Posilnenie vlakov v Bratislave: Marketing alebo reálny úžitok?

Dobrý nápad môže stroskotať na zlej realizácii.

Frekvencia prímestskej železničnej osobnej dopravy v Bratislave a okolí sa v súčasnosti nemôže porovnávať s rozvinutými krajinami. Vlaky jazdia v špičke pracovných dní v intervale 60 minút a často preplnené. Dôsledkom je neznesiteľná situácia na preťažených cestách. To, že sa to dá robiť aj inak, môžeme vidieť napríklad v okolí Brna s funkčným integrovaným dopravným systémom a intervalmi vlakov 15 minút.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby tento nelichotivý stav snažia zlepšiť a tak od nedele 10. júna zavádzajú 56 nových vlakov. Na trati do Trnavy pôjde o 27 vlakov viac, do Senca naviac 29 vlakov. Ide tak na slovenské pomery o veľké posilnenie železničnej dopravy. Skutočne sa však za týmito číslami skrýva také zlepšenie dopravy do Bratislavy, aké je prezentované verejnosti?

1.    Hlavná stanica, Nové Mesto alebo Petržalka? Rozhodnite sa vopred

Pri ceste z Bratislavy do regiónu naďalej pôjdu vlaky v doterajších slabých intervaloch. Každý totiž pôjde z inej stanice: z Hlavnej stanice, Nového Mesta alebo Petržalky. Musíte sa preto dopredu rozhodnúť, na akú stanicu pôjdete podľa aktuálneho času.

Keď vlak zmeškáte, môžete sa pokúšať presunúť sa na inú stanicu. Keďže ale pre minimálnu preferenciu MHD v Bratislave neviete, či to stihnete, radšej čakajte hodinu na tej stanici, kde už ste.

Môžete tiež ísť na železničnú „dvojstanicu“ Predmestie/Vinohrady, ktorou budú prechádzať všetky vlaky, a tam si z tejto dvojice vybrať podľa aktuálneho času. Informačný systém týchto staníc nie je previazaný, takže si vhodnú stanicu musíte vyhľadať sami. Kvalitná železničná doprava nemôže byť taká, ku ktorej sa pomalšou MHD musíte prepraviť až na okraj mesta a až tam nastúpiť na vlak.

Lepšie riešenie by bolo, keby vlaky jazdili v hustom intervale na jednu stanicu a medzi vlakmi z Hlavnej stanice a z Nového Mesta/Petržalky existoval prestup. Neobstojí pritom ani argument, že Hlavná stanica je preplnená. V časoch, v ktorých boli pridané posilové vlaky, je poloprázdna.

2.    Vlakom do Petržalky to rýchlejšie nemusí byť

Hlavným argumentom obnovenia dopravy po Prístavnom moste je zrýchlenie dopravy do Petržalky a ponúknutie alternatívy autami preťaženému mostu. Keďže Petržalka je veľká, len malá časť pracovných príležitostí je v pešej dostupnosti petržalskej stanice. Väčšinu cieľov bude treba dosiahnuť pokračovaním s MHD. Pozrime sa, aká je časová výhoda jazdy novým vlakom okolo Ružinova a Petržalky oproti konvenčnému príchodu na Hlavnú stanicu a prestupu na linku MHD 1 alebo 93:

Modelový príklad: Cesta zo Svätého Jura

Cieľ cesty

Cez Hlavnú stanicu

Cez ŽST Petržalka

ŽST Petržalka

30 min

41 min

Technopol

41 min

56 min

Ovsište

43 min

56 min

Lúčanka

42 min

57 min

Doprava do celej Petržalky je rýchlejšia pri jazde cez Hlavnú stanicu.

 

Modelový príklad: Cesta z Ivanky pri Dunaji

Cieľ cesty

Cez Hlavnú stanicu

Cez ŽST Petržalka

ŽST Petržalka

30 min

28 min

Technopol

41 min

43 min

Ovsište

43 min

43 min

Lúčanka

42 min

44 min

V tomto prípade to vychádza dĺžka cesty približne rovnako.

