VozidláAutobusy › Solaris New Urbino 18

Solaris New Urbino 18
Solaris New Urbino 18
Solaris New Urbino 18 (stav r. 2024)
Solaris New Urbino 18 (stav r. 2024)
Výcvikový Solaris New Urbino 18 #8012
Výcvikový Solaris New Urbino 18 #8012

Úvod

Nízkopodlažný kĺbový autobus Solaris New Urbino 18 pochádza z produkcie poľskej firmy Solaris Bus & Coach. Rad autobusov Urbino bol vyrábaný od roku 1999 v rôznych dĺžkach a niekoľkých generáciách. Štvrtá generácia autobusov Solaris Urbino s výrazne pozmeneným dizajnom bola predstavená v roku 2014. V roku 2019 prišla na trh inovovaná verzia radu Urbino štvrtej generácie, ktorá sa vyznačovala faceliftom predného čela.

Poľský výrobca vyhral v roku 2019 s týmto typom autobusu verejnú súťaž Dopravného podniku Bratislava na dodávku nových kĺbových autobusov s rozšírenou možnosťou prepravy cestovnej batožiny a jedného autobusu pre potreby autoškoly DPB. Cena jedného vozidla s rozšírenou prepravou batožiny bola 312 500 € bez DPH a cena autoškolského vozidla bola 329 900 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris New Urbino 18 3221 – 3231 2020 2020 11
2. Solaris New Urbino 18 8012 2020 2020 1
Spolu 2020   12

Technické parametre

Dĺžka 18000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3050 mm
Výška podlahy 320 mm
Rázvor 5900 mm a 6000 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 34 + 1
34 + 2 (autoškolské vozidlo)
Počet miest na státie 98
96 (autoškolské vozidlo)
Celkový počet miest 132 + 1
130 + 2 (autoškolské vozidlo)
Pohotovostná hmotnosť 16699 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor DAF Paccar MX-11 270 H3, Euro 6D, naftový, vodou chladený 6-valec, s recirkuláciou výfukových plynov, technológiou SCR a aktívnym filtrom pevných častíc
Výkon motora 270 kW / 1600 rpm
Objem motora 10837 cm3
Krútiaci moment motora 1900 Nm / 900 - 1125 rpm
Maximálna rýchlosť 72 km/h (#3221 - 3231)
81 km/h (#8012)
Prevodovka VOITH D 884.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 133, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Konvekta KL47T
Konvekta KL20 KDE FL (kabína vodiča)
Chladiaci výkon klimatizácie 2 x 28 kW (KL47T)
7 kW (KL20)
Vykurovací výkon klimatizácie 2 x 32 kW (KL47T)

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov a opláštili hliníkovými, laminátovými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži s výfukom umiestneným v hornej časti zadného čela. Výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri vozidiel prvej série plastové sedadlá STER 8MU s červeným koženkovým čalúnením v priečnom usporiadaní 2 + 2. Na sedadlách vyhradených pre určité skupiny cestujúcich použili čalúnenie v modrej farbe. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou červenej farby. Prídržné tyče v interiéri vyhotovili v antikorovom prevedení. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík, invalidný vozík a bicykel. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny Bode HK a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Priestor pre jeden detský kočík vyčlenili aj oproti tretím dverám. Vozidlá s rozšírenou možnosťou prepravy batožiny vybavili pred druhými dverami po pravej strane policami na uloženie cestovnej batožiny (kufre, cestovné tašky a pod.).

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími telesami s úspornými LED trubicami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním. Vetranie riešili posuvnými časťami bočných okien, strešnými klapkami a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v priestore pre cestujúcich zabezpečili zatmavenými determálnymi bočnými oknami a dvojicou strešných klimatizačných jednotiek Konvekta KL47T chladiacim výkonom každej 28 kW a s možnosťou vykurovania. Pre pracovisko vodiča použili klimatizáciu Konvekta KL20 KDE FL s chladiacim výkonom 7 kW.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov v bočniciach. Autobusy vybavili aj systémom počítania cestujúcich. Vozidlá dodali v červeno-čiernom farebnom vyhotovení.

Prevádzka

Vozidlá boli do Bratislavy dodané 11. a 12. augusta 2020. Do premávky sa zaradili od začiatku septembra 2020 na linkách 61 a 96 premávajúcich k letisku M. R. Štefánika. Na linke 61 obsadili všetky poradia, na linku 96 sa vypravovali jedno-dve vozidlá v pracovných dňoch a tri autobusy počas voľných dní. Autoškolské vozidlo #8012 bolo dodané v decembri 2020.

Od februára 2023 boli na linku 96 počas voľných dní nasadené z úsporných dôvodov 12-metrové autobusy a tak sa "letiskové" Solarisy vypravovali iba na linku 61 (4 vozidlá).

Po zaradení nových trolejbusov Škoda 27 TrA Solaris s trakčnými batériami na letiskovú linku 61 od 3. februára 2024 sa Solarisy New Urbino vypravovali na linky 32 a 93 obsluhujúce Hlavnú stanicu. Pre nedostatok vodičov trolejbusov jazdili v špičkách pracovných dní do 28. marca 2024 tri vozidlá aj na linkách 40 a 61. Od apríla 2024 sa Solarisy v malej miere objavili aj na linkách 84 (školský rok) a 96 (prázdniny).

Katalóg vozidiel

3221 3222 3223 3224 3225 3226 3227 3228 3229 3230 3231

8012

Legenda a štatistika

3221nevyradené vozidlo: 12 (100 %)
3222dnes v premávke: 7 (58,3 %)
3225odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 2 (16,7 %)
3229odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (8,3 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 65,1 %, v pondelok až piatok 70,1 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Elektricka #107:
Pokial viem toto nie je dpb.sk, ale imhd.sk. Ked sa chces teda stazovat tak chod na prvu spomenutu stranku a neoxiduj tu 😉
Reakcia na: Elektricka #105:
Zápcha sa medzitým môže rozpustiť/skrátiť.
Reakcia na: Elektricka #105:
A napadlo ťa že dôvody prečo ten prvý spoj meškal môžu byť rôzne? Možno bola nejaká búračka ktorá sa do 15 minút upratala. Možno autobus mal technické problémy a nebolo k dispozícii ZV. Možno vodič mal urgentnú potrebu použiť záchod a nebolo k dispozícii ZV. Tu sa furt nájde niekto kto si myslí že vodič im robí problémy len tak zo zábavy, už je to trápne.
Reakcia na: palinoo #106:
Ono sa ti nad tým ťažko nepozastavuje keď čakáš 29 minút v mrazoch a potom vidíš 2 spoje za sebou
Reakcia na: Elektricka #105:
Keď sa nad takýmito vecami budeš v živote menej pozastavovať, budeš to mať jednoduchšie.
Myslím to vážne. Prečo by mal druhý spoj ktorý by mal ísť 15 min neskôr dobehnúť ten predošlý? Ak vznikne meškanie zápchou, meškajú všetky spoje. Nielen jeden!!!
Reakcia na: Elektricka #102:
To myslis vazne co pises alebo si robis srandu ? 😂
Reakcia na: Elektricka #102:
Som rád, že je to len tvoj pocit, chlape.
Mám pocit že tieto vozidlá/ vodiči v nich nevedia čo je to cestovný poriadok. Jeden spoj 32 so solarisom meškal 14 minút “viď foto” a spoj so Sorkou “ktorý by mal ísť o 10 min neskôr” pekne za ním v lajne
Reakcia na: Petto #99:
Ma178rekk má dobrý návrh. Aj keď podľa môjho gusta je ten meter môžno stále trochu veľa. Ale zas aby to tam dávalo zmysel, musí to byť spravené tak, aby sa tam do jednej Police zmestil aspoň jeden kufor. Neviem koľko má taký veľký kufor na šírku ale osobne si myslím že 3/4 metra by aj stačilo. Aj keď áno 25cm je zanedbateľný rozdiel, ale za to počas špičky kedy je autobus natrieskaný až po strechu, som vďačný za každý cm3
Reakcia na: Petto #99:
Solarisy môžu byť na 84 podľa zadelenia vodičov 84/8 ráno aj poobede a to isté aj na 84/12.
Reakcia na: Elektricka #96:
Na 84 chodi max. 1 ks taky autobus denne a aj to len v spicke.
Uz som pisal viackrat na DPB, nech to daju "dokelu". Aj mi povedali ze budu robit s tym daco ale je to uz polrok a nic sa nedeje.
Napisat preto musia viaceri maily, alebo na FB DPB.
Reakcia na: SixSixTrooper #97:
Stačilo by ich veľmi zmenšiť... Stačil by regál ktorý by bol maximálne meter dlhý...
Vzniklo by kopec miesta na státie v autobuse...
Len nemyslím si že ich odstránia čo je Škoda 😞
Reakcia na: Elektricka #96:
Čo sa týka autobusov tak sú to podľa profesionálov jedny z najlepších na trhu. Treba skôr donútiť DPB aby odstránili tie regále.
Nemusíte so mnou súhlasiť ale podľa mňa sú tieto autobusy nanič. Jazdia na 32 a 93, čo sú linky na ktorých určite netreba obrovské police na kufre. Tieto autobusy by sa hodili na 61 ale tam jazdia teraz trolejbusy identické od týchto autobusov. Na L32 som nikdy nevidel tie police používať zato som videl plný autobus ľudí čo si nemá kam sadnúť. Na 84 sú tieto autobusy úplne naprd lebo tam za mňa patrí aspoň 20M bus ako na 83
Reakcia na: sor_2048 #94:
Toto by malo každému vyskočiť pred tým ako sa mu otvorí diskusia. Super príspevok.
Reakcia na: SOLARIS123 #92:
Po oleji nesmrdia, je to smrad motoru keď nejaký dekel je zle utesnený alebo zle zašróbovany. Ak to bol ale vyslovene olej tak to by bol skôr nejaký lieh, benzín alebo niečo s čím sa mohol niekto snažiť vyčistiť napríklad zvyšky po lepidle alebo nevim čo.
Ale túto jednu vec si prosím zapamätaj. Vidím na spôsobe tvojho vyjadrovania a pravopisu že si mladší. To vôbec nevadí. Ale keď napíšeš že to najviac cítiť na linke 32 tak taká informácia je každému na nič lebo tých autobusov na linke 32 jazdí 7 plus jeden od 8 večer. Teda dokopy tých vozov vypravených na túto linku je 8 a k tomu autobus čo je dnes na linke 32 môže byť kľudne zajtra na linke 63. Ten istý voz môže ísť aj na linku 29 a vlastne všetky linky obsluhované kĺbovymi autobusmi. Keď chceš charakterizovať autobus použi 4-ciferné číslo ktoré nájdeš na prednej maske, zadnom čele, dverách od kabíny vodiča a na boku. Napr. 4239, 2048, 1706, 6229, 6639 atď.
Včera aj dnes veľmi slabá výprava su18 na 32/93. Robí sa nejaká údržba?
Preco niektore solarisi smrdia po oleji (najviac som to citil na 32-ojke)
3226 dočasne trolejbusak
3228 autobusak
3231 trolejbusak