VozidláAutobusy › SOR EBN 8

SOR EBN 8

Úvod

Čiastočne nízkopodlažný elektrobus SOR EBN 8 predstavuje najmenší elektrický autobus českého výrobcu SOR Libchavy. Modelový rad elektrobusov SOR EBN s batériami umiestnenými v zadnej časti vychádzajúci z tzv. low-entry autobusov SOR radu BN bol predstavený v roku 2010 modelom EBN 10,5, ku ktorému v roku 2012 pribudla 8-metrová verzia EBN 8. V roku 2013 bol predstavený inovovaný dizajn elektrobusov radu EBN, v ktorom následne prišli na trh elektrobusy v dĺžkach 8, 9,5 a 11 metrov.

Bratislavský dopravný podnik zaobstaral v roku 2017 formou verejnej súťaže dva malé elektrobusy SOR EBN 8, ktoré boli dodané na začiatku roka 2018. Spoločnosť SOR Libchavy zároveň dodala aj nabíjaciu infraštruktúru. Cena jedného vozidla bola 488 000 €. Nákup elektrobusov bol spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu 2014 - 2020.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR EBN 8 3901 – 3902 2017 2018 2
Spolu 2017   2

Technické parametre

Dĺžka 8000 mm
Šírka 2525 mm
Výška 2920 mm
Výška podlahy 360 mm (1. - 2. dvere)
800 mm (v zadnej časti)
Rázvor 3950 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 16 + 1
Celkový počet miest 54
Pohotovostná hmotnosť 9020 kg
Elektrická výzbroj Cegelec Praha
Motor Pragoimex TAM 1052 C6A, asynchrónny, šesťpólový, chladený vodou
Výkon motora 120 kW
Krútiaci moment motora 835 Nm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Riadenie RBL C 500V, hydraulické s posilňovačom riadenia
Nápravy predná: SOR BN 004, lichobežníková, nezávislé zavesenie kolies
zadná: DANA G 150, tuhá, hnacia
Pneumatiky 285/70 R 19,5
Klimatizácia SOR / HVAC
Chladiaci výkon klimatizácie 10 kW

Fotografie

Opis

Skelet dvojnápravového elektrobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Trakčné Li-ion akumulátory schopné uložiť energiu 172 kWh, trakčný menič a asynchrónny elektromotor osadili v zadnej časti vozidla, čo si z hľadiska hmotnosti vyžiadalo skrátenie previsu vozidla za zadnou nápravou oproti bežným autobusom. Na zadnom čele osadili dvojkrídlové dvere pre prístup k akumulátorom, trakčnému motoru a elektrickej výzbroji. Pre nabíjanie akumulátorov vybavili vozidlo zásuvkami pre káblové nabíjanie (pomalé aj rýchle) prístupnými cez poklop v bočnici a strešným 5-pólovým nabíjacím zberačom systému Ride&Charge poľskej firmy EC Engineering pre priebežné nabíjanie. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu výklopných dverí (predné jednokrídlové, druhé dvojkrídlové) s elektropneumatickým ovládaním a dopytovým otváraním.

V interiéri pre cestujúcich osadili plastové sedadlá STER 8MA (8MP prvé vpravo) s textilným poťahom prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Všetky sedadlá umiestnili na vyvýšených schodíkoch. Podlahu a časť bočníc pokryli protišmykovou krytinou. Vyhradené sedadlá odlíšili od ostatných modrým poťahom. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri druhých dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám.

Osvetlenie interiéru zabezpečili stropnými svietidlami s LED trubicami. Vetranie interiéru vyriešili uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien a jedným stropným ventilátorom v zadnej časti. Vykurovanie autobusu zabezpečili pre zvýšenie dojazdu nezávislým naftovým vykurovaním. Tepelnú pohodu v interiéri v letnom období zabezpečili úspornou strešnou klimatizačnou jednotkou, ktorá umožňuje aj nútenú výmenu vzduchu vo vozidle.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlá vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútorným TFT LCD displejom s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Na vnútornej strane pravého bočného displeja osadili LCD displej s informáciami o trase linky a aktuálnej zastávke vozidla zobrazovanej na mape. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov. Elektrobusy vybavili aj systémom počítania cestujúcich. Vozidlá dodali v červeno-čiernom nátere.

Prevádzka

Oba elektrobusy SOR EBN 8 boli dodané na začiatku januára 2018 a zaradené boli do vozovne Krasňany. Do prevádzky s cestujúcimi boli uvedené od 26. januára 2018 na linkách 27 a 151. Počas víkendov jeden z týchto elektrobusov premával na rekreačnej linke 144 z Koliby na Kamzík a druhý sa od júla 2018 istý čas nasadzoval na linku 51.

Po predĺžení trasy linky 151 na Trnavské mýto od 1. júla 2020 bol elektrobus z tejto linky presunutý na linku 58.

