Električky T6A5 dostanú nové statické meniče

Pre pôvodné meniče ČKD už nie sú náhradné diely.

Dopravný podnik začal realizovať úpravy elektrickej výzbroje električiek ČKD Tatra T6A5. Konkrétne pôjde o výmenu pôvodných statických meničov ČKD 2-UKSBR-DB za nové modernejšie statické meniče Cegelec SMTK 6,3 Q. Dôvodom výmeny je nedostupnosť a neopraviteľnosť súčiastok pôvodných meničov. Úpravy budú zrealizované na električkách T6A5 prvých dvoch sérií #7901 až 7946. Ako prvá bola výmena meničov vykonaná na súprave #7909+7910.

V tomto období prebieha v dielňach aj menšia úprava na kĺbových električkách ČKD Tatra K2S #7112 - 7122. Na týchto vozňoch bude zrealizovaná úprava zapojenia elektrického ovládania bŕzd za účelom zvýšenia bezpečnosti vozidiel. Prvým vozidlom, na ktorom bola úprava vykonaná, je vozeň #7117.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: TeBeCe #35:
No a? A kam inam to mali dať? Na strechu medzi rozdelený brzdový odporník, ako to majú A-vozy súprav III.série?
Kým mi to vlezie na pôvodné miesto, tak to dám tam, nemám problémy s káblami. Všade inde by boli sami proti sebe a prirábali by si robotu a zvyšovali náklady.
Reakcia na: TeBeCe #35:
A už aj porucha... 🙃
Namontovane to bolo zrejme v mieste povodneho menica
Reakcia na: Solider #33:
Ďakujem aj tebe.
Reakcia na: Peter6607 #18:
Pre cestujúcich: modernejší interiér, tzn. farebná kombinácia, použité materiály, sedadlá, determálne sklá s vyšším stupňom zatmavenia. Preveriť možnosť umiestnenia celovozovej klimatizácie - v prípade nemožnosti upraviť náporové strešné vetráky. Zníženie hlučnosti a zlepšenie kúrenia (na vozoch, kde je prerobené kúrenie, v zime kúri úplne mizerne). Kamerový systém.
Pre vodiča: klimatizácia, determálne sklá s nižším stupňom zatmavenia, vzduchovo polohovateľné sedadlo, ručný radič, chladnička, autorádio.
Čo sa týka vozidla, určite opieskovať skriňu a ošetriť proti korózii. Pokiaľ ide o výbroj, tam asi nie je čo riešiť, ale k tomu by sa mali vyjadriť múdrejší, aj k iným problémovým komponentom.
Reakcia na: BigMac #23:
Nie je ten menovateľ taký istý, ako pred rokmi, keď sa rozhodlo vymeniť MG za staťáky na zrýchlovačoch?
Reakcia na: Viko #30:
Evidentne sme sa vôbec nepochopili. Ja som sa akurát spýtal, aké sú možnosti úprav na starších vozidlách a či má do nich zmysel ísť, neprišiel som sem presadzovať žiadne vízie ani rozdávať nepodložené múdrosti. Odpovede som dostal. V príspevku #10 som použil otázniky. Názor som vyjadril akurát ten, že nevidím zmysel v investovaní do poslednej série T6, starých kačíc a spochybnil som plánované vyradenie T3G.
Reakcia na: Peter6607 #15:
Dobre, tak ešte raz a pomaly - AKÁ je výhoda, kúpiť nové vozy starej koncepcie a snažiť sa k nim zladiť existujúce vozy, oproti tomu, že by sa kúpili nové vozy v poriadnom prevedení a nasadili nezávisle od ostatných typov?
Reakcia na: BigMac #20:
Veď a na to som sa snažil presne poukázať. Len ma teda zaujímalo, ako si to pán predstavuje, a výsledok je ešte horší než som si myslel 😃
Úprimne sa obávam, že ak by sa generálky T6 robili tempom ako T3P, tak to stihne stratiť zmysel skôr než bude hotovo. Ale podľa mňa je na druhej strane škoda snažiť sa tie vozy čo najdkôr hodiť zo skaly, pre cestujúceho sú podľa mňa príjemnejšie než T3.
Reakcia na: BigMac #26:
Analóg progres sa vymenil za digitál cez Cegelec,SMTK 6,3Q zostalo z vyradených vozov viac ako 10 kusov pokiaľ si dobre pamätám.
Reakcia na: Quakeman #25:
Nie, ale napadlo mi iné:

Niekto nakúpil niečo čo nepotreboval a teraz to treba aspoň trošku normálne využiť.

