Súťaž na nového dopravcu na jednokoľajke Bratislava - Komárno bola opäť zrušená

O prevádzkovanie osobnej vlakovej dopravy na trati do Komárna neprejavili súkromní dopravcovia záujem.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR informovalo, že zrušilo opakovanú súťaž na obstaranie dopravcu, ktorý má zabezpečovať dopravu na železničnej trati Bratislava - Komárno od januára 2023 na obdobie 10 rokov. Podľa ministra dopravy sa do súťaže prihlásil len štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko, pričom predložená ponuka sa cenovo výrazne líšila od očakávania ministerstva. Ministerstvom odhadovaná požadovaná úhrada za jeden vlakový kilometer bola 7,47 €, výška predloženej ponuky ZSSK zatiaľ zverejnená nebola. Za nezáujmom súkromných dopravcov o súťaž minister dopravy vidí krátky čas na vypracovanie ponuky a začatie prevádzky. Ministerstvo dopravy bude preto pokračovať v obstarávaní dopravcu priamym rokovacím konaním s oslovením relevantných dopravcov na trhu.

Ministerstvo dopravy chcelo už v roku 2019 vysúťažiť nového dopravcu, ktorý by zabezpečoval dopravu na uvedenej trati od decembra 2020, kedy skončila predchádzajúca zmluva so súkromným dopravcom RegioJet. Ten sa prihlásil aj do prvej súťaže ako jediný uchádzač, ale ministerstvo jeho návrh neprijalo a súťaž zrušilo. Aby neprišlo od decembra 2020 k prerušeniu premávky na trati Bratislava - Komárno, ministerstvo dopravy po priamom rokovaní s viacerými dopravcami pridelilo dočasný dvojročný kontrakt Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá si na zabezpečenie prevádzky na tejto trati požičala vlaky od rakúskeho dopravcu ÖBB. Železničná trať Bratislava - Komárno je zaradená do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji v úseku Bratislava - Kvetoslavov.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ike #42:
Chvalabohu, že nechceme. Aj v Rakúsku sa takéto cesty, najnebezpečnejšie zo všetkých (po vykapatí trojpruhov s spoločným prostredným pruhom), prestavujú na striedavé trojpruhy, ak tam nie je dostatok priestoru na regulárne smerovo oddelené 2+2.
Reakcia na: Ike #42:
Toto je inak strasny fail. Ani netreba chodit do Rakuska. U nas tiez take cesty existuju, napr. sice cez obce, ale v takom Jalovci a Raztocne, mimo obci napr. z Presova do Kapusian, preklasifikovana jednotka za Kosicami smerom na Sacu (aj kde dobre, ta ma stredovy pas, len su na nej urovnove krizovatky), za BB smerom na Sturec a Donovaly (je to kusok, vedie cez Jakub a tie pruhy su navyse celkom uzke (zislo by sa doplnit cyklotrasu), ale predsa existuje).

Velmi casto nevidno ani konfiguraciu 2+1, ktora ma predbiehacie pruhy na striedacku, pokial nejde o stupania do kopcov, no v zahranici je to pomerne vyuzivany kompromis.

Usporiadanie cesty 1. triedy v podobe 2+2 alebo 2+1 by som jednoznacne umiestnil na nasledovne useky (vratane obchvatov obci a miest na trase) s tym, ze by boli mozne aj lokalne zvysenia MPR na rovnych usekoch na 110 km/h (aj tak uz to byva nepisana rychlost na sirokych cestach):
- 2+2: I/61 (maximum krizovani MUK), I/62 (MUK), I/63 (po poslednu krizovatku s DS, MUK), I/75 (po poslednu krizovatku za Salou, MUK a potom podla potreby)
- 2+2: I/64 na jednoduchsich castiach (cez Fackov 2+1, MUK na najvytazenejsich krizovatkach - nahradi R8 a konecne doriesi aj spojenie PD a Ziliny)
- 2+1 na striedacku: I/66 od Siah po Brezno, za Breznom klasika 1+1 s operativnymi predbiehacimi pruhmi v dlhsich stupaniach a klesaniach (hlavne by konecne mala mat na celej trase parametre jednotky aspon C11,5).
- Na vsetkych usekoch juzneho tahu ZV-KE, kde tak skoro nebude hrozit akakolvek forma R2 - najma dlhe rovne useky medzi Turnou a Jablonovom aspon na 2+1 na striedacku a toto sa pokusit pretlacit aj na Soroske (je tam len jeden usek od Kosic, ale patrilo by sa to takto vyriesit cele), ktora ako taka nepredstavuje problem z hladiska stupania, ale cesta prechadza chranenymi uzemiami, preto Ersek bluznil o tuneli. Ratam, ze Batka a Bakta zrejme budu riesene polprofilovou R2.
- 2+2: I/9 cela, s obchvatmi miest a obci s MPR 110 km/h, namiesto R2 a s maximom MUK, resp. kde sa neda, zvazit potrebu laveho odbocenia a zrusit ho (prave budovat s pripajacimi pruhmi).
- 2+1 na striedacku + maximum krizovatiek riesenych ako MUK: I/65 od Vrutok po ZH, dolezita MUK - odbocka na Sturec (namiesto R3 a nezmyslu v podobe R1 cez Donovaly).
- I/14 by stacilo doplnit o predbiehacie pruhy do kopca a informacny system, podobne by som doriesil Certovicu, Vernar a Donovaly (tam, kde to este nie je).
- Ostatne cesty 1. triedy aspon doriesit, aby splnali parametre (C9,5 alebo C11,5 podla potreby) a obchvaty obci.