Pozn.: Pri prestupe z vlaku a čakaním na MHD sa uvažuje spolu s časovou stratou 5 min.

Zdroj: cestovné poriadky ŽSR a DPB

3.    Odchody z Petržalky si nezapamätáte

Na dvojkoľajnej trati s frekvenciou 1 osobný vlak za hodinu sa nepodarilo zabezpečiť, aby boli odchody v každej hodine v ľahko zapamätateľnej rovnakej minúte. Príkladom sú odchody zo ŽST Petržalka: ...,13:16, 14:11, 15:09, 16:08. Potenciálnym cestujúcim opäť odporúčame skontrolovať si vždy presný čas odchodu vlaku.

4.    V Petržalke nebudú ani len prípoje z Rajky

Kto čakal, že nesystémových 5 párov osobných vlakov z Rajky do Petržalky bude mať v Petržalke prípoje do vnútrozemia, bude sklamaný. Príkladom nech je vlak z Rajky s príchodom 16:09, ktorému osobný vlak do Senca ujde jednu minútu pred jeho príchodom o 16:08.

5.    Do Senca nie každých 30 minút, ale každých 16 alebo 44 minút

Pokiaľ smerom do Trnavy vlaky z Predmestia/Vinohradov odchádzajú približne každých 30 min, do Senca to tak nebude. Interval bude zhruba 20 na 40. Pred každou cestou si preto radšej skontrolujte správny odchod.

To isté treba urobiť aj pri ceste smerom na Trnavu. V čase, keď idú vlaky IC, odchody tiež nie sú v takte.

Príklady odchodov:

Z Bratislavy do Ivanky pri Dunaji

 

Z Ivanky pri Dunaji do Bratislavy

 

Odchod

Zo stanice

 

Do stanice

15:06

Hlavná stanica

9:36

Hlavná stanica

15:23

Nové Mesto

10:16

Petržalka

16:06

Hlavná stanica

10:36

Hlavná stanica

16:22

Nové Mesto

11:16

Petržalka

Zdroj: cestovný poriadok ŽSR

6.    Nové zastávky nebudú, mestské vlaky sa nekonajú

V meste síce pribúdajú trate, kde budú premávať vlaky, ale vlak sa na mestskú dopravu bude dať využiť len sotva. Dôvodom sú aj chýbajúce zastávky v obytných a obchodných zónach a pri možnostiach ďalšieho prestupu na MHD (napr. dlho diskutované zastávky Trnávka, Ružinov, Petržalka-zastávka). Avizované posilnenie MHD tomuto veľmi nepomôže, pretože absenciu týchto zastávok nedokáže suplovať.

Jedna z mála lokalít, kde by nové vlaky mohli mať konkurenčnú výhodu oproti vlakom na hlavnú stanicu alebo iným druhom dopravy, je okolie Ústrednej nákladnej stanice a Prievozu. Ponúkané riešenie by sa dalo zhrnúť povestnou anekdotou zo známeho českého filmu - „nezastavujem, máme zpoždění“ – vlaky totiž v stanici ÚNS zastavovať nebudú.

Žiadnym ternom nie je ani hodinový interval medzi vlakmi do Petržalky. Na účel mestskej dopravy - prepojenia Nového Mesta z Petržalkou - budú vlaky takmer nepoužiteľné, pretože pokiaľ sa nechcete viazať na konkrétny odchod vlaku raz za hodinu, takmer vždy vyjde cesta rýchlejšie s použitím MHD, hoci aj s prestupom.

7.    Prestup na Novom Meste bude dlhý

Chcete cestovať z Petržalky smerom do Pezinka? Počkáte si na Novom Meste 13 minút. V opačnom smere aj 16 minút. Ak sa ponáhľate, choďte cez Hlavnú stanicu, bude to rýchlejšie.

