Opis projektu
Pôjde o výstavbu dvojstopovej trolejbusovej trate od križovatky Mlynská dolina-Valašská cez Mlynskú dolinu a Botanickú na Karloveskú ulicu, kde sa napojí na existujúcu trať Riviéra – Dlhé diely, ktorá v súčasnosti nie je napojená na zvyšok trolejbusovej siete. Okrem napojenia novej trolejbusovej trate v Mlynskej doline smerom na Patrónku bude zriadená aj jednostopová trolejová spojka z Gaštanovej cez ulicu Pri Habánskom mlyne do Mlynskej doliny smerom k Riviére pre výjazdy trolejbusov z vozovne Hroboňova. Dojazdy trolejbusov z Dlhých dielov do vozovne Hroboňova budú riešené novou odbočkou z Mlynskej doliny na Valašskú. Napájanie novej trolejbusovej trate bude zabezpečné z meniarne Karlova Ves nachádzajúcej sa na Lafranconi. V meniarni budú preto vymenené a doplnené napájače a ďalšia technológia.
Modernizáciou prejdú aj zastávky Zoo a Habánsky mlyn, kde budú doplnené elektronické informačné tabule a na zastávke Zoo v smere na Patrónku bude vybudovaný nový prístrešok, pričom nástupište sa rozšíri na úkor časti zastávkového pruhu. Svetelné križovatky v Mlynskej doline (Slávičie údolie, Pri Habánskom mlyne) by mali dostať nové radiče s preferenciou MHD.
Vďaka novej trati bude možné priame spojenie Dlhých dielov s Račianskym mýtom a Trnavským mýtom trolejbusovou dopravou. Zároveň táto trať umožní nahradiť trolejbusmi autobusovú linku 32, ktorá z väčšej časti premáva pod trolejovým vedením a vykazuje vysokú obsadenosť v oblasti Dlhých dielov a Kramárov a zároveň ju predĺžiť do novej trasy Jelačičova – Račianske mýto – Hlavná stanica – Kramáre – Patrónka – Riviéra – Dlhé diely (spojenie liniek 32 a 64). Nahradenie autobusov trolejbusmi zlepší dopravu v oblasti Dlhých dielov, ktoré sú charakteristické veľkým sklonom ciest.
Financovanie projektovej dokumentácie bolo zabezpečené prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII), financovanie výstavby bude prostredníctvom Plánu obnovy.
Aktuálny stav (k 7/2025)
Výstavba trate Patrónka – Riviéra je odporúčaná Koncepciou rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 – 2025 a jej výstavbu odporúča aj Územný generel dopravy Bratislavy z roku 2015. Predmetná trolejbusová trať bola preverená aj dopravným modelom pre rok 2025 (rastový scenár).
Zámer projektu bol v decembri 2019 zaradený do zoznamu národných projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Začiatkom roka 2021 bola do aktualizovaného zámeru projektu zahrnutá aj modernizácia existujúcej trolejbusovej trate v úseku Patrónka – Kramáre – Pražská – Hlavná stanica.
V marci 2021 bol spustený proces výberu zhotoviteľa projektovej dokumentácie, podpis s víťazom súťaže (Dopravoprojekt) sa uskutočnil v novembri 2021. Podpis zmluvy na poskytnutie nenávratného finančného príspevku na vypracovanie projektovej dokumentácie sa uskutočnil vo februári 2022, zároveň DPB objednal vypracovanie projektovej dokumentácie, všetky stupne by mali byť pôvodne spracované do 12 mesiacov.
V októbri 2022 bol zámer trolejbusovej trate Riviéra - Patrónka predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Rozhodnutie zo zisťovacieho konania bolo vydané v apríli 2023. Financovanie výstavby trolejbusovej trate bolo v apríli 2023 zahrnuté do aktualizovaného Plánu obnovy.
Vypracovanie projektovej dokumentácie sa oproti plánu predĺžilo pre dlhotrvajúce posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Ďalšie oneskorenie vzniklo pre zdĺhavé majetkovo-právne vysporiadavanie, takže realizácia projektu sa nestihla ani do predĺženého termínu 12/2023, kedy mohla byť projektová dokumentácia preplatená z NFP. Následne bol dodatkom termín na ukončenie aktivít tzv. nefungujúceho projektu predĺžený ešte do 7/2024. Aktivity sa nepodarilo dokončiť ani do 7/2024, preto bolo požiadané o predĺženie realizácie do 2/2025 (dodatok uzavretý v 10/2024), následne v marci 2025 bol stanovený nový termín na dokončenie hlavných aktivít do 12/2026. NFP nebol do konca 12/2023 využitý ani spolovice, zvyšok dofinancoval DPB z vlastných zdrojov.
K začiatku roka 2024 bola dokončená dokumentácia pre územné rozhodnutie a prebiehalo výrubové konanie. Počas jari 2024 bola dokumentácia pre územné rozhodnutie čiastočne upravená a bolo požiadané o nové stanovisko mesta. Zmeny sa týkali najmä úpravy komunikácií a vybudovania nového chodníka na ulici Pri Habánskom mlyne. Mesto vydalo nové stanovisko k DÚR v septembri 2024.
V decembri 2024 DPB požiadal BSK o vydanie územného a stavebného rozhodnutia. Stavebné povolenie bolo následne vydané v máji 2025. Súťaž na zhotoviteľa trate bola vyhlásená v januári 2025. Víťazom súťaže sa stala žilinská firma Energa s cenou 15,8 mil. €. Zmluva bola podpísaná 5. júna 2025, práce začali v júli 2025 a ukončené by mali byť najneskôr do 9 mesiacov od začatia prác.
