História bratislavskej MHD v rokoch 2016 až 2019
< 2010 - 2015  

2016

Od 11. januára prišlo k zlepšeniu intervalov na viacerých autobusových linkách. V dňoch 27. - 31. januára sa uskutočnili Majstrovstvá Európy v krasokorčuľovaní pričom vstupenky na podujatie slúžili aj ako cestovné lístky na MHD. V jarných mesiacoch prevádzku MHD negatívne ovplyvnil nedostatok vodičov i vozidiel. Mnoho spojov bolo preto nevypravovaných a na linke 151 bola na istý čas zastavená premávka. Po letných prázdninách sa podarilo situáciu s nevypravovaním spojov stabilizovať. Medzi realizované opatrenia patrilo aj zvýšenie náborového príspevku pre vodičov autobusov a trolejbusov a nábor brigádnikov pre riadenie električiek z radov študentov vysokých škôl.


Autobus SOR NB 18 s cyklonosičom

Od konca apríla sa do ulíc mesta po niekoľkých rokoch vrátili autobusy s cykloprívesmi. Cyklobusové spoje boli zavedené na linke 65 medzi Račou a Vrakuňou, pre vysokú poruchovosť vozidiel však tieto cyklobusy viac nejazdili ako jazdili. Koncom júna boli cyklobusové spoje zavedené aj na linke 29 do Devína, ktoré boli obsluhované autobusmi so závesnými nosičmi bicyklov na zadnom čele. V priebehu leta bol tento typ cyklobusu zavedený aj na linke 65.

15. júna bola obnovená premávka električkových liniek 1 4 6 po Vajanského nábreží, Šafárikovom nám. a Štúrovej ulici. Zároveň sa zrušila dlhodobá náhradná autobusová linka X13Od 25. júna do 26. júla bola vylúčená premávka električiek cez Jesenského a Mostovú ulicu z dôvodu bezpečnostných opatrení počas predsedníctva SR v Rade EÚ. Počas výluky bola pre linku 6 opäť zriadená úvraťová konečná na Rázusovom nábreží. Druhá etapa tejto výluky bola realizovaná od 22. augusta do 16. októbra.


Zrekonštruovaná električková trať na Vajanského nábreží

Najvýznamnejšou udalosťou roka 2016 bolo spustenie premávky električiek po novej trati cez Starý most do Petržalky. 16. februára sa uskutočnili prvé skúšobné jazdy na električkovej trati do Petržalky. V noci zo 17. na 18. februára sa otestoval aj rozchod 1435 mm električkou T3SUCS #7819 s podvozkami požičanými z Košíc. Ešte pred spustením električkovej trate do Petržalky prišlo koncom júna k pokriveniu koľajníc medzi zastávkami Farského a Jungmannova vplyvom horúčav. Do plánovaného otvorenia trate boli koľaje opravené a realizovali sa aj opatrenia, ktoré majú zabrániť opätovnému vybočeniu koľají. Slávnostne bola premávka električiek do Petržalky otvorená 8. júla popoludní. Riadna premávka začala 9. júla presmerovanými linkami 1 a 3. Súčasne bola zrušená autobusová linka 82 k Divadlu Aréna. 18. júla bola skrátená linka 95 po Farského, kde je zabezpečený prestup na električkové linky do centra mesta. Pre chodcov a cyklistov bol Starý most prístupný už od 19. mája. Od 22. augusta bola na Kamennom nám. zriadená dočasná zastávka pre linku 3 v smere do Petržalky. Dočasná zastávka pre linku 1 na Nám. SNP pribudla až od 7. decembra. Od rovnakého dňa bolo zriadené zastavovanie na týchto zastávkach aj pre linky 4 a 8.


Úvraťové električkové obratisko Jungmannova v Petržalke

1. septembra bol spustený predaj elektronických cestovných lístkov vo vozidlách prostredníctvom nových označovačov cestovných lístkov. Spusteniu predaja predchádzalo neverejné testovanie systému a verejné prezentácie. Napriek tomu nový systém spočiatku sprevádzali viaceré problémy, ktoré sa postupom času podarilo vyriešiť.