8.    Do Svätého Jura popoludní len raz za hodinu

Nové vlaky budú jazdiť v pracovných dňoch celodenne a od 6. hodiny do 21. hodiny budú odchody dvakrát za hodinu. Nevhodná konštrukcia trás vlakov v kombinácii so znížením priepustnosti trate do Trnavy po jej modernizácii znamená, že v Rači, Svätom Jure a na Grinave (Pezinok zastávka) nebudú niektoré vlaky zastavovať a zhruba 8 minút si odstoja na trati kvôli predbiehaniu IC-čkom. Do Svätého Jura z Bratislavy pôjdu celý deň 2 vlaky za hodinu, o 15. hodine bude v ponuke naďalej iba jeden spoj.

9.    V hlavnom meste zostáva štandard odľahlých oblastí: prímestské vlaky cez víkend stále iba raz za 2 hodiny

Víkendová doprava zostáva prakticky bez zmeny, a to v čase, keď sa čoraz viac propagujú akcie v regióne. Hoci železnica nechce súbežnú autobusovú dopravu, v praxi ju práve týmto podporuje.

Odstavenie vlakových jednotiek a súprav počas víkendov neprospieva ani ekonomike železnice. Zatiaľ čo vlaky odpočívajú, fixné náklady zostávajú. Drahé vlakové jednotky sa odpisujú rovnako či jazdia alebo nie. Keďže vlaky takto najazdia menej kilometrov, železnica u nás stále zostáva nákladná. Namiesto diskutabilného jazdenia do Petržalky bez obsluhy Ružinova a podstatnej časti Petržalky sa mohli zdroje využiť práve na hodinový takt počas víkendov.

10.  Nadväznosť na MHD bude-nebude

Napokon, nepravidelnosť vlakov popísaná vyššie nepriaznivo vplýva aj na naviazanie na MHD. Dopravný podnik od 11. júna zabezpečí priame spojenie Rače so ŽST Vajnory linkou 52. Nadväznosť na vlaky však nevie garantovať. Dôvod je ten, že zatiaľ čo DPB jazdí v pravidelných 20- a 30-minútových intervaloch, interval medzi vlakmi sa pohybuje od 11 minút po 2 hodiny 23 minút. Na takýto chaoticky vytvorený grafikon sa nemôže napojiť žiaden dopravca, ktorý si ctí taktový (pravidelný) cestovný poriadok.

Ako urobiť posilnenie dopravy na úrovni?

Výsledkom takto pripraveného posilnenia vlakov bude viac marketing ako reálny efekt. Pod reálnym efektom myslíme citeľný presun cestujúcich z áut do vlakov. Samotný fakt, že sa železničná doprava posilňuje, je pozitívny, a určite mnoho ľudí využije nové vlaky. Posilnenie sa však dalo urobiť efektívnejšie a odbornejšie. Za rovnaké rozpočtové peniaze by tak vlakmi cestovalo viac ľudí, ktorí by tým odbremenili cesty. Naviac, týmto posilnením by nemala snaha o zvyšovanie výkonov železničnej dopravy v Bratislave a okolí končiť.

Na to, aby železnica plnila významnejšiu úlohu pri doprave do Bratislavy, musí prevziať štandardy S-Bahnov ako ich poznáme z Česka, Rakúska, Nemecka či Švajčiarska. Vlaky musia jazdiť často a pravidelne – v špičke najmenej raz za 15 minút, inokedy raz za 30 minút a maximálne raz za hodinu. Odchody v každej hodine musia byť v rovnakej minúte, v špičke aj v každej pol hodine (napr. 05, 35) príp. štvrťhodine (napr. 05, 20, 35, 50). Všetky vlaky rovnakej kategórie musia zastavovať v rovnakých staniciach a musia v Bratislave premávať tou istou trasou.

