prác) tak, aby bola splnená maximálna lehota plnenia Zmluvy stanovená verejným obstarávateľom, tzn. 24 mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti Zmluvy.

K otázke, či je stále reálny termín ukončenia výstavby do konca roka 2023, uvádzame, že v súčasnosti Železnice Slovenskej republiky nevedia ani odhadom určiť, kedy bude ukončené verejné obstarávanie a uzavretá Zmluva vzhľadom na prebiehajúce vyhodnotenie ponúk. A tiež nakoľko ide o nadlimitnú zákazku financovanú z prostriedkov Európskej únie, uzavretiu Zmluvy bude predchádzať povinná kontrola z úrovne Úradu pre verejné obstarávanie (konanie o preskúmanie úkonov kontrolovaného pred uzavretím Zmluvy).  Ide tu o dodržanie zákonných postupov, platnej legislatívy SR, ktorých dĺžku, trvanie ŽSR nevedia ovplyvniť. Je však prioritným záujmom ŽSR v čo najskoršom čase ukončiť proces verejného obstarávania a uzavrieť Zmluvu, aby bolo možné následne začať s implementáciou projektu,“ uviedol Ľubomír Mitas. V ideálnom prípade by teda mohla byť železničná zastávka Lamačská brána dokončená niekedy na prelome rokov 2023 a 2024.

Električková trať na Bory

Stav prípravy projektu predĺženia električkovej trate zo Saratovskej ulice do novej štvrte Bory, resp. do Devínskej Novej Vsi nám priblížila hovorkyňa hlavného mesta Katarína Rajčanová. „V súčasnosti prebiehajú rokovania medzi hlavným mestom SR Bratislava a jeho partnermi vo veci spolupráce pri plánovanom predĺžení električkovej trate v trase od obratiska v mestskej časti Bratislava-Dúbravka do územia Bory s jej pokračovaním až do mestskej časti Bratislava-Devínska Nová Ves, a to pre 1. etapu, po obytný súbor Bory Prvé Domy. Predpoklad pre spracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie je do dvoch rokov. Následne bude spracovávaná dokumentácia pre stavebné povolenie. Ukončenie povoľovacích procesov, a tým aj začiatok realizácie, je závislý od viacerých faktorov, avšak predpoklad pre začatie realizácie pri priaznivej situácii je do štyroch rokov."

Zdá sa, že nová železničná zastávka Lamačská brána predbehne električkovú trať aj o niekoľko rokov. Do výstavby električkovej trate sa tak bude dať prestúpiť na Boroch z vlakov len na autobusy.

Najväčšou výzvou pri výstavbe bude najmä križovanie električkovej trate so železnicou v predĺžení Saratovskej ulice. Uvažované križovanie mostom ponad železnicu spomenuté v dokumentácii pre územné rozhodnutie (DÚR) pre železničnú zastávku Lamačská brána už nie je aktuálne. Podobne ako uvažované predĺženie Saratovskej ulice, aj električková trať má viesť popod železnicu.

„Uvažuje sa s navrhovanou trasou od obratiska v mestskej časti Bratislava-Dúbravka, kde električková trať vedená v strednom deliacom páse medzi komunikáciami následne prechádza križovaním Saratovskej ulice do východného zeleného pásu, križuje Agátovú ulicu, pokračuje pozdĺž areálu transformačnej stanice Západoslovenskej distribučnej, a.s. a podúrovňovým križovaním železničnej trate prechádza do úrovňového križovania s cestou II/505, riadenou cestnou dopravnou signalizáciou s preferenciou električkovej dopravy, vedená popri nemocnici BORY až ku obytnému súboru Bory Prvé Domy, kde bude ukončená obratiskom," priblížila vedenie električkovej trate Katarína Rajčanová.

V spomínanom podúrovňovom križovaní by mala byť zriadená električková zastávka, ktorá bude slúžiť na prestup medzi vlakmi a električkami. ŽSR sme sa opýtali, či bude výstavba železničnej zastávky uvažovať s navrhovaným riešením električkovej trate.

V čase spracovania DÚR nebol spôsob križovania električkovej trate so železnicou zadefinovaný a preto je táto investícia spomenutá len okrajovo. Vo výkresovej časti zakreslená nie je. Žiaden projekt predĺženia električkovej trate nebol doteraz predložený na ŽSR na vyjadrenie. ŽSR je známe, že mesto Bratislava pripravuje súťaž na projektanta električky do Borov. ŽSR od začiatku septembra žiadala mesto Bratislava o zaslanie technických špecifikácií pripravovanej súťaže, ku ktorým sa chce vyjadriť, resp. ich pripomienkovať. Doposiaľ nebolo zo strany mesta Bratislava tejto požiadavke vyhovené," priblížil aktuálny stav Ľubomír Mitas.

Odpoveď na otázku, kedy budú môcť cestujúci využívať plnohodnotný prestupný terminál vlak-električka na Boroch, nie je teda v súčasnosti známa.

Možné vedenie električkovej trate na Boroch (Penta Real Estate)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Martin Fundárek #61:
A na Zličín, na Hradčany, na Bořislavku, na Letnou, ale do Střešovic, do Dejvic, do Řep... To nie je vec češtiny, či slovenčiny, ale zaužívané zvyklosti, ktoré nemajú racionálne odôvodnenie.
Reakcia na: 810zssk #66:
Je to úplne jasné, podľa opakujúcej sa histórie budú progresívnym zlom najprv postrieľaní antirúškari a následne všetci tí, ktorí si nevšimli alebo popierajú existenciu Metropolitného inštitútu Bratislavy.
Reakcia na: upravovač fotiek #65:
Napísal "zo začiatku".