Toto vsetko by mohlo stat asi stvrtinu z planovanych dialnic a RC, mohlo by sa realizovat priebezne zo statneho rozpoctu (s vyclenenym stropom na kazdy rok) bez cakania na eurofondy, PPP a ine podobne zdroje a v celkovom meradle malo vacsi prinos, ako dialnice.

Niektore cesty by tiez zniesli preklasifikovanie na jednotky (napr. Gelnica - Kosice, BA - Pezinok a podobne).
Samozrejme pocitam s tym, ze sa dobuduje D1 a uz pripravene alebo rozostavane useky dialnic a RC.

No a keby sa popri tom vsetkom rozumne investovalo do zeleznic (uzke miesta, pomale jazdy, operativna elektrifikacia a modernizacia ZZ, zvysenie tratovej rychlosti aspon na trapnych 120 km/h, tam kde je este trapnejsich 80-100 km/h a menej, napr. aj napriamenie oblukov a podobne), no a v pohode by sa dalo fungovat.
Reakcia na: mrcheef #34:
"Problém územia v trase R7 za DS je, že neexistuje tým smerom žiadna priama a rýchla cesta, ktorá by spojila región DS s regiónom okolia NZ. Je otázne, či je momentálne potrebné ťahať R7 za DS, možno ešte z Holíc potiahnuť R7 cez Mliečany po Dolný Bar., čo by bol obchvat DS."

NZ by mali dobre spojenie, keby sa postavili obchvaty obci a miest na I/75 (napr. jednym vlastnikom pozemku zdrzovany obchvat Sale s uzkym hrdlom v podobe jedneho mosta na Vecu) a potom kvalitna cesta 1. triedy medzi DS a NZ v priamom vedeni ako samostatne vetva I/63. Cesta I/75 by sa mohla riesit spolu s I/62 a I/61 po Salu v usporiadani 2+2, ako napisal Ike. NZ totiz nemaju zle zeleznicne napojenie (neudrzba je samostatna kapitola, ale v porovnani s inymi hlavnymi tratami na Slovensku sa naozaj nie je na co stazovat) a vytvarat zbytocne luxusnu ponuku ponuku pre IAD subezne s takymto napojenim v podobe dialnice je kontraproduktivne.

"Cesta cez SC a GA je vedená najmä medzi NZ a SA cez dediny, obchvat Šale je v nedohľadne atď."

Tak toto treba riesit, ale nie tak, ze sa k tomu postavi paralelna dialnica.

"...postaviť aspoň novú cestu 1. triedy, ktorá by za DS plynulo na R7 nadviazala aspoň po NZ a za nimi dlho nebude treba čo sa týka výstavby nových ciest nič robiť."

Ano, s tym sa da suhlasit, ale napr. aj taka I/64 na Nitru by zniesla obchvaty obci. Je to tam sama rovina, cize za lacne peniaze by sa dalo vyriesit vela.