Katalóg vozidiel

3901 3902

Počet nevyradených vozidiel: 2 (100 %)

Počet vyradených vozidiel: 0 (0 %)

Legenda

3902nevyradené vozidlo
3901dnes v premávke

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Melange #30:
Rozbitá po nehode, čaká sa tam ešte na bočný kryt.
Prečo je #3902 odstavená?
Autobusy sú vynikajúce. Vonku sú veľké vnútri malé. A na 144ke dajú celú službu aj s iba 60 percentami baterie.
Ešte jedna fotka pre prípadné archivovanie iMHD. ?
Reakcia na: 3533 #26:
Možno tú elektrinu vyrába diesel generátor (vtip) 🙂
Reakcia na: Ibiza #25:
Asi je vodičovi zima, tak tankuje aby mohol zapnúť kúrenie. Smart riešenia, čo dodať ?
Reakcia na: toldo #23:
ok tak som mohol refreshnut stranku kym som nieco napisal 😃. mozte zmazat oba prispevky
Reakcia na: Melange #21:
"rakete" je domiesavac
Reakcia na: Melange #21:
Raketa je domiešavač.
Reakcia na: roman2 #20:
Nepoznám túto hantírku - čo je "raketa"?
Ako písal Mike v #11, Neronetová nie je vhodná na MHD. Navyše je rozdiel, keď na nejakú ulicu ide raz do týždňa jedno smetiarske auto, a keď tade má prechádzať autobus každú hodinu alebo každú polhodinu.

Sliačska je dostatočne široká a hore je miesto na malé obratisko, navyše je to rozvojové územie, tak podľa mňa by sa hodila konečná tam.
Reakcia na: Melange #12:
Ale noo keď to v niektorých tamojších uličkách (a nie len tam,ale bars kde inde v meste) dávajú veľké smetiarske autá a aj (minibus) Iveco Daily tak mini elektro SORka to dá tiež ? vieš ako sa vraví?Je to všetko o tom medzičlánku,ktorý je medzi volantom a sedadlom ☺ nechcem dehonestovať prácu vodičov MHD,ktorá je náročná,rovnako ako moja alebo akéhokoľvek vodiča z povolania,ale čo sa týka manévrovania je to na pár výnimiek bežný stereotyp,ktorý si vycibríš,tak že ťa to začne po čase nudiť. Naproti vodičovi smetiarského auta alebo ,,Rakety"...Všimol si si niekedy jak tí jazdia v úzkych a kľukatých uličkách medzi zaparkovanými autami po oboch stranách a jak cúvajú v takých uličkách a kam všade vliezajú? ? niektorí popri cúvaní/otáčaní jednou rukou točia kolečkom a druhou sa s prepáčením špárajú v nose a celý manéver trvá max do 15sekúnd a ty len pozeráš jak puk ? ako ja mám tiež nacúvané s dodávkou viac jak niektorí najazdené dopredu s osobným autom ☺ ale pre mňa je Pán šofér smetiarskeho auta a ,,Rakety" ? nie je len umenie jazdiť dopredu,ale je aj umenie vedieť zaparkovať a všeobecne ovládať vozidlo pri rôznych situáciach.
Reakcia na: Melange #18:
Veď preto som chcel okruh. Aj tak to tam chodí na obrat.
Reakcia na: david1 #17:
Joj ty. Ale kade? Buď okolo zhora alebo okolo zdola, pričom dole máš zastávku Lopenícka, čiže suma sumárum, pre obyvateľov Neronetovej by to nebolo nijaké zlepšenie oproti súčasnému stavu., keďže k súčasnej konečnej majú peši bližšie. Čiže je to blbosť. Konečná by mala byť až hore a po ceste by mohla byť ešte jedna zastávka niekde, kde je na to miesto.
Reakcia na: Melange #16:
Dá sa tam dostať nielen peši ale aj autom...
Reakcia na: david1 #15:
Aha, vďaka za info. No bolo by to určite lepšie ako súčasné obratisko, ale myslím, že do budúcnosti by to chcelo potiahnuť linku až hore, kde je navyše aj rozvojové územie (Rubinetová, Merlotová, otázna oblasť Uptown Koliba) a celá horná polovica Ahoja je dnes bez obsluhy. Cesta tam vedie dosť široká, aj miesta tam je dosť. Okrem toho od Neronetovej sa k OSDK myslím nedá dostať ani peši.
Reakcia na: david1 #13:
OSDK - to je kde?
Reakcia na: Melange #12:
Neronetovú zvládajú aj rakety s betónom.☺ .
Obratisko sa v minulosti plánovalo pred OSDK. Malo sa brať zo svahu a ten zabezpečiť betónovou stenou.
Reakcia na: david1 #10:
Ako píšem - pred podjazdom by sa miesto našlo. Viď: https://www.google.sk/maps/@48.1728456,17.1226644,3a,75y,141.67h,79.48t/data=!3m6!1e1!3m4!1s1tAzOwkrt8f-mNfeLXoWpg!2e0!7i13312!8i6656

Navyše zastávka v tej polohe by obslúžila aj obyvateľov Frankovskej (aj v smere hore tam pridať zastávku). Inak neviem ako by to 151 riešila. S pribúdajúcou zástavbou v tej lokalite to možno bude treba nejako vyriešiť.

A súhlasím s #11, že viesť linku po Neronetovej nie je dobrý nápad. Normálne by mohla ísť hore po Sliačskej a hore malé obratisko, ako je ten projekt Uptown Koliba. Mimochodom, nevie niekto, ako to s ním vyzerá? Cesty sú vybudované, ale inak sa s tým dlho nič nedeje.