Expresné autobusy, nové BUS-pruhy a preferencia vozidiel MHD na križovatkách.
Do roku 2021, kedy mesto Bratislava plánuje zaviesť nové pravidlá pre parkovanie, sľubuje primátor hlavného mesta zabezpečiť výrazné zlepšenie mestskej hromadnej dopravy, ktorá má tvoriť spoľahlivú, rýchlu a lacnú alternatívu k individuálnej automobilovej doprave.
Navrhované riešenie by mali zabezpečiť rýchlejšie cestovanie z okrajových častí do centra mesta, eliminovať uviaznutie vozidiel verejnej dopravy v dopravných zápchach, ale aj zlepšiť vozidlový park a infraštruktúru MHD.
Expresné autobusy
Jedným z prezentovaných riešení na zrýchlenie MHD a regionálnej dopravy je zavedenie expresných liniek z okrajových častí mesta. Nemá však ísť o úplne nové linky. "Expresné linky MHD budú z väčšej časti nahrádzať niektoré súčasné linky, len budú zrýchlené menším počtom zastávok a ďalšími opatreniami preferujúcimi MHD (bus pruhy, prednosť na križovatkách a pod.)," informoval nás hovorca hlavného mesta Peter Bubla. Zrýchlené linky sú plánované v nasledujúcich reláciách:
- z Devínskej Novej Vsi na Mlynské nivy,
- zo Záhorskej Bystrice do Starého Mesta,
- z Lamača do Trnávky,
- z Rače do Podunajských Biskupíc,
- z Čunova, Rusoviec a Jaroviec do Starého Mesta.
Dá sa teda predpokladať, že expresnejší charakter by mali mať súčasné linky 21 37 63 75 91 191.
Pri plánovaných regionálnych expresoch má ísť o zrýchlenie prímestských autobusových spojov na území Bratislavy. "Regionálne expresné linky pôjdu zo Záhorskej Bystrice, Rače, Zlatých pieskov a Podunajských Biskupíc na autobusovú stanicu, pričom na území mesta budú jazdiť ako expresné," spresnil Peter Bubla.
Na to, aby expresné autobusy plnili svoju funkciu a boli výhodnejšou alternatívou k automobilovej doprave, bude potrebné rovnako zabezpečiť, aby nestáli v zápchach spoločne s autami. Mesto sľubuje zriadiť nové vyhradené pruhy pre hromadnú dopravu a zabezpečiť preferenciu vozidiel MHD na križovatkách.
V spolupráci s Bratislavským samosprávnym krajom chce hlavné mesto realizovať aj opatrenia, ktoré by zabezpečili preferenciu regionálnych autobusov aj na príjazdových cestách do Bratislavy. V Bratislavskom kraji má byť zriadených minimálne 12 nových záchytných parkovísk, kde budú môcť cestujúci z regiónu odstaviť svoje auto a prestúpiť na autobus alebo vlak do Bratislavy.
Nové BUS-pruhy
Jedným z opatrení na zabezpečenie plynulej premávky vozidiel verejnej dopravy sú tzv. BUS-pruhy. Primátor mesta sľubuje zriadiť 22 kilometrov nových vyhradených BUS-pruhov. Hovorca mesta nám poskytol zoznam ulíc, na ktorých by mesto chcelo zriadiť BUS-pruhy:
- Štefánikova, Gagarinova (úsek od zastávky Cintorín Vrakuňa po zastávku Pažítková), Popradská, Karadžičova, Legionárska, Lamačská cesta, Hodonínska, Pražská, Harmincova, Radlinského, Vazovova, Šancová, Trnavská cesta, Prístavný most, Dolnozemská cesta, Vajnorská, Molecova, Staromestská, Košická, Most Apollo a Limbová.
Keďže sú medzi nimi aj ulice, na ktorých sa už BUS-pruhy nachádzajú, predpokladáme, že pôjde o ďalšie úseky na týchto uliciach, resp. úpravu existujúcich (Gagarinova, Popradská).