Štandardom by tiež mali byť priame vlaky z jedného konca mesta na druhý bez trávenia dlhého času na Hlavnej stanici. Spoje by mali byť obsluhované rovnakými druhmi vozidiel, aby cesta každému vlaku netrvala iný čas. No a pre lepšie vyhliadky do budúcnosti by ministerstvo malo zvýšiť tlak na ŽSR, aby urýchlene vybudovali železničné zastávky (prestupné uzly) v Bratislave.


7.6.2018, aktualizované 7.6.2018
-rasto.f, d3k0, rj-

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

JamaVOkuvčera, 18:30 #80 Re:
Reakcia na #76 od david1:
Na oboch predmostiach pristavneho mosta je POTR, hlavne starsia kolaj je v desnom stave
david1včera, 16:59 #79 Re:
Reakcia na #78 od 810zssk:
Tam je to netaktové hlavne poobede , kvôli Rexom ktoré idú cca. v polohách týchto nových vlakov. Obehy sú tam v pohode pre dve súpravy.
Na S55 zase musíš počítať aj s obehmi na jednokolajke do Serede a Galanty a tam potrebnými prestupnými väzbami.
810zsskvčera, 16:47 #78 Re:
Reakcia na #72 od Valec:
Vzhladom na to ze ten CP je uz dnes (alebo v ramcovom navrhu 2019, nie som si isty) netaktovy v mene efektivnejsieho obehu (obraty v Senci), tak prihodenie jednej supravy/jednotky by nebolo az tak na skodu, lebo by sa sucasne dal odstranit tento problem.
Valecvčera, 14:56 #77 Re:
Reakcia na #73 od S499.1023:
Či tam bude jazdiť EPJ, push-pull alebo Panter je úplne jedno. Ani jedného nie je dosť, a ich nie je ani všetkých dokopy. Ale aby sa súpravy mohli (pomerne rýchlo) obracať v Senci je vhodné, aby to bola obojsmerná súprava.

Inak, Pantery pokiaľ viem do BA jazdiť nebudú, takže v tomto prípade je jedno koľko ich príde.
david1včera, 13:02 #76 Re:
Reakcia na #74 od Solider:
Odbočku Močiar ešte chápem, ale prečo ste už od Petržalky išli 60km/h nie. Po ÚNS je tam 80km/h.

V Ružinove sa mi zdá, že je rýchlosť znížená kvôli častým kolíziam na priecestí Ivánska a nie kvôli zvršku.
david1včera, 12:46 #75 Re:
Reakcia na #73 od S499.1023:
A ešte Pantery chcú skladať v Trnave..
Solidervčera, 12:30 #74 Re:
Reakcia na #54 od david1:
Pokiaľ ide o rýchlosti, včera sme išli 60 km/h od Petržalky až po ŽST NM, odtiaľ 40 km/h až po Močiar, kde sme šli do odbočky.
S499.1023včera, 12:16  +1#73 Re:
Reakcia na #72 od Valec:
EPJ nie je a nebude dostatok, dokiaľ bude Zločinecká nakupovať štýlom DPMB "od tohto typu ešte nemáme, tak si kúpime štyri kusy". Aktuálne sa ešus už nevyrába, keďže nespĺňa TSI CRASH a objednané sú RegistroPartnery.
Valecvčera, 8:21  +2#72 Re:
Reakcia na #68 od 810zssk:
Len v tebou popisovaný stav by znamenal zvýšenie potreby o jednu EPJ, ktorá by hodinu postávala v Rajke. A tých nie je dostatok ani na to, aby obslúžili väčšinu spojov na ostatných linkách, preto nám dodnes jazdia rôzne nerekonštruované vozne.
Zatiaľ čo, pre Gysev by sa len predĺžil prestoj v Rajke. A to už nehovorím, že tých cestujúcich tam nie je ani toľko, aby obsadili polovicu miest v Jenbacheri, v tej EPJ by si ich snáď ani nenašiel.

