VozidláAutobusy › SOR NS 12 ElectricNízkopodlažný elektrobus SOR NS 12 Electric českého výrobcu SOR Libchavy predstavuje novú generáciu vozidiel tohto výrobcu. Prototyp elektrobusu NS 12 bol predstavený v roku 2016. Dizajn vozidla navrhol architekt Patrik Kotas. Sériová výroba elektrobusov NS 12 začala po výrobe druhého prototypu v roku 2017. Prvé sériové vozidlá boli dodané do Bratislavy. V roku 2017 bola predstavená aj naftová verzia autobusu SOR NS 12.

Spoločnosť SOR Libchavy sa stala v roku 2017 s typom SOR NS 12 Electric víťazom verejnej súťaže bratislavského dopravného podniku na dodávku 16 elektrobusov dĺžky 12 metrov. Vozidlá boli dodané v roku 2018. Spolu s elektrobusmi spoločnosť dodala aj nabíjaciu infraštruktúru. Cena jedného elektrobusu bola 589 000 €. Nákup elektrobusov bol spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu 2014 - 2020.


SOR NS 12 Electric

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. SOR NS 12 Electric 3001 – 3002 2017 2018 2
2. SOR NS 12 Electric 3003 – 3016 2018 2018 14
Spolu: 2017 – 2018   16

Technické parametre

Dĺžka:12000 mm
Šírka:2550 mm
Výška s klimatizáciou:3200 mm
Rázvor:5900 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:33 + 1
Počet miest na státie:72
Celkový počet miest:105 + 1
Pohotovostná hmotnosť:12350 kg
Elektrická výzbroj:Rail Electronics CZ
Motor:Pragoimex TAM 1053 C6V, 600 V, asynchrónny, chladený vodou
Výkon motora:160 kW / 1372 rpm
186,6 kW (maximálny 30-min.)
Maximálna rýchlosť:80 km/h
Riadenie:RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy:predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, portálová, tuhá, hnacia
Pneumatiky:275/70 R 22,5
Klimatizácia:SOR / HVAC
Chladiaci výkon klimatizácie:15 kW

Opis

Skelet polosamonosnej karosérie dvojnápravového elektrobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozka. Zasklenie a opláštenie bočníc realizovali technológiou lepenia. Na opláštenie karosérie použili špeciálne plechy a polyesterový laminát. Trakčné akumulátory typu 18650 NMC (lítium-nikel-mangán-kobalt) firmy EVC Group schopné uložiť energiu 242 kWh osadili pozdĺžne po okrajoch strechy vozidla. Pre nabíjanie akumulátorov vybavili vozidlo zásuvkami pre káblové nabíjanie (rýchle aj pomalé) pod poklopom za zadnými dverami a strešným 5-pólovým nabíjacím zberačom systému Ride&Charge poľskej firmy EC Engineering pre priebežné nabíjanie. Trakčný motor poháňajúci zadnú nápravu a elektrickú výzbroj umiestnili pod vyvýšenou podlahou v zadnej časti vozidla. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním.

V interiéri pre cestujúcich osadili plastové sedadlá STER 8MA (8MP v prednom rade) s textilným červeným poťahom v priečnom usporiadaní 2+2. Časť sedadiel umiestnili na vyvýšených schodíkoch. Podlahu a bočnice pokryli protišmykovou krytinou Altro. Vyhradené sedadlá odlíšili od ostatných modrým poťahom. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri druhých dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými stropnými svietidlami s LED trubicami. Vetranie interiéru vyriešili uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien. Vykurovanie autobusu zabezpečili pre zvýšenie dojazdu nezávislým naftovým vykurovaním. Tepelnú pohodu v interiéri v letnom období zabezpečili dvojicou úsporných strešných klimatizačných jednotiek, ktoré umožňujú aj nútenú výmenu vzduchu vo vozidle.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Na vnútornej strane pravého bočného displeja osadili LCD displej s informáciami o trase linky a aktuálnej zastávke vozidla zobrazovanej na mape. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov. Autobusy vybavili aj systémom počítania cestujúcich. Vozidlá dodali v červeno-sivo-čiernom nátere.

Prevádzka

Prvé dva elektrobusy SOR NS 12 boli dodané na začiatku januára 2018 a zaradené boli do vozovne Krasňany. Do prevádzky s cestujúcimi boli uvedené 26. januára 2018. Jeden z nich bol nasadený na vajnorskú linku 53, druhý striedal rôzne linky. Od polovice júna 2018 sa obe vozidlá striedali na linkách 52, 53 a 56 vypravovaných z vozovne Krasňany.

Ďalšie vozidlá začali do Bratislavy prichádzať postupne od 12. júla do 13. novembra 2018 a do premávky sa zaraďovali postupne od 30. júla 2018. V októbri 2018 sa elektrobusy SOR NS 12 začali nasadzovať aj na vybrané spoje liniek 43, 65, 80, 94 a v novembri aj na jeden spoj linky 66.

Elektrobus #3010 mal krátko po zaradení do premávky dopravnú nehodu, po ktorej zostal na dlhú dobu nepojazdný.

