Súťaž na nového dopravcu na jednokoľajke Bratislava - Komárno bola opäť zrušená

O prevádzkovanie osobnej vlakovej dopravy na trati do Komárna neprejavili súkromní dopravcovia záujem.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR informovalo, že zrušilo opakovanú súťaž na obstaranie dopravcu, ktorý má zabezpečovať dopravu na železničnej trati Bratislava - Komárno od januára 2023 na obdobie 10 rokov. Podľa ministra dopravy sa do súťaže prihlásil len štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko, pričom predložená ponuka sa cenovo výrazne líšila od očakávania ministerstva. Ministerstvom odhadovaná požadovaná úhrada za jeden vlakový kilometer bola 7,47 €, výška predloženej ponuky ZSSK zatiaľ zverejnená nebola. Za nezáujmom súkromných dopravcov o súťaž minister dopravy vidí krátky čas na vypracovanie ponuky a začatie prevádzky. Ministerstvo dopravy bude preto pokračovať v obstarávaní dopravcu priamym rokovacím konaním s oslovením relevantných dopravcov na trhu.

Ministerstvo dopravy chcelo už v roku 2019 vysúťažiť nového dopravcu, ktorý by zabezpečoval dopravu na uvedenej trati od decembra 2020, kedy skončila predchádzajúca zmluva so súkromným dopravcom RegioJet. Ten sa prihlásil aj do prvej súťaže ako jediný uchádzač, ale ministerstvo jeho návrh neprijalo a súťaž zrušilo. Aby neprišlo od decembra 2020 k prerušeniu premávky na trati Bratislava - Komárno, ministerstvo dopravy po priamom rokovaní s viacerými dopravcami pridelilo dočasný dvojročný kontrakt Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá si na zabezpečenie prevádzky na tejto trati požičala vlaky od rakúskeho dopravcu ÖBB. Železničná trať Bratislava - Komárno je zaradená do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji v úseku Bratislava - Kvetoslavov.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ike #42:
Chvalabohu, že nechceme. Aj v Rakúsku sa takéto cesty, najnebezpečnejšie zo všetkých (po vykapatí trojpruhov s spoločným prostredným pruhom), prestavujú na striedavé trojpruhy, ak tam nie je dostatok priestoru na regulárne smerovo oddelené 2+2.
Reakcia na: Ike #42:
Toto je inak strasny fail. Ani netreba chodit do Rakuska. U nas tiez take cesty existuju, napr. sice cez obce, ale v takom Jalovci a Raztocne, mimo obci napr. z Presova do Kapusian, preklasifikovana jednotka za Kosicami smerom na Sacu (aj kde dobre, ta ma stredovy pas, len su na nej urovnove krizovatky), za BB smerom na Sturec a Donovaly (je to kusok, vedie cez Jakub a tie pruhy su navyse celkom uzke (zislo by sa doplnit cyklotrasu), ale predsa existuje).

Velmi casto nevidno ani konfiguraciu 2+1, ktora ma predbiehacie pruhy na striedacku, pokial nejde o stupania do kopcov, no v zahranici je to pomerne vyuzivany kompromis.

