Viete, ako bude MHD v jazdiť od začiatku roka 2019? Zürich to už vie.
Jedným z predvolebných hesiel súčasného primátora Iva Nesrovnala bolo „Bratislava nie je Zürich, ale tiež môže rozumne hospodáriť“. O hospodárení v oblasti verejnej dopravy, keď si magistrát navzdory odporúčaniu odborníkov v poslednej dobe platí popri električkových linkách 1 a 3 aj čiastočne súbežnú novú linku 97, sme už písali. To však nie je jediný dôvod, prečo Bratislava nie je Zürich.
Zürišský dopravný zväz (obdoba spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava) nedávno zverejnil cestovné poriadky a mapky platné od decembra 2018. Nie, nie je to preklep. Od decembra 2018. Zürich už teraz vie, kedy budú dokončené nové úseky S-Bahnu, električkových či trolejbusových tratí, ale takisto aj to, aké výluky budú prebiehať. Súčasťou plánovaných cestovných poriadkov sú aj zmeny v trasách a pri každej linke so zmenenými odchodmi uvedená presná informácia, čoho sa zmeny týkajú. Napríklad posun odchodu z dôvodu zabezpečenia prípoja na prvý ranný vlak S-Bahnu.
Čo umožnilo Zürichu pripraviť sa rok a pol dopredu na nové cestovné poriadky? Kvalitná príprava projektov, kde sa od začiatku sleduje zabezpečenie nadväzností medzi spojmi. Dlhodobo dostatočné financovanie verejnej dopravy, a to nielen v meste, ale aj v regióne a štáte. Premyslený spôsob dotovania verejnej dopravy z rozpočtu konfederácie, kantónu, miest a obcí zabezpečuje pravidelnú obnovu infraštruktúry aj modernizačné projekty. Mestský dopravný podnik tak roky dopredu vie, čo si môže dovoliť. Nemusí plátať havarijné stavy koľajových tratí ani rozpadajúce sa autobusy. No a v neposlednom rade je plánovanie na dlhé obdobie dopredu umožnené tým, že sa nerealizujú operatívne zásahy liniek podľa momentálnych cieľov vybraných politikov. Na miestnej aj štátnej úrovni. To umožňuje dopravným odborníkom systém nastavovať na dlhé obdobie a šperkovať ho. Švajčiari si dobre uvedomujú, že nepremyslené zásahy do dopravnej siete by ju narušili.
Mimochodom, v Zürichu striktne dodržiavajú zásadu jednoduchosti liniek MHD. Žiadne linky odvšadiaľ všade. Keď sme sa v Zürichu pýtali jedného z bývalých manažérov verejnej dopravy, či nemali sťažnosti na nutnosť prestupovať, odvetil nám, že sťažnosti riešili zlepšením nadväzností spojov, zlepšením prestupných uzlov a skrátením intervalov medzi spojmi. Výsledkom sú výrazné nárasty počtu cestujúcich a len rokoch 2010 – 2014 vzrástol počet cestujúcich v zürišskej verejnej doprave o 6,5 %.
Plnenie plánov sa v Zürichu pravidelne vyhodnocuje. Pravda, Švajčiarsko je tak trochu iný svet. V mnohom sa líši nielen od Slovenska, ale aj od celej Európskej únie. Napriek tomu sa dá stotožniť s posolstvom zo starého billboardu Iva Nesrovnala, že aj Zürichom sa dá inšpirovať. V prípade plánovania MHD niekedy stačí iba nezrealizovať nejakú nepremyslenú zmenu, ktorá vznikla „z večera do rána“. Nestojí to nič, ba niekedy aj šetrí peniaze. Napríklad, keby sa nerealizovala trojmesačná „skúšobná“ prevádzka linky 97, ušetrilo by sa 130 tisíc eur. Úspora by sa mohla využiť hoci aj na pár nových koľajníc na opravu krátkeho miesta na Americkom námestí, aby sa električky nevliekli slimačou rýchlosťou.
V čase, keď bude v decembri 2018 končiť funkčné obdobie primátorovi Ivovi Nesrovnalovi, bude v Zürichu linka 6 stále jazdiť na konečnú Zoo. Kam bude od septembra 2017 jazdiť linka 6 v Bratislave? Na Šafárikovo námestie? Do Petržalky? Zatiaľ nikto nevie. A (aj) preto Bratislava naozaj nie je Zürich. Príklad z neho si však stále môže zobrať.
mmmmm
Nezlobte se, ale vždycky, když přijedu do Bratislavy, tak strašně nadávám a říkám si, jak nekompetentní asi musí být lidi, kteří v BA organizují hromadnou dopravu. Protože tak příšerný systém jsem snad nikde neviděl. Absolutně nezvládnuté přestupní terminály (Molecova a teď ještě Farského, protože ti pitomci se snad nepoučí...), nedostatečné spojení na některých relacích (třeba Karlova Ves-Petržalka, pokud teda nepočítám pobíhání mezi Zochovou a Kapucínskou), na některých zas nadbytečné, co se týče regionu -
absolutně odfláknutá integrovaná doprava (v JMK jsme to pilovali přes 10 let, než se zaintegroval celý kraj, v BK jen okopírovali čísla zón podle JMK stylu a šlus). V Bratislavě mě nic nemotivuje k tomu, abych používal MHD. Busy zajíždí zbytečně až na AS, místo aby končily u terminálů na krajích měst, jezdí souběžně s vlaky, vlaky mají šíleně dlouhé intervaly (hodina ve špičce fakt není interval pro S-Bahn), na vlacích nevhodné soupravy (vagony B apod., ale to už není záležitost DPB), chaotické spojení do Hainburgu a Rajky bez propojení na BID... Tramvajové tratě jak někde na Ukrajině, šalina se při cestě třese div se nerozpadne, intervaly nejsou proložené, takže chvilku to jezdí pořád a chvilku vůbec. MHD celkově zoufale pomalá. Marginální věc, ale štve mě, že pořád nepřečíslovali trolejbusy, je to matoucí, když dvojkou začínají autobusy na Záhorí a k tomu nechali některé nové trolejbusové linky pod číslama autobusů. Elektronické tabule s odjezdy, které máme v ČR i na vesnických přestupních terminálech, v BA nejsou skoro nikde a člověk aby hledal odjezd v papírku, kterej je stejně celej počmrkanej od sprejerů. Nevím, přijde mi, že MHD je jedna z věcí, kterou Bratislava těžce nezvládá, a proto je taky zacpaná auty od Děvínské až po Čunovo.