Od 15. novembra bude regionálnu autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji zabezpečovať Arriva

Prechod na nového regionálneho autobusového dopravcu v IDS BK by mal pre cestujúcich prebehnúť hladko.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) podpísal nový 10-ročný kontrakt (s možnosťou predĺženia o ďalších 5 rokov) so spoločnosťou Arriva Mobility Solutions, ktorá bude od 15. novembra 2021 prevádzkovať regionálnu autobusovú dopravu v kraji namiesto doterajšieho dopravcu Slovak Lines. Vzhľadom na komplikovaný priebeh verejnej súťaže na nového dopravcu, ktorú sprevádzalo viacero konaní o námietkach a následných odvolaniach, zostalo novému dopravcovi na prípravu len minimum času. Niektoré detaily tak budú dolaďované až počas prvých mesiacov prevádzky, ale ako ubezpečili zástupcovia BSK, Arrivy aj Bratislavskej integrovanej dopravy, prechod na nového dopravcu by mal byť pre cestujúcich plynulý. BSK tiež sľubuje cestujúcim vyššiu kvalitu a atraktivitu regionálnej dopravy.

Na cestujúcich od 15. novembra čakajú nielen nové moderne vybavené autobusy, ale aj niektoré zmeny v organizácii dopravy. Zavedené budú napríklad expresné linky z jednotlivých smerov do Bratislavy a tiež nové nočné regionálne linky. O najvýznamnejších zmenách sme už informovali.

Spoločnosť Arriva Mobility Solutions uspela v súťaži s cenou 334 039 143 € bez DPH (za celých 10 rokov), pričom táto suma je o 54 mil. € nižšia ako cena, ktorú odhadoval BSK v sútaži. Ponuková cena za 1 km pre vozidlo kategórie štandard bola 1,3939 € bez DPH (pre vozidlo štandard plus 1,3953 €, midi 1,4358 € a pre kategóriu mini 1,3234 €). Podľa BSK je nová zmluva nastavená tak, aby mal kraj väčšie právomoci a vyššiu kontrolu nad vynakladanými finančnými prostriedkami a vedel za čo presne platí a zároveň mohol jednoduchšie a presnejšie odhadovať budúce výdavky na dopravu. Náklady dopravcu sú rozdelené do viacerých skupín, ktoré budú osobitne sledované a valorizované v súlade s vývojom cien na trhu a prípadnými legislatívnymi zmenami tak, aby bola dlhodobo udržateľná.

Podľa zmluvy využije Arriva Mobility Solutions, s.r.o., ako subdodávateľa spoločnosť Arriva Trnava, a.s., ktorá poskytne technické a odborné kapacity v rozsahu menej ako 49 % z predmetu zákazky.

Zmena cestovných poriadkov

Od 15. novembra 2021 budú platiť nové cestovné poriadky regionálnych autobusových liniek IDS BK, ktoré okrem už spomínaných expresných a nočných liniek prinesú aj pravidelnú taktovú dopravu so vzájomnými prekladmi liniek a množstvo nových garantovaných nadväzností medzi spojmi tak, aby sa cestujúci nemuseli pri prestupe dlho čakať na nadväzný spoj. Na dodržiavanie nadväzností bude dohliadať centrálny dispečing IDS BK, ktorý bude zároveň môcť zabezpečiť v prípade potreby posilové spoje, či operatívnu náhradnú dopravu v prípade prerušenia vlakovej dopravy. Nové cestovné poriadky vznikali aj na základe pripomienok od jednotlivých obcí v kraji.

Cestovné poriadky na zastávkach budú v novom formáte, ktorý je známy z bratislavskej MHD.

Nové autobusy

Župa stanovila novému dopravcovi ročné prechodné obdobie, počas ktorého bude mať dopravca čas zabezpečiť kompletný vozidlový park podľa technických a prevádzkových štandardov IDS BK. Vozidlový park nového dopravcu bude od 15. novembra tvorený kombináciou nových vozidiel spĺňajúcich štandardy IDS BK a jazdených vozidiel, ktoré nebudú musieť spĺňať všetky požiadavky. Nové vozidlá (minimálne 120) by od začiatku mali tvoriť vyše polovicu vozidlového parku.

Ako však uviedol László Ivan, generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku, už začiatkom mája 2022 by mal byť vozidlový park tvorený kompletne novými vozidlami. Dopravca bude na základe požiadaviek BSK prevádzkovať autobusy viacerých dĺžkových kategórií - mini, midi, štandard a štandard plus. Kategóriu mini by mali reprezentovať vozidlá Rošero First FCLEI, ostatné kategórie budú tvorené kombináciou 10,5- až 12,3-metrových vozidiel SOR CN 10,5 a 12,3 a Iveco Crossway LE 12. Najdlhšie vozidlá, ktoré budú nasadené na linku z Bratislavy do Rohožníka, budú vozidlá Iveco Crossway LE 14,5. Nové autobusy budú rovnako ako doteraz červenej farby.

Zatiaľ nie je známe, kde bude mať v Bratislave nový dopravca zázemie pre autobusy a vodičov. Podľa dostupných informácií si dopravca vyberal z viacerých ponúk v lokalitách vzdialených do cca 5 km od autobusovej stanice Mlynské nivy. Do úvahy by prichádzala aj nová autobusová stanica Nivy, no keďže táto bola dokončená a otvorená len nedávno, s jej vlastníkom ešte nový dopravca nerokoval.

Nové označenia zastávok

Zastávky prímestských autobusov bude musieť dopravca vybaviť novými označníkmi, ktoré už cestujúci v IDS BK poznajú z bratislavskej MHD. Vzhľadom na krátkosť času na prípravu sa však nepodarí do polovice novembra 2021 vybaviť všetky zastávky regionálnych autobusov novými označníkmi. Inštalácia označníkov preto bude prebiehať postupne v závislosti od toho, ako to dovolia klimatické podmienky, keďže ich montáž si bude vyžadovať aj drobné stavebné práce (betonáž).