Usporiadanie cesty 1. triedy v podobe 2+2 alebo 2+1 by som jednoznacne umiestnil na nasledovne useky (vratane obchvatov obci a miest na trase) s tym, ze by boli mozne aj lokalne zvysenia MPR na rovnych usekoch na 110 km/h (aj tak uz to byva nepisana rychlost na sirokych cestach):
- 2+2: I/61 (maximum krizovani MUK), I/62 (MUK), I/63 (po poslednu krizovatku s DS, MUK), I/75 (po poslednu krizovatku za Salou, MUK a potom podla potreby)
- 2+2: I/64 na jednoduchsich castiach (cez Fackov 2+1, MUK na najvytazenejsich krizovatkach - nahradi R8 a konecne doriesi aj spojenie PD a Ziliny)
- 2+1 na striedacku: I/66 od Siah po Brezno, za Breznom klasika 1+1 s operativnymi predbiehacimi pruhmi v dlhsich stupaniach a klesaniach (hlavne by konecne mala mat na celej trase parametre jednotky aspon C11,5).
- Na vsetkych usekoch juzneho tahu ZV-KE, kde tak skoro nebude hrozit akakolvek forma R2 - najma dlhe rovne useky medzi Turnou a Jablonovom aspon na 2+1 na striedacku a toto sa pokusit pretlacit aj na Soroske (je tam len jeden usek od Kosic, ale patrilo by sa to takto vyriesit cele), ktora ako taka nepredstavuje problem z hladiska stupania, ale cesta prechadza chranenymi uzemiami, preto Ersek bluznil o tuneli. Ratam, ze Batka a Bakta zrejme budu riesene polprofilovou R2.
- 2+2: I/9 cela, s obchvatmi miest a obci s MPR 110 km/h, namiesto R2 a s maximom MUK, resp. kde sa neda, zvazit potrebu laveho odbocenia a zrusit ho (prave budovat s pripajacimi pruhmi).
- 2+1 na striedacku + maximum krizovatiek riesenych ako MUK: I/65 od Vrutok po ZH, dolezita MUK - odbocka na Sturec (namiesto R3 a nezmyslu v podobe R1 cez Donovaly).
- I/14 by stacilo doplnit o predbiehacie pruhy do kopca a informacny system, podobne by som doriesil Certovicu, Vernar a Donovaly (tam, kde to este nie je).
- Ostatne cesty 1. triedy aspon doriesit, aby splnali parametre (C9,5 alebo C11,5 podla potreby) a obchvaty obci.

Toto vsetko by mohlo stat asi stvrtinu z planovanych dialnic a RC, mohlo by sa realizovat priebezne zo statneho rozpoctu (s vyclenenym stropom na kazdy rok) bez cakania na eurofondy, PPP a ine podobne zdroje a v celkovom meradle malo vacsi prinos, ako dialnice.

Niektore cesty by tiez zniesli preklasifikovanie na jednotky (napr. Gelnica - Kosice, BA - Pezinok a podobne).
Samozrejme pocitam s tym, ze sa dobuduje D1 a uz pripravene alebo rozostavane useky dialnic a RC.

No a keby sa popri tom vsetkom rozumne investovalo do zeleznic (uzke miesta, pomale jazdy, operativna elektrifikacia a modernizacia ZZ, zvysenie tratovej rychlosti aspon na trapnych 120 km/h, tam kde je este trapnejsich 80-100 km/h a menej, napr. aj napriamenie oblukov a podobne), no a v pohode by sa dalo fungovat.
Reakcia na: N/A #34:
"Problém územia v trase R7 za DS je, že neexistuje tým smerom žiadna priama a rýchla cesta, ktorá by spojila región DS s regiónom okolia NZ. Je otázne, či je momentálne potrebné ťahať R7 za DS, možno ešte z Holíc potiahnuť R7 cez Mliečany po Dolný Bar., čo by bol obchvat DS."

NZ by mali dobre spojenie, keby sa postavili obchvaty obci a miest na I/75 (napr. jednym vlastnikom pozemku zdrzovany obchvat Sale s uzkym hrdlom v podobe jedneho mosta na Vecu) a potom kvalitna cesta 1. triedy medzi DS a NZ v priamom vedeni ako samostatne vetva I/63. Cesta I/75 by sa mohla riesit spolu s I/62 a I/61 po Salu v usporiadani 2+2, ako napisal Ike. NZ totiz nemaju zle zeleznicne napojenie (neudrzba je samostatna kapitola, ale v porovnani s inymi hlavnymi tratami na Slovensku sa naozaj nie je na co stazovat) a vytvarat zbytocne luxusnu ponuku ponuku pre IAD subezne s takymto napojenim v podobe dialnice je kontraproduktivne.

"Cesta cez SC a GA je vedená najmä medzi NZ a SA cez dediny, obchvat Šale je v nedohľadne atď."

Tak toto treba riesit, ale nie tak, ze sa k tomu postavi paralelna dialnica.

"...postaviť aspoň novú cestu 1. triedy, ktorá by za DS plynulo na R7 nadviazala aspoň po NZ a za nimi dlho nebude treba čo sa týka výstavby nových ciest nič robiť."

Ano, s tym sa da suhlasit, ale napr. aj taka I/64 na Nitru by zniesla obchvaty obci. Je to tam sama rovina, cize za lacne peniaze by sa dalo vyriesit vela.


