Ako sa má zlepšiť MHD a regionálna doprava do zavedenia novej parkovacej politiky?

Expresné autobusy, nové BUS-pruhy a preferencia vozidiel MHD na križovatkách.

Do roku 2021, kedy mesto Bratislava plánuje zaviesť nové pravidlá pre parkovanie, sľubuje primátor hlavného mesta zabezpečiť výrazné zlepšenie mestskej hromadnej dopravy, ktorá má tvoriť spoľahlivú, rýchlu a lacnú alternatívu k individuálnej automobilovej doprave.

Navrhované riešenie by mali zabezpečiť rýchlejšie cestovanie z okrajových častí do centra mesta, eliminovať uviaznutie vozidiel verejnej dopravy v dopravných zápchach, ale aj zlepšiť vozidlový park a infraštruktúru MHD.

Expresné autobusy

Jedným z prezentovaných riešení na zrýchlenie MHD a regionálnej dopravy je zavedenie expresných liniek z okrajových častí mesta. Nemá však ísť o úplne nové linky. "Expresné linky MHD budú z väčšej časti nahrádzať niektoré súčasné linky, len budú zrýchlené menším počtom zastávok a ďalšími opatreniami preferujúcimi MHD (bus pruhy, prednosť na križovatkách a pod.)," informoval nás hovorca hlavného mesta Peter Bubla. Zrýchlené linky sú plánované v nasledujúcich reláciách:

  • z Devínskej Novej Vsi na Mlynské nivy,
  • zo Záhorskej Bystrice do Starého Mesta,
  • z Lamača do Trnávky,
  • z Rače do Podunajských Biskupíc,
  • z Čunova, Rusoviec a Jaroviec do Starého Mesta.

Dá sa teda predpokladať, že expresnejší charakter by mali mať súčasné linky 21 37 63 75 91 191.

Pri plánovaných regionálnych expresoch má ísť o zrýchlenie prímestských autobusových spojov na území Bratislavy. "Regionálne expresné linky pôjdu zo Záhorskej Bystrice, Rače, Zlatých pieskov a Podunajských Biskupíc na autobusovú stanicu, pričom na území mesta budú jazdiť ako expresné," spresnil Peter Bubla.

Na to, aby expresné autobusy plnili svoju funkciu a boli výhodnejšou alternatívou k automobilovej doprave, bude potrebné rovnako zabezpečiť, aby nestáli v zápchach spoločne s autami. Mesto sľubuje zriadiť nové vyhradené pruhy pre hromadnú dopravu a zabezpečiť preferenciu vozidiel MHD na križovatkách.

V spolupráci s Bratislavským samosprávnym krajom chce hlavné mesto realizovať aj opatrenia, ktoré by zabezpečili preferenciu regionálnych autobusov aj na príjazdových cestách do Bratislavy. V Bratislavskom kraji má byť zriadených minimálne 12 nových záchytných parkovísk, kde budú môcť cestujúci z regiónu odstaviť svoje auto a prestúpiť na autobus alebo vlak do Bratislavy.

Nové BUS-pruhy

Jedným z opatrení na zabezpečenie plynulej premávky vozidiel verejnej dopravy sú tzv. BUS-pruhy. Primátor mesta sľubuje zriadiť 22 kilometrov nových vyhradených BUS-pruhov. Hovorca mesta nám poskytol zoznam ulíc, na ktorých by mesto chcelo zriadiť BUS-pruhy:

  • Štefánikova, Gagarinova (úsek od zastávky Cintorín Vrakuňa po zastávku Pažítková), Popradská, Karadžičova, Legionárska, Lamačská cesta, Hodonínska, Pražská, Harmincova, Radlinského, Vazovova, Šancová, Trnavská cesta, Prístavný most, Dolnozemská cesta, Vajnorská, Molecova, Staromestská, Košická, Most Apollo a Limbová.

Keďže sú medzi nimi aj ulice, na ktorých sa už BUS-pruhy nachádzajú, predpokladáme, že pôjde o ďalšie úseky na týchto uliciach, resp. úpravu existujúcich (Gagarinova, Popradská).

Preferencia MHD na križovatkách

Do spustenia novej parkovacej politiky by mesto chcelo zabezpečiť preferenciu vozidiel MHD na 39 svetelne riadených križovatkách. Ide najmä o križovatky na hlavných mestských ťahoch a v Petržalke. V roku 2021 by mala byť zabezpečená prednosť MHD na väčšine z týchto križovatiek:

  • Panónska cesta - Carrefour 
  • Panónska cesta - Bratská 
  • Romanova - Kutlíkova 
  • Romanova - Kutlíkova, otočka MHD 
  • Osuského - Starohájska 
  • Osuského - Hrobákova 
  • Bosákova - Šustekova 
  • Furdekova - Šustekova 
  • Rusovská cesta - Hálova 
  • Bratská - Jiráskova - Pajštúnska  
  • Bratská - OC TERNO 
  • Budatínska - hypermarket Tesco 
  • Furdekova - Lachova 
  • Furdekova - potraviny Samoška 
  • Panónska cesta - Ševčenkova 
  • Panónska cesta - ŽST Petržalka
  • Mierová - Kaštieľska
  • Gagarinova - Tomášikova 
  • Gagarinova - Hraničná 
  • Gagarinova - Brodná 
  • Gagarinova -  predajňa LIDL 
  • Gagarinova - Ondrejovova 
  • Gagarinova - diaľnica D1 
  • Vrakunská - Hradská 
  • Kazanská - Uzbecká 
  • Košická - Miletičova 
  • Trenčianska - Miletičova 
  • Tomášikova - Seberíniho 
  • Tomášikova - Nevädzova 
  • Rožňavská - Slovinská 
  • Rožňavská - Rádiová 
  • Púchovská - Pri vinohradoch 
  • Stromová - Bárdošova 
  • Mlynská dolina - Staré grunty - Slávičie údolie 
  • Lamačská cesta - Mlynská dolina 
  • Brnianska - Dubová 
  • Harmincova - Polianky - Húščavova 
  • Mlynská dolina - Valašská 
  • Palisády - Kozia

Ďalšie opatrenia

Vozidlový park MHD má byť podľa slov primátora do spustenia novej parkovacej politiky doplnený, resp. obnovený o 80 nových kĺbových autobusov, ktoré by mali zabezpečiť zodpovedajúci komfort pre cestujúcich.

V roku 2021 pri spustení prvých parkovacích zón by už mala byť v prevádzke zmodernizovaná Karlovesko-dúbravská radiála, ktorá výrazne zlepší komfort cestovania električkami z Karlovej Vsi a Dúbravky. Rovnako by už cestujúci mali využívať aj novú modernú autobusovú stanicu na Mlynských nivách. Do konca roka 2023 má byť predĺžená električková trať v Petržalke do Janíkovho dvora a zmodernizovaná aj Vajnorská a Ružinovská električková radiála.

