Expresné autobusy, nové BUS-pruhy a preferencia vozidiel MHD na križovatkách.
Do roku 2021, kedy mesto Bratislava plánuje zaviesť nové pravidlá pre parkovanie, sľubuje primátor hlavného mesta zabezpečiť výrazné zlepšenie mestskej hromadnej dopravy, ktorá má tvoriť spoľahlivú, rýchlu a lacnú alternatívu k individuálnej automobilovej doprave.
Navrhované riešenie by mali zabezpečiť rýchlejšie cestovanie z okrajových častí do centra mesta, eliminovať uviaznutie vozidiel verejnej dopravy v dopravných zápchach, ale aj zlepšiť vozidlový park a infraštruktúru MHD.
Expresné autobusy
Jedným z prezentovaných riešení na zrýchlenie MHD a regionálnej dopravy je zavedenie expresných liniek z okrajových častí mesta. Nemá však ísť o úplne nové linky. "Expresné linky MHD budú z väčšej časti nahrádzať niektoré súčasné linky, len budú zrýchlené menším počtom zastávok a ďalšími opatreniami preferujúcimi MHD (bus pruhy, prednosť na križovatkách a pod.)," informoval nás hovorca hlavného mesta Peter Bubla. Zrýchlené linky sú plánované v nasledujúcich reláciách:
- z Devínskej Novej Vsi na Mlynské nivy,
- zo Záhorskej Bystrice do Starého Mesta,
- z Lamača do Trnávky,
- z Rače do Podunajských Biskupíc,
- z Čunova, Rusoviec a Jaroviec do Starého Mesta.
Dá sa teda predpokladať, že expresnejší charakter by mali mať súčasné linky 21 37 63 75 91 191.
Pri plánovaných regionálnych expresoch má ísť o zrýchlenie prímestských autobusových spojov na území Bratislavy. "Regionálne expresné linky pôjdu zo Záhorskej Bystrice, Rače, Zlatých pieskov a Podunajských Biskupíc na autobusovú stanicu, pričom na území mesta budú jazdiť ako expresné," spresnil Peter Bubla.
Na to, aby expresné autobusy plnili svoju funkciu a boli výhodnejšou alternatívou k automobilovej doprave, bude potrebné rovnako zabezpečiť, aby nestáli v zápchach spoločne s autami. Mesto sľubuje zriadiť nové vyhradené pruhy pre hromadnú dopravu a zabezpečiť preferenciu vozidiel MHD na križovatkách.
V spolupráci s Bratislavským samosprávnym krajom chce hlavné mesto realizovať aj opatrenia, ktoré by zabezpečili preferenciu regionálnych autobusov aj na príjazdových cestách do Bratislavy. V Bratislavskom kraji má byť zriadených minimálne 12 nových záchytných parkovísk, kde budú môcť cestujúci z regiónu odstaviť svoje auto a prestúpiť na autobus alebo vlak do Bratislavy.
Nové BUS-pruhy
Jedným z opatrení na zabezpečenie plynulej premávky vozidiel verejnej dopravy sú tzv. BUS-pruhy. Primátor mesta sľubuje zriadiť 22 kilometrov nových vyhradených BUS-pruhov. Hovorca mesta nám poskytol zoznam ulíc, na ktorých by mesto chcelo zriadiť BUS-pruhy:
- Štefánikova, Gagarinova (úsek od zastávky Cintorín Vrakuňa po zastávku Pažítková), Popradská, Karadžičova, Legionárska, Lamačská cesta, Hodonínska, Pražská, Harmincova, Radlinského, Vazovova, Šancová, Trnavská cesta, Prístavný most, Dolnozemská cesta, Vajnorská, Molecova, Staromestská, Košická, Most Apollo a Limbová.
Keďže sú medzi nimi aj ulice, na ktorých sa už BUS-pruhy nachádzajú, predpokladáme, že pôjde o ďalšie úseky na týchto uliciach, resp. úpravu existujúcich (Gagarinova, Popradská).
Preferencia MHD na križovatkách
Do spustenia novej parkovacej politiky by mesto chcelo zabezpečiť preferenciu vozidiel MHD na 39 svetelne riadených križovatkách. Ide najmä o križovatky na hlavných mestských ťahoch a v Petržalke. V roku 2021 by mala byť zabezpečená prednosť MHD na väčšine z týchto križovatiek:
- Panónska cesta - Carrefour
- Panónska cesta - Bratská
- Romanova - Kutlíkova
- Romanova - Kutlíkova, otočka MHD
- Osuského - Starohájska
- Osuského - Hrobákova
- Bosákova - Šustekova
- Furdekova - Šustekova
- Rusovská cesta - Hálova
- Bratská - Jiráskova - Pajštúnska
- Bratská - OC TERNO
- Budatínska - hypermarket Tesco
- Furdekova - Lachova
- Furdekova - potraviny Samoška
- Panónska cesta - Ševčenkova
- Panónska cesta - ŽST Petržalka
- Mierová - Kaštieľska
- Gagarinova - Tomášikova
- Gagarinova - Hraničná
- Gagarinova - Brodná
- Gagarinova - predajňa LIDL
- Gagarinova - Ondrejovova
- Gagarinova - diaľnica D1
- Vrakunská - Hradská
- Kazanská - Uzbecká
- Košická - Miletičova
- Trenčianska - Miletičova
- Tomášikova - Seberíniho
- Tomášikova - Nevädzova
- Rožňavská - Slovinská
- Rožňavská - Rádiová
- Púchovská - Pri vinohradoch
- Stromová - Bárdošova
- Mlynská dolina - Staré grunty - Slávičie údolie
- Lamačská cesta - Mlynská dolina
- Brnianska - Dubová
- Harmincova - Polianky - Húščavova
- Mlynská dolina - Valašská
- Palisády - Kozia
Ďalšie opatrenia
Vozidlový park MHD má byť podľa slov primátora do spustenia novej parkovacej politiky doplnený, resp. obnovený o 80 nových kĺbových autobusov, ktoré by mali zabezpečiť zodpovedajúci komfort pre cestujúcich.
