Posilnenie vlakov v Bratislave: Marketing alebo reálny úžitok?

Dobrý nápad môže stroskotať na zlej realizácii.

Frekvencia prímestskej železničnej osobnej dopravy v Bratislave a okolí sa v súčasnosti nemôže porovnávať s rozvinutými krajinami. Vlaky jazdia v špičke pracovných dní v intervale 60 minút a často preplnené. Dôsledkom je neznesiteľná situácia na preťažených cestách. To, že sa to dá robiť aj inak, môžeme vidieť napríklad v okolí Brna s funkčným integrovaným dopravným systémom a intervalmi vlakov 15 minút.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby tento nelichotivý stav snažia zlepšiť a tak od nedele 10. júna zavádzajú 56 nových vlakov. Na trati do Trnavy pôjde o 27 vlakov viac, do Senca naviac 29 vlakov. Ide tak na slovenské pomery o veľké posilnenie železničnej dopravy. Skutočne sa však za týmito číslami skrýva také zlepšenie dopravy do Bratislavy, aké je prezentované verejnosti?

1.    Hlavná stanica, Nové Mesto alebo Petržalka? Rozhodnite sa vopred

Pri ceste z Bratislavy do regiónu naďalej pôjdu vlaky v doterajších slabých intervaloch. Každý totiž pôjde z inej stanice: z Hlavnej stanice, Nového Mesta alebo Petržalky. Musíte sa preto dopredu rozhodnúť, na akú stanicu pôjdete podľa aktuálneho času.

Keď vlak zmeškáte, môžete sa pokúšať presunúť sa na inú stanicu. Keďže ale pre minimálnu preferenciu MHD v Bratislave neviete, či to stihnete, radšej čakajte hodinu na tej stanici, kde už ste.

Môžete tiež ísť na železničnú „dvojstanicu“ Predmestie/Vinohrady, ktorou budú prechádzať všetky vlaky, a tam si z tejto dvojice vybrať podľa aktuálneho času. Informačný systém týchto staníc nie je previazaný, takže si vhodnú stanicu musíte vyhľadať sami. Kvalitná železničná doprava nemôže byť taká, ku ktorej sa pomalšou MHD musíte prepraviť až na okraj mesta a až tam nastúpiť na vlak.

Lepšie riešenie by bolo, keby vlaky jazdili v hustom intervale na jednu stanicu a medzi vlakmi z Hlavnej stanice a z Nového Mesta/Petržalky existoval prestup. Neobstojí pritom ani argument, že Hlavná stanica je preplnená. V časoch, v ktorých boli pridané posilové vlaky, je poloprázdna.

2.    Vlakom do Petržalky to rýchlejšie nemusí byť

Hlavným argumentom obnovenia dopravy po Prístavnom moste je zrýchlenie dopravy do Petržalky a ponúknutie alternatívy autami preťaženému mostu. Keďže Petržalka je veľká, len malá časť pracovných príležitostí je v pešej dostupnosti petržalskej stanice. Väčšinu cieľov bude treba dosiahnuť pokračovaním s MHD. Pozrime sa, aká je časová výhoda jazdy novým vlakom okolo Ružinova a Petržalky oproti konvenčnému príchodu na Hlavnú stanicu a prestupu na linku MHD 1 alebo 93:

Modelový príklad: Cesta zo Svätého Jura

Cieľ cesty

Cez Hlavnú stanicu

Cez ŽST Petržalka

ŽST Petržalka

30 min

41 min

Technopol

41 min

56 min

Ovsište

43 min

56 min

Lúčanka

42 min

57 min

Doprava do celej Petržalky je rýchlejšia pri jazde cez Hlavnú stanicu.

 

Modelový príklad: Cesta z Ivanky pri Dunaji

Cieľ cesty

Cez Hlavnú stanicu

Cez ŽST Petržalka

ŽST Petržalka

30 min

28 min

Technopol

41 min

43 min

Ovsište

43 min

43 min

Lúčanka

42 min

44 min

V tomto prípade to vychádza dĺžka cesty približne rovnako.