Či príde aj k úprave cestovného v MHD, napr. v podobe výhodnejších cien predplatných lístkov, zatiaľ nie je známe. Podľa hovorcu mesta sa o tom ešte vedú diskusie.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Čo mám rozumieť pod bus pruhmi na Prístavnom moste?
Bolo by super, keby sa zrušil v regiobusoch nástup prednými dverami a zaviedol revízorský systém. Tým by sa znásobil potenciál prímestskej dopravy v meste. Viem si predstaviť napr. zastavovanie prímestských busov na SAVke. V dnešnej dobe nereálne.
Ešte treba doplniť BUS-pruh na Vrakunskej ceste, tam chýba asi najviac.
Snad sa docka aj Dubravka expresu. Aby 83 aj 84 stali obe pri kazdej vrbe je je naozaj "neatraktivne" pre Dubravcanov.
Reakcia na: Ike #2:
Zabudni😱 do 2021 sa nič nezmení, časť odpovede z SL ,, Vybavovanie cestujúcich registračnými lístkami je rozhodnutím našej spoločnosti! Vodiči v našich autobusoch vykonávajú aj kontrolu cestovných lístkov a preto musí byť každý cestujúci skontrolovaný vodičom a zaregistrovaný v systéme. Vodič zodpovedá za správnosť vybavenia cestujúcich cestovnými lístkami. Týmto máme zabezpečenú presnú evidenciu o prepravených osobách na jednotlivých spojoch a linkách a tiež to, že nám necestujú cestujúci s neplatnými cestovnými lístkami.
Výstup z evidencie o spojoch je potrebný aj v prípade zostavovania cestovných poriadkov, optimalizácie dopravy a prehodnocovania vedenia počtu spojov z jednotlivých miest, obcí a zastávok. Mať presnú frekvenciu cestujúcich z jednotlivých zastávok, spojov a liniek je veľmi dôležité aj pri tvorbe cestovných poriadkov. ,,
Reakcia na: 3pa3ck3 #1:
Pred 25 rokmi som denne jazdil linkou 118 cez Prístavný most a bolo pomerne časté, že vodiči obišli autá odstavným pruhom. Tak predpokladám, že je nejaká myšlienka, že by z odstavného spravili BUS pruh. Viem, že keď sa v minulosti uvažovalo o rozšírení mosta na tri pruhy, tak sa to zamietlo, lebo by to most nezvládol nosnosťou, ale keby tam bol BUS pruh, možno by tento problém nebol...
Takže SL náhodne vylosuje niektoré spoje ktoré nebudú zastavovať na prestupných uzloch MHD-Regio, Nemocnica PB prestup na Slovnaft Cintorín Vrakuňa prestup na Avion Shop. to tu ž bolo a dúfam že ten nezmysel neprejde.
Konečne je Regio doprava v úseku Rovinka-Pod. Biskupice-Gagarinova-Prievozská použitelná, funkčná a na slušnej úrovni. 🙂
Myslím, že by bolo dobré urobiť BUS pruh aj na nábreží Lafranconi-PKO-Chatam Sófer-Most SNP. Ráno tam stoja desiatky minút 29, 30, 37, 133 a pod.
Reakcia na: Melange #3:
Neustále ignorovaný najkritickejší úsek na trase 201/202/75 v rannej špičke s existujúcou projektovou dokumentáciou... 😠
Reakcia na: N/A #9:
Tam by bolo skôr na zváženie vytvorenie BUS pruhu na električkovej trati smerom do centra.
Aspoň v úseku tunel - most SNP (+ Vajanského - Šafárikovo námestie)
Hlavne na Košickej ulici smerom ku križovatke s Mlynskými Nivami by mali vybudovať BUS pruh, aj na úkor ubratia parkovania pre tie autá čo tam stoja. BUSy tam stoja vo frontách, lebo kvôli odstavným autám na Košickej. Ide pritom o veľmi využívaný smer MHD,
Pravda je, ze ak by sa toto podarilo, bol by to najprogresivnejsi posun verejnej dopravy v tomto meste v podstate od revolucie.

Druha vec je, ze tento navrh vytvara mnoho otazok, resp. je tam pomerne dost nejasnosti, konkretne:

BUS pruhy:

1. BUS pruh na Pristavnom moste? Ja teda velmi silno dufam, ze pojde o treti pruh a nie vyznacenie jedneho z dvoch existujucich. V prvom rade uz samotne vedenie busov po Pristavnom moste, ktory ma sluzit na ine ucely, je na samosatnu diskusiu, po druhe vyznacit pruh na dialnicnom tahu, nebude dobry krok. Daleko vacsi prinos BUS pruhu by som videl napr. na Moste SNP, ktory sa nespomina a ktory nie je dialnicny. Ak by slo o treti pruh, este budiz, ale pyta si to konkretny navrh riesenia, lebo toto znie viac ako lubivy slub pre vsetkych, co by auta nekoncepcne vymazali zo zemskeho povrchu (to sa nedeje ani inde), ako skutocne realizovatelne riesenie. Navyse, BUS pruhy maju pribudnut prakticky na vsetkych ako-tak pouzitelnych trasach zo zapadu na vychod a naopak, co sa tiez moze ukazat ako kontraproduktivne.

2. Hodoninska, Harmincova a Limbova - Nie je mi jasne, ako presne na tychto uliciach chcu vyznacit BUS pruh. Uzavriet ich pre IAD? Este v pripade Hodoninskej a Harmincovej vidim sancu na rozsirenie, ale Limbova? To uz je trochu hardcore. Nie, ze by sa nedala rozsirit, ale takato investicia do roku 2021 je v Slovenskych pomeroch cista utopia. Medzi inymi bude potrebne upravit podjazd pod zeleznicou. Rad by som sa mylil a mozno uvidime naozaj unikatny projekt, ale skusenosti hovoria, ze skor sa na tejto ulici nic nezmeni.

3. Radlinskeho a Vazovova - Ak to spravne chapem, slo by o uzatvorenie Radlinskeho v useku Vazovova - Imricha Karvasa, co je urcite super napad. Otazka je, co sa mysli pod BUS pruhom na Vazovovej. Zrejme zrusenie tych par ks parkovacich miest a zuzenie pruhu pre IAD, lebo inak si to predstavit neviem. Na Sancovej zasa dufam, ze v smere k Racianskemu mytu sa zrusi tych par miest, ktore prerusuju BUS pruh.

4. Trnavska cesta - pevne verim, ze pojde o stavebne upravy za ucelom rozsirenia komunikacie a nie len vyznacenie pruhu. Spolu so Sancovou stale tvoria "severnu tangentu". Bez postavenia nahrady to bude katastrofa. Tie upravy minimalne v smere von z mesta vobec nemusia byt narocne, ani drahe. Na Sancovej v smere od Trnavskeho myta k SAV, to je uz horsie.