Reakcia na: S499.1023 #41:
náhodou, 80% Maďarov v tejto oblasti s ktorými som tam prišiel do kontaktu sa aspoň snaží rozprávať po slovensky. samozrejme sú aj starí hundroši, čo po maďarsky hundrú že slováci vytláčajú maďarov z dedín že to je nemysliteľné (priateľka vie po maďarsky- odpočula vo vlaku). Btw. nikdy mi nedali pocítiť, že som niečo menej ako oni. Bohužiaľ na SK sa robí všetko pre to, aby nacionalistickí politici naberali na sile.
Reakcia na: Viko #40:
Nejako na Slovensku nechceme stavať cesty medzi cestou 1. triedy a diaľnicou. Existujú aj nediaľnice v usporiadaní 2+2, napríklad najbližšie II/502. A dokonca nemajú ani stredový pás. Napr.:
https://goo.gl/maps/VvATbpPPKe5RqiZE9

Takáto cesta odbremení transport, teda splní účel a zároveň nestojí toľko čo diaľnica, ktorá sa nie všade oplatí a má stavebné limity predražujúce stavbu.
Reakcia na: Minko #39:
Neukrižujem ale ani to neprehliadnem. INak bývať v okolí DS a nevedieť maďarsky je dosť veľký handicap.
Reakcia na: ufo #37:
Nie je jednoduchšie postaviť rovno polprofil Rky, než trasu popretínať novou cestou prvej triedy a potom po rokoch špekulovať, ako popri nej viesť R7?
Reakcia na: S499.1023 #38:
ušlo mi jedno písmeno ukrižuješ ma teraz za to?😁 navyše maďarčinu neovládam s výnimkou pár slov 🙂
Reakcia na: Minko #25:
A teba to teší? Inak o Feldvidéku by som pochyboval, Felvidék by som považoval za pravdepodobnejší 😋 .
Reakcia na: mrcheef #36:
Nevylučuje. Ako pokračovanie obchvatu DS by bola nová jednička do NZ postačujúca. Už R7 mohla končiť niekde za Báčom, odkiaľ je cesta prvej triedy stavaná mimo obcí vrátane obchvatu DS.
Reakcia na: ufo #35:
To ale nevylučuje stavbu novej jedničky Dolný Bar-Nové Zámky, ak by sa už nepokračovalo ako R7. Vyšlo by to rádovo lacnejšie, ako stavať cestu v parametroch Rky s odpočívadlami atď. Ide o rovinatý terén, jediná náročnejšia stavba by bol most cez Váh.
Reakcia na: mrcheef #34:
Obchvat DS existuje a je vyhadzovanie peňazí stavať vedľa ďalší.
Reakcia na: lostrail #32:
Problém územia v trase R7 za DS je, že neexistuje tým smerom žiadna priama a rýchla cesta, ktorá by spojila región DS s regiónom okolia NZ. Je otázne, či je momentálne potrebné ťahať R7 za DS, možno ešte z Holíc potiahnuť R7 cez Mliečany po Dolný Bar., čo by bol obchvat DS.

Cesta cez SC a GA je vedená najmä medzi NZ a SA cez dediny, obchvat Šale je v nedohľadne atď. Pre túto reláciu by bolo žiadúce, keď už nie R7, tak postaviť aspoň novú cestu 1. triedy, ktorá by za DS plynulo na R7 nadviazala aspoň po NZ a za nimi dlho nebude treba čo sa týka výstavby nových ciest nič robiť.
Reakcia na: Ike #31:
pozri nemôžem povedať že s tebou nesúhlasím. To ako staviame železničný koridor- ešte aj ten Bangládeš by nás tromfol 😁 ale faktom je, že oproti tempe výstavby D4 a R7 od križovatky juh po Holice je toto tempo akési vlažnejšie. Mám dojem že gro svojej činnosti presmerovali na iné úseky- najmä D4 a samotnú prestavbu MÚK Prievoz. Pritom myslím si, že keby sa prioritnejšie sústredili na prepojenie R7 s Bajkalskou a s tým súvisiacou nevyhnutnou prestavbou MÚK a až následne sa pustili do zvyšku, urobili to lepšie- BA by výstavbu R7 viac pocítila. bohužiaľ R7 je v súčasnosti dosť chabo využívaná na svoj potenciál 🙂
Reakcia na: kecho #29:
Pointa bola, aky bude modal split dopravy smerom na DS (a neskor aj KN). V zasade najvacsi problem predstavuju vselijake "...slavovy", Samorin, Rovinka, DS a podobne. To je v podstate gro hustoty IAD na vstupe do BA. Tych par aut od KN alebo NZ zas az tolko vody nenamuti (navyse trasa od NZ je kusok ina, vyuziva sa najma cesta cez Salu a Galantu, t.j. v trase trate 130). Za DS bude kvalitna cesta prvej triedy (s par obchvatmi obci) postacovat nadlho a to plati aj pre jednu kolaj.