Reakcia na: S499.1023 #41:
náhodou, 80% Maďarov v tejto oblasti s ktorými som tam prišiel do kontaktu sa aspoň snaží rozprávať po slovensky. samozrejme sú aj starí hundroši, čo po maďarsky hundrú že slováci vytláčajú maďarov z dedín že to je nemysliteľné (priateľka vie po maďarsky- odpočula vo vlaku). Btw. nikdy mi nedali pocítiť, že som niečo menej ako oni. Bohužiaľ na SK sa robí všetko pre to, aby nacionalistickí politici naberali na sile.
Reakcia na: Viko #40:
Nejako na Slovensku nechceme stavať cesty medzi cestou 1. triedy a diaľnicou. Existujú aj nediaľnice v usporiadaní 2+2, napríklad najbližšie II/502. A dokonca nemajú ani stredový pás. Napr.:
https://goo.gl/maps/VvATbpPPKe5RqiZE9

Takáto cesta odbremení transport, teda splní účel a zároveň nestojí toľko čo diaľnica, ktorá sa nie všade oplatí a má stavebné limity predražujúce stavbu.
Reakcia na: Minko #39:
Neukrižujem ale ani to neprehliadnem. INak bývať v okolí DS a nevedieť maďarsky je dosť veľký handicap.
Reakcia na: ufo #37:
Nie je jednoduchšie postaviť rovno polprofil Rky, než trasu popretínať novou cestou prvej triedy a potom po rokoch špekulovať, ako popri nej viesť R7?
Reakcia na: S499.1023 #38:
ušlo mi jedno písmeno ukrižuješ ma teraz za to?😁 navyše maďarčinu neovládam s výnimkou pár slov 🙂
Reakcia na: Minko #25:
A teba to teší? Inak o Feldvidéku by som pochyboval, Felvidék by som považoval za pravdepodobnejší 😋 .
Reakcia na: N/A #36:
Nevylučuje. Ako pokračovanie obchvatu DS by bola nová jednička do NZ postačujúca. Už R7 mohla končiť niekde za Báčom, odkiaľ je cesta prvej triedy stavaná mimo obcí vrátane obchvatu DS.
Reakcia na: ufo #35:
To ale nevylučuje stavbu novej jedničky Dolný Bar-Nové Zámky, ak by sa už nepokračovalo ako R7. Vyšlo by to rádovo lacnejšie, ako stavať cestu v parametroch Rky s odpočívadlami atď. Ide o rovinatý terén, jediná náročnejšia stavba by bol most cez Váh.
Reakcia na: N/A #34:
Obchvat DS existuje a je vyhadzovanie peňazí stavať vedľa ďalší.
Reakcia na: lostrail #32:
Problém územia v trase R7 za DS je, že neexistuje tým smerom žiadna priama a rýchla cesta, ktorá by spojila región DS s regiónom okolia NZ. Je otázne, či je momentálne potrebné ťahať R7 za DS, možno ešte z Holíc potiahnuť R7 cez Mliečany po Dolný Bar., čo by bol obchvat DS.

Cesta cez SC a GA je vedená najmä medzi NZ a SA cez dediny, obchvat Šale je v nedohľadne atď. Pre túto reláciu by bolo žiadúce, keď už nie R7, tak postaviť aspoň novú cestu 1. triedy, ktorá by za DS plynulo na R7 nadviazala aspoň po NZ a za nimi dlho nebude treba čo sa týka výstavby nových ciest nič robiť.
Reakcia na: Ike #31:
pozri nemôžem povedať že s tebou nesúhlasím. To ako staviame železničný koridor- ešte aj ten Bangládeš by nás tromfol 😁 ale faktom je, že oproti tempe výstavby D4 a R7 od križovatky juh po Holice je toto tempo akési vlažnejšie. Mám dojem že gro svojej činnosti presmerovali na iné úseky- najmä D4 a samotnú prestavbu MÚK Prievoz. Pritom myslím si, že keby sa prioritnejšie sústredili na prepojenie R7 s Bajkalskou a s tým súvisiacou nevyhnutnou prestavbou MÚK a až následne sa pustili do zvyšku, urobili to lepšie- BA by výstavbu R7 viac pocítila. bohužiaľ R7 je v súčasnosti dosť chabo využívaná na svoj potenciál 🙂
Reakcia na: kecho #29:
Pointa bola, aky bude modal split dopravy smerom na DS (a neskor aj KN). V zasade najvacsi problem predstavuju vselijake "...slavovy", Samorin, Rovinka, DS a podobne. To je v podstate gro hustoty IAD na vstupe do BA. Tych par aut od KN alebo NZ zas az tolko vody nenamuti (navyse trasa od NZ je kusok ina, vyuziva sa najma cesta cez Salu a Galantu, t.j. v trase trate 130). Za DS bude kvalitna cesta prvej triedy (s par obchvatmi obci) postacovat nadlho a to plati aj pre jednu kolaj.