Takže meniče vyskladníme, vybalíme, zbavíme ventilátorov a namontujeme do Hranatých Neforemných Krabíc.
Skôr by ma zaujímalo, koľko ich zostalo nepoužitých...
Samozrejme, že keď to už raz mám, tak je lepšie to namontovať na T6-ky ako to nechať hniť v sklade.
Apropos: Z koľkých vyradených T3 zostali staťáky? Tie čo išli na Ukrajinu išli bez nabíjania? A spomínaš si ešte na veľkú eufóriu predprogressovú, keď sa hurá systémom kúpil analógový TV-P pre 7783+84? Následne nato sa rozhodlo, že to budú len digitály, takže analóg sa povaľoval niekde v sklade v ÚDJDSK?
Ešte tam je alebo už ho vyhodili ako ten kontajner plný krytiek na smerovky...?
Reakcia na: BigMac #24:
A nenapadlo ti že zostali nejaké Q z vyradených T3 a tie sa použijú?
Reakcia na: BigMac #23:
A pokračujeme:
Staťák SMTK 6,3 Q je to isté, čo SMTK 6,3 len s jediným rozdielom. Q-éčko má zvýšený výkon motorventilátov. Prečo? Aby dokázal chladiť odporový zrychlovač, ktorý má podstatne vyšší vývin odpadového tepla ako tyristor alebo tranzistor. Načo potrebuje T6-ka Q-éčkové ventilátory?

U Progressov T3P je použitý SMTK 6,3 bez Q a stíha chladiť aj záskokový odporník elektrodynamickej brzdy. To je odpor, kam električka brzdí, keď nemôže brzdový prúd vyrekuperovať späť do troleja, pretože to sieť nevie prijať.
Keďže výzbroj TV3 použitá v T6 rekuperovať nevie, musí vždy brzdiť do brzdového odporu.
Tento si vozí na streche, kde sa chladí náporom obtekajúceho vzduchu.

Opäť otázka:
Načo potrebuje T6A5 menič, ktorý má naviac nielen ventilátory ale ventilátory so zvýšeným výkonom? Asi na to isté ako načo potrebuje striedavý výstup z meniča... Teda na nič.
Mňa by ale vôbec zaujímalo, prečo táto akcia s výmenou staťákov vznikla tak náhle.
Ak je pravdou, čo sa tu píše, tak to má hneď jedno veľké PREČO.

Menič SMTK 6,3 Q je konštrukčne náhradou za pôvodný motorgenerátor pre zrýchľovačovú T3.
Pôvodný MG (to je to, čo robí vibrácie, hluk a fuk a okrem toho to i nabíja baterky a napája palubnú sieť) je točivé elektrické (česky) "soustrojí", kde sú pri pohľade z boku na spoločnej osi celky:
(ventilátor)+(motor 600 V)+(dynamo 24 V)+(ventilátor)
Tento geretgepel je umiestnený pod celým oknom oproti 2.dverám.

Statický menič SMTK 6,3 Q tvorí konštrukčný celok skladajúci sa z:
(motorventilátora)+(kontajnera meniča)+(motorventilátora)

Zástavbové rozmery SMTK 6,3 Q sú navrhnuté tak, aby sa v prípade výmeny na vozidle T3 jednoducho zmestil do pôvodného priestoru MG a aby súčasne sedeli príruby ventilátorov na chladiace kanály do priestoru zrýchľovača, motorov a prefukovanie skríň stykačov, odkiaľ vyháňajú ozón vzniknutý ionizáciou atmosférického vzduchu pri spínacích a vypínacích pochodoch. (UV žiarenie od oblúkov totižto vyrába ozón, ionizáciou atmosférického kyslíka O2 vzniká ozón O3 a ten má škodlivé účinky na izoláciu, hlavne na gumy a polymérové plasty).

Elektricky je MG na vstupe kŕmený 600 V z troleja, motor vrtí spoločným hriadeľom a točí ako dynamo, tak aj dva ventilátory. Z dynama lezie 24 V, jeho výkon riadi buďto elektodynamické relé alebo tranzistorový regulátor.

