Projekt modernizácie Vajnorskej radiály bude vylepšený

Mesto plánuje vylepšiť prestupný uzol medzi električkami a regionálnymi autobusmi na Zlatých pieskoch.

Popri príprave výstavby druhej časti električkovej trate v Petržalke hlavné mesto v tomto období projekčne pripravuje aj modernizácie existujúcich tratí - Ružinovskej a Vajnorskej radiály. Kým v prípade Ružinovskej radiály by už čoskoro mohlo prísť k vyberaniu zhotoviteľa (predpokladaný začiatok realizácie stavby je v novembri 2022), pri Vajnorskej radiále ešte prebieha príprava projektovej dokumentácie, pričom magistrát najnovšie zahrnul do projektu ďalšie požiadavky, ktoré by mali projekt vylepšiť. Podľa posledných informácií sa so začiatkom realizácie tohto projektu počíta v lete 2023.

Na základe uzatvorených dodatkov k zmluve so zhotoviteľom projektovej dokumentácie (Dopravoprojekt, a.s.) bude projekt rozšírený o komplexnú modernizáciu úseku Trnavské mýto - Za kasárňou tzv. od fasády k fasáde, o prestupný uzol integrovanej dopravy na Zlatých pieskoch a električková trať bude navhrnutá na vyššiu premávkovú rýchlosť.

Modernizácia úseku Za kasárňou - Tomášikova

Podobne ako bola do projektu modernizácie Ružinovskej radiály dodatočne zahrnutá komplexná modernizácia uličného priestoru na Krížnej ulici, aj pri modernizácii Vajnorskej radiály mesto požaduje od projektanta navrhnutie komplexnej modernizácie Vajnorskej ulice. Pôvodne bola požadovaná len v úseku Trnavské mýto - Za kasárňou, teraz bola doplnená požiadavka aj na úsek medzi ulicam Za kasárňou a Tomášikova. Okrem električkovej trate teda príde aj k rekonštrukcii ciest, chodníkov, inžinierskych sietí a zelene.

Prestupný uzol Zlaté piesky

Konečná električiek na Zlatých pieskoch slúži aj ako prestupný uzol medzi električkami a regionálnymi autobusmi, resp. autobusmi MHD. Pri Zlatých pieskoch v súčasnosti končia niektoré spoje regionálnych liniek 525 a 527, ktoré sa ale vzhľadom na absenciu obratiska priamo pri konečnej električiek otáčajú až na parkovisku neďalekého obchodného centra a v smere von z Bratislavy obsluhujú zastávku Zlaté piesky na Ceste na Senec, ku ktorej cestujúci prestupujúci z električiek musia vykonať peší presun cez nadchod. Takéto riešenie malo zostať aj v pôvodnom projekte modernizácie radiály.

Mesto však navrhlo vybudovanie nového obratiska a odstavnej plochy pre regionálne autobusy priamo pri električkovej zastávke Zlaté piesky. Riešenie pozostáva z vybudovania prepojovacej komunikácie medzi Cestou na Senec a Starou Vajnorskou za súčasnou zastávkou autobusov v smere do mesta. Nová nástupná zastávka v smere do Vajnôr je navrhovaná na Starej Vajnorskej vedľa električkovej zastávky (niekoľko desiatok metrov za súčasnou zastávkou linky 65 smer Vajnory). Prestup cestujúcich z električiek na regionálne autobusy smerom do Vajnôr by sa tak výrazne skrátil a zjednodušil.

Zachovaná však zostane aj súčasná zastávka na Ceste na Senec pre linky, ktoré nebudú začínať na Zlatých pieskoch. Tu by mali byť dobudované chýbajúce chodníky a výťahy k nadchodu.

Električková trať

Oproti pôvodnému návrhu príde aj k úprave parametrov električkovej trate. Na základe aktuálne platnej vyhlášky č. 254/2020 Z. z., ktorá umožňuje prevádzku električiek rýchlosťou až 65 km/h, prišlo aj k zmene návrhovej rýchlosti pri projekte Vajnorskej radiály. V úseku Tomášikova - Zlaté piesky bude trať navrhnutá na rýchlosť 65 km/h (pôvodne sa počítalo s rýchlosťou 50 km/h v úseku Tomášikova - Odborárska a 60 km/h v úseku Odborárska - Zlaté piesky). Táto zmena si v rámci modernizácie trate vyžiada úpravu geometrickej polohy koľajovej trate.

Taktiež na základe požiadavky DPB príde k posilneniu napájacích vedení z meniarní Ružová dolina a Legionárska a zvýšeniu ich kapacity. Dôvodom je pripravovaný nákup nových kapacitnejších električiek, ktoré budú vyžadovať vyšší výkon meniarne.

