Aké novinky prinesie zmena dopravcu v regionálnej autobusovej doprave od novembra?

BSK stále nepodpísal zmluvu s novým autobusovým dopravcom, no ohrozenie poskytovania služieb od novembra nepripúšťa.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) vyhlásil v apríli minulého roka verejnú súťaž na obstaranie poskytovateľa služieb regionálnej autobusovej dopravy v kraji na nasledujúcich 10 rokov, keďže doterajšia zmluva so súčasným dopravcom Slovak Lines skončí v polovici novembra 2021. Pre podanie námietok voči podmienkam tendra sa lehota na predkladanie ponúk posunula z júna 2020 až na február 2021. Kraj zverejnil vyhodnotenie ponúk v apríli tohto roka, pričom úspešným uchádzačom sa stala nitrianska spoločnosť Arriva Mobility Solutions.

Zmluva s víťazom súťaže však ani štyri mesiace pred plánovanou zmenou dopravcu nie je podpísaná, keďže pre podanie námietok voči vyhodnoteniu ponúk nebolo možné ešte súťaž ukončiť. Úrad pre verejné obstarávanie čiastočne vyhovel námietkam neúspešného uchádzača a v polovici júla 2021 vydal rozhodnutie, podľa ktorého má kraj zrušiť vyhodnotenie ponúk a opäť preskúmať ponuku uchádzača z hľadiska aspektu mimoriadne nízkej ponuky pri zložke ceny „Pevná zložka Ponukovej ceny“. Proti tomuto rozhodutiu ÚVO bolo podané odvolanie, pričom odvolacie konanie sa začalo 26. júla 2021. Do ukončenia odvolacieho konania nie je možné zmluvu s víťazom podpísať.

Aktualizácia 14.9.2021: Rada ÚVO v rámci odvolacieho konania zmenila rozhodnutie ÚVO a námietky neúspešného uchádzača v plnom rozsahu zamietla. Proti rozhodnutiu Rady ÚVO už nie je možné podať opravný prostriedok, iba žalobu na súde. Podpisu zmluvy s víťazom súťaže by tak už nemalo nič brániť.

Zaujímali sme sa preto, či sa naťahovanie súťaže neprejaví na poskytovaných službách v regionálnej autobusovej doprave v kraji od novembra. „Bratislavský samosprávny kraj má pripravené alternatívne riešenia za účelom zabezpečenia riadneho poskytovania služieb prímestskej autobusovej dopravy v rámci kraja,“ informoval nás Michal Feik z odboru komunikácie a propagácie BSK. Pripravované riešenie BSK nekonkretizoval, no ako dodal Michal Feik, „predĺženie aktuálne platnej zmluvy nie je možné“. Od 15. novembra 2021 by tak mal začať v Bratislavskom kraji jazdiť nový dopravca.

Aké novinky prinesie zmena dopravcu?

Ako nám potvrdil Michal Feik, uzavretie novej zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme prinesie viaceré novinky a zlepšenia pre cestujúcich, ktoré vychádzajú zo schválených Technických a prevádzkových štandardov Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji.

Zastávky regionálnych autobusov

Výraznou zmenou prejdú zastávky prímestskej autobusovej dopravy, ktoré budú po novom označené jednotnými označníkmi IDS BK (rovnakými ako sa v súčasnosti osádzajú na zastávky bratislavskej MHD). Cestovné poriadky na zastávkach budú v rovnakom formáte a dizajne ako sú nové cestovné poriadky MHD. Viaceré zastávky v regióne dostanú nové názvy, aby bolo možné ľahšie identifikovať, kde sa zastávka nachádza (primárne podľa ulíc alebo významných objektov).

Dôležitou zmenou bude, že všetky zastávky budú charakteru na znamenie, čím by malo prísť k zlepšeniu plynulosti a zrýchleniu dopravy. Pre cestujúcich to bude znamenať, že pred vystupovaním budú musieť vždy stlačiť príslušné tlačidlo. Pri čakaní na zastávkach postačí, ak budú stáť tak, aby ich vodič prichádzajúceho vozidla mohol vidieť.

