V Bratislave začínajú jazdiť elektrické autobusy

V piatok sa do premávky zaradili 4 elektrobusy.

Po Vysokých Tatrách, kde jazdil prvý elektrobus na Slovensku ako skibus od roku 2011, Košiciach (zatiaľ mesto s najväčším počtom elektrobusov na Slovensku), Šali a Poprade sa Bratislava stáva ďalším slovenským mestom, ktoré na linky mestskej hromadnej dopravy zaradí elektrické batériové autobusy. Dopravný podnik Bratislava vo štvrtok 25. januára 2018 verejnosti a zástupcom médií predstavil svoje prvé elektrobusy, ktoré začínajú novú éru bratislavskej autobusovej dopravy.

V piatok 26. januára sa do premávky zaradia prvé štyri elektrobusy, ktoré boli dodané začiatkom tohto roka. Ide o dva plne nízkopodlažné a klimatizované 12-metrové elektrické autobusy SOR NS 12 Electric a dva malé tzv. low-entry elektrobusy SOR EBN 8. V priebehu tohto roka ich doplní ešte ďalších 14 elektrobusov SOR NS 12 Electric. Bratislavský dopravný podnik je vôbec prvým, ktorý do svojho vozidlového parku zaradí elektrobusy úplne nového typu SOR NS 12 Electric českého výrobcu SOR Libchavy. Pôjde o tretí a štvrtý vyrobený kus.

Jeden 12-metrový elektrobus bude spočiatku nasadený na linku 53 a druhý bude postupne vyskúšaný na vybraných spojoch autobusových liniek 43 52 65 66 80 a 94. Malé elektrobusy budú prevádzkované na tzv. minibusových linkách 27 a 151. Nasadzovanie elektrobusov na linky bude zohľadňovať ich dojazd, ktorý sa predpokladá okolo 160 km na jedno nabitie. Nabíjanie batérií elektrobusov bude zabezpečené cez nabíjacie zásuvky prostredníctvom nabíjacích stojanov vo vozovni Krasňany, kde sú vozidlá garážované. Elektrobusy EBN 8 sa budú pri pomalom nočnom nabíjaní nabíjať prúdom 32 A, vozidlá NS 12 prúdom 63 A. Rýchlonabíjanie bude v oboch prípadoch zabezpečené prúdom 250 A. Malé elektrobusy majú batérie umiestnené v zadnej časti vozidla, 12-metrové elektrobusy ich majú osadené na streche. Vozidlá sú vybavené aj strešným 5-pólovým nabíjacím zberačom systému Ride&Charge poľskej firmy EC Engineering, keďže v budúcnosti sa počíta s výstavbou nabíjacích miest pre priebežné nabíjanie napr. na Patrónke či Kollárovom námestí, čím sa predĺži denný dojazd vozidiel bez nutnosti nabíjania vo vozovni.

Autobusy majú nainštalovaný optický a akustický informačný systém BUSE, cestujúcim je tiež k dispozícii wi-fi pripojenie k internetu a USB nabíjačky mobilných zariadení. Novinkou sú bočné vnútorné LCD displeje, na ktorých sa okrem najbližších zastávok bude zobrazovať aj aktuálna zastávka na mape mesta. Elektrobusy sú ako prvé vybavené už len jedným druhom tlačidiel na otváranie dverí a signalizáciu výstupu na zastávke na znamenie, čo cestujúci určite privítajú.

Elektrobusy bratislavský dopravný podnik zakúpil s finančnou podporou Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu 2014 - 2020. Cena jedného 12-metrového elektrobusu je 589 000 € a 8-metrového 488 000 €. Predchádzajúce vozidlá s elektrickým pohonom – trolejbusy – boli zakúpené v rokoch 2014 – 2015 v cene 404 až 498 tis. € za 12-metrové vozidlo a 562 tis. € za 18-metrový trolejbus.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ako takto na fotkach ta NS12 vypada v BA farbach (vratane interieru) super ? A to "elektricke" logo DPB - konecne nieco kreativne s logom od DPB ?
konečne zmena na 53ke ist v lete v tych horúčavách do vajnor 53 bez klimy je za trest
Na tej fotke hore som v prvom momente myslela, že ten SOR je vpredu obhorený!?
Konečne niečo od SORU čo vyzerá ako autobus. ?
Škoda že tento facelift nebol aplikovaný už aj na poslednú várku sorov NB18 a NB12 čo prišla v minulom roku.
Reakcia na: barney #2:
Zabudni na nejake chladenie. Podla fotky dole, dva stropne fukare ti nevychladia 12M voz , ked nie su fukare pozdlz celeho vozidla, ale len hore na strope v mieste stresneho okna . Absencia tonovanych skiel tiez, takze v lete prijemne "teplo" ako v starsich 53tkach bude,ale aspon budes mat novy interier.

https://imhd.sk/ba/galeria-media/update/11798/Vyhladavanie/189292/Interier-elektrobusu-SOR-NS-12?&ref=ba%2Fdoc%2Fsk%2F17186%2FV-Bratislave-zacinaju-jazdit-elektricke-autobusy
Reakcia na: Michal111 #4:
Vzhľadom na to, že na 3001 a 3002 sú prvé "sériové" vozidlá radu NS, tak aplikované byť nemohli. ?
Reakcia na: Petto #5:
Prstom na mape precestovať cely svet.
Skus nehodnotit veci podla fotky. Skla vedia byt determalne aj ked nie su tonovane. Samozrejme tmave skla maju vacsiu ucinnost.

Potesujuce su vacsie okna na otvorenie.
Tak i keď si myslím, že ošiaľ s elektrobusmi je riadny krok do prúseru, tak nech sa im darí, nech slúžia najlepšie ako sa len dá. Škoda, že veľa eko-šialencom nedojde, že aj tá "zelená" elektrina sa niekde vyrába. A apriori kupovať všetko, čo podporuje a dotuje EÚ tiež nie je rozumné, často sa oplatí mať svoj rozum a niesť zopdovednosť za svoje rozhodnutia. Taktiež nakúpiť za cenu kĺbového autobusu 12m a minibus je minimálne diletantizmus, ak nie rovno sabotáž. Ale keď si niekto myslí, že Slovensko je také bohaté aby mohlo takto rozhadzovať.