Despotické režimy nikdy nezačnú zo dňa na deň že jeden deň je sloboda a ďalší deň strieľame židov. Začína to postupne malými obmedzeniami slobody. Z obdobia druhej svetovej, alebo aj komunizmu je kopa šťastných príbehov ľudí ktorí riziko identifikovali hneď na začiatku, zbalili si kufre a zdrhli. A zachránili si životy, na rozdiel od ľudí ktorí mali pocit že však to sú len detaily a zostali - až kým to zrazu len detaily neboli, ale vtedy sa utekať už nedalo.

História sa opakuje práve preto že žijeme v tejto divnej predstave že extrém za zhmotní odnikiaľ a ignorujeme tieto malé varovania. A tak zahadzujeme vlastné princípy lebo veď súhlasíme s cieľom a "oni to myslia dobre", presne tak ako generácie pred nami. A keď si uvedomíme že sme v sračkách, bude neskoro.
Reakcia na: shaggy #60:
To je príliš zjednodušený pohľad na vec. A tie stovky na hranici zastrelených ľudí svedčia o niečom inom.
Reakcia na: shaggy #60:
A vkusné a úplne nemiestne prirovnania sú zasa spravidla doménou presne toho typu ľudí, od ktorých to tí Židia a protištátne živly počúvali... čím to asi bude? 🤔

Ešte niečo mi to pripomína. Aha, áno, ľudí, ktorí vravia, ako sa cítia podvedení, lebo keď v 89 štrngali kľúčami na námestiach, tak čakali, že do päť rokov sa tu budú mať ako v Rakúsku, a ono nič. Tí v tom majú tiež vo všetkom jasno...
Reakcia na: S499.1023 #62:
Zo začiatku áno 😉
Reakcia na: shaggy #60:
Naozaj mali Židia za Slovenského štátu a "podvratné živly" za boľševika možnosť sa len tak odsťahovať a platiť dane inde?
Reakcia na: Viko #58:
Aj v Prahe sa chodí do Dejvic a do Braníka, nie na Dejvice či na Braník.
Reakcia na: ceres #55:
Odsťahuj sa a plať dane inde... toto počúvali židia za Slovenského štátu, aj protištátne živly za komunistov. Načo niečo riešiť, radšej neprajníkov systému poslať preč. Aké jednoduché, aké progresívne 🙂
Reakcia na: Viko #47:
Tak už neviem, koho si treba zvoliť, aby sa zvládli pripraviť aspoň dva projekty súčasne.
Reakcia na: Martin Fundárek #54:
Plzeň evidujem, len čeština nie je slovenčina. Inak by sme chodili na Petržalku.
Reakcia na: shaggy #49:
Ved to je prave ten problem, na ktory tymto poukazujem. Nakoniec sa mozno ukaze, ze je uplne jedno, koho zvolime, lebo skutocni odbornici holt chybaju.
Reakcia na: ceres #55:
tak len ked sa pridrzim verejnej dopravy, tak asi najviac kricia zmeny oznacenia trolejbusovych liniek a nazvov zastavok.... mas dojem ze pocet obyvatelov ktori tieto zmeny vitaju a s velkou radostou spolufinancuju svojimi danami je aspon dvojciferny ?
Reakcia na: shaggy #53:
Tak keď "nie je o čom", lebo naozaj nevidíš, že sa veci postupne menia, alebo to vidieť nechceš, tak riešenie je jednoduché: odsťahuj sa a plať dane inde...
Reakcia na: Ike #43:
Ja by som tiež použil formuláciu "na Bory".

Jára Cimrman ležící, spící: "To je kamarád, seděli jsme spolu NA Borech." Nie V Borech.
(Bory - časť Plzne s legendárnou väznicou.)
Reakcia na: ceres #51:
Keď nebudem musieť platiť dane, tak nebudem chcieť zázraky na počkanie 😉 Mne je jedno, že sa tam mení vedenie (primátor), dane platím už veľa rokov a očakávam službu. Kúpil by si si internet od UPC, ak by mali stále len výhovorky? "Prepáčte, menil sa riaditeľ, nemôžete čakať zázraky na počkanie". Nie. Neplatil by si im a zaplatil ich, až keby ukázali, že to vedia. A ak si za tri roky nevedeli urobiť poriadok v ľuďoch a procesoch (lebo to je prvá vec, čo riešiš), tak potom nie je o čom.
Reakcia na: ceres #51:
administratíva na MIB resp. magistráte podľa inzerovaných pracovných ponúk má v súčasnom volebnom období nadštandardné platobé ohodnotenie na pomery štátnej a verejnej správy a preto by človek očakával aj viac než len štandardný úradnícky výkon (a to píšem ako úradník) 😁
Reakcia na: shaggy #49:
Prípadne Referát dopravného plánovania a Sekciu dopravy Projektovej kancelárie magistrátu? Len to by sme museli mať vďaka predošlým vedeniam mesta o čosi menší "projektový" a "investičný" dlh, alebo by sa tých odborníkov ochotných pracovať na magistráte muselo zrazu vyrojiť enormné množstvo, aby sa to všetko stíhalo dobiehať v takom čase, aby aj slovenský elektorát #chcemzázrakynapočkanie bol spokojný...
Reakcia na: shaggy #49:
Niečo ako Metropolitný Inštitút Bratislava, v skratke MIB ? 😂
Reakcia na: lostrail #48:
"asi by stacil malinky vstup niekoho kompetentneho z magistratu"
Lenže na to by na magistráte na to museli byť najprv ľudia. Chcelo by to niečo, nejaké oddelenie, niečo ako inštitút pre celú metropolu, ktorý by také veci riešil. A Bratislava nič také nemá.