16. septembra sa konal v Bratislave Summit premiérov vlád a prezidentov členských krajín EÚ, ktorý sprevádzali rozsiahle dopravné obmedzenia v celom meste. Za účelom obmedzenia individuálnej dopravy bolo v tento deň umožnené bezplatné cestovanie MHD a regionálnymi autobusmi.

Počas jesene bolo realizované podbitie a prebrúsenie viacerých úsekov električkových tratí na Račianskej a Vajnorskej radiále a na trati na Hlavnú stanicu. V závere roka začal dopravný podnik s inštaláciou nových smetných košov na zastávkach MHD. Zároveň pribudlo viacero nových prístreškov na zastávkach.

Od februára do mája sa do premávky zaraďovali jednosmerné električky Škoda 29T z druhej série #7416 - 7430. Vďaka novým električkám sa od júla mohli zaviesť garantované nízkopodlažné spoje aj na električkových linkách.

18. marca sa do Bratislavy vrátil osobný vozeň tzv. Viedenskej električky, ktorý sa podarilo zachrániť Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy. Spolu s lokomotívou Ganz Eg 6 bude po oprave tvoriť historickú súpravu pripomínajúcu túto významnú lokálnu elektrickú železnicu.


Súprava Viedenskej električky zachránená pre muzeálne účely
Foto © Roman Delikát

V prvej polovici roka 2016 sa z ulíc postupne vytratili staré trolejbusy Škoda 14 Tr a 15 Tr a električky Tatra T3 so zrýchľovačovou výzbrojou. Pre problémy s novými trolejbusmi sa niektoré staré trolejbusy v lete ešte vrátili na krátky čas opäť do premávky. Vyradené vozidlá následne dopravný podnik ponúkol na odpredaj, keďže mnohé z nich boli ešte stále v dobrom stave. Druhý život našli tieto vozidlá na Ukrajine, napr. v mestách Černovice, Záporožie, Charkov a Kyjev.

Niektoré zo starších vozidiel elektrickej trakcie boli v priebehu roka 2016 upravené pre výcvik vodičov - električková súprava T3G #7841+7842 a trolejbusy Škoda 14 Tr #6315 a Škoda 15 Tr #662420. mája sa konala rozlúčková jazda s autobusom Ikarus 435 #4827, ktorou sa ukončila dlhá éra autobusov značky Ikarus v Bratislave.

V októbri a novembri sa na viacerých linkách otestoval elektrobus SOR EBN 11. V novembri úplne zhoreli dva autobusy s pohonom na stlačený zemný plyn - Solaris Urbino 15 CNG #1201  zhorel na plničke vo vozovni Jurajov dvor a TEDOM C 12G #2105 zhorel priamo v premávke na linke 65.


Skúšobný elektrobus SOR EBN 11

2017

15. januára začala premávať cezhraničná linka dopravcu Slovak Lines do Hainburgu, ktorá mala nahradiť linku 901 dopravného podniku. Dopravný podnik od zrušenia tejto linky nakoniec upustil a tak súbežne premávali obe linky s odstupom 5 minút, neskôr Slovak Lines premávku na linke výraznejšie zredukoval. 30. januára bola linka 31 skrátená len po zastávku Blumentál. K rovnakému dátumu boli na linke 43 niektoré spoje skrátené len po Železnú studničku, ale po krátkom čase boli znova predĺžené po konečnú Lesopark. 1. mája bola pokusne zavedená autobusová linka 97 z Vyšehradskej k Autobusovej stanici na Mlynských nivách ako reakcia na požiadavku niektorých obyvateľov Petržalky na obnovenie premávky linky 95 na druhú stranu Dunaja. Linka bola pre nízku využívanosť zrušená 13. novembra. V máji si dopravný podnik výstavou a premávkou historických vozidiel pripomenul 90. výročie autobusovej dopravy v Bratislave. V júni bola na linke 30 zavedená možnosť prepravy bicyklov autobusmi s cyklonosičmi. Cyklospoje boli nasadzované počas leta aj na linku 29. Od 1. augusta prebiehala rekonštrukcia opotrebovanej električkovej trate na Špitálskej ulici v úseku Kamenné námestie - Americké námestie, pričom linky 3 4 a 9 boli presmerované cez Obchodnú a Radlinského ulicu a linku 7 po letných prázdninách nahradila dočasná linka 17 premávajúca z Rače, resp. Gaštanového hájika cez Vazovovu do Ružinova. Pre vypovedanie zmluvy zo strany obce Chorvátsky Grob bola regionálna linka 525 dopravného podniku od 1. septembra nahradená linkou s rovnakým číslom dopravcu Slovak Lines. 4. septembra sa lamačská linka 130 predĺžila až po Krematórium. 1. októbra bola do prevádzky uvedená náhradná autobusová stanica Mlynské nivy na Chalupkovej ulici z dôvodu začiatku prestavby pôvodnej autobusovej stanice. Od 2. októbra nastali zmeny liniek 21 a 29 v Devíne a Devínskej Novej Vsi, ktoré zároveň nahradili linky 24 a 28. 21. decembra sa po rekonštrukcii trate obnovila premávka električiek po Špitálskej ulici.