Staťák SMTK 6,3 Q je na vstupe rovnako kŕmený 600 V a na výstupe má napätia dve: 24 V= a atypickú trojfázu 3x230 V, 50 Hz. Keďže na statickom meniči sa nič netočí, tak potrebujeme niečím napájať motorventilátory umiestnené povedľa kontajnera meniča, na čo práve slúži táto striedavá zložka výstupu.

A teraz otázky: Načo potrebuje žehlička T6A5 I. alebo II. série striedavý výstup, keď na jej palube nie je nič, čo by bolo striedavinou napájané?
Čo urobia tyristoroví odborníci školení v ČKD s dvoma striedavými motorventilátormi, ktoré sú v jednom montážnom celku so statickým meničom?
Kam sa im táto obluda vôbec zmestí?

Keď si pozrieme výkres T6, tak zistíme, že pôvodný ČKD staťák je pod búdou vodiča, prvá ľavá plenta. Mriežky sania chladiaceho vzduchu sú v bočnici skrine nad podvozkami.
Reakcia na: BigMac #19:
Ďakujem za rozšírenie poznatkov z oblasti koľajovej dopravy. 🙂

Ekonomický aspekt je samozrejme neoddeliteľnou súčasťou akéhokoľvek technického návrhu. Takže nakoniec aj tak skončíme pri obyčajných GO starých rároh, kým nám napadnú z neba eurofondy. Ideálne krátko po sebe, ako tomu bolo pri trolejbusoch. 😈
Reakcia na: Dispecer #16:
Má. Potrebujeme asi dva pluhy a zišiel by sa aj merací voz na GPK. A možno bude treba polievať rozchodník v KV, tak ešte by sa hádam uplatnila aj polievacia električka. S tou sa dajú aj chladiť v lete teplom vykrivené koľajnice... 🙂
Reakcia na: Viko #11:
Nejde ani tak o komplikovanosť ako o systémovosť.
A hlavne potom ten systém dodržať u celého radu vozidiel, čo je u DPB vždy značným problémom. K2S je koľko druhov? T3P je prečo tak málo?
Nejaká wanizácia by mala opodstatnenie v čase vzniku projektu (okolo r. 2000) a celoplošne na aspoň 50% vozoparku, ideálne na celý aby si rozpustil fixné náklady.
Nie dnes, kedy je to len modelárčenie v mierke 1:1 a trvalá snaha pretaviť vlhký šotosen do orgazmu...
Reakcia na: Peter6607 #10:
Nestraš! Vieš ako tie vozy dnes vyzerajú? Toto je naozaj už len fantázia a silná až moc...
Prelez napríklad YouTube a pozri si videá, čo s tým navyrábali pri rôznych nehodách a hlavne po vykoľajeniach. Navyše máš problém, tie vozy prišli o svoje pôvodné podvozky.

A firmy typu AZ-L vôbec nepovažujem za seriózneho partnera, ale za nutné zlo. Vykrádači rozpočtov dopravcov financovaných z verejných zdrojov, toľko môj názor. Tak ako všetky ostatné, motajúce sa okolo slovenských ŽOS-iek. Kvalita úbohá, ale faktúry rastú. Dodávatelia poistných podvodov, nekvalitných šrotov a mobilných oplotení rušňových diep, ktoré majú možnosť jazdy v núdzovom režime na vlastný pohon. Nádherne viditeľné u Náhodného dopravcu, kde boli schopní uplatniť poistné plnenie z poistky vinníka na zadné nepoškodené spriahadlo, prípadne k zdarnej rekonštrukcii HDV (z 163 na 361) fakturovať piate dvojkolie a iné chuťovky. Keď na to preberajúci technik z nemenovaného bratislavského depa poukázal a odmietol to podpísať a prevziať, tak odberateľ vymenil technika a iné mafiánske praktiky. Implementované do našich podmienok: potrebujeme ďalšie zázraky a lá 7303, 7304 a 7715? Osobne si myslím, že nie.
Je rozdiel technická idea rekonštrukcie a výsledná kvalita rekonštrukcie. A nevraviac o nejakej ekonomickej opodstatnenosti a oprávnenosti.