Vozidlá

Viaceré novinky sa budú týkať aj vozidiel v prímestskej doprave. Po novom budú všetky vozidlá bezbariérové (nízkopodlažné). Štandardom zostane klimatizácia a bezplatné Wi-Fi pripojenie k internetu. Významne sa zlepší vozidlový informačný systém, ktorý bude pozostávať z vonkajších LED displejov s možnosťou farebného zobrazenia čísla linky a vnútorných LCD obrazoviek, ktoré budú cestujúcim ponúkať zobrazenie trasy linky a možné prestupy na ďalšie linky IDS BK, ako je to známe z najnovších vozidiel bratislavskej MHD.

Modernejší bude aj tarifný systém, ktorý by mal zrýchliť vybavovanie cestujúcich. Systém bude pripravený aj na platbu za cestovné prostredníctvom bankových platobných kariet, no táto možnosť bude spustená až dodatočne, vzhľadom na predlžovanie súťaže.

Jednotné bude aj vyhotovenie nových autobusov:

  • modernejšie vnútorné vybavenie vozidla (vnútorný dizajn, farebne definované sedadlá – červené pre všetkých cestujúcich, modré pre zdravotne znevýhodnených, signalizačné tlačidlá dostupné z každého sedadla, USB nabíjačky),
  • všetky vozidlá budú v jednotnom červenom nátere s polepmi podľa práve pripravovaného Dizajn manuálu IDS BK
  • okná budú vybavené determálnymi sklami, ktoré znižujú priepustnosť tepla do vozidla,
  • kamerový systém, ktorý zvýši bezpečnosť vo vozidle,
  • na každom vozidle bude príprava na umiestnenie cyklodržiaku, ktorý v budúcnosti umožní zvýšiť počet prepravovaných bicyklov,
  • na vozidlách bude povolené umiestnenie reklamy len v určených vitrínach a na zadnom čele vozidla, čím bude zachovaný nerušený výhľad z vozidla z každého jedného sedadla.

Počas prvého roka budú pre viacero parametrov na vozidlá platiť výnimky, aby mal nový dopravca dostatok času na prípravu. V plnej miere sa preto všetky novinky prejavia až v novembri budúceho roka," dodal Michal Feik.

Ďalšie novinky

Zmeny cestovných poriadkov by mali priniesť pravidelnú taktovú dopravu na všetkých linkách a vo všetkých úsekoch. Zvýšený bude aj počet nadväzností medzi vlakmi a autobusmi, resp. medzi jednotlivými autobusovými spojmi. Zavedené budú aj nové nočné spoje do regiónu, ktoré budú premávať vždy v noci pred voľným dňom a odchádzať budú o 0:35 z centra mesta z Hodžovho námestia.

Využívanie regionálnych autobusov na území Bratislavy bude pre cestujúcich pohodlnejšie a rýchlejšie. V smere jazdy na Autobusovú stanicu bude na zastávkach na území mesta možné nastupovať do vozidiel všetkými dverami (dnes je to možné len prvými dverami).