Čipové karty Slovak Lines

Ako nás informoval Peter Války, riaditeľ odboru dopravnej integrácie Bratislavskej integrovanej dopravy, zatiaľ ešte nie je úplne doriešená otázka používania čipových kariet dopravcu Slovak Lines po zmene dopravcu, najmä čo sa týka používania elektronickej peňaženky na kartách. Je však snaha, aby cestujúci mohli tieto karty používať aj naďalej.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #103:
No za Sadovským si došla aj Naka pred nedávnom, ale je na slobode.
Či to bolo kôli pofidérnym machináciám v SL to už neviem. A momentálne neviem presne čo s ním je.
Bartáloš, (pod svoju úroveň) stál ešte pre dvoma týždňami na nástupišti pól dňa a lámal vodičiv zo SL do Arrivy.
A vraj skončil v Arrive aj Madunický.
Takže tam majú trio dosť vysoko postavených ludí zo SL, čo o SL vedeli všetko.
Reakcia na: Petto #101:
Nemyslíš nahodou prílohu v zmluve s mestom? Lebo tam boli v tabulke napísané len SOR BN9,5 , NB 12 a NB 18. 😊 Čiže aj tie NS 12 boli prekvapením.
Reakcia na: 810zssk #86:
Ja som bol na sto percent presvedceny, ze to bude eshop na merchandise 😃
Reakcia na: Mrzo #92:
No, neviem čo presne sa so Sádovským (a spol) stalo a veľmi by ma to zaujimalo. Tie šumy o jeho paktovaní s Arrivou som počul aj od pomerne dôveryhodných ľudí, takže mám tendenciu tomu veriť. Za normálnych okolností je zmena vedenia v takom kritickom čase pomerne blbý nápad, takže predpokladám že tam bol nejaký zásadnejší dôvod. Otázka potom je ako to mal SL ošetrené napr. z pohľadu NDA, konkurenčnej doložky, atď. - a ak mal (nedivil by som sa keby nemal), či majú šancu niečo dokázať a teda vymôcť.

Každopádne by som to nedával na vrub tomuto. Ten cenový rozdiel je zásadný a podľa mňa vyplýva skôr z veľkosti Arrivy a prípadne ich ochoty dumpovať ceny.
Reakcia na: Petto #101:
Samozrejme, existuje aj možnosť, že mi kolegovia nepovedali pravdu alebo sa niečo medzitým zmenilo. Uvidíme čoskoro.
Reakcia na: Vladimír #99:
Videl som dakde objednavkovy list (excel ci word) pre Nitru a boli tam len BN9,5, NB12, NS12, NB18 od 1. po 80ty dodany ks.
Reakcia na: Mrzo #92:
A to, že vyhodili riaditeľa a šéfa dispečerov, to je koho vina? Arrivy? Kraja?
Reakcia na: Petto #96:
Nie, Nitra má dostať kombináciu NB 18 a NS 18. Mám lepšie zdroje ako iMHD 🙂
Reakcia na: Petto #96:
Úžasné ako majú šotouši lepšie informácie ako clovek z fachu. 😂
Reakcia na: LUK #94:
Môže byť, vraj je to kus od kusu, problém je asi v tiahlach prevodovky. Problém bol najmä u BN a CN s "veľkou" riadiacou pákou ako na C954. Sú tam malé posuny, no stále nič moc ako aj vy vravíte.
Reakcia na: Vladimír #95:
Nie, Nitra dostane len klbaky NB18, uz je aktualizovany imhd katalog pre Nitru.
Reakcia na: Petto #51:
Nejakých cca 16 či koľko kusov NS 18 bude od januára jazdiť v MHD Nitra.
Reakcia na: milanko79 #55:
Sedlal som v podstate fungel novú CN a radiť sa dalo jedným prstom. Nejaké posuny v zhotovení tam sú, aj keď ergonómia pracoviska vodiča zostáva tragická...
Reakcia na: Ike #64:
Za posledný mesiac som asi trikrát pri snahe poďakovať za pustenie z vedľajšej namiesto spustenia výstražných svetiel vypol baterky na 25 Tr. Tiež to majú veľmi šikovne umiestnené na prístrojovke VDO. 🙂
Reakcia na: 810zssk #85:
Toto nie je úplne pravda.
Pripravovali sa a nie málo. Ale doplatili aj na to že v priebehu tendra, resp na jeho začiatku vyhodili riaditela. A ten vedel všetko i tom s čím SL chce ísť do tendra. A tak išiel do Arrivy a pomohol im vystavať tender tak aby tromfli SL. A potom aj šéf dispečerov to isté.
Takže asi tak. A toto nie je jedna babka povedala. To sa fakt udialo.
Reakcia na: irizar #78:
Hej. Len je rozdiel ako to robia.
Aj v SL sú kontroly na všetko. Ale v Arrive si napr vydupaly vyššie platy a potom mali šikanu na báze kontrol. Proste stále. Aby ich mihli sankciovať a tak boli platovo zasa akoby na tom istom.
Reakcia na: TeBeCe #89:
"Rovnako bude zachovaný súčasný komfort ubytovania."
To je snaha vodičov od tej práce odradiť? 😂
Tak zazemie Arrivy bude v areali Doprastavu (asi tam kde Blaguss - Grofska niva?)
https://bratislavskykraj.sk/primestska-autobusova-doprava/pre-vodicov/
Reakcia na: S499.1023 #87:
A vidíš niekde na tej krabici štrbinu na označenie CL?

Pražský terminál na predaj CL NEOBSAHUJE označovač lístkov. To je samostatná "krabica" pri iných dverách.
Reakcia na: 810zssk #83:
Ja tam vidím JEDNU krabicu. Že sú to fyzicky dve zariadenia, neriešim.
Inak na webe IDS BK je už pár dní link na "nový e-shop". Po kliknutí sa len zobrazí že nový e-shop bude dostupný čoskoro (prečo tam teda už je ten link? :D), ale žeby to znamenalo že konečne dočkáme unifikovaného internetového predaja na jednom mieste? To by bolo celkom super.