Krizovatky:

Ked vynecham Petrzalku, celkom nechapem, o akej krizovatke sa hovori v pripade Gagarinova - Brodna, kedze tam ziadna krizovatka nie je. Ide o preferenciu MHD pred chodcami? Pod krizovatkou Gagarinova - predajna Lidl sa mysli Gagarinova - Podlucinskeho?

Brnianska - Dubova - De facto tiez nejde o krizovatku, aj ked tentoraz tam aspon nie je schodisko. Celkovo by som tuto CSS zrusil alebo ju dal len na dopyt. Akurat co brzdi dopravu, pretoze su tam dostatocne dlhe intervaly medzi signalmi na Patronke, kedy chodci aj cyklisti v pohode prejdu, ale zastavi dopravu napr. z Mlynskej doliny.

Mlynska dolina - Stare Grunty - Slavicie udolie - Ked budu pri tejto krizovatke, mohli by konecne upravit signalny plan, aby lave odbocenie od Starych Gruntov do Mlynskej doliny netrvalo vecnost. Priamy smer do Slavicieho udolia je zeleny niekolkokrat, kym je umoznene odbocenie vlavo, co je totalny nonsens, obzvlast vzhladom na to, ze auta od mosta Lafranconi musia stat takisto. Aj ked je tam prechod pre chodcov, stale by sa dala vyuzit aspon cast toho intervalu. Aktualne to robim tak, ze sa zaradim do priameho smeru, otocim sa v slepej odbocke po pravej strane a ked to spravim dostatocne rychlo, este odchytim volno do Mlynskej doliny zo Slavicieho udolia.

Navrhovany plan zlepsenia MHD nie je zly, ale treba ho spravit rozumne a spojit s tym aj odstranenie bodovych zavad, resp. rozsirenie komunikacii na niektorych miestach a bude to super.
A este som si vsimol toto:

"Do konca roka 2023 má byť predĺžená električková trať v Petržalke do Janíkovho dvora a zmodernizovaná aj Vajnorská a Ružinovská električková radiála."

Neviem si predstavit vesmir, v ktorom sa toto stihne. Ved do roku 2021 sa ma len vysutazit projektant.
Reakcia na: N/A #9:
Samostatny BUS pruh uz nemas kam napchat na nabrezi . Jedine pojazdovanie elek.trate co je/bude mozne od Chatama smer mesto ak sa bude rekonstruovat trat - tam to treba zakreslit. Urcite by som dal aj novu zastavku Vydrica
Reakcia na: Max #11:
A idealne spravit aj spolocne zastavky s električkami
Reakcia na: Peter6607 #10:
Ty myslíš predpokladám Vrakunskú ulicu, Melange písal o Vrakunskej ceste, tá je inde.
Reakcia na: Mike #17:
Pomýlil som sa, myslel som Vrakunskú ulicu.
Reakcia na: lostrail #13:
Prístavný most - predpokladám premenu odstavného pruhu na pruh pre MHD (uvažovalo sa aj o treťom pruhu pre autá ako na Lafranconi, ale kvôli statike to údajne nie je možné).

Hodonínska je dosť široká na tri pruhy, od Podhája/Vrančovičovej po most nad železnicou je možné bus pruh len vyznačiť.

Limbová podobne, tam neformálne tri pruhy občas poobede fungujú.

Pri Harmincovej ide asi o rozšírenie o bus pruhy.

Priechod na Dubovej: pravidelne ním poobede chodím a ani si nepamätám, kedy tam išlo od Mlynskej doliny auto. Ráno ich bude možno o málo viac, ale vtedy autá od MD prejdú ok. Červená naskakuje až keď idú autá z Kramárov a tých bude ráno asi málo. Zrušenie semafóru by spravilo priechod nebezpečným v poobedňajšej špičke, keď sa občas pred Patrónkou stojí až po túto križovatku v dvoch pruhoch, no tretí odbočujúci na ulicu Pri Suchom mlyne býva prázdny. Takže taký menší školák by sa preplietol pomedzi stojace autá v dvoch pruhoch a v treťom by ho zrazil niekto idúci 70-kou. Už pri súčasnom stave som tam zažil dosť áut, čo šli na červenú.
Reakcia na: Mike #17:
Áno, nevšimol som si.
Dufal som ze to neustale spominanie expresnych busov znamena ze mesto ma nejaky plan ako zatraktivnit MHD na tych relaciach ktore su dnes vyrazne rychlejsie autom vdaka obchvatu (ktory MHD takmer nevyuziva). V tejto podobe tomu velmi nerozumiem, stanicenie v zastavkach autobusy zasadne nespomaluje. Teda okrem SL, ale pri SL by ovela viac ako expresnost linky pomohlo zmenit odbavovaci system.
Reakcia na: All1111 #5:
To pisala Durcova? Niekto by tym odbornikom v SL mohol dat do pozornosti fakt ze najuspesnejsie dopravne systemy Europy sa zaobidu bez evidencie.
"Pri plánovaných regionálnych expresoch má ísť o zrýchlenie prímestských autobusových spojov na území Bratislavy. "Regionálne expresné linky pôjdu zo Záhorskej Bystrice, Rače, Zlatých pieskov a Podunajských Biskupíc na autobusovú stanicu, pričom na území mesta budú jazdiť ako expresné," spresnil Peter Bubla."