Pri vlakovom spojeni je hlavnou motivaciou presadanie ludi z aut do vlaku, co samozrejme zavisi od ponuky. Ked bude ponuka rychlostnej cesty pre vacsinu zaujmovej spadovej oblasti a oproti nej jednokolajka s obmedzenou kapacitou, ako to asi dopadne?
Reakcia na: Minko #30:
Teraz vyzniem veľmi zmiešane: ako advokát diaľnic a zároveň grínpisák.

Áno, diaľnice sa stavajú pomaly, ale v porovnaní s rozvojom železničnej infraštruktúry je stavba diaľnic úspešný a dynamický projekt. Objektívne je výstavba diaľnice o čosi ľahšia ako železnice. Ale pozri sa: diaľničiari majú spravenú prehľadnú koncepciu, vedia, čo chcú postaviť, vedia ako a plán (odmyslime si teraz vyhlásenia hranatých politikov) s výnimkou vis maior zdržaní aj dodržiavajú, hoci ten maximalistický variant je prestrelený (minimálne je vzhľadom na hustotu zaľudnenia a demografickú prognózu uletené mať niektoré paralelné diaľnice ako R1/R3 cez "susedné kotliny" alebo ten uzol R1/R2/R3 okolo ZH, prípadne sa nezohľadňuje dopravná indukcia okolo BA). Nehovorím, že stavajú hospodárne, ale stavajú.

A teraz sa pozrime na železnice. Snívame o 300 km/h spojení medzi BA a ZA a jediné, čo sa robí pre rozvoj železníc, je modernizácia existujúceho hlavného koridoru s tým, že naháňame sekundy, zatiaľ čo vedľajšie trate vyzerajú ako v Bangladéši. Hlavne, že ambície sú na úrovni CERNU 2 alebo slovenského vesmírneho programu.

Ak by železničiari dostali do kompetencie diaľnice, zabudni na existenciu R3/R4/R5/R6/R7/R8/D3 a D4. Existovali by tri diaľnice D1/D2/R1. A tie by sme "modernizovali" - každé dva roky jeden medzikrižovatkový úsek s víziou, že raz sa bude po diaľniciach jazdiť 200 km/h. Raz.

Slovensko nepotrebuje jednu výkladnú vysokorýchlostnú trať na 300 km/h. Potrebuje údržbu a to, aby sa tam, kde sa dnes jazdí 60 a 80, mohlo jazdiť 130. A samozrejme tam musí byť dopyt na úrovni hustejšieho ako 4 hodinového intervalu.
Reakcia na: kecho #29:
dík za tú mapku, je oveľa detailnejšia ako tie čo používali rôzne média, tam bolo trasovanie R7 značne skreslené. Výstavba Ďalších častí R7 čom som našiel na wiki je plánované po roku 2030 takže to sa ešte načakáme 🙂

MLXO #28: keď vidím ako to trvá postaviť jedno "hlúpe" pripojenie R7 na Bajkalskú tak sa ani nedivím že to je do Budapešti rýchlejšie. 😁
Reakcia na: lostrail #26:
Ked to myslis tymto sposobom (takmer po DS), tak ok. Len neviem, ktore useky budu tak skoro pribudat, kedze bajkalska-holice bude asi na dost dlho jedina cast R7.
Zeby cast okolo Newcastle?
https://ndsas.sk/uploads/media/78c512df31f91e2d1896f918fe4cf497271ef492.pdf
Reakcia na: Minko #25:
Feldvidek hej? Možno by to bolo bývalo aj trochu inak, len to by nemalo trvať dlhšie dostať sa odtiaľ do Bratislavy ako do Budapešti.
Reakcia na: lostrail #26:
Len poopravím, že pokračovanie R7 je nakreslené na NZ, nie na KN. A tam si to pýta aspoň cestu prvej triedy s novým mostom cez Váh, keďže spojenie DS-NZ v súčasnosti neexistuje.