Edit: Je to tak, je to už živé, len musíte správne tipnúť adresu 😃 Celkom posun oproti tým súčasným e-shopom.
Reakcia na: Mrzo #66:
"Firma so 70-ročnou tradíciou" skončí preto že sa nebola schopná adaptovať na súčasný svet. V prvom rade svojim správaním počas posledných 20 rokov sama vytvorila stav kedy župa cítila že je potrebné nastaviť oveľa prísnejšie pravidlá pre dopravcu, pretože SL si do veľkej miery robil čo chcel a blokoval rozvoj dopravy. Po druhé, SL mal dlhé roky na to aby sa pripravil na nový spôsob súťaženia dopravy, kde budú musieť byť konkurencieschopní voči iným dopravcom. Namiesto toho aby to robili a budovali si silnú pozíciu, snažili sa betónovať stav kedy dostávajú verejné peniaze automaticky a bez kontroly a dúfali že to tak zostane navždy. Kým za Freša to fungovalo, teraz narazili na to že BSK ako jeden z mála na Slovensku obstarával dopravu naozaj transparentne a keďže ich priorita nebola pokroku sa prispôsobiť, ale snažiť sa ho zabrzdiť, tak holt nedokázali predložiť dostatočne dobrú ponuku.
Reakcia na: irizar #82:
To čo si napísal nie je vôbec v rozpore s tým čo písal Valec. Kontrolujú ako si vodič robí prácu, akurát sú inak riešené sankcie. Ja teda neviem či výpoveď je lepší variant pre vodiča ako zrážka zo mzdy (aj keď pri opakovaných porušovaniach by ideálne aj tu mala nasledovať výpoveď).

Firma ktorá sa bude hojiť na nezmyselných penalizáciach bude de facto poskytovať horšiu mzdu, čo je rovnaké ako keby tú horšiu mzdu rovno napísala ako základnú a už tam nemala flexibilnú zložku. Z toho čo som čítal, vodiči SL majú práveže problém práve s tým že Arriva má príliš nízku flexibilnú zložku.
Reakcia na: Valec #79:
No, nakolko v Skandinavii ziadna variabilna zlozka mzdy proste neexistuje, je personal sankcionovany inymi sposobmi. Od ustnych vytiek, blbiniek typu vyradenie z preferovaneho turnusu na menej atraktivny, po oficialny vytykaci dopis. A ak je dotycny prilis natvrdli, alebo proste nepoucitelny, zavolaju si ho jedneho dna do kancelarie nadriadeneho, kde sedi jeho aj jeho odborovy zastupca, a dostane na vyber - podpise vypoved dohodou s tym, ze dostane trojmesacne odstupne a nic mu nepojde do zaznamov (aj ked referencie mu zrejme nedaju), alebo kopacky natvrdo zo vsetkym, co to odnasa.
Pripadne, ak spravi nejaku hardcore prasacinu (kuka za jazdy netflix na mobile, alebo si to svihne jednosmerkou v protismere, alebo pride nacengany), kopacky natvrdo bez debaty.
Ale v kazdom pripade, na mzdu ti nesmie nikto siahnut. A tak je to spravne. Bo to by nejaka firma mohla vyhrat tender s podstrelenou cenou, a nasledne sa hojit na, hm, co ja viem, napriklad nedodrzatelnych normach na spotrebu....
Reakcia na: 810zssk #45:
Nie je.
Reakcia na: milanko79 #63:
V akom simulátore si na nich jazdil?
Reakcia na: irizar #78:
A akým spôsobom také firmy zabezpečia dodržiavanie nejakej úrovne kvality poskytovanej služby?
Reakcia na: Valec #71:
"Kontroly výkonu práce a ich zohľadnenie v pohyblivej časti mzdy robia všetky firmy na svete."
Nie.
Reakcia na: Ike #76:
Ak si pozrieš tie ponuky, tak zistíš, že variabilných zložiek je výrazne viac.
1. Cena vozidla - nie len na základe značky, ale aj na základe ponuky výrobcu/dodávateľa. Lepšiu cenu si skôr vybojuje spoločnosť, ktorá ročne nakúpi 300 autobusov, ako spoločnosť ktorá ich 300 nakúpi za 10 rokov.
2. Prevádzka vozidla - podľa internetových odborníkov by mal byť lacný SOR nekvalitný a drahý na údržbu. Zatiaľ čo drahý Mercedes by servis nemal vyžadovať žiaden. Verím, že každá etablovaná dopravná spoločnosť si vie vyhodnotiť (aj na základe vlastných skúseností) kde je tá hranica a podľa toho volí značku a typ nakupovaného vozidla.
3. Réžia spoločnosti - je rozdiel, či máš sídlo firmy v najexponovanejšej štvrti v hlavnom meste, alebo niekde na periférii (koniec koncov, odporúčanie presťahovať DPB niekam na Jurajov dvor sa tu objavuje pomerne často).
Rovnako je rozdiel, či celé zázemie sídli priamo v centre mesta, alebo niekde (čo ja viem) na Rožňavskej. V prípade tejto zmluvy musel uchádzač vyhodnotiť, či je výhodnejší drahší prenájom, alebo vyššie náklady na prejazdové kilometre.
V prípade administratívy zas treba zohľadniť, že vyšší príjem budú mať zamestnanci v BA nižšie zamestnanci niekde v Humennom. A v rámci skupiny môžu byť viaceré interné činnosti vykonávané z jedného miesta práve v lacnejšom regióne.

Všetko to sú rozdiely v cene niekde na 3.-4. desatinnom mieste, ale vo výsledku rozhodujú o víťazovi.
Reakcia na: hroch #75:
Tak tá súťaž bola jedna z najlepších na Slovensku, ale stále je cena podľa mňa značne deformujúci faktor. Aj keď jedným dychom dodám, že nie je nič objektívnejšie, takže toto je len taká úvaha.

Keď zoberieš zložku ceny za vozokilometer, veľa jeho súčastí je invariabilných. Spotreba pohonných hmôt, poistenie, obstarávacie náklady na vozidlá atď. To sú zložky, ktoré zabehnutý dopravca až tak veľmi neovplyvní. Samozrejme, rozhodujú aj kontakty, ale väčší hráči sú na tom približne rovnako. Jediná variabilná zložka sú mzdové náklady. Tie sa dajú stláčať buď efektívnym manažmentom (dobrá cesta), alebo jednotkovými mzdovými nákladmi (výsledok vidíme).
Reakcia na: Valec #73:
Presne. Sucastou podmienok bola cena. Arriva dala najlepsiu, predpokladam, ze sa to prejavilo na pocte bodov.
Reakcia na: Valec #73:
Skoda, ze z ponuky slovak lines sa neda zistit, ake vozidla ponukali. mini a midi vyzeraju podla spotreby rovnake ako pri Arrive, pri standard a standard+ udavaju ine spotreby ako udava Iveco pre Arrivu.
Reakcia na: Mrzo #70:
Podmienky sa nedali splniť naviac alebo menej. Tie sa proste dali splniť, alebo nie. Koniec koncov, ponuky sú zverejnené na portáli Úradu pre verejné obstarávanie.
Reakcia na: Mrzo #69:
Železničná doprava je tu 170 rokov. Ale 170 rokov tu nie je firma ZSSK, ani ŽSR, ČSD, KBŽ.....
Reakcia na: Mrzo #66:
Strašne veľa nezmyslov (presnejšie chodbových rečí) je v tom tvojom príspevku. Ale pravdepodobne v priebehu dneška bude väčšina z nich vysvetlená resp. rovno vyvrátená.