V súčasnej situácii je preto ekonomicky výhodnejšie, že S8 a S65 končia v Petržalke. Stačí len doladiť prestupný čas.
Mikevčera, 7:17 #71 Re:
Reakcia na #70 od letsgofurther:
Nejaký plán a stratégiu prinesie štúdia BA žel. uzla, ktorá mešká zatiaľ 2 roky.
letsgofurther20.6.2018 22:59 #70 Re:
Reakcia na #68 od 810zssk:
1. Ten point s predlzenim S65 je vyborny napad
2. K algoritmu, samozrejme ze ten musi pocitat aj s dialkovymi vlakmi, cize je to filozoficka, ale aj vo finale matematicko-organizacna vec. Pokial ide o otazku infrastruktury, algoritmus jej musi predchadzat. Ked mas najdeny optimalny stav, tomu mozes potom prisposobit investicie do infrastrukutry, napr. pridat kolaj, zvysit tratovu rychlost, pridat zastavku, atd a adresne, tam kde to potrebujes. Mnohe investicie totiz mozu stat vela penazi, ale nepriniest ziaden realny benefit pre priepustnost trate, rychlost, atd. Je to ako s kupou bytu - tiez najprv clovek uvazuje na ake obdobie ho kupuje, kolko osob v nom asi bude byvat a tomu usposobi rozhodnutie do akeho typu investuje. Mimochodom rovnaky pristup v zeleznicnej doprave aplikuju Sviajciari, ktori si pred rokmi nakreslili optimalny grafikon a tomu postupne prisposobuju investicie.
My tu len roky stracame pseudostudiami, ale vysledok je, ze neexistuje ziaden realny plan ako by S-bahn mal v praxi vyzerat, neexistuje investicna strategia, a samozrejme, ako nasledok absolutneho zlyhavania manazmentu na roznych urovniach mame hanebny stav zeleznicnej infrastruktury v celom BA uzle, 0 postavenych zastavok, 0km zrekonstruovanej trate
810zssk20.6.2018 21:55 #69 Re:
Reakcia na #66 od letsgofurther:
Dobry algoritmus ti najde najlepsie mozne riesenie, ale aj to najlepsie mozne riesenie je limitovane stavom infrastruktury.
810zssk20.6.2018 21:54 -1 +1#68 Re:
Reakcia na #64 od letsgofurther:
1. S8 prevadzkuje ZSSK (na slovenskom useku).
2. Toto vyvazanie vlakov po Bratislave by niekto musel zaplatit. Z mojho pohladu by v prvom rade bolo logicke do Rajky predlzit S65 a zrusit S8. Roztrhnutie ramena dava podstatne vacsi zmysel v Rajke, nez Petrzalke.
Mike20.6.2018 21:51 #67 Re:
Reakcia na #66 od letsgofurther:
To nie je o šikovnom programátorovi, ale o filozofií. Na trati Kúty - Ba - Štúrovo majú úplnú prednosť EC vlaky, ich časová poloha je nemenná. Na trati Ba - Trnava (ZA) sa ako prvé kreslia IC-čka a potom rýchliky. Na trati na Štúrovo detto po EC rýchliky. Zr a osobáky idú až úplne nakoniec (a v niektorých prípadoch sa uprednostnia strategické náklady...).

A navyše kým časová poloha vlakov na Kúty a Štúrovo je už pár GVD v princípe nezmenená, na Trnavu sa to stále posúva, kvôli tomu že aj rekonštruovaný (jednokoľajný) úsek sa posúva (od TN, potom medzi PB a ZA a teraz okolo (pred) PB.
Takže kým taktová poloha osobákov od Pezinka bola v grafikone 2016/17 - príchod na hl.st. vždy :00, odchod rovnako :00;
tento grafikon sa prichádza vždy :51 a odchádza :09 a budúci grafikon to už bude príchod vždy :42 a odchod :18.
letsgofurther20.6.2018 21:29 #66 Re:
Reakcia na #65 od TomJ:
Myslím, že ťa úprava a zladenie cestovného poriadku nie je žiadna jadrová fyzika a jeden funkčný algoritmus a program od šikovného programátora by to vyriešil vcelku jednoducho.
TomJ20.6.2018 19:17  +1#65 Re:
Reakcia na #64 od letsgofurther:
Tu by bolo treba prekopať celý cestovný poriadok. V súčasnosti asi nemá veľmi zmysel ťahať vlaky z TT do Petržalky, keďže by medzi Novým Mestom a Petržalkou išli v párminútovom odstupe od seneckých vlakov. Posúvať ich teraz je hlúposť, lebo by sa rozbil takt v regióne.