Pozn.: Pri prestupe z vlaku a čakaním na MHD sa uvažuje spolu s časovou stratou 5 min.

Zdroj: cestovné poriadky ŽSR a DPB

3.    Odchody z Petržalky si nezapamätáte

Na dvojkoľajnej trati s frekvenciou 1 osobný vlak za hodinu sa nepodarilo zabezpečiť, aby boli odchody v každej hodine v ľahko zapamätateľnej rovnakej minúte. Príkladom sú odchody zo ŽST Petržalka: ...,13:16, 14:11, 15:09, 16:08. Potenciálnym cestujúcim opäť odporúčame skontrolovať si vždy presný čas odchodu vlaku.

4.    V Petržalke nebudú ani len prípoje z Rajky

Kto čakal, že nesystémových 5 párov osobných vlakov z Rajky do Petržalky bude mať v Petržalke prípoje do vnútrozemia, bude sklamaný. Príkladom nech je vlak z Rajky s príchodom 16:09, ktorému osobný vlak do Senca ujde jednu minútu pred jeho príchodom o 16:08.

5.    Do Senca nie každých 30 minút, ale každých 16 alebo 44 minút

Pokiaľ smerom do Trnavy vlaky z Predmestia/Vinohradov odchádzajú približne každých 30 min, do Senca to tak nebude. Interval bude zhruba 20 na 40. Pred každou cestou si preto radšej skontrolujte správny odchod.

To isté treba urobiť aj pri ceste smerom na Trnavu. V čase, keď idú vlaky IC, odchody tiež nie sú v takte.

Príklady odchodov:

Z Bratislavy do Ivanky pri Dunaji

 

Z Ivanky pri Dunaji do Bratislavy

 

Odchod

Zo stanice

 

Do stanice

15:06

Hlavná stanica

9:36

Hlavná stanica

15:23

Nové Mesto

10:16

Petržalka

16:06

Hlavná stanica

10:36

Hlavná stanica

16:22

Nové Mesto

11:16

Petržalka

Zdroj: cestovný poriadok ŽSR

6.    Nové zastávky nebudú, mestské vlaky sa nekonajú

V meste síce pribúdajú trate, kde budú premávať vlaky, ale vlak sa na mestskú dopravu bude dať využiť len sotva. Dôvodom sú aj chýbajúce zastávky v obytných a obchodných zónach a pri možnostiach ďalšieho prestupu na MHD (napr. dlho diskutované zastávky Trnávka, Ružinov, Petržalka-zastávka). Avizované posilnenie MHD tomuto veľmi nepomôže, pretože absenciu týchto zastávok nedokáže suplovať.

Jedna z mála lokalít, kde by nové vlaky mohli mať konkurenčnú výhodu oproti vlakom na hlavnú stanicu alebo iným druhom dopravy, je okolie Ústrednej nákladnej stanice a Prievozu. Ponúkané riešenie by sa dalo zhrnúť povestnou anekdotou zo známeho českého filmu - „nezastavujem, máme zpoždění“ – vlaky totiž v stanici ÚNS zastavovať nebudú.

Žiadnym ternom nie je ani hodinový interval medzi vlakmi do Petržalky. Na účel mestskej dopravy - prepojenia Nového Mesta z Petržalkou - budú vlaky takmer nepoužiteľné, pretože pokiaľ sa nechcete viazať na konkrétny odchod vlaku raz za hodinu, takmer vždy vyjde cesta rýchlejšie s použitím MHD, hoci aj s prestupom.

7.    Prestup na Novom Meste bude dlhý

Chcete cestovať z Petržalky smerom do Pezinka? Počkáte si na Novom Meste 13 minút. V opačnom smere aj 16 minút. Ak sa ponáhľate, choďte cez Hlavnú stanicu, bude to rýchlejšie.