Preto sa chytím len ostatných:
"A prečo keď má byť župan nestranný, tak kope za Arrivu?!? Tu niečo smrdí!"
Nie, nekope za Arrivu. Rieši fungovanie s novým prevádzkovateľom, ktorý vzišiel z tendra. A keďže víťazom je Arriva, tak pochopiteľne rieši veci s ňou.

"Prečo má skončiť firma so 70ročnou tradíciou. Najstaršia SAD na Slovensku."
O čo je staršia od iných SADiek, ktoré všetky vznikli v roku 1949 transformáciou autobusovej dopravy ČSD a zoštátnením súkromných firiem. Na druhej strane, nikto tejto firme koniec nenariaďuje, môže pôsobiť v komerčnej doprave, môže sa prihlásiť do iných tendrov (jeden práve prebiehal v Malackách, súťaží rovnako Trnavský kraj.

A na záver:
"Robia kontroly a stŕhajú potom vodičom z pohiblivej."
Kontroly výkonu práce a ich zohľadnenie v pohyblivej časti mzdy robia všetky firmy na svete. Podľa nových pravidiel (ktoré by platili rovnako bez ohľadu na víťaza súťaže) ich bude robiť aj BSK/BID a nemyslím si, že by akýkoľvek prevádzkovateľ pokorne prijímal sankcie a nezohľadnil by to na odmenách zamestnancov ktorý dôvod na uloženie sankcie vytvoril. Aby sme si boli istí o čom je reč, tak sú to predčasné odchody, nezastavovanie na zastávkach (najmä v BA), nečakanie na prípoje (teda ignorovanie nariadení dispečingu) a iné podobné lapsusy, ktoré ženú ľudí do áut.
Reakcia na: hroch #68:
Nie je pravda. Najviac spĺňalo podmienky Slovak Lines.
Jediné v čom bola Arriva leošia je, že dali o 20 000 000 nižšiu ponuku.
Čo sa týka kvality, uvidíme o 15.11.
Som zvedavý.
A treba si pozrieť tlačovku z VUC napr na TA3. Droba keď tam videl ludí so SL, tak bol nervózny jak pes, celý červený a nasratý. Laszló to isté.
A keď dal reportér dobré otázky tak Lázsló ani mevedel odpovedať. Vlastne ani na nič poriadne neodpovedal.
A tak do to vstúpil Droba, že on bude mediátorom aby to prebehlo hladko. Prečo?!?
Reakcia na: Jezo #67:
Ak som dobre pochopil, tak Železnice sú tých 170 rokov. To je tiež velmi smutný príbeh.
Reakcia na: Mrzo #66:
"Preco tu niekto kope za Arrivu..."

Ja teda osobne mam pocit, ze toto bol jeden z tych transparentnejsich tendrov. Mozeme diskutovat o tom, ci boli podmienky nastavene spravne alebo ci sa nam paci alebo nepaci, kto vyhral, alebo aky si myslime, ze to bude mat dopad na kvalitu dopravy v reali oproti tomu, co je na papieri. To su vsetko zmysluplne diskusie. Ale nezda sa mi, ze by tu niekto silou mocou pretlacal Arrivu - proste najlepsie splnili podmienky tendra. Opravte ma, ak sa mylim.
Reakcia na: Mrzo #66:
"Prečo má skončiť firma so 70ročnou tradíciou...."
"To sa nepoučili zo želzníc,..."