A čo sa týka trate 131, tak osobne si myslím, že druhá koľaj stačí po DS a radšej by som ju v celej dĺžke elektrifikoval (aj kvôli nákladným dopravcom)
Reakcia na: kecho #23:
No a? Z centra DS je to asi 11 km. To je nic. Zaciatkom nultych rokov som casto pocuval, ake je super, ze je dialnica uz v Ziline. Pravdou ale je, ze nebola. Bola zakoncena pri Sverepci (usek, o ktory boli potom dlhe tahanice, no chybali aj nadvazujuce useky, napr. cez PB a Bytcu). Napriek tomu to miestni povazovali za dialnicu do Ziliny, lebo po dialnici sa dostali +/- do regionu a odtial to bol uz len kusok. Podotykam, ze vtedajsie ukoncenie dialnice bolo podstatne dalej od Ziliny, ako je dnes zakoncenie R7 od DS.

Zaroven, dalej za DS smerom na Komarno uz ide len kazdy druhy vlak (znacne klesne pocet cestujucich, ale aj aut na ceste 1. triedy, co mam odpozorovane sam), cize tam uz je potreba dvojkolajky (aj plneho profilu RC) otazna. Komarno je predsa len uz trochu daleko. Ale klucovou pre vytazenie trasy je prave DS a vsetky lokality medzi nou a Bratislavou. Toto bude pokryte pomocou R7 k spokojnosti. Bohuzial, o zeleznici sa to povedat neda. Ak teda nechceme doslova zmeskat vlak, nieco by sa s tym malo urobit a to este kym si dalsia generacia nezvykne na prirasteny volant k ruke.
Reakcia na: S499.1023 #14:
nech sa páči popochybuj sa v okolí DS, nájdeš nejedno auto, kde bude nálepka znázorňujúca "horné uhry" a nápisom Feldvidek 😉 Čiže nič nezvyčajné 😁
Reakcia na: pomaranc #9:
Tento vtip bol vcelku dobry....
Realne by k sucasnym 3x GR, 3x budovy, 3x administrativa fungovalo este superriaditelstvo so superplatmi a supersekretariatom. A realne by naklady boli este vyzsie.
Reakcia na: lostrail #20:
Od Holic dalej sa tak skoro stavat nebude.
Reakcia na: 810zssk #21:
Na základe osobných skúseností môžem prehlásiť, že problémom ŽSR je, že nevnímajú cestujúceho ako svojho zákazníka. Ich zákazníkom je dopravca. Čo je de iure v poriadku, ale malo by byť v ich záujme aby ich zákazník mal zákazníkov.

Podľa tejto logiky by mohol aj výrobca tranzistorov povedať, že ak je výrobca počítačov spokojný, tak ho nezaujíma spokojnosť konečného užívateľa. Lenže tak to úplne nie je.

Druhý problém je nedokonalý trh, ktorý je v infraštruktúre úplne nedokonalý. To je chvalabohu, že žiaľbohu. Skutočnou konkurenciou sú tu iné politické subjekty, ktoré získajú nárok na nominovanie generálneho riaditeľa a tie sa menia každé 4 roky. Dlhodobo sa však ukazuje, že na trhu politických strán nie je žiadny vynikajúci (v zmysle, že vyniká oproti ostatným) hráč. A to nehovorím, že toto je špička ľadovca. Gro problému je vzťah ministerstva k jeho organizáciám. Je ok, ak sa objednávateľ vzdá niektorých kompetencií, ktoré vyžadujú odbornosť (hypoteticky by grafikon ŽOD malo kresliť ministerstvo), ale nie je ok, ak je ten vzťah reverzný, že de facto dcérska spoločnosť diktuje materskej, čo ako bude a materská spoločnosť sa hrá na bankomat.
Reakcia na: si #12:
Normálna firma sa snaží maximalizovať profit ponúkaním služieb po ktorých je dopyt. V prípade trate 131 to znamená zvýšiť na nej kapacitu.