Rekonštrukcia električkovej trate na Špitálskej ulici

Začiatkom januára bolo v nových vozidlách zavedené dvojjazyčné vyhlasovanie turisticky významných zastávok. Od marca začali pribúdať modernizované žlté automaty na cestovné lístky typu Mikroelektronika AVJG, v ktorých pribudla možnosť platenia bezkontaktnou platobnou kartou. Na čistenie zastávok boli zakúpené dve zametacie a čistiace vozidlá Boschung Urban-Sweeper. V júli boli do prevádzky uvedené ďalšie elektronické zastávkové tabule s aktuálnymi odchodmi spojov. V auguste sa začala realizovať druhá etapa modernizácie vozovne Trnávka - Jurajov dvor pozostávajúca z výstavby skúšobnej haly pre električky, odstavných plôch, dispečingu a výpravne pre trolejbusy.

Počas jesene bolo okrem rekonštrukcie električkovej trate na Špitálskej ulici zrealizovaných viacero menších opráv koľajovej siete - oprava priecestí Račianska - Pionierska, Vajnorská - Bajkalská, oprava úseku Americké nám. - Odborárske nám., čiastočná oprava trianglov Krížna - Vazovova a Špitálska - Nám. SNP. V decembri bolo vykonané podbitie električkovej trate medzi Zátiším a Vozovňou Jurajov dvor a taktiež v Dúbravke. Súčasne bola prebrúsená koľajová trať v Ružinove.


Autobus SOR NB 12 City

V apríli do vozidlového parku pribudol na ročné testovanie plynový autobus SOR NBG 12 od spoločnosti SPP CNG. V priebehu prvej polovice roka boli zrealizované verejné súťaže na dodávku 90 nových autobusov. V septembri a októbri sa do premávky zaradilo 32 nových kĺbových autobusov SOR NB 18 City a 28 sólo autobusov SOR NB 12 City. Ďalej bolo zakúpených 24 midibusov Iveco Urbanway 10,5M a 6 midibusov Solaris Urbino 8,6, ktoré sa začali dodávať na konci roka. Zrealizovaný bol aj tender na dodávku 18 elektrobusov, ktorý vyhrala spoločnosť SOR Libchavy s vozidlami SOR EBN 8 a SOR NS 12 Electric, ktoré budú dodané v roku 2018. Jeden starší autobus SOR NB 18 bol upravený na výcvikové vozidlo #8011. V novembri sa v Bratislave na linkách MHD prezentovali 12-metrové plynové autobusy Mercedes-Benz Conecto NGT a MAN Lion's City CNG. Do zbierky historických vozidiel získal dopravný podnik darom autobus Praga RN a trolejbus Tatra T 400 v predrenovačnom stave.


Trolejbus Tatra T 400 pred renováciou na historické vozidlo
Foto © Peter Plunár

2018

10. februára bola skúšobne zavedená rekreačná autobusová linka 144 z Koliby na Kamzík prevádzkovaná počas voľných dní a jarných prázdnin. Od 19. februára do 2. marca bol pre nedostatok vodičov z dôvodu chrípky zavedený prázdninový grafikon na linkách 50 68 93 94 a 99, na troch z nich obmedzenie pokračovalo aj po jarných prázdninách. 12. marca prišlo k väčšej zmene názvov zastávok MHD a na niektorých linkách prišlo k rozšíreniu obsluhy zastávok. Súčasne sa linka 7 predĺžila až do Rače.