... k tomuto mám len jednu laickú otázku - nebolo by rozumnejšie ukončiť regionálne spoje práve v Záhorskej Bystrici, Rači, Zlatých pieskoch alebo Podunajských Biskupiciach tak, že cestujúci kontinuálne prestúpia do expresnej MHD, ktorá ich dopraví na miesto určenia ?
Reakcia na: 810zssk #22:
Počuli už v SL o pojmoch "APC" a "pravidelné kontroly revízormi"? 😂
Reakcia na: gejza #23:
Ja by som v prestupných bodoch uťal prichádzajúce regionálne spoje vymeťáky, a premávali by k tomu aj expresné z hlavných smerov (Malacky, Stupava, Modra+Pezinok, Senec, Zlaté Klasy+Tomášov+Most pri Bratislave, Dunajská Lužná, Šamorín), ktoré by pokračovali na Nivy "expresne" - čiže takisto, ako doteraz, avšak s nástupom aj cez zadné dvere a bez evidencie v zónach 100+101 (kľudne s pípacim systémom overovania platnosti lístka, ale bez tlačenia evidenčky, i keď podľa mňa aj to je zbytočné, to by som možno ponechal v regióne).
Reakcia na: Joyki #25:
Zase by som nezavádzal bordel, že v 100 a 101 bude iný odbavovací systém ako inde
Reakcia na: 810zssk #21:
PAD na Slovensku je fakt paradox, lebo čím viac ľudí ňou bude cestovať (a tým menej bude autami), tým väčšie meškania z dôvodu pobytu na zastávkach bude mať 😅
Zaujímavé, že linky 21, 63 alebo 75 boli kedysi dostatočne expresné, no postupne sa im pridávali zastávky. Teraz sa to vráti do pôvodného stavu alebo sa to ešte viac "zexpresní"?
Reakcia na: tr3mp #19:
Rušenie svetelného priechodu na Dubovej je nonsense z Tebou uvedených dôvodov (stratená koľajnica evidentne nemá malé deti) a okrem iného, ak mi dobre pamäť slúži, už norma nedovoľuje novo zriaďovať nariadené priechody cez viac ako dva jazdné pruhy bez ochranného ostrovčeka.
Reakcia na: 3pa3ck3 #26:
Je teda pozoruhodné, že v Prahe taký bordel aspoň smerom do centra v pásmach P+P+0+B v záujme zrýchlenia odbavenia cestujúcich funguje bez problémov.
Reakcia na: gejza #23:
Prečo by tou expresnou MHD nemohli byť tie prímestské linky, plynule pokračujúce do centra, čím by sa aspoň časti cestujúcich odbúral prestup?
Reakcia na: S499.1023 #30:
Aby bolo jasné, ja som za to, aby sa mohlo nastupovať všetkými dverami v celom IDS
Reakcia na: lostrail #13:
Dubová keď tak na dopyt. Ale určite nie rušiť. Chodím tým priechodom denne. Dosť školákov chodí na Dubovú na školu, či už peši alebo busom. To by skončilo tragicky. Netreba zabúdať na to, že je tam MPR 70 km/h.

V tejto lokalite je dosť hlúpych neriadených/poloriadených priechodov (Mlynská vs. Habánsky mlyn, Kaufland zapnutý len v pracovné dni) cez 5 jazdných pruhov v zákrute pri 70 km/h. Ďalší netreba zavádzať.
Reakcia na: Ike #33:
Ty si na tom ministerstve, tak budeš poznať SK legislatívu lepšie - je vôbec dnes možné zriadiť taký priechod ako neriadený?
Reakcia na: tr3mp #19:
Prave vtedy, ked idu auta od MD, naskakuje cervena. Nejeden raz som takto siel. Je to tak zosynchronizovane. Ak necakaju ziadne auta od MD smer Lamac, da sa to este stihnut, ale velmi tesne.
Otazkou tiez zostava, ci by na tomto mieste nebolo vhodnejsie riesit ten priechod mimourovnovo, kedze ide o okruhovu komunikaciu s MPR 70 km/h. Je tam dost miesta aj na rampy.
Reakcia na: S499.1023 #34:
Nepoznám presné úzusy ohľadom noriem, ale v STN 73 6110 Projektovanie miestnych komunikácií je časť 12.3.3 Priechody a ustanovenie

12.3.3.2
Najväčšia dĺžka nedeleného priechodu na nových MK môže byť najviac cez 4 jazdné pruhy. Pri väčších dĺžkach sa priechod rozdelí ochrannými ostrovčekmi so šírkou najmenej 1,75 m. Aby pre chodcov nevznikla prekážka, ostrovčeky musia byť s bezbariérovou úpravou (prerušené, alebo vydláždené v sklone 1:15). Čelá ostrovčekov sa majú vybaviť svetelnými majákmi alebo výstražnými doskami s odrazkami. Pri rekonštrukciách v zastavanom území sa na zabezpečených priechodoch bez ochranného ostrovčeka môže výnimočne navrhnúť jeho dĺžka cez 6 jazdných pruhov.

O rýchlosti neviem. Minimálne tam musia byť značky aj vodorovné (to sa spomína v 12.3.3.1)
Reakcia na: lostrail #35:
Ten priechod tam vôbec nevadí, vlamuješ sa do otvorených dverí. Tak si od MD proste počkáš, neubudne z teba.
Reakcia na: Ike #36:
Blízko od miesta, kde bývam, máme nedelený priechod cez štyri pruhy. Manželka tam zásadne s deťmi nechodí, vystupujú o zasdtávku skôr a idú cez svetelnýc priechod a pešo. Ani sa im nečudujem.
Reakcia na: Ike #36:
Našiel som si CZ normu, tá je teda podstatne tvrdšia:
2.0.1. Přechody pro chodce bez řízení světelnou signalizací se mohou navrhovat nejvíce přes dva protisměrné jízdní pruhy nebo-li přes dvoupruhovou obousměrnou komunikaci. Přechod pro chodce přes dva souběžné jízdní pruhy před křižovatkou, z nichž jeden je pro odbočování vlevo nebo vpravo se připouští. Na nově navrhovaných komunikacích je největší délka neděleného přechodu mezi jeho obrubami v ose přecházení 6500 mm. U změn dokončených staveb se na stávajících přechodech může tato hodnota zvýšit až na 7000 mm. Uvedené požadavky platí obdobně také pro místa pro přecházení.

Přechod pro chodce bez světelné signalizace může být veden maximálně přes dva protisměrné jízdní pruhy (před křižovatkou je povolen přechod pro chodce přes dva jízdní pruhy v jednom směru, pokud je jeden z nich pruh pro odbočování vpravo nebo vlevo).

Maximální délka přechodu (délka mezi obrubami) je 6500 mm (u změn dokončených staveb může být až 7000 mm).
Reakcia na: S499.1023 #39:
Česi sú v tomto oveľa ďalej. U nás stále panuje prístup "potrestaj vodiča" a nie prístup "obmedzenie má vyšší princíp".

Preto sa všetci uspokoja s tým, že v obci na ceste 1. triedy dáš fluorescenčnú 50ku (na Slovensku je inflácia fluorescenčných značiek) a raz za rok tam chytíš piatich hriešnikov z milióna, hoci by možno bolo dobré urobiť dopravné riešenie tak, aby tam jednoducho jazdili 50kou alebo aspoň +5 % všetci (šikana, optická brzda a pod.).

