Nové Solarisy Urbino 18 prinášajú viacero noviniek a vylepšení.
Dopravný podnik Bratislava predstavil nové kĺbové autobusy Solaris New Urbino 18 pre linky s vyššou frekvenciou prepravy cestovnej batožiny. Jedenásť nových kĺbových autobusov bude do premávky nasadených od začiatku septembra a premávať budú na linkách 61 a 96 k bratislavskému letisku.
Verejnosť sa môže s novými autobusmi detailne oboznámiť ešte pred ich zaradením do premávky na Námestí Nežnej revolúcie pred Starou tržnicou dnes (27.8.2020) do 18. hodiny v rámci osláv 125. výročia bratislavskej MHD.
Nové autobusy so sebou priniesli do Bratislavy viaceré vylepšenia a novinky, ktoré boli inšpirované nielen inými mestami západnej Európy, ale sú aj poučením z chýb z minulosti.
„Príchodom nových vozidiel Solaris New Urbino do Bratislavy sa začala napĺňať vízia mesta i Dopravného podniku Bratislava o kvalitatívnom skoku pri cestovaní hromadnou dopravou pri dodržaní princípov hospodárnosti a efektivity vynaložených finančných zdrojov. Je pred nami ešte dlhá cesta, avšak iba prostredníctvom nej dokážeme verejnosti ponúknuť atraktívny spôsob prepravy po meste ktorý je ekologický, časovo úsporný, ekonomický, no najmä komfortný,“ uviedol predseda predstavenstva DPB, Ing. Martin Rybanský, pri príležitosti predstavenia nových autobusov.
Veľký priestor pre batožinu
Autobusy majú po prvý raz vo vnútri vyčlenený osobitný priestor pre bezpečné uloženie väčšej cestovnej batožiny. Tento priestor sa nachádza medzi prvými a druhými dverami a tvorí ho kovová konštrukcia s policami. Priestor na uloženie batožiny sa nachádza aj oproti tretím dverám, avšak už bez regálov.
Oproti druhým dverám je vyčlenený veľký priestor pre detský kočík, invalidný vozík či bicykel. Novinkou sú tu popruhy pre bezpečné upevnenie bicykla, ktoré doteraz v bratislavských vozidlách chýbali. Nástupné dvere pre cestujúcich s kočíkmi či na invalidnom vozíku sú zreteľne označené veľkými piktogramami priamo na sklách dverí.
Komfortnejší interiér pre cestujúcich
V interiéri nových vozidiel čakajú na cestujúcich sedadlá s hygienickejším koženkovým poťahom v červenej farbe s príjemnou štruktúrou. Sedadlá vyhradené pre určité skupiny cestujúcich sú farebne odlíšené (modré) a zároveň sú označené piktogramami priamo v čalúnení. Prídržné tyče v interiéri sú zhotovené z nerezu, ako je to pri vozidlách Solaris bežné. Farba podlahy je tiež farebne zladená s vozidlom. Už bežným štandardom sú nabíjacie USB zásuvky pri sedadlách, Wi-Fi konektivita a kamerový dohľad.
Komfortnejšie cestovanie v letných dňoch zabezpečí výkonnejšia klimatizácia a zatmavené bočné okná. Prehrievanie interiéru v letnom období zníži aj biela strecha vozidiel, ktorá lepšie odráža slnečné lúče. V období, kedy nie je potrebné používať klimatizáciu, zabezpečia dobré vetranie interiéru veľké posuvné otvárateľné bočné okná.
Pre jednoduchšiu orientáciu sú zjednotené tlačidlá na otváranie dverí a signalizáciu výstupu na zastávke na znamenie. Cestujúci tak nemusí premýšľať, ktoré tlačidlo treba pred vystupovaním stlačiť. Nové vozidlá sú vybavené aj zatváraním dverí pomocou fotobunky - v prípade dlhšieho pobytu vozidla na zastávke si cestujúci môže fotobunkou zatvorené dvere opätovne tlačidlom otvoriť.
Vylepšený informačný systém
Vozidlový informačný systém prináša do Bratislavy viacero noviniek. Po prvý raz sú na nových vozidlách použité vonkajšie plnofarebné LED displeje s vyšším rozlíšením oproti doteraz používaným displejom. Farby liniek zobrazovaných na displejoch budú korešpondovať s ich farbami v cestovných poriadkoch a v schéme liniek. Vnútorné informačné panely majú dvojnásobnú šírku, rovnako ako to cestujúci už poznajú z nových nízkopodlažných električiek.
Okrem doterajších informácií o priebehu trasy sa budú na vnútorných paneloch cestujúcim zobrazovať aj aktuálne informácie z dopravného dispečingu a tiež aj informácie o možnostiach prestupu na ďalšie linky a aktuálne odchody liniek z najbližšej zastávky.
Výkonnejšie motory a nižšia cena
Nové autobusy sú vybavené výkonnými naftovými motormi DAF Paccar s výkonom 270 kW (doteraz najvýkonnejšie bratislavské autobusy), ktoré spĺňajú najnovšiu emisnú normu Euro 6d.
Vďaka vysúťaženej cene za vozidlo vo výške 312 500 € bez DPH bolo možné z pridelených finančných prostriedkov zakúpiť 11 vozidiel, namiesto pôvodne plánovaných desiatich. Posledné nové kĺbové autobusy (značky SOR) zakúpil DPB v roku 2017 za 327 855 € bez DPH (v tomto prípade však boli v cene zahrnuté aj náhradné diely na tri roky).
Nová generácia autobusov symbolicky začína aj s novou kombináciou BT na tabuľkách so štátnymi evidenčnými číslami. Aj keď sa táto kombinácia už nejaký čas vydáva, doteraz na autobusoch DPB ešte použitá nebola.
S499.1023