P.S.: Zas sa v segmente vozidiel max. 12m začíname pekne bujačiť, máme 5 typov SOR, 2 typy Urbanway a Solaris, a po jednom Citelis a Tedom. Nestačilo by mať dve značky na celý segment mini+midi+12m? Inak aký má význam mať medzi kategóriou 12m a mini ešte ďalšie dve dĺžkové kategórie keď medzi 12 a 18m netreba?
Reakcia na: C4H8Cl2S #8:
Tam ide len o to, ze ta elektrina pre busy sa nevyraba priamo v buse a tie exhalaty nevypusta bus priamo v meste do tvare ludom.
Reakcia na: mikosoft #9:
To je samozrejme silný argument. Nechcem sa púšťať do diskusie o tom, ako sa vyrába elektrina a ako ekologické sú batérie elektromobilov, ale skôr som zvedavý, ako to bude fungovať v reálnej bratislavskej prevádzke. T.j. problémy ako poruchovosť, či to niekde zostane visieť, alebo sa to cez noc nestihne nabiť a podobné. V tomto zostávam skeptickým realistom, ale teším sa na prvé zvezenie. ?
Reakcia na: mikosoft #9:
Super, takže ten bus nevypúšťa exhaláty priamo do tváre ľuďom v BA, ale ľuďom v Novákoch, kde je to ešte o to horšie, že ide o elektrinu z hnedého uhlia (najväčší hnus).
A ako bonus to ničí život ľuďom, ktorí žijú v oblastiach, kde sa ťažia kovy do batérií, kde sa spracúvajú a kde sa potom likvidujú staré batérie.
To je také to ekologické pokrytectvo - kým to nedymí mne do xichtu, tak je to ekologické.
Reakcia na: shaggy #11:
Exhaláty nie sú v Novákoch, ale boli z nákladných áut pri výstavbe Gabčíkova či Jaslovských Bohuníc, keďže väčšina elektriny na Slovensku je vyrobená bezemisne. Elektráreň v Novákoch sa drží najmä kvôli tomu, aby sa malo kde spaľovať uhlie a tak bola práca v regióne.
Problém teda je v batériách, ale v zdroji energie až tak (na Slovensku) nie.
Isiel som dnes NS12 na 53ke. Jazdi to velmi slusne. Keby to malo normalny dojazd tak by to boli fajn vozy.

Riesenie interieru je tiez prijemne, aspon teda na pomery SORky.
Reakcia na: tr3mp #12:
Až na ten vtip, že sa tá elektráreň drží kvôli práci v regióne, s tebou súhlasím.
Našťastie cca 80% sa vyrobí v čistých jadrových elektrárňach, ďalších 10% vo vodných a zvyšných 10% tvorí bordel.
Normálne mi je do plaču keď vidím čo tu píšu niektorí samozvaní odborníci ?
Čo sa stalo s diskusiou na imhd? Stále viac a viac diletantov/provokatérov sa tu vyjadruje.
Reakcia na: tr3mp #12:
Páčilo by sa mi, keby sa niekto odhodlal urobiť veľkú porovnávaciu štúdiu medzi celým procesom zabezpečenia pohonu pre fosílie palivo a elektropohon. Ono zo širšieho hľadiska má totiž každý - aj nízkoemisný - spôsob výroby el. energie výrazné dopady na prostredie. Občas je to na prospech prírode (Gabčíkovo), občas menej (Vážska kaskáda). A Bohunice boli najmä v prvotnom prevedení tiež zbytočné riziko. Ok, nie sú to exhaláty, je to žiarenie uvoľnené z chýb v procesoch a dlhé roky mizerného zabezpečenia skladovania, ale o to horšie.

Samozrejme, nemáme nič lepšie, len pre mňa osobne je dosť otázne, či v meste, kde priaznivé prúdenie vetrov znemožňuje zažiť reálne smogové trápenie, má zmysel bez akýchkoľvek prepočtov investovať zrovna do rozvoja nedráhovej elektromobility.
Reakcia na: tr3mp #12:
Myslis udrzanie zamestnanosti v banskom regione zamestnavanim a dotovanim pracovnych miest pre Rumuniv a pod.? ?
Tam ide proste o kupovanie volicov z danej oblasti dotovanim neefektivnej/stratovej banskej cinnosti. Rovnako by mohli vyrabat konske povozy ci montgolfierovske balony. Tiez je to v sucasnosti uz prekonany vynalez, ale ako v sucasnosti moderne “retro” ci skanzen historie by to dnes bolo rovnako stratove.
Nejak dlho v premavke nevydrzali ?
Reakcia na: 810zssk #18:
Veru tragedia. Kupit nieco k comu zatial nevytvorili sluzby na vikend. Tak nam cca 2,2 miliona EUR (za 4 vozitka) stoji vo vozovni. ☠
Reakcia na: Petto #19:
"Kupit nieco k comu zatial nevytvorili sluzby na vikend. "
Hlavne, ze nemenovana trojpismenova neprotezovana znacka bude spokojna. Co tam po vyuzitelnosti...
Reakcia na: Petto #19:
Tak vzhladom na to aky super odpich maju NS12 by sa celkom uzivili na N61 ? A este sa aj mozu pocas prestavok v Kraksnanoch nabijat 🙂
Reakcia na: 810zssk #21:
Len tie dvere trošilinku nastaviť aby sa trošilinku rýchlejšie otvárali/zatvárali, inak celkom dobrý nápad. ?
Len tuna také nemôžeš "nahlas hovoriť", lebo prídu teoretici a začnú držať prednášku o tom že nový voz predsa na NV nedása, lebo ti to tam šecko porozbíjajú zlí, zlí ožrani.
Reakcia na: kecho #20:
Celkom by ma zaujímalo, či švajčiarski šotouši takto hejtujú Hess.
Reakcia na: S499.1023 #23:
Chceš snáď povedať, že SOR je náš lokálny Hess? ? ? ?
Reakcia na: 810zssk #21:
Hadam na nocak nedame 3.najdrahsi voz co mame v dpb ( po 29t,30t). ?
Reakcia na: S499.1023 #23:
HESS A SOR ... to chces naozaj porovnavat ? Este pripojme lokalnu Troligu a vybavene. ?
Reakcia na: Petto #25:
A preco nie?
Reakcia na: 810zssk #27:
Nie som tiez zastanca myslienky, najnovsi voz na nocak. Ale ked mozu byt najnovsie SORy na N33 a vybavou je to takmer to iste ako novy NS12 elektrobus, tak nech sa paci. Hlavne nech tie vozidla jazdia aspon cez den a nie ze tento vikend ani len nevysli von a nove Alpina detto (len 1ks na L77 včera).
Reakcia na: 810zssk #27:
Pretoze v noci sa ma ten voz pomaly nabijat, aby sa kapacita bateriek neznizovala.
Samozrejme, moze ist aj na nocak, no potom sa musi pomaly nabijat cez den.
Reakcia na: Ámos #29:
Petto hovoril o drahych vozidlach vseobecne, nie specificky elektrobusoch. Prakticke prekazky mozu a nemusia byt, to musia posudit ini. Cele sa to odrazilo od nevypravy cez vikendy. Dolezita otazka je kolko to pomale nabijanie trva.
Reakcia na: Viko #24:
Nie. Len, že v CZ a SK je zvykom hejtovať to, čo práve dotyčný dopravca má - v Košiciach hejtovali "budare jamniky", v Bratislave SOR-ky, v Prahe Citybusy a dnes SOR-ky.
Reakcia na: S499.1023 #31:
Ešte pre pár rokmi tu bola idea že akú zastaralú MHD má BA a že všade iba Karosy a žiadne nízkopodlažné vozidlá. 😃
Reakcia na: 810zssk #30:
"Hadam na nocak nedame 3.najdrahsi voz co mame v dpb ( po 29t,30t)"
Urcite nekonkretizoval?
Sice tretim najdrahsim vozom budu posledne K2Sky, no je jasne, ze myslel NS12.
Reakcia na: henko151 #32:
Čo samozrejme nie je pravda - v Bratislave vo VP časoch vždy dominovali Ikarusy ? .
Reakcia na: Viko #16:
Takých štúdií o elektromobilite boli a sú mraky. Časť s pozitívnym verdiktom, časť s negatívnym. Ono je to aj pri všetkej snahe o nezaujatosť (ktorú zďaleka všetky štúdie nemajú) veľmi ťažké spočítať. Je to porovnateľne náročné ako hľadať liek na rakovinu.