To ako 170 rocna tradicia je uz vela? Alebo ako to funguje s tou tradiciou, ak 70rocna tradicia je OK, ale 170 rocna uz je priklad zleho pristupu? Lebo aj u zeleznic su asi mnohi co pamataju CSD.
Takže takto.
Arriva Slovak Linesu, či HB Reavisu všetko odmietla. Jediné čo chceli je jedno predajné okienko na Nivách.
Vodičom v Reále dajú o 300 až 500€ menej. K tomu im pribudne, že si budú musieť pravdepodobne sami upratovať. Doteraz len zametali a ak bola moc znečistená podlaha pri zlom počasí, tak mopom. Ale raz za týždeň, v akútnych prípadoch aj na požiadanie mali čistenie upretovačkami na komplet.
Robia kontroly a stŕhajú potom vodičom z pohiblivej. Toto používajú aj ako šikanu a vodičov, v prípade ak sa vodičom niečo nepáči. Napr. platy. Takže im ich ešte seknú takto dole.
Arriva doteraz nemá vyriešené, kde budú stáť busy ak nebudú mať hneď ďalší spoj. Nemajú priestory pre vodičov. Tak že kludne to môže dopadnúť, že niekde nejaký areál a dve toy toyky.
Nikdo doteraz nebol riešiť nejaký hromadný nábor vodičov. Ani cez odborovú organizáciu. S tou ani nechceli jednať.
Idú sťahovať vodičov so všetkých ČeskoSlovenských Arriv do Ba, aby ustáli rozbeh.
V podstate už vodiči tak dobre vedia, čo je Arriva zač, že tam okrem niektorých jedincov nikto nechce ísť robiť, ani z iných SADiek.
A prečo kraj nepovie aj to, že tak isto by obnovilo vozový park aj Slovak Lines?!?
A čo ja viem, tak Slovak Lines už malo predbežne dohodnuté Setry, Crossway a možno nejaké Mercedesy. A nie nejaké chrchlavé SOR s maličkými kolieskamy, z čoho sú cestujúci vytrasený.
A prečo keď má byť župan nestranný, tak kope za Arrivu?!? Tu niečo smrdí!
Prečo má skončiť firma so 70ročnou tradíciou. Najstaršia SAD na Slovensku. Ktorá super fungovala a mal všetko od servisu, cez priestory a služby?!? Kde boli ludia, čo zažili ešte ČSAD a o prímestskej doprave vedia všetko?!?
Lebo je na Slovensku normálne zničiť všetko, čo funguje?!?
To sa nepoučili zo želzníc, ako im vynechávajú spoje, lebo nie sú rušňovodiči?!?
Tak v celej európe je problém z vodičmi a namiesto toho, aby zachovali firmu kde boli vodiči spokojný (a aj tam aj tek stále chýbali), ako aj ludia (vždy sa nájdu aj nespokojný)tak dajú firmu, ktorá ešte platy zníži. Tak to sa tam budú určite všetci hrnúť. Potom nech sa nedivia, že im budú vynechávať spoje atď...
A kdo na to v konečnom dôsledku doplatí. Zasa ludia a tý vodiči.
Takto ludí doslova naženú do aút, ale tý sa im potom späť už nevrátia.
A toto teda chceme?!?
Hlavme že niekto z toho profituje!
Arrive na luďoch a vodičoch nezáleží. Ich jediným cielom je zisk! A vytláčanie iných dopravcov a tak vytváranie si vlastného monopolu.
Podobné veci ma na SORoch vytáčajú, a ešte viac to že to neriešia. Aj u tej tragédii z Levoče som videl že sa snažili aspoň trochu inovovať. Kus z 2011 bol odlišný od kusu z 2018. Ako vravím pripomínalo mi to starý crossway a mäkkým voľným radením a spracovaním palubovky trochu Granus. A kus z 2018 už bol ceeeelkom na úrovni ceny ktorú stojí a o milión svetelných rokov vzdialený od Libchavskych vrážd, tie sa naozaj dajú zrovnať tak s Bohdanom z Ukrajiny a to sú také hrozné vozy že to ani nie je možné.
Reakcia na: milanko79 #63:
Ale akože áno. Je pravda, že som nebol nikdy fanúšik tlačítka výstražných svetiel (ktoré sa používajú napr. pri poďakovaní relatívne často), ktoré bolo obklopené núdzovým vypnutím motora z jednej strany a vypínačom batérií z druhej.
Alebo, že ma netešilo, že na to, aby mi do xichtu v zime fúkal teplý vzduch som musel nájsť správnu kombináciu viacerých dvoj až trojpolohových prepínačov s podobnými ikonkami, zvyčajne počas jazdy. Alebo, že vyhrievanie sedadla poznalo len dva režimy: a) studené sedadlo a b) horí ti riť do 5 sekúnd. 😂
Reakcia na: Ike #62:
Nuž horšie ako SOR CN boli len ukrajinské Bohdany a dokonca som si odjazdil posledne pár jázd na Trolige, tá mi prišla niečo medzi starým Crosswayom a Granusom (mnohí asi ani nevedia o čo ide) a bola to taká zaujímavá skúsenosť ako znie to moje prirovnanie... No stále to nebolo tak zlé ako väčšina Libchavskych výtvorov a to som čakal najhoršie, aj keď aj tam ergonómia, kvalita, jazdné vlastnosti boli na poslednom mieste.
Reakcia na: milanko79 #55:
Mne práveže model BN pripadá šoférsky vydarenejší ako model NB. Ale tak ja som taký sviatočný vodič autobusu. Každopádne NB budí dojem, že nepozná tesnenie a že sa na bratislavských cestách rozsype. BN pekne pruží a dobre sa s ňou manévruje. Po MB som ich mal najradšej. Ale tak uznávam, že fungl Felíciu s 0 najazdenými km by som si v roku 2021 nekúpil.
Reakcia na: milanko79 #50:
Ale je to šikovný biznis model. Dáš dokopy morálne zastarný materiál z roku 2007 a voala máš autobus postavený v roku 2021, ktorý je výrazne lacnejší ako konkurencia.
Úplne NP vozy by museli byť len úpravy mestských ako napríklad PAL Citelisy u SAD ZV, jediný čisto NP PAL voz čo mi napadá bol asi Tedom L12 ale ten bol asi LE. Dopravcom sa však nechce priplacat za lepšie sedačky, takže aj v prípade SAD ZV Citelisov išlo o plastové mestské a na dlhších linkách už to bolo nepríjemné. Navyše chýbajú kufre na batožinu (aj keď sa využívajú len sporadicky). Keďže však existujú LE verzie mestských modelov ( Solaris Urbino LE, MAN Lions City LE... ) kde nie je ani problém s kuframi či menej miestami kupoval by som radšej tie, navyše sú na tento typ dopravy prispôsobené / stavané . U LE verzie napríklad medzimestskeho Crosswaya mi prišli dosť strmé schody do vysokej časti oproti LE verziám mestským autobusov, to isté aj u SORky CN. Osobne považujem za ideálny ako som aj spomínal MAN Lions City LE alebo aj Solaris Urbino LE, Solaris sa za posledné roky kvalitou dostal na špičku, kvalita je v podstate nemecká. Tým čo neveria na nekvalitu SORu by som odporučil pozrieť si inzertné portály na autobusy. Zatiaľ čo MANov či Solarisov bude plno, SORiek bude plno tak pod autogenom.
Reakcia na: Trolley #53:
Podľa štandardov stačí, keď je ulička medzi dverami bezbariérová a tiež sa odporúča, aby boli 4 sedadlá v nízkopodlažnej časti. Ako ale píše 810zssk, tak na regiolinky stačia aj LE vozidlá.
Reakcia na: Trolley #53:
Plne NP vozy sa na regionálku moc nehodia (možno okrem liniek v rámci aglomerácie, ako napr. 215 alebo 525). Obetuješ počet sedadiel a komfort bez výraznejšieho benefitu.
Reakcia na: TeBeCe #54:
Škoda. Každopádne ďakujem za info.
Reakcia na: irizar #52:
Bratislavská prevádzka bude predsalen iná v tom že bude mať pomerne veľké penále za nevypravený spoj + je tam aj veľká banková záruka. Čiže ak to tu bude Arriva skúšať tým balkánskym spôsobom, môže naraziť už aj ekonomicky (čo je problém, na rozdiel od PR ktoré im môže byť ukradnuté).
To NS som považoval za konečne moderný model od SORu no narážajú na cenu ktorá útočí na konkurenciu ktorá je kvalitatívne a úrovňou inde. Rada CN sa má čochvíľa dočkať nástupcu ICN, jeho fotky už kolovali po FB no myslím že SOR narazí na rovnaký problém ako v prípade NS rady. Vôbec však nerozumiem prečo nakupuje dopravca naďalej takto zastaralé autobusy keď musí byť predsa každému jasné že sú to archaicke vozy na ktorých preplatia ich nižšiu cenu ich náročnejším a častejší servisom kvôli ich poruchovosti a nekvalite. A manuál? Vodičom sa nechce radiť navyše v SORoch je hrozne tuhé radenie oproti iným vozom, šoféry sa rozbiehajú na 2 kvôli veľmi zle sprevodovanej 1, tým často odchádza spojka, už len to je proti automatu veľká nevýhoda a spotreba na modernom automate je nižšia / rovnaká ako u manuálu.

