VozidláAutobusy › Solaris New Urbino 18

Solaris New Urbino 18

Úvod

Nízkopodlažný kĺbový autobus Solaris New Urbino 18 pochádza z produkcie poľskej firmy Solaris Bus & Coach. Rad autobusov Urbino bol vyrábaný od roku 1999 v rôznych dĺžkach a niekoľkých generáciách. Štvrtá generácia autobusov Solaris Urbino s výrazne pozmeneným dizajnom bola predstavená v roku 2014. V roku 2019 prišla na trh inovovaná verzia radu Urbino štvrtej generácie, ktorá sa vyznačovala faceliftom predného čela.

Poľský výrobca vyhral v roku 2019 s týmto typom autobusu verejnú súťaž Dopravného podniku Bratislava na dodávku nových kĺbových autobusov s rozšírenou možnosťou prepravy cestovnej batožiny a jedného autobusu pre potreby autoškoly DPB. Cena jedného vozidla s rozšírenou prepravou batožiny bola 312 500 € bez DPH a cena autoškolského vozidla bola 329 900 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris New Urbino 18 3221 – 3231 2020 11
2. Solaris New Urbino 18 ? 2020 1
Spolu 2020   12

Technické parametre

Dĺžka 18000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3050 mm
Výška podlahy 320 mm
Rázvor 5900 mm a 6000 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 34 + 1
Počet miest na státie 129
140 (autoškolské vozidlo)
Celkový počet miest 163 + 1
174 + 1 (autoškolské vozidlo)
Motor DAF Paccar MX-11 270 H3, Euro 6D, naftový, vodou chladený 6-valec
Výkon motora 270 kW / 1600 rpm
Objem motora 10800 cm3
Prevodovka VOITH D 864.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom, hydraulické
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 133, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Konvekta KL47T
Chladiaci výkon klimatizácie 2 x 28 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 2 x 32 kW

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov a opláštili hliníkovými, laminátovými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži s výfukom umiestneným v hornej časti zadného čela. Výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 8MU s červeným koženkovým čalúnením v priečnom usporiadaní 2 + 2. Na sedadlách vyhradených pre určité skupiny cestujúcich použili čalúnenie v modrej farbe. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou červenej farby. Prídržné tyče v interiéri vyhotovili v antikorovom prevedení. Na osvetlenie interiéru použili LED svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík, invalidný vozík a bicykel. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny Bode HK a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Vozidlá s rozšírenou možnosťou prepravy batožiny vybavili pred druhými dverami po pravej strane policami na uloženie cestovnej batožiny (kufre, cestovné tašky a pod.).

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími telesami s úspornými LED trubicami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním. Vetranie riešili posuvnými časťami bočných okien, strešnými výklopnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v priestore pre cestujúcich zabezpečili zatmavenými determálnymi bočnými oknami a dvojicou strešných klimatizačných jednotiek Konvekta KL47T chladiacim výkonom každej 28 kW a s možnosťou vykurovania. Pre pracovisko vodiča použili klimatizáciu Konvekta KL20 KDE FL s chladiacim výkonom 7 kW.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov v bočniciach. Autobusy vybavili aj systémom počítania cestujúcich. Vozidlá dodali v červeno-čiernom farebnom vyhotovení.

Katalóg vozidiel

3221 3222 3223 3224 3225 3226 3227 3228 3229 3230 3231

?

Počet nevyradených vozidiel: 12 (100 %)

Počet vyradených vozidiel: 0 (0 %)

Legenda

?odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Maremi #33:
Presne ako píše Urbanway 2423. Nič sa nezrušilo. Len sa pozastavil kým budú priaznivejšie podmienky a budeme si ich môcť dovoliť.
Reakcia na: Maremi #33:
Nezrušili, pozastavili, kým nedostanú peniaze.
Reakcia na: juraj76 #29:
Turek nepride, tender zrusili, nie su penaze kvoli korone
Reakcia na: juraj76 #29:
"Na autobusoch bol zároveň použitý nový systém prideľovania podnikových evidenčných čísiel, ktorý pri nových vozidlách nahradí doterajší systém, kde prvá číslica označovala dopravnú prevádzku, druhá typ autobusu a posledné dve označovali poradové číslo vozidla daného typu. Vzhľadom na časté presuny vozidiel medzi vozovňami bez zmeny ich čísiel, už pôvodný číslovací systém stratil opodstatnenie.

