VozidláAutobusy › Solaris New Urbino 18

Solaris New Urbino 18
Solaris New Urbino 18
Solaris New Urbino 18 (stav r. 2024)
Solaris New Urbino 18 (stav r. 2024)
Výcvikový Solaris New Urbino 18 #8012
Výcvikový Solaris New Urbino 18 #8012

Úvod

Nízkopodlažný kĺbový autobus Solaris New Urbino 18 pochádza z produkcie poľskej firmy Solaris Bus & Coach. Rad autobusov Urbino bol vyrábaný od roku 1999 v rôznych dĺžkach a niekoľkých generáciách. Štvrtá generácia autobusov Solaris Urbino s výrazne pozmeneným dizajnom bola predstavená v roku 2014. V roku 2019 prišla na trh inovovaná verzia radu Urbino štvrtej generácie, ktorá sa vyznačovala faceliftom predného čela.

Poľský výrobca vyhral v roku 2019 s týmto typom autobusu verejnú súťaž Dopravného podniku Bratislava na dodávku nových kĺbových autobusov s rozšírenou možnosťou prepravy cestovnej batožiny a jedného autobusu pre potreby autoškoly DPB. Cena jedného vozidla s rozšírenou prepravou batožiny bola 312 500 € bez DPH a cena autoškolského vozidla bola 329 900 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris New Urbino 18 3221 – 3231 2020 2020 11
2. Solaris New Urbino 18 8012 2020 2020 1
Spolu 2020   12

Technické parametre

Dĺžka 18000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3050 mm
Výška podlahy 320 mm
Rázvor 5900 mm a 6000 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 34 + 1
34 + 2 (autoškolské vozidlo)
Počet miest na státie 98
96 (autoškolské vozidlo)
Celkový počet miest 132 + 1
130 + 2 (autoškolské vozidlo)
Pohotovostná hmotnosť 16699 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor DAF Paccar MX-11 270 H3, Euro 6D, naftový, vodou chladený 6-valec, s recirkuláciou výfukových plynov, technológiou SCR a aktívnym filtrom pevných častíc
Výkon motora 270 kW / 1600 rpm
Objem motora 10837 cm3
Krútiaci moment motora 1900 Nm / 900 - 1125 rpm
Maximálna rýchlosť 72 km/h (#3221 - 3231)
81 km/h (#8012)
Prevodovka VOITH D 884.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 133, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Konvekta KL47T
Konvekta KL20 KDE FL (kabína vodiča)
Chladiaci výkon klimatizácie 2 x 28 kW (KL47T)
7 kW (KL20)
Vykurovací výkon klimatizácie 2 x 32 kW (KL47T)

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov a opláštili hliníkovými, laminátovými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži s výfukom umiestneným v hornej časti zadného čela. Výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri vozidiel prvej série plastové sedadlá STER 8MU s červeným koženkovým čalúnením v priečnom usporiadaní 2 + 2. Na sedadlách vyhradených pre určité skupiny cestujúcich použili čalúnenie v modrej farbe. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou červenej farby. Prídržné tyče v interiéri vyhotovili v antikorovom prevedení. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík, invalidný vozík a bicykel. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny Bode HK a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Priestor pre jeden detský kočík vyčlenili aj oproti tretím dverám. Vozidlá s rozšírenou možnosťou prepravy batožiny vybavili pred druhými dverami po pravej strane policami na uloženie cestovnej batožiny (kufre, cestovné tašky a pod.).

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími telesami s úspornými LED trubicami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním. Vetranie riešili posuvnými časťami bočných okien, strešnými klapkami a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v priestore pre cestujúcich zabezpečili zatmavenými determálnymi bočnými oknami a dvojicou strešných klimatizačných jednotiek Konvekta KL47T chladiacim výkonom každej 28 kW a s možnosťou vykurovania. Pre pracovisko vodiča použili klimatizáciu Konvekta KL20 KDE FL s chladiacim výkonom 7 kW.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov v bočniciach. Autobusy vybavili aj systémom počítania cestujúcich. Vozidlá dodali v červeno-čiernom farebnom vyhotovení.

Prevádzka

Vozidlá boli do Bratislavy dodané 11. a 12. augusta 2020. Do premávky sa zaradili od začiatku septembra 2020 na linkách 61 a 96 premávajúcich k letisku M. R. Štefánika. Na linke 61 obsadili všetky poradia, na linku 96 sa vypravovali jedno-dve vozidlá v pracovných dňoch a tri autobusy počas voľných dní. Autoškolské vozidlo #8012 bolo dodané v decembri 2020.

Od februára 2023 boli na linku 96 počas voľných dní nasadené z úsporných dôvodov 12-metrové autobusy a tak sa "letiskové" Solarisy vypravovali iba na linku 61 (4 vozidlá).

Po zaradení nových trolejbusov Škoda 27 TrA Solaris s trakčnými batériami na letiskovú linku 61 od 3. februára 2024 sa Solarisy New Urbino vypravovali na linky 32 a 93 obsluhujúce Hlavnú stanicu. Pre nedostatok vodičov trolejbusov jazdili v špičkách pracovných dní do 28. marca 2024 tri vozidlá aj na linkách 40 a 61. Od apríla 2024 sa Solarisy v malej miere objavili aj na linkách 84 (školský rok) a 96 (prázdniny).