To, že sa niečo technicky dá, ešte nemusí znamenať, že sa to ekonomicky oplatí...
Reakcia na: Solider #17:
Akú máš predstavu o rozsahu prípadných modernizácií T3G?
Reakcia na: Peter6607 #15:
Nápad urobiť wane bol dobrý... pred 15 rokmi. Dnes je doba už inde.
Reakcia na: Viko #13:
Má vôbec v BA zmysel mať ďalšie sólo vozidlá, ktoré by ste aj tak museli dávať do súprav, aby to malo vhodnú kapacitu? 🤔
Reakcia na: Viko #13:
Nízkopodlažná novostavba T3 s TV-P - Wan. Nie prestavba existujúcich vozidiel ani Vario/Evo.
Reakcia na: Peter6607 #6:
V čom je 3 séria T6 horšie na tom než prvé dve?
Reakcia na: Peter6607 #12:
Keď to teda nebude wanizácia, ako si to predstavuješ? T3+Vario resp. EVO? Lebo to by znamenalo okrem drahej zmeny výzbroje v T3 (kvôli ktorej sa nižšie spochybňuje výhodnosť GO T6) aj špekulovať s ladením nastavenia dvoch odlišných vozov tak, aby plynule jazdili v súprave... Keď už máme kvôli šetreniu nakúpiť nové vozy v "starej koncepcii", nie je výhodnejšie ich radiť EVO+EVO než vytvárať kombinácie?
Reakcia na: Viko #11:
Ja som mal na mysli nákup nízkopodlažných novostavieb T3 k existujúcim vozidlám, ktoré by prešli bežnou generálkou podľa potreby za účelom navýšenia počtu vozidiel, teda žiadnu "wanizáciu". Prvý nákup nových električiek by potom poslúžil na zbavenie sa poslednej série T6, prvých K2S a T3S, kde nevidím priestor na ďalšie generálky.
Reakcia na: Peter6607 #10:
A fakt silou mocou potrebujeme takéto komplikované riešenia? Nestačí proste akceptovať fakt, že vozopark vždy má nejaké vekové rozvrstvenie a nieje všetko dizajnovo moderné a nízkopodlažné? Lebo investícia do bežnej generálky mi príde ako omnoho lepšie vynaložené peniaze, než wanizácia PCC koncepcie v roku 2020+.
Reakcia na: BigMac #9:
Stále by sa možno dalo odkúpiť naspäť vozidlá od AZ-Lokomat, kde skončili tie najlepšie T3. Ako to je so zapojením T3P s "vaňou", prípadne aj do trojičiek pre Petržalku? Moc silná fantázia?
Reakcia na: Peter6607 #6:
U T3 to je podstatne jednoduchšie. Nemali sme sa ich zbaviť, ale to by správni ľudia potom nezarobili vývozom na Ukrajinu. T3G by som sa určite nezbavoval, TV8 je dnes spoľahlivá výzbroj, aj keď napríklad taký Jenki by Ti vedel porozprávať, "jak se proražené tyristory odnášely z kanálu v desetilitrových kbelících", keď to v Ostrave oživovali. To však nebol problém výzbroje ako takej, to bol problém v kvalite pôvodných ČKD-áckych tyristorov. Po ich výmene za napr. Siemensy so správnymi hodnotami tie výzbroje chodili spoľahlivo.
Reakcia na: Viko #5:
Wanizácia je možná jedine výrobou novej kastle, zásahom do súčasnej to nejde, nepustí Ťa rozklad síl v dolnej časti "akože"rámu, lebo (polo)samonoska. Ďalší problém by nastal, kam dať kontajner s výzbrojou. Jedine na strechu a tá na to nie je dimenzovaná.

Pridanie článku (jeho technická realizácia) reálne je. Problémom by boli čapy ale je to riešiteľné.

Wana (teda tá hypotetická novovyrobená) by však mala dosť veľký problém a to by bol iný (aj keď len mierne, ale iný) prejazdný profil v oblúkoch + úplne minimum získanej NP plochy.
Reakcia na: Peter6607 #6:
Ja by som osobne nebol taký optimistický s tou najbližšou obnovou, vzhľadom na existujúce okolnosti ohľadom eurofondov a koronakrízy. Myslím si, že T3G ešte nejakých pár rokov pojazdia a ich modernizácia (alebo rekonštrukcia do stavu hodného roku 2020 pre vodiča aj cestujúcich) je odôvodnená.
Reakcia na: BigMac #4:
Z toho ale plynie pomerne zrejmý záver, že ak sa púšťať do modernizácie formou úprav starých električiek, tak sú na to vhodnejšie T3. Nedokážem preto porozumieť tomu, prečo majú pri najbližšej obnove skončiť T3G a nie radšej posledné série T6. Tie sú skutočne mimoriadne nevhodné aj z hľadiska komfortu cestujúcich.