My máme takto odrezaný Kaufland a zastávku Pri Habánskom mlyne. "Akože" tam je ukončená 70ka v MD križovatkou, ale to pre 95% vodičov znamená "spomalím na 80", nehovoriac o tom, že je to tam v zákrute. Po skúsenosti, keď ostala stáť medzi autami na dvojitej čiare chodí na nákupy do Centrálu na Trnavskom, hoci je vzdušnou čiarou 10 násobne ďalej.
Reakcia na: Ike #40:
Posledná veta bola o manželke.
Reakcia na: S499.1023 #39:
U nás sa v križovatkovej norme berie účelnosť riadenia (ku ktorému sa málokedy prihliada). Nesmie intenzita dopravy počas 8 najviac zaťažených hodín prekročiť medznú hodnotu. Rozdeľuje sa typ prechádzanej komunikácie na : dvojpruhová jednosmerná (850 voz/h), dvojpruhová obojsmerná (750), trojpruhová jednosmerná (700), štvorpruhová smerovo nerozdelená (500) a štvorpruhová s deliacim pásom alebo ostrovčekom (1700).
Reakcia na: S499.1023 #31:
ja som mal na mysli možnosť, že prímestská doprava sa obmedzí na prepravu cestujúcich na kraj mesta, odkiaľ pôjde fungujúca MHD (buď bežná alebo expresná) ..... prímestská doprava tak bude stíhať realizovať viac "obrátok", bude k dispozícii lepší interval/viac spojov .... opakujem, je to len laický názor
Reakcia na: gejza #43:
Otázka je, čo získa cestujúci z regiónu.
- Ak je rýchlejšie v cieli (električkou po Račianskej rýchlejšie ako autobusom), OK, nech prestúpi.
- Ak nič nezíska, ale ani nič nestratí, OK - resp. získa lepší interval na tej linke a spolu s hustým intervalom MHD častejšie spojenie z domu do práce/školy, ....
- Ale v okolí Nív je už dnes vysoká koncentrácia pracovných príležitostí a ich počet bude ešte pribúdať. Takže je nejaká skupina cestujúcich (môžme sa baviť že aká), ktorá tam pôjde tak, či tak. A napr. tá by potom mala namiesto priameho Regio Busu zrejme 2 prestupy: Regiobus - Električka či už na Zlatých Pieskoch alebo v Rači a z električky napr, na 21/210 na Krížnej alebo Račku (alebo na Kamennom na 202/205?) A to je na zamyslenie.

Je tam veľa pohľadov, ktoré treba sledovať. Napr. ďalší je, čo je vlastne tá fungujúca MHD (a nielen MHD). Presuňme viac cestujúcich z regiobusov na vlak. Ale presnosť a spoľahlivosť vlakov sa poslednú dobu ako keby dosť zhoršovala. V rannej špičke dnes minimálne dva smery nemajú vôbec žiadnu rezervu, resp. majú zápornú (ľudia sa nezmestia do vlakov a ostávajú po nástupištiach). A ak aj zareagujú ZSSK, ako dnes v špičke vyzerá 201, ako 210, ako iné linky z Hl. Stanice, ...

Ale áno, možnosť obmedziť prímestskú dopravu na kraj mesta je. Jedna z možností. Spravilo sa tak v prípade linky 215 do Marianky - začína z Patrónky a rovnako ako Chorvátsky Grob má linku 525 zo Shopping palace (danú historicky z čias keď to robil DPB), ale aj do Slovenského Grobu sa zaviedla 527 iba po Shopping palace...
Reakcia na: gejza #43:
Je nezmysel ukoncovat bus zo Stupavy v Zahorskej Bystrici aby tam cestujuci prestupil na iny bus. Ten prestup neprinesie ziaden benefit.

Ine je to tam kde je kolajova doprava, tam samozrejme ma zmysel prehodit ludi na elektricku.
Reakcia na: lostrail #35:
Máš pravdu, je to po fáze z MD. Dnes ráno tam pri mojom prejazde stálo jedno auto, z Kramárov ich chodí viac. Takže nastavené je to celkom ok.
Včera poobede pred Patrónkou zasa situácia, že dva pruhy plné áut (z oboch strán priechodu), tretí plynule prejazdný.
CSS tu má teda určite význam. Mimoúrovňové riešenie by bolo pri porovnaní nákladov a prínosov neopodstatnené.
Reakcia na: Ike #36:
Ja som bol v tom, že na nových MK je povolené prekonávať 5 pruhov, nie 4. Tomu zodpovedajú aj všetky nové realizácie, viď https://goo.gl/maps/BSRykDszes4xKhk66
Reakcia na: 810zssk #45:
Keď je reč o Stupave, je podľa mňa veľká škoda, že bola zrušená a rozbúraná ŽST Stupava, ktorá mala priame napojenie na ŽST DNV, čo by bolo ideálne ako ďalšia odnož S20. Veľa ľudí by radšej išlo osobákom zo Stupavy, ako preplnenými autobusmi, ktoré v špičke nedokážu pobrať všetkých cestujúcich.
Reakcia na: tr3mp #47:
Na NERIADENOM priechode, ktorý tu propagovala stratená koľajnica, považujem ze nepríčetné prekonávať viac, než dva pruhy. Nehovoriac o tom, že by sa tam Muela zmeniť MPR na 50, čo by ho zdržalo podstatne viac, ako pár sekúnd čakania pred priechodom.
Reakcia na: N/A #48:
Škoda to je ale už s tým nič nespravíme.
Reakcia na: tr3mp #47:
Košická - Prístavná, ale aj križovatka s Prievozskou boli v podstate rekonštrukcie, čiže predpokladám že zapadali do podmienky
Niektorí tu spomínali, že napríklad na na nábrežie sa BUS pruh nezmestí. On sa tam predsa zmestí, sú tam 2 pruhy v každom smere. Takže 1 pruh pre normálne autá, 1 BUS pruh. Napríklad natiahnime BUS pruh od Mlynských Nív cez Karadžičovu, Dostojevského rad až po križovatku Molecova, alebo aj kľudne ďalej až na zastávku Pri kríži. Bude to mať pár efektov
1) MHD nebude v zápchach
2) nestáva sa to často sanitky a hasiči nebudú mať problém sa niekam dostať
3) To, že sa IAD presunie len do 1 pruhu donúti časť vodičov hľadať alternatívnu dopravu (MHD, bike, kolobežka či iné), alebo trasu, čo znamená menej áut a tým pádom aj klesá počet potrebných miest na parkovanie. Časť ľudí proste aj keby sme mali rýchlovlak v BA, ktorý by šiel z obývačky obyvateľa priamo do jeho práce bez zastávky do MHD nepresadne, lebo MHD je pre socky, je špinavá, zastaralá a podobne, výhovoriek je na tony.
4) zlepšenie kvality vzduchu, menej áut, menej smogu
5) týmto rozhodnutím sa síce obmedzí IAD, ale mesto vyšle jasný signál, že MHD je viac ako IAD. Deje sa to tak bežne vo veľkých mestách, či už Londýn, Paríž, Barcelona, Viedeň. Ich snahou je znížiť počet áut prúdiacich do mesta a toto je jeden z nástrojov.