Katalóg vozidiel

3221 3222 3223 3224 3225 3226 3227 3228 3229 3230 3231

8012

Legenda a štatistika

3221nevyradené vozidlo: 12 (100 %)
3223online: 4 (33,3 %)
3223dnes v premávke: 6 (50 %)
3221odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 4 (33,3 %)
3229odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (8,3 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 56,4 %, v pondelok až piatok 60,3 %

Teraz v premávke na linkách

32 / 1 5
93 / 3 8

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Solider #122:
Lebo aktualne nie je dovod este.
Reakcia na: 810zssk #130:
Nie,nedomnievam.
Reakcia na: Petto #114:
A ty sa domnievaš že všetky tie lety pôjdu naraz?
Pokus o linku z letiska na AS bol veľa rokov dozadu, jazdilo to tuším na objednávku letiska a po veľmi krátkom čase to pre nezáujem zrušili.

Viac než šaškovanie s novými linkami by pomohlo tam mať vozidlo na prípadné operatívne zahustenie intervalu ak sa zrovna nakopí viac letov.
Reakcia na: Ma178rek #127:
Tak prvý autobus je určený pre tých, ktorí 100 ft nad dráhou už stepujú pri východoch lietadla, lebo "sa niekam treba ponáhľať" a tí sa môžu tlačiť v autobuse.

Tí inteligentní zvolia rozumné tempo, nechajú celé lietadlo vystúpiť, pozdravia pilotov a plynule nastúpia do prázdneho autobusu.
Reakcia na: Kubik96 #118:
Cestujem 61 a okrem nárazoveho náporu kedy napríklad priletia 2 lietadla naraz je to ok... V takom prípade by sa skôr mohlo urobiť to že sa vypraví vozidlo nad rámec CP ale kto by to zaplatil???
Napríklad teraz pozerám že má prísť let 20:45 a ďalší 20:50
Keď sa všetko zíde a veľa ľudí pôjde len s prírodnou batožinou tak ten 20:57 bude full a potom bude zase pokoj...
Reakcia na: Kubik96 #118:
jak neexistuje? tam máš N61 😛
Reakcia na: Petto #121:
Toto by podľa mňa stálo za zváženie. Niečo na spôsob pražského AE. Mohlo by to mať aj pár zastávok po trase, napríklad mýta a Bajkalskú. Problém linky 61 je, že je to v podstate nosná linka pre Trnávku a nemalo by sa stávať, že sa ľudia z Trnávky nedostanú do spoja, lebo je plný cestujúcich z letiska.
Reakcia na: Viko #123:
Až na to, že tam máš tak 5 spojov za deň, lebo viaceré z nich neumožňujú prepravu medzi autobusovou stanicou a letiskom, aspoň podľa stránky cp.sk: https://cp.sk/bus/spojenie/vysledky/?f=Bratislava,,AS&fc=200003&t=Bratislava,,Letisko-Airport&tc=200003&direct=true
Reakcia na: Kubik96 #118:
Spojenie letiska s autobusovou stanicou existuje. Volá sa diaľkové linky. Prešov, Brezno...
Reakcia na: Petto #121:
A prečo to už niektorý súkromný dopravca nejazdí? Či preto, že tam takýto dopyt možno je, ale je úplne minimálny, čiže by na tom nič nezarobili?
Reakcia na: Kubik96 #118:
Najvyssi cas spravit expresnu linku hoc aj mimo tarify BSK/DPB pre spojenie HS-Letisko alebo nech si niektory abus doprava rozsiri linku Schwechat-Nivy az po Letisko BA. Aj ked ten typ vozidla na vnutromestsku dopravu nie je extra lakavy pre 15min jazdy.
Reakcia na: Kubik96 #118:
"to že neexistuje spojenie letiska s autobusovou stanicou je na europske pomery unikátne"

Tak schválne, ako je v Prahe zabezpečené spojenie Letiska Václava Havla a centrálneho autobusového nádražia Florenc?
Reakcia na: Kubik96 #118:
Každý sa oháňa tou unikátnosťou, že všade ide linka aj na autobusovú stanicu a pritom hneď toť za humnami vo Viedni to tak nie je. 😅
Reakcia na: Ma178rek #117:
61ka to nielenže nezvláda zo súčasným intervalom kedy sa stáva že nenastúpite na letisku alebo avione ale to že neexistuje spojenie letiska s autobusovou stanicou je na europske pomery unikátne. Takže ano ak by som 61 necestoval napíšem to čo ty.
Reakcia na: Petto #114:
To že budú nové lety je super ale 61 to zatiaľ zvláda tam 96 mala minimny dopyt .. veľa ľudí ide z letiska priamo na vlak takže 61 je dostačujúca
Zlepšenie na polovičný interval neočakávam, skôr nejaký nesystémový 10 minútový Max v sedle ... A to by bolo dostačujúce
Reakcia na: Petto #115:
Riešiť sa rieši určite ale v akom štádiu to momentálne je vedia len v DPB... Ešte je príliš mladý voz aby sa neoplatilo opraviť .
Reakcia na: Ma178rek #112:
Pytal som sa na to, riesi sa to. Ale neveril som tej informacii od dotycnej osoby. Aj 3229 sa riesila vraj a nejazdi este stale.
Reakcia na: Solider #113:
Tretiu vetu si cital ? CI len prve dve? X novych letov bude od jesene a ak si niekto mysli, ze tam bude stacit L61 s 15min mimo spicky, tak nech si da dole ruzove okuliare. Samozrejme existuju aj taxiky a vlastna doprava, ale pribudnu aj cestujuci v MHD.
Reakcia na: Petto #111:
Máš pocit, že teraz 61 nestíha, či čo si tým chcel naznačiť?