VozidláAutobusy › SOR NS 12 ElectricNízkopodlažný elektrobus SOR NS 12 Electric českého výrobcu SOR Libchavy predstavuje novú generáciu vozidiel tohto výrobcu. Prototyp elektrobusu NS 12 bol predstavený v roku 2016. Dizajn vozidla navrhol architekt Patrik Kotas. Sériová výroba elektrobusov NS 12 začala po výrobe druhého prototypu v roku 2017. Prvé sériové vozidlá boli dodané do Bratislavy. V roku 2017 bola predstavená aj naftová verzia autobusu SOR NS 12.

Spoločnosť SOR Libchavy sa stala v roku 2017 s typom SOR NS 12 Electric víťazom verejnej súťaže bratislavského dopravného podniku na dodávku 16 elektrobusov dĺžky 12 metrov. Vozidlá boli dodané v roku 2018. Spolu s elektrobusmi spoločnosť dodala aj nabíjaciu infraštruktúru. Cena jedného elektrobusu bola 589 000 €. Nákup elektrobusov bol spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu 2014 - 2020.


SOR NS 12 Electric

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. SOR NS 12 Electric 3001 – 3002 2017 2018 2
2. SOR NS 12 Electric 3003 – 3016 2018 2018 14
Spolu: 2017 – 2018   16

Technické parametre

Dĺžka:12000 mm
Šírka:2550 mm
Výška s klimatizáciou:3200 mm
Rázvor:5900 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:33 + 1
Počet miest na státie:72
Celkový počet miest:105 + 1
Pohotovostná hmotnosť:12350 kg
Elektrická výzbroj:Rail Electronics CZ
Motor:Pragoimex TAM 1053 C6V, 600 V, asynchrónny, chladený vodou
Výkon motora:160 kW
Maximálna rýchlosť:80 km/h
Riadenie:RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy:predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, portálová, tuhá, hnacia
Pneumatiky:275/70 R 22,5
Klimatizácia:SOR / HVAC
Chladiaci výkon klimatizácie:15 kW

Opis

Skelet polosamonosnej karosérie dvojnápravového elektrobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozka. Zasklenie a opláštenie bočníc realizovali technológiou lepenia. Na opláštenie karosérie použili špeciálne plechy a polyesterový laminát. Trakčné akumulátory typu 18650 NMC (lítium-nikel-mangán-kobalt) firmy EVC Group schopné uložiť energiu 242 kWh osadili pozdĺžne po okrajoch strechy vozidla. Pre nabíjanie akumulátorov vybavili vozidlo zásuvkami pre káblové nabíjanie (rýchle aj pomalé) pod poklopom za zadnými dverami a strešným 5-pólovým nabíjacím zberačom systému Ride&Charge poľskej firmy EC Engineering pre priebežné nabíjanie. Trakčný motor poháňajúci zadnú nápravu a elektrickú výzbroj umiestnili pod vyvýšenou podlahou v zadnej časti vozidla. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním.

V interiéri pre cestujúcich osadili plastové sedadlá STER 8MA (8MP v prednom rade) s textilným červeným poťahom v priečnom usporiadaní 2+2. Časť sedadiel umiestnili na vyvýšených schodíkoch. Podlahu a bočnice pokryli protišmykovou krytinou Altro. Vyhradené sedadlá odlíšili od ostatných modrým poťahom. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri druhých dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými stropnými svietidlami s LED trubicami. Vetranie interiéru vyriešili uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien. Vykurovanie autobusu zabezpečili pre zvýšenie dojazdu nezávislým naftovým vykurovaním. Tepelnú pohodu v interiéri v letnom období zabezpečili dvojicou úsporných strešných klimatizačných jednotiek, ktoré umožňujú aj nútenú výmenu vzduchu vo vozidle.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Na vnútornej strane pravého bočného displeja osadili LCD displej s informáciami o trase linky a aktuálnej zastávke vozidla zobrazovanej na mape. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov. Autobusy vybavili aj systémom počítania cestujúcich. Vozidlá dodali v červeno-sivo-čiernom nátere.

Prevádzka

Prvé dva elektrobusy SOR NS 12 boli dodané na začiatku januára 2018 a zaradené boli do vozovne Krasňany. Do prevádzky s cestujúcimi boli uvedené 26. januára 2018. Jeden z nich bol nasadený na vajnorskú linku 53, druhý striedal rôzne linky. Od polovice júna 2018 sa obe vozidlá striedali na linkách 52, 53 a 56 vypravovaných vozovňou Krasňany.

Ďalšie vozidlá začali do Bratislavy prichádzať postupne od 12. júla do 13. novembra 2018 a do premávky sa zaraďovali postupne od 30. júla 2018. V októbri 2018 sa elektrobusy SOR NS 12 začali nasadzovať aj na vybrané spoje liniek 43, 65, 80 a 94.