Pre hejterov, som vlastník auta, ale do roboty chodím buď MHD, alebo v prípade vhodného počasia na biku. Áno, auto je užitočné, ale v BA pokiaľ necestujete z Vajnor do Devínskej a podobne, tak ste max do hodiny na druhej strane BA. Nik nezakazuje ľuďom vlastniť auto, či nechodiť ním do roboty, len je to jeden z nástrojov ako prinútiť ľudí aby do roboty nechodili autom ale inak. Podľa priekumov má priemerný Bratislavčan robotu vzdialenú od miesta bydliska medzi 6-9km. Bežná rýchlosť chôdze človeka je cca 4km/h, pri cyklistovi je to 15-20km/h (pokiaľ je zdatnejší, tak aj 25km/h nie je problém). Ak si zoberieme cyklistu, tak napríklad vo veľa prípadoch pokiaľ má človek robotu do tých 10-12km od bydliska vie byť v robote za čas porovnateľný s autom, alebo aj rýchlejšie koľkokrát (ak teda berieme, že daný človek začína v robote medzi 8-9 hodinou ráno). Bratislava má veľmi vhodné podnebie pre bicykle, prakticky od polovice marca do konca októbra je možné jazdiť na biku bez špeciálneho oblečenie. S vhodným oblečením aj v zime. Ale zase chápem, že každý má možnosť prezliekať sa v robote. Argument typu, že spotím sa ako prasa, nik im predsa nekáže jazdiť TdF, pri rýchlosti 15-20km/h by daný človek musel mať extrémne zlú kondičku aby sa potil ako prasa.
Reakcia na: bobitwo #52:
tak napriklad dnes bolo priam idealne pocasie na to aby si vyhnal vsetkych na tie bicykle a to bez ohladu na to ako daleko by to mali....

Reakcia na: bobitwo #52:
"Argument typu, že spotím sa ako prasa, nik im predsa nekáže jazdiť TdF, pri rýchlosti 15-20km/h by daný človek musel mať extrémne zlú kondičku aby sa potil ako prasa."

Nemusel! Neviem síce koľko % populácie je na tom ako ja, ale poznám viacero "horkokrvných" ľudí, ktorý sa potia pri akejkoľvek fyzickej aktivite a to sú medzi nimi aj aktívne športujúci, takže vôbec nejde o kondíciu ani o rýchlosť.
Reakcia na: si #53:
Nech si chodí každý ako chce. Ale práve včera som rád, že som nešiel MHD alebo autom. Mesto bolo tak zasekané, že len od nás z roboty samotný výjazd z garáže mohol autom trvať tak 10-15 minút. Karadžičova či Dostojevského rad bolo jedno veľké parkovisko 😁

Ak som dobre čítal príspevok od bobitwo, tak tam nikde nepíše, že aj v pekný deň chce všetkých vyhnať na bicykel, nieto ešte v daždivý.

Pri pravidelnom používaní bicykla je dážď v dnešnej dobe najrôznejších technických nepremokavých a dýchajúcich materiálov najmenší problém.
Reakcia na: Technopol #54:
Lenže toto by bol argument aj proti pešiemu pohybu, keďže aj to spadá do "akejkoľvek fyzickej aktivity". 🙂 Rastie podiel ľudí, ktorí používajú elektrické bicykle, čo je obzvlášť v kopcovitých lokalitách vec, ktorá umožňuje použitie bicykla širšej skupine.
Pre istotu ešte raz pripomeniem, že bicykel a chôdza nie sú všespasiteľné, ale môžu výrazne pomôcť pri riešení mestskej mobility (kvôli menšiemu záberu priestoru).
Reakcia na: tr3mp #55:
ja som vcera (tak ako obvykle) siel elektrickou, rano to sice bolo (ako obvykle) slusne narvate, ale zeby mala problem s prejazdom nemozem povdat 😛
Reakcia na: si #53:
Ver tomu, že v Amsterdame, Hamburgu alebo Kodani jazdia milióny ľudí na bicykloch aj keď prší. Prší tam každý druhý deň a nevadí im to. A všetko sú to mestá, ktoré majú verejnú dopravu na úrovni svetovej špičky (a to aj vďaka podpore cyklodopravy).

Včera nebol žiadny hrozný lejak. Normálne pršalo. Síce dlho, ale nie veľmi intenzívne. Existujú rôzne bundy a pršiplášte, ktoré pomôžu. Stačí nebyť padavka. Samozrejme to platí len pre zdravých dospelých. Nečakám, že na bicykloch budú húfne (v akomkoľvek počasí) jazdiť deti, rodičia s deťmi, dôchodcovia, telesne postihnutí a podobne
Reakcia na: N/A #48:
V ideálnom svete by do Stupavy bola už minimálne posledných 20 rokov vybudovaná električková trať ako predĺženie z Dúbravky, samozrejme s pohodlným prestupom na vlaky na Boroch. Stupava by niečo také potrebovala ako soľ.
Reakcia na: tr3mp #56:
Presne tak. Snáď všetky mestá na svete, ktoré majú naozaj kvalitnú verejnú hromadnú dopravu, majú zároveň aj vysoký podiel cyklodopravy. Jednak môže byť cyklodoprava (za predpokladu kvalitnej infraštruktúry) lákavá pre tých, ktorým sa z rôznych dôvodov hnusí cestovať natlačenými vozidlami VHD, a jednak môže v kombinácii s VHD zatraktívniť cestovanie pre mnohých ľudí, ktorí bývajú v oblastiach s horším pokrytím. Všetci títo ľudia potom môžu autá nechať doma. Predsa len, ani v najbohatších mestách na svete nemôže byť na každej ulici metro, električka, a často ani autobus.
Reakcia na: bobitwo #52:
Nie je 15-20 km/h pri jazde po ceste v meste trochu málo? Ja ako cyklista sa v meste snažím priblížiť sa podľa možností čo najviav rýchlosti áut
Reakcia na: 3pa3ck3 #61:
To som teda zvedavý, ako rýchlo jazdíš. Musel by si ísť rýchlosťou blížiacou sa aspoň ku 40 km/h, aby si pre autá nebol obmedzujúci, alebo len minimálne. A to je pre normálneho človeka skoro nemožné. Ani e-bajk moc nepomôže, pretože (ak ho niekto protizákonne neupraví), elektromotor pomáha len do rýchlosti 25 km/h.

Práveže bicyklom sa najlepšie jazdí pri rýchlosti do cca 24 km/h, pretože pri takej rýchlosti spotrebuješ len toľko energie, koľko je potrebné na chôdzu (ak to nie je do kopca). Keď už chceš ísť rýchlosťou okolo 30 km/h, spotreba energie je omnoho vyššia, a rozdiel z pohľadu šoféra auta je zanedbateľný. Práveže na jazdu v meste je vhodná rýchlosť okolo 20 km/h a ľahký prevod, aby sa človek príliš nevyčerpal a nespotil (nie každý má možnosť osprchovať sa v práci).
Reakcia na: johnnyjanko #60:
Možno by nebolo zlé upustiť od premisy, že cyklista je cyklista a cestujúci VOD je cestujúci VOD. Ja napríklad do práce chodím peši, trolejbusom, na bicykli ale aj autom. Podľa aktuálnej situácie a denného programu.
Reakcia na: Ike #63:
TOTO! Amen 🙂
Reakcia na: Ike #63:
Fíha, a to kde som vyslovil takú premisu? S tvojím výrokom plne súhlasím. Ja netvrdím, že to sú dve disjunktné množiny. Samozrejme aj ja sám všelijako kombinujem rôzne dopravné prostriedky, dokonca aj bicykel vo vlaku alebo v MHD.