To že ŽSR nie sú normálna firma nevyriešime tým že ich necháme robiť ešte aj ďalšie činnosti, lebo tie súčasné nezvládajú.
Reakcia na: IBBI #3:
Len dodam, ze R7 je potiahnuta takmer do DS a dalsie useky budu pribudat. Ked tu uz ini pisali o modal splite, da sa cca. odhadnut, aky asi bude, ak sa s tymto nic neurobi.
Reakcia na: si #12:
Lenže takto môže na manažéra infraštruktúry tlačiť vuac dopravcov naraz (aj takých, ktorých jediný akcionár (Slovenská republika) nie je zároveň majiteľom infraštruktúry...)
Reakcia na: S499.1023 #13:
Nepoužívajte, prosím, argumenty ad hominem 😉
Reakcia na: S499.1023 #14:
Nie, týždeň by som kvôli tomu nespal 😁
Reakcia na: si #12:
A vieš o tom, že po tej koľaji nejazdí len jeden? Kto by teda z nich mal stavať? Všetci? Urobiť konzorcium? Alebo by mala byť len jedna, celosvetová železničná spoločnosť?
Reakcia na: si #12:
Ešte že to v iných krajinách nevedia, že bez unitárnej železnice to nemôže fungovať. A že bez unitárnej cestnej dopravy sa nepostaví žiadna diaľnica atď.
Reakcia na: Ike #11:
Aká druhá cesta v akej "Východnej marke" ? Tebe by sa páčilo, keby Ti povedali, že žiješ v Hornom Uhorsku?
Reakcia na: pomaranc #9:
Haf.
Reakcia na: shaggy #8:
to je sice pravda, ale ked rozhodnutie o postaveni druhej kolaje alebo zriadeni vyhybne, kolajovej spojky a pod. robi niekto iny ako ten co jazdi, tak ten co jazdi ma zas velmi zviazane ruky s tym co sa na danej infre da spravit a ako dosiahnut nejake zmeny na nej....
Reakcia na: 810zssk #10:
Ja ako problém vnímam, že liberalizácia železničnej dopravy je cieľ. Podľa mňa nie je. Cieľ je zmena modal splitu v prospech udržateľných druhov dopravy, kde železnica hrá prvé husle, ktorú dosiahneme kvalitnými službami a prozákazníckym prístupom. Liberalizácia je cesta. Jedna z ciest. Tá druhá u nás zlyhala, ale vo Východnej marke napríklad funguje. Dajme liberalizácii šancu aj na Slovensku. Ale neočakávajme zázraky, ak z nej robíme cieľ. Lebo môžeme skončiť ako tučniaky z Madagaskaru (alebo nemenované hnutie vo voľbách 2020). Žiaľ, veľa volených zástupcov si myslí, že budeme liberalizovať, odčiarkneme si to ✔️ a hotovo - máme japonskú kvalitu. Lenže treba do toho dať úsilie, odbornosť a snahu. Inak to fungovať nebude a bude to len prázdna schránka. A možnože dnešná neliberalizovaná cesta nefunguje z rovnakého dôvodu absencie úsilia, odbornosti a snahy. Počúval som na túto tému ministra a neviem, či vôbec vie, čo chce, resp. či vôbec vie.
Reakcia na: pomaranc #9:
Haf.
Reakcia na: si #5:
Minimálne by neboli 3 predstavenstvá, 3x GR a 3x niektoré odbory, úseky, sekcie a oddelenia. Tak o 30-40% menej kancelárskeho aparátu by mali železnice a neplatili by sa drahé prenájmy ktoviekomu na Rožňavskej, Drienovej ale sedelo by to ako kedysi pod jednou strechou na Klemensovej. Len to je tak, keď sme to neurobili štýlom ako rakúšania, že oddeliť to na papieri a účtovne ale totálne to rozfuckovať aby sa to ľahšie rozkrádalo. A paradoxne tento krok sa udial za vlády železničiara Dzurindu. Potom boľševici "rudé tváře" zločinectvo zakorenené Mečiarom a dopestované Dzurindom "len" zušlachtili. Dnes si ŽSR len plní nejaké úlohy ako výjdu peniaze, čo sa nerozkradne a kde je personál a technické kapacity a žiadosti a projekty poctivo zakladajú do šuplíkov. Takže tam to viazne. A že MDV schváli vždy ZSSK každú nekoncepčnú blbosť čo sa týka nákupov ŽKV je vizitka doteraz zvolených vlád ako ich nominanti v ZSSK a na MDV kooperovali a riešili. Namiesto nákupu 100-150ks EMJ sa nakupuje po 10-20 ks. DMJ detto. Rýchlikové vozne sú segment v ktorom koncepcia existuje podľa toho ako sa ŽOS Budamar Vrútky rozhodnú. Asi tak ...