Jeden povie, že na batérie treba ťažiť vzácne suroviny, bohatne z toho Čína a africkí diktátori, že to ničí prírodu, že sa musia tie komponenty voziť po celom svete atď. Druhý na to povie, že aj ropa sa musí zložito a často neekologicky ťažiť, voziť po celom svete, bohatnú z toho nebezpečné moslimské štáty, občas niekde havaruje tanker, cisterny najazdia milióny km aby dopravili palivo na každú pumpu, atď. Ďalšie konfliktné témy sú praktická využiteľnosť (nebude potom treba dve autá do každej rodiny?), životnosť (ak každých pár rokov odíde baterka, nie je potom starý nafťák ekologickejší?), a tak podobne. Je strašne ťažké určiť, čo všetko berieme do porovnania a čo nie. Podľa toho, čo všetko sa rozhodneš porovnávať, podľa toho vyjde aj výsledok štúdie.

Mne osobne sa páči vidina nesmradľavého mesta, ale zatiaľ to nie je prakticky dosiahnuteľné. Elektromobil si začnú ľudia (aj ja) masovo kupovať len vtedy, keď bude mať cenu a prevádzkové náklady rovnaké alebo nižšie ako ropák. Dovtedy sú to všetko len rozprávky. A osobne ešte vidím jeden problém: elektromobily síce menej hučia a v meste nesmradia, ale cesty zapchávajú úplne rovnako ako ten najsmradľavejší starý vrak! Ak raz budú po bratislavských uliciach jazdiť samé elektromobily, ulice budú stále zapchaté, a ešte k tomu bude chýbať jeden silný argument pre podporu VHD: nižšie znečisťovanie. Ale to nám v najbližšej dobe nehrozí...
Reakcia na: johnnyjanko #35:
Myslim si, ze elektromobily a ich rozvoj pojde ruka v ruke s autonomnym riadenim.
A to moze vyustit, ze ludia opustia vlastnictvo automobilov. Znizi sa pretlak na staticku dopravu a aj velkost zapch.
Reakcia na: Ámos #33:
Ja samozrejme viem ze myslel NS12, ale ten ARGUMENT bol postaveny na cene a tykal sa vsetkych vozidiel, nie len elektrobusov.
Reakcia na: Ámos #36:
na to uz bolo tiez vcelku dost roznych hypotez, avsak ti pricetnejsi narazili na to, ze ludia su prasce (a ak to nie je ich velmi rychlo sa z takeho vozidla stane chliev), vela ludi si v aute aj nechava nejake veci (napriklad nakup z predchadzajuceho obchodu) a tiez to ze ked tu dopravu realne potrebujes tak sa ti nemusi chciet cakat xy minut kym budes mat k dispozicii nieco volne....
(inac povedane nielen cena za sluzbu je to co ludi motivuje miesto pouzivania taxikov mat vlastne auto)
Reakcia na: si #38:
1. Zostava nam dufat ze autonomne auta nebude prevadzkovat DPB, ale subjekt ktory tusi ze vozidla treba aj cistit. V tomto ohlade mozno poznamenat ze existuju rozne prevadzky MHD s autonomnymi vozidlami (napr. kodanske metro) a cistota je v pohode.
2. Problem s nechavanim nakupu v aute moze ale nemusi existovat v zavislosti od zvoleneho prevadzkoveho modelu. Nie je nevyhntune aby auto po kazdom dorazeni do ciela skoncilo prenajom. Kludne to moze fungovat tak ze si prenajmem auto, vykonam nim kolkokolvek jazd potrebujem (a ked napr. pojdem do druheho obchodu tak si v nom necham nakup z prveho) a az na konci, ked vsetko vybavim, ho "vratim".
3. To je len o tom aby bolo tych aut dost. Ale kedze podobne ako napr. vozidla MHD sa budu musiet autnomne vozidla servisovat (a napr. cistit) tak prevadzkovatel moze pokryt vozidlami spicku a v sedle rezervu vyuzivat vzniknutu rezervu na udrzbu a podobne. Alebo mat rozne ceny pre spicku a sedlo, cim bude tych flexibilnejsich cestujucich motivovat vytazovat mu vozidla v sedle namiesto spicky a teda lepsie optimalizovat kapacitu. Kazdopadne si prevadzkovatel takejto sluzby bude velmi dobre vedomy, ze dobra dostupnost vozidiel je klucom ku komercnemu uspechu.
Reakcia na: Ámos #36:
O tomto sa tiež veľa hovorí aj píše. Ale v prvom rade, elektromobil a autonómne auto nie je to isté. Však aj ropák môže jazdiť sám, keď pokrok dospeje do takého štádia. Prečo by nemohol? Technologicky to nijako nesúvisí.

Ďalej, často sa omieľa to, že až raz budú autonómne autá, tak odpadne potreba väčšiny ľudí vlastniť svoje auto. Že si budú auto vždy len prenajímať. Ja tomu neverím. Niekoľko postrehov: už dnes predsa existujú taxíky a Uber. Prečo tým necestuje oveľa viac ľudí? Však taxíky majú aj nejaké privilégia na cestách (tuším buspruhy, vjazd do niektorých peších zón), človek nemusí riešiť parkovanie, poistenie, prepisy vlastníctva, opravy... V čom je teda problém? Prečo státisíce Bratislavčanov jazdia vlastnými autami? Že sú taxíky príliš drahé? No nebolo by to drahé, pokiaľ by si človek nekúpil vlastné auto! Nemám to presne spočítané, ale verím, že taký človek, ktorý si každých 5 rokov kúpi novú Oktávku a leje do nej benzín/naftu, by vyšiel finančne lepšie, keby žiadne autá nekupoval a jazdil taxíkom/Uberom, prípadne MHD. Aha, ale občas sú situácie, kedy sa proste hodí mať vlastné auto: dovolenka pri mori, dovolenka v horách, cesta na chalupu s plne naloženým autom, možnosť mať auto v kuse zaparkované pred domom aby som odviezol ženu do pôrodnice... Aj dnes sa to dá riešiť viac-menej úplne aj bez vlastníctva auta, ale ľudia to nerobia.