Chcel som len podporiť cyklodopravu, ktorá je často zaznávaná a podceňovaná (a to aj na tomto fóre), pretože cyklodoprava má potenciál (či už samostatne alebo v spojení s VHD) presvedčiť ďalších ľudí, aby nechali auto doma. A o to ide v prvom rade.
Keď je reč o preferenciách MHD,ako je to v skutočnosti s tými tlačidlami pre chodcov na prechodoch? Častokrát to stlačím a čakám rovnako ako bez stlačenia, čiže mi to príde ako atrapa. Vie niekto viac k tejto téme povedať?
Reakcia na: N/A #66:
Väčšinou priechody, ktoré sú súbežné s hlavnou cestou, sú pri dynamicky riadených križovatkách (s/bez preferencie MHD) bez výziev, čiže tlačidlá sú hlavne vibračné (pre slabozrakých...). Priechody cez hlavné komunikácie bývajú pri nich iba na výzvu. Začali sa občas dávať na tieto výzvové priechody nálepky (Stlač ma! či podobné...). Žiaľ všimol som si, že sa dávajú aj na nevýzvové priechody, čo potom komplet stráca logiku.
Reakcia na: Matko1 #67:
Jednu dobu sa na dané priechody lepili nálepky "tlačidlo pre nevidiacich", ale málokde to vydržalo dodnes.

k #66 na tému atrapa, nebude skôr problém v tom, že stlačenie tlačidla nie je čarovný prútik na zelenú okamžite, ale len potvrdenie, že v najbližšom cykle sa má prečo ocitnúť fáza pre chodcov?
Ja stláčam tlačidlá už automaticky, jednak kvôli aktivácii zvukovej signalizácie (môžem sa obzerať po okolí, kým čakám na zelenú) a zároveň kvôli "placebo efektu", že si myslím, že som urobil všetko preto, aby zelená naskočila skôr.
Reakcia na: 3pa3ck3 #61:
Ak si odmyslíme pravidelných športovcov na bikoch, tak väčšina bežných ľudí jazdí rýchlosťou tak 15-20km/h. Neviem odkiaľ ste, ale ak z BA, tak sa skúste previezť rýchlosťou 20km/h po bratislavskej hrádzi, zistíte, že idete rýchlejšie ako väčšina ľudí.
Reakcia na: 3pa3ck3 #61:
Pokiaľ sa dobre pamätám, tak v Kodani majú pre cyklistov nastavené semafory zelenú vlnu na 16 km/h.
Reakcia na: Viko #68:
Nie, nie je to ziadne potvrdenie. So stlacenim aj bez cakam rovnako dlho. Napr. v Stokholme, Kodani ked som stlacil tlacidlo, hned vsade skakala cervena pre auta a chodci sa mohli rozbehnut.
Reakcia na: N/A #66:
Možno je to placebo, ale ak je ovládač vybavený dvoma tlačitdlami, pričom jedno sa nachádza zospodu určené pre vozíčkarov a ja stlačím práve to, mám pocit, že fáza pre chodcov sa zaradí skôr.

Inak na Námestí slobody a na Mýtnej to funguje vyslovene zle. Často fázu pre chodcov ani nezaradí, hoci je stlačený dopyt. Neviem, iba sa zamýšľam, či to nie je v rozpore s viedenským dohovorom, pretože sú tam plné signály pre vozidlá. A pri plnom signále pri odbočovaní je vodič povinný dať chodcom prednosť. Tí však majú červenú.
Reakcia na: Ike #73:
Placebo 😉
Na oboch križovatkách (Mýtna, Žilinská) muselo byť riadenie spravené tak, aby bola v každom cykle zaraďovaná hlavná fáza a aj fáza s električkami (tie sú vedené vo vedľajšom smere). Z toho dôvodu neboli do logiky zaradené výzvy chodcov. Tí sa zaraďujú automaticky - čiže v každom cykle bez ohľadu na výzvu. Myslím že už boli pridané niektoré nové prvky do oboch križovatiek a tak sa už električky nemusia v každom cykle automaticky zaradiť. Priechody cez hlavnú komunikáciu tak budú zaraďované na výzvu.
Ináč v prílohe je zle označené tlačidlo na výzvu. Je tam stlač ale pritom je tento priechod automaticky zaraďovaný s hlavnou fázou. Asi iniciatívny pracovník nalepil tam kde nemal.
Reakcia na: Matko1 #74:
Nemala by mať z pohľadu všeobecnej preferencie dopravy preferencia chodcov prednosť pred preferenciou električiek? Teda ak stlačí tlačidlo chodec, ktorý chce križovať električkovú trať, tak električky zastavia.
Reakcia na: 3pa3ck3 #75:
Priority v BA sú myslím dané - preferencia električiek, ostatná MHD, chodci/cyklisti, IAD. Je trošku blbosť aby jeden chodec zastavil niekoľko tonový rozbehnutý kolos s množstvom pasažierov. Taktiež je ale dôležité brať do úvahy miesto, kde sa križovatka nachádza - centrum, výpadovka...
Reakcia na: 3pa3ck3 #75:
Nevidím v Tebou narhovanom poradí preferencie logiku (viď odpoveď Maťka1, s ktorou sa úplne stotožňujem).
Reakcia na: S499.1023 #77:
Chodci predstavujú stále menšiu záťaž pre životné prostredie ako MHD (v podstate emisie od chodca sú iba splodiny metabolizmu (čo samo o sebe nie je nežiadúce - pozitívny efekt na zdravie jednotlivcov) a nejaké častice odlúpnuté z topánok). Tiež nie je nutné voziť s ľudmi zbytočne aj pár ton železa. Ďalej do svojho cieľa cesty sa človek dostane vždy len pešo (minimálne z poslednej zastávky). A v neposlednom rade je stále chodec zraniteľnejší v premávke ako cestujúci MHD.

Chápem, že nie každý môže ísť pešo alebo na bicykli a musi využívať MHD, ale toto nie je argument, keďže existujú ľudia, ktorí sú napr. zo zdravotných dôvodov odkázaní na individuálnu dopravu. Preto si myslím, že mesto by malo zabezpečiť v prvom rade preferenciu pešej dopravy, potom nemotorovej (bicykle, kolobežky) a MHD až následne. Potom by možno bolo možné zredukovať výkony MHD a mesto by čosi ušetrilo.