Vodič by mal byť na prvom mieste spolu s cestujúcimi, keďže v autobuse trávi najviac času. Ergonómia pracoviska, kvalita sedadla, rozhľad, hlučnosť, veľkosť pracoviska by mali byť kritériá. Osobne si predstavujem ako ideálny voz MAN Lions City LE. Kvalitný, dobre spracovaný voz s výborným motorom, skvelým automatom VOIT(ak sa tam ešte dáva) , životnosťou a cenou len tesne vyššou ako SOR.
Reakcia na: 810zssk #27:
Teraz BID na konferencii VOD hovorila o odchodoch 0:35.

Zriadene budu aj nove zastavky pre regiobus v meste napr. Pod stanicou, expresy do Senca aj Klientske centrum a Bojnicka.
Reakcia na: milanko79 #50:
Ja som tiež očakával plne nízkopodlažný autobus. Možno sa mýlim, ale nebolo to náhodou aj v podmienkach? Inak ten display by som tiež dal aj k 2. dverám, aby aj cestujúci v zadnej časti vozidla videli nasledujúce zastávky.
Reakcia na: milanko79 #50:
Vodic a jeho podmienky nikoho nezaujimaju. Uplne najmenej Arrivu. Teda az do momentu, kym zrazu nie su. Ale na Lacikeho vyjadreniach je uz vidno, ze si pripravuje podu, aby pripadny pruser hodil na Slovak Lines (niezeby im teda SL nerobilo detinske naschvaly). Tak ako pred par rokmi v Nitre za vypadky vobec nemohla buzeracno-strhavacia personalna politika Arrivy, ale zrusenie vojenskej sluzby a fakt, ze stat odmieta davat deckove vodicaky osemnastrocnym. To by nebol korporat, aby si nenasli vyhovorku.
A ano, su to manualy.
Reakcia na: milanko79 #50:
Musia za kazdu cenu tlacit tie BN,CN karoserie lebo s NS maju rapidne problemy predat to von. Par zakaziek maju s NS12, alebo ENS12.
Najma ten llbak NS18 dokonca nikde doteraz nejazdi len ako 1ks tusim no aj to ako tbus v Tepliciach. Ak im nevyjde Praha megatender s NS18 tak uz potom neviem kde s tym prerazia.
Úprimne sa celkom divím, ako SOR dokázal (dokáže) udržať tak zastaralý model ako je CN za minimálnych inovácií, pričom jeho cena nie je o toľko nižšia ako u ostatných vozidiel tejto kategórie, no ich úroveň je už inde, dokonca už dosť zastaralý Crossway je vyššie. Na západe sa považuje za lacnú, nekvalitnú značku Iveco. Neviem čo by povedali na tento výtvor bez akýchkoľvek skutočných inovácií. Verejnosť si to až tak nevšíma, väčšine ľudí je to jedno no šofér ktorému hodia CN má o zábavu postarané, voz na úrovni niekde okolo Karosy 900 s nulovou ergonómiu, tými istými problémami ako keď sa pred 15 rokmi začal robiť, tuhým radením (pochybujem že je to automat, aj keď aj ten je u SORu katastrofálna robotizovana ZF) je na dnešné pomery autobusov na zaplakanie. Ja som si v jazdných vlastnostiach nevšimol žiadny zásadný rozdiel medzi 10 ročným a novým vozom. Ekonomické oddelenie SORu zaslúži pochvalu, len na základe o skutočne pár tisíc eur nižšej ceny dokázali udržať vo výrobe tento "autobus" tak dlho.
Reakcia na: Dispecer #48:
No ide o to že je tam pomerne úzky priestor medzi označovačom a dverami kabíny, navyše v úplne neprirodzene polohe vzhľadom na to kde stojí cestujúci. Takže mi to príde trochu nešťastne.

Pri výhľade som nemyslel tlačiareň, ale OCL.
Reakcia na: 810zssk #34:
"Vzdialenosť tam je, len je tam v ceste ten označovač + kabína má sklenenú stenu v celej výške. Takže ani po tej druhej fotke si neviem predstaviť ten akrobatický úkon ktorý bude cestujúci robiť ak by sa mal pípať na emtrest termináli."
Asi nerozumiem, čo s tým má výška skla na dverách kabíny... Väčší problém je skôr v tom, ako ďaleko tá tlačiareň od palubného počítača Synergy OCC (aj keď tu je zrejme TransData palubák) je od tej zadnej steny predného čela, resp. jeho výčnelku pri ráme dverí do kabíny, či? Každopádne, tu by asi logicky bolo asi lepšie aj tú tlačiareň aj ten validátor umiestniť v mieste toho validátora.