Základné údaje o projekte
- Predmet projektu: Výstavba trolejbusovej trate Patrónka – Riviéra
- Dĺžka trolejbusovej trate: cca 6,65 km novej jednostopovej trate
- Počet zastávok: 3 (Botanická záhrada, Zoo, Habánsky mlyn)
- Predpokladaný termín realizácie: 2/2022 – 12/2026 (projekt), 7/2025 – 3/2026 (realizácia)
- Náklady na výstavbu: 15 799 327 € s DPH
- Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra (projekt), Plán obnovy (výstavba)
- Projektant: Dopravoprojekt, a. s. (subdodávatelia: Privel, s.r.o., Metroprojekt Praha, a.s.)
- Zhotoviteľ: Energa, s. r. o., Žilina (subdodávatelia: ELZA Bratislava, AVA-stav, NOPE, SITEL, MiStav SK)
lostrail
1. Ak by zrusili L64 len tak, bez zhustenia L32, ked aj na 10min, tak potom by to bola do nejakej miery blbost (ako trat sama o sebe), ale treba rozmyslat aj v sirsom meradle, t. j. ze mozu pribudat dalsie trate, ktore umoznia preklpit dalsie linky.
2. Nie je iste, ci L32 bude vobec na stanicu zachadzat. Ma sa vybudovat spojka, ale nie je sucastou tohto projektu a nie je jasne, kedy to mesto chce spiskat. Mozno ziadne zachadzky nebudu.
3. Rychlost 50 km/h vs. 70 km/h pri 4 svetelnych krizovatkach a 2 zastavkach v Mlynskej doline urobi mozno minutu. Vacsi problem tam budu vecne zapchy, co by sa dalo vyriesit vyznacenim BUS pruhu, ako sme to nedavno rozoberali na Skyscrapercity (zuzenie od Patronky k ZOO na 1 pruh a vytvorenie 3 pruhov od krizovatky s Habanskym mlynom). To by bol prinos, aj ked teda nie priamo samotnej TT.
4. Ostatne linky - Pravda je, ze L31 a L39 toto nevyriesi a keby slo len o kyptik k internatom, tak by neslo o nic. Horsie je, ze napr. taka L31 na vacsine trasy jednoducho uz nema vedenie. Este L39 by sa mohla napojit v jednom smere za Rackom (aj L31, ale nie nadlho, pre L39 to ma zmysel az po klientske centrum), v opacnom by sa odpojila niekde na Kriznej, pri odboceni na Mytnu. Ale na bateriovy pohon su tam skratka velmi dlhe vzdialenosti. L37 je na tom podobne za odbockou na Cerveny most, cize na to, aby sa tieto linky mohli prerobit na tbus, museli by sa potiahnut dalsie kilometre drotov (prave L37 asi nebude kandidat, ibaze by sa stavala TT do Zahorskej Bystrice). Ale na druhej strane lepsie, ked uz nieco stoji a potom sa priliepa, ako to cele stavat od nuly. Napr. taka L31 by uz nemusela byt az taky problem, ak by sa mohla natrolejit napr. niekde na Zochovej (taky kusok postavit podjazdom a potom cez Mytnu, Stefanovicovu, resp. Radlinskeho k Racku). Nabrezie by zatial dala na baterku, to sa zvladnut da, akurat kvoli zapcham by bolo potrebne vyznacit BUS pruhy prakticky hned za odbocenim na most Lanfranconi az k mostu SNP. Za mna celkom paradny projekt, navyse s moznostou nasadit parcialy aj na L39, ktora by sla pod trolejmi az ku klientskemu centru. Na Suhvezdnej nabijacka. V Slavicom tiez, neskor doplneny kus trate. Ale nejaky zaklad uz bude postaveny.
L192 bola a bude pase, pripadna L29 sa aj tak bude skracovat, ked (ak) sa postavi ET cez Pribinovu a Kosicku.
5. Kramare - toto je problem a preto do buducna bude treba drotmi pospajat aj Patronku s vyjazdom na/z Hrobonovej. S tym, ze by sa mala vymysliet linka, ktora Kramare obide. Hoci aj delena L32 v 7,5 minutovom intervale, kedy kazda druha pojde cez Kramare a ich naprotivky cez Prazsku, zo zaciatku pokojne aj parcialy alebo degese, lebo ked sa zhusti interval, kapacita nebusi byt klbak na kazdom poradi. Iste, pouzitie degesov by nejaky cas negovalo novu trat, preto by sa mala prepojka Hrobonovej naplanovat uz teraz.
6. Darovanie / odpredanie trolejbusov - nestalo to 5 korun, tie trolejbusy su stale pomerne nove a bola by to skoda. Navyse neviem, ako dlho trva udrzatelnost pri ich nakupe. Urcite by som sa ich este nezbavoval, ale prave tlacil na rozsirovanie trolejbusovej siete, aby sa coraz viac ucelenych liniek dalo takto prevadzkovat. Okrem toho uvolnenie autobusov na ine linky je argument, ktory tu uz zaznel.
Tuto trat vnimam ako konecne prepojenie celej siete (o navozoch, ci potrebe degesov uz pisali ini) a ako zaklad pre vystavbu dalsich, ktore umoznia zmenit na trolejbusove dalsie ucelene linky v buducnosti, takze aj ked prinso pre cestujuceho nebude okamzity, z dlhodobeho pohladu je to spravny krok, ktory by mal sposobit dalsie vystavby a preklapanie dalsich liniek. Niekedy by ju bolo treba postavit a kedze tu milujeme stavanie malych prdincov v podobe etap vacsich stavieb, tak preco nie?