Preferencia MHD na križovatkách
Do spustenia novej parkovacej politiky by mesto chcelo zabezpečiť preferenciu vozidiel MHD na 39 svetelne riadených križovatkách. Ide najmä o križovatky na hlavných mestských ťahoch a v Petržalke. V roku 2021 by mala byť zabezpečená prednosť MHD na väčšine z týchto križovatiek:
- Panónska cesta - Carrefour
- Panónska cesta - Bratská
- Romanova - Kutlíkova
- Romanova - Kutlíkova, otočka MHD
- Osuského - Starohájska
- Osuského - Hrobákova
- Bosákova - Šustekova
- Furdekova - Šustekova
- Rusovská cesta - Hálova
- Bratská - Jiráskova - Pajštúnska
- Bratská - OC TERNO
- Budatínska - hypermarket Tesco
- Furdekova - Lachova
- Furdekova - potraviny Samoška
- Panónska cesta - Ševčenkova
- Panónska cesta - ŽST Petržalka
- Mierová - Kaštieľska
- Gagarinova - Tomášikova
- Gagarinova - Hraničná
- Gagarinova - Brodná
- Gagarinova - predajňa LIDL
- Gagarinova - Ondrejovova
- Gagarinova - diaľnica D1
- Vrakunská - Hradská
- Kazanská - Uzbecká
- Košická - Miletičova
- Trenčianska - Miletičova
- Tomášikova - Seberíniho
- Tomášikova - Nevädzova
- Rožňavská - Slovinská
- Rožňavská - Rádiová
- Púchovská - Pri vinohradoch
- Stromová - Bárdošova
- Mlynská dolina - Staré grunty - Slávičie údolie
- Lamačská cesta - Mlynská dolina
- Brnianska - Dubová
- Harmincova - Polianky - Húščavova
- Mlynská dolina - Valašská
- Palisády - Kozia
Ďalšie opatrenia
Vozidlový park MHD má byť podľa slov primátora do spustenia novej parkovacej politiky doplnený, resp. obnovený o 80 nových kĺbových autobusov, ktoré by mali zabezpečiť zodpovedajúci komfort pre cestujúcich.
V roku 2021 pri spustení prvých parkovacích zón by už mala byť v prevádzke zmodernizovaná Karlovesko-dúbravská radiála, ktorá výrazne zlepší komfort cestovania električkami z Karlovej Vsi a Dúbravky. Rovnako by už cestujúci mali využívať aj novú modernú autobusovú stanicu na Mlynských nivách. Do konca roka 2023 má byť predĺžená električková trať v Petržalke do Janíkovho dvora a zmodernizovaná aj Vajnorská a Ružinovská električková radiála.
Či príde aj k úprave cestovného v MHD, napr. v podobe výhodnejších cien predplatných lístkov, zatiaľ nie je známe. Podľa hovorcu mesta sa o tom ešte vedú diskusie.
Mike
- Ak je rýchlejšie v cieli (električkou po Račianskej rýchlejšie ako autobusom), OK, nech prestúpi.
- Ak nič nezíska, ale ani nič nestratí, OK - resp. získa lepší interval na tej linke a spolu s hustým intervalom MHD častejšie spojenie z domu do práce/školy, ....
- Ale v okolí Nív je už dnes vysoká koncentrácia pracovných príležitostí a ich počet bude ešte pribúdať. Takže je nejaká skupina cestujúcich (môžme sa baviť že aká), ktorá tam pôjde tak, či tak. A napr. tá by potom mala namiesto priameho Regio Busu zrejme 2 prestupy: Regiobus - Električka či už na Zlatých Pieskoch alebo v Rači a z električky napr, na 21/210 na Krížnej alebo Račku (alebo na Kamennom na 202/205?) A to je na zamyslenie.
Je tam veľa pohľadov, ktoré treba sledovať. Napr. ďalší je, čo je vlastne tá fungujúca MHD (a nielen MHD). Presuňme viac cestujúcich z regiobusov na vlak. Ale presnosť a spoľahlivosť vlakov sa poslednú dobu ako keby dosť zhoršovala. V rannej špičke dnes minimálne dva smery nemajú vôbec žiadnu rezervu, resp. majú zápornú (ľudia sa nezmestia do vlakov a ostávajú po nástupištiach). A ak aj zareagujú ZSSK, ako dnes v špičke vyzerá 201, ako 210, ako iné linky z Hl. Stanice, ...
Ale áno, možnosť obmedziť prímestskú dopravu na kraj mesta je. Jedna z možností. Spravilo sa tak v prípade linky 215 do Marianky - začína z Patrónky a rovnako ako Chorvátsky Grob má linku 525 zo Shopping palace (danú historicky z čias keď to robil DPB), ale aj do Slovenského Grobu sa zaviedla 527 iba po Shopping palace...