Reakcia na: si #5:
Pamätám si roky, kedy bol dopravca a správca dopravnej cesty smerom do Popradu rovnaký. Potom sa to zmenilo a zrazu, po tlaku súkromníkov, aj ten pôvodný dopravca (a správca) začal poskytovať úplne iné služby.
Problémom je, ako vždy, monopol. Kým si len tak nepostavíš vedľa koľajníc ŽSR svoje, ktoré budeš prevádzkovať tak, ako chce klient a nie tak, ako sa chce tebe, tak ich nikto neprinúti orientovať sa na zákazníka. Oni peniaze od štátu dostanú, aj zaplatené za využívanie tej trate dostanú (lebo zákazník nemá na výber) a nemusia sa vôbec snažiť.
Reakcia na: si #5:
Nie, nie je v tom problém, práve naopak. Nemali by po cestách jazdiť len štátne SAD-ky?
Reakcia na: Erasmus #1:
Vozidlá by obstarať stihol ale zjavne nikto nemá za súčasných podmienok záujem. Môže Doležal ďalej vykrikovať, že sa nenechá vydierať Jančurom ale ostatní sú na tom postojovo evidentne rovnako ako Jančura.
Reakcia na: IBBI #3:
a tu dvojkolajku nemusia budovat ani naraz na celej trati, ale zacat priebezne doplnat dvojkolajne useky, ktore by aspon umoznovali letme krizovanie na trati a postupne podla potreby doplnat...... len to by robil dobry hospodar, nie statna institucia....
a v tomto je inac aj dost problem v tom ze je oddeleny dopravca a spravca dopravnej cesty, predsalen ked to malo jedneho pana lahsie by sa robili taketo rozhodnutia.....
Reakcia na: lostrail #2:
To ste ešte mali počuť to sťažovanie ministra dopravy, ako sa oni snažia o liberalizáciu železníc, ale nikto sa im neprihlásil. https://www.facebook.com/172063082814030/videos/217628166452070
Cele zle! Kym tam nebude 2-kolajka nik sa tam nebude hrabat a nech by aj prisiel hockto - situaciu to nezlepsi. 2-kolajka je zaklad riesenia problemu na tej trati. A bude to len horsie - obyvatelov v obciach na tej radiale pribuda, zastavok ma pribudnut tiez = plnsie spoje, dlhsie cestovanie.
Jeden by si myslel, ze to takto robia naschval, aby ZSSK uz nikto nezobral ich hracku a mali aspon peknu zamienku - "Nikto sa neprihlasil, tak ZSSK".
Neprekvapuje, že sa do súťaže na dopravcu na tejto trati od r. 2023 nikto okrem ZSSK neprihlásil, lebo za necelé 2 roky si žiadny dopravca nestihne obstarať nové jednotky / vozidlá. A riešenie zadať dopravu na trati na priamo na celých 10 rokov bude veľmi "výhodné", ak bola ponuka jediného záujemcu v zrušenej súťaži výrazne drahšia, ako očakávalo MinDop.
Ak sa dopravcovia neprihlásia do súťaže kvôli krátkej lehote na prípravu, tak treba predĺžiť lehotu a nie priamo zadávať na 10 rokov. Keby bola vôľa na strane MinDop, mohol byť dopravca (nielen na tejto trati) už dávno vybraný v riadnej súťaži.
V súčasnej situácii by podľa mňa bolo najmenej zlým riešením priame zadanie na roky 2023 a 2024 a okamžité vypísanie a včasné vyhodnotenie novej súťaže na roky 2025 a ďalej. Teda tak, aby malo čo najviac dopravcov motiváciu zúčastniť sa súťaže a aby mal výherca dostatok času objednať a prevziať nové jednotky / vozidlá.