Čo sa na tomto zmení, až raz budú autonómne autá? Principiálne nič. Autonómne auto bude z hľadiska zákazníka fungovať rovnako, ako dnes taxík. Párkrát klikneš do mobilu a príde po teba auto. Akurát ho nebude šoférovať nejaký Dežo, ale sa bude šoférovať samo. Iný rozdiel nebude. Možno tam bude nižšia cena za km ako dnes (aj to je otázne), ale NIKDY to nebude mať lacnejšie náklady na km, ako keď sa budem viezť vlastným, už zaplateným autom. To jednoducho nie je možné. To už by nebol carsharing, ale charita. Takže ja som presvedčený, že ekonomická motivácia využívať zdieľané autá nebude nikdy fungovať tak, ako si to optimisti predstavujú.

Ďalší aspekt je vlastné vs. zdieľané. Kto nemá problém sadnúť si na sedadlo, na ktorom predtým sedel ktoviekto, ten už dnes môže jazdiť niele taxíkom ale kľudne aj MHDčkou. Ale medzi nami a v celom svete je nemálo ľudí, ktorým sa hnusí sadnúť si do čohokoľvek iného, než do vlastného auta. Do MHD by nevliezli, ani keby si im namieril k hlave zbraň a do taxíka vlezú len vtedy, keď chcú na nejakej akcii chlastať a neberú so sebou ženu-šoférku. Čo sa zmení na zmýšľaní týchto ľudí po príchode autonómnych áut? Nič. Bude to tak, že každé zdieľané auto bude vždy vyvoňané a čistučké, že by sa v ňom dalo zo zeme jesť? Sotva. A ak náhodou áno, tiež to nebude zadarmo.

Takže takto to ja vidím s elektromobilitou a zdieľanými autonómnymi autami. Samo o sebe to nebude dostatočná motivácia na zmenu správania ľudí. Trochu to môže zamiešať politika. To áno. Regulácie dokážu ohnúť všeličo. Keby bola na vlastníctvo auta extrémna daň, keby mali súkromné autá milión zákazov a obmedzení, a zdieľané autá by nič z toho nemali, len samé výhody, tak to môže zmeniť rozhodovanie ľudí. Ale je to ťažko predstaviteľné. Pochybujem, že by nejaký politik mal gule na to, aby zakázal vlastníctvo auta. Takže ostávam skeptikom... ?
Reakcia na: 810zssk #39:
Poznámka k bodu 2: presne rovnako už dnes funguje autopožičovňa. Požičiam si auto, obehám čo potrebujem (viac obchodov, ale kľudne aj viac dní a viac štátov) a až potom ho vrátim.

Akurát je to oproti vlastníctvu auta stále drahé, preto to ľudia robia len výnimočne, napr. na dovolenke alebo ak potrebujem previezť väčší náklad (dá sa požičať dodávka). Samozrejme, že je to drahé, pretože na tom chce (a musí) niekto zarobiť. Predstava, že v budúcnosti na zdieľaní autonómnych áut nebude chcieť nikto zarobiť, je smiešna. Rovnako smiešna je predstava, že zdieľanie autonómnych áut bude ziskové aj pri oveľa nižších cenách, než si pýtajú dnešné autopožičovne.
Reakcia na: si #38:
V dnesnom svete, ked mozes prist do obchodu, vziat si cokolvek z regalu a odist, som si isty, ze ti budu vediet zuctovat aj zaspinenie vozidla. ?
Samozrejme, vsetko su to hypotezy, ale ako pise kolega o prispevok vyssie, modelov moze byt viacej.
Od typu sluzby, "chcem mat vozidlo iba pre seba", "cestou mozme vziat dalsich zakaznikov" (bude to lacnejsie) az po "potrebujem vozidlo na tri dni.
Reakcia na: johnnyjanko #40:
Ano elektromobilita a autonomnost nesuvisia. Avsak si myslim, ze pre ich charakter, sa prave tu uplatnia najviac.

Pozeras sa na to cez malost slovenskej mentality. Su aj dnes mesta, kde vacsina obyvatelov auta nevlastni a su staty, kde mladi ludia auto vlastnit ani nechcu. A to ziadne autonomne vozidla v hromadnom nasadeni nemame.
Reakcia na: johnnyjanko #41:
Nie, nie je to drahe. Je to to najlacnejsie riesenie.
Kebyze som tu blbost pred 8 rokmi nekupil, dnes si ziadne auto nekupujem. Po meste si vystacim s MHD a na dovolenky by som si voz poziciaval. Pozicanie auta na tyzden stoji asi ako mesacny lizing. Zatial co na dovolenku chodim tak 4krat do roka (a to nie vzdy na tyzden), splatky lizingu treba platit mesacne. Gumy, servis, poistka....
Reakcia na: Ámos #43:
Ale samozrejme, že sú mestá, kde vlastní auto len málo ľudí. Dokonca aj v New Yorku vraj vlastní auto len každá druhá domácnosť. Možno v Mníchove alebo Zurichu je to ešte menej. LENŽE oni namiesto auta nejazdia taxíkmi (teda občas určite áno) ale hlavne MHD. To je ten rozdiel. Autonónmne autá na tom máločo zmenia. Ani v Zurichu ani v BA.
Reakcia na: Ámos #44:
Plne súhlasím. Vlastné auto sa snáď nikomu finančne neoplatí. A predsta ho milióny ľudí kupujú. Takže dôvod musí byť niekde inde. Ak ty o mne predpokladáš, že sa na vec pozerám cez malosť slovenskej mentality, tak ja zas o tebe predpokladám, že sa na vec pozeráš len cez optiku svojej vlastnej situácie. Z toho, čo si napísal, si dovolím tipnúť, že 1.) nemáš chalupu 2.) nemáš záľubu, ktorá by vyžadovala často cestovať autom (napr. horská cyklistika alebo vysokohorská turistika - do hôr je sakra ťažké sa dostať inak ako autom, na Slovensku aj vo svete) 3.) nemáš deti (ja som tiež kúpil auto až s prvým dieťaťom - cestovať s deťmi verejnou dopravou nie je sranda)

