VozidláAutobusy › Solaris New Urbino 18

Solaris New Urbino 18

Úvod

Nízkopodlažný kĺbový autobus Solaris New Urbino 18 pochádza z produkcie poľskej firmy Solaris Bus & Coach. Rad autobusov Urbino bol vyrábaný od roku 1999 v rôznych dĺžkach a niekoľkých generáciách. Štvrtá generácia autobusov Solaris Urbino s výrazne pozmeneným dizajnom bola predstavená v roku 2014. V roku 2019 prišla na trh inovovaná verzia radu Urbino štvrtej generácie, ktorá sa vyznačovala faceliftom predného čela.

Poľský výrobca vyhral v roku 2019 s týmto typom autobusu verejnú súťaž Dopravného podniku Bratislava na dodávku nových kĺbových autobusov s rozšírenou možnosťou prepravy cestovnej batožiny a jedného autobusu pre potreby autoškoly DPB. Cena jedného vozidla s rozšírenou prepravou batožiny bola 312 500 € bez DPH a cena autoškolského vozidla bola 329 900 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris New Urbino 18 3221 – 3231 2020 2020 11
2. Solaris New Urbino 18 8012 2020 2020 1
Spolu 2020   12

Technické parametre

Dĺžka 18000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3050 mm
Výška podlahy 320 mm
Rázvor 5900 mm a 6000 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 34 + 1
34 + 2 (autoškolské vozidlo)
Počet miest na státie 98
96 (autoškolské vozidlo)
Celkový počet miest 132 + 1
130 + 2 (autoškolské vozidlo)
Motor DAF Paccar MX-11 270 H3, Euro 6D, naftový, vodou chladený 6-valec
Výkon motora 270 kW / 1600 rpm
Objem motora 10800 cm3
Krútiaci moment motora 1600 Nm
Prevodovka VOITH D 864.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom, hydraulické
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 133, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Konvekta KL47T
Chladiaci výkon klimatizácie 2 x 28 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 2 x 32 kW

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov a opláštili hliníkovými, laminátovými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži s výfukom umiestneným v hornej časti zadného čela. Výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri vozidiel prvej série plastové sedadlá STER 8MU s červeným koženkovým čalúnením v priečnom usporiadaní 2 + 2. Na sedadlách vyhradených pre určité skupiny cestujúcich použili čalúnenie v modrej farbe. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou červenej farby. Prídržné tyče v interiéri vyhotovili v antikorovom prevedení. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík, invalidný vozík a bicykel. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny Bode HK a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Priestor pre jeden detský kočík vyčlenili aj oproti tretím dverám. Vozidlá s rozšírenou možnosťou prepravy batožiny vybavili pred druhými dverami po pravej strane policami na uloženie cestovnej batožiny (kufre, cestovné tašky a pod.).

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími telesami s úspornými LED trubicami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním. Vetranie riešili posuvnými časťami bočných okien, strešnými klapkami a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v priestore pre cestujúcich zabezpečili zatmavenými determálnymi bočnými oknami a dvojicou strešných klimatizačných jednotiek Konvekta KL47T chladiacim výkonom každej 28 kW a s možnosťou vykurovania. Pre pracovisko vodiča použili klimatizáciu Konvekta KL20 KDE FL s chladiacim výkonom 7 kW.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov v bočniciach. Autobusy vybavili aj systémom počítania cestujúcich. Vozidlá dodali v červeno-čiernom farebnom vyhotovení.

Prevádzka

Vozidlá boli do Bratislavy dodané 11. a 12. augusta 2020. Do premávky sa zaradili od začiatku septembra 2020 na linkách 61 a 96. Autoškolské vozidlo #8012 bolo dodané v decembri 2020.

Katalóg vozidiel

3221 3222 3223 3224 3225 3226 3227 3228 3229 3230 3231

8012

Počet nevyradených vozidiel: 12 (100 %)

Počet vyradených vozidiel: 0 (0 %)

Legenda

8012nevyradené vozidlo
3227online

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Andy #66:
Aj tie nočné linky?
Reakcia na: Urbanway 2423 #65:
Sú to chyby, nie úmysel a rieši sa to.
Inak, prečo sú iba v niektorých Solarisoch (napr. #3224) napísané pri názve zastávky aj linky, na ktoré je možné prestúpiť? Zaujalo ma to, že to nočné linky neukazuje, znamená to, že v prípade vypravenia na nočák, by to nočné linky ukazovalo?

Takisto kedy sa plánuje spustiť ukazovanie najbližších odchodov, ešte som si nevšimol, že by to v niektorom autobuse (bezchybne) fungovalo.
#3227 vôbec nehlási zastávky.

To má nejaký technický problém, hlásenia neboli nahraté, alebo boli „len“ stíšené na nulu aby nerušili chuďáka vodiča ako je dobrým zvykom aj v starších vozoch?

Ako je to v iných vozoch – tie hlásia zastávky a oznamy riadne?
Reakcia na: Ike #62:
Ďakujem 👍
Reakcia na: Public Transport #61:
Dažďový senzor.
Mám jednu otázku. Táto vec za čelným sklom je kamera?
Reakcia na: Petto #48:
Aj v sucasnom rezime sa predne dvere pouzivaju pre nastup nevidiacich. Tym do cesty hodit pedale urcite nie je dobre riesenie.
Reakcia na: TeBeCe #58:
Mozne riesenie kabiny
Usporiadanie interieru autoskoly
Reakcia na: Urbanway 2423 #55:
Toto mi príde ako dosť zbúchané riešenie. Bus od výroby koncipovaný ako autoškola to snáď bude mať vymyslené lepšie.