Čo sa rozhľadu vodiča týka, asi tam to (trochu) prekážať bude, ale v tomto prípade, tú tlačiareň prekrýva samotný palubný počítač a ten bude väčšou prekážkou, nie?
Reakcia na: Urbanway 2423 #46:
No keby si chcel všetky tieto funkcie pokombinovať tak je to veľké jak prasa 🙂 Už aj ten čo si linkol (alebo ten čo má Arriva) je dosť obrovský.
Reakcia na: 810zssk #45:
Mám na mysli tento označovač: http://www.mikroelektronika.com/validator-s-tiskem-dokladu-vega-cvp Neviem, či by to šlo prepojiť s pokladňou tak, aby tlačil lístky z pokladne a nie iba potvrdenky. Teraz som si ale všimol, že sa v ňom nedá označiť normálny lístok, takže potom beriem späť. 🙂
Inak, to sa skutočne nevyrába aj označovač, čo by dokázal označiť papierový a elektronický lístok (ručný výber lístka na označovači by sa dal riešiť klasicky cez pokladňu) + vytlačiť lístok z pokladne (pritom možno by sa do súčasnej tlačiarne na lístky zmestil aj označovač na papierové lístky)?
Reakcia na: Urbanway 2423 #44:
A sú také v pražských električkách? Ja si pamätám že terminál na predaj lístkov je samostatný od označovača.
Reakcia na: 810zssk #34:
Je vôbec potrebné, aby tam bola aj tlačiareň, aj označovač? Nestačil by kombinovaný označovač s tlačiarňou (aké sú napr. v pražských električkách)?
Reakcia na: FFF13 #42:
Kľudne sa mohol použiť klasický obojstranný LCD displej v strednej časti vozu, ale tak asi bola požiadavka len na 1 displej vo voze.

Mňa zaujal aj ten displej na kurzové číslo, neplánuje sa nejaká výmena IS (veľké LCD displeje, dvojjazyčné hlásenie, farebné LED displeje, kurzové displeje,...) aj v starších vozoch MHD (T3/T6, Capacity atď)?
Reakcia na: 810zssk #31:
Škoda že nie je vnútri aj druhý displej niekde na úrovni druhých dverí, takto už od polky autobusu poriadne nevidieť na ten predný
Reakcia na: FFF13 #10:
525 a 527 také vozy určite nepotrebujú ale na spomínanej 269 alebo napr. 650 atď. by sa v špičke kľudne uživili aj 18m vozy.
Reakcia na: S499.1023 #39:
Keďže je to víkendová posila, predpokladám že je to určené pre ľudí čo idú do mesta (inak by to jazdilo denne). Tak benefit z toho že nepôjde posledný bus o 23:30 bude vyšší ak pôjde o 1:30 ako keby šiel 0:30, lebo to citeľne predĺži možnosť "žiť".

Samozrejme v mojom ideálnom svete by šli busy do aglomerácie o 0:30 denne a 2:30 cez víkendy + do regiónu o 0:30 cez víkendy. Ale tak v rámci toho mála čo je ochota pridávať mi príde lepší ten čas 1:30.
Reakcia na: 810zssk #38:
A čo také by si chcel stíhať po polnoci? Ja už mám tiež večer po ôsmej hodinový interval ale to považujem v takú neskorú hodinu za prijateľné. Som rád za ňu, lebo tie ešusy sú mimo víkendu dosť prázdne. Za optimálny by som pokladal polhdinový interval do deviatej, čiže jeden vlak navyše ale keďže sa bude skôr škrtať ako pridávať, tak nemrnčím.
Ale tu hovorím skôr o tom, že predpokladám, že viac ľudí uprednstní návrat domov okolo jednej pred návratom okolo druhej.
Reakcia na: S499.1023 #37:
No tu hovoríme o linkách kde je žiaľ celý večer hodinový interval (keďže žiadne razantné navyšovanie výkonov na civilizovaný rozsah sa nekonalo). Takže akurát pri poslednej dvojici spojov by sa to natiahlo na dve hodiny. Keďže ide o víkendové posily, nie dennú premávku, javí sa mi lepšie to nastaviť tak aby človek v tom meste aj niečo stihol.
Reakcia na: 810zssk #27:
Posledný vlak "do regiónu" mi odchádza o 23:10 a potom o 0:30, už to sa mi zdá byť dosť dlhá diera. Ak by odchádzal o 1:30 (a nebola by možnosť mať napríklad oboje), rozhodne by som svoje aktivity v meste plánoval tak, aby som stíhal ten o 23:05.
Reakcia na: Valec #23:
Zjavne na ŽSR 😁.
Reakcia na: Minko #16:
Prevádzkovateľ sa "zmohne" na to, čo si zadávateľ objednal.
Reakcia na: Dispecer #33:
Vzdialenosť tam je, len je tam v ceste ten označovač + kabína má sklenenú stenu v celej výške. Takže ani po tej druhej fotke si neviem predstaviť ten akrobatický úkon ktorý bude cestujúci robiť ak by sa mal pípať na emtrest termináli.
Reakcia na: 810zssk #31:
Neskresľuje ti to iba ten uhol, odkiaľ to bolo fotené? Tlačiareň cestovných lístkov je od označovača odhadom asi viac ako 50 cm ďaleko, čo sa mi zdá dostatočné. Keď si priblížiš túto fotku, tú vzdialenosť celkom dobre vidno:
https://www.facebook.com/idsbk.sk/photos/pcb.1913741392142858/1913738902143107
Na profile VO pribudli ponuky dalsich uchadzacov+dalsie informacie z vyhodnocovania ponuk
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-zakaziek/detail/dokumenty/425990
Ďalšie fotky nových vozov:
https://facebook.com/story.php?story_fbid=1913741392142858&id=150781391772209

Zaujal ma ten OCL (Mikroelektronika?) a najmä jeho umiestnenie. Jednak sa mi javí že môže vodičovi celkom blokovať výhľad a jednak blokuje prístup k terminálu od pokladne. Tak by ma celkom zaujímalo že ako sa bude odbavovať - či sa karty budú defaultne prikladať k OCL a ten terminál od Transdaty je tam len pre účely tlačenia CL, alebo ako to bude.
Reakcia na: 810zssk #29:
ako to na Slovensku zvykne chodiť, B bude najskôr asi správne 😁
Btw, keď už BSK rozpráva o podpore verejnej dopravy a zároveň sa chváli koľko týmto tendrom ušetrili, som zvedavý či tá ušetrená suma pôjde späť do VHD (napr. cez navýšenie výkonov), alebo sa to zas stratí v nejakej čiernej diere.
Reakcia na: 3pa3ck3 #22:
možno čakajú, že ešte nájdu niekde inde ďalšieho somára, ktorý im dovolí postaviť zbytočné nákupné centrum s parkoviskom pre iné než osobné vozidlá v podzemí
Podľa článku na HNkách majú nočáky do regiónu odchádzať o 1:35 (nie 0:35 ako v pôvodnom návrhu). Ide o chybu, alebo sa to zmenilo?