Pri vlakovom spojeni je hlavnou motivaciou presadanie ludi z aut do vlaku, co samozrejme zavisi od ponuky. Ked bude ponuka rychlostnej cesty pre vacsinu zaujmovej spadovej oblasti a oproti nej jednokolajka s obmedzenou kapacitou, ako to asi dopadne?
Reakcia na: Minko #30:
Teraz vyzniem veľmi zmiešane: ako advokát diaľnic a zároveň grínpisák.

Áno, diaľnice sa stavajú pomaly, ale v porovnaní s rozvojom železničnej infraštruktúry je stavba diaľnic úspešný a dynamický projekt. Objektívne je výstavba diaľnice o čosi ľahšia ako železnice. Ale pozri sa: diaľničiari majú spravenú prehľadnú koncepciu, vedia, čo chcú postaviť, vedia ako a plán (odmyslime si teraz vyhlásenia hranatých politikov) s výnimkou vis maior zdržaní aj dodržiavajú, hoci ten maximalistický variant je prestrelený (minimálne je vzhľadom na hustotu zaľudnenia a demografickú prognózu uletené mať niektoré paralelné diaľnice ako R1/R3 cez "susedné kotliny" alebo ten uzol R1/R2/R3 okolo ZH, prípadne sa nezohľadňuje dopravná indukcia okolo BA). Nehovorím, že stavajú hospodárne, ale stavajú.

A teraz sa pozrime na železnice. Snívame o 300 km/h spojení medzi BA a ZA a jediné, čo sa robí pre rozvoj železníc, je modernizácia existujúceho hlavného koridoru s tým, že naháňame sekundy, zatiaľ čo vedľajšie trate vyzerajú ako v Bangladéši. Hlavne, že ambície sú na úrovni CERNU 2 alebo slovenského vesmírneho programu.

Ak by železničiari dostali do kompetencie diaľnice, zabudni na existenciu R3/R4/R5/R6/R7/R8/D3 a D4. Existovali by tri diaľnice D1/D2/R1. A tie by sme "modernizovali" - každé dva roky jeden medzikrižovatkový úsek s víziou, že raz sa bude po diaľniciach jazdiť 200 km/h. Raz.

Slovensko nepotrebuje jednu výkladnú vysokorýchlostnú trať na 300 km/h. Potrebuje údržbu a to, aby sa tam, kde sa dnes jazdí 60 a 80, mohlo jazdiť 130. A samozrejme tam musí byť dopyt na úrovni hustejšieho ako 4 hodinového intervalu.
Reakcia na: kecho #29:
dík za tú mapku, je oveľa detailnejšia ako tie čo používali rôzne média, tam bolo trasovanie R7 značne skreslené. Výstavba Ďalších častí R7 čom som našiel na wiki je plánované po roku 2030 takže to sa ešte načakáme 🙂

MLXO #28: keď vidím ako to trvá postaviť jedno "hlúpe" pripojenie R7 na Bajkalskú tak sa ani nedivím že to je do Budapešti rýchlejšie. 😁
Reakcia na: lostrail #26:
Ked to myslis tymto sposobom (takmer po DS), tak ok. Len neviem, ktore useky budu tak skoro pribudat, kedze bajkalska-holice bude asi na dost dlho jedina cast R7.
Zeby cast okolo Newcastle?
https://ndsas.sk/uploads/media/78c512df31f91e2d1896f918fe4cf497271ef492.pdf
Reakcia na: Minko #25:
Feldvidek hej? Možno by to bolo bývalo aj trochu inak, len to by nemalo trvať dlhšie dostať sa odtiaľ do Bratislavy ako do Budapešti.
Reakcia na: lostrail #26:
Len poopravím, že pokračovanie R7 je nakreslené na NZ, nie na KN. A tam si to pýta aspoň cestu prvej triedy s novým mostom cez Váh, keďže spojenie DS-NZ v súčasnosti neexistuje.

A čo sa týka trate 131, tak osobne si myslím, že druhá koľaj stačí po DS a radšej by som ju v celej dĺžke elektrifikoval (aj kvôli nákladným dopravcom)