2. mája začala rozsiahla prestavba Mlynských nív medzi Košickou a Karadžičovou ulicou s vylúčením premávky trolejbusov v tomto úseku. Linky 202 212 a N72 boli presmerované na náhradné trasy, na linku 205 boli nasadené trolejbusy s prídavným diesel-elektrickým agregátom a linka 210 nezachádzala k Autobusovej stanici. Zavedená bola náhradná autobusová linka X72 z Hraničnej k Nemocnici sv. Michala. Počas letných prázdnin linku X72 dočasne nahradila linka 202 prevádzkovaná s autobusmi.

2. júna bola počas voľných dní obnovená premávka autobusov s cyklonosičmi, pričom bola pre ne zriadená linka 129 medzi Novým SND a Devínom. Cyklonosiče boli tentokrát osadené na autobusy SOR NB 12 City. 11. júna sa linka 52 predĺžila k ŽST Vajnory a linka 54 bola zrušená. K rovnakému dňu sa linka 78 presmerovala k ŽST Podunajské Biskupice.

Od 4. do 17. augusta prebiehala výstavba zastávky Mariánska na Špitálskej ulici smerom do centra s úplnou výlukou električiek. Linky 3 4 7 a 9 boli presmerované cez Obchodnú a Radlinského ulicu. V polovici augusta sa pre opravu vodovodu v obratisku Karlova Ves na niekoľko dní do ulíc vrátila električková linka 12 z Dúbravky do Ružinova, ktorá dočasne nahradila linky 6 a 9. 19. augusta sa v súvislosti s reorganizáciou a posilnením regionálnych autobusov Slovak Lines po 6 rokoch zrušila premávka linky 37 do Marianky a tiež aj linka 153 vo Vajnoroch.

Od 3. septembra začala medzi Záhorskou Bystricou a Dúbravkou premávať nová autobusová linka 36, na prevádzku ktorej prispievala mestská časť Záhorská Bystrica. Po zavedení linky 36 boli zrušené zachádzky linky 37 na Strmé vŕšky. K rovnakému dátumu začala linka 202 premávať po upravenej výlukovej trase z Dolných honov na Hodžovo námestie a náhradná linka X72 premávala od Nemocnice sv. Michala do Ružovej doliny. Pre opravu vozovky na Šulekovej bola od 3. septembra do 5. októbra zrušená linka 208. Pre nedostatok vodičov bola linka 208 opäť zrušená od 12. novembra až do začiatku januára.


Slávnostné predstavenie prvých bratislavských elektrobusov

25. januára sa do premávky zaradili nové midibusy Solaris Urbino 8,6, ktoré boli zakúpené ako náhrada dožívajúcich minibusov. V rovnaký deň dopravný podnik slávnostne predstavil prvé elektrobusy SOR EBN 8 a SOR NS 12 Electric. Štyri elektrobusy sa do premávky zaradili v nasledujúci deň, malé na minibusových linkách 27 a 151, veľké na vybraných autobusových linkách. Zvyšné 12-metrové elektrobusy boli dodané a sprevádzkované v priebehu leta a jesene. Od 13. marca sa do premávky zaraďovali aj nové midibusy Iveco Urbanway 10,5M, ktoré boli dodané v počte 24 kusov. Po ich sprevádzkovaní boli z premávky s cestujúcimi odstavené posledné midibusy SOR B 9.5.

V marci a apríli sa v uliciach mesta objavila električka Škoda ForCity Classic pre Turecko, na ktorej výrobca v Bratislave vykonával časť typových skúšok. V novembri a decembri sa v Bratislave skúšal kĺbový elektobus Solaris Urbino 18 Electric a krátko pred Vianocami sa na minibusových linkách bez cestujúcich odskúšal nový minibus Mercedes-Benz Sprinter City 75.