8.    Do Svätého Jura popoludní len raz za hodinu

Nové vlaky budú jazdiť v pracovných dňoch celodenne a od 6. hodiny do 21. hodiny budú odchody dvakrát za hodinu. Nevhodná konštrukcia trás vlakov v kombinácii so znížením priepustnosti trate do Trnavy po jej modernizácii znamená, že v Rači, Svätom Jure a na Grinave (Pezinok zastávka) nebudú niektoré vlaky zastavovať a zhruba 8 minút si odstoja na trati kvôli predbiehaniu IC-čkom. Do Svätého Jura z Bratislavy pôjdu celý deň 2 vlaky za hodinu, o 15. hodine bude v ponuke naďalej iba jeden spoj.

9.    V hlavnom meste zostáva štandard odľahlých oblastí: prímestské vlaky cez víkend stále iba raz za 2 hodiny

Víkendová doprava zostáva prakticky bez zmeny, a to v čase, keď sa čoraz viac propagujú akcie v regióne. Hoci železnica nechce súbežnú autobusovú dopravu, v praxi ju práve týmto podporuje.

Odstavenie vlakových jednotiek a súprav počas víkendov neprospieva ani ekonomike železnice. Zatiaľ čo vlaky odpočívajú, fixné náklady zostávajú. Drahé vlakové jednotky sa odpisujú rovnako či jazdia alebo nie. Keďže vlaky takto najazdia menej kilometrov, železnica u nás stále zostáva nákladná. Namiesto diskutabilného jazdenia do Petržalky bez obsluhy Ružinova a podstatnej časti Petržalky sa mohli zdroje využiť práve na hodinový takt počas víkendov.

10.  Nadväznosť na MHD bude-nebude

Napokon, nepravidelnosť vlakov popísaná vyššie nepriaznivo vplýva aj na naviazanie na MHD. Dopravný podnik od 11. júna zabezpečí priame spojenie Rače so ŽST Vajnory linkou 52. Nadväznosť na vlaky však nevie garantovať. Dôvod je ten, že zatiaľ čo DPB jazdí v pravidelných 20- a 30-minútových intervaloch, interval medzi vlakmi sa pohybuje od 11 minút po 2 hodiny 23 minút. Na takýto chaoticky vytvorený grafikon sa nemôže napojiť žiaden dopravca, ktorý si ctí taktový (pravidelný) cestovný poriadok.

Ako urobiť posilnenie dopravy na úrovni?

Výsledkom takto pripraveného posilnenia vlakov bude viac marketing ako reálny efekt. Pod reálnym efektom myslíme citeľný presun cestujúcich z áut do vlakov. Samotný fakt, že sa železničná doprava posilňuje, je pozitívny, a určite mnoho ľudí využije nové vlaky. Posilnenie sa však dalo urobiť efektívnejšie a odbornejšie. Za rovnaké rozpočtové peniaze by tak vlakmi cestovalo viac ľudí, ktorí by tým odbremenili cesty. Naviac, týmto posilnením by nemala snaha o zvyšovanie výkonov železničnej dopravy v Bratislave a okolí končiť.

Na to, aby železnica plnila významnejšiu úlohu pri doprave do Bratislavy, musí prevziať štandardy S-Bahnov ako ich poznáme z Česka, Rakúska, Nemecka či Švajčiarska. Vlaky musia jazdiť často a pravidelne – v špičke najmenej raz za 15 minút, inokedy raz za 30 minút a maximálne raz za hodinu. Odchody v každej hodine musia byť v rovnakej minúte, v špičke aj v každej pol hodine (napr. 05, 35) príp. štvrťhodine (napr. 05, 20, 35, 50). Všetky vlaky rovnakej kategórie musia zastavovať v rovnakých staniciach a musia v Bratislave premávať tou istou trasou.

Štandardom by tiež mali byť priame vlaky z jedného konca mesta na druhý bez trávenia dlhého času na Hlavnej stanici. Spoje by mali byť obsluhované rovnakými druhmi vozidiel, aby cesta každému vlaku netrvala iný čas. No a pre lepšie vyhliadky do budúcnosti by ministerstvo malo zvýšiť tlak na ŽSR, aby urýchlene vybudovali železničné zastávky (prestupné uzly) v Bratislave.