Od decembra 2018 boli elektrobusy nasadené počas špičiek aj na linku 37 do Záhorskej Bystrice. Koncom apríla 2019 sa dve z troch vozidiel z linky 65 presunuli na linku 29, kde boli taktiež nasadzované počas špičiek pracovných dní.

Katalóg vozidiel

3001 3002
3003 3004 3005 3006 3007 3008 3009 3010 3011 3012 3013 3014 3015 3016

  • Počet nevyradených vozidiel: 16 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

3014nevyradené vozidlo
3016dnes v premávke

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

henko15123.8.2019 13:03 #123 Re:
Reakcia na #122 od Petto:
Celý problém týchto sedadiel je ten, že nie sú vyplnené. Testovacie NS18 ich malo vyplnené a boli veľmi pohodlné. Avšak jednoduchšia údržba a menšia možnosť poškodenia sedadiel je pri týchto bez výplní iba s poťahom potiahnutým na plaste.
Petto23.8.2019 12:47 #122 Re:
Reakcia na #121 od medzernik:
Ano, len tie sedacky. NS12 ma tvrde sedacky
medzernik23.8.2019 11:16  +2#121 Re:
Reakcia na #117 od janstár:
v TEDOMe bolo nieco dobre?
Durkø494115.5.2019 0:11 -3 +2#120 Re:
Reakcia na #117 od janstár:
Otrasne vytvarované plastové sedačky s 0,1mm molitanom a poťahom.Radšej si lahnem na podlahu aj to je pohodlnejšie.Aspoň ma z toho nebolí celý chrbát.Žiadny priestor na nohy, absolútna katastrofa celý SOR.
Durkø494115.5.2019 0:05 -3 +1#119 Re:
Reakcia na #118 od tbusabustram6609:
No vzhladom na niektoré zelené šmakocinky ako napríklad 1626 alebo 2639 2645 a iné mňamky,mám asi rovnaké obavy o svoj život ako v týchto Elektrických delikatesach a kĺbovych rároh.O třebíckych plachetniciach ani nehovorím...
tbusabustram660913.5.2019 23:04 -5 +1#118 Re:
Až sa klepem keď do toho nastupujem. Bojím sa, že sa to za jazdy rozpadne na prach. Svätá Karosa B741:D
janstár9.1.2019 20:41 -4 +2#117 Re:
Reakcia na #115 od Durkø4941:
Práve že tie sedačky sú výborné oproti NB12,tam sa dá meditovať.

Ale v Tedome boli lepšie ,no čo už.
janstár9.1.2019 20:39 -2 +3#116 Re:
Parádny autobus aj dnes som s ním išiel.Všetci sedeli len šiesti stáli ,v NB12 by stálo 20 ľudí.Parádny interiér ,lepšie stoličky,tvarované. Nejde o to že je elektrický aj NB12 by bola dobrá s takým interiérom. Tam si skutočne človekom,ten autobus poľudšťuje.
Durkø494129.12.2018 19:50 -3 +4#115 Re:
Reakcia na #113 od janstár:
Rozhegane vraky,klepe sa to,uz to bucha,trasie sa,je tam sice priestoru viac ako u nb 12/18 ale tie sedacky su fakt otrasne
FilipEdexx28.12.2018 20:31 -4 +3#114 Re:
Haraburda
janstár28.12.2018 20:08 -4 +4#113 Re:
Je to parádny autobus.Hlavne je tam viac miesta na sedenie ako v sor 12. Ešte by sa mohla pridať jedna dvojsedačka za štvorku vľavo v predu. Takéto autobusy potrebujeme ,na sedenie a nie na státie.
DolneHonyTrolley24.12.2018 11:12 -2#112 Re:
Príspevok bol odstránený z dôvodu odbočenia od témy.
FilipEdexx24.12.2018 11:04 -1#111 Re:
Príspevok bol odstránený z dôvodu odbočenia od témy.
DolneHonyTrolley24.12.2018 10:56 -2#110 Re:
Príspevok bol odstránený z dôvodu odbočenia od témy.
FilipEdexx24.12.2018 10:48 -1#109 Re:
Príspevok bol odstránený z dôvodu odbočenia od témy.
FilipEdexx24.12.2018 10:40 -1#108 Re:
Príspevok bol odstránený z dôvodu vulgárnych prejavov.
DolneHonyTrolley24.12.2018 10:37 -2#107 Re:
Príspevok bol odstránený z dôvodu odbočenia od témy.
Durkø494124.12.2018 10:20 -1 +1#106 Re:
Reakcia na #105 od DolneHonyTrolley:
Príspevok bol odstránený z dôvodu odbočenia od témy.
DolneHonyTrolley24.12.2018 10:07 -2#105 Re:
Reakcia na #102 od Durkø4941:
Príspevok bol odstránený z dôvodu odbočenia od témy.
DolneHonyTrolley24.12.2018 10:03 -1#104 Re:
Reakcia na #99 od Durkø4941:
Príspevok bol odstránený z dôvodu odbočenia od témy.