Príde tiež k rozšíreniu prevádzky centrálneho dispečingu IDS BK, ktorý od decembra 2020 zabezpečuje dispečerské riadenie prevádzky integrovanej dopravy. Zo súčasných 19 hodín denne (medzi 5. a 24. hodinou) bude prevádzka rozšírená na nepretržitú prevádzku 24 hodín 7 dní v týždni.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Petto #131:
Mohol by si sem dať odkaz/nasmerovať ma kde ich nájdem?
Reakcia na: Petto #136:
Áno, Arriva nebude platiť niečo čo objednávateľ nechce. Prečo by to robila? Tendre sa vyhrávajú tak že nájdeš najefektívnejšiu cestu ako dodať to čo objednávateľ požaduje.
Reakcia na: 810zssk #135:
Dobre tak Arriva
Reakcia na: Petto #132:
"IDS BK" si nič od SORu neobjednáva. Zákazníkom SORu je Arriva a SOR dodá to čo si Arriva objedná.
Reakcia na: Petto #132:
Vieš že výrobca vozy nevyrába podľa toho, čo si integrátor napíše do štandardov pre dopravcov? 😂
Reakcia na: 810zssk #129:
Dobre, to bola blbost co som napísal. Berem spat.
Reakcia na: Jak44 #127:
Ak si nezadefinujes, co presne chces, tak si vyrobca da co on chce. IDS BK dal len odporucanie na 4 sedadla bez schodu, tak SOR tam dal vsetky sedadla na schodiky vsade, cimvlastne nic neporušil.
Reakcia na: Cancer #130:
Uz koluju fotky hotových vozov.
Reakcia na: Petto #126:
A kde si videl fotky interiéru? Lebo ja som videl iba skelety tých vozidiel čo údajne majú byť naše, aj to len zvonka, vpozadí fotiek nitrianskych vozidiel.
Reakcia na: Petto #126:
Ako SOR "ušetrí" na tom že dopravca si u neho objedná nižšiu výbavu?
Reakcia na: irizar #125:
Dá sa napadnúť rozhodnutie ÚVO. Myslím že to bol prípad obstarávania nového tarifného systému DPB - ÚVO rozhodol že tender bol v poriadku, ale EmTrest to napadol na súde (a DPB sa bál podpísať zmluvu, takže im prepadli peniaze a máme ten paškvil čo máme).
Reakcia na: Petto #126:
Odkedy si výrobca určuje konfiguráciu vozidla?

Niektorí ľudia zo šotoušov nevyrastú... 🙂
Reakcia na: Cancer #124:
Vedeli by to spravit, ale neurobili aspon podla fotiek interieru. A co nie je povinne ale len odporucane tak radsej SOR usetri nie ? 😂
Reakcia na: Joyki #107:
A na akom zaklade by tu zalobu mohli podat? UVO jasne povedalo, ze sutaz aj jej vysledky su v poriadku, takze cim by sa este mohli ohanat?
Reakcia na: Petto #121:
„Len nechapem jak CN12 splna krieterium 4 sedadla bez schodiku (NP) kedze v interieri su vsetky sedadla na schode/podeste“

A určite sú? Veď na tej lavej strane by nemalo pod podestou nič byť schované okrem priestoru sedadiel čo sú na náprave a teda sa tam dajú buď dať nízkopodlažné sedadlá alebo priestor na státie ako majú aj bratislavské BNká.

Ako teoreticky tam môže byť aj tá podesta predĺžená až po priestor pre kočík ale prečo by si to takto objednávali, keď ešte aj SOR to prezentuje s nízkopodlažnými sedadlami tam...

https://www.sor.cz/wp-content/uploads/2017/09/sor_cn5-635x430.jpg
Reakcia na: Petto #121:
Také kritérium neexistuje. Zo štandardov: "Odporúča sa tiež, aby v nízkopodlažnej časti boli umiestnené aspoň 4 pevné sedadlá."

Takže to nie je povinné.
Reakcia na: Petto #121:
Sklápacie na schodíku nebudú, zrejme sú práve 4.
Reakcia na: Urbanway 2423 #116:
Nove hrbace, uz su aj foto hotovych CN12 v areali Arriva NZ.
Su celocervene s maly bielym vodorovnym pasom (po celej dlzke) asi 30cm od podvozku.
Vizualne je zakryty hrb ciernym pasom okien po celom boku vozidla.
Len nechapem jak CN12 splna krieterium 4 sedadla bez schodiku (NP) kedze v interieri su vsetky sedadla na schode/podeste
Reakcia na: Sor23 #118:
Súhlasím s tým, že LE konštrukcia vozu je v pohode, dokonca na regio linky je to najlepšie možné riešenie, len teda na CN 12 sa fakt neteším - dizajn (fakt otrasný to sa asi zhodneme) a kvalita tiež
Reakcia na: Ike #115:
A ešte podľa možnosti v "bratislavskom" stave s priehľadnou podlahou, kymácajúcymi sa schodmi, odpadávajúcimi madlami...