Vyťaženosť vlakov je na úrovni jednej električky.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vyhodnotila prevádzku nových vlakov na regionálnych linkách S55 a S65, ktoré boli zavedené v júni tohto roka a ktoré zabezpečujú dopravu zo smerov Trnava a Senec k železničným staniciam Bratislava-Nové Mesto a Bratislava-Petržalka. Spoločnosť pozitívne hodnotí nárast počtu nových cestujúcich, ktoré tieto vlaky na železnicu pritiahli.
ZSSK vo svojej tlačovej správe uvádza, že priemerná obsadenosť uvedených vlakov v rannej i popoludňajšej špičke predstavuje 150 až 200 cestujúcich. Táto hodnota zodpovedá kapacite bratislavskej električky. V mimošpičkovom období sa priemerná obsadenosť vlakov pohybuje na úrovni 100 cestujúcich. Spoločnosť zároveň konštatuje, že denne cestuje na železničnú stanicu Bratislava-Nové Mesto priemerne 2000 cestujúcich a v rámci mesta sa medzi bratislavskými stanicami prevezie 2500 - 3000 cestujúcich. Na tri štvrtiny z celkového počtu vypravených vlakov boli nasadené nové, alebo aspoň modernizované vlakové súpravy.
Spomínané vlaky v mesiaci september v 82 % meškali do 5 minút, pričom celkovo bolo vypravených 1214 vlakov. Priemerné meškanie všetkých vlakov bolo 3,5 minúty. ZSSK uvádza, že tieto meškania boli ovplyvnené výlukami na úseku Bratislava - Bernolákovo, kde bolo priemerné meškanie okolo 10 minút. „Dosiahnutá hodnota spoľahlivosti našich nových vlakov spĺňa zmluvné požiadavky nášho jediného akcionára – ministerstva dopravy,“ vysvetlil Karol Martinček, člen predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ZSSK. „Samozrejme, každé jedno meškanie nás mrzí a každé aj analyzujeme a pracujeme na riešeniach, ako im predísť.“
Zatiaľ čo ZSSK pozitívne hodnotí nárast počtu cestujúcich, na polmiliónovú metropolu sú hodnoty získané na nových vlakoch nízke. Svedčí to o nevhodnom nastavení prevádzky liniek S55 a S65, o ktorom sme písali ešte v júni. Ponúkli sme pritom riešenia, ako vlaky zatraktívniť, zatiaľ však k úpravám nedošlo. Naplno sa tiež ukázalo, že ľudia chcú cestovať hlavne z Hlavnej stanice. Vlaky z nej vychádzajúce sú v popoludňajšej špičke preplnené, na ďalších zastávkach je problém sa do vlakov vôbec dostať.
Svoju rolu zohráva aj nespoľahlivosť železnice, na ktorú by mala nadväzovať ďalšia doprava. Pri priemernom 3,5-minútovom meškaní to znamená, že na každé dva včas idúce vlaky pripadá jeden vlak, ktorý mešká viac ako 10 minút. Pri tomto meškaní už cestujúci spravidla nestihnú autobusový prípoj a ďalší im pôjde až o hodinu alebo dve. Ak dopravca tvrdí, že spĺňa zmluvné požiadavky štátu, potom to znamená, že štát nevyžaduje dostatočnú kvalitu, a to či už od ZSSK alebo ŽSR.
„Naše septembrové výsledky dokazujú, že ľudia vlakom cestovať chcú, no železničná infraštruktúra v Bratislavskom kraji potrebuje väčšiu pozornosť komunálnych, regionálnych aj parlamentných politikov,“ upozornil F. Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
Ike