7.6.2018, aktualizované 7.6.2018
-rasto.f, d3k0, rj-

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

david112.6.2018 13:42  +1#50 Re:
Reakcia na #49 od Pajo:
Vyhodnocovať sa to dá najskôr v zime. Nebolo to štastné spúštať tesne pred prázdninami či dovolenkami. Mali to stihnúť k prvej zmene GVD v marci ako posilnenie výkonov medzi KE a PO.
Pajo12.6.2018 12:44 #49 Re:
Reakcia na #41 od david1:
Podľa mňa polovica ľudí boli minimálne šotouši. Uvidíme ako to bude o týždeň či o mesiac...
ufo12.6.2018 11:00 #48 Re:
Reakcia na #47 od Valec:
OK super, tak už som videl.
ZSSK má cestovné postavené na km vzdialenosti, nie časové lístky, načo je appka s sms lístkami dobrá, keď tam si už môžem jednoducho napísať odkiaľ kam a neriešiť, aký sms lístok si mám kúpiť???
Valec12.6.2018 10:30 #47 Re:
Reakcia na #44 od ufo:
"appkou, ktoré predáva sms lístky, to som zatiaľ u nikoho iného ako ZSSK nevidel"

Napr. aplikácia PID info, bývala DPP info https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.dpp.praguepublictransport
Inak, existujú aj ďalšie aplikácie, napr.:
- MHD lístok https://play.google.com/store/apps/details?id=sk.asms.android.ecl od prevádzkovateľa A SMS
- lístky MHD https://play.google.com/store/apps/details?id=sk.orange.mhd od Orange
3pa3ck312.6.2018 10:25 #46 Re:
Nehlásená cesta: zakúpenie cestovného lístka, ak cestujúci bez platného cestovného lístka ihneď po nastúpení do vlaku vlakvedúceho NEVYHĽADÁ, alebo snahu zakúpiť si cestovný lístok deklaruje až po výzve vlakvedúceho pri kontrole.

Bod B.5.2:
Pri nehlásenej (vrátane nástupu v neobsadenej stanici) na tratiach ŽSR, okrem tratí so SVS, je cestujúci povinný zaplatiť cestovné z nástupnej stanice do cieľovej stanice a prirážku vyššiu podľa cenníka č. 16.
3pa3ck312.6.2018 10:22 #45 Re:
Reakcia na #44 od ufo:
Nálepky boli zrušené s celoplošným zavedením SMS lístkov.

Citát z PP ZSSK:
Hlásená cesta: zakúpenie cestovného lístka vo vlaku, ak cestujúci bez platného cestovného lístka pred nástupom alebo ihneď po nastúpení do vlaku deklaruje snahu zakúpiť si cestovný lístok tým, že aktívne vyhľadá vlakvedúceho (alebo sa bude riadiť jeho pokynmi).

A s aplikáciou určite súhlasím, že je potrebná čím skôr.
ufo12.6.2018 10:10 #44 Re:
Reakcia na #43 od 3pa3ck3:
To je len na vybraných tratiach, kde sú aj označené dvere občas nálepkou, kam treba nastúpiť.

Skôr by ZSSK mohli vytvoriť serióznu appku na predaj lístkov z do a nie sa zayebávať appkou, ktoré predáva sms lístky, to som zatiaľ u nikoho iného ako ZSSK nevidel...
3pa3ck312.6.2018 9:53 #43 Re:
Keď tu už riešite (ne)predaj lístkov vo vlakoch ZSSK, tak by bolo dobré pripomenúť, že je povinnosťou cestujúceho aktívne vyhľadať vlakvedúceho (ideálne už na nástupišti).