P. S.: Aby bolo jasné, nechodím všade pešo, využívam aj MHD (mám kúpenú električenku). Ale pokiaľ sa viem niekam dostať v rozumnom čase, tak pôjdem radšej pešo.
Reakcia na: 3pa3ck3 #78:
Presne tak zastaviť nekoľko tonový kolos, vezúci desiatky ludí, kvôli tomu aby mal chodec preferenciu ? Určite dobre vieš že najväčšia spotreba eneregie je pri rozbiehaní. Električka cca 30 000 kg a 40 km/h vs. chodec 100 kg a 5km/h. Časová strata električka min. 20s * xxx ludí, chodec max 20 s * počet čakajúcich.
Reakcia na: 3pa3ck3 #78:
V ideálnom svete nežijeme. Takže ľudia sa premiestňujú a musíme s tým žiť. Preto je predstava hierarchie
1. chodec
2. cyklista
3. VOD
4. IAD
utopistická.

Ak už máme karty rozdané tak ako máme, potom je logická hierarchia nasledujúca:
1. VOD
2. chodec
3. cyklista
4. IAD.

Problém tých križovatiek, ktore spomínam, tkvie v tom, že fáza pre chodcov je niekedy extrémne krátka a niekedy sa úplne vynechá (občas to napr. kvôli dočasne väčšej frekvencii električiek zmysel má, občas majú chodci červenú aj keď to zmysel nedáva).

Reakcia na: Ike #80:
Je to preto, lebo pokiaľ je fáza priameho smeru Mýtna zaradená znovu s tým, že ešte bol dopyt na dlhšie trvanie fázy, ale prerušila ju napr. električka, chodec už potom nedostáva zároveň s priamym smerom zelenú, je to preto, že priechod je dlhý, a teda znamenalo by to dlhé medzičasy pri prechode do ďalších fáz. Chodec tu má zelenú len na začiatku cyklu, v hlavnej fáze.
Ale v súčasnosti sa pracuje na úprave riadenia, takže malo by sa to ešte tento rok zlepšiť.
Reakcia na: 3pa3ck3 #78:
Navrhuješ teda aj prednosť chodcov na železničných priecestiach?
Chápeš už absurditu svojej požiadavky?
Keď na 37ke vynechajú niektoré zastávly, tak som zvedavý, že ako dodržia pri odlišnej chronometráži oproti linke 30 prrklad s touto linkou. 63ku a 75ku tam neviem prečo dali. 75ka dnes jazdí na niektorých spojoch tak vyťažená, že bohate by stačil aj 12m autobus. Ponuka spojov na tejto linke sa už niekoľko krát zúžila. 21ku neviem ako ešte viac ide zrýchliť, no vynechať Račianske mýto, Predstaničné nám. alebo Patrónku by bol zlý krok. Takiež neviem, že kde chcú ešte ubrať na linkách 91 a 191, keď v Petržalke obsluhujú prestupné body ako Jasovská, ŽST Petržalka a tiež potrebné Dvory (keby tu nezastavili, tak ľudia sa nemajú ako ptiamo dostať pod Most SNP). Skôr mi to evokuje akúsi nostalgiu za pôvodnými expresnými linkami 100-123, tak snáď nepríde návrh na obnovenie bývalej 114ky z Východného na Trnavské mýto alebo 115ku zo ŽST P.Biskupice pod Most SNP. Ako koncepčné riešenie vidím skôr prípravu projektov na električkové trate:
A) SAV - Patrónka - Dúbravka + Štefánikova - Suché mýto
😎 SAV - Šancová - Trnavská - Rožňavská - Zlaté Piesky (nahradila by trolejbusy)
C) odbočka od 😎 na Ružinov po trase 39ky + predĺženie na letisko
D) Kamenné nám. - Dunajská - AS - Prievozská - Gagarinova - Vrakuňa / P.Biskupice
E) preložka trate z Radlinského a Obchodnej na Mýtnu a Nám.1.mája (vzdialenosť od trate na Obchodnej trati po Mariánskej je iba 5min pešo a pri Vazovovej a Blumentáli ani toľko)
F) Račianske mýto - Karadžičova

Návrhy A, B a D kopírujú trasy kde je najsilnejší prúd IAD, kde je treba ponúknuť rýchly a kapacitný systém koľajovej dopravy voči IAD, ktorý bude mať automaticky vlastný pruh mimo IAD. To znamená, že nebude potrebné sa ani v budúcnosti obávať, že ten BUS pruh po zmene vedenia mesta padne a veci sa vrátia do starých koľají, ale MHD bude mať trvale vlastné koľaje 🙂 Obslúžené električkou, tak budú všetky radiály a to:
- Patrónka s pokračovaním na Dúbravku (náhrada za 83+84)
- Prievozsko-Vrakunsko-P.Biskupická (náhrada za 201, 202 + doplnenie kapacity v prípade ukončenia časti prímestských liniek v P.Biskupiciach/Vrakuni
- Trnavsko-Rožňavská (náhrada za 39, 53, 61, 63, 204, 205) + odbočka na Ružinov s predĺžením na letisko (náhrada za 39 a 61)
- trať po Karadžičovej by v spojení s traťami A a B umožnila nahradiť linku 21 električkou v úseku Patrónka-AS a mohla by byť odklonená napr. cez Mlynskú dolinu pod Most SNP

Takto by sa električková sieť priblížila rozsahom a pokrytím sieti v Brne, kde električka premáva na každý radiálny smer, okrem Heršpic a Šlapanic.
Reakcia na: dns.mk #83:
Ach, Dunčo je zasa nezamestnaný, tak sa bol pozrieť v Brne...
Reakcia na: S499.1023 #84:
A načo mne rozprávate o dunčovi? 😃 Vy musíte byť veľmi veselá kopa pre svoje okolie, keď píšete o psovi bez práce. 😃 Jediné psy v službe sú policajné, vojenské a záchranárske psy, ale aj tie, ktoré sa takto "neživia" sú skvelí spoločníci. Ja mám rád salašnícke plemená, jazvečíkov a labradora, ktorý sa skvele hodí k deťom a tiež je používaný najčastejšie ako slepecký pes. Pre pohodu je neraz pes najlepší spoločník 😉
Reakcia na: dns.mk #83:
Na smer Heršpice električka premáva, akurát je momentálne dlhodobá výluka (ide o trať po Komárov). Šlapanice nie sú v Brne. A keď mi prezradíš aka električka premáva napr. na smer Kohoutovice tak to pre mňa bude tiež zaujímava informácia.
Reakcia na: dns.mk #85:
Dunčík, netvár sa márne ako Nedunčík, počínajúc zvoleným nickom si jasne identifikovateľný. Ale ak chceš ďalší ban, stačí povedať.