Takže tak. Slobodný človek žijúci v meste auto nepotrebuje ani dnes - súhlasím. Človek, ktorý má deti, chatu, nebýva v meste alebo rád jazdí do hôr bicyklovať auto potrebuje a bude ho potrebovať aj keď prídu autonómne autá.
Reakcia na: johnnyjanko #46:
Ale mam deti. A kazde ranu ju vodim do skolky MHD a vraciam sa spat opacnym smerom do prace. Byvam v absolutnom centre, zvladam to na 30min listok.
Aj chalupu. Len som neni idiot, aby som mal chalupu 300km od bydliska. Nevidim zmysel zivota v tom, ze kazdy piatok zbalim pol domacnosti, aby som ju v nedelu zas vybaloval.
Chapem vsak, ze kazdy si je svojho stastia strojcom a niekomu to tak vyhovuje. Ja chcem svoj zivot zit inak ako za volantom. Ale stalo ma to vela boja zo sebaklamom, kym som sposoby zmenil. Zaklad bolo, ze som odmietol zarabat na benzin.
Reakcia na: johnnyjanko #46:
Amen tma, posledny zhasne...
Do hôr autom... ? Odporúčam Štrbske pleso. Autá jazdia až dobre že nie na skokanský mostík. Ver, že milujem hory aj bicykel a auto nepotrebujem. Nečítal som celú diskusiu, neviem podstatu problému, len ma nahnevalo to auto do hôr a auto na bicykel ?
Reakcia na: johnnyjanko #40:
Mám dve autá ale nenapadlo by ma cestovať k moru autom. Však auto sa tam dá za pár korún požičať. A po meste sa nepohybujem autom takmer vôbec.
Reakcia na: Ámos #43:
Mohol by si uviesť tie mestá (veľkosti Bratislavy) a tie krajiny, kde mladí ľudia nechcú vlastniť auto? Asi priveľa čítaš literatúru toho typu, kde pokles vlastníctva vodičského preukazu medzi mladými z 90% na 85% interpretujú ako "ľudia už nemajú záujem o vlastníctvo auta".
K predchádzajúcemu príspevku: Okrem dvoch áut mám aj ročnú električenku a ročný sieťový cestovný lístok do 1. triedy na železnici. Napriek tomu by som sa vlastníctva auta nevzdal.
Reakcia na: johnnyjanko #45:
V New Yorku nevlastnia ľudia autá najmä preto, že by sa tam fyzicky s nimi nezmestili. V Zürichu aj v Mníchove má auto prakticky každý plnoletý, čo neznamená, že by sa na ňom denne trtošili do práce.
Reakcia na: Ámos #47:
Tak to je pekné, držím palce. Ja tu nejdem bojovať za autá, asi preto som vôbec tu na fóre, lebo som fanúšikom hromadnej dopravy. Ale chcem povedať len toľko, že autonómne autá na tvojej situácii ani situácii nikoho iného zas tak veľa nezmenia...
Reakcia na: S499.1023 #49:
Keď ide k moru jednotlivec alebo pár, tak sa to lietadlom celkom oplatí. Keď má k moru cestovať celá rodina (s jedným zarábajúcim rodičom), tak je to väčšinou o dosť drahšie a nie každá rodina na to má. Preto sa toľko Slovákov a Čechov trepe každý rok do Chorvátska autom. Ale mňa presviedčať nemusíš, ja k moru necestujem vôbec, my preferujeme hory. ?
Reakcia na: johnnyjanko #53:
My sme celá rodina, pár s dvoma deťmi. Ale predsa nebudem tie deti mučiť nejakou dlhou skrčeneckou polohou v aute. To nie je vôbec o peniazoch. Je to presne naopak - keď idem na dovolenku sám (lebo tiež preferujem hory a rodina more), tak idem kľudne autom, lebo si užijem aj tú cestu.
Reakcia na: johnnyjanko #41:
Tak ono predpokladam ze aj dnes niekto na vyrobe aut a inych cinnostiach suvisiacich s ich prevadzkou zaraba. Porovnanie s autopozicovnou je uplny nezmysel - autopozicovna ma aj v najvacsich mestach najviac par pobociek za ktorymi treba cestovat a nejake ad hoc pozicanie auta je nerealne. Kdezto pri autonomnom aute bude uplne kludne mozne aby som si ho v Petrzalke pozical, odviezol sa nim domov a doma ho po 20 minutach prenajmu "vratil". Tym padom jedno autonomne auto nahradi niekolko neautonomnych aut, cim vznikne priestor zaroven na zisk pre jeho prevadzkovatela a zaroven usporu pre uzivatelov.
Reakcia na: Dopravák #48:
Pre vysvetlenie: bavíme sa teraz o tom, či autonómne autá v budúcnosti spôsobia, že výrazne menej ľudí bude auto vlastniť.

Ja tu nejdem bojovať za právo jazdiť autom kamkoľvek si zmyslím. To sme sa asi nepochopili. Bol to príklad situácie, v ktorej je podľa mňa vhodné mať svoje vlastné auto. V meste sa pohybujem prevažne bicyklom, ak to nejde tak MHD, a ak ani to nejde tak so zaťatými zubami autom. Inak mi auto po väčšinu času stojí pod oknom bytu. Ale na výlety je podľa mňa auto neoceniteľné, či už s bicyklami, bez nich, s deťmi alebo bez nich. Infraštruktúra VHD na Slovensku je veľmi biedna, čo do pokrytia turistických cieľov (nedávno tu o tom boli podrobné články). Ale aj v takom Švajčiarsku keby som sa chcel v sobotu ráno dopraviť z Zurichu do 100 km vzdialenej dediny, do ktorej nejazdí vlak (aj také tam majú), tak ma tam určite rýchlejšie dovezie auto a môžem stráviť viac času v lese.

A teraz späť k horskej cyklistike na Slovensku: hodím bicykle na strechu auta a ideme niekam do hôr, tam ich vybalíme a jazdíme. Keď idem do Malých Karpát, tak auto nepotrebujem, vyrazím bicyklom rovno z domu. Ale keď chcem ísť jazdiť do Veľkej Fatry, to už z domu neodšlapem. Viem, aj vlakom sa dá bicykel prepraviť, ale vlak nejazdí zďaleka všade a je to výrazne pomalšie a zradnejšie. Ak chcem za víkend viac najazdiť bicyklom a menej v iných dopravných prostriedkoch, volím auto. A to som zvedavý, ako sa situácia zmení s príchodom autonómnych áut.
Reakcia na: johnnyjanko #46:
Dobre dostupne autonomne auto u mna zrusi uplne kazdy dovod na vlastnenie auta. MHD nie, pretoze nie na vsetky ucely je dostupna, alebo vhodna.
Reakcia na: S499.1023 #54:
Nuž kto tie peniaze má, tak môže povedať, že to nie je o peniazoch, že radšej pocestuje pohodlne. A ja mu to prajem. Ale kto tie peniaze nemá, ten si nevyberie, ten pocestuje tak, ako si môže dovoliť, možno to bude len autom. Alebo pocestuje len na Balaton. Každému podľa chuti.
Reakcia na: 810zssk #55:
A ten rozdiel oproti dnešnému taxíku je pre zákazníka v čom? Aj dnes sa môžeš odviezť z Petržalky domov taxíkom, za 20 min z neho vystúpiť a taxík frčí preč a berie ďalšieho človeka. Alebo si môžeš aj dnes od hocijakej taxislužby prenajať auto na víkend aj s vodičom a vyraziť hocikam na výlet.