Chcelo by to vypracovať kompletný plán rozvoja električiek aj z pohľadu vozového parku s ohľadom na možné financovanie.
Reakcia na: BigMac #4:
Tak neviem, mám pocit, že tu bolo odhadom tak miliónkrát diskutované, ako sa T6 konštrukčne líšia od T3 a teda ich wanizácia či pridávanie článku nie sú reálne.
Reakcia na: Ma178rek #1:
Zlých, zlých vysokopodlažných električiek sa treba zbaviť.
Navyše majú otočné podvozky, z čoho vyplýva, že na rozdiel od Škodovky sa nedajú použiť ako pojazdná fréza na oblúky...
Dobre, dosť bolo sarkazmu a recesie.

Položme si otázku, či to má ekonomický a hlavne technický zmysel, nebodaj prínos a ak áno, tak aký?! Osobne zastávam názor, že bez výmeny výzbroje to moc opodstatnenie nemá, pôvodná T6 s TV3 má väčšiu mernú spotrebu ako zrýchľovač v T3. Toľko vravia merania v podmienkach DPP, u DBP to bude porovnateľné. Objektívne na strane druhej nejaký Progress je drahý, nedajbože Europulse je ešte drahší. TV-P a TV-E sú síce cenovo +/- porovnateľné, ale u TV-E potrebuješ pripočítať aj nové (asynchrónne) trakčné motory. (Prípadne previnutie tých pôvodných jednosmerných na asynchróny, čo sa však v praxi príliš neosvedčilo - viď Dubnické pomsty v pôvodnom znení 7303 a 7304.)
Ďalším problémom je súčasná modla nízkopodlažnosti. Bez radikálneho zásahu do skrine vec nerealizovateľná vaňu z toho nevyrobíš. Jedine že by si si ju nechal niekde naprojektovať, vyrobiť a schváliť celú od základu. Potom len vymeniť skriňu za skriňu.

Možno by to šlo riešiť urezaním prdele za zadným čapom a vložením nízkopodlažného dielu. Keby si tie pôvodné skrine točil a lá PX a nedajbože dorobil dvere na ľavú stranu, tak máš aj bonus a to obojsmernosť. Podobnú srandu robil Moskovskij remontnij zavod tramvajev pre tamojší DP na báze T3, ale veľa ich nebolo. Fotky sú dohľadateľné na transphoto webe. K ekonomickej stránke sa vyjadriť neviem, nemám potrebné podklady. Technicky by to šlo, dokážem si to predstaviť.
Reakcia na: N/A #2:
To čarovné číselko v názve meniča (teda v tomto prípade 6,3) je jeho celkový výkonv kW.
Ten menič musí stíhať nabíjať baterky, kryť spotrebu NN siete (riadenie + ovládanie) a točiť ventilátory chladenia, kaloriferu a prídavného vetrania búdy vodiča, tarifsystém, vonkajšie a vnútorné osvetlenie, atď.

Myslíš, že sa to 6,3 kila zmestí aj s klímou, ktorá má výkon niekde za 20 kW, obvykle okolo 40?
Zabudni na klímu. (Teda na klímu v salóne, na vodičbúdku to možno s odretými ušami bez ďalšej rezervy výjde.) Klíma sa samozrejme domontovať dá, ale týmto meničom ju jednoducho nenakŕmiš. Jedine, že by si v Krasňanoch stvorili nejaké perpetuum mobile (aj keď na druhej strane BEÚS-DPB je povestný tým, že sa snaží prešťať fyziku).
Reakcia na: Ma178rek #1:
Inak ešte minulý rok sa spomínalo že do všetkých T6tiek bude do tohto leta dosadená klimatizácia a zatiaľ nič z toho. Tiež by ma zaujímalo čo s nimi bude, dostala sa ku mne aj taká info že sa vraj v budúcnosti plánuje ich modernizácia (ktorá mala pôvodne prebehnúť ešte 4 roky dozadu).
A GO nehrozí T6kám??