Spojenie Záhoria s TT alebo SC je dobrý nápad, len opäť by sa bolo treba pohrať s časovými polohami vlakov, lebo pri zachovaní súčasných odchodov by vznikali 20 minútové prestoje na HLST, čím by časová výhoda priameho vlakového spojenia zanikla.

Čo sa týka spojenia ŽST. Lamač a Dúbravky, tu by sa mohlo pouvažovať o presmerovaní linky 20 cez Lamačskú a Alexyho.
letsgofurther20.6.2018 17:04  +1#64 Re:
Mna by zaujimalo, preco vlaky na BA NM zo smeru Pezinok, Trnava tiez nepotiahli do Petrzalky, myslim, ze dopyt by bol a vytvoril by sa uz aj zaujimavejsi takt vlakov z Petrzalky. Uz taky nakladovy rozdiel nevidim v tom, ci tych par km vlaky navyse prejdu. Nevidel som to ani v ramcovom navhru grafikonu 2018/2019.
V tom kontexte by sa kludne mohla predlzit S80 z Petrzalky do NM, cim sa tato vetva posilni este viac, aj ked tu to neoperuje ZSSK.
Ak maju vlaky sluzit aj ako MHD v BA, toto su nevyhnutne kroky. Rovnako by mali vsetky osobaky z Kutov/Malaciek pokracovat dalej na smer TT alebo Senec (alebo NM), cim sa spoji DNV/Lamac s Vinohradmi, Racou, Vajnormi a zlepsi priepustnost Hl.St.. Vyrazne sa skrati cesta medzi okrajovymi castami mesta. K tomu este treba dane zastavky posilnit MHD, napriklad ZST Lamac je sice de facto vedla Dubravky, ale je pre 90% jej obyvatelov nepouzitelna, kedze obsluha MHD (linka 23) nie je nijak na vlaky naviazana a interval je doslova smiesny, aby bol pre vyuzitie stanice atraktivny...
david120.6.2018 8:20 #63 Re:
Reakcia na #59 od Ámos:
Vyznelo to tak..

V Bratislave sa čaká zo všetkými rekonštrukciami na štúdiu BA uzla. Posledný termín jej ukončenia je leto 2018. Mešká už dva roky.
Z nej vypadne , kde budú nové TIOPy a či sa pôjde do Filiálky alebo nie. Prípadné ďalšie spojky či scifi tunel pod Karpatmi pre odklon nákladnej dopravy z hl.st.

Trať nie je ešte v stave, že by ťa hádzalo zo strany na stranu. To by som na poschodí v push pulle určite cítil. No nie zase v takom, aby tam bola aspoň 80km/h. Pre náklady , ktoré tam doteraz jazdili to aj stačilo.
No pre regio vlaky je to pomalé.
No aspoň sa nenatiahne jazdná doba po vybudovaní TIOPov lebo s nimi určite príde aj k reko zvršku a zvýšenie rýchlosti na trati.

810zssk19.6.2018 22:01 #62 Re:
Reakcia na #61 od TomJ:
Preco by sa nieco malo znicit? Obzvlast ak sa sem konkretna suprava v ramci obehu dostane raz za mesiac.
TomJ19.6.2018 21:56 #61 Re:
Reakcia na #59 od Ámos:
Ak chcú, aby tam premával Railjet, tak podľa mňa so zvrškom budú musieť niečo spraviť, Rakušania si nenechajú zničiť svoje súpravy na našej nekvalitnej trati.