Katalóg vozidiel

3001 3002
3003 3004 3005 3006 3007 3008 3009 3010 3011 3012 3013 3014 3015 3016

  • Počet nevyradených vozidiel: 16 (100%)
  • Počet vyradených vozidiel: 0 (0%)

Legenda

3013nevyradené vozidlo
3014dnes v premávke
3010odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky)
3016odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky)

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Durkø49416.10.2018 22:00 -1#88 Re:
Reakcia na #86 od DolneHonyTrolley:
Mozno nie,ale mentalne ano
Viko6.10.2018 16:50 -1 +3#87 Re:
Reakcia na #86 od DolneHonyTrolley:
Toto tu je diskusia, nie chat. Offtopic prkotiny si prosím vybavujte cez sociálne siete.
DolneHonyTrolley6.10.2018 13:59 -1#86 Re:
Si blízko Petto. Päť rozhodne nemám!
Petto5.10.2018 13:32 -1#85 Re:
Reakcia na #84 od Durkø4941:
Neprehanaj, to je tak 10-15. Take typicke sotouske spravanie.
Durkø49415.10.2018 13:10 -2#84 Re:
Reakcia na #80 od DolneHonyTrolley:
Namiesto tvojho sotousenia po elektro srackach by si mal radsej trocha popracovat na svojej gramatike...Inak kolko mas vlastne rokov? Odhadujem to tak na 5
DolneHonyTrolley3.10.2018 17:23 -1#83 Re:
Len píšem o svojom zážitku s vodičom 3003ki. Rozbitom čelnom skle druhý deň v premávke. A čo som tam vtedy robil. A čo som spravil potom. Pardon za gramaticke chyby.
Melange3.10.2018 8:00 -1#82 Re:
Reakcia na #80 od DolneHonyTrolley:
Čo to splietaš?
DolneHonyTrolley2.10.2018 19:25 -1 +1#81 Re:
Ale sú skvelé. Len ta výroba je pomalá.
DolneHonyTrolley2.10.2018 19:23 -2#80 Re:
Moja prvá skúsenosť bola na linka 80. Ale moja druhá skúsenosť na linke 53 bola zaujímavejšia. Autobus prichádza ja si ho fotografujem ako prichádza na zastávku na Zlatých pieskoch. Keď v vpredu vidím prasknuté okno (druhý deň v premávke 3003) vyfotim si ho potom si presadnem dozadu na Trnavskom mýte vodič výstupy z kabíny, príde ku mne kľakne si a pýta sa: Prijatelko prečo si ma stále fotiš? (od tej fotografije skla som žiadnu fotku nespravil) Pozrel som naňho a povedal že ja som tu včera nebol. Ospravedlní sa vráti sa do kabíny a odíde. Ja som sa cítil stiesnene v PRÁZDNOM autobuse a tak som na ďalšej zastávke vystúpil. Aby som išiel do polusu na skludnenie hormónov v McDonald's . Ja viem divne.
353321.8.2018 16:00  +1#79 Re:
Reakcia na #78 od Miro:
No moja skúsenosť bola počas druhej cesty (asi začiatok apríla) s týmto autobusom taká, že na ceste z Trnavského mýta do Vajnôr sa na dvoch zastávkach zastavil, otvoril dvere, ľudia vystúpili/nastúpili, dvere sa zavreli, bolo počuť hluk ako keď sa rozbieha, a zrazu ticho a autobus stojí... Po niekoľkých sekundách na vnútorných displejoch tma, a z kabínky vodiča nadávky. Ale od vtedy som to už nezažil a aj keď sory nemusím, týmto sa rád zveziem
Miro2.3.2018 9:28  +1#78 Re:
Rozvinula sa tu riadna off-topic debata... mňa by zaujímalo, aké sú skúsenosti s prevádzkou elektrobusov, najmä v týchto mrazoch?
Ámos1.3.2018 22:09 #77 Re:
Reakcia na #74 od S499.1023:
Urcite
Gryzly651.3.2018 16:44 #76 Re:
Reakcia na #66 od 810zssk:
...a neberte ho napr. do Prahy.
S499.10231.3.2018 14:12 -1#75 Re:
Reakcia na #72 od Mike:
Pretože už pri poslednej reko odmietali počúvať, že je blbosť dávaŤ na tie VÚIS panely piesok a zámkovú dlažbu a že by sa to malo práve kvôli pojazďovaniu autobusmi zaasfaltovať.
S499.10231.3.2018 14:10 -1#74 Re:
Reakcia na #67 od Ámos:
Určite Kajdi? Ten s tým jednak nemá nič spoločného, jednak tento argument som vždy počul od ing. Rafaja.
Ámos1.3.2018 12:11 #73 Re:
Reakcia na #72 od Mike:
Tak nemusi to po trati jazdit cely den. Stacilo by dohromady 3-4 hodiny denne v najhorsich casoch.

Hoci Kamenne namestie tu X13 zvladala dobre.
Mike1.3.2018 11:49 #72 Re:
V prípade nábrežia sa mi zdá najreálnejší argument, že tam nie je na to vhodné podložie a ani zvršok trate.
pharel1.3.2018 10:15 #71 Re:
Reakcia na #67 od Ámos:
A preco by malo dojst k zrazke? To je akoby "nepustme auta na cesty, mohlo by dojst k zrazkam, aj ked sa snazia vyhnut" 😃 😃 😃
Ámos1.3.2018 9:51 #70 Re:
Reakcia na #68 od Ike:
Ach bože. To je odbornosť!
Ike28.2.2018 21:04 #69 Re:
Reakcia na #68 od Ike:
To bolo pred 3 rokmi