Osobná skúsenosť:
Cestoval som tento týždeň rýchlikom do Bratislavy, pričom v Leopoldove pristúpila jedna pani zo zmeškaného Os, pričom jej vlakvedúci nestihol v prvom vlaku predať lístok. Následne jej vlakvedúca v rýchliku povedala, že mala už v osobnom vlaku vyhľadať vlakvedúceho a už tam si kúpiť lístok (neviem, ako to nakoniec skončilo).
S499.102312.6.2018 9:29 #42 Re:
Reakcia na #40 od 810zssk:
Ja som už viackrát u ČD uplatnil sťažnosť na to, že mi nebol kontrolovaný lístok, keďže potom im okrem cestovného ešte o to viac platíme na daniach.
Ale bolo to v situáciách ,kedy nedošlo ku kontrole tarifného vybavenia nie preto, že by bol vlak plný ale preto, že kalauz malfpyčikontrolovaťnejakélístkylebotrebaskamarátmidiskutovaťotomakoimvšetcizlísúkromníciubližujú.
david112.6.2018 8:49 #41 Re:
Včera z posledného vlaku vystúpilo cca. 20 ľudí z toho polovica preskákala na vlak smer Rajka.
810zssk12.6.2018 3:32 #40 Re:
Reakcia na #35 od BigMac:
Mne prirodzene neprekazalo ze mi nikto nepredal listok, len som to pouzil na ukazku toho ako bol ten vlak plny 🙂
BigMac12.6.2018 2:10 #39 Re:
Reakcia na #31 od Andy:
Tak ako? Lebo ak to bol vlak (aký?, odkiaľ?), ktorý už jazdil aj predtým, tak tých chýb bude viac a podstatne väčších...
BigMac12.6.2018 1:55 #38 Re:
Reakcia na #30 od Andy:
Matematicky vyjadrené:
V cieľovej stanici (v smere záťaže) využitie na 1/4 kapacity, tak to je terno! (Ešte stále by to mohla byť 1/6... Jaj to sem nepatrí? 🙂 )
Asi je niekde chyba, ale kde?
V smerovaní? Kapacitnom nadhodnotení? Časovej polohe?

Aj keď na prvý deň prevádzky to zas nie je také zlé, vieš to odsledovať aj v iné dni?
BigMac12.6.2018 1:48 #37 Re:
Reakcia na #32 od david1:
A čo čítanie s pochopením...? Išlo Ti to v škole?
BigMac12.6.2018 1:44 #36 Re:
Reakcia na #26 od Andy:
Takže na úvod by stačil aj ten šukafón...
BigMac12.6.2018 1:39 #35 Re:
Reakcia na #17 od 810zssk:
No a?
Tak si išiel grátis. By ma zaujímalo, čo by Ti odpísali na sťažnosť o kultúre cestovania vzhľadom na kapacitu. Určite by omieľali niečo o objednaných vlako a miesto km vo verejnom záväzku...

Len im nepíš, že Ti nemohli predať lístok zo Zohora, pretože Ti ihneď vystavia doplatkový aj s "úhradou"...
Ike11.6.2018 11:21  +1#34 Re:
Reakcia na #33 od david1:
Je to lepšie ako keby sa neurobilo nič. Ale potenciál to veru malo iný. Na druhej strane je pravda, že bez TIOPov to nie je plnohodnotné. A to nie je malá prekážka.
david111.6.2018 9:22  +1#33 Re:
Reakcia na #25 od S499.1023:
Ako po špičke? Veď posilnili celý deň. Na S50 to nestojí v Grinave a niečo v Juri to je pravda, ale na základe toho písať že v špičke neprišlo k posilneniu je blud. To by mali poriešiť lepším vykrižovaním.

Pezinok či Šenkvice a ďalšie obce majú reálne posilnenie celý deň.

Autor dobre vie dôvody. Niečo je vedené ako Rex a niečo proste obiehajú IC na preplnenej trati 120.

Všetci dobre viete, že vlaky boli natlačené do platného GVD.

Vzniklo priame spojenie mesta Sereď z BA to v článku nenájdem.

Na S60 prišlo k posilneniu vo všetkých obciach po Senec.

Má to kopec nedostatkov o, ktorých som písal no tie nech riešia radšej za chodu ako čakať na nekonečnú štúdiu BA uzla a následne vybudovanie plánovaných TIOPov.
david111.6.2018 9:06 -1#32 Re:
Reakcia na #21 od 810zssk:
Čítal som to. Neboj.
Andy11.6.2018 7:22 #31 Re:
Reakcia na #30 od Andy:
Aha, beriem späť, zrovna som si vybral vlak, ktorý chodil už aj predtým. 😃