Ukončenie modernizácie Vajnorskej radiály je predbežne plánované do leta 2025.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ike #48:
Pán Dieter Ludwig patril do ktorej z týchto kategórií?
Reakcia na: S499.1023 #47:
V mojej odbornej praxi som zažil že tramtrain presadzovali ľudia
a) odborníci s vekom nad 70 rokov,
b) radobyodbornici, ktorí veria že Slovensko zachránia sestpruhove diaľnice kopírujúce každú udolnicu a parkovacie domy v počte 1:1 k panelákom
Reakcia na: 3pa3ck3 #45:
2. Funguje. Aj napríklad v Kasseli, Saarbrückene, v Mylhúzach. Ale už je to za zenitom, je to príliš drahé.
Reakcia na: lupask #44:
Keď povieme á, musíme povedať aj bé - aj neporovnateľne bohatšie Nemecko už povedalo, že nemá na to, aby rozvíjalo ďalšie tram-train systémy na spôsob Karlsruhe, hoci je to veľmi úspešné.
Reakcia na: lupask #44:
1. V Karlsruhe je tram-train, nie klasická električka
2. Funguje to aj niekde inde v Európe?
Reakcia na: lostrail #38:
zvlastne ze napriklad v Nemecku v sidle ustavneho sudu v Karlsruhe presne toto aj funguje. a.k.a. nasadnem na Kapucinskej do elektricky a vylozi ma vo Vinosadoch
Reakcia na: lostrail #42:
otupjevjajú
Reakcia na: Urbanway 2423 #41:
Ludia blbnu.
Reakcia na: lostrail #40:
To druhé spojenie by aspoň čiastočne mohla poskytnúť trať po Košickej. Keby sa ešte postavila trať po Tomášikovej (ideálne aj Riazanskej), tak by sa už dala 50 nahradiť električkou. Keď ale človek vidí, aký odpor sa zdvihol proti električke pred SND, ktorú chcel stavať developer, tak asi ešte budeme dlho odkázaní na súčasné trate...
Reakcia na: si #39:
Tak o tomto sa ani nemusime bavit. Na uzemi mesta to uz minimalne malo byt naprojektovane na styl okruhu a postupne by sa stavali jednotlive prepojenia podla potreby. Dokonca by tie okruhy mohli byt dva.

Na zaciatok by vsak stacila spojka od Ruzinovskej radialy po Raciansku, s kratkodobym vyhladom na prepojenie so zapadnou radialou. A potom uz by sa mohli hrajkat a kreslit si vzdusne zamky podla potreby.

Ale teda, na zaciatku budeme asi radi, ak vobec zacnu stavat 2. etapu v Petrzalke.
Reakcia na: lostrail #38:
ja by som ale najprv rad vidiet trosku poprepajanie radial, lebo sice nejaka elektricka do ivanky je pekna, ale pokial v pripade akejkolvek planovanej ci neplanovanej vyluky bude v tom lepsom pripade rozkuskovana a v tom horsom nepojde vobec je dost na ....
idealne by bolo aby sa z lubovolnej zastavky elektrickovej siete dalo do centra dostat aspon 2ma roznymi (kolajovymi) cestami
Zvlastne, ze v poslednom case tu citam take napady, ako elektricka do Ivanky, elektricka do Stupavy a podobne, no aj ked to moze byt pekna soto..., pardon, piktoreskna myslienka, neviem, ci by tie obce boli ochotne na prevadzku prispievat. V opacnom pripade by to bola dost nefer zalezitost pre mesto.
Tak ako na vsetko, aj na toto by musela existovat politicka vola a to najma na urovni komunalu, cize za mna sci-fi.
Reakcia na: Urbanway 2423 #31:
V prípade napojenia Stupavy na koľajovú dopravu je podľa môjho názoru najlepšie riešenie tram-train od Lamača cez Záhorskú Bystricu do Stupavy. Ale keďže máme problém postaviť 400 metrov električkovej trate v Ružinove, tak si nerobím žiadne nádeje 😛
Reakcia na: Urbanway 2423 #33:
Ešte teoreticky predĺženie trate ďalej a napojiť na smer Plavecké Podhradie, to by mohlo mať potenciál 🙂 samozrejme celú trať na minimálne 60km/h
Reakcia na: Urbanway 2423 #31:
Pfu, neviem či by to bolo také prospešné ušetrenie casuy, áno ZB a Stupava sú dosť veľké sídla s potenciálom, ale keď pozerám mapu, môže to byť do 2-3minut maximálne zrýchlenie čo sa mi nezdá až tak efektívne
Reakcia na: Urbanway 2423 #33:
Ano, samozrejme je to myslene ako elektricka z Borov.
Reakcia na: Adam3 #32:
To by si tam akože viedol nejakú električku, pretože tá trasa by nebola pre vlak veľmi vhodná?
Ked sme pri tej Stupave, toto by nebolo trochu realnejsie? Zltou je tranzitny obchvat Zahorskej.
Reakcia na: 810zssk #30:
Inak, nemohla by trať okolo Stupavy (odpájala by sa zo 110 pred podjadzom D2 a išla by viac-menej paralelne s diaľnicou, ktorú by za Stupavou križovala a napojila sa na 110 pred Zohorom) zrýchliť vlaky smerujúce do ČR, keďže by tam bola tá trať priamejšia? DNV a Bory by potom obsluhovali vlaky do Viedne a do Devínskeho jazera by jazdil nejaký autobus (samozrejme by sa tam muselo vybudovať nejaké obratisko a opraviť cesta). Okrem toho by mohla vzniknúť aj nová zastávka, ktorá by zrýchlila spojenie ZB a Marianky s centrom.

#29
V každom prípade by musela na vlak nadväzovať nejaká MHD Stupava, keďže v Stupave nie je miesto na to, aby stála stanica niekde bližšie k centru. To by však nemal byť problém, keďže tá linka MHD by mala dĺžku cca 10 minút v jednom smere.
Reakcia na: N/A #28:
To hej, ale trať v tejto podobe by dnes nestačila. Trasovanie nie je ideálne a navyše 110ka je preťažená.