V novom systéme zostávajú naďalej štvorciferné evidenčné čísla, ale nebude v nich zakódovaná príslušnosť k dopravnej prevádzke (vozovni). Rozsahy čísiel sú po novom rozdelené podľa druhu a dĺžky (napr. čísla začínajúce číslicou 3 predstavujú kĺbové vozidlá). Jednotlivé typy autobusov budú v daných rozsahoch oddeľované desiatkami, resp. stovkami. Autobusy MAN NG 313 dostali čísla 3201 až 3205 a autobusy Solaris Urbino 18 boli očíslované číslami 3211 až 3216 (ďalšia voľná desiatka v danej dĺžkovej kategórii). Zároveň bol použitý nový font evidenčných čísiel."

https://imhd.sk/ba/doc/sk/18622/K%C4%BAbov%C3%A9-autobusy-z-druhej-ruky-sa-zara%C4%8Fuj%C3%BA-do-prem%C3%A1vky
Reakcia na: juraj76 #29:
Či už budú na 1.DP, alebo 2.DP, keď sa už kupovali na 61, tak by mali jazdiť na 61. Na iných linkách zatiaľ môžu jazdiť uvoľnené CapaCity a nahradiť tak SOR-y a tie môžu nahradiť Karosy.
Reakcia na: Petto #23:
tak hlavne 61 sa planuje posilniť a potom to už bude tak akurát
Reakcia na: marek1978 #28:
Ako je to s číslovaním vozovní? 2.DP bol predtým Jurák. Tak to zostalo? Ak áno a tieto autobusy idú tam, znamená to že 61 bude vypravovaná z Juráku? Alebo tam budú dočasne pridelené a jazdiť na iných linkách, kým neprídu turecké autobusy? Alebo je už číslovanie vozovní iné?
Reakcia na: Petto #23:
A idu na 2.DP
Reakcia na: 810zssk #25:
Tak na nocaky mozu ist tie vozy, ktore koncia skor premavku
Reakcia na: Petto #23:
Na L61 mas 7 poradi, ak sa posilni interval, tak rataj 8-9
Reakcia na: Petto #23:
No vidíš, takže len na 61 minieš 8 vozov, čiže máš rezervu 3 čo rozhodne nie je veľa. A keby sa ešte niekto uráčil v lete to vypravovať aj na N61 tak to by zožralo ďalšie dva vozy.
Reakcia na: Petto #23:
Mne naopak prišlo 11ks akurát, ak nie málo. Počítaj s odstaveniami kvôli oprave, prehliadke a pod. a hneď ti to vyjde len tak tak (rezerva 3-5 vozov nie je zas až tak veľa). Okrem toho tu ešte máš dve nočné poradia, na ktoré si myslím, že by ich asi radšej vypravili, ako na 96.
Bude mat vobec 11ks uplatnenie ? L61 ma max 8 vozov a aj to len rano pri CP skolske dni. Ujali by sa aj na L96 ak uz idu teda na 2DP udajne.
Reakcia na: marek1978 #21:
Ako vieš?
Od 2.9. V premavke na L61
Reakcia na: jaymo #19:
Čo s ním? Ten bol iba v testovacej prevádzke a DPB nepatrí, ak si teda myslel, túto otázku. 🙂
Reakcia na: káté8D5 #17:
Vselico malo prichadzat, aj nezname turecke autobusy. Zatial neprislo nic. 😉
Reakcia na: IBBI #16:
Ale prichádzajú však?
Reakcia na: káté8D5 #15:
Este nic nemame.