V lete bola dokončená 2. etapa modernizácie údržbovej základne vo vozovni Jurajov dvor - Trnávka a do užívania boli odovzdané nové objekty dispečingu a výpravne trolejbusov, odstavná plocha pre 56 kĺbových trolejbusov a skúšobná a nastavovacia hala pre električky. Krátko pred Vianocami bola na Patrónke vybudovaná prvá nabíjacia stanica pre pantografové nabíjanie elektrobusov.


Skúšobná a nastavovacia hala pre električky vybudovaná v rámci 2. etapy modernizácie údržbovej základne

2019

8. januára bola obnovená premávka linky 208 dočasne v skrátenej trase zo Šulekovej k Nemocnici sv. Michala. Začiatkom aj koncom januára premávku niektorých liniek MHD viackrát prerušila snehová kalamita. 27. januára zrušil dopravca Slovak Lines svoju linku do Hainburgu, ktorá konkurovala linke 901 dopravného podniku.

15. februára začala prestavba kruhovej križovatky pod Prístavným mostom v súvislosti s výstavbou rýchlostnej cesty R7, čo si vyžiadalo presmerovanie linky 87 v tejto oblasti. 18. februára sa pre rozsiahlu prestavbu uzatvorila ulica Mlynské nivy v úseku medzi Karadžičovou a Svätoplukovou. Linky 20 205 X72 a N61 boli presmerované na dočasne zobojsmernenú Páričkovu ulicu, z ktorej bola vylúčená individuálna doprava. Linka 70 bola presmerovaná cez Košickú a Landererovu ulicu. Pre uvedené dopravné obmedzenia mesto umožnilo od 18. februára do 31. marca bezplatné cestovanie na linkách 75 201 202 212 a X72. Zároveň boli zriadené nové BUS-pruhy na Gagarinovej, Popradskej, Bajkalskej a Košickej.


Bezplatná doprava na vybraných linkách počas prestavby ulice Mlynské nivy

Od 10. do 26. mája bola počas konania Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji posilnená premávka liniek 2 4 61 a zavedená bola kyvadlová autobusová linka H medzi záchytným parkoviskom na Technickej ulici a Zimným štadiónom.

27. februára sa po niekoľkých rokoch vrátili do prevádzky s cestujúcimi modernizované električky T3AS #7303 a T3Mod #7304, ktoré boli po úpravách spojené do súpravy. Od 13. mája bola do skúšobnej prevádzky s cestujúcimi na linke 7 zaradená súprava troch vozňov T6A5 #7949+7950+7956 za účelom zvýšenia prepravnej kapacity a overenia prevádzky dlhších električiek. V máji a júni sa v Bratislave v premávke s cestujúcimi skúšal prototyp kĺbového autobusu SOR NS 18 Diesel. Bez cestujúcich sa v máji na trasách minibusových liniek 44 a 147 odskúšali minibusy Rošero First a Karsan Jest+.


Trojvozňová súprava električiek T6A5 na linke 7
Foto © DuPe
V priebehu jarných mesiacov zakúpil dopravný podnik 11 ojazdených kĺbových autobusov z Nemecka a Rakúska pre rýchle rozšírenie vozidlového parku v súvislosti s modernizáciou električkovej trate do Karlovej Vsi a Dúbravky. Od konca júna sa do prevádzky zaradilo 5 autobusov MAN NG 313 pôvodom z Klagenfurtu a v priebehu leta bolo sprevádzkovaných aj 6 autobusov Solaris Urbino 18 z Berlína.

Second-hand autobus MAN NG 313 pôvodom z Klagenfurtu
V apríli a máji prebehla rekonštrukcia trolejbusovej trate na Ulici 29. augusta v úseku od Ondrejského cintorína po Dunajskú a Mlynské nivy. Začiatkom júna bolo v súvislosti s rozširovaním časti Svätoplukovej ulice pri novej autobusovej stanici zrekonštruované aj trolejbusové trakčné vedenie v tomto úseku. Počas letných prázdnin sa rozšírila Hraničná ulica medzi Mierovou a Gagarinovou o ďalší jazdný pruh, čo si tiež vyžiadalo prestavbu trolejového vedenia.
< 2010 - 2015  

1.1.2010, aktualizované 12.8.2019
-Matej Kavacký-

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.