Inak vyberateľné sedadlo dnes nie je žiadna veda.
Reakcia na: Urbanway 2423 #55:
To je možné, absolútne netuším. Rovnako netuším či dané sedadlo by bolo ľahko montovateľné nejakým "click" systémom alebo dňovým pobytom na dielni.
Druhá otázka potom vyplýva, či by nemalo byť zaradené adekvátne ka nemôže do bežnej premávky do ponuky prenájmu vozidiel na príležitosti (školy, malé akcie, a pod) kde sa dá predná časť vylúčiť alebo používať ako služobný priestor pre sprievodcu. Rovnako v prípade Corona režimu tomu absolútne nič nebráni ísť do premávky 🙂 Ale ako vravím, skôr ma to zaujíma, nakoľko mi pri nákupe vozidiel príde trochu plýtvaním kupovať dosť drahý autobus len na účely autoškoly, pričom by hypoteticky stačila NB18tka a boSORky. Chápem že sa treba učiť aj s novými, nehovoriac o pracovných podmienkach inštruktorov. B732 už by skrátka mala slúžiť len ako krátkodobý výcvik s manuálnou prevodovkou, nič iné (AJ keď na to mali slúžiť boSORky). Avšak stále mi to príde ako drahá investícia (Výcvik stojí cxa 1000€/osobu, niekoľko rokov sa bude kvázi vyplácať LEN autobus, nehovoriac o inštruktoroch, PHM, poistka atď.....Pri tom, ako dlho trvá kurz, a koľko sa nacvičí vodičov v DPB, mi to príde až prekračujúc životnosť Abusu...Navyše, autoškoly (možno len slabší postreh, predsa len, neprebieham celý deň celé mesto nonstop) autoškoly nie je vidno každý deň v uliciach....
Reakcia na: fanatikmhd #54:
A nebude v predných dverách kvôli predálom takýto schodík? Ten mi nepríde úplne vhodný pre bežnú prevádzku. Takisto aj sedadlo v strede uličky, alebo dvier nie je veľmi vhodné na prevádzku.

https://imhd.sk/ba/galeria-media/172662/Sp%C3%B4sob-umiestnenia-sedadla-a-brzdov%C3%A9ho-ped%C3%A1la-pre-in%C5%A1truktora-a-vyv%C3%BD%C5%A1en%C3%A1-podlaha-prisp%C3%B4soben%C3%A1-na-tieto-%C3%BApravy-v-auto%C5%A1kolskej-SOR-ke?ghv=8548&ref=ba%2Fvozidlo%2F8548%2FSOR-NB-18-City-8011
Reakcia na: Viko #51:
Nestačí 10 kusov sedadiel? Ale ok, dajme tomu, ak nechám všetko, v tom prípade nejaké riešenie pre duplo pedále by sa mohlo nájsť. Napríklad keby predné dvere (bavme sa o stave mimo coronu) boli iba 1/2 ako bývavalo vždy a tým sa vymedzí priestor s pedálmi (s krytom pre nechcené užitie). Predsa len, ak si odmyslím všetko, jedná sa o drahé hračky na to aby iba raz za čas jazdila ako autoškola. A platiacim cestujúcim ostane na trhačke B741....
Reakcia na: Urbanway 2423 #52:
Už na 6636 som si to všimol, vyzerá to tak, že aj pri skúške už je ako online, neviem či stav ,,online" je už prihlásením, alebo čím. Tak isto dnes ráno boli online aj 14Tr a okrem autoškoly si myslím, že vonku neboli.
Dnes prebieha test palubákov (asi skúška na zajtra) , alebo prečo sú 3221, 3222, 3223 a 3227 online?
Reakcia na: fanatikmhd #50:
Vozidlo úplne bez sedadiel by nešlo prihlásiť ako autobus a teda na ňom ani cvičiť skupinu D.
Je ale pravdou, že by bolo fajn ho v ostatnom čase využívať, hoc aj za cenu samodomo kastlíka nad pedálmi. Rozdiel je v tom, že SORka sa (pokiaľ viem) preradila do autoškoly preto, že bola príliš nespoľahlivá na dennú prevádzku - a teda je logické, že mimo kurzu nejazdí.
Reakcia na: Sor23 #47:
tak kedze pedale su vecou napriklad u aut udrzby ktore sa daju sklapat (na moznost presunutia volantu aj pedalo na druhu stranu auta, teda z lava do prava), predpokladam že je možná montáž systémom sklápacím, či schovávajúcim alebo odmontovateľným aby sa dal používať bežne. Či však niečo také Solaris montoval, netuším.
Naopak, montovať desiatky sedadiel, ktoré majú nejakú hodnotu do vozidla kde prakticky nemajú žiaden význam (nehovoriac o mnohých ďaľších prvkov výbavy, klíma na zadný článok, protišmyková podlaha a skrátka čokoľvek nad absolútny najlacnejší základ. Preto sa pýtam či bude mať aj iné využitie, napríklad do premávky 🙂 alebo ako C10.5 autoškoly - výletné vozy, svadby to vozilo....
Reakcia na: fanatikmhd #46:
Dá sa vôbec objednať autobus bez sedadiel? Nie je to ,,základná" výbava?
Reakcia na: Sor23 #47:
Pocas korona rezimu a neotvarania 1.dveri uplne sejf. Ale inak urcite nie.