V roku 2021 pri spustení prvých parkovacích zón by už mala byť v prevádzke zmodernizovaná Karlovesko-dúbravská radiála, ktorá výrazne zlepší komfort cestovania električkami z Karlovej Vsi a Dúbravky. Rovnako by už cestujúci mali využívať aj novú modernú autobusovú stanicu na Mlynských nivách. Do konca roka 2023 má byť predĺžená električková trať v Petržalke do Janíkovho dvora a zmodernizovaná aj Vajnorská a Ružinovská električková radiála.
Či príde aj k úprave cestovného v MHD, napr. v podobe výhodnejších cien predplatných lístkov, zatiaľ nie je známe. Podľa hovorcu mesta sa o tom ešte vedú diskusie.
lostrail
Druha vec je, ze tento navrh vytvara mnoho otazok, resp. je tam pomerne dost nejasnosti, konkretne:
BUS pruhy:
1. BUS pruh na Pristavnom moste? Ja teda velmi silno dufam, ze pojde o treti pruh a nie vyznacenie jedneho z dvoch existujucich. V prvom rade uz samotne vedenie busov po Pristavnom moste, ktory ma sluzit na ine ucely, je na samosatnu diskusiu, po druhe vyznacit pruh na dialnicnom tahu, nebude dobry krok. Daleko vacsi prinos BUS pruhu by som videl napr. na Moste SNP, ktory sa nespomina a ktory nie je dialnicny. Ak by slo o treti pruh, este budiz, ale pyta si to konkretny navrh riesenia, lebo toto znie viac ako lubivy slub pre vsetkych, co by auta nekoncepcne vymazali zo zemskeho povrchu (to sa nedeje ani inde), ako skutocne realizovatelne riesenie. Navyse, BUS pruhy maju pribudnut prakticky na vsetkych ako-tak pouzitelnych trasach zo zapadu na vychod a naopak, co sa tiez moze ukazat ako kontraproduktivne.
2. Hodoninska, Harmincova a Limbova - Nie je mi jasne, ako presne na tychto uliciach chcu vyznacit BUS pruh. Uzavriet ich pre IAD? Este v pripade Hodoninskej a Harmincovej vidim sancu na rozsirenie, ale Limbova? To uz je trochu hardcore. Nie, ze by sa nedala rozsirit, ale takato investicia do roku 2021 je v Slovenskych pomeroch cista utopia. Medzi inymi bude potrebne upravit podjazd pod zeleznicou. Rad by som sa mylil a mozno uvidime naozaj unikatny projekt, ale skusenosti hovoria, ze skor sa na tejto ulici nic nezmeni.
3. Radlinskeho a Vazovova - Ak to spravne chapem, slo by o uzatvorenie Radlinskeho v useku Vazovova - Imricha Karvasa, co je urcite super napad. Otazka je, co sa mysli pod BUS pruhom na Vazovovej. Zrejme zrusenie tych par ks parkovacich miest a zuzenie pruhu pre IAD, lebo inak si to predstavit neviem. Na Sancovej zasa dufam, ze v smere k Racianskemu mytu sa zrusi tych par miest, ktore prerusuju BUS pruh.
4. Trnavska cesta - pevne verim, ze pojde o stavebne upravy za ucelom rozsirenia komunikacie a nie len vyznacenie pruhu. Spolu so Sancovou stale tvoria "severnu tangentu". Bez postavenia nahrady to bude katastrofa. Tie upravy minimalne v smere von z mesta vobec nemusia byt narocne, ani drahe. Na Sancovej v smere od Trnavskeho myta k SAV, to je uz horsie.
Krizovatky:
Ked vynecham Petrzalku, celkom nechapem, o akej krizovatke sa hovori v pripade Gagarinova - Brodna, kedze tam ziadna krizovatka nie je. Ide o preferenciu MHD pred chodcami? Pod krizovatkou Gagarinova - predajna Lidl sa mysli Gagarinova - Podlucinskeho?
Brnianska - Dubova - De facto tiez nejde o krizovatku, aj ked tentoraz tam aspon nie je schodisko. Celkovo by som tuto CSS zrusil alebo ju dal len na dopyt. Akurat co brzdi dopravu, pretoze su tam dostatocne dlhe intervaly medzi signalmi na Patronke, kedy chodci aj cyklisti v pohode prejdu, ale zastavi dopravu napr. z Mlynskej doliny.
Mlynska dolina - Stare Grunty - Slavicie udolie - Ked budu pri tejto krizovatke, mohli by konecne upravit signalny plan, aby lave odbocenie od Starych Gruntov do Mlynskej doliny netrvalo vecnost. Priamy smer do Slavicieho udolia je zeleny niekolkokrat, kym je umoznene odbocenie vlavo, co je totalny nonsens, obzvlast vzhladom na to, ze auta od mosta Lafranconi musia stat takisto. Aj ked je tam prechod pre chodcov, stale by sa dala vyuzit aspon cast toho intervalu. Aktualne to robim tak, ze sa zaradim do priameho smeru, otocim sa v slepej odbocke po pravej strane a ked to spravim dostatocne rychlo, este odchytim volno do Mlynskej doliny zo Slavicieho udolia.
Navrhovany plan zlepsenia MHD nie je zly, ale treba ho spravit rozumne a spojit s tym aj odstranenie bodovych zavad, resp. rozsirenie komunikacii na niektorych miestach a bude to super.