Osobne sa mi tých 1:35 zdá byť oveľa lepší čas, vzhľadom na to že posledné denné spoje by mali byť niekedy po 23:00, takže by došlo k lepšiemu rozloženiu spojov v okrajovom čase.
Reakcia na: ufo #18:
Ako keby sa tie sadky az tak veľmi hrnuli do toho... 😃
Reakcia na: hroch #17:
Keďže pri príprave súťaže nebol žiaden z partnerov IDS BK oslovený, tak to na uľahčenie integrácie nebude mať žiaden vplyv. Práve naopak, môže ju to na dlhšie obdobie zablokovať.
Reakcia na: 810zssk #21:
To samozrejme ano, ale ak by si TTSK vybral dopravcu, ktory vlastne uz raz zaintegrovany bol, tak by to urcite bolo jednoduchsie. Ale teda samozrejme sa bavime ultra hypoteticky.
Reakcia na: ufo #18:
Kde vznikla táto bájka?
Reakcia na: TeBeCe #14:
A už sa vie vôbec, že to HB Reavis nezabalí v tomto biznise?
Reakcia na: hroch #17:
Integrácia je vec objednávateľa, nie dopravcu.
Reakcia na: ufo #18:
Zase tohto dopravcu nepreceňujme. SL nič neblokovali.
Reakcia na: ufo #18:
Ak by bolo v ich zaujme, aby ta integracia prebehla... ¯\_(ツ)_/¯
Reakcia na: hroch #17:
Slovaklines blokoval integráciu TTSK, takže tá integrácia je ľahšia už teraz, tým, že Slovaklines už nebude.
Reakcia na: TeBeCe #14:
To by ale vyyyrazne ulahcilo potencialnu integraciu do IDS 🙂 Som zvedavy, ci tu niekto nema insider info.
zase sa prevádzkovateľ zmohne "až na" Sorovraky? 🤮
Reakcia na: 810zssk #11:
Nové.
TTSK teraz sutazi dopravcov pre regiony Zahorie a DS. Neskusa Slovak Lines stastie tam, ked uz prisiel o BSK?
Pekne sa vytočím keď Slovak Lines karty nebudú platiť, lebo presne pred 2 týždňami som si jednu kupoval na Nivách a ešte mi to aj napadlo a pýtal som sa tety, že či budú platiť. "Jasné pane, určite budú, tu sa mi postavte nech vás odfotím."
Reakcia na: FFF13 #10:
A sú 525/527 natoľko vyťažené, aby tam jazdili také veľké vozy? Veď ešte za čias kedy 525 jazdil DPB, tam v pohode stačili 10,5 SORky.
Mne by sa skôr na tieto vozy hodila linka 740.
Tie Crosswaye budú ex-SL či niečo iné?
Btw tie 14,5m vozy nemali byť okrem 269 nasadené aj na 525/527?
Reakcia na: Dezerter #8:
V regióne nenájdeš už myslím nikde zhrdzavené stožiare. Tie boli osadzane len v mestách veľmi ojedinele. Verejné osvetlenie je buď nové kovové, a vôbec nie v priestore zastávok, alebo je osadené na betónových VNN, opäť nie v priestore zastávok.
Mnohé zastávky PAD nemajú ani teraz žiadne označniky, hlavne tie s prístreškom.
Pokiaľ budú označníky osádzať tak ako DPB na mnohých miestach, teda na hrdzavé stožiare verejného osvetlenia, tak s betonážou si starosť určite robiť nebudú
Reakcia na: Minko #5:
Nie, v tej vete sa rieši zázemie dopravcu, nie zastavovanie na stanici.
Reakcia na: mathre #4:
No tam sú dve rôzne témy - použitie stanice a zázemie na stanici. Použitie by nemal byť problém, tam je fixne daný cenník a BSK to prepláca - čiže BSK sa musí rozhodnúť či to bude akceptovať alebo konečne ukončí nivocentrickú dopravu. Zázemie je na druhej strane komerčný problém Arrivy, keďže to ide z jej peňazí.
Reakcia na: mathre #4:
čo si čakal že do médií pustia- neviem ešte kde budeme mať konečné, neviem sa dohodnúť v rámci rokovaná s HB Reavis? 😁 takto sa to nerobí 🙂
Zaujímavé je to vyjadrenie o tom, že s vlastníkom novej autobusovej stanice ešte Arriva nerokovala lebo bola otvorená nedávno. Jedna vec je to, že aj vlastníkom tej starej je HB Reavis a druhá vec je to, že Arriva s HB už rokujú dlhšie avšak nevedia sa dohodnúť na podmienkach nakoľko HB pýta od Arrivy sumy za užívanie stanice ktoré Arriva odmietla akceptovať. Som zvedavý, ako toto naťahovanie dvoch gigantov dopadne.
Reakcia na: 810zssk #2:
Oznacniky sa tiez este maju doriesit.
S tými označníkmi to bude počas prechodného obdobia ako? Je nejaká dohoda so SL že tam zatiaľ nechá tie svoje?

Verím že teraz keď je to podpísané sa už môže začať nejaký cyklus informovania, či už o CP, alebo spôsobe označovania (keďže tam zmeny tiež musia nastať, minimálne skrz zrušenie evidenčných lístkov a hlásenia vystúpnej zastávky). Držím palce nech to prebehne plynulo 🙂

Apropo karty, predpokladám že prípadné ukončenie ich akceptácie a refundácia zostatkov na kartách by pre SL nebola zrovna jednoduchá záležitosť, takže by som čakal že bude záujem dohodnúť sa. Ale je škoda že aj pri Arrive sa ráta s emitáciou ich vlastných kariet, namiesto jednotnej BIDkovej ktorá by tento problém do budúcna úplne odstránila.
Tusime inac, kedy budu zverejnene nove regionalne CP? Lebo predpokladam, ze to, co bolo sucastou tendra, uz nemusi nutne platit. Ja si tam teda nespominam napriklad na expresne linky...