To isté ako s autonómnym autom. Tak prečo dnes nevyužívaš taxík, ale MHD / vlastné auto? Alebo na základe čoho si myslíš, že autonómne taxíky budú výrazne cenovo výhodnejšie a dostupnejšie?
Reakcia na: johnnyjanko #59:
Taxik dnes nevyuzivam lebo si tam musim platit cloveka ktory ma jednak stoji peniaze, jednak ma otravuje svojimi spravidla debilnymi recami a jednak je malo dostupny.
Reakcia na: johnnyjanko #59:
Apropo, cesty kde potrebujem pouzit neverejnu dopravu su spravidla dialkove, kde tie taxiky fakt ekonomicky zmysel nedavaju, lebo sa potom musia naprazdno vracat naspat. V ramci mesta realne auto potrebujem akurat tak na nakup (ale ked uz ho mam, pouzivam ho aj na ine cesty, kde by inak bola dobre pouzitelna MHD).
Reakcia na: 810zssk #60:
Tak to som zvedavý, či tie debilné reči budú pre všetkých ľudí silný argument. Pretože plat taxikára v prípade autonómneho auta bude určite nahradený inými nákladmi, ktoré sa premietnu do ceny za kilometer. Auto bude treba čistiť, vývoj všetkých tých systémov autonómneho riadenia bude treba zaplatiť. Programátori to nerobia pre pekné oči a berú viac peňazí ako taxikári. A to ani nehovorím o rôznych nových daniach a poplatkoch, ktoré možno na také autá zavedú politici.

A dostupnosť? Nechápem prečo by to malo byť v budúcnosti inak. Autonómne autá tiež môžu byť v špičke vyťažené. Tiež ich bude len konečný počet a žiadny prevádzkovateľ ich nenakúpi výrazne viac, než bežne potrebuje.

Ad diaľková doprava: Ak nepočítame s tým, že všetky autonómne autá sveta alebo aspoň Európy budú zjednotené do jednej spoločnej celosvetovej carsharingovej flotily (čo sa mi zdá silne pritiahnuté za vlasy), tak aj v budúcnosti sa bude stávať, že sa z ďalekej cesty bude vracať auto prázdne. Keby som sa odviezol autonómnym autom do Mníchova, prevádzkovateľ by asi nechcel, aby odtiaľ pokračovalo s niekým iným do Stuttgartu, odtiaľ do Paríža atď až sa ocitne v Lisabone a ktovie či sa ešte niekedy vráti domov. Takže nie, aj v budúcnosti sa také auto vráti hneď (hoci aj prázdne) do Bratislavy a tú cestu naspäť tiež bude treba zaplatiť.
Reakcia na: Ámos #47:
hmmm byvat v "absolutnom centre mesta" a dusovat sa, ako nepotrebujem auto lebo skolku a dochadzku do prace zmaknem za 30 minut je asi na tej urovni ako sa vystatovat kolko mas volneho casu lebo si nezamestnany... Pri dnesnych cenach aut, spolahlivosti a dostupnosti verejnej dopravy inde ako v centre Bratislavy sa mnohym ludom dochadzajucim za pracou viac oplati ist autom (hlavne ked sa vozia viaceri) ako verejnou dopravou
Reakcia na: johnnyjanko #58:
S tými peniazmi je to tak - keby tí, čo "nemajú peniaze", nemuseli denne cestovať autom do roboty, hoci majú dobre dostupnú MHD, lebo spoločenský status, keby sa nemuseli vysťahovať do paneláku naležato v UR za mestom, lebo dom, tak by mali na to, aby mohli letieť do Bulharska (lepšie more, lacnejšie služby) miesto mrdania sa autom do Chorvátska.
Reakcia na: johnnyjanko #62:
Preco by mal byt nahradeny niecim inym? Dnesne taxiky netreba cistit? Ano, programator berie podstatne viac ako taxikar, ale ked 100 programatorov vyvinie auto ktore nahradi desat tisic taxikarov po celom svete, tak jednotkova cena bude podstatne nizsia. Nehovoriac o tom, ze po prvotnom vyvoji technologii na pouzitelnu uroven by dalsi vyvoj novych modelov mal byt podobne drahy ako je dnes vyvoj konvencnych vozidiel (po zohladneni inflacie samozrejme).

Nevidim dovod aby neexistovala paneuropska car sharingova flotila, alebo aspon nejake nadnarodne siete, podobne ako to vidime v inych formach dopravy (mimochodom, jeden z hracov ktory sa do tohto segmentu velmi tlaci je Uber, co rozhodne nie je lokalna firma). Moznosti ako to prevadzkovat je opat niekolko, najzakladnejsie jednoduche alternativy vidim dve. Prva je ze to bude paneuropsky prevadzkovatel s viac-menej unifikovanym vozovym parkom ktoremu bude jedno v ktorom state sa prave nachadza to ktore vozidlo (dolezite bude vyvazovat ich pocet, co sa vo velke miere bude diat prirodzene a len v nevyhnutnych pripadoch sa vykonaju nejake jalove pozicne jazdy). Druha je franchise system, kedy samotne vozidla budu viazane na region odkial je prevadzkovatel, ale spojene do jednej siete a schopne jazdit aj inde (s tym ze prevadzkovatel v inom regione bude schopny robit cistenie a zakladnu udrzbu). AI nasledne moze riadit pridelovanie auta tak aby sa postupne (ale nie nevyhnutne v jednej jazde) vracalo tam odkial prislo. Napr. si vezmem auto z Bratislavy do Brna, tam ho vratim. Z Brna aktualne nebude ziaden dopyt na Slovensko, ale bude dopyt do Hodonina. AI vyhodnoti ze sa mu oplati tam auto doviezt, kedze je tam vacsia sanca na ziskanie zakazky na Slovensko (a mozno nie, to uz by bolo na statistikach ktore by mal prevadzkovatel :)). A tak podobne.. ale to uz zachadzam do zbytocnych detailov, pointa je ze pri autonomnych autach je paneuropska siet autonomnych aut uplne v pohode mozna.

Vo finale nevidim dovod aby autonomny car sharing bol drahsi ako prevadzka vlastneho auta. Takmer vsetky naklady budu v prepocte na kilometer jazdy totozne s vlastnym autom, okrem obstaravacich nakladov ktore budu radovo nizsie, kedze vozidlo sa bude lepsie vyuzivat a nebude 22 hodin denne stat na parkovisku. Samozrejme, podobne ako dnes taxiky, aj autonomne auta budu zrejme drahsie ako MHD.

Na zaver este odporucim na precitanie toto: https://en.wikipedia.org/wiki/Economies_of_scale
Reakcia na: mku81 #63:
Zvladam to za 30 minut vdaka MHD. Autom by to trvalo dlhsie.
Lebo Hodzovo - Dubova - skolka - SAV /prestup 212 - Ul.29.augusta. ?
Reakcia na: S499.1023 #50:
Vlastnictvo vodičského preukazu nejako suvisi s vlastnictvom auta? Vodicak mozes mat prave preto, ze ked auto potrebujes, tak si ho prenajmes.

75% obyvatelov Manhattanu auto nevlastni.
https://svet.sme.sk/c/7571203/zapisnik-mladi-nemci-nechcu-vodicsky-auto-uz-nie-je-symbol.html
http://www.vedelisteze.sk/galerie/preco-uz-mladi-ludia-nekupuju-auta-byty

Samozrejme ti nemusim vysvetlovat, ze v spravani ludi neexistuju nijake revolucie. Zmeny sa deju dlhodobo a postupne. Ale tomu ty dost dobre rozumies. Dnesny stav ukazuje nejake tendencie, vsetko samozrejme moze dopadnut aj inak. Ako decko som sa ucil, ze ropa nam dojde v roku 2025.
Reakcia na: 810zssk #65:
Je to zaujímavé, čo píšeš, ale všetko to hovorí len o tom, že zdieľané autonómne auto bude mať nižšiu cenu na km ako jazda vlastným autom alebo dnešný taxík/požičovňa. To všetko znie pekne, ale aj keby sa všetko z toho splnilo, ja si stále myslím, že to nijako podstatne nezníži chuť a potrebu ľudí vlastniť auto. Cena totiž nie je jediný faktor v rozhodovaní, čím pocestujem. Inak by už dnes jazdilo vlastným autom výrazne menej ľudí, než naozaj jazdí. Nejaké ďalšie argumenty som už písal, tak sa nechcem opakovať.
Reakcia na: Ámos #67:
Ono je to tak, že sú na svete nejaké miesta, kde je vlastníctvo auta spojené s veľkými problémami, pretože tam netrpia divoké parkovanie. Medzi také patrí napr. Manhattan, alebo Tokio a iné japonské mestá. V Japonsku si nemôžeš ani len registrovať auto, ak nepreukážeš, že preň máš parkovacie miesto. V New Yorku asi môžeš, ale hneď narazíš na obrovské problémy s parkovaním (je to drahé). Lenže takéto miesta nie sú reprezentatívna vzorka pre celý svet, ani len pre celý bohatý svet. Okrem toho New York to nie je len Manhattan, ale aj Staten Island, kde má auto vyše 80% domácností, pretože je tam oveľa viac miesta a sú výrazne horšie napojení na zvyšok New Yorku (trajekt, žiadne metro). Úryvok z Wiki: "Staten Island has more cars per capita than any other borough in New York City, with car ownership attained by 81.6% of all Staten Island households. Citywide, the car ownership rate is 45%."
Reakcia na: johnnyjanko #68:
Ešte dodávam, že ja sám by som sa veľmi rád vzdal vlastníctva auta, keby to bolo prakticky možné. Lenže naozaj by musel carsharing poskytnúť veľmi dobrú cenu, veľmi dobrú dostupnosť a aj iné detaily by museli byť nesmierne dobre vychytané, aby to celé fungovalo a dávalo zmysel, ekonomický aj iný. Pričom nie každý má drahé auto na leasing. Ja som kúpil ojazdené už pred mnohými rokmi a jazdím na ňom len občas mimo mesto. Carsharing bude mať vždy ťažkú úlohu, ak tomu bude chcieť cenovo konkurovať.
Reakcia na: johnnyjanko #68:
Kolko ludi ma "chut a potrebu" vlastnit auto? A preco by ju mali? Niektori ludia maju chut a potrebu POUZIVAT auto. Ale vlastnit? Ubezpecuje ta ze drviva vacsina nie. Vlastnictvo auta je neskutocna otrava a auto je majetok ktore vlastnictvo ma zatazuje najviac zo vsetkych. Prezuvanie, servisne prehliadky, opravy, coskoro STK.. to vsetko su starosti ktore su spojene s vlastnictvom auta. Ked sa toho budem moct zbavit a zaroven si zachovat flexibilitu ktoru mi auto ponuka (a kvoli ktorej dnes tie starosti akceptujem) tak sa ho velmi rad zbavim. A verim ze nie som jediny. Samozrejme predpokladom je ze autonomny car sharing bude mat dobru dostupnost a kvalitu sluzieb.
Reakcia na: 810zssk #71:
* ...auto je majetok ktoreho vlastnictvo...
Reakcia na: Ámos #66:
vsak ano... ale v momente ked mas dochadzat napr z dunajskej luznej do petrzalky s tym, ze deti chodia do skoly do vrakune, tak uz to take pohodlne a rychle hromadnou dopravou nie je... ak mas denne dochadzat z trnavy do bratislavy a nazbierate sa 4 co chodite spolu tak to vyjde podstatne lacnejsie ako dochadzanie vlakom... nie som zastanca IAD, tiez radsej pouzivam MHD, ale niekedy nie je ina moznost (resp je ale podstatne nevyhodnejsia)
Reakcia na: Ámos #66:
Ako by to mohlo autom trvať dlhšie, keď tam okrem kúska Pražskej nemáš žiadnu preferenciu MHD?
Reakcia na: Ámos #67:
O New Yorku som sa vyjadroval. A o trendovom hipsterskom článku bez jediného tvrdého čísla si myslím svoje.
Reakcia na: 810zssk #71:
Už len preto mám chuť a potrebu vlastniť auto, že v ňom môžem mať svoj bordel, môžem v ňom fajčiť, porušovať rýchlostné limity a ešte som nepočul o žiadnej carsharingovej spoločnosti, čo by sharovala 25 rokov staré zadokolky krabicovitého tvaru.
Reakcia na: 810zssk #71:
Ja to vidím s vlastníctvom auta podobne, lenže takí nie sú všetci a zároveň pochybujem, že carsharing bude takto niekedy fungovať. ?

Ešte nezabúdajme, že veľa áut (často práve také, ktoré jazdia azda najviac) sú firemné autá, ale zamestnanci ich môžu ako benefit používať aj na súkromné účely. Pre zamestnanca je to vcelku výhodné, pretože do toho len leje benzín/naftu, a všetko ostatné rieši firma. Ale zároveň to auto je de facto súkromné, pretože ho môže využívať roky, má ho stále pred domom, môže v ňom voziť svoj bordel, detské autosedačky (to tiež nie je sranda sústavne prekladať z auta do auta...) a podobne. Carsharing môže len sotva ponúknuť lepšiu službu. Odpadnutie problému s parkovaním v centre mesta pri zdieľanom aute nie je dostatočný argument, lebo ten sa dá aj dnes riešiť s pomocou MHD, P+R atď...
Reakcia na: S499.1023 #74:
Napríklad kvôli parkovaniu. Minulý týždeň som bol v robote autom (o kúsok ďalej) a parkoval som 20 minút, kým som našiel voľné miesto. A to ešte nespomínam cestu MHD od auta do roboty ?
Reakcia na: johnnyjanko #77:
Stale sa na to pozeras prilis absolutne - nachadzas nejake male skupiny ludi pre ktore existuje lepsia moznost a na tom zaklade tvrdis ze to nebude fungovat. Ale to nie je o tom ze bud budu autonomny car sharing vyuzivat vsetci, alebo nikto. Ano, bude cast segmentu trhu pre ktory vlastnictvo auta bude davat zmysel (hoci zrovna tvoj priklad s firemnymi autami na sukromne ucely medzi ne nepatri) a nikde som netvrdil ze individualne vlastnictvo vozidiel zanikne. Zaroven si ale myslim ze pre vyraznu vacsinu ludi bude takato moznost zaujimavejsia ako si prevadzkovat vlastnu kopu kovu ktora drvivu vacsinu dna postava na parkovisku. Autonomny car sharing bude pravdepodobne lacnejsi (efektivnejsie vyuzitie vozidla), pohodlnejsi (ziadna nutnost riesit parkovanie) a flexibilnejsi (moznost dat si pivo, soferovat aj ked je clovek unaveny, vybrat si velkost auta ktora je vhodna na danu cestu, atd) nez vlastnictvo auta.
Reakcia na: S499.1023 #74:
Tak si to hod do googlu. Vyhradene parkovanie maju obyvatelia pesej zony na Jedlíkovej.
Reakcia na: johnnyjanko #77:
No neviem, ale ak bude existovať zmysluplný carsharing, tak prvý kto sa áut zriekne budú firmy (s výnimkou áut pre generalitu). Lebo si ich vždy budú vedieť požičať len na čas, na ktorých ich budú potrebovať a všetky starosti sa scvrknú na vybavenie jednej došlej faktúry. A ty ako benefit možno dostaneš súkromných 300 km / mes. a bude vybavené.
Reakcia na: Ámos #80:
Zatiaľ čo do MHD nastupuješ priamo na Poštovej?
Reakcia na: Valec #81:
Nezrieknu. Je pre ne totiž výhodnejšie dávať autá, než peniaze.
Reakcia na: S499.1023 #83:
Neodstane peniaze, dostane povolený objem km, ktoré môže odjazdiť (príp. to ani nebudú sledovať). Proste rovnaký princíp, ako služobný mobil.

V čom je výhodnejšie pre firmu kupovať a starať sa o autá?
Reakcia na: Valec #84:
Vo vseobecnosti sa benefit oplati firme poskytovat vtedy ak naklady na jeho obstaranie/poskytnutie su nizsie ako hodnota na ktoru si ho ceni zamestnanec. Na tom principe funguju napr. zamestnanecke zlavy v doprave.

Priklanam sa k tomu co pises, neviem ako do tohto zapada prevadzka auta v pripadne funkcneho autonomneho car sharingu.
Dneska tuším neboli električáky vypravené. Čo sa stalo?
Reakcia na: Valec #84:
Ani momentálne drvivá väčšina firiem autá samozrejme nekupuje. Väčšinou sa na to používa operatívny leasing, čo je tiež len forma prenájmu (vlastníkom je stále leasingovka). Akurát to auto zostáva v užívaní firmy niekoľko rokov (3-4) bez prerušenia. Firma len platí mesačné splátky. Po skončení tohto obdobia leasingovka auto predá do bazáru a firma začne platiť za nové auto.

Oproti tomu naša dnešná predstava zdieľaných autonómnych áut počíta s tým, že auto sa bude prenajímať buď len striktne na čas cesty (a potom frčí preč) alebo na zopár ciest v priebehu zopár dní (a potom frčí preč), ale nie dlhodobo. Inak by sa strácali predpokladané výhody, t.j že auto bude skoro neustále využité a nebude stáť. Niektorým firmám to určite vyhovovať bude, niektorým zrejme nie a radšej budú chcieť dlhodobý prenájom.
Reakcia na: 810zssk #79:
Nechcem sa stále točiť v kruhu, ale ešte jedna maličkosť mi napadla:

napadlo ti niekedy, že keď auto bude prakticky neustále využité, tak jeho životnosť bude výrazne nižšia? Auto, ktoré patrí jednej rodine a najazdí ročne cca. 10000 km (to je môj prípad) vydrží v dobrom stave aj 15 rokov. Zdieľané auto, ktore bude dňom-nocou jazdiť, sa musí zodrať oveľa rýchlejšie.

Takže áno, jeho nákupná cena sa rozpočíta medzi veľa zákazníkov, ale zase bude pravdepodobne vyžadovať za rovnaký čas viac servisných nákladov a tiež pôjde skôr do šrotu a bude treba kupovať nové. To všetko sú faktory, ktoré budu dvíhať cenu tejto služby nahor.

Počítajú s tým ľudia, ktorí už veštia koniec vlastníctva áut, vo svojich hypotézach? Ja mám skôr opačný dojem...
Reakcia na: johnnyjanko #88:
Samozrejme ze mi to napadlo.
Ahojte, vedeli by ste niekto povedat, na ktorej linke bude jazdit dnes SOR NS 12 Elektric? Rad by som sa zviezol 🙂 Diks
Reakcia na: pharel #90:
Predpoklad je linka 53. Odporúčam sledovať sekciu výprava, tu na imhd.
Reakcia na: Mike #91:
Vdaka
Reakcia na: pharel #92:
3001 je na 67/4. Ide 13.45, 14.45, 16.00 a 17.15 z Astronomickej. (a o 30 min neskôr z Vinohradnickej)
Budú ich skúšať aj na iných linkách? Napr. bus 29 má pomerne ďaleké zástavky, na celej Devínskej ceste v úseku KV-Devín a Devín-DNV prakticky nezastavuje, tam by mohli byť elektrobusy efektívne.
Reakcia na: Jajboli #94:
Ja by som povedal, že z hľadiska ochrany životného prostredia sú e-busy efektívnejšie práve tam, kde je veľa zastavení a rozbiehaní.