VozidláAutobusy › Solaris New Urbino 18

Solaris New Urbino 18
Solaris New Urbino 18 (stav r. 2024)
Výcvikový Solaris New Urbino 18 #8012

Úvod

Nízkopodlažný kĺbový autobus Solaris New Urbino 18 pochádza z produkcie poľskej firmy Solaris Bus & Coach. Rad autobusov Urbino bol vyrábaný od roku 1999 v rôznych dĺžkach a niekoľkých generáciách. Štvrtá generácia autobusov Solaris Urbino s výrazne pozmeneným dizajnom bola predstavená v roku 2014. V roku 2019 prišla na trh inovovaná verzia radu Urbino štvrtej generácie, ktorá sa vyznačovala faceliftom predného čela.

Poľský výrobca vyhral v roku 2019 s týmto typom autobusu verejnú súťaž Dopravného podniku Bratislava na dodávku nových kĺbových autobusov s rozšírenou možnosťou prepravy cestovnej batožiny a jedného autobusu pre potreby autoškoly DPB. Cena jedného vozidla s rozšírenou prepravou batožiny bola 312 500 € bez DPH a cena autoškolského vozidla bola 329 900 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris New Urbino 18 3221 – 3231 2020 2020 11
2. Solaris New Urbino 18 8012 2020 2020 1
Spolu 2020   12

Technické parametre

Dĺžka 18000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3050 mm
Výška podlahy 320 mm
Rázvor 5900 mm a 6000 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 34 + 1
34 + 2 (autoškolské vozidlo)
Počet miest na státie 98
96 (autoškolské vozidlo)
Celkový počet miest 132 + 1
130 + 2 (autoškolské vozidlo)
Pohotovostná hmotnosť 16699 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor DAF Paccar MX-11 270 H3, Euro 6D, naftový, vodou chladený 6-valec, s recirkuláciou výfukových plynov, technológiou SCR a aktívnym filtrom pevných častíc
Výkon motora 270 kW / 1600 rpm
Objem motora 10837 cm3
Krútiaci moment motora 1900 Nm / 900 - 1125 rpm
Maximálna rýchlosť 72 km/h (#3221 - 3231)
81 km/h (#8012)
Prevodovka VOITH D 884.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 133, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Konvekta KL47T
Konvekta KL20 KDE FL (kabína vodiča)
Chladiaci výkon klimatizácie 2 x 28 kW (KL47T)
7 kW (KL20)
Vykurovací výkon klimatizácie 2 x 32 kW (KL47T)

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov a opláštili hliníkovými, laminátovými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži s výfukom umiestneným v hornej časti zadného čela. Výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri vozidiel prvej série plastové sedadlá STER 8MU s červeným koženkovým čalúnením v priečnom usporiadaní 2 + 2. Na sedadlách vyhradených pre určité skupiny cestujúcich použili čalúnenie v modrej farbe. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou červenej farby. Prídržné tyče v interiéri vyhotovili v antikorovom prevedení. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík, invalidný vozík a bicykel. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny Bode HK a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Priestor pre jeden detský kočík vyčlenili aj oproti tretím dverám. Vozidlá s rozšírenou možnosťou prepravy batožiny vybavili pred druhými dverami po pravej strane policami na uloženie cestovnej batožiny (kufre, cestovné tašky a pod.).

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími telesami s úspornými LED trubicami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním. Vetranie riešili posuvnými časťami bočných okien, strešnými klapkami a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v priestore pre cestujúcich zabezpečili zatmavenými determálnymi bočnými oknami a dvojicou strešných klimatizačných jednotiek Konvekta KL47T chladiacim výkonom každej 28 kW a s možnosťou vykurovania. Pre pracovisko vodiča použili klimatizáciu Konvekta KL20 KDE FL s chladiacim výkonom 7 kW.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov v bočniciach. Autobusy vybavili aj systémom počítania cestujúcich. Vozidlá dodali v červeno-čiernom farebnom vyhotovení.

Prevádzka

Vozidlá boli do Bratislavy dodané 11. a 12. augusta 2020. Do premávky sa zaradili od začiatku septembra 2020 na linkách 61 a 96 premávajúcich k letisku M. R. Štefánika. Na linke 61 obsadili všetky poradia, na linku 96 sa vypravovali jedno-dve vozidlá v pracovných dňoch a tri autobusy počas voľných dní. Autoškolské vozidlo #8012 bolo dodané v decembri 2020.

Od februára 2023 boli na linku 96 počas voľných dní nasadené z úsporných dôvodov 12-metrové autobusy a tak sa "letiskové" Solarisy vypravovali iba na linku 61 (4 vozidlá).

Po zaradení nových trolejbusov Škoda 27 TrA Solaris s trakčnými batériami na letiskovú linku 61 od 3. februára 2024 sa Solarisy New Urbino vypravovali na linky 32 a 93 obsluhujúce Hlavnú stanicu. Pre nedostatok vodičov trolejbusov jazdili v špičkách pracovných dní do 28. marca 2024 tri vozidlá aj na linkách 40 a 61. Od apríla 2024 sa Solarisy v malej miere objavili aj na linkách 84 (školský rok) a 96 (prázdniny).

Katalóg vozidiel

3221 3222 3223 3224 3225 3226 3227 3228 3229 3230 3231

8012

Legenda a štatistika

3221nevyradené vozidlo: 12 (100 %)
3222odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (8,3 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 68,3 %, v pondelok až piatok 73,1 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: TomJ #83:
MBCC tam boli nasadené z dôvodu reko KV radiály pred 4 rokmi...
Predtým tam boli SORky...
Najlepšie by bolo dať tam asi Otokary, keďže tie majú väčšiu kapacitu ako SORka alebo Solaris .. ale tak lepšie Solaris ako žiaden autobus
Reakcia na: TomJ #83:
neviem no mozno to neni konecne riesenie este.
Reakcia na: 2232S #82:
Neviem, aký je reálny rozdiel v kapacite medzi MBCC a letiskovými Solarismi, ale tu sa uvádza, že 45 miest. Nezdá sa mi teda rozumné nasadzovať SU na linku 84, kde doteraz jazdili MBCC.
Reakcia na: juraj76 #69:
Tak od 02.04.2024 je zadelenie pre vozy 3226, 3228, 3231 je taketo : 32/7+84/8, 32/6, 93/12. a cez prazdniny : 96/9, 32/6, 96/4+96/8. a celodenkary na solarisoch SU18 maju nove cez skolsky rok :
84/8+32/4, 84/12.
Reakcia na: Petto #73:
a cudujes sa no vozy 3226 3228 a 3231 cez vikend neuvidis vonku.
Reakcia na: juraj76 #69:
ano su docasne. vcera tam boli posledny krat.od 02.04 plati nove zadelenie.
Reakcia na: Marcelino #78:
nie nehoda nie su nahradne diely.
Čo sa stalo 3222? Nejaká nehoda?
Reakcia na: Mhr1 #76:
Za tych par dni co su na L32, tak pomerne casto tam ma dakto kufor. Aj som si dal. No potom zbytocne aj tak stoja pri tom lebo si neni kde sadnut tak toto asi nie je win-win co je cielom polic.
Reakcia na: 810zssk #74:
Teoreticky pravda, ale v praxi som len veľmi zriedka videl, že by si tam niekto odkladal kufre. Naopak, s kuframi prekážali kde tade a po upozornení, že na kufre sú tam police i po anglicky, čumeli jak teľce a s kuframi nič nezmenili.
Reakcia na: 810zssk #74:
Ta polica tam ma cez 2 metre. Cize ja by som tam doplnil kludne aj 3 sedadiel (alebo 2 rady sedadiel a jedno sedadlo v 3.rade ako ma Otokar) lebo na druhej strane je uz tak ci tak zvacseny priestor na 2 kociky. Aspon by to bolo unifikovane s NB18 a Otokarmi.
Aj Brnaci tam maju az 3 rady sedadiel,no maju zase mensi priestor na kociky/voziky.
https://imhd.sk/transport/galeria-media/2868/Solaris-Urbino-18-IV/266498/Interiér?ref=transport%2Fgaleria%2F2868%2FSolaris-Urbino-18-IV
Reakcia na: Petto #68:
Polica je určite lepšia ako mať tam sedadlá (tie kufre čo tam uložíš ušetria viac miest ako pár sediacich cestujúcich). Ale keby šli police preč a zostala bytam plocha na státie, to by bolo určite vhodnejšie.
Gratulujem. Z nasadenia SU18 s policami sa stal uz cisto nahodny grc aj cez vikend na L32:
Dnes celodenky L32 : SOR a Otokar , delenka SU18.
Reakcia na: martin6310 #71:
Áno, je to tak. Na tabuli sa zobrazujú len spoje s odchodom v najbližších hodinách. V posledných denných spojoch sa zobrazujú aj šípky a nočné linky a takisto aj v nočných spojoch sa zobrazujú denné linky. Trochu zvláštne je ale to, že na displejoch sa niekedy pod názvom zastávky nezobrazujú ani len čísla iných liniek (hlavne v starších autobusoch), pri tom by stačilo, že by boli definované všetky linky obsluhujúce danú zastávku, vďaka čomu by sa zobrazovali aj vtedy, keď displej neukazuje najbližšie odchody. Niekedy zase ukazuje najbližšie prestupy, ale čísla liniek pod zastávkami nie. V novších vozidlách to ale zvykne fungovať dobre.
Reakcia na: Urbanway 2423 #65:
Ešte dávnejšie som si všimol, že aj šípkové spoje vnútorné tabule zobrazovali, ak išli v dohľadnej dobe. Podobne by to mohlo byť aj s nočákmi.
Reakcia na: juraj76 #69:
Dúfajme.
"Pre nedostatok vodičov trolejbusov jazdili v špičkách pracovných dní tri vozidlá aj na linkách 40 a 61".
Znamená to, že na linkách 40 a 61 sú len dočasne?
Existuje vobec sanca dat die lezadla prec a dat tam sedadla ?
Reakcia na: Andy #66:
Aj tie nočné linky?
Reakcia na: Urbanway 2423 #65:
Sú